RIVELLA
GOEDE
VRIJDAG
Kerkdiensten Leiden en omgeving
mm 4 lm
3?°
In de put?
Het heeft ons
ongelofelijk
dwars
gezeten...
„Welvarend Nederland alleen in
groeiende wereldgemeenschap"
WOORD
VAN
BEZINNING
97ste jaargang
Donderdag 3 april 1958
Derde blad no. 29408
Prins Bernhard in rede te Woudschoten: Kerkelijk Leven
„We kunnen liet eenvoudig: niet
stellen zonder de wereld overzee, de
relaties met de minder ontwikkelde
gebieden. In de gecompliceerde samen
leving van vandaag is de samenhang
tussen landbouw en industrie, scheep
vaart en handel, kapitaalsinvesterin
gen en werkgelegenheid zo nauw. dat
we allemaal in Nederland, van noord
tot zuid en hoog tot laag, in dezelfde
schuit zitten: Samen naar welvaart of
samen naar gebrek. En datzelfde gaat
hoe langer hoe meer ook in wereldver-
band gelden. En als dat zo is, dan
geldt dat het eerst en het meest in
Nederland, zo dicht bevolkt, zozeer
aangewezen op wereldverkeer in goe
deren en diensten".
Aldus Z.K.H. Prins Bernhard in een
rede. die hij gistermiddag heeft uitge
sproken op het congres ..Student en Ko
ninkrijk". dat in „Woudschoten" wordt
gehouden. De Prins hield deze rede, die
gewijd was aan de verhouding van Ne
derland tot de onderontwikkelde gebie
den, kort nadat hij uit Turkije was te
ruggekeerd. Van de vliegbasis Soester-
berg. waar de Prins was geland, was hij
regelrecht naar ..Woudschoten" gereden
om daar zijn rede te houden en aan de
discussie deel te nemen.
De Prins stelde in zijn rede. dat de
positie van Nederland ten aanzien van
de onderontwikkelde gebieden wordt be
paald enerzijds door onze historie, onze
ligging en ons belang en anderzijds door
onze instelling op wat wij zien als een
opdracht. Historie en ligging hebben er
samen toe geleid, dat Nederland om te
kunnen leven een enorm intensief ver
keer met het buitenland moet onder
houden: scheepvaart, luchtvaart, bank
wezen. handel. De Prins bracht in her
innering. dat in 1956 de buitenlandse
handel van ons land. dus invoer en uit
voer samen, bijna even groot was als
ons gehele nationale inkomen.
WERELD TEGEMOET
„In vergelijking met onze buurlanden
in Europa kunnen we vaststellen dat we
met Noorwegen. Engeland, België en
Frankrijk gemeen hebben dat we de
landen overzee niet kunnen missen
voor ons volksbestaan. Maar de drie
laatstgenoemden richten zich in de eer
ste plaats op de Commonwealth, op de
Unio Frangaise en op Belgisch-Afrika.
Alleen met Noorwegen delen we de
noodzaak om het uitsluitend te vinden
buiten overzeese gebiedsdelen (daarbij
de Antillen. Suriname en Nieuw-Guinea
niet uit het oog verliezend)Maar Noor
wegen legde zich in hoofdzaak toe op
vrachtvaart en Nederland exporteert en
ruilt ook goederen, organiseert banken,
financiert en beheert ondernemingen,
mijnen en fabrieken, en levert op grote
schaal deskundigen van allerlei soort-
Ik wil dit laatste nog wel even onder
strepen de Nederlandse deskundig
heid en interesse richt zich op een
enorme variatie van activiteitj in de
werelddelen overzee.
Zo ziet U dus drie karakteristieken
samengaan, nergens beschermd tegen
mededinging van elders, en over een zeer
breed veld van activiteiten treedt Ne
derland de hele wijde wereld tegemoet",
aldus de Prins.
Het Nederlandse belang bij dit allee
beziend kwam de Prins tot zijn reeds
aangehaalde conclusies.
RECHT EN PLICHT
Nadat Prins Bernhard had gewezen
op de belangrijke plaats en taak van
de wetenschap in deze, vervolgde hij:
„In het voorgaande ben ik zuiver za-
kelijk geweest. Maar in het menselijk
bestaan en het volksbestaan is er altijd
verband tussen de plaats waar we staan
en dat wat we moeten doen, onze voor
rechten en onze verplichtingen. Het zou
niet allemaal bevredigend zijn alleen
maar naar onze zakelijke positie en de
daaruit voortvloeiende verplichtingen
te kijken. We zouden die verplichtingen
nog grimmig en grommend kunnen ver
vullen. Maar we kunnen ook verder kij
ken. Ik wil dat doen in drieërlei pers
pectief. Ten eerste: het is een gevleu
geld woord geworden dat een volk aan
zijn toekomst werkt en dat daarin een
klein volk groot kan zijn. Ik zou U wil
len vragen: wilt U aan de toekomst
bouwen en niet maar stilzitten en
afwachten of er al dan niet een storm
vloed of derde wereldoorlog komt? U
wilt niet afwachten? dan moet er ge
bouwd worden. Ten tweede: het werken
overzee, er op uitgaan, geeft grote men
selijke voldoening en vreugde. Ik
zou bijna zeggen, wie die voldoening niet
vinden kan ver van moeders pappot,
moet maar thuis blijven.
Ten derde: ik gebruikte zoëven het
woord opdracht.
In diepste zin kunnen we die alleen
van God aanvaarden en in ons leven
verwerkelijken. Ten aanzien van de
minder ontwikkelde gebieden kan men
dat misschien het best met solidariteit
uitdrukken.
Dat is lotsverbondenheid, niet het
noodlot, maar de toekomst, een vrijere
en betere toekomst voor de hele we
reld. En daarmee sluit zich de kring
loop van ons betoog: een vrij en wel
varend Nederland is alleen denkbaar
in een groeiende wereldgemeenschap".
Aan het slot van deze inleiding heeft
de Prins geruime tijd gediscussieerd met
de studenten van de Vrije Universiteit
naar aanleiding van vragen die door hen
werden gesteld.
De Prins toonde zich hierbij bijzonder
slagvaardig en gaf blijk van éen grondi
ge kennis van de materie, die hij be
handelde.
Advertentie
Drink dan een Hesje
vloeibaar optimisme.
RIVELLA.de alcoholvrije
drank, die het leven kleur
en fleur geeft
Verfrissend en
opwekkend, pittig en toch
zacht. Een ideale
alcoholvrije tafeldrank.
Bevordert de spijsvertering.
RIVELLA is een
natuurproduct uit melk!
Sprankelend
goudgeel!
De kernbewapening
De centrale kerkeraad van de Her
vormde Gemeente van Groningen heeft,
zoals gemeld, op 17 december j.l. een
schrijven aan de generale synode met
betrekking tot de toerusting van het
Nederlandse leger met atoomwapens en
op de kernbewapening in het algemeen
gezonden. De kerkeraad zei in deze brief
o.m. dat het vraagstuk van de moderne
bewapening als het ethische vraagstuk
van onze tijd opnieuw door de kerk moet
worden overwogen en de mogelijkheid
onder de ogen moet worden gezien, dat
de laatste verklaring van de generale
synode in dezen, namelijk die van 1956,
dient te worden herzien. Aan dit schrij
ven hebben vele kerkeraden, w.o. ook die
van Leiden, adhesie betuigd.
Het moderamen van de generale syno
de heeft nu geantwoord, dat het over
wogen heeft in samenwerking met de
Raad voor de zaken van de Kerk en
Overheid, of de Ned. Herv. Kerk niet
eventueel in samenwerking met andere
kerken reeds vóór de commissie voor de
bestudering van het vraagstuk van de
kernwapens met haar arbeid gereed zal
zijn, een woord moet spreken, in het bij
zonder over het standpunt, dat naar zijn
overtuiging de Nederlandse overheid in
dezen zal moeten innemen.
