C. BRILMAN nam afscheid van Leidse Ambachtsschool Sublieme zang van Pilgrimnazaten FILMS Blijft ook „in ruste" nog actief voor nijverheidsonderwijs Hoge stand van techniek en geest bij Amerikaans studenlenkoor 97ste jaargang Zaterdag 19 juli 1958 Tweede blad no. Na ruim 40 jaar De heer C. Brilman, die ruim veertij jaar - „aarvan een groot aantal jaren als directeur - a«n gaven van hoofd en hart aan de Leidse Ambachtsschool en daar mede tevens aan het technisch onderwijs In de Sleutelstad heeft gegeven nam gisteren in verband met het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd afscheid als directeur van de L.A.S. Tijdens een gistermiddag in het schoolgebouw gehouden en zeer druk bezochte afscheidsbijeenkomst hebben vele sprekers het licht laten vallen op de bijzondere verdiensten van de heer Brilman voor het nijverheidsonderwijs in het algemeen en die voor de Ambachtsschool in het bijzonder. Velen schonk het grote voldoe ning, dat de heer Brilman, wiens werkkracht nog ongebroken is en wiens visie op de vele problemen bij het klimmen der jaren nog niets aan frisheid heeft in geboet, ook „in ruste" het nijverheidsonderwijs trouw blijft, zodat men in deze kring nog lang van zijn deskundige adviezen hoopt te profiteren. De voorzitter van de Vereniging „De Ambachtsschool", ir. J. J. G. van Hoek, die de ry der sprekers opende, achtte het uittreden van de heer Brilman uit de actieve dienst een groot verlies voor de school. Aangezien spreker het vorig jaar ter gelegenheid van het 40-jarig jubi leum van de heer Brilman reeds uitvoe rig op diens kwaliteiten als leerkracht er. directeur was ingegaan, meende hij daaraan thans voorbij te kunnen gaan. Volop en met enthousiasme hebt gy, al dus ir. Van Hoek, medegewerkt aan de vernieuwing van het technisch onder wijs, waarbij wij vele malen van Uw des kundige adviezen hebben geprofiteerd. Heb ik, aldus spreker, de leerlingen by de diplomauitreiking voorgehouden „dat I zy iets meer moeten doen dan van hen gevraagd wordt", ik had ze ook U ten voorbeeld kunnen stellen. In Uw functie hebt gij meer gedaan, dan wat des di recteurs was. Dat gij, ook na Uw pen sionering, het bestuur nog met Uw ad viezen terzijde wilt blijven staan, stemt ons tot grote dankbaarheid. Als tastbaar blijk voor al deze waardering bood ir. Van Hoek de scheidende directeur na mens het bestuur een akten tas aan. GEEN NUMMERS De burgemeester, jhr. mr. F. H. van Kinschot, die eveneens zeer veel waar dering had voor de capaciteiten van de heer Brilman, wees er o.m. op, dat de aan zijn zorgen toevertrouwde leerlingen voor hem geen nummers waren. Aan de vorming van hun persoonlijkheid hebt gy veel gelegen laten liggen. Het tech nisch onderwijs in Leiden hebt gij vorm en inhoud gegeven. Leiden is U daar dankbaar voor. De onder-directeur, de heer J. Marks, die namens het personeel en de gepen sioneerden een woord van afscheid en hulde sprak, zeide dat er een innig men selijk contact bestond tussen de directeur en de docenten en dat de heer Brilman erin was geslaagd een hechte eenheid te vormen onder de leerkrachten. In U, al dus spreker, zagen wij een pleitbezorger bij bestuur en departement zo het onze redelijke verlangens betrof. Gelet op de werklust van de scheidende directeur en diens ernstig voornemen om ook na zijn pensionering zich voor het N.O. te blij ven interesseren, werd namens docen ten en oud-personeel een daarvoor zeer geëigend geschenk aangebodeneen schrijfmachine. De heer W. Heringa, voorzitter van de Stichting tot Bevordering van het Tex- tielonderwys