FILMS VAN DEZE WEEK Werk van Kees Bolt natuurlijk talent, dat om verdieping vraagt U.UigAjI v; "7TS! BP#!,.. V b - Charmant en populair ra Chr. Metaalbedrijfsbond Leiden Les solistes de Zagreb» wereldvermaard ensemble 95ste Jaargang Zaterdag 2 februari 1957 Tweede blad no. 29052 Weldadige expositie in Lakenhal Ondanks bedenkingen een schilder van ras Het is verblijdend, dat in de Lakenhal tegenwoordig zoveel ten' toonstellingen van uiteenlopende aard aan de orde zijn, waardoor de interesse der Leidenaren in de schilderkunst levend blijft en zij steeds nieuwe impulsen ontvangen. Het is zeker aan de directeur, de heer J. N. van Wessem te dan ken, dat men geconfronteerd wordt met artistieke uitingen, waaraan velen hun vreugde beleven kunnen, waarbij als winstpunt genoemd mag worden, dat Leiden niet in een provinciaals isolement gevangen blijft. Thans introduceert de heer Van Wessem het werk van Kees Bol, dat in het zuiden van het land reeds grote bekendheid verkreeg. b P *t^SSiWÊk. 'ff - Pi, -- - -x» JJgp Wt 1 i v' v<- >■- NIET ONWAARDIG MAAR ONVOLWAARDIG. In onze gisteren gepubliceerde korte beschouwing over de tentoonstelling van kunstzinnig werk van Leidse academici in het Historisch Academisch Archief werd opgemerkt, dat „veel van het on waardige getoonde werketc", waar uiteraard bedoeld was „veel van het on volwaardige getoonde werk VOORSCHOTEN Zondagsdienst Gedurende dit week einde wordt de dienst der doktoren voor spoedgevallen waargenomen door dokter F. H. W Swen, Veurseweg 20, tel. 2356; voor wijkverpleegster: Gezondheidscen trum. telef. 217*7. De in 1916 te Oegstgeest geboren Kees Bol begon zijn loopbaan als tuinder. Hij werd bloemist, hetgeen zijn zin voor evenwichtige kleuren ongetwijfeld gesti muleerd moet hebben. Nadien oefende hij verschillende beroepen uit, o.a. bij Philips, deed zich gelden als wielrenner, wat een grondslag legde voor zijn vol harding. Hij ging naar Den Haag, stu deerde daar aan de Academie voor Beel dende Kunsten en nam tekenlessen bij Henk Meijer en Paul Citroen. In 1946 vestigde hij zich opnieuw in Eindhoven, nu als schilder; een zware stap, doch Kees Bol wist van doorzetten en bezat er een uitgesproken en natuurlijk talent voor. Er kwamen jaren van héél hard wer ken, van véél zorgen ook, totdat voor hem de opgang begon, die gemarkeerd werd door de toekenning van de Thérèse van Duyl-Schwartzeprijs in 1950 voor portretkunst. Exposities volgden: in 't Van Abbe-mu- seum te Eindhoven, in Breda en in vele Brabantse dorpen. Ook maakte hij rei zen, maar in hoofdzaak bleef hem het Kempische land boeien. Nu heeft de directie van De Lakenhal Bol voor het eerst de gelegenheid ge boden zijn werk in een stad boven de Moerdijk ten toon te stellen. Wij gelo ven, dat zij daar goed aan heeft ge daan, omdat Bol een schilder is, die aan dacht verdient. Bol is enorm produktief. Deze expositie, waar niet minder dan zestig van zijn werken (in hoofdzaak van 1953 af) aanwezig zijn, getuigt daar op zichzelf al van. En tóch vormen zij slechts een bescheiden onderdeel van zijn totale arbeid. Bol is enorm veelzijdig tevens. Behalve zijn stads- en landschaps beelden zyn er portretten, stillevens, (waaronder een fijnzinnig aan Manet herinnerend bloemstukje) en nog zoveel meer, vondsten ook, zoals de levendige, parmantige kippen. Kortom: in een on eindige variatie van onderwerpen, ont leend aan de gewoonste dingen van de dag, vindt hij zijn motieven en zijn in spiratie. Uit alles blykt, dat Bol een krachtig en bovenal oprecht schilder is, die „schil deren" kan. Zijn toets is fors, breed-uit, raak het Verwaaid Korenveld! zijn visie fris en opgewekt, probleemloos, op bouwend; zijn kleurenpalet intuïtief welhaast steeds zuiver, transparant en in juist evenwicht gekozen. In de enorme produktie, waaruit men proeft hoe prettig Bol het schilderen vindt, waarvan hy anderen ten volle wil laten meegenieten, schuilt voor deze „ras-schilder", die bij alles wat hij doet van de „tekening" lijkt uit te gaan, tóch een groot gevaar: het gevaar der opper vlakkigheid, der haastigheid en der een zijdige methode, ondanks de uitgebreid heid van al hetgeen hem boeit. Zonder „zwaar op de hand" te willen worden, zouden wij hem graag een gees telijke verdieping toewensen, een zich ontworstelen aan datgene wat picturaal louter „aangenaam" en charmerend stemt, een indringender doorwerking van zijn gegevens tevens. Toch zijn er doeken, waarin hij zich boven dit niveau weet uit te heffen. Wij denken aan het superieure No. 43, Win terochtend 1956, met prachtige lichtwer king, de even