ELAM N.V. i.o. VERSAILLES Oude „Walzertraum" was weer gloednieuw in Leidse Schouwburg LEIDS STRUCTUURPLAN KOMT 20 JANUARI IN R AAD Verificatie besloot eeuwfeest met „Tip-T op-Taptoe-avond" Dg Official Ford Dealers Chaplin's „Koning in New York" OPRUIMING Z.W. Viilpenkliniek De leerling van doctor Marciolo 96ste jaargang Zaterdag 11 januari 1958 Tweede blad no. 29338 Prachtige opvoering Hoofdstad-Operette Ein Walzertraum. Een operette, die nu al tientallen jaren repertoire houdt en het nog wel tientallen jaren zal bleven doen. Met recht kan men er van zeggen: „eine alte Geschichte, doch immer bleibt sie neu". En de melodieuze muziek van Oscar Straus, met de vele Schlagers zal ook nimmer verloren gaan! Toch was het al weer tien jaren geleden, dat we dit juweeltje van operette kunst binnen onze Leidse veste zagen. De tijd gaat snel! Maar gisteravond bracht de Hoofdstad-Operette in een tot de nok gevulde Schouwburg dan weer eens de reprise, zjj het dan op nieuwe leest geschoeid, en het succes was in één woord: overweldigend. Aan het applaus na afloop scheen bij kans geen einde te komen en ook anders werd er ruimschoots van waardering ge tuigd, zodat diverse zangnummers moes ten worden gebisseerd. De Hoofdstad-Operette heeft er dan ook alles aan gespendeerd, wat haar maar mogelijk was. Decors en kostuums waren rijk en tegelijk mooi, hetgeen nog niet altijd behoeft samen te gaan; hier was dit ongetwijfeld wel het geval. En: er was voor een prima bezetting ge zorgd. Een kleine tegenvaller was, dat de dirigent, Wilhelm Rettich, door ziekte verhinderd was. Hij weet het op zich zelf kleine, maar goed op elkaar inge stelde orkestje, vast in de hand te hou- Lizzi Schöffmann uit Wenen, die een gastrol in deze operette vervult. den en op te zwepen. Hij werd vervan gen door Carlo Nini, die het er over het geheel goed afbracht, al werd, naar wij menen, het tempo iets gedrukt, hetgeen ook tot uiting kwam in het feit, dat de solisten soms iets voor waren. Doch niet temin werd een gave en vlotte vertolking gegeven. Een prima bezetting, zeiden we. Ja, inderdaad! Er was geen enkele be paald zwakke plek aan te wijzen en het geheel sloot als een bus. De grootste lauwerkrans willen we echter toekennnen aan de Weense gast, Lizzi Schöffmann, die voor de domine rende rol van Franzi als geknipt is. Zij beschikt over prachtig zang-materiaal in echt Weense geest, zoals dat by deze onvervalste Weense operette eis is en daarnaast levert zij spel van uiterst ge nuanceerde souplesse in alle schakerin gen, die haar rol verlangt. En dat werkt stimulerend op allen, die met haar sa menspelen. Het was werkelijk een lust haar in deze beproefde operette-Schla ger aan het werk te zien. Dit vooropstellend, is het des te gro ter verdienste, dat haar naaste mede spelenden zich wisten te handhaven op bijpassend niveau. In de eerste plaats geldt dit dus voor luitenant Niki van Jan Handerson en prinses Helene van Rosy Parrish. Handerson, die zich al vroeger onderscheidde door beschaafde zang, heeft aan volume gewonnen en beweegt zich losser dan voorheen (aan beide kan hij nog blijven winnen) Rosy Parrish heeft een mooie volle stem en acteert verdienstelijk. Als komieken treden natuurlijk Otto Aurich en Fritz Steiner op, resp.als re gerend vorst en zijn neef. Zij doen dat op de van hen bekende wijze en zij zor gen voornamelijk voor de moderne „Ein- lagen". Waar zij het altijd weg halen.. Maar ook de tango doet het in dit mi lieu van de