DE RECHTE JAPON: ONS MENU DE EEKHOORNWALS nouveauté in Italië SPOEL OM die melkfles! Creme Puff ZATERDAG 23 MAART WEKELIJKS BIJVOEGSEL PAGINA 3 Spiegeltjespiegeltje aan de wand Duizenden varaties mogelij 1< max Factor "■«r» VAN DE WEEK Verhaal voor de kleintjes MALLE GEVALLEN Vis: gezond en lekker Parijs, maart 1957 Er zit in de mode iets in de lucht, lezeressen, waaraan U - zo U het bestaan al vermoedt - met afkeer zult denken, of waarvan U anders met ontsteltenis kennis zult nemen. Maar troost U: die afkeer en die ontsteltenis zijn identiek aan die, welke onze moeders aan de voor avond van 1925 gevoeld moeten hebben, toen Chanel's lange-lijven- en-korte rokken-mode geboren werd. Alleen, wat een zekerheid is omtrent Chanel's revolutionaire mode, namelijk dat ze stormender hand de wereld en de meest conservatieve en preutse harten veroverde, dat is nog een open vraag waar het het nieuwtje betreft dat in 1957 in de lucht zit. Ook al is het bezig gelijk donderwolken na een warme zomerdag, van alle kanten op te komen, toch moeten we voorlopig nog afwachten of het tot een uitbarsting komen zal. Misschien drijft het over zonder dat. Voorlopig echter „dreigt" het. En dat nieuwe dat „dreigend" aan de modehemel verschenen is, isde rechte japon. Nee, geen rechte japon zoals U die nu al jaren gezien hebt, netjes getailleerd, keurig in vorm over de heupen, en aansluitend over het bovenlichaam, nee, de rechte japon van dit jaar is ECHT recht, een zak, een hemd, zonder ook maar een zweem van taille enhelemaal niet in de stijl die in 1925 recht heette. Die rechte japon van nu issoms heel mooi. Niet altijd, laten we het eerlijk toegeven, maar we hebben er intussen dan ook al zovele variaties van op de showplanken EN OP STRAAT gezien, dat er èn voor mooi èn voor lelijk plaats was, ener op het thema recht-toe- recht-aan duizenden variaties mogelijk zijn gebleken. We hebben dergelijke japonnen in Parijs gezien, achter het voetlicht van de showzaal zowel als op de vergulde rieten stoeltjes van de toeschouwers, we hebben ze, in Italië en Zwitserland, bij wtjze van semi-sportieve kleding zien Bijna alle vallen ze glad om de heu pen. zonder de heupen te raken, en bijna alle zijn ze nauw of vrij nauw om de knieën. Ze maken ongelofelijk lang en slank (wanneer de coupe goed is!) en vooral de kleine vrouw zou zich niets beters kunnen wensen. Maar, al beweren sommige ontwerpers dat die rechte japon een ieder past en staat, slank, klein, zwaar of lang, toch zouden wij onze bescheiden mening willen doen horen en zeggen dat die japon alleen werkelijk mooi kan zijn op de goed geproportioneerde vrouw. Immers, in jurken die zo losjes om de tors vallen, zie je het lichaam niet, maar je raadt het. En van dit raadseltje blijft weinig over, zodra de natuur hiér of daar een beetje te gul is geweest en de japon (die bij voorkeur van soepele stof wordt gemaakt) dit onverwijld aan het daglicht stelt. Het is prachtig om een slanke leest te vermoeden onder een slang-achtig soepele stofhuls, maar het is beslist lelijk om daar een buikje of een maag doorheen te zien. Met andere woorden, zelfs de losse, rechte jurk verschoont U niet van een corse- letje en stelt aan uw figuur dezelfde eisen als zijn meer getailleerde voor gangers. We hebben enkele van die moderne rechte japonnen, afkomstig uit de be langrijkste Italiaanse collecties, voor u in schets gebracht en we hebben de* modellen zo gekozen, dat ze u enigs zins een idee geven van de variatie, die in het kader rechte japon mogelijk is en u duidelijk maken dat het „recht" van 1957 niets gemeen heeft met het „recht" van 1925. U ziet van links naar rechts: 1. Een creatie van Guidi, een vol komen rechte japon van zalmkleurige zijde, die van het horizontale decolleté af geplooid is en op kniehoogte bloe- send in een gladde, rechte en nauwe rok overgaat. De japon wordt gecom pleteerd door een wollen mantel in de zelfde kleur en door licht paarse acces soires. 