Het moderamen wil evenwel wachten
zich uit te spreken tot de commissie ge
reed zal zijn met het rapport-
Het moderamen is het met de kerke
raad van Groningen eens, dat de verkla
ring van 1956 dient te worden herzien.
Daartoe zal echter het vraagstuk van
oorlog en "vrede opnieuw in zijn geheel,
in het bijzonder met het oog op de kern
bewapening moeten worden bestudeerd.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Lunteren (toez.) en te Slie-
drecht (toez.) C. J. P. Lam te Poortvliet
door de Generale Synode als predikant
voor buitengewone werkzaamheden (ar
beid Blindeninstituut Bartimeus te Zeist)
A. de Vries aldaar. Bedankt voor Wijk
bij Heusden J. Smit te Groot-Ammers.
Benoemd tot vicaris te Berlicum A. Westra
kand. te Buitenpost. Beroepen te Venlo
J. Struys te West-Terschelling. Bedankt
voor Höogeveen (toez.) (vac G. C. Seve-
rijn) C. J. P. Lam te Poortvliet.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Oenkerk P. van der Spek te
De Lier (Z.-H| Beroepen te Amster
dam (vac. R. C .Harder) A Broek te Gro-
ningen-Noord te Leeuwarden-We6t (3de
pred. pl.) P. Helnen te Noordwijk-Blnnen.
-- Aangenomen naar Grootegast (vac. W
Stuursma) B. Smilde Te Garijp.
GEREF. KERKEN (Ornlcrh. art. 31 K.O.)
Bedankt voor Goes C. van Leeuwen te
IJsselmuiden.
EVANG. LUTH. KERK
Beroepen te Dordrecht L. G. C. Gra-
bandt te Leeuwarden.
FR stonden drie kruisen op
Golgotha;
Maar de boer, hij ploegde
voort".
Graag geef ik toe: „Het zjjn
overbekende dichtregels". Toch
dwingen ze mij een kant uit te
denken, waarin de dichter mijn
gedachten niet had willen lei
den. Hij besluit zijn gedicht:
..Tenville van de boer, die
ploegt, besta de aarde voort". Ik
vraag me echter af: Ach ja.
waarom zou de boer niet voort-
ploegen. de timmerman niet
timmeren en de fabrieken ook
niet draaien? Het hele bedrijf
van de wereld niet verder gaan?
Je kunt toch vanwege de drie
kruisen, die daar eens stonden,
de hele zaak niet stopzetten'
Zeker, één ding staat wel vast:
de middelste kruiseling werd
onschuldig ter dood gebracht.
Maar. Hij zal wel niet de eerste
ceweest zijn en zeker is Hij niet
de laatste geweest. Met Hem
hebben miljoenen dit lot ge
deeld De jaren 1940—1945 kun
nen daarvan getuigenis afleg
gen. Kampen, gevangenissen,
gaskamers zijn bekende zaken.
En. helaas,"in sommige streken
van de wereld zijn ze nog geen
verleden tijd. En toch. hoewel
men zich soms afvraagt „hoe
bestaat het". U en ik eten daar
geen boterham minder om en
slapen even rustig en de wereld
draait toch gewoon door. En wat
zullen we ook anders doen? De
wereld wordt er heus niet min
der hard en wreed en onrecht
vaardig door, of U en ik er nu
van wakker liggen of niet. Het
wordt er allemaal toch niet an
ders van! De wereld is immers
ook niet veranderd doordat dat
middelste kruis op Golgotha ge
staan heeft? Het lijkt er immers
op of ook dat niet meer geweest
is dan een voorbijgaande episode
een incident? Net zo'n voorbij
gaande episode als de Goede
Vrfjdag nu. Een ..Mattheuspas-
sion". lijdensgezangen en dito
meditaties, in de kerken dien
sten en vieringen van het Heilig
Avondmaal, maar daarna gaan
we allemaal, kerkelijk of niet
kerkelijk, weer rustig over tot de
orde van de gewone dag.
Wat drijft ons er dan toe. toch
iedere Goede Vrijdag weer op
nieuw. ons bezig te houden met
die middelste kruiseling, een ze-
kere Jezus van Nazareth, boven
Wiens kruis stond aangespij-
kerd: „Deze is de Koning der
Joden"? Welnu dit: omdat Hij
Zich bezig gehouden heeft met
ons- Ik wil trachten hier niet te
„preken". Maar. ziet U, het is
met deze kruiseling zo gegaan,
dat er al meer ogen opengegaan
zijn voor het wondere geheim dat
Hij met Zich droeg. Eerst zag
een moordenaar, die naast Hem
hing daar op Golgotha, het.
even later kreeg de Romeinse
commandant van het executie-
peleton een vermoeden, en nog
weer later gingen er al meer
ogen voor open. Waarvoor? Wel
ze ontdekten: In deze Jezus van
Nazareth, die men, onschuldig,
heeft gekruisigd bemoeit Zich
God met deze wereld. Zozeer,
dat Hij aan haar wreedheid en
ongerechtigheid en onbarmhar
tigheid. en dat heet tegenover
Hem „zonde", ten onder gaat.
Zozeer, dat Hij volkomen soli
dair wordt met allen, die van de
wereld te lijden hebben, en wie
heeft dat niet? Een wonder ge
heim inderdaad, waarover je
niet uitgedacht raakt. God wordt
mens en laat Zich. zoals dit met
miljoenen anderen voor Hem en
na Hem ook gebeurd is. uit de
weg ruimen. Ën onderstreept U
nu voor U zelf eens dat woord
„God". Zegt U het maar eens
een paar maal hardop. Ontzag
lijk wonder: zozeer wordt God
mens.
O ja. nu komen wij aandra
gen met onze „ja maars". Als
Hij dan God was. waarom heeft
Hij dat dan genomen? Hij had
Verkrijgbaar bij Uw wijnhandelaar
en de horecabedrijven
Culturele raden
(Van onze parlementaire redacteur)
Staatssecretaris Höppener heeft gis-
termiddag in de Eerste Kamer meege
deeld, dat hij binnenkort een ontwerp
gereed hoopt te hebben voor een rege
ling van de subsidiëring naar algemene
maatstaven van de provinciale culturele I
raden, die hij zeer belangrijk acht. ook j
met het oog op het uitbrengen van ad
viezen. Uit de Kamer was geklaagd dat j
er zulke verschillen bestaan in de sub-
sidie-bedragen voor de diverse provin-
cies.
Voor Goede Vrijdag]
Leiden Hervormde Gemeente Pieters-
kerk: 10 uur cis J. van der Wiel. 7 uur!
ds. P. Kloek (HA).
Hooglandse Kerk: 7.30 uur ds. D. J. Vos-
Oosterkerk: 7 uur ds. J Groot (H A
sers. (HA.).
Marekerk; 7.30 uur ds. M Ottevanger
Kooikapel: 7 uur ds. J. N. de Ruiter
(HA.).
Maranathakerk: 7 uur ds. H. J. v. Ach
terberg. (HA.).
Ver. Vrljz. Herv. (W. de Zwijgerkerk
Oegstgeest)7.30 uur ds. W, J. H. Hubeek
(HA).
Eglise Wallonne: 7 uur ds. Ch. Cabanls.
Dlaconessenhuis: 10.30 uur ds J. de Wit
(HA).
Geref. Kerk Zulderkerk: 8 uur dr Dron-
kert.
School Telderskade: 7.30 uur ds Heule.
Geb. v. Chr. Soc. Belangen. H. Morsweg:
7.30 uur dr. von Meyenfeldt.
Oud-Kath. Kerk (Zw. Singel 50) 8 uur
Heilige Dienst: (zaterdag 8 30 uur paas
nachtviering)
Rem. Gemeente: 7.30 uur ds. J. Th.
Mackenzie (Avondmaalsdienst).
Baptistengemeente: 8 uur (H.A.).
Evang. Luth. Gemeente: 7.30 uur ds. H.
J. A. Haan.
Doopsgez. Gemeente: 7.30 uur ds. S. L.
Verheus (Avondmaal).
Chr. Geref Kerk: 7.30 uur (onderwerp:
De kruisgangen der liefde) ds. C. v. d.
Weele.
Geref. Kerk (art. 31)7.30 uur ds. W. G
de Vries.
Leger des Heils: 10 uur lijdensmeditatie
Eerste kruiswoord solozang ën declamatie;
8 uur het zesde kruiswoord Lekenspel De
moeder van Bar-Abbas. Zang en declama
tie. O.l.v. sr. kapitein A. de Graaf.
Aarlanderveen Herv. Gem 7 30 uur
ds. E. G. Boesenkool; Geref. Kerk: 7.30 uur
ds. A. P. Helner; Chr. Geref. Kerk: 7 uur
Leesdienst.
Alphen aan den Rijn Herv Gem.
Jullanastraat7.15 uur d6. P A Lefeber;
Kapel Hooftstraat: 7.30 uur ds. A J Jo-
rlssen; Oudshoornseweg 10 en 7 uur ds. G
Cadee (H.A.); Geref. Kerk Zulderkerk: 6.30 i
uur ds. G. Mulder; Noorderkerk: 7.30 uur I
ds. G. Mulder: Aula Chr. Lyceum: geen]
dienst: Chr Geref. Kerk: 7.30 uur ds M.
S. Roos; Rem. Geref. Gem. van Manders-
loostraat 7 uur dr. J. F. van Royen van
Rotterdam (H.A.).
Benthuizen Herv. Gem.: 7 uur dhr.
Stolk van Nieuwerkerk aan de IJssel; Ge-
reform. Gem. geen dienst.
Bodegraven Geref. Kerk 6.30 uur ds.
A. C. Kersten; Herv. Gem.; 7.15 uur; (Ho
tel van Haaften)ds. Kroon van Den
Haag; Luth. Gem 10 uur Centrale Kin-
derdienst; 7.30 uur ds. W. F. ten Rouwe-
laar (H.A.); Geref. Gem.: 7 uur stud.
Hofman van Aalst.
Boskoop Herv. Gem - 7.30 uur ds. A.
de Leeuw en J. Pronk (HA.); Geref. Kerk:
7 30 uur ds. G. Leene: Chr. Geref. Kerk:
7 30 uur ds P. J. de Bruin; Geref. Gem.:
5 30 uur ds. H. Rijksen van Vlaardlngen;
Rem. Kerk: 7.30 uur ds. G. C. Dutnker
(H.A.).
Hazerswoude Herv. Gem.: 7 uur ds.
Chr. v. d. Leeden (H.A.); Geref. Kerk: 7.30
uur ds. N. W. v. d. Hout.
Hoogmade Herv. Gem.: 7.80 uur ds. J.
Roth.
Kaag Herv. Gem.; 10 uur ds. A. van
Leeuwen.
Kat\v\jk aan den R(jn Herv. Gem.: 10
en 6 uur ds. A. Makkenze (H.A.); Geref.
Kerk; 7.30 uur ds. H. de Valk
Katw(jk aan Zee Herv. Gem. Nieuwe
Kerk: 10 uur ds. Jac. de Vos. 7.30 uur ds.
W. A. B. Hagen (H.D Oude Kerk: 7.30
uur ds. D. Bouman; Geref. Kerk: 7.30 uur
ds. Nawijn; Chr. Geref. Kerk: 7.30 uur ds.
N de Jong: Geref. Gem. Remlsestraat- 10
uur ds. C. van Dam. van Rotterdam; Ger.
Kerk (art. 31): 7.30 uur ds. C. J. Breen.
Koudekerk aan den R(|n Herv Gem.
10 en 7 uur ds Koerselman; Geref. Kerk:
7.30 uur ds. Zijlstra.
