KLEURRIJK BOLLENCORSO TROK DUIZENDEN TOESCHOUWERS Uitstel bleek achteraf voordeel Weersverwachting niet gunstig maar het weer viel niet tegen Grote verscheidenheid van onderwerpen I CORSO-FOTO'S 1 I A. VAN VLIET 97ste jaargang Maandag 12 mei 1958 Tweede blad no. 29438 (Van een onzer redacteuren) Na maanden van hard werken was dan zater dag eindelijk de dag van het grote bloembollen corso aangebroken. De verwachtingen waren hoog gespannen, niet alleen omdat ingewijden reeds tevoren hadden gezegd dat dit corso mooier dan ooit zou worden, maar ook omdat er reeds tien corso's zijn geweest, waarbij ieder corso weer mooier was dan zijn voorganger. De organisato ren en de artistieke leiders, die tot nu toe een zo uitstekend corso hebben laten rijden, hebben zich daarbij een zware taak op de schouders geladen: ieder jaar een nog mooiere bloemenstoct. Nu is er een bezwaar verbonden aan het bloem bollencorso en wel het feit dat men over het alge meen steeds met dezelfde bloemen moet werken. Voor het opmaken van de corsowagens heeft men betrekkelijk weinig keus uit verschillende soorten bloemen. De hyacinten vormen het hoofdbestand deel, en daarnaast kan men gebruik maken van tulpen en narcissen. Dit houdt het gevaar in dat de corso's eentonig worden. Het is dan ook ieder jaar weer een grote opgave iets anders te verzin nen, terwijl van tevoren vaststaat dat dezelfde bloemen gebruikt moeten worden. „Lente-parade 1958" bood inderdaad de nodige afwisseling niet alleen in de soorten wagens, maar ook in de kleuren. Men heeft wel eens bedenke lijk gekeken toen het corso uitgesteld moest wor den tot 10 mei, maar achteraf gezien is dit een voordeel geweest, want het aantal kleuren was groter dan vorig jaar. Men kon gebruik maken van de bloemen die later bloeien en de vroege bloemen had men in de koelhuizen bewaard. Zo werd ook dit corso weer een stralende stoet vol kleur, geur en charme. Een prachtig corso in een druilerige regen verliest veel van zün schoonheid en daarom had men met spanning op de weersverwachting voor zaterdag gewacht. Die viel tegen: wind, wat regen en kou. Wind is er gauw de oorzaak van dat de wagens er wat „verwaaid" uitzien; regen maakt het geheel wat troosteloos en kou is bijzonder onaangenaam voor de dames en heren op de wagens en voor de toeschouwers. Onder zulke weersomstandigheden kan het corso niet dié propaganda maken voor de bloembollen, die wel gewenst en bjj mooi weer mogelijk zou zijn. Over het algemeen is het echter zaterdag nogal meegevallen. Het was wel geen stralende voorjaarsdag, maar toch brak zo na en dan de zon nog even door. Ondanks de kou, vooral 's morgens, beleefden de deelnemers vreugde aan de blijde gezichten langs de route en de toeschouwers van hun kant verheugden zich weer in het vele schoons dat aan hun oog voorbij trok. AI met al mag men dus niet mopperen, zeker niet over de middag toen de wind vrijwel ging liggen en de temperatuur aanmerkelijk hoger werd. doorstraalt de aarde en tooit haar met de eerste bloemen. De godin (waarom moest die nu aan een oud-Hollands spinnewiel zitten?) was omgeven door een aantal hofdames, die allen gekleed waren in zachtgele toiletten. Oosterse schoonheid Na deze zinnebeeldige intocht van de lente, volgde een lange rjj prachtige wagens, met velerlei voorstellingen. Oosterse schoonheid, in Hollandse bloemen uitgebeeld, was te vinden in „Tulipania", een zeer grote wagen met enkele hoge zitplaatsen, die met moeite te bereiken waren. Een ladderwagen was geen overbodige luxe, maar abso lute noodzakelijkheid. JHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIilllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllHI Ditzelfde gold trouwens ook voor de wagen „Vliegend tapijt", waarvoor de gedachte ontleend was aan de vertel lingen uit Duizend en één Nacht. Ook deze wagen ademde een Oosterse sfeer. Verder naar het oosten gaand, komt men tenslotte in Japan, waar de Geisha's wonen. De operette van Sidney Jones had de afd. Voorhout van Bloembollen cultuur op het denkbeeld van deze wa gen gebracht. Muziek Een opera lag ten grondslag aan de wagen „Ondine". Hierin is het sprookje van Fouques verwerkt, waarin Ondine, dochter van de zee en