wals uitstekend. DS. J. N. DE RUITER IN KOOIKAPEL In de opgave van kerkdiensten in „Hervormd Leiden" is weggevallen, dat ds. J. N. de Ruiter morgenavond om zeven uur in de Kooikapel zal voorgaan in de dienst des woords. Van de bijfiguren willen we nog noe men twee oud-gedienden, die met het stijgen der jaren nog altyd fris weten te blijven: Marga Graf eens een ster aan het operette-firmament en Claire Clairy. Artiestenbloed verloochent zich nooit. Herman Valsner was als kameraad vriend van Niki: Charmant, charmant. Een in alle opzichten perfecte voorstel ling van een der mooiste operettes! M. Jeugdpredikant ds. T. D. van Soest WORDT MORGEN TOT ZIJN WERK INGELEID Ds. T. D. van Soest, hervormd pre dikant te Rijnsaterwouide, die, zoals be kend, komt assisteren bij het Leids hervormd jeugdwerk, zal morgenoch tend In de Marekerk tot dit werk wor den ingeleid. De voorzitter van de Hervormde Jeugdraad, ds. J- N. de Rui ter, zal ds. Van Soest in zijn nieuwe functie installeren. Toenemende werkloosheid De geregistreerde arbeidsreserve is gedurende de vorige week opnieuw ge stegen. Op 4 januari stonden 1043 man nen en 148 vrouwen als werkloos inge schreven tegen 974 mannen en 143 vrou wen op 28 decemlber j.'l., een toename dus van 69 mannen en 5 vrouwen. Deze stijging kan vrijwel geheel worden toe geschreven aan seizoeninvloeden. De vraag naar mannelijke arbeids krachten heeft zich gehandhaafd op 74. Dit uitzonderlijk lage aantal aanvra gen wijst evenals het aanlbod op een minder gunstige werkgelegenheid. Het aantal aanvragen om vrouwe lijke arbeidskrachten vertoont een lichte stijging, n.1- van 105 tot 128 op 4 janiuari j.l. Zoeterwoude, LeiderdorpVoorschoten, Warmond en Oegstgeest iverkten mee Naar wij vernemen zal op maandag 20 januari in de Leidse gemeenteraad het structuurplan voor Leiden en directe omge ving in behandeling komen. Dit plan zal in de loop van deze maand ook aan de orde worden gesteld in de gemeenteraden van Oegstgeest, Warmond. Leiderdorp, Zoeterwoude en Voorschoten, welke plaatsen ten nauwste bij dit plan betrokken zijn en waarvan de dagelijkse besturen medezeggingschap hebben gehad bij de opstelling. Dit structuurplan, dat een iets beperkter opzet heeft dan aan vankelijk in de bedoeling heeft gelegen, geeft algemene richt lijnen aan voor de ontwikkeling van de bevolkingsagglomeratie van Leiden en omgeving in de komende 15 jaar op het gebied van woningbouw, industrie, wegenbouw, universitaire ruimte lijke uitbreiding en recreatie. In dit verband herinneren wij er aan, dat Leiden reeds vorig jaar in samenwerking met Zoeterwoude een „industrieschap" tot stand heeft gebracht; dat Leiderdorp reeds lange tijd doende is op woninggebied een taak te vervullen in de Leidse agglome ratie en dat op Oegstgeester grondgebied reeds geruime tijd geleden een groot universitair complex (o.a. voor chemie) is geprojecteerd. Over deze aspecten van het thans voltooide structuurplan schreven wij reeds herhaaldelijk uitvoerig. Het ligt in de lijn van de verwachtingen, dat mettertijd deze gemeentelijke samenwerking op het gebied van de streekontwik- keling verder zal worden uitgebouwd. Het huidige plan omvat slechts die facetten waarover zonder „geven en nemen" op compromis-basis in de werkcommissie voor dit plan overeen stemming kon worden bereikt. Een commissie, bestaande uit de burgemeesters der betrokken gemeenten en hun planologische adviseurs. W I IM VAN DEZE WEEK: JBL jg. J.T.B. WZJ I „Voor