Leiderdorp Herv. Gem.: 10 en 7 uur
ds. J. P. Honnef; Geref Kerk: 8 uur de.
Banga.
Verkeersdeskundiqen:
Parkeermeters het beste!
Op initiatief van de ANWB hebben de
chefs van de verkeerspolitie te Amster
dam, Den Haag en Rotterdam, tezamen
met de chef van de verkeersafdeling van
de ANWB. ir. C. A. Kuysten. een studie
gemaakt van de nieuwe Parijse methode
van parkeercontrole door middel van
een „parkeerschijf".
In hun zojuist verschenen rapport
komen deze verkeersdeskundigen een
stemmig tot de conclusie dat voor Ne-
derland de parkeermeter het geëigende
middel is voor controle van wachtver-
boden langer dan een bepaalde tijd. Zij
bevelen aan de netto-opbrengst van par
keermeters uitsluitend aan te wenden
voor het scheppen van parkeergelegen
heid ten behoeve van „langparkeerders".
In het rapport dat is toegezonden aan
tal van belanghebbende autoriteiten en
instellingen, wordt als voornaamste be
zwaar tegen het systeem van de Parijse
parkeerschijf aangevoerd, dat controle
ervan zeer veel personeel vergt.
PRINSES MARGRIET BEZOCHT
CINEAC.
Prinses Margriet heeft bistermiddag,
vergezeld door haar verzorgster, een be
zoek gebracht aan de Cineac in de Re-
guliersbreestraat te Amsterdam. Zij
heeft daar de vertoning bijgewoond van
de reportage over het staatsiebezoek van
het Britse koningspaar aan Nederland
ep de kleurenfilm jOnze Kroonprinses
In ds West". 1
De hand van de gestorven Meester
Leünuiden Herv Gem.: 7 uur ds. D.
H. GIJsbers (H.A.); Geref. Kerk: 7.30 uur
de. H. J. Koffrle.
Lisse Herv. Gem 10 uur de. G. Pet-
tlnga (Openbare Belijdenis). 5 uur de. G.
Pettlnga (H.A.); Geref Kerk: 7.30 uur de
K Schouten; Chr. Geref. Kerk: 7 30 uur
de. H. W. Eerland; Geref. Gem.: 7 30 uur
ds L. Kleboom; Geref. Kerk (art. 31) 7.30 i
uur ds. J. J. Verleur: Oud Geref. Gem.:
7.30 uur leesdienst.
Nieuwkoop Herv. Gem.: 7 uur de. J.
Stehouwer; Rem. Kerk: 10 uur de. A. W.
Cramer; Geref. Kerk; 7.30 uur ds. J. v. d.
Berg van Sassenhelm; Chr. Geref. Kerk: 7
uur leesdienst.
Nieuwveen Herv. Gem.: 7 uur de heer
J. van den Hoek; Geref. Kerk: 7.80 uur de.
Snel.
NoordwUk-Binnen Herv. Gem.: 10 u.
NoordwUk-aan-Zee Herv. Gem.: 10 u.
d6. Cupédo. 7.30 uur de. Locher van Oeget-
geest; Geref. Kerk: 7.30 uur de. Bouma.
Noordwljkerhout Herv. Gem.: 10 en
7 uur ds. A. H. Smits (HA.).
Oegstgeest Herv. Gem. Groene Kerk:
10.30 uur ds. C. F. Callenbach; Pauluskerk
5 uur ds. Visser. 7.30 uur ds Callenbach.
Geref. Kerk: 8 uur dr H. J. Westerink van
Leiden; Vrljz. Herv. (zie naar Lelden).
Oude Wetering Herv. Gem.: 9.30 en
7.30 uur ds. A. M. Knottnerus (HA. en
Dankzegging); Geref. Kerk: 7.30 uur ds. j
A. G. Kornet.
Rljnsaterwoude Herv. Gem.: T.30 utir
ds. T. D. van Soest (HA.).
