9? W! Sur? M balm ONS MENU Een Zoeklicht De verjaarsfeesten van de muizen Wel te rusten" ZATERDAG 1 FEBRUARI WEKELIJKS BIJVOEGSEL PAGINA 3 Spiegeltje, spiegeltje aan de wand IN MODES NIEUWSTE VINDINGEN VA A' DE IVEEK OP DE BOEKENMARKT Moderne liumaiiiteitsstudicii Verhaal voor de kleintjes DIE bijna doodgekust werd Parijs, januari '58 Ook nachtgoed en lingerie, die meest intieme stukken van de uitzet, welke niet in het openbaar verschijnen, ontkomen niet aan de grillen van de mode, onttrekken zich niet aan de veranderingen, welke die mode eeuwig jong houden. En zo is er ook op het gebied van de nachtkleding telkens weer iets nieuws onder de maan. Dit seizoen zijn er in de modieuze nachtkleding heel wat details van de daagse mode te onderkennen. De tuniek als pyjamajasje of peignoir, het zakmodel als nachthemd, het heel korte en amper getailleerde pyjamajasje, dat wat snit betreft aan de moderne tailleurjasjes doet denken, biesjes van contrasterende kleur, borstzakjes, die op de maag staan en heupzakjes, die zich in de taille nestelen, hebben met nog vele andere modieuze details hun weg van de dag- naar de nacht mode gevonden. Ge hebt misschien juist een lap po- peline, tobralco, flanel of wasbare halfwol liggen en voordat de huis naaister komt om er een nachthemd, een pyjama of een peignoir uit te to veren", bent ge naarstig op zoek naar een modelletje dat van deze tijd zal zijn en niet uit de dertiger jaren stamt. In dat geval bevalt u misschien de oranjerode tuniekpyjama (figuur 1), waarvan het rechte jasje vrij lang is en voorzien is van een zijsluiting van stofovertrokken knopen en koordlus- sen. Het model is langs de hals, langs de overslag, de driekwart mouwen en de zevenachtste broekspijpen met een witte bies gegarneerd. Ook de kno pen zijn wit. Misschien hebt ge meer behoefte aan een peignoir dan aan een pyjama, en in dat geval stellen we u een modern tuniekmodel voor (figuur 2). Het mo del kan worden gemaakt van gebloem. de tobralco of andere stevige katoen, terwijl ook de gebloemde of effen fla nel of wol er voor in aanmerking komt. Voorts kan ook met ripsfluweel een goed effect worden verkregen. Het model heeft lange zijsplitten, verticaal ge plaatste steekzakken, zevenachtste rechte mouwen met een kleine zijsplit Wanneer men 's winters toch aan de nodige vitamines en voedingszouten in het dagelijks menu wil komen, is het helemaal niet nodig z'n toevlucht te nemen tot de fijne groente- en fruitsoorten. Ook de heel gewone, goedkope wintergroenten, als b.v. de verschillende koolsoorten en vooral zuurkool zijn, mits goed toebereid, rijk aan de zo nodige beschermende stoffen. De groenten moeten dan wel zo kort mogelijk worden gekookt of nog liever met wat boter gaar gesmoord. Wanneer daarnaast ter afwisseling groente en fruit in rauwe vorm gegeven wordt, behoeft er geen gevaar voor vitamine-tekorten te bestaan. sla bohémienne, varkensfricandeau, Brussels lof, aard appelen bessesappudding met slagroom, knolraap, gebakken aardappelen, gehakt, warme brood pudding. gestoofde uien in eiersaus, rijst, gort met rozijnen. Irish stew, rijstkoekjes (bonen in de week zetten), snijbonen met witte bonen, rookworst bruine boter, aard appelen. witte bonensoep, gebakken vis, worteltjes, aardappelpuree, botersaus. zuurkoolstamppot met krabbetjes, fruit. A. Romein-Verschoor. „Spelen met de tjjd". Em. Querido. Amsterdam 1957. Op het gebied van de letterkunde zijn de essayisten in Nederland tegen woordig dun gezaa:'' Men vindt zo nu en dan een goede beschouwing over een auteur of over een boek, maar een waarachtig essay waarin een