superieure Dode Duif (31), of aan diverse sneeuwgezichten, o.a. op bouwcomplexen te Eindhoven of in het wijde land, waarin hij de sneeuw in uit eenlopende kleur onfeilbaar weergeeft, van stralend wit tot egaal grys, neigend naar de dooi. Daar zijn opvallend gelukkig geslaagde werken onder, ook onder de portretten, bijv. van Anneke en Peter in rode trui tjes, waarvan in alle simpelheid toch zoveel uitgaat. Hij schildert met een verwonderlijk, virtuoos gemak, niet vrij van een zekere behaagzucht, met humor soms het hondje op de voorgrond van een der stadsgezichten, waarop ook andere ka rakteristieke figuurtjes kenbaar zijn, ge voelig ook, waarvan sommige portretten getuigen. Bol vormt een sterk contrast met de tallozen, die onder complexen gebukt gaan en daaraan op psychopatische wijze expressie verlenen. Hij is daar ge lukkig te gezond voor! Daarom doet deze expositie van een primair denkend en primair werkend schilder, ondanks onze bedenkingen, verademend welda dig aan! Ter inleiding tot deze expositie is het woord gevoerd door de heer Van Wes sem, schilders leermeester Paul Citroen, de schilder zelf en burgemeester Van KEES BOL: Complex EmmasingelEindhoven (Foto L.D./Vara. VÜlLe»t) Kinschot, aan wie de opening was op gedragen. De tekenaar Paul Citroen gaf in een scherpzinnige en niet van humor ge tuigende rede blijk van zijn bewondering voor zijn vroegere leerling, wiens leven- beamende schilderijen hij bewondert. Hij was verheugd, dat er nog schilders zijn, die schilderen wat met hun aanleg en gevoel correspondeert, die hun hart la ten spreken! De kunst mag niet kunstig zijn, de natuurlijkheid niet onbenullig of banaal, geen vervorming tot onher kenbaarheid. Gelukkig is dat bij Kees Bol niet het geval. Kees Bol zelf had eigenlijk over zijn werk niet veel te vertellen, al viel uit zijn woorden af te leiden, dat hij plezier in het schilderen heeft en dat hij graag schildert, wat hij zelf zou willen zijn. Burgemeester Van Kinschot verklaarde zich getroffen door Bols' positieve, krachtige en ook gevoelige kunst, welke hij heeft kunnen begrijpen. Hierop bezichtigden de talryke aan wezigen de tentoonstelling, waarop ook het door wethouders, raadsleden en gemeentesecretaris aan mr. H. A. M. T. Kolfschoten bij zyn afscheid als burgemeester van Eindhoven aange boden „Haven Eindhoven 1956" te zien valt. Een schilderij. dat zeker tot de beste van deze interessante collectie gerekend kan worden! H. ARBEIDSMARKT HEEFT STABIEL KARAKTER Over de periode van 21 t/m 26 januari 1957 traden vrijwel geen wijzigingen op. Het aanbod (de arbeidsreserve) beliep 380. Uit het verloop van het aanbod sinds de jaarwisseling kan worden op gemaakt, dat de arbeidsmark een stabiel karakter vertoont en dit wel zal blijven behouden totdat aangenomen kan wor den. dat de winter voorbij is. Een daling van het aanbod van enige betekenis valt dan ook, mits de weers gesteldheid gunstig blijft, eerst eind februari begin maart te verwachten. Het aantal openstaande geregistreerde aanvragen bedroeg 360 waarvan 170 be trekking hadden op jeugdigen (15 t/m 18 jaar). Het aanbod van vrouwelijke arbeids krachten bedroeg 115 en bleef vrijwel gelijk aan de vorige stand. De vraag steeg enigszins en kwam op 300 aanvragen, waarvan rond 50% be trekking had op jeugdigen Verkeersongevallen te Leiden In de week van 25 tot en met 31 januari deden zich in Leiden 33 ver keersongevallen voor, waarvan er zes lichamelijk letsel tengevolge hadden en 27 uitsluitend materiële schade veroor zaakten. In totaal deden zich deze maand 111 verkeersongevallen voor. Zo als onze grafiek laat zien was het aan tal verkeersongevallen in de Sleutelstad in januari van het vorig jaar aanzien lijk hoger, t.w. 137. Bovendien hadden in deze periode twee aanrijdingen plaats met dodelijke afloop (januari 1957 nul). Bij 116 verkeersongevallen deed zich uitsluitend materiële schade voor. ter wijl 19 aanrijdingen lichamelijk letsel tengevolge hadden. „De schat van Afrika" Knappe verfilming LIDO. Tijdens de oorlog in Noord- Afrika moet de Duitse generaal Rom mel een schat op de bodem van de zee hebben laten zinken en er zijn verschil lende personen die zich voor dit goud interesseren. Een agent van de Ameri kaanse veiligheidspolitie stelt ook be lang in deze schat, echter niet om het goud, doch om de belangrijke documen ten, die zich bij dit goud moeten bevin den. Langs allerlei vreemde en minder fraaie wegen komen tenslotte verschil lende personen achter de juiste plaats van de schat en dan begint een strijd, wie het eerste ter plaatse zal zijn. