EEN VOORPROEFJE van de voorjaarsmode ONS MENU De taart voor Moeder Konijn Wie verlangt niet naar 't goede terug? CremePufF' ZATERDAG 23 FEBRUARI WEKELIJKS BIJVOEGSEL PAGINA 3 Spiegeltje, spiegeltje aan de wand... Geen ingrijpende veranderingen Een vleugje CremePufF en... klaar! .an max Factor VAN DE WEEK D' Parijs, februari 1957 U weet al dat de Franse voorjaarsmode uit is. Ook weet ge dat U niet voor het einde van de maand nieuwe Haute Couture modellen onder ogen zult krijgen, aangezien er op foto's en tekeningen van die modellen een embargo staat. Maar, ook al hebt ge nog niets gezien, toch hebt ge intussen al gehoord dat er géén ingrijpende verande ringen in de mode hebben plaats gehad en dat het modeliedje voor voorjaar en zomer 1957 op het zelfde thema gecomponeerd werd als dat van de afgelopen seizoenen. Maai-, nu februari zich niet van zijn slechtste kant heeft laten zien, en ge tussen twee vroegtijdige maartse buien door al het voorjaar in de lucht hebt bespeurd, vraagt ge U af hoe dat nieuwe liedje nu eigenlijk wel klinkt, als het weer zacht is, wilt ge immers al meteen gaan meezingen. Ge wilt in het Japonnetje, dat ge over enkele we ken nodig hebt voor een receptie of een andere gelegenheid, eigenlijk nu al een tikje van de „nieuwe mode'' leggen. En waarom ook niet? Dat Jurkje moet immers ettelijke seizoe nen mee: hoe moderner het dus nu is. des te minder snel zal het ver ouderen. (Tenminsteindien u zich aan het klassiek-moderne houdt!). Welnu, op de keper beschouwd, is dit seizoen alles modern, het wenige nieuws zowel als het vele oude; de Franse Cou ture creaties, die ge binnenkort te aanschouwen krijgt, zowel als het pakje, dat u verleden jaar aan uw uitzet toevoegde. Alles kan. Er is een grote variatie in silhouetten, lijnen en vormen, voor zover het de toonaan gevende Franse collecties betreft. En Inspiratie kwam van overal: van de Japanse obi en de kimono (die als zijden mantel dient), van de splitten - jurk der Indo-Chinese sohone en de over het hoofd gedrapeerde sari van de vrouwen van India; ook kwam ze uit de geschiedenis, die inspiratie, en hier en daar is de invloed van 1918. van 1925 en de dertiger jaren onmis kenbaar, terwijl de mode eveneens trouw bleef aan dat wat zich sinds Dior's New Look tot een stijl ont wikkelde. Wilt ge echter op een winnend paard wedden, voordat ge ook nog maar iets van de zogenaamd nieuwe mode hebt gezien, houdt u dan gerust aan dat wat de voorjaarsmode zelf als favoriet erkende, te weten: korte (of ultra korte) tailleurjasjes, die van een niet klassieke blouse ver gezeld gaan. die blouse is vaak van zijden mouseline; chemisierjaponnen (van dunne wol of soepele zijde) en deux-pièces die bestaan uit een rechte rok en een blouse; soepele stoffen van wol of zijde; mousseline, voile, crêpe in elke soort, zijden jersey en shantung; noppen, zo groot als een gulden, en bij voorkeur wit op gekleurd fond; pied de poule, marineblauwe stof. wit. geel, mauve en een heel bleek oranjerood; korte of zevenachtste mouwen, witte garnituurtjes, plooien, plissé's, bloe- sende lijfjes, draperingen en rimpels; brede, maar ondiepe decolleté s mot of zonder kraag, die niet alleen in ja ponnen, maar ook in mantels talrijk zijn. Zet vervolgens uw hoofddeksel zover achterover dat het het voorhoofd vrij laat en niet overschaduwt. Enba seert u. in afwachting van meer authentieke voorbeelden, op de sil houetten. die ge hier afgebeeld ziet. Het merendeel daarvan zal u zeker niet vreemd of nieuw voorkomen en dezelfde indruk zult ge hebben, wanneer ge straks nader met de mode van dit seizoen kennis maakt. J. V. (Ingez. Med.