in KAMER en TUIN Waarom doodde een hoefsmid uit Versailles zijn eigen vader Nederlandse glazenier Max Nauta ontwierp ramen voor Engels kerkje ZATERDAG 2 NOVEMBER WEKELIJKS BIJVOEGSEL PAGINA 2 Bewogen Leven „Hoe gemakkelijk ivordt een mens geruïneerd door omstandigheden De Phyllocactus, een wonder van schoonheid Eervolle opdracht voor landgenoot r- Boodschap der offerende liefde als hoofdgedach te uitgebeeld Al het „nieuwe" kwam van de duivel Mijn vader was hoefsmid te Versailles. Hij was een hoogstaand mens, mijn vader, en ook in de jaren dat ik moest zwerven, nadat hij mij de toegang tot het ouderlijk huis had ontzegd, heb ik hem geacht. „Hoe ben je er dan toe gekomen, je eigen vader te doden,, Louis?" hoor ik U reeds zeggen. „Jij, Jean Louis Auguste Louschart bent op de 31e juli 1788 immers ter dood veroordeeld wegens vadermoord. De armen, de benen, de dijen en de ruggegraat moesten je ,bij levende lijve' gebroken worden. Het schavot moest te Versailles worden opgericht op de plek waar de misdaad werd begaan. Je lichaam moest op het rad gebonden worden, het gezicht naar de hemel gekeerd. En nadat je geraadbraakt was, moest je lichaam worden verbrand. Ik ontken niet dat dit vonnis over mij is uitgesproken. Vreselijke verschrikkingen heb ik doorgemaakt. Ik heb in de beulskar gezeten van Sanson. Doch op het laatste moment heeft het volk mij verlost Wat ik heden uit mijn leven vertel is een geschiedenis waaruit blijkt hoe gemakkelijk een mensenleven kan worden geruïneerd door omstandigheden die te sterk voor hem z\jn. Ook wil deze geschiedenis, In al zijn eenvoud, bewijzen dat het volk zeer veel kiemen van goedheid in zich draagt. Het volk kan in blinde razernij een onschuldige ver moorden en in bewogenheid een schuldige redden. Ik, die mijn leven te danken heb aan dit volk, geef het volgende als een getuigenis: Mijn vader, zo begon ik reeds, was hoefsmid te Ver sailles. Hii was een man van de oude stempel, een patriarch, -<ie zijn brood had verdiend in het zweet zijns aanschijns Meer dan yn brood: uy smeedde zich rijk. Maar ondahks zijn rijkdom ging hij voort met arbeiden, omdat dit hem een gebod was. Hij besloeg de paarden van de Koning. En de Koning was naar zijn mening met macht bekleed door God. De mens die de Koning afviel, deed zonde. Nog duidelijk zie ik hem in zijn smidse staan: zijn schootsvel reikte hem tot de enkels. Het was vuil, doch hij was er trots op, omdat het voor hem het symbool van zijn handwerk was. Omdat hy was zoals hij was, was hij een kind van het oude, hij verafschuwde de nieuwe ideeën, omdat ze volgens hem van de duivel waren en bespotte het aller meest de in zijn dagen reeds gepropageerde gelijkheid in rechten van alle mensen. „Men kan een ezel wel de oren afsnijden," «ei hU, .doch een paard wordt het niet". Nu moet men volstrekt niet denken dat hij in alle opzichten bekrompen was! Neen, hij opende voor mij de mogelijkheid tot studeren, zeggende: „Het geld is er jongen, daarvoor heb ik met Gods hulp ge zorgd, en met hulp van de Koning: hij is mijn brood heer. Een mens moet wat weten, opdat hij zich hand haven kan. Later, als je genoeg gestudeerd hebt, kom je bij mij in de smederij. Hier, in de Montreuilstraat ligt ook jouw toekomst". Ik deed wat mijn vader van mij verlangde, en ik deed het met genoegen. Het studeren was mij een lust en het smeden mij een plicht. Soms, na het werk, praatte ik met mijn vader over de studie. Dan straalden zijn ogen en hij genoot meer dan hij kon laten blijken, want hij was karig in woorden. Wij waren gelukkig in deze jaren, mijn vader en ik. Ik had groot ontzag voor hem. Hij genoot ook de achting van allen in de omgeving. „Meester Louschart", zo zei men in de ganse buurt, „is een man om huizen op te bouwen. Wij zijn blij dat hij vreugd beleeft aan zijn