wie de klok luidt" Klokgelui duurt voort Luxor ZaaLs wij de vorige week al hebben voorspeld, blijft de verton ings- dluur va.n de bekende flirn over de Spaanse burger oorlog „Voor wie d'e klok luidt", niet tot één week beperkt on danks het feit, dat zij reeds eerder in onze stad in roulatie werd gebracht. Zou het al te boud zijn om te profe teren, dat Ingrid Bergman en Gary Cooper er vermoedelijk nóg wel een week aan zullen vastknopen? Razzia op Montmartre Opwindende verfilming van gezocht verhaaltje Lido Van de meeste films pleegt het scenario bepaald niet het sterkste punt te zijn; de fotografie of soms het spel van de hoofdfiguren moet dan goed maken wat aan de inhoud werd bedor ven. Zo ook deze „Razzia op Montmar tre", waarin een bakvis op nogal on geloofwaardige wijze gemengd wordt in een complot om een ex-gevangene van het geld te beroven, dat hij vóór zijn Gezellig feest in Leidse Stadsgehoorzaal De viering van het 100-jarig bestaan van de Verificatie van de Rykszee- en Luchtvaartinstrumenten te Wassenaar is gisteravond besloten met een feestavond in de Stadsgehoorzaal te Leiden, waar het voltallige personeel met zyn dames aanwezig was. De avond werd verzorgd door de A.V.R.O., die het programma uit zal zenden onder de titel „Tip-Top-Taptoe-avond". Deze feestavond is een waardig be-gramma afgewerkt onder sluit geweest van de festiviteiten. Hij - - - kan ook gezien worden als een uiting van de waardering, die men algemeen heeft voor de mensen van de Verifica- tiedienst. Van die waardering is getuigd zoals gemeld tijdens de receptie, toen de vlagofficier materieel zijn volste vertrouwen uitsprak in deze dienst, waarvan hij nog zeer veel goeds ver wachtte. Deze waardering en deze feest avond zijn Zeker een stimulans om op de goede weg voort te gaan. UITZENDING Aan het programma werkte een groep bekende radio-artiesten mee, die de tal rijke aanwezigen de gehele avond gezel lig bezig heeft gehouden. Om 8 uur be gon het „voorprogramma", waarna van half negen tot negen uur de opname werd gemaakt. Na de pauze ging het programma in ongedwongen sfeer ver der. De opname voor de uitzending mist altijd iets spontaans, daar de uitzending vlekkeloos moet zijn. Dat wil echter niet zeggen, dat het ook dit half uur niet gezellig toeging. Er werd een vlot pro- leiding van Roel Balten, de productieleider. MUZIEK EN ZANG Het kwartet Jan Pieters was voortdu rend in touw om gezellige muziek ten gehore te brengen. Het werd afgewisseld door het Majocotrio, dat Zuidameri- kaanse klanken bracht. Zang en muziek wisselden elkaar in vlot tempo af: Ann Burton zong op charmante wijze enkele liedjes, en Joop van de Marei deed dat op zijn manier. Het meeste succes had hij na de pauze met „De verkeersagent" en de „Folies Bergères". Dick Engel- bracht oogstte bijzonder veel bijval met zijn kostelijke imitaties van bekende radiosprekers. Het publiek eiste na de pauze een toegiftje, dat dan ook kwam. Hij is op dit gebied beslist een meester. Ook de conferences waren bijzonder geslaagd, zodat deze gehele avond een succes genoemd mag worden. Een feestavond een eeuwfeest waardig! Na afloop was er een bal, met mede werking van het dansorkest van de Mar7nier6kapel. iiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiliiiiililliii veroordeling had verborgen. Niettemin is het een zeer opwindende geschiedenis geworden. De toeschouwer krijgt eerst een kijkje op de geraffineerde voorbe reidingen van de gangsters, die hun oud