-Adv.) Mooi zyn, betoverend mooi zqn en toch maar enkele seconden per dag aan make-up besteden Dat kan. met Max Factor's Creme Puff. Weldadige lanolinerjjke crème en het fijnste poe der zijn in Creme Puff op meesterlijke wijze tot één geheel gemaakt. Een complete make-up brengt u nu in nog geen twintig tellen met een poederdonsje aan. En uw make-up „bijwerken" is met Creme Puff in amper vjjf seconden ge beurd Deze lichte, heerlijk luchtige make-up verkleurt niet. droogt uw huid niet uit. Schaf nu de tijdrovende make-up af - begin vandaag nog met Creme Puff. MOiirwoOD Crème make-up basis en poeder in één! Imp. Harfac. N.V., Huddestraat 5, Amsterdam. Creme Puff (handelsmerk) betekent Max Factor Hollywood creamy powder make-up Verhaal voor de kleintjes Yoghurt wordt in de fabriek bereid door de melk een bepaalde bewerking te doen ondergaan, die ze zo lekker dik. zuur en fris smakend maakt. Yoghurt is, wat voedingswaarde betreft, dus op één lijn te stellen met melk. Door het zuurwordingsproces hebben bepaalde omzettingen plaats gehad waar door de yoghurt zelfs nog lichter verteerbaar is geworden. Dit zuivelprodukt is daarom bij uitstek geschikt voor slechte eters en al diegenen, die geen zwaar Recept: Eieren in kaassaus, verteerbare kost kunnen verdragen. Recept: citroenvla. sap van 2 citroenen. 4 dl water. 50 gram griesmeel. 100 gr. suiker. Het water met een citroenschilletje aan de kook brengen, de droog door een geroerde suiker en griesmeel er in strooien en blijven roeren totdat het griesmeel gaar is. Het citroensap er aan toevoegen, het geheel iets laten be koelen, het schilletje er uit halen en de vla met een goed vertinde garde op kloppen tot ze mooi luchtig is gewor den. In het konijnenhol, waar vader en moeder Konijn woonden met hun der tien konyne-kindertjes, waren zeven nieuwe konijntjes geboren. Dat nieuws ging als een lopend vuurtje door het bos. Een eekhoorn, die het van een vos gehoord had, ver telde het aan een kraai en de kraai vloog door het hele bos en kraste tegen elk dier dat hij tegenkwam: „Kra! Kra! Moeder Konijn heeft zeven nieu we kindertjes gekregen!" Toen de kraai het aan het oude dametjes Egel vertelde, zeiden de dametjes hoofdschuddend: „Tjonge, jonge, dat zal niet meevallen om voor twintig kinderen eten te vinden en klaar te maken!" Maar als vader en moeder Konijn dat gehoord hadden zouden ze lachen en zeggen: „Kom, kom dat valt wel wat mee. Er zijn genoeg koolbladeren en knollenvelden in de wereld voor wel duizend kleine konijntjes!" En daar hadden ze gelijk in. In het bos woonden ook twee kabou ters, Barnabom en Flap. Ze hadden een huisje in een grote holle eikeboom Dat was een goed plan en de twee kabouters togen dadelijk aan het werk. Ze bakten bijna nooit taarten ze deden het alleen als er iets feestelijks gebeurde maar ze konden het heel goed. In het oventje werd de taart langzaam goudbruin en hij rook zo heerlijk, dat Barnabom moeite had om niet zó maar de taart uit de oven te pakken en op te eten. Maar hij wacht te tot Flap zei: „Nu is de taart klaar!" Ze haalden hem uit de oven en keken er naar: het was een prachtige taart. „Ik zou best een stuk lusten," zei Barnabom. „Weet jij nog precies hoe taart smaakt, Flap?" Flap zei. dat hij het niet meer wist en dat vond hij heel jammer, en daar om moesten ze maar gauw naar moe der Konijn gaan met de taart, want anders zou hij misschien hard probe ren te herinneren hoe taart smaakte en dan „Wat