2. Een model van Simonetta, dat als het ware een overgooier in nieuwe stijl Is. De japon is volkomen recht aan voor- en achterkant, en is aan weers kanten van de schouder tot de knie gespleten, terwijl het achterpand boven de zoom op het voorpand is geknoopt. De japon heeft driekwart mouwen, die aan een soort onderkleed zijn beves tigd, en is heel nauw om de knieën. Ze werd van zwarte wollen crêpe ge maakt. 3. Is een schepping van Veneziani, uitgevoerd in marineblauwe, soepele wol en gegarneerd met ripslint in dezelfde tint. Deze elegante japon is aan de voorkant streng getailleerd: de rug, breed aan de bovenkant en nauw om de knieën, is echter recht. 4. Carosa ontwierp het volgende mo del, dat het silhouet heeft van een driekwart mantel over een rechte japon. Van een mantel is echter geen sprake: het mantel-achtige pand, dat op de rug van de schouders tot de knieën reikt, ontspringt op de voor kant der japon ter hoogte van de buste. 5. Is een model dat typisch is voor Marucelli's voorjaarsscheppingen waarvan de meeste, zoals het hierbij weergegeven cocktailtoilet, van een heel kort lijfje zijn voorzien. Dit lijf je, zo kort als in een babyjurk, trekt van oksel tot oksel een dwarse lijn over en niet onder de buste. De rechte rok, die naar de knieën toe nauwer wordt is hier op de rug glad aangezet, en aan de voorkant aan weerszijden van enkele rimpeltjes voorzien. Maru- celli maakte dit model van soepele, zwarte wollen stof en garneerde het met een randje zwarte chenille. 6. Is tot slot weer een creatie van Guidi, een heel eenvoudige rechte ja pon. die op de rug niet zo wijd is als nummer 3 en aan de voorkant niet zo recht als model 2. De jurk is gemaakt van zwarte crêpe en werd gegarneerd met een wit tussengezet biais-bandje, dat aan de voorkant dwars over de buste loopt, dan aan weerskanten naar de rug afdaalt om in de knieholte in een strik te eindigen. Ook dit model is heel nauw om de knieën. J.V. (Ingez. Med.-Adv.) Een vleugje CremePufF en... klaarl Mooi zijn, betóverend mooi zijn en toch maar enkele seconden per dag aan make-up besteden Dat kan. met Max Factor's Creme Puff. Weldadige lanolinerijke crème en het fijnste poe der zijn in Creme Puff op meesterlijke wijze tot één geheel gemaakt. Een complete make-up brengt u nu in nog geen twintig tellen met een poederdonsje aan. En uw make-up „bijwerken" is met Creme Puff in amper vijf seconden ge beurd Deze lichte, heerlijk luchtige make-up verkleurt niet, droogt uw huid niet uit. Schaf nu de tijdrovende make-up af - begin vandaag nog met Creme Puff. MOltVWOOO Crème make-up basis en poeder in écn! Imp. Marfac. N.V., Huddestraat 5, Amsterdam. Creme Puff (handelsmerk) betekent Max Factor Hollywood creamy powder make-up Dikwijls wordt 's zondags groot vlees gegeven en 's maandags de rest ver werkt tot een smakelijke vleesschotel. Toch smaakt ter afwisseling klein vlees ook heerlijk en een Duitse biefstuk zal b.v. zeer zeker in de smaak vallen. Het beste kan men hiertoe mager rundvlees zelf malen, vermengen met wat zout, peper en noot en goed dooreenkneden. Van deze massa worden dan biefstukjes gevormd, die op de gewone wijze gebakken worden. Gefruite uitjes worden om de biefstukjes neergelegd. ZONDAG i Grape fruit, Duitse biefstuk, doperwten