in Leiden, releveerde het belangrijke aandeel, dat de heer Bril man heeft gehad bij de totstandkoming van de plannen, welke de oprichting van een Textieldagschool beogen. Terloops deelde spreker mede, dat de verwezenlij king van deze plannen er momenteel iets beter voorstaat. Nadat de heer J. Veerens erop gewe zen had, dat de heer Brilman ook in de kring van de Ver. van directeuren bij het N.O. een zeer geziene figuur is, schonk de heer F. de Vries aandacht aan de plaats, welke de heer Brilman in de kring van de afdeling Leiden van de Ned. Bond van leerkrachten by het N.O. inneemt. Beiden wezen erop, dat de heer Brilman op het uitgestrekte terrein van het nijverheidsonderwijs onuitsprekelijk veel heeft gepresteerd. Een zelfde geluid liet de heer A. Kooiman namens de Vak groep Bouwkunde van de de Ned. Bond van leerkrachten bij het N.O. horen. Dat de scheidende directeur niet alleen veel voor „zyn" leerlingen deed, doch ook voor hen, die, de school verlieten, zette de voorzitter van de Vola, de heer J. P. Zwanenburg, uiteen. De heer D. de Hart, sprekende namens de Volleybalclub „Blyf Fit", wist aan te tonen, dat het cijfer 3 in velerlei variaties in het leven van de heer Brilman een rol heeft ge speeld. De heer G. N. Meurs, die met de heer Brilman in tal van organisaties zit ting heeft, schonk het vreugde, dat dit afscheid voor deze organisaties geen af scheid betekent. Wij hopen, aldus spre ker, ook in de toekomst nog veel van Uw helder en deskundig inzicht in tal van problemen te profiteren. Jhr. mr. W. C. S. Laman Trip, direc teur van de Stichting Vakopleiding Bouwbedrijf, was vol lof over de wijze, waarop de heer Brilman steeds het leer lingenstelsel behartigde. Het „Leidse" stelsel, dat zo zeer is afgestemd op het inzicht van de heer Brilman, werkt als een bezielend voorbeeld voor andere plaatsen, aldus spreker. ERE-PENNING De heer J. R. van Blom, voorzitter van de Bond van Verenigingen tot het geven van Nijverheidsonderwijs, die de lange rij van sprekers sloot, herinnerde aan het aandeel, dat de heer Brilman heeft ir. de werkzaamheden van de Commis sie Onderwijsvernieuwing; een commis sie, waarin zijn oordeel op hoge prijs wordt gesteld. Daarnaast gaat zijn aan- dacht over tal van aangelegenheden, gedaan. welke met de ontwikkeling van het N.O. in zyn brede samenstelling verband hou den. Spreker deelde mede, dat de Bond op grond van de vele verdiensten van de heer Brilman voor het nijverheidsonder wijs, besloten heeft hem de ere-pen- ning van de Bond aan te bieden. GEEN BEHOEFTE AAN RUSTIGE LEVENSAVOND De scheidende directeur, die zeer ge troffen was door deze hulde en dank baar voor de vele geschenken, welke wa ren aangeboden, dankte het bestuur voor de prettige samenwerking en het lera renkorps voor de steun en medewerking hem steeds bij de uitoefening van zijn taak zo royaal geschonken. Ik had, al dus spreker, een prachtig team van leer krachten. Ook na dit afscheid hoop ik nog veel in het belang van het N.O. te kunnen doen. Aan een rustige levens avond - hij moge dan prettig zijn - heb ik nog geen behoefte. Na dit dankwoord werden de vele aan wezigen, o.w. de wethouders J. C. van Schaik en A. J. Jongeleen en talrijke vertegenwoordigers uit de kringen van het Nijverheidsonderwijs en daarmede sympathiserende lichamen, in de gele genheid gesteld om van de heer Brilman en diens echtgenote afscheid te nemen. Reeds eerder hadden dit de klasseverte genwoordigers van de Ambachtsschool De gaande en komende man. I sprek met zijn opvolger, de heer De heer C. Brilman (rechts) in