zoon, vooral nu zijn vrouw ge storven is. En dat hij zijn Koning zo fel verdedigt is zijn recht. Hij meet de grootheid van de Koning af in het aantal paarden dat hem omringt". De schone bloem van een Phyllo" cactus De Phyllocactus kan met recht een wonder van schoonheid genoemd wor den: de mooie bloemvorm en de vele mooie meeldraden geven deze bloem een geheel apart cachet. Men mag dan al niet zo veel belangstelling meer hebben voor cactussen en vetplanten in het algemeen, deze bladcactus zo pleegt men haar ook wel te noemen wordt door veel mensen nog bij voor keur gekweekt. Bekend is de gewone rode Phyllocactus ackermannii; die bloeit erg rijk en kan tegen de paas dagen geheel overdekt zijn met tien tallen mooie rode bloemen. Dit is ech ter wel de g makkelijkste, doch niet de mooiste Er zijn veel mooiere soor ten met schone crême-witte bloemen met purperkleurige bloemen en met roze bloemen: eigenlijk in alle mo gelijke nuances. Helaas duurt de bloei slechts kort. doch het is dan ook iets bijzonders en dat moet men dan maar op de koop toenemen. Over deze cactus komen nog wel eens klachten binnen: men kan ze niet zo kweken dat ze bloemknoppen vormen of men krijgt wel knoppen, doch dan vallen die ontijdig af. Dat komt alle maal door een verkeerde behandeling. In deze tijd van het jaar moet de phyl locactus niet meer bemest worden en dient U het gieten ook tot een mini mum te beperken. Wanneer de plant steeds aan de groei gehouden wordt, zal ze er wel erg gezond uitzien, doch ze vergeet dan de dikke bloemknoppen te vormen daar is het om begonnen. Dus voorlopig maar alle gietwater ont houden. U behoeft heus niet te schrik ken indien de zogenaamde bladeren van ergernis een beetje purperkleui ïg worden: dat is alleen maar een bewijs dat U het goed doet. Iets anders is dat de bladeren niet mogen verschrompe len of helemaal indrogen; dat moet wel voorkomen worden. Eigenlijk is een normaal verwarmde woonkamer ook te veel van het goede; dan zult U toch regelmatig moeten gieten en dat is niet de bedoeling. Zet haar maar ma tig warm: een temperatuur van onge veer vyftig graden F. is al wel vol doende; alleen op voorwaarde dat er zeer spaarzaam met het gietwater wordt omgesprongen. Vroeg in het voorjaar ziet U de dikke bloemknoppen langzaam tot ontwikkeling komen en dan mag men geleidelijk iets meer water geven. Doch niet te veel, anders rollen ze er toch nog af. Eerst wanneer U volkomen zeker bent. dat ze niet meer afvallen, mag normaal gegoten worden. Na de bloei mag de plant in de zomermaanden heus wel met pot en al in de tuin gezet worden en dan liefst op een licht schaduwplekje De lange scheuten kunnen soms 'zo lastig worden dat U voor hen plaatsruimte binnenshuis te kort komt; snoeien na de bloei kan beslist geen kwaad. G. KROMDIJi: Nu moet mijn lezer volstrekt niet denken dat ik deze laatste zin neerschrijf om zodoende mijn vader te belasten. Om voor zfjn idealisme een voedingsbodem aan te wijzen van egoïsme. Om zodoende mijn schuld weg te wassen. Neen, mijn vader was geen egoïst. Toen de grote stormaanval op de koninklijke Burcht begon, waar hij nog evenveel verdiende als vroeger, was hij als in de voorste gelederen van hen die het slopingsproces van het oude wilde stuiten. Als hij een egoïist was geweest, had hij zich buiten de strijd gehouden. Uit mijn verhaal zou men op kunnen maken, dat vader en ik alleen in het grote huis woonden in de Montreuil straat, doch de situatie was enigszins anders. Een nicht van mijn vader, Elizabeth Verdier was ge trouwd geweest met een palfenier der koninklijke stallen. Na het overlijden van haar man, ging het met haar al spoedig bergafwaarts. Haar werk, ze werkte in de linnen kamer van het paleis, moest ze weldra opgeven omdat haar ogen zeer slecht werden. Toen werd ze ontslagen en