en worteltjes, aard appelen, koffiepudding met slagrom. MAANDAG t Roerei, veldsla, gebakken aardappelen, gruttepap. DINSDAG Stoofschotel kool met kaas, gebakken grutten. WOENSDAG Gehakt, gebakken prei, aardappelen, fruit (kapucijners in de week zetten). DONDERDAG Kapucijners met spek, gefruite uien en aard.purée, appel- 1 VRIJDAG ZATERDAG Viscroquetten, sla van witlof, appel, biet en kapucijners, pomme frites, tutti fruttl. Kop vissoep, risotto met sla. dragen en in de winkels zien liggen, maar een waar offensief van de rechte japon woonden we dit voorjaar onder Italiaanse hemel bij. aangezien bijna alle vooraanstaande ontwerpers in Ita lië zich aan een of meerdere variaties op dit moderne thema waagden. Een grote modevorstin, Marucelli uit Mi laan, had zelfs haar complete voor jaarscollectie in het teken van de rechte japon gesteld en toonde niets anders. Voor één keer heeft Italië van meer stoutmoedigheid en meer origi naliteit blijk gegeven dan Parijs. Voor één keer is het veel verder gegaan. We zeiden al: op die rechte japon worden allerlei variaties gemaakt. Er is het volkomen rechte model, dat van schouders tot zoom één stuk is, er is het model dat even, maar welhaast on zichtbaar, de vormen van het lichaam poogt te volgen. Ook is er de rechte japon, die aan de voorkant is getai- leerd, doch op de rug zo recht is als een mantel, en bovendien zijn er creaties, die op de rug vloeiend gedra peerd zijn. (Ingez. Med.-Adv.) Recept: Koffiepudding. 3/4 1. melk. 25 gr. (pl.m. 16 blaadjes) witte gelatine, 2 dl. (pl.m. VA kopje) koffie-extract van 20 gr. koffie, pl.m. 90 gr. (6 eetlepels) suiker. De puddingvorm met water weg zetten. Hierin de blaadjes gelatine pl.m. 15 minuten weken. De melk aan de kook brengen. De suiker in de melk oplossen. De gelatine uitknijpen en in weinig heet water oplossen. De gela tine mag niet koken. De melk enigs zins laten afkoelen en er als ze niet meer dampt, onder roeren de gelatine en het koffie-extract bijvoegen. De massa verder af laten koelen. De pud ding, als ze drillig begint te worden, óverschenken in de puddingvorm. De pudding keren als ze volkomen koud is geworden. De pudding geven met custardsaus. Recept: Viscroquetten. 300 gr. gekookte ontgrate vis, 50 gr. roomboter, 35 gr. bloem, 2 y2 dl. vis- nat, 5 gr. gelatine, iets zout. citroen sap, ei, paneermeel, frituurvet. Van de roomboter, bloem en het vis- nat een dikke gladde saus maken. De (Ingez. Med.-Adv.) Melk is 't best voor elk (en properheid 't best voor melk)! In een grote kamer stond een grote schrijftafel en voor die tafel zat een kleine man te tekenen. Want hij was een tekenaar. Hij tekende elke morgen en elke middag en soms 's avonds ook nog. Hij tekende paarden en koeien en, konijnen bij de verhalen, die andere mensen geschreven hadden. Hij had in zijn leven wel duizend kabouters ge tekend, met en zonder baard, dik en dun, blij of boos. Eens had hij een boze tovenaar moe ten tekenen bij een griezelig verhaal en het werd een angstaanjagende teke ning, de tovenaar was groot en somber en hij had kwaadaardige, doordrin gende ogen. De tekenaar was er zelf een beetje bang voor geworden en die nacht had hij gedroomd van de tove naar. Ja, dat was erg akelig geweest en de tekenaar was blij dat hij niet vaak zulke tekeningen hoefde te ma ken. Hij tekende het liefst bloemen er. dieren. Als het zomer was, plukte hij bloemen uit zijn tuin en tekende ze nauwkeurig na. Maar vandaag moest de tekenaar een plaat maken van eek hoorntjes die dansten op een grasvelo in de zon. De tekenaar vond dat erg prettig en terwijl hij tekende: eerst één