Regisseur Mauclair vergist zich, choreograaf Petit neemt revanche ONS MENU Geheimen van de Zweedse schonen PAGINA 3 oneelbrief uit Parijs Succes van Hitler was gering VAN DE WEEK In Stockholm weten de vrouwendat charme niet alleen tijdmaar ook geld kost Mantelpak-zonder-blouse is een zeer geliefd kledingstuk DE MAN, DIE op (lc draad de Niagara-waterval overstak ZATERDAG 8 MAART WEKELIJKS BIJVOEGSEL Blijde terugkeer van Zizi Jeanmaire Nu de eieren weer goedkoper worden, kunnen ze in onze weekmenu's beslist weer een ruimere plaats Innemen, want ze bevatten niet alleen eiwitten en vetten, maar zijn ook nog rijk aan verschillende vitamines. Niet alleen als vervangingsmiddel voor vlees kunnen ze dienst doen. maar verwerkt tot een smakelijk nagerecht zijn ze ook zeer zeker niet te versmaden. De zoete omelet is wel een heel bekende vorm van toespijs, maar ook de minder bekende eiergelei is een variant, die er gezellig en feestelijk uitziet en ook bijzonder smakelijk is. CVan onze Parijse correspondent) Wanneer het Parijse seizoen tot op dit moment in de zone van het toneel nog vrijwel niets belangrijks heeft opgeleverd en in de muzikale sector - met uitzondering van een sympathiek en interessant concert van de blinde Duitse componist Wolfgang Teuscher - nauwelijks meer, dan kan in het domein van de dans de verheugende terugkeer worden ge meld van Roland Petit aan het hoofd van een troep, waarmee hij tot zijn vroegere formule is teruggekeerd. De drie gebieden mogen hier in vogel vlucht worden overschouwd om de lezer ten naastebij een indruk te kun nen geven van de uithuizigheden die in Parijs op dit moment te be leven zijn. De premières der voornaamste schrijver-trekpleisters hebben tot dus ver als opgemerkt nog geen sensaties voortgebracht. Over Marcel Aymé's persiflage op Amerika - La mouche bleue - heb ik in een vorige toneel- brief al mogen berichten, en sedert dien hebben de verdere grote en klin kende namen nog verstek laten gaan. De avantgardist Adamov, die zich een jaar of wat geleden met zijn „ping pong" een nauwe geestverwant van Ook al geen voltreffer dit stuk dus, ofschoon Mauclair zichzelf dan ook gelegenheid kon geven een griezelig- gelykende Adolf op de planken te zet ten met al zijn eigenaardigheden en hysterische explosieën. Maar in het vervolg deed Mauclair er dunkt ons toch beter aan zich uitsluitend aan de regie en het acteren te houden, want daar zijn zijn talenten zeker niet aan discussie onderhevig. Oncle Otto: Philippe Greniet Nelly Vignon Hitier (Mauclair). Muziek Ionesco en Beckett toonde, is echter omgezwaaid naar een meer „geënga geerde" uitdrukkingsvorm van toneel door zich als een volgeling ran Bert Brechts sociale aanklacht-theater te ontpoppen. Zijn Paolo-Paolo vertoont in opzet en constructie wel gelijkenis met Brechts „Chinese krijtkring", en ook hier wordt in een reeks Cvan twaalf» tableaus, die nauwelijks door een in trige worden verbonden, een beeld ge projecteerd van een kleine groep men sen tegen de achtergrond van de so ciale en politieke gebeurtenissen van hun tijd. Die tijd is hier de Franse belle epoque, waarvan de schrijver wilde aantonen dat achter al het glin sterende goud en de uitbundige weelde en de patriottische frasen over Frank- rijks macht en glorie, transacties van nogal grof geschut verborgen werden. Die demonstratie wordt door Adamov geleverd aan de hand van projectie- beelden van voormalige roemruchte staatslieden en veldheren en citaten uit hun redevoeringen en proclama ties, waardoor de tafrelen uit de kan toren en de binnenhuizen worden af gewisseld. Het procédé, zoals het hier gevolgd wordt, is zeker niet van ori ginaliteit gespeend. maar de langdurig heid. en dientengevolge de nadrukke lijkheid, van de operatie, gevoegd by het geringe relief dat Adamov zijn personages weet te geven, stempelen tezamen dit tijdsbeeld toch maar tot een dramatisch experiment waarvan het effect bescheiden blijft. Misser Het scheppen van een tijdsbeeld, en in dit geval dan een karikatuur, is ook het doel geweest dat de begaafde re gisseur Mauclair die men op het