voor ware schoonheid Handwerk op de bres r Tentoonstelling van potterie Zaalberg manifestatie van ambachtelijke kunst Zinvolle familietraditie in Leiderdorp 97ste jaargang Zaterdag 15 maart 1958 blad no. 29392 VJ Gespannen aandacht bij het draaien van een grote vaas. Deze Amsterdamse expositie „Klei en Vuur" is een manifestatie van het volhouden van de ambachtelijke kun stenaars tegen het steeds wassend getij van de industriële produktie. Een manifestatie en een bewijs temeer van officiële erkenning, die gelukkig de laatste jaren ruimer tot uitdrukking is gekomen door bijv. aankopen van musea. In het bedrijf te Leiderdorp staat intussen alweer een nieuwe generatie aangetreden: Herman en Gijb zijn in de potterie van grootvader Herman en vader Meindert werkzaam, de eerstgenoemde na een opleiding in Engeland en Duitsland. Zeventien me dewerkers, van wie vijf draaiers, wer ken er dagelijks naar handgedraaide ontwerpen van Meindert Zaalberg Zoveel doenlijk houdt men vast aan de oude, wèlbeproefde werkmethoden Reeds op de draaischijf krijgt het pro dukt een eigen karakter. Wel zijn er twee elektrische ovens, maar het grootste deel van de produkten wordt gebakken in de met turf gestookte vlamovens, die weliswaar moeilijker te bedienen zijn. maar vaker nog een verrassing geven dan wat uit de elek- trisch-verhitte komt. N. Foto's L.D./Van Vliet VJ De ware pottenbakker heeft een in geboren bewondering voor de natuur en de klei, die daarvan immers deel uitmaakt. „Hij mag zich niet op de borst slaan en zeggen: dat heb ik ge maakt. hU mag een natuurproces leiden en zal dankbaar zijn als een stuk goed en zuiver uit de oven komt". Met deze woorden van Meindert Zaalberg is de opvatting getypeerd, die in dit bedrijf de leidraad vormt bij het werk. „Tal van edele vaten hebben dat ontijde- lijke wat ook in de natuur aanwezig is in boomschors, in mos, in rotsen, in aarde of in door de wind geslepen steen of gevormd zand. Maar ook in de natuur is nooit iets opzettelijk mooi gemaakt het is alles doelmatig ge schapen en geworden. Zowel in de natuur als in alle waarachtig ontroe rend schone dingen is een openbaring van Goddelijke volkomenheid, die ons doet stijgen boven de problemen van elke dag. Daarom zijn potten uit klei en vuur, probleemloos door mensen handen ontstaan, zo ryk in al hun eenvoud". Men kan deze woorden be schouwen als een programma voor de ware ambachtelijke schoonheid, ook op ander terrein. Wat de pottenbakkers kunst betreft, het kost ook nu nog moeite daarvoor belangstelling te wek ken. zij het niet zozeer bij eventuele kopers (want die zijn er wel. alleen nog niet genoeg!), als wel onder de jon geren, die zich aan dit werk willen wij den. Dat Herman Zaalberg zich veertig jaar geleden in Leiderdorp vestigde.. was immers niet toevallig. Dat was niet om de klei, want die komt niet uit Nederlandse bodem, maar uit het buitenland. Het was omdat hij er de werkkrachten vond. die bekwaam ge noeg waren om zijn medewerkers te zijn. Nu is dat moeilijker. Het duurt namelijk vele jaren voordat een jon gen (of meisje) het vak door en door kent en dat is een beletsel voor het aantrekken van jongeren, die de schone en zinrijke traditie willen voortzetten. Maar de Zaalbergs gaan voort, zoals in geheel Nederland en daarbuiten de dienaren van het schone ambacht op hun posten staan, zonder concessies aan de machine, die wel vlugger en gelijkmatiger produceert, maar aan het resultaat waarvan het essentiële, de uitdrukking van het Leven, ontbreekt. Het is voor een pottenbakker een hele zorg van de Engelse, Belgische, Noorse, Zweedse. Tsjechische en Italiaanse grondstoffen een menging te maken, die voldoet aan de voor het bedrijf type rende eisen. Samenstelling van klei en glazuur moeten ook weer op elkaar af gestemd zijn en tenslotte gaat dan de oven open, waarin het produkt in een temperatuur van tussen de duizend en veertienhonderd