collega naar een bar weten te lokken. Men weet dus, wat hét aanstaande slachtoffer staat te wachten. Zal hij erin slagen zich van zijn belagers te ontdoen of wacht hem onverbiddelijk de dood uit verdekt opgestelde vuurwapenen? Regis seur Ralph Habib is er wel in geslaagd de speciale sfeer, die dit verhaal nodig heeft, suggestief te verfilmen. Op han dige wijze weet hij een flinke dosis lief- desromantiek door het avontuur te men gen, zodat men zich bepaald geen ogen blik verveelt. „Voor zonsondergang Uitstekend spel Casino De film „Voor zonsonder gang" is tweemaal onderscheiden met internationale prijzen, in Berlijn en in Hollywood. Wat het spel betreft is dat alleszins begrijpelijk. Vooral de 'hoofdrolspelers, Hans AJbers en Anne- marie Düringer, geven uitstekend spel te zien, evenals trouwens de overigen. De film vertelt over de oude heer Clausen, een groot-indiustrieel, die zich zo langzamerhand overbodig begint te gevoelen. Hij dicteert zijn afscheids brieven aan een jeugdige stenotypiste, die werkzaam is in het hotel, waar hij in alle stilte zijn intrek neemt. Dit meisje, Inken Peters, weet Clausen, die weduwnaar is, van zijn sombere ge dachten af te brengen. Er groeit sym pathie tussen beidé, en Clausen besluit Inken als zijn secretaresse mee naar huis te nemen. Dit is echter tegen de zin van de kinderen van de heer Clau sen, die veel meer in die sympathie zien dan er aanvankelijk in werkelijkheid aan de hand is. Juist door deze hou- dang van de kinderen worden Clausen en Inken steeds dichter tot elkaar ge dreven en Clausen besluit dan ook met Inkien te trouwen. Dit brengt de kin deren eerst goed in opstand, hetgeen bijzonder slechte gevolgen heeft voor de ge2»ndheid van de heer Clausen. Dit verhaal is niet een echt „film- verihaaitje", dat in werkelijkheid nooit voor zou kunnen komen. Het gebeurt wel vaker, dat kinderen, vooral als zij volwassen zijn geworden, zich verzetten tegen een tweede huwelijk van de va der of moeder, waarbij men dan zoge naamd uit piëteit voor de overledene handelt. Het verhaal is met de nodige Duitse sentimentaliteit verfilmd. Dat •is dan ook het enige bezwaar, dat wij tegen deze film hebben. De misdaad van kapitein Stuart Spectaculaire avonturen Rex Cecil B. DeMilles „Reap the wild wind" behoort in de filmwereld tot de wat ouderen. Men kan dat aan di verse dingen merken. Niet alleen aan de leeftijd van de hoofdrolvertolkers John Wajrn* Bay Miland, Paillette \4 fat om een te1 kopen' Een combinatie van amerikaans-technische perfectie en verfijnd-europese afwerking. Go nu met de dealer praten (over inruil b.v.) (Advertentie) Official FORD dealer voor Leiden en omsfreken Tijdelijk: Kort Galgewater 1416 - Leiden - Telefoon 32811 Hekelend oordeel over Amerikaanse geest Trianon. -Er is over de ganse wereld al zóveel over Chaplins nieuwste film „A king in New York" te doen geweest, dat wij er gevoeglijk over zouden kunnen zwijgen, indien zij nu tenslotte niet ook in onze stad geïntroduceerd was. Lang verwacht en toch verkregen! Chaplin schreef zélf de tekst, de muziek en.voerde de regie. Hij is dus een „duivelskunstenaar"! Een geheel andere Chaplin dan de man met het snorretje, het dop- hoedje en het rieten wandelstokje uit zijn eerste films, daarentegen een meer filosoferende en moraliserende Chaplin wat hij indertijd ook al dikwijls was maar die nu niet meer met de uiterlijke attribu ten van weleer te werk gaat en wiens opmerkingen heftig bediscus sieerd, zelfs