laatste Holland-festival in Ioncsco"s Stoelen" kon bewonderen zich voor ogen had gesteld met Oncle Otto waarmee hij nu dus als auteur debu teerde. Geen gelukkig debuut. Mau clair heeft het na-oorlogse Duitsland op de korrel willen nemen en in een gezin, waarvan papa, trots alle moeite, maar steeds niet door zijn denazifica- tie-examen kan komen, introduceert hij een verfomfaaide landloper, waar in alleen de familie rond de nationale zuurkool de voormalige Führer niet herkent. Omdat al die „goede Duit sers" dat verleden van een paar jaren terug nu eenmaal al lang weer zijn vergeten. De onderduiker, die door het gezinshoofd als Oncle Otto uit Berlijn wordt voorgesteld, weet zich met al lerlei huiselijke karweitjes nog wel verdienstelijk te maken. En zo loopt 't verhaal dan voort, terwijl de woord spelingen en andere grapjes bijna stuk voor stuk in het water vallen. Als klap op de vuurpijl volgt de ontknoping, waarbij blijkt dat Oncle Otto Hitler toch weer niet was. maar een Britse spion, die des vaders intiemste ge dachten omtrent de democratische Aan de Franse unie van blinde kun stenaars dankt Parijs de kennisma king met de Duitse componist Wolf gang Teuscher, die drie Jaar geleden zyn gezichtsvermogen eveneens ver loor en sindsdien in München in mise rabele omstandigheden leefde. Zijn tragisch lot werd maanden geleden door de radiozender Europa nog we reldkundig gemaakt, waarna voor noemde vereniging besloot deze Duit se lotgenoot te helpen. Het Pasdeloup- orkest werd geëngageerd, de reusach tige Chaillot-zaal gehuurd, de pers gemobiliseerd, solisten werden aange trokken, en al die vereende krachten hebben toen geleid tot een concert, dat voor Teuscher de gebeurtenis van zijn leven zou worden en voor het Pa rijse publiek de ontdekking van een componist, die met zijn liederen, zijn pianosonate en zijn sinfonietta een kunstenaar van betekenis bleek te zijn. Muziek, die misschien niet overrom pelde door een revolutionair geluid, maar die in haar intelligente vormge ving en haar accenten van oprecht heid stellig het algemene verlangen opriep Teuschers werken beter en vol lediger te leren kennen. Dans De verheugendste gebeurtenis van het Parijse seizoen is tot op dit mo ment, als opgemerkt, toch wel geweest de wederverschijning van Roland Petit en zijn balletgroep in een programma, dat, naast Carmen, drie nieuwe aan winsten vermeldde op muzieken van Marius Constant. Darius Milhaud en Jean Francalx. De geïnteresseerde le zer zal zich herinneren dat de Jonge Franse choreograaf de laatste jaren werd geobsedeerd door het denkbeeld de klassieke danskunst met elementen ontleend aan de Amerikaanse Broad way Show te herzien, een streven dat in 1946 beslist géén succes was geble ken. Petit heeft het roer nu weer radi caal omgeworpen of beter: terugge wend. en de drie nieuwe stukken zijn dan ook ontsproten aan een bron van inspiratie, die al eerder werken als „Le Loup", ^Carmen" en „Les demoi selles de la nuit" had voortgebracht. En een niet minder blijde rentree heeft daarbij Zizi Jeanmaire gemaakt, die samen met haar echtgenoot in „La rose des vents", een ballet dat voor hen naar een Bretonse legende op maat geschreven werd, gelegenheid kreeg opnieuw te bewijzen welk een fenome nale danseres in de gevierde revuester verloren dreigde te gaan. Een andere opmerkelijke verschij ning, die men evenmin vergeten was: de jonge Hollander Nick Sanders, die zich de laatste tijd tot een der groot ste sterdansers van Parijs ontwikkelt. Zodat we ten besluite dan maar zul len hopen dat het lichtpunt, dat Ro land Petit in dit Parijse seizoen ont stoken heeft, voorlopig tenminste, niet gedoofd zal worden en dat Zizi Jean maire én voor de dans én voor Frank rijk bewaard mag blijven. FRANK ONNEN. Advertentie Vragen staat vrij. Steeds méér huisvrouwen zien in, dat het haar eigen belang is bij het kopen van een bindmiddel MAÏZENA DURYEA tevragen. En haar winkelier geeft het haar graag, want het is ook zijn belang dat haar maaltijden slagen. Hij weet door jarenlange ervaring dat er voor groenten, soepen en sausen geen beter bindmiddel bestaat dan juist MAÏZENA DURYEA. Bij het gebruik daarvan zijn misluk kingen bij voorbaat uitgesloten. ZONDAG WOENSDAG DONDERDAG ZATERDAG Recept: Eiergelei met vruchtesapsaus. 