graden is gehard om te dienen als schoon gebruiksvoorwerp of als sieraad in de dagelijkse omge ving. Een edele vorm en een fijn-genuan ceerd oppervlak kenmerken het pro dukt, dat veelal een „unicum" is. Als het „in serie" vervaardigd wordt maar dan nooit meer dan twintig toont het toch stuk voor stuk de kleine verschillen, die de verheffende charme geven, welke het handwerk onder scheidt van het „dode" fabriekspro- dukt, dat juist door de technische volmaaktheid het volstrekt-eigene van het ambachtelijk resultaat ten enenmale ontbeert. Met vreugde gaat een klein aantal handwerkers, mid denin een wereld van het gemecha niseerde massa-produkt. dagelijks aan de arbeid bij de vervaardiging van iets. waaraan zij het beste meegeven, dat een mens kan afstaan een deeltje van de eigen ziel. Ri. Een eenvoudige, met de hand aan gebrachte versiering geeft her voorwerp een geheel eigen cachet Maar die duiüelijk-waarneembare vraag naar het eigen karakter van het gebruiks- of siervoorwerp is er niet altijd geweest. Het leek er aanvanke lijk bedenkelijk veel op, dat ce ma chine 'alles zou wegvagen wat er nog aan ambachtelijkheid bestonci Koppig hebben enkelen zich toen verschanst in de bastions van het handwerk, steed' pleitend voor de schoonheid, aaarvar zij zich de laatste verdedigers wisten Sommigen moesten bet opgeven of be taaiden met verlies van hun gezond heid de bijkans hopeloze strijo Ook dc pottenbakker Herman Zaalberg, die zich, nu bijna veertig jaar geleden, al zelfstandig werker in Leiderd -n ves tigde, heeft die zorgen gekend en vooi al dat verwoestende gebrek aan waar dering voor een rtistieke prestati' Maar hij bleef onverzettelijk er, thai houdt zijn zoon, Mcindprt Zaalberg, ec tentoonstelling in het Stedelijk Mi seum in Amsterdam naar aanleidin waarvan wij een bezoek hebben ge bracht aan de bron van deze schooi heid. welke zo in de onmiddellijke na bijheid van het industriële centrum Leiden is gelegen. Op hoop van zegenWat zal er over enkele da gen gebeurd zijn met deze vaas. die in de oude turf-oven wordt geplaatst? Telkens weer is het een verrassing. In dc vloedgolf van machinale produktie, die nu reeds een eeuw over de wereld spoelt, hebben zich gelukkig ook in óns land kleine eilanden van ambach- Het sierlijk eindproduki. telijke kunst weten te handhaven. Nog altijd is er een klein aantal even eigen- als kunstzinnige na turen, die weigeren de knieën te buigen voor de Baal van de mechanische voortbrenging. Na- (Van een onzer redacteuren) tuurlijk, de machine heeft haar plaats in deze "moderne maat schappij, maar de onbuigzame voorstanders van het „ambacht" hebben steeds volgehouden, dat zij niet het laatste woord spreekt en dat er ruimte dient te blijven voor het handwerk, dat een on herhaalbaar eigen karakter geeft aan het voortbrengsel. De gelijk matigheid van het machinale pro dukt is evenzeer een voor- als een nadeel: zij bevordert de massa-voortbrenging, maar ont neemt er tegelijkertijd het per soonlijk cachet aan. Dit voort woekeren van de gelijkvormigheid waaraan ook artistieke vorm geving bij de moderne fabricage niets kan veranderen heeft vooral verzet gewekt op de ge bieden van meubelkunst, potterie en tapijtfabricage. Uit deze korte opsomming blijkt reeds, dat het vooral gaat om voorwerpen, welke de mens in zijn dagelijks leven om zich heen heeft. In de beslotenheid van de huiskamer gevoelt hij, sterker nog dan bij de arbeid in kantoor of fabriek, het bezwaar van het onoorspron kelijke. Er is, op genoemde ge bieden vooral, nog steeds een vraag naar voorwerpen, waarvan men het artistieke (dat wil dus zeggen: het kenmerkend-indivi- duele) duidelijk kan aflezen. Het opbrengen van 't glazuur vereist een snelle en vaardige hand waar vormloze klompen klei met de hand gebruiksvoorwerpen omgevormd worden toi sieilijki

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1958 | | pagina 11