levend verband gelegd wordt tussen het geko zen onderwerp en de gedachtengang van de schrijver, een staal van heden daags denken dus, treft men zelden aan. Dat is heel jammer, want dat levende verband is nu juist waar het op aankomt. Dat toch is het resultaat van de creativiteit van de essayist en tevens dat waarmee hij bewijst een essayist te zij^i. Want iemand kan een grote kennis van wetenschap of letter kunde of van allebei hebben en deze kennis moge, gedemonstreerd, grote eerbied afdwingen, zolang de medede lingen in woord of in geschrifte niet anders zijn dan een demonstratie van kennis, kan de toehoorder of lezer niet anders ontvangen dan onderricht, geen wijsheid. Deze laatste ontstaat wan neer de bezitter van de kennis deze zozeer verwerkt heeft, dat het hem er op het moment, dat hij gaat schrijven of spreken niet meer om te doen is blijk te geven van het verzamelde, maar uiting te geven aan het gedach- tenveld, dat in hem ontstaan is naar aanleiding van het verworvene. Zulk een mens is via zijn kennis aan het creatieve denken toegekomen en van hem kunnen wij wijsheid en verlich ting verwachten. Tot deze laatsten en onder hen "ïeden ten dage als een van de eersten óehoort Annie RomeinVerschoor. Mevrouw RomeinVerschoor is iemand hetzij ten overvloede nog eens opge merkt die als historica en letterkun dige het zwaartepunt van haar filoso fisch denken legt op het verband van deze wetenschappen onderling en met het maatschappelijke leven. Zy tracht in haar werk de scheiding tussen kunst en wetenschap enerzijds en het dage lijks bestaan anderzijds weer op te heffen. Zij doet dit door te wijzen op de samenhang en door haar geleerd heid ondergeschikt te maken aan haar mens-van-deze-tijd-zijn. Op haar zijn de woorden, die zij of Jan Romein ge schreven hebben over Thorbecke in hun „Erflaters van onze Beschaving" van toepassing, n.l., dat zij iemand is „die de gedachten van de studeerkamer niet vergeet, wanneer zij deze verlaat, noch de maatschappij ver weet, wan neer zij voor haar bureaulamp zit". Ik heb in dit citaat veranderd wat er ver anderd moest worden waar het betreft tijd en geslacht. In de bundel „Spelen met de tijd" vindt men niet anders dan onderwer pen behandeld, die de levendige be langstelling van de moderne mens moeten hebben. Zij levert geen popu laire verhandeling over maanprojectie- len, maar wel een essay over de Angst. Zij spreekt niet over film- en televisie voorstellingen, maar wel over onze nei ging om de vlucht daarin te nemen. Zij bekijkt het man-vrouw probleem van het stadium uit waarin het nu geko men is en bespreekt boeken en schrij vers zoveel mogelijk van modern sociologisch of van modern historisch standpunt, zelfs van psychologisch standpunt uit. En het plezierige is, dat zij dit doet op een toon, die in de be schaafde huiskamer past en die tevens in de collegezaal een goed figuur zou maken. In het eerste essay, dat de bundel zijn titel geschonken heeft, bepaalt de schrijfster, aan de hand van de stelling, dat de mens de neiging heeft zijn dro men te projecteren in de tijd, o.a. de verhouding tussen historie en letter kunde. Met pijlsnelle luciditeit stuurt zij ons traditionele beeld van enige historische feiten in de war door zon neklaar aan te tonen, dat zij ons onze voorstelling gevormd hebben aan de hand van een reeks geëmotioneerde fouten van anderen. En of ons dat nu overkomen is aan de hand van het „spel" van Tolstoy of van „Forever Amber"; wij zitten er mee en kijken even verwonderd als belangstellend op. De opstellen getiteld „Man en Vrouw". ..De Vrouw voor de Spiegel", „Kuisheid. Deugd