bestreden worden. BRIGADIER A. L. GLADPOOTJES BRENGT BEZOEK AAN LEGER DES HEILS Brigadier A. L. Gladpootjes brengt zondag een bezoek aan het Leger des HeiUs voor de liding van de samen komsten. De brigadier, die reeds vele jaren Heilsofficier is, heeft behalve een periode als korpsofficier ook gewerkt als zendingsofficier in West- en later in het voormalig Ned. Oost-Indië, waar hij evenals zovelen gedurende de Ja panse bezetting verschillende jaren ge ïnterneerd is geweest. Na de bevrijding keerde de brigadier met echtgenote terug naar ons land, waar hij eerst als divMe-jeugdsecretaris in Den Haag werkzaam was en vervolgens divisie officier van de Oost-Nederland divisie van het Leger des HeiLs werd. Sinds 1951 voert hij het. bevel over de Cen- traal-Ned erl and-divisie Advertentie WOENSDAG 15 JAN., 9 UUR (zonder weerga) VULPENNEN w.o. Parker, Swan, Waterman, tegen SPOTPRIJZEN. Ziet onze etalages, de voorraad is zeer beperkt. BREESTRAAT 145 TELEFOON 23211 Er is een mengeling van humor, ironie en grimmige ernst, waarmee een ouder geworden Chaplin, aan wie veel moei lijkheden, speciaal in politiek opzicht, door zijn opvattingen niet bespaard zijn gebleven, nog altijd zijn woord in het wereldconcert wil meespreken. En dat hij in dit alles niet bepaald vriendelijk over Amerika oordeelt, is, voor wie zijn opvattingen over vrijheid en recht kent, begrijpelijk. Zijn leven in Hollywood is hem niet meer mogelijk gemaakt. In deze „King of New York" neemt hij daarover in zekere zin wraak, hij spuwt op de Amerikaanse geest, ondanks alle vrolijke momenten, met gal. Men kent vermoedelijk het verhaaltje. Enfinin het kort komt het hierop neer. Een onttroonde koning van een gefin geerd Rijk, weet zich met alle fondsen uit 'sland schatkist in New-York veilig te stellen. Maar zijn ambassadeur ver dwijnt de volgende dag met al het geld en de koning is totaal platzak. Een char mante televisie-omroepster krijgt nu het lumineuze idee de koning in een tele visieshow te laten optreden. Hij ontmoet haar op een partijtje. De omroepster heeft televisiecamera's verborgen laten opstellen en nu ziet héél Amerika, hoe de koning zijn gasten een avond lang amuseert. Dan is hij plotseling de alom Goddard en Susan Hayward maar b.v. ook aan de soms onwezenlijke kleu ren en de vaak nog conventionele op nametechniek, waarvan DeMille zich in deze film bediende en die men in latere produkties van deze knappe regisseur niet meer tegenkomt. Aan het verhaal tje kan men het niet meer bemerken. De geschiedenis speelt zich af aan de kust van Californië in de tijd dat het stoomschip zyn intrede deed. De ge- caarlijke riffen voor de Californische kus ten eisten vele slachtoffers, maar de bergers konden daardoor goede zaken doen. Laaghartige elementen onder hen poogden hun inkomsten te vergroten door bemanningen om te kopen, zodat deze hun schip moedwillig op de rotsen zetten. De verbeten strijd tussen de re derijen en deze schurkachtige aasgieren, de stormen en de schipbreuken boden DeMille alle gelegenheid om zijn hart op te halen aan grootse, machtige sce nes. De lugubere strijd van twee duikers op de bodem van de zee tegen een af schuwelijke octopus was de climax van deze boeiende en dikwijls spectaculaire avonturenfilm vol actie en spanning. Het mag dan zijn, dat DeMille niet de hoogte bereikt, die sommige van zijn bij belse verfilmingen kenmerken. hU heeft ook van „Reap the wild wind" een on derhoudende geschiedenis gemaakt, waaraan