kreeg een zeer klein pen sioen, waarvan ze onmogelijk met haar dochtertje Hélène, leven kon. Mijn vader, ofschoon met tegenzin, bood haar twee kamers op de tweede verdieping van zijn huis aan, aan gezien familietraditie hem het oplegde, en zijn nicht, of schoon ook met tegenzin, accepteerde, omdat zij geen andere uitweg zag. zy wist dat zy en haar kind by myn vader verlost waren uit stoffeiyke nood. Hélène was, toen ze by ons kwam, nog een kind. Ik heb haar leren lezen en schryven. Ik heb haar leren rekenen en later hebben we samen gedichten ge lezen. Die tyd was een heeriyke tyd in myn leven. Hélène was intelligent, bescheiden en zy geloofde in my. Dat heeft my grote kracht gegeven. En nu, na zoveel jaren, beken ik nog dat het schoonste werk dat de aarde geven kan opvoeden is. Opvoeden: doèn groeien. Ik weet nog niet wie het meest gegroeid is door die opvoeding: Hélène of ik. Jaren gingen voorbij. Toen ik met de klassieken klaar was, begon ik met de modernen: Voltaire, Rousseau, Diderot. En toen begon mijn ongeluk. Ik had kritisch leren denken. De modernen maakten mij nog kritischer. Ik leerde God, Kerk, Koning, Volk door de egen zien der modernen. Geen mens, die deze stryd heeft gekend, kan zich In denken wat dit geweest is. Toen ik een kind was had myn, in myn ogen „onfeilbare" vader, zyn ideeën in myn ziel geprent. Nu leerde ik, aan de hand der Geschiedenis dat de Koning géén plaatsvervanger van God op aarde was, doch een mens als wy! Nu leerde ik dat de mensen gelyk waren in wezen en dat Koning en Kerk een contract hadden ge schonden op zo ergelyke wyze, dat de Staat er volkomen door was ontwricht. Dat leerde ik en toen ik om my heen keek zag ik het ook. De lagere standen lagen krom, opdat de hogere zich in weelde konden baden. Myn vader maakte een fout! Hy keek niet ver genoeg. Hy dacht dat zyn loon van de Koning kwam, dat die het hem vorstelyk had geschonken! Doch dat was niet zo! De dienaren des Konings hadden het van het volk geno men! Miljoenen en nog eens miljoenen, eens eigendom van een groep van miljoenen eenvoudigen, werden 0oor het Hof verbrast! U moet niet denken dat alles zo zwart wit was als ik het hier neerschryf. Een paar jaar lang waren de inge brachte beelden van myn vader in myn zieleleven sterker dan de nieuwe die zich aarzelend meldden. Maar de laatste wonnen telkens wanneer ik om my keek, wanneer ik sprak met de lagere geestelykheid die de noden van het volk kende en wist hoe de hogere geestelykheid het ervan nam! Op een dag zag ik duidelijk voor mjj dat mijn vader in een huis woonde met gekleurd glas. Het licht dat naar binnenviel nam de kleur aan van het glas. Myn vader kon niet anders zien, dan hy zag. Maar ik, die het oude licht had gezien en het nieuwe, moest de minste zyn, om der wille van alles wat hU voor my had gedaan. „Maar waarom", zo zult ge uitroepen, hebt ge hem dan doodgeslagen met een voorhamer?" REIN BROUWER. (Van onze correspondent te Londen) Harrow (Middlesex). De Nederlandse kunstschilder en glaze nier Max Nauta, die ook in Engeland naam maakte, vooral door zijn gebrandschilderde ramen voor de Nederlands Hervormde kerk van Austin Friars en door het vervaardigde portret van Sir Winston Churchill (door een onbekende landgenoot geschonken aan de Tweede Kamer) heeft zo juist een nieuwe belangrijke opdracht voltooid. Hij ontwierp namelijk de ramen 52 in totaal! van de nieuwe Anglicaanse St.