dan. Flap?", vroeg Barnabom. en hij likte om zijn mond. Maar Flap zei: „Nee, niets, Barna bom", en dat zei hij, omdat hij niet verder wilde denken. der Konijn! Wil je me helpen, kool bladeren rond te delen en knollen te snijden?" En zo aten Barnabom en Flap op het feest bij moeder Konijn tenslotte hun eigen heerlijke taart, terwijl alle grote en kleine konijnen om hen heen te vreden op hun kool en knol knabbel den. M. F. B. ZONDAG DINSDAG WOENSDAG DONDERDAG VRIJDAG ZATERDAG kopje kaassoep, roastbeef met spruiten en aardappelen, citroenvla. koud vlees, knolraap, gebakken aardappelen, yoghurt met beschuit. bieten met spek en aardappelen, zoet macaronischoteltje, uien gevuld met gehakt, rijst, schuimige bessensappudding, krenten en rozijnen. eieren in kaassaus, knolselderij sla. aardappelen, rijst met krenten en rozijnen. gebakken filets, veldsla, aardappelpuree, appelkoekjes, stamppot boerenkool met worst, fruit. 2 eieren, 2 dl melk. 16 gr. bloem, 16 gr. boter, 25 gr. geraspte kaas, zout, peterselie. De eieren hard koken, pellen, over langs doorsnijden en met de platte kant naar beneden op een schotel leg gen. Van boter, bloem en melk een mooie gladde saus maken, de geraspte kaas en zo nodig wat zout er door doen en de saus dan over de eieren gieten. Wat gehakte peterselie er over strooien. Flap aroeg de taart en Barnabom keek ernaar. en daar kookten ze hun pap en ze rustten er uit na hun wandelingen. En toen zij hoorden, dat in het konijnehol nieuwe konijntjes waren geboren, zei Flap tegen Barnabom: „Dan is het dus een feestdag. Dan moeten we moeder konijn gaan geluk wensen en we moeten haar een ca deautje geven". „Dat is een goed idee," vond Barna bom. „Maar wat?" Ja, en dat was een moeilijke vraag, die Flap maar niet zo kon beantwoor den. Daarom bleef het een poosje stil in het huisje bij de holle eik. alleen kon je in de verte juffrouw Liesbeth Lijster, de zanglerares, haar morgen oefeningen horen tsjilpen. „We .zouden moeder Konijn een dekentje kunnen geven," bedacht Bar nabom," zodat de kleine konijntjes lekker warm blijven". „Ik heb maar één deken," zei Flap. „En die heb ik heus zelf nodig. Bar nabom. want ik kan niet zonder de kens slapen en konijnen kunnen het wel. Daar zij het konijnen voor." „In mijn deken zit een frambozen- vlek," zei Barnabom, „en je kunt niet iets weggeven met een vlek erin. Dan moeten we iets anders bedenken." „Ik weet het!" riep Flap. „We bak ken moeder Konijn een taart!" Ze gingen dus samen op pad. Flap droeg de taart en Barnabom keek er naar. Maar hij keek ook heel goed uit, zodat Barnabom niet over stenen of takken kon struikelen. In het konijnehol was het een feest, drukte van belang. Behalve vader en moeder konijn en hun twintig kinde ren waren er wel achttien familieleden, ook konijnen. Ze trapten allemaal on ophoudelijk op eikaars poten en zeiden dan „pardon", wat heel beleefd was. Moeder Konijn vond de taart bijzon der mooi. „Het is heel lief van jullie", zei ze tegen Barnabom en Flap. „En het is heus een grote taart, maar onze familie is nog veel groter, zie je, en iedereen zou niet meer dan een krui mel krijgen als ik de taart ging ver delen. Èn een kruimel taart smaakt naar niets. Drie koolbladeren en een halve knol per kind en per gast is veel meer". Moeder Konijn knikte en ze vroeg: „Houden jullie van kool en knol?" Flap aarzelde een ogenblik, maar Barnabom zei. „Nee, moeder Konijn, eigenlijk niet." „Dan weet ik het goed gemaakt," zei moeder Konijn. ,,Ik geef jullie de taart Wat denk je daarvan? Een halve taart voor ieder." Ze