en Tekort", alsook de „Zeerge leerde Peilingen naar de Vrouw", be handelen alle direct of indirect de plaats van de vrouw in de hedendaagse sociale structuur en munten uit door een even amusante als verlichtende slagvaardigheid. Naast twee essays over de figuur en over het werk van Henriëtte Roland Holst, waarin de eerlijkheid van A. RomeinVerschoor diep treft, b.v. in een zin als „En wanneer wij huiverend de grote woorden uit de weg gaan, die zij zo bezield en hunkerend tegelijker tijd uitsprak", kan men zich verkneu teren om het „zeer brave en zeer eer lijke meisje", dat haar katholieke land genoten precies vertelt waar en hoe zij „Karei voortrekken". Het gaat niet aan alle opstellen apart te bespreken, aangezien ik my dan niet zou kunnen weerhouden hele reeksen citaten neer te schrijven en daarom zal ik eindigen daar waar ook dit boek eindigt n.l. met de tirade „over Rangen en Standen", „de men selijke distinctiedrift is een kwaad, dat men als absurditeit de deur uitjaagt en dat als redelijkheid door het venster binnenkomt". De grote waarheid van deze opmerking toont Annie Romein- Verschoor dan haars ondanks zelf aan door het slachtoffer te worden van de Amsterdamse distinctiedrift en te ver onderstellen, dat lezers buiten Neer- lands hoofdstad ongetwijfeld zullen weten wat de namen Eylders en Ryn- ders vertegenwoordigen. CLARA EGGINK. en een heel smal, afstaand hals boordje. Indien ge op zoek bent naar een model voor een nachthemd en van het ietwat romantische genre houdt, dan is het derde hier in schets gebrachte model misschien een kolfje naar uw peld lijfje met boothals en een heel korte pofmouwtjes, een kort, gerim peld lijfje metb oothals en een heel even getailleerde, gladde rok, die naar onderen toe wijder wordt. Langs de mouwtjes en de boothals is een biesje gezet, dat in een strikje eindigt en on der de buste is een bandje geappli- ceerd, dat eveneens met een strik is gegarneerd. Natuurzijde, kunstzijde, soepele, dunne katoen en nylon zyn voor dit model geschikt. Van heel andere allure is het hyper moderne nachthemd dat in figuur 4 is weergegeven. Het is een kort hemd- model zonder mouwen, voorzien van een boothals en gegarneerd met een bies van contrasterende kleur, die langs halsopening, armsgaten en de zoom is gezet. Een strikje siert de voor kant van het decolleté en de geschulp te zijsplitjes van de zoom. Deze sim pele dernier cri onder de nachthemden is gemaakt van genopt, tweekleurig materiaal. Tot slot een pyjama van moderne al lure, een model met driekwart panta lon en een heel kort, nauwelijks ge tailleerd sweaterlyfje. Ook dit model, gemaakt van gele popeline, werd van een biesje in afstekende kleur (wit of marineblauw) voorzien. Het lijfje waarvan de sluiting ter hoogte van de taille eindigt, wordt met kleine bran- debourgs in de kleur van het biesje gesloten, en een soortgelijke sluiting garneert de zysplitten van de broeks pijpen. J. V. ZONDAG MAANDAG DINSDAG WOENSDAG DONDERDAG VRIJDAG ZATERDAG lecept: Sla bohémienne. 500 gr gare aardappelen, 200 gr metworst of salami, 200 gr kaas, 2 grote augurken, 1 appel, mayo naise. De aardappelen, worst, kaas, augur ken en appel in kleine stukjes hakken en met mayonaise tot een sla aan mengen. Deze sla opdoen op een schotel met slabladeren, bedekken met wat mayonaise en garneren met to maat, hard gekookt ei en augurkjes. Tot slot de sla nog bestrooien met wat fijngehakte peterselie. Recept: Snijbonen met witte bonen. 1 kg snijbonen uit het zout, 2Vi dl witte bonen, 1 p rookworst, 40 gr boter. De witte bonen weken en gaar koken. De snijbonen met ruim water aan de kook brengen, afgieten en in weinig water samen met de worst gaar koken (even proeven of ze niet meer te zout zyn; anders nog eens af gieten». Snijbonen en witte bonen uit 't vocht nemen en stoven met wat boter. De worst apart opdienen. Dat was me nu ook wat! Vader Muis had gehoord, dat mensen feest vieren als ze jarig zijn. „Wel heb je nou ooit", zei Vader Muis tegen Hieronimus Hermelijn, die hem dat vertelde. Vader Muis had nog nooit een mens gezien, maar mensen waren grote gevaarlijke wezens, zei Hieronimus. Hieronimus wist alles, Hieronomus had dicht bij een dorp gewoond, waar mensen leefden in holen, die wel zevenduizend keer zo groot waren als muizenholen. „Wel heb je nou ooit", piepte Vader Muis vol ontzag. En toen vroeg hij: „Wat is jarig, Hieronimus?" Hieronimus Hermelijn, die immers alles wist, legde uit, dat een mens. of een dier, of een boom, of Sen plant elke keer jarig is. wanneer hij een jaar bestaan heeft. Vader Muis vond het heel moeilijk dit te begrijpen en Hie ronimus moest het nog eens zeggen, en nog eens, net zo vaak totdat Vader Muis het begreep en vroeg: ..Ben ik dan ook wel eens jarig?" „O ja", knikte Hieronimus Herme lijn, „jij bent jarig en Moeder Muis is jarig, en de kinderen zijn jarig en ik ben jarig iedereen is jarig". „Wanneer?", vroeg Vader Muis ge haast en een beetje opgewonden, want hy wilde heel graag jarig zijn. Dat wist Hieronimus niet, dat moest Vader Muis zelf weten", zei hij. „Ik weet het ook wel", piepte Vader Muis, „ik ben morgen jarig en Moeder Muis is morgen jarig en de kinderen zijn morgen jarig. Piep-piep. hoera! Nu hield Moeder Muis niet zo veel van feestjes als Vader Muis en daar om zei ze kalm: „Je vergist je. Vader Muis. Morgen is er niemand jarig. Ik moet alle broekjes en jasjes en sokjes Vader Muis en Moeder Muis schudden eikaars hand net zolang heen en weer tot Moeder Muis er moe van werd. wassen en ik heb geen tijd om jarig te zyn. Wat is jarig, Vader Muis?" Vader Muis vertelde, dat het iets was, wat iedereen was. eens per jaar, en dat er daarom feest werd gevierd. „En ik weet zeker, dat wij allemaal morgen jarig zijn", zei hy. En omdat Moeder Muis hem wat na- Tijdens de Spaans-Amerikaanse oorlog in het jaar 1898 wilde de 26-jarige marineluitenant Hobson een kolenvracht schip in de Cubaanse haven Santiago tot zinken brengen om zodoende de Spaanse vloot de doortocht te beletten. Deze bereikte echter nog voor dit plan tot uitvoering ivas gebracht de open zee en zo kwam het tot een trejjen, waarin de Spanjaarden 353 en de Amerikanen slechts één man verloren: Hobson. Na zijn ontslag uit de Spaanse krijgsgevangenschap in Morro Castle keerde Hobson naar Amerika terug, waar hij als een held sas alleen al moest hij 417 dames kussen, maar dit record werd elders al spoedig gebroken. Waar hij zich ook vertoonde, renden de vrouwen naar hem toe om zich door hem te laten kussen. Vindingrijke banketbakkers gaven aan een bepaalde lekkernij de naam „Hobson-kus" en zo werd hij spoedig de populairste man van heel Amerika. Ondanks zijn volle baard, die een soort natuurlijke bescher ming bood tegen al deze vrouwelijke aanvallen, was hij genood zaakt hulpmiddelen te gebruiken in de vorm van lippenzalf. gevierd werd. De vrouwen waren dol op hem en het regende huwelijksaanzoeken. Op de een of andere receptie trad een beeldschone jongedame op hem toe en vroeg Hobson om een kus. Onze held, die nog nooit een andere vrouw dan zijn moeder had gekust, bloosde tot achter z'n oren, liet zich vervolgens gewillig kussen en gaf er zelfs één terug! Deze eerste zoen ontketende in de Ver. Staten