velen genoegen zullen kunnen bileven. Charley Chaplin met zijn tegen speelster Dawn Addamiï, de ..tele visie-omroepster". gevierde man, maar de koning is woe dend over het bedrog en slaat na het gebeurde alle andere aanbiedingen af. Toch weet men hem tenslotte te bewegen voor 50.000 dollar whiskey voor de tele visie aan te bevelen. Maar zijn whiskey drinken moet hij met een ontzettende hoestbui de whiskey schoot in het verkeerde keelgat bekopen en heel Amerika lacht zich om de koning krom. Dan ontmoet hij een kleine jongen (Chaplins zoon Michael). Diens ouders worden verhoord door de commissie voor on-Amerikaanse activiteiten en U be grijpt, dat deze „ketterjacht" voor Chaplin iets is, om grandioos te persi fleren. Ook hij wordt voor een onder zoek opgeroepen, maar hóe? vol ledig vrijgesproken. Nu besluit de koning maar weer naar Europa terug te gaan. niet nadat hij ontdekt heeft, dat de jongen de inlich tingen heeft gegeven, die de commissie wenste, waarna zijn ouders de vrijheid herkregen. Maar de geestkracht van het ventje is gebroken De koning spreekt de jongen moed in en nodigt hem uit naar Suropa te ko men. Het zal immers wel ééns allemaal weer goed worden? Zo is het verhaal. Maar dat is bijzaak. Hoofdzaak is wat Chaplin ervan maakt. Zijn ideeën laat hij in hoofdzaak door I zijn zoon uitdragen, wat hem wel kwa- I lijk is genomen. De jongen doet het ferm en parmantig, zegt héél rake, harde I dingen: men behoeft werkelijk géén communist te zijn, om ermee akkoord te j gaan. Tussen alle ernst door zijn er de „grapjes", waarin men dan de Chaplin uit zijn beginperiode herkent en waarover we indertijd zo schaterden, ook al omdat Chaplin toen met zijn vondsten „origi neel" was. Men denke in deze film aan het gedoe met Chaplins door de plasti sche chirurg behandeld „verjongd" ge zicht, waarmee hij niet meer kan lachen, terwijl leder ander giert om de twee mannen, die elkaar „inzepen", aan de achtervolgingen, de gecompliceerde handelingen met de brandslang in de lift of aan het gehol door de draaideur en andere scènes, waarin Chaplin be wijst, dat hij zijn eerste successen niet vergeten is. Chaplin, die op de leeftijd is gekomen, dat hij voor het laatst de wereld op zijn manier nog iets kan zeggen, maakte van die gelegenheid een gretig gebruik. Maar hij doet de wereld lang niet meer zo lachen: daarvoor is de diepere on dergrond te ernstig Er valt over z'n gezicht, dat af en toe ineens de guitige trek van vroeger 'toont, bovendien dikwijls een schaduw van melancholie, die te denken geeft. En het einde is géén climax, géén triomf: de weemooed is des te bitterder, wanneer hij van zijn geestelijk verslagen vriendje, dat nu plotseling een „natio nale held" is geworden, afscheid neemt. Om wellicht in Europa gelukkiger te zijn dan in Amerika, dat hij spottend hekelt en in zijn hart verafschuwt. En misschien heeft Chaplin, zoals hij de situatie daar zag en persoonlijk te verwerken kreeg, hierin géén ongelijk. Hoe dan ook: het is interessant met déze sarcastische Chaplin kennis te maken 31-32 Lodo was nu al een hele tijd in dienst bij doctor Marciolo. Hij leerde er verschillende dingen, want de doctor gaf hem iedere dag les. Dan moest Lodo proberen, al de moeilijke namen te onthouden van de honderden verschillende flesjes en potjes, die geneesmiddelen be vatten. En daar waren heel wat vreemde en lastig te onthouden namen bui

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1958 | | pagina 3