ge-\ D. Hartog. (Foto L.D./Van Vliet) leidse sleuteltjes voor radio en televisie Henk Franke's kinderkoor „De Leidse Sleuteltjes" is in de komende tyd weer zeer actief. Het koor verleent medewer king aan een viertal uitzendingen van de VPRO, en wel op de zondagen 20 juli, 3 augustus, 17 augustus en 31 augustus, telkens van 's morgens 10-10.30 uur. Deze uitzendingen worden begeleid door de pianist Henk Briër. Honderd jaar ge leden werd Catharina van Rennes gebo ren. Een aantal van haar beroemdste lie deren zingen de Sleuteltjes in een uit zending van de AVRO op zondag 3 augustus om 20.00 uur. Pierre Palla zal op het orgel begeleiden. Ook werden er weer grammofoonpla ten opgenomen: de vierde (met liedjes yan Henk Franke op teksten van Annie M. G. Schmidt) in juli, de vijfde in sep tember. Op zaterdag 6 september organiseert de VARA televisie een uitzending ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van „De Leidse Sleuteltjes". Dit wordt een programma vol verrassingen l Historisch evenement in Pieterskerk Een „historisch" evenement in de Pieterskerk: nazaten van de Pil- grimfathers, verenigd in het „Pilgrim Fellowship Choir" van de Congregational Church van Manhasset (V.S.) zongen in de Pieters kerk, waar hun voorvader, de beroemde John Robinson, die de overtocht van de „Mayflower" organiseerde, in 1625 begraven werd. Een „historisch" evenement dus voor deze 50 jeugdige zangeressen en zangers, doch ook in zekere zin voor de toehoorders, als.voor de Pieterskerk zelf. Indien men tevoren geweten had, wat hier geboden zou worden, ware deze Pieterskerk volgestroomd. Nu was de belangstelling matig, al viel zij ons nog mee. Onder de hoogstaande, vakkundige directie van Robley Lawson immers zong dit koor, dat thans een tournee door Europa maakt en vrij onverwacht onze stad „aandeed", een verheffende keuze uit een uitgelezen repertoire, dac het ter beschikking heeft voor de zon dagavonddiensten. welke regelmatig door honderden collega-studenten wor den bijgewoond. Het is welhaast onbegrijpelijk, dat hier amateurs zingen, zó uitzonderlij k gedisciplineerd, in volstrekte homogeni teit en met een losse, soepele en vol maakt onbezwaarde toongeving wordt hier gezongen, zowel in geestelijke zan gen van Scarlatti, Gabrieli, Palestrina. Pergolesi en J. S. Bach, als in die van modernen: o.a. de Engelse componist Gustav Holst, de Russische componist Balakiref (zangen uit de Russisch-or- thodoxe kerk) en ten slotte in enkele spirituals. Naast de uitzonderlijke zangtechniek, welke hier tot openbaring komt (spe ciaal de sopranen zijn zeldzaam van ge halte), wordt men getroffen door de ho ge geestelijke satnd van deze zang. waar bij de rijke inhoud van de teksten haar absolute verwezenlijking vindt. Gevolg ook van eeuwenoude, overge- erfde traditie? Wie tevoren door ervaring wijs ge worden, met enige achterdocht de komst van dit koor uit Amerika tegemoet ge zien had en kennis nam van juichende kritieken van overzee, kon die achter docht van de inzet af wel van zich af schudden: onmiddellijk herkende men hier een ongewone graad van perfectie en tevens in de loop van de middag een al even ongewoon veelzijdig kunnen in een interessant repertoire, dat een ont roerend hoogtepunt in Bach's „Crucifi- xus" uit de „Hohe Messe" vond. In het centrum van de aandacht ston den de hier drie onbekende motetten van de hedendaagse Amerikaanse com ponist Vittorio Giannini, gebaseerd op de geboorte, de kruisiging en de opstan ding van Christus. Gehouden in een mo dern idioom, waarbij een schaars doch