4 eieren. 4 dl. melk, 50 gram witte basterd, iets zout, 2 dl. frambozen- of bessesap, 10 gr. aardappelmeel, suiker. De eieren met de melk. de basterd suiker en het zout loskloppen. Kleine vruch tent aartvormpjes beboteren, de eiermassa erin overdoen en ze in ko kend water zetten. Het water tegen de kook aanhouden. Wanneer de gelei he lemaal gestold is. de vormpjes uit het water nemen en keren. Het vruchten sap met het aardappelmeel binden. De saus met suiker op smaak afmaken en bij de gelei presenteren. kopje kaassoep, roastbeef, spruiten, aardappelen, eiergelei met vruchtensapsaus. rest roastbeef, knolraap met gebakken aardappelen, brood- schoteltje met appelmoes. bieten met speksaus en aardappelen, zoet macaroni schoteltje. uien gevuld met gehakt, rfjst, schuimige bessesappudding. eieren in kaassaus, knolselderij sla. aardappelen, rijst met krenten en rozijnen. gebakken filets, veldsla, aardappelpuree, appelkoekjes, (erwten In de week zetten) erwtensoep, fruit. Recept: Eieren in kaassaus. 2 eieren. 2 dl. melk, 16 gram bloem. 16 gr. roomboter, 50 gr. geraspte ka&s, zout, peterselie. De eieren hard koken, pellen, over langs doorsnijden en met de platte kant naar beneden op een schotel leg gen. Van roomboter, bloem en melk een mooie gladde saus maken, de ge raspte kaas en zo nodig wat zout er door doen en de saus dan over de eieren gieten. Wat gehakte peterselie erover strooien. Onze correspondent verklapt: Noordse vrouwen zeker van zichzelf (Van onze correspondent in Stockholm) Verlies de belangstelling voor de lengte van je rok en eer je het weet ben je je eigen tante Eerlijk gezegd het is een ge not om naar de Zweedse meisjes te kijken. En ook als de jonge dame lang geen meisje meer is, mag zij graag worden gezien. De Zweedse vrouw, zo vonden wij in het begin, heeft iets uitdagends. Later kwa men wij achter haar geheim: ze is zeker van zichzelf! Deze zekerheid is niet aangebo ren, evenmin als die schoonheid. Alles is verworven. Het begint met de dagelijkse hygiëne, de juiste zeep, de juiste tandpasta tot aan het langdurige haarborstelen toe. Een mooi kapsel eist zijn tijd. „Zorg voor een vaste afspraak bij de kapper om de veertien da gen Dan begint het zeer uitvoerige kapittel over de make-up. Zo leert men, dat schoonheid niet alleen tijd kost, maar ook geld. En dat het een wetenschap is Het volgende hoofdstuk heet li chamelijke ontwikkeling, houding lijn. Het is niet gedaan met vijf minuten recht-op-lopen-met-drie- boeken-op-je-hoofd. Ook geduren de de werkuren moet men aan de buikgymnastiek denken. En aan 'n zorgvuldig dieet: „eet de helft"; „nu U zich binnen enkele maanden in een badpak zult vertonen, moet U op Uw lijn letten", waarschuwen al in februari de vrouwenbladen! In het jaar 1829, toen Emile Graveloi zijn zesde verjaardag vierde, joeg hij zijn moeder de stuipen op het lijf toen hij tussen het ouderlijke huis en dat van de buren in Saint Omer in Frankrijk een waslijn spande en daaroverheen .wandel de, alleen toegerust met een bezem als balanceerstok. Toen hij 14 jaar oud was, trad hij in dienst van een rondtrekkend circus. Hij schonk zichzelf de naam Blondin en werd al spoedig een grote attractie door dat hij in het nokje van het circus met een zak over het hoofd en zonder valnet zijn toeren op de staaldraad verrichtte. Blondin was van plan in Amerika rijk en beroemd te worden. Tijdens de reis over de Atlantische Oceaan met het s.s. .Asturia" vermaakte hij de passagiers door tijdens een zware zeegang over een tussen de beide schoorstenen gespannen tros heen en weer te wandelen. In het jaar 1859 haalde Blondin even wel een stout stukje uit, dat zijn naam over de gehele wereld bekend maakte. Terwijl heel Amerika de adem inhield, liep hij over een kabel van 300 meter lengte en op een hoogte van 50 meter over de bruisende Niagara waterval. Maar daarmede was hij nog niet tevre den. Hoewel hij zelf 75 kilogram