RUnsburg Herv Gem.: (Grote Kerk):
10 uur ds. J. van Dok. pred. te Noordwljk- I
Binnen. 7 30 uur ds M. C. Groenewoud;
(Dankz. HA.); Kleine Kerk: 10 uur ds H
van Gosllga (HA); Geref. Kerk Rapen
burg: 7.30 uur ds. Post; Geref. Kerk (art.
31) Langevaart: 7 30 uur ds. K Brünlng
Chr. Geref. Kerk Oegstgeesterweg7.30 u
ds. Kampman.
Sassenhelm Herv. Gem.: 10 uur ds.
Walvaart (Belijdenis). 5 uur ds. Walvaart
(H.A.); Geref. Kerk: 7.30 uur ds. Kuipers;
Chr. Geref. Kerk: 6 uur ds. C. v. d Weele
van Leiden; Ned. Prot. Bond: 10.30 uur
ds. Meihuizen van 's-Gravenhage
Ter Aar Herv. Gem 7 30 uur ds. Van
Amstel; Geref. Kerk: 7.30 uur ds Van
Hoek te Aarlanderveen.
Voorhout Herv. Gem.: 10 en 7 uur
(HA. en Dankz.) ds. Kalkman.
Voorschoten Herv. Gem. (Dorp): 10
uur ds E. Saraber iHA 7 uur ds. W O
Meijerlng (H.A.). Rijndijk: 7 uur ds. E
Saraber (H.A.Hulp en Heil: 10 uur ds
Klusener van Delft; Geref. Kerk: 8 uur ds.
M. den Boer; Geref. Kerk (art. 31): 6.30
uur ds. de Vries van Lelden.
Warmond Herv Gem.: 10 en 7 uur
ds. H. L. Boonstra (H A.).
Wassenaar Herv Gem. (Dorpskerk):
10.30 uur bijzondere Passiedienst. dr. H J
Honden, liturgie, ds. H. Beker, meditatie,
kerkkoor. 7.30 uur dr. H J. Honders iHA.l
Zuiderhout: 7.30 uur ds. J T Wlersma. i
(HA.): Deylerhuis: 7 en 8.30 uur ds H.
Beker (HA i; Geref Kerk i Zijllaan): 8 u.
ds. J Meynen. Den Haag; Bloemcamplaan
7.30 uur ds. G. van Duinen; Ned. Prot.
Bond; 7.30 uur dr H. Faber; Johanna-,
huls: 7.30 uur ds. J. E. Kuiper, van Den
Haag.
Woubriigge Herv. Gem.: 7 uur ds Vos i
van Katwijk aan Zee: Geref. Kerk: 7 uur:
ds. G. Hengeveld.
Zevenhoven Herv Gem.: 7 uur ds.
W. Verweij
Zoeterwoude Herv Gem 10 en 7.30
uur ds. G. J. van Embden (HA).
Zwamnierdani Herv. Gem.: 7.30 uur
ds. C. L. van den Broeck; Geref Kerk: 7 30
uur ds. J. Wagenaar; Rem. Geref. Gem 7
uur ds. A. W. Cramer (H.A.).
Hillegom Herv. Gem 10 uur ds. J.
Veenendaal. 7 uur ds. F. Brouwer (H A
Geref. Kerk: 7.30 uur ds. Krabbe; Chr'
Geref. Kerk: 10 uur ds A H. Schippers 7
uur ds. A H .Scnlppers (HA i
toch alle onrecht en haat met
één klap kunnen vernietigen?