eekhoorntje, toen een pluizig lijfje met een grote staart eraan voor het tweede, voelde hij zich steeds tevrede- ner worden van binnen. En toen hij aan het derde eekhoorntje begon, zat hij in zichzelf te zingen. „Weet je wat ik doe?" zei de teke naar, „ik zet de radio er bij aan. Dat is gezellig". Zo gezegd zo gedaan. De tekenaar draaide aan de knoppen van het kleine witte radiotoestel dat in een hoek stond, en toen klonk vrolijke mu ziek door de zonnige kamer „Prachtig", zei de tekenaar. „Het kon niet beter. Net wat ik zocht". En zijn hand ging vlug over het tekenpa pier en tekende wel honderd gras sprietjes, het een na het ander, en de eekhoorntjes dansten er op. Toen stopte de muziek en er kwam een stem uit de radio die zei: „Dames en heren, nu speelt ons orkest voor U de Eekhoorn wals". En daar was de muziek weer, een meeslepende wals, de tekenaar kon zijn voeten haast niet op de grond houden. En opeens gebeurde er iets vreemds: de drie pas getekende eek hoorntjes stonden op van het papier en ze begonnen te dansen, ze dansten in het rond op de schrijftafel van de te kenaar. vrolijk verder, nu op de groene mat voor de schrijftafel. .Het kan niet waar zijn",- kreunde de tekenaar. „Hoe komen die dieren hier En hy zuchtte want hij dacht: „Nu moet ik weer drie nieuwe eehoorns tekenen, en wat moet ik doen als die ook weglopen De muziek hield op. De Eekhoorn- wals was uit. Maar de tekenaar merk te het niet eens, hij wreef met een vermoeid gebaar over zijn ogen en keek naar het tekenpapier, en wat zag hij? Honderden grassprietjes en drie eekhoorns, dezelfde eekhoorns die hij korte tijd daarvoor met zijn potlood had getekend. „Wel heb je nu ooit zei de te kenaar en hij keek zijn kamer rond. Er De drie eekhoorntjes dansten op het gras Die geloofde zijn ogen niet, hij bromde in zichzelf: „Het wordt tijd dat ik eens vroeg naar bed ga, ik zie schimmen voor mijn ogen", en zijn hand wilde gewoon verder gaan, om op het tekenpapier nog meer gras sprietjes en wat bloemen te tekenen. Maar zijn hand verstijfde van schrik, toen hij zag dat de eekhoorntjes, heus van het papier verdwenen waren. En intussen speelde voor de radio de Eek- hoornwals en de eekhoorntjes walsten was geen eekhoorntje meer te beken nen. Hij stond op en draaide de radio uit. Toen hij bij zijn schrijftafel terug kwam stonden de eekhoorntjes nog op het papier alsof ze nooit weggeweest waren De tekenaar gaapte. Wat denk jij, zullen de drie eekhoorntjes echt op de schrijftafel en op de mat de Eek- hoornwals gedanst hebben? M. P. B. in kleine stukjes verdeelde vis hier doorheen roeren en de geweekte gela tine er in oplossen. De saus met wat zout en een paar druppeltjes citroen sap op smaak afmaken, op een met water omgespoeld bord uitstrijken en koud laten worden. Daarna in 8 ge lijke delen verdelen en er mooie lang werpige croquetten van vormen en deze door paneermeel, door ei en nog eens door paneermeel wentelen. Daar na in dampend heet frituurvet vlug bruin bakken. In Japan staat men voor niets, Ge leerden hebben daar nu weer radijs gekweekt die niet voor de poes is. Elk exemplaar weegt 20 kilo. Maar er is nog meer. Alsjeblieft, een „wek. haan" die 20 minuten lang aan één stuk door kraait. Nog z\jn we niet aan het einde vande opsomming van de daverende dingen dezer dagen. Men is erin geslaagd een goudvis te „produceren" met een kop van een bison. Zo iets is uiteraard wèl voor de poes. Hulde voor de echtgenoten en dochters van leden der Rotary Club in Bex- ley (Engeland). Zij hebben er name lijk voor gezorgd dat in de wachtka mers van twee artsen wol en brei naalden aanwezig zijn. Aan de muur hangt een papier waarop de vrou welijke patiënten worden uitgenodigd de wachttijd nuttig te besteden met het breien van lappen ter grootte van vijftien centimeter. Wanneer er genoeg lappen zijn zullen de vrouwen en dochters voornoemd ze aan el kaar naaien tot dekens en spreien voor de Hongaarse vluchtelingen. (Ingez. Med.