woog, torste hij een man van 105 kg. op zijn rug. Hij herhaalde dit kunststuk, maar dit keer reed hij met een kruiwagen over de draad. Tijdens de wereldtentoonstelling in Pa rijs in 1867 ging Blondin langs een kaars recht getrokken staaldraad over de Seine en haalde onderweg vele kunsten uit. O.a. kookte hij op een kacheltje midden boven de rivier zijn middagmaal. De kachel had hij van tevoren zelf opge steld. En zo bleef Blondin doorgaan de we reld met zijn waagstukken verbaasd te doen staan totdat hij in 1897 overleed. Een Zweedse vrouw schept nooit op over een koopje. Tijdens de uitverkoop-dagen staan er zeer lange rijen voor de win kelsmaar nimmer geeft een Zweedse toe, dat ze is geslaagd Men maakt zichzelf niet goedkoop! i Het mooiste mantelpakje zal niet tot zyn recht komen, als men geen reke ning heeft gehouden met deze ele mentaire eisen. Een studie op zichzelf is het hoofdstuk, dat de Zweden aldus omschrijven: „Skönheten borjar ini- fran"d.w.z. de schoonheid begint van binnen. De Zweden doelen hiermee op alle concrete voorwerpen, die even wel niet voor het oog zijn bedoeld. Welk onderdeel van de dessous het nu ook betreftalles moet goed zitten. Men neemt nooit genoegen met de juiste maat alleen, maar men wil ook alles aan den lijve proberen. Dan pas kan het kledingstuk komen. En men zal er op letten, dat ook de attributen harmoniëren. Dat houdt dikwijls ook verandering van kapsel in. Wat de kleding betreft: de grootste belangstelling in het noorden gaat uit naar een mooie sport-combinatie En daar hebben wij dan ook de belangrijk, ste factor: de kleding moet rekening houden met het klimaat! In de praktijk is het derhalve zo, dat de Zweedse modehuizen met grote belangstelling gadeslaan, wat in Parijs, Wenen, Italië en gedeeltelijk ook in Engeland wordt gemaakt, en dan uitzoeken, wat voer Zweden geschikt is. Desnoods brengt men dan zelf de nodige veranderingen aan. Het is trouwens in de schoenen branche niet anders. Twee producenten verklaarden ons ieder Jaar naar Ne derland te gaan, om daar de laatste Italiaanse modellen te zien. De Zweedse vrouw verkiest voor over dag de rok er. blouse of rok en twlr- set. Dit past zowel op kantoor als in een winkel en de rok met twinset is vooral ook een prettige dracht ln een minder goed verwarmde ruimte. Wie zelf Iets wil maken behoeft niet meer te zoeken tussen vele knippatro. nen. Die t4jd is echter vrijwel voorbij. Gebaseerd op de Jongste mode worden alle figuren in groepen gedeeld: jon gensachtige figuren; slanke heupen, krachtige buste- dito, maar geen slank middel; geen perfecte schouders of hals, enz., enz. Eigen stijl Alles is nauwkeurig berekend. Na tuurlijk moet iedereen zichzelf objec tief kunnen zien, ook de kleur. Blauwe ogen, blond haar moet iets anders kiezen dan grijze ogen. bruin haar. Ook de teint speelt een rol. Maar ook daar voor zijn lijsten. Zo helpt een diep gaand wetenschappelijk onderzoek de vrouw haar eigen stijl te vinden, die dan zoveel op de Parijse mode moet gelijken. Het mantelpak, zonder blouse gedra gen. is echter het lievelingskindje ran iedere Zweedse, omdat daarin de lente zon wordt begroet. Niet al te kostbaar en toch zeer aan trekkelijk is het ski-kostuum. Een ski. broek van goede kwaliteit gaat enkele seizoenen mee. evenals de trui, d'e men onder het pittige sneeuwjasje of vrolijke windjack draagt. Het avondtoilet is een kwestie van geld. In het algemeen prefereert de Zweedse een tweedelig avondtoilet, waarmee verscheidene combinaties mo. gelijk zijn. Dat is goedkoper. Tenslotte wil zij toch niet graag twee keer ln dezelfde jurk gezien wordenEn dan de jassen: op dit gebied is de Zweedse confectie goed voorzien. Men heeft voor dit seizoen „haast een mil joen" jassen gefabriceerd Het klimaat brengt mee, dat de Zweedse vrouw in een goede mantel geïnteresseerd is Zelfs een bontmantel wordt na vfjf Jaar al als „oud" beschouwd. Wie goed voor de dag wil komen, moet er nu eenmaal iets voor over hebben. Ziehier het hels geheim van de Zweedse vrouw.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1958 | | pagina 15