ridder Hugo el kaar vinden. Het paar was omringd door een aantal zeegoden in exotische kleding en mét groen geschminkte gezichten. Net ten, schelpen en vismotieven maakten deze wagen compleet. Er was trouwens nog meer muziek te vinden in deze kleurrijke stoet. Allereerst was de „Tarantella", de Italiaanse volksdans, uitgebeeld in een grote wagen, waarop vrij veel personen zaten, allen in kleu rige kleding. De trekker van deze wa gen had de vorm van een mandoline gekregen. Tussen de hyacinten waren enkele bloeiende azalea's opgesteld, die het uitstekend deden. De eerste en ereprijs voor de per sonenauto's werd verworven door deze charmante wagen, verzorgd door Weyers en Zn. Lente verdrijft de winterkoude De eerste wagen van het corso „Len- tetekinderen" was eigenlijk symbolisch voor het gehele corso. De lentekinderen zoals narcis, hyacint en 'tulp, nemen hun plaats in temidden van een nog koude en jjzige wereld. Koning Winter mag dan misschien nog even regeren, zijn ryk is uit. De winter was uitstekend uit gebeeld in de koud aandoende boompjes in blauw en wit, die echter reeds om zoomd waren door tuiltjes tulpen, en narcissen, die het geheel zodoende een kleurig aanzien gaven. „De winter is ver gangen. ik zie des Meiën schijn" zou men bij deze wagen kunnen zingen. En is het corso eigenlijk iets anders dan een ode aan de lente, die "'e winter op de vlucht drijft? De Kon. Alg. Ver. voor Bloembollencultuur. afd. Sassenheim heeft met deze wagen eer ingelegd. Men zou voor hetzelfde thema een ander beeld kunnen gebruiken. De win ternacht loopt ten einde en de dage raad komt in haar zegekar te voorschijn. De gemeente Lisse had in haar kleine wagen deze gedachte uitgebeeld. „Auro ra" heette deze wagen, naar de godin van de dageraad. Haar witte zegekar was bespannen met vier paarden. Doch nog is men niet uitgeput in het uit beelden van deze gedachte: „Ostara", de godin van de ontwakende natuur, Tulpenkoningin Guusje de Zoete op een wagen van de Vereniging De Tulp (Haarlem)haar terugkomst symboliseert na haar geslaagde propaganda! eis door de voor de Nederlandse tulpenkwekers Verenigde Staten in 1957. Een elegante en duidelijk sprekende wagen, in de eerste klasse oraalwagens beloond met een eerste pry*. Een van de imposante bemannings leden van de wagen „Ondine". De Italiaanse volksdans en Ta rantella. uitgebeeld door Bakker. Van Engelen, Warmenhoven en Van Reisen, verwierf een eerste prijs. Foto rechtsboven De krullerige „Blauwe vogel" waarmee de gemeente Hillegom voor de dag kwam verwierf een tweede prijs in de derde klasse. Fris en origineel „Lentemelodie" was vertegenwoor digd in een prachtige wagen, die de hoogste onderscheidingen in dit corso kreeg. Muziekinstrumenten, muzikan ten en bladen muziek, werden omge ven door een rijke schoonheid aan tulpen. Prachtige bossen bloeiende Japanse Kers gaven aan deze wagen een geheel eigen karakter. Hier had men het niet alleen gezocht in de bol- bloemen. maar ook had men andere bloeiende bloemen verwerkt. Het ge heel deed daardoor fris en origineel aan, terwijl bovendien de dreigende eentonigheid, waarover wij hierboven schreven, radicaal gebroken werd. Ze ker zal men de nadruk moeten blijven leggen op de bollen, want anders zou het geen bollencorso meer zijn. maar een enkele wagen, die overvloedig ge bruik maakt van andere bloemen, doet het toch uitstekend in deze rij van rijdende bloemstukken. In deze reeks „muziek-wagens" mag toch ook genoemd worden „Kleuren- dans", een wagen die opgemaakt was met tulpen, narcissen en irissen. Aardig hierbij was de verbinding, die gemaakt was tussen trekker en wagen zelf. Het leek of beide delen aan elkaar waren gelast met bloemen. De afdelingen Katwijk. Noordwijk. Voorschoten, Warmond en Was senaar verzorgden de fraaie wagen Atlanta, waarvan deze foto een detail van het hoofdmotief uitbeeldt. Deze wagen verwierf een eerste prijs. Foto linksboven „Ondine" in bloemen, een inge wikkelde constructie met in het oog lopende bemanningwerd met een eerste prijs bekroond. Deze wagen was verzorgd door gebr. Eggink. Verduyn en Tenhagen. De Vtoo rnen en Waling van Geest.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1958 | | pagina 3