des te treffender gebruik gemaakt werd van hobo en trompet, dat tot in dringende effecten aanleiding gaf, von den deze motetten en schitterende be kroning in een vloeiend geschreven, fu- gatische bewerking van het „Een vaste burcht is onze God". Ook het orgel, su bliem bespeeld door de echtgenote van de dirigent, mrs. Lawson. vervulde hier een magistraal opklinkende functie. Wat het koor in de spirituals (negro tn white), o.a. in "Steel awav to Jesus" en "I wonder as I wander", met een on beschrijfelijk serene sopraansolo, ten gehore bracht, overtrof onze reeds hooggestemde vorwachitngen. De plastisch gebarende Lawson is dan ook een meester in het vak: met zijn aan duidelijkheid geen twijfel overlaten de intenties slaagt hij er in het koor zó te laten zingen, dat, zonder verwaarlo zing van het détail, toch een totaalbeeld wordt opgeroepen, waarvan telkenmale een levendig gespannen suggestie uit gaat. Het oplichtende karakter van het geheel is evident. Dit te bereiken met zulk jeugdige krachten is een wonder op zichzelf. Een wonder in het algemeen voltrok zich op dit concert: het wonder van een zich openbarende nobele geest, waardoor de schone klank gedragen werd. Een won der temeer, omdat dit koor uit Amerika naar ons kwam. Amerika, dat wij hier dikwijls te zeer met velerlei ontaardin gen identificeren. Wij nemen aan. dat hier een selectie uit de vele stemmen, die de dirigent ter beschikking staan, aanwezig was: een selectie, die qua muzikale intelligentie de hoogste top bereikte en daarvan, door drongen van een diep religieus besef, getuigde, in samenwerking met en ex cellerende orgar.iste. met wie slechts een enkele zweving intrad. Dit koor verdient dan ook onze hoge lof Mocht het nog eens terugkeren in augustus gaat men weer naar huis te- Hef Pilgrim Fellowship Choir" rug dan zou de Pieterskerk te klein dienen te zijn, om de belangstelling te verwerken. Bovendien: hoe vele van onze koren zouden hiervan kunnen leren hoe het móet! Staande en onder diepe stilte heeft men na afloop de. in grijze toga's met paars lint gekler de en van hoge ernst vervulde koorleden, zijn hulde gebracht. En bovenal de dirigent, die dit cultu rele niveau met hen wist te bereiken! Gelukkig over wat Amerika aan gees telijke rijkdom brengen kan, zyn wij huiswaarts gegaan. Het is daarmee blijkbaar toch gans anders gesteld dan velen dachten H. Tevoren heeft het koor een bezoek ge bracht aan het onlangs geopende Pil- grimfathershuisje. dat vanzelfsprekend de grotste belangstelling trok. Hartstocht in de tropen Spanning en liefde Lido Dokter Wisdom is een Engelse arts, die in het vaderland niet kon aar den en naar India is vertrokken, waar hy in eeti klein plaatsje de scepter zwaait over een hospitaal. Door zijn on stuimig karakter is hethem te enen male onmogelijk zich louter en alleen te verdiepen in de medische belangen van de bevolking, hij heeft ook meer dan normale belangstelling voor de sociale aspecten van haar bestaan. Met het noodlottige gevolg, dat hij niet alleen verstrikt raakt in. maar zelfs het mid delpunt wordt vaci allerlei politieke ver wikkelingen. Daar komt nog bij, dat zijn vrouw na enkele jaren scheiding zich onverwacht en onwelkom by hem voegt. Stof genoeg dus voor een boeiend verhaal., hetgeen het ongetwijfeld ook geworden is, mede door de sterke regie van Ronald Neame. Peter Finche speelt op knappe wijze de rol van de arts, die niet alleen door zijn verstand, maar ook en niet altijd terecht door zijn ge voel. Mary Ure geeft een gevoelige ver tolking van de figuur van zijn vrouw