-Adv.) Het Voorlichtingsbureau voor de Voeding meldt Dat vis een goed en gezond voedsel is en als vleesvervanging bij de warme maaltijd dienst kan doen is wel alge meen bekend, maar heel vaak denkt men er eenvoudig niet aan, vis op het menu te zetten. Het zou het best zijn in ieder geval één keer per week verse vis te eten, bij voorbeeld steeds op dezelfde dag. zonder dat dit overigens behoeft te betekenen, dat die weke lijkse vismaaltijd steeds dezelfde is. Variatie kunt U aanbrengen door de manier, waarop de vis klaargemaakt wordt: bakken, koken, stoven, even tueel door de saus. die erbij gegeven wordt (b.v. een zure-, peterselie, mosterd- of botersaus), en de groente, die U erbij kiest (wortelen, rode kool. bieten, diverse slagerechten). Vergeet ook het gebakken of ge stoofde visje niet als U zich afvraagt wat U nu weer eens op de boterham zult eten. RECEPTEN VOOR 4 PERSONEN Gestoofde visfilets 500 gr. verse of bevroren visfilets, zout, een citroe*- of 1 h 2 tlepels tomatenpuree, plm. 50 gr. boter of margarine. (Bevroren vis geheel of gedeeltelijk ontdooid in plakken snijden.) De boter of margarine smelten in een braadpan of vuurvaste schotel. Het sap van een halve citr i of twee eetlepels tomatenpuree er door roeren. De vis er in leggen, met zout be strooien en de pan of schotel sluiten. De vis zachtjes tien minuten stoven in de oven of op het fornuis, de plak ken koren en verder gaar stoven in nog ongeveer tien minuten. Zoveel water toevoegen als voor saus nodig is, de saus op smaak afmaken, even laten doorkoken en desgewenst binden met aangemengd aardappel meel of maizena. Visgoulash 350 gr. of meer vismoten. 2 uien ongeveer 1 eetlepel paprikapoede zout. boter, margarine of olie. bloem of maizena. De vis wusoen en met zout inwrij ven. De uien schoonmaken, snipperen en m de boter lichtbruin bakken. De vis in blokjes snijden en deze aan PLASTIC PERFECTE HULPSTUKKEN alle kanten lichtbruin en gaar bakken. De paprika op het laatst even mee- bakken zonder donker te laten kleu ren Zoveel water toevoegen, dat de vis half onder staat. Het geheel tegen de kook brengen en plm. 10 minuten zachtjes laten stoven. Het vocht bin den met aangemengde bloem of maï zena. Het geheel op smaak afmaken en geven by ujst of aardappelpuree en gekookte of rauwe groente. Schotel van vis, aardappelen en kool 3/4 1 kg savoye kool, VA kg aard appelen, 750 gr. vis b.v. schelvis, wijting of kabeljauw, zout, peper of nootmuskaat, boter of margarine, 33 gr. (3 eetlepels) bloem. De vis schoonmaken, wassen, gaar koken in weinig water en zout ln on geveer 10 minuten en vervolgens de graten er uit verwijderen. De aard appelen schillen, wassen en in stukjes snijden, de kooi wassen en fijnsnijden De aardappelen en de kool in weinig water met zout gaarkoken in Vi uur. Ondertussen 5 dl visnat aan de kook brengen en binden met de aange mengde bloem. De saus afmaken met boter of ma; ne. peper of nootmus kaat en zout. Vervolgens de aardappe len en de kool voorzichtig vermen .'en met de saus en de vis. Dit gerei ut ,n een schaal overdoen. Heeft men een oven dan kan men het gerecht in een vuurvaste schotel overdoen en er in de oven een bruin korstje op laten komen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1957 | | pagina 15