Ja. dat is nu juist het wonder:
dat Hij het inderdaad „geno
men", doorleden, heeft. Ma.w.
dat is dus Gods manier om te
winnen, want het is doodeen
voudig onmogelijk dat God het
zou verliezen. Dan hield Hij op
God te zijn. Nee. juist dat Kruis
dus is de manier van God om
het te winnen. Het is gebleken
op de paasmorgen. Jezus Chris
tus staat op uit de dood. waarin
de wereld Hem heeft wecee-
werkt. En dat had die moorde
naar al in de gaten, en de Ro
meinse commandant had ver
moedens. en miljoenen gingen
het ontdekken. In dit Kruis is
de overwinning behaald op alle
onrecht, onbarmhartigheid, haat.
zonde van de wereld. En dus
moet. deze overwinning eens
doorbreken. Laat die wereld dan
maar doordraaien, er zit trou
wens niets anders op. Gods over
winning is zeker. Onrecht en
haat en onbarmhartigheid kun
nen zich nog geweldig roeien,
winnen zullen ze het toch niet
En daarom kan inderdaad de
boer rust;^ voortploegen en de
timmerman voort timmeren en
de fabrieken kunnen verder
draaien, niet vanwege de stoer
heid van de boer of wat dan ook.
maar omdat ze gedragen worden
blijkbaar door het geduld van
een God. Die niet vernietigt
maar gered heeft en redt en
redden zal. Ja. hun doen kan
zelfs een getuigenis, een teken,
worden van het feit. dat niet de
chaos en de ongerechtigheid het
zullen winnen, maar Hij. Jezus
Christus. Zijn recht. Zijn Rijk-
En. midden in alle leed en on
recht mag ik weten: toch is God
met mij. God, Die het gewon
nen heeft.
En over de grauwheid der da
gen licht op de glans van het
Kruis, de glans van Goede Vrij-
dag. en de wereld wordt toch
anders voor mij. ik leer haar n.l.
zien zoals zij werkelijk is. als een
wereld waarop een overwinnend
kruis heeft gestaan. En „rustig"
ga ik door om te doen. wat. de
hand vindt om te doen. Ik mag
leven uit een geheim.
J. P. HONNEF.
hervormd predikant te
Leiderdorp.
(Advertentie)
dat wij, ondanks een enorm»
voorraad, 1000en Coiter-klanten
moesten teleurstellen met onze
sensationele jongensbroeken-
aanbieding. En daarom hebben
wij direct onze fobrieken opdracht
gegeven een nieuwe partij te
vervaardigen. Dat de prijs hoger
kwam te liggen is U duidelijk,
maar wij zouden Coster niet zijn,
als wij niet de klant boven alles
stellen. Daarom voor al die
teleurgestelden nog eenmaal het
verbluffend koopje van jongens
broeken, gemaakt om in »e
stoeien en te ravotten, die boven
dien ontzettend leuk staan. Echt
zo'n broek die hij nèt nodig heeft.
Broeken, die normaal f. 9.50
kosten maar nd in prijs en kwa
liteit ronduit een sensatie genoemd
moeten worden, want morgen om
9 uur begint de verkoop von deze
PREDIKANTENVERGADERING.
De jaarlijkse vergadering van de Pre
dikantenvereniging der Ned Hen- Kerk
zal ditmaal op 14 en 15 april te Utrecht
worden gehouden. Op 14 april zal in K.
ec W. onder leiding van dr. A. A.
JONGENSBROEKEN
i oersterk rilcord en cor-du-roy.
met elastiek in de toilleband,
waardoor ze prima zitten, met
7 parmantige steekzakken en een
achterzak. In alle maten van
4-15 jaar, wrijf Uw ogen maar
uit, voor de
sensationele
Costerprijs von
Zolang de voorraad strekt
vn uycn iikjui
LEIDEN:
Haarl.straat 25, tel. 25317
Rotterdam, Korte Hoog.str 11
Meent li*. Gouclsesingc 1Ka-
tendr. Lagedijk hk. Dorps
weg; W Kruiskade 35.
Koolhaas van Amersfoort, praeses van
de Generale Synode, een bespreking
worden gehouden over „Zaken die ha
ken". waarbij enkele prominente figuren
bepaalde actuele zaken zullen bespreken
Dinsdag 15 april zal prof dr J de
Graaf, hoogleraar in de theologie te
Utrecht, refereren over: ..Kerugma en
communicatie", welk onderwerp in dis
cussiegroepen. die in het universiteits
gebouw zullen vergaderen, zal worden