Lee, die zo uit het drukke stadsleven van Londen in de eenzaamheid van de binnenlanden stapt, maar door haar liefde vóórhaar man deze moeilijkheden weet te overwinnen. Sissi Nu als keizerin Casino In de Sissi-serie is deze week het tweede deel aan bod: „Sissi de Karlheinz Böhm zijn de jeugdige Karl Heinz Böhm zijn de jeugdige hoofdfiguren in het romantische, zoete lijke, maar altijd bekoorlijke verhaaltje Ongetwijfeld zullen er ook nu weer velen zijn die het jonge keizerinnetje in haar eerste huwelijksjaren van dichtbij wil len zien. Westward Ho the Wagons Walt Disney in de West Rex Welk een onuitputtelijke bron voor filmscenario's levert de tijd, toen stoere en onverschrokken kerels er op uit trokken om het westen van de Verenigde Staten te veroveren? Legio zyn de rolprenten, die zich in die dagen afspelen. En nog steeds schijnt de dorst VAN DEZE WEEK: naar dergelijke heldhaftige verhalen niet gelest, getuige het feit, dat steeds weer nieuwe films vervaardigd worden. Ook Walt Disney heeft zich op dit wilde pad begeven en zijn grote capaciteiten staan er borg voor, dat men er dan niet slecht af komt wat betreft actie en span ning. Beiden zijn volop aanwezig in deze knappe film, waarbij Disney niet heeft geschroomd dankbaar gebruik te maken van te talloze kansen, die de natuur zyn camera bood. Chaplin en Jackie Coogan in „The Kid" Ze „doen" het nog best! Luxor Een film uit de „goede" oude tijd met Charley Chaplin en de dreumes Jackie Coogan. De eerste is nu wit. de tweede kaal, maar beiden leven in de film „The Kid" (het Jochie) als vroeger voort. De originele humor van Ohaplin eveneens, al verheelt men zich niet, dat er sindsdien op filmgebied ontzaglijk veel veranderd is. De techniek ging met reuzenschreden vooruit en wat Ohaplin hier aan sentimentaliteit en melodrama- tiek, ten beste geeft wordt thans niet meer zo gemakkelijk geslikt. Toch is het een apart genoegen hier de originele en geen vervalste Ohaplin aan het werk te zien, in samenwer king met het kleine kereltje, dat één maal de wereld veroverde. Een „stomme" film, met als gevolg daarvan veel expressieve „gebaren", op ziohzelf de lachlust opwekkend schoon indertyd zó niet bedoeld die door een levendige en realistische muzikale illu stratie extra spanning verkreeg. Chaplin ontfermt zich in deze film over de klein Jackie, de vondeling. Wat zij samen uitspoken in huis, op straat, als glazenmakers, in het nacht- asiel ènz.: ach, het zijn avonturen, die indertijd de wereld deden gieren en het ook nu nog bést „doen" Chaplin in op tima forma, met een diep aanhankelijk ventje aan zijn zyVanzelfsprekend: eind goed, al goed! Tevoren gaat een uitvoerige repor tage over het leven in het Franse cir cus Medrano te Parijs, een flim van Mare de Gastyne, zowel voor als achter de coulissen, met tal van opnamen der artiesten in hun veelzijdige nummers, waarbij ook de vele dieren betrokken zijn. kinderen zowel als ouderen zullen zich bij dit programma wel amuseren! „Corso-les" voor jeugdleiders Leerzame instructieavond Het kindercorso dat op 31 juli in Leiden zal worden gehouden zal dit jaar ook al in verband met het eerste lustrum van het Rijnsburgse corso, waarover wij gisteren reeds schreven geheel anders van opzet zijn dan vorig jaar. Dit keer zullen de kinderen zelf en hun leiders en leidsters er nauw by betrokken wor den. Het ligt in de bedoeling de voer tuigen op te maken op donderdag morgen en dat zullen de leiders en leidsters zelf moeten doen met behulp van de kinderen. Dat zal geen eenvou dige taak zijn, want de bloemsierkunst is werkelijk een kunst, waar je wat van 'moet weten om een verantwoord geheel te maken. Daarom had men een instructie-avond belegd, die werd ge houden in het clublokaal van de speel tuinvereniging „Westerkwartier" aan de Ten Katestraat. Ongeveer 80 leiders en leidsters van Leidse speeltuinen, de R.K.