knikte vastbesloten en riep: „Va- WEE de film „Schuldig bloed" zag, kan onmoge lijk beweren, dat alle kin deren „engelen" zijn. Nu gaat 't er voor ons maar om: is het mogelijk te veron derstellen, dat een kind door erfelijkheid zó zwaar belast is, dat 't tot „moorden" in staat is. zonder zdoh van het „kwaad" be wust te zijn? Elke stelling, welke men po neert, wordt hetzij in een boek, toneelstuk of film dikwijls over belicht en zó zal dat, naar wij hopen, ook in de aangrijpende film „The bad seed" het geval geweest zijn. De mogelijkheid lijkt niet uit gesloten. dat inderdaad een ge beurtenis als deze zich heeft af gespeeld, vooral omdat het meis je de kiemen van een infecte grootmoeder in zich droeg, maar gélukkig hoort zij tot de uitzon deringsgevallen, waarbij nog al tijd de kwestie „erfelijkheid" of „milieu" onopgelost blijft, zelfs indien een film het eerste tracht te bewezen. WAAR of niet: met kinderen is het een raar geval. Zij kunnen lief of wreed zqn: zó lief, dat iedereen bij ziohzelf denkt: „Wat móet dat nu later in het harde leven?" Maar ook zó wreed, dat lemend de angst om 't hart kan slaan. Gelukkig hebben de eersten verreweg de overhand en be hoeft dus niemand de toekomst al te pessimistisch in te zien: zelfs als uw kind voor één keer de vleugeltjes van een vlieg heeft uitgerukt Als U éénmaal hebt gezegd, dat 't verkeerd is, loopt het heus voor het vervolg wel los! GELUKKIG zijn er ook hin deren van héél ander ITag! Kinderen, die van jongs- af dieren tot hun vertrouwde vrienden maken en er de hele dag mee optornen. Hier is er zo een: van „Beer tje" is hij niet óf te slaan! Beertje is z'n kameraad in ólles: van de vroege morgen tot de avond is hij er mee in touw en Beertje loopt hem achterna als een.nee. als een poes. die weet, dat-ie 't nergens beter heb ben kan dan bij z'n baas van drie. Dat gaat samen door dik en dun, dat beleeft avonturen, waar een volwassen mens geen flauw begrip van heeft, dat gaat met z'n tweeën op stap. met z'n tweeën eten en met z'n tweeën naar bed: Beertje aan 't voeten eind. ZO*N trouwe vriendschap tus sen kind en poes is iets roerends. Het legt de kiem voor latere vriendschappen met grote men sen, waar deze egocentrische wereld behoefte aan heeft. Het kweekt gevoelens van zorgzaamheid, van trouw aan elkaar, van eerbied jegens de ander en vertrouwen in de ander. Toen ik er van hoorde, dacht Ik aan m'n eigen Jonge jaren, toen „zwarte Pim" m'n vriend was. Met hem zwierf ik 's avonds na 't eten door de Sdheveningse bosjes, die toen nog verwonder lijk éohte bosjes waren, waarin het voor kind en dier geheim zinnig toe kon gaan Pim, met z'n lange staart kaarsrecht naar boven en met e'n lichtende ogen koekeloerend achter de struiken, opeens recht- ;oe recht-aan op je afschietend »n dan met een sprong weer de luisternis in, om je tóch nooit te verlaten en gehoorzaam weer netjes achter je aan naar huis te tippelen. i ót waren mooie uren met poes Pim: uren. waar ik nog dikwijls aan terug denk, als ik zie hoe venijnig oudere mensen elkaar in de haren kunnen zitten. Ik hoop, dat deze kleine man later ook zo terug zal denken aan z'n vriendschap met Beer tje, die er dan, als Pim. al lang niet meer zijn zal. Daarvoor hoeft een mens niet sentimenteel te zijn: 't is alleen maar een herinnering aan iets, dat 't kinderleven héél mooi kon maken. En wie verlangt, diep in z'n nu met. ijzerbeslag gepantserd hart, niet naar de goede dingen uit e'n jeugd terug? FANTASIO

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1957 | | pagina 13