een ware kus-manie. Na alle voordrachten, welke Hobson door het gehele land hield, wensten de vrouwen door hem gekust te worden. In Kan- Tenslotte kreeg hij er toch meer dan genoeg van en als enig middel om aan dat gezoen een tinde te maken, trad hij in het huwelijk. De uitverkorene was een jeugdige schoonheid Grisselda Huil en de bruiloft werd in mei 1905 in New York gevierd. Van dit ogenblik af kreeg alleen zijn vrouw de beroemde Hobson-kus. Op latere leeftijd werd hij een verwoed drankbestrijder en toen hij in 1937 overleed, eerden zijn landgenoten hem niet al leen als de grootste kus-virtuoos aller tijden, maar tevens als de fanatiekste geheelonthouder op de gehele wereld. denkend opnam, voegde hij er aan toe: „Heronimus Hermelijn heeft het ge zegd". Dat was niet zo. Hieronimus had dat niet gezegd, maar Vader Muis dacht slim: „Als ik dat erbij vertel, gelooft Moeder Muis me wel". En daar had hy gelijk in: Moeder Muis geloofde alles wat Hieronimus zei Hieronimus wist immers alles. Dus zei ze aarzelend: „Vooruit dan maar, dan zijn we morgen dus jarig". Vader Muis ging koppeltje duikelen van blijdschap: „Morgen ben ik jarig, jarig!", zong hij en de kleine muizen- kindertjes. die net het hol binnen kwamen. vroegen: „Wat is dat, Vader Muis?" Vader Muis vertelde het hun en hij zei er by tegen 't oudste muisje: Ga dadelijk naar de kruidenier en koop het grootste stuk spek dat je krijgen kunt". Dat deed het oudste muisje en ondertussen versierde Vader Muis de stoel van Moeder Muis. met stukjes spekzwoerd. die hy in smalle reepjes sneed en rond de leuningen slingerde. En Moeder Muis versierde op haar beurt de stoel van Vader Muis; ze prikte de stoel vol kleine kleurige mui zensokjes van de kinderén Muis, groen, geel, blauw, rood en dat stond zo aardig! En ze bakte een cake met krenten en kaas en ze maakte jamtaartjes en honingkoekjes. De muizenkindertjes werden naar alle muizenooms en mui zentantes gestuurd om hun te zeggen, dat Vader en Moeder Muis morgen jarig waren en een feest gaven Nu. je begrijpt, dat het een geweldig feest werd. Er waren wel honderd ooms en tantes en neefjes en nichtjes te gast en zy schudden Vader en Moeder Muis warm de hand, omdat zij jarig waren, niet één maar wel twintig keer, omdat Vader en Moeder Muis dat zo aardig vonden. En toen al die familie leden dat gedaan hadden, ging Vader Muis de hand van Moeder Muls druk ken; hy schudde Moeder Muis' hand net zo lang heen en weer tot Moeder Muis er moe van werd. .Jarigjarig... piep-piep hoera riep Vader Muis honderd, twee honderd, driehonderd keer En de ooms. tantes, neven en nicht jes aten gulzig spek en cake en taart jes, oh-oh, wat heerlijk vonden zij alles. Maar ja, aan alles komt een eind. zelfs aan muizenfeesten. En toen nu dat einde er bijna was, riep opeens een oudoom Muis: „Morgen ben ik Jarig!" Niemand wist dat en oudoom Muia wist het evenmin en toch was leder een heel blij, want ook oudoom Muis gaf een feest. En de dag daarop vierde Opa Muis zyn verjaardag en omdat hU zo heel oud was en nog nooit een verjaardag had gevierd, duurde dat feest drie dagen. En na hem vierde tante Gree ted haar verjaardag en daarna neef Kraaloog - Je begrpyt het al: alle mui zen uit het hele bos vierden hun ver jaardagsfeest en toen ze allemaal jarig waren geweest, begonnen ze van vo* ">n af aan. totdat ze geen schone kLren meer hadden om aan te doen en geen geld meer om lekkere dingen te kopen. En Hieronimus Hermelijn - die na tuurlijk alles wist schudde glim lachend zijn kleine wijze kop. M. F. B.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1958 | | pagina 13