-bond van vakantiebezigheden en het Leidse Volkshuis waren bijeen om te luisteren en te kijken naar de heer G. Kiersch, de arrangeur van het Rijnsburgse corso. De heer Kiersch be gon met iets te vertellen over de kleuren en de kleurencombinaties, die er gemaakt kunnen worden. Deze theo retische beschouwing moest even voor af gaan aan het praktische werk dat de heer Kiersch uitvoerde. Hij versierde o.m. een fietsje en een poppenwagen en toonde daarmede aan hoe men de bloemenboeketten een goede vorm kan geven. Doch niet alleen de heer Kiersch was aan het werk, ook de aan wezigen kregen een kans te tonen, wat men als leek kan maken. En mocht men aanvankelijk misschien wanhopen aan het feit of men iets draaglijks zou kunnen maken, na de proeve van be kwaamheid van een der dames, zal men de toekomst met meer vertrouwen tege moet zien. En Leiden mag met evenveel vertrouwen het kindercorso tegemoet zien. Al zal het resultaat van de kinder corso-wagens niet zo goed zijn als van het grote corso, dat zal niet wegnemen dat iedereen er plezier aan zal beleven: de kinderen hebben een fijne dag achter de rug door de voorbereidingen en rijden trots als pauwen met hun wagens rond. En is dat al niet een feest op zichzelf? Aan het eind van de avond, die onder leiding stond van de heer P. Flippo, konden de aanwezigen opgeven welke ontwerpen zij hadden gemaakt. Aan de hand hiervan wordt het aan tal benodigde bloemen vastgesteld, die dan woensdagmiddag op de speeltuinen bezorgd zullen worden. Dat zullen er heel wat zyn! V erkeersongevalleii in Leiden In de periode van 11 t.e.m. 17 juli de den zich in Leiden in totaal 39 verkeers ongevallen voor, waarvan 23 met uitslui tend materiële schade en 16 met licha melijk letsel. Het totaal aanrijdingen in dit jaar is hierdoor gestegen tot 1076. De brug over de Kwai Vijfde en laatste week Trianon Deze vermaarde film draait deze week voor het laatst. Aan beveling is. na wat wy eerder schreven, volstrekt overbodig, zodat wy kunnen volstaan met te zeggen, dat wie haar nog wil zien. deze (voorlopig) laatste kans niet mag verzuimen. „Opera Italiana" in onze stad Het gezelschap van Marisa Morel, dat ook dit jaar Nederland in zyn Europese tournee heeft opgenomen, zal op 1 augustus in de Stadsgehoorzaal enige beroemde scènes laten zien en horen uit de opera's Aida, La Traviata. La Bohe- me, Norma, Italiana in Algeri en Pal jas. Bovendien worden enkele geliefde stukken uitgevoerd uit de Parelvissers en Carmen. De voorstellingen dragen het karak ter van een spectacle coupé, waarin de artiesten zullen spelen in kostuum. Deze kostuums werden ter beschikking gesteld door de grote Italiaanse operatheaters. Medewerking verlenen Marisa Morel, sopraan, Dina Soresi, dramatische so praan, Maria Minetto, contralto. Alfredo I Vernetti, lyrische tenor, Rolando Mas- I saro, dramatische tenor en de bariton I Gino Orlandini, die zo juist een serie gastvoorstellingen van La Traviata met 1 Maria Menighini Callas in Spanje be ëindigd heeft. Gian Carlo Bertolini is maestro accompagnatore. Onze stadgenoot, de heer J. Schra- ma, is benoemd tot voorzitter der exa mencommissie praktykexamen voor de schoenmakerij.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1958 | | pagina 3