-Andrew's Church in het bij Londen gelegen stadje Harrow, welks naam alom bekend is wegens de daar gevestigde be roemde kostschool. Van de ramen zijn er 49 geplaatst, de andere drie volgen later. Max Nauta heeft deze opdracht gekregen nadat de architect Michael Farey de ramen in de kerk van Austin Friars had gezien en bewonderd. Het was een reusachtige taak, waarvoor Nauta twee jaar nodig heeft gehad. Hij is verscheidene malen naar Harrow gereisd om de ligging van de kerk, vooral met het oog op het zon licht, te bestuderen. De opdracht luidde, dat het interieur vooral niet donker mocht worden. Nauta heeft er dan ook voor gezorgd, dat zijn ramen voldoende licht doorlaten, ook als het buiten grijs is. Het kleureffect maakt, dat er zelfs dan een zonnige glans naar bin nen komt. Deze opdracht, die hem nagenoeg helemaal vrij liet, heeft Nauta grote voldoening geschonken. Hy heeft zyn hart inderdaad aan glasschilderen verpand. „Op glas", zegt hy, „werk je met niets anders dan het licht zelf. Wat kan een 6childer beter wensen?" Nauta werd door deze opdracht ge grepen. Het was voor hem niet louter een kwestie van kunst zinnige bevrediging, maar vooral een mogelykheid om de boodschap te verkondigen van de gedachte der offerende liefde, de kern van het geloof. Dit is de hoofdgedachte, welke hem geleid heeft by de uitvoering van zijn taak. De opdracht gevers verzekerden ons, dat Engeland geen glasschilder heeft, die in staat zou zyn Nauta's prestatie te evenaren. De centrale figuur is „Christus triomfator", zittende op een muur van het hemels Jeruzalem, met sterke lijnen zeer decoratief afgebeeld in het boven het altaar aangebracht achtpuntige roosvenster. Het is niet de Christus, zoals deze was op aarde, maar de Messias, die voor de tweede maal komen zal, volgens de Openbaring van Johannes. Hy heft de wysvinger van de rechterhand op en wil hiermede zeggen, dat de verlossing alleen komt, als wy de offerende liefde in toepassing brengen. Voor het eerst kerkraam voor Florence Nightingale De roos in de linkerhand symboliseert het beginsel der zelfopoffering. Deze roos de „rosa mystica" speelt ook bij de overige ramen een grote rol. Het beginsel van de zelf opoffering wordt o.a. tevens uitgedrukt in de ramen, gewyd aan de H. Veronica, de gelykenis van de verloren zoon en aan Florence Nightingale. Het is de eerste maal, dat aan deze grote Engelse vrouw, die de gewonden van de Krimoor- log verzorgde en het klassieke voorbeeld werd voor mens lievendheid een kerkraam werd toebedacht. Het denkbeeld was van Nauta, dat dankbaar door de kerk werd aanvaard. De kunstenaar heeft een zestal Engelse heiligen afgebeeld en verder voorstellingen, ontleend aan het Oude en Nieuwe Testament, zorgvuldig tegen elkaar afgewogen, daarmede het samenbindende element van de bybel tot uitdrukking brengend. De menselijke figuren zyn vol leven, dank zy hun .bewe gende" gracieuze houdingen, zodat er van styfheid of houte righeid gelukkig geen sprake is. Nauta beheerst de glasschilderkunst als weinigen. Hy ver meed schilderyen op glas te maken en onderwierp zich aan de bijzondere eisen, welke dit medium stelt. Ook heeft hjj zich behoed voor pompeushéid en zich voortreffelijk aange past aan de landelyke sfeer van dit moderne kerkje, welks bouw een gelukkige.middenweg vormt tussen moderniteit en traditie. Nieuwe techniek geeft grote doorzichtigheid Nauta heeft een geheel nieuwe techniek toegepast voor de glasbewerking, waardoor een unieke doorzichtigheid is ver kregen op plaatsen, waar deze vereist werd. Hij heeft vooral gezorgd voor kaleidoscopische afwisseling, op vernuftige wyze door kleurbrokjes verkregen, met name in de 33 kleine lancet-ramen (mesvormige ramen) in het schip van de kerk, waardoor de bekoring van zijn werk nog verhoogd wordt. Nauta's kunstschepping is modern, zonder echter met de traditionele sfeer te breken en getuigt van een grote drama tische kracht, met name in de figuren van Stefanus en Jacob, maar voral spreekt er de bezieling uit, die zich van c'.3 kunstenaar meester maakte, toen hy aan de arbeid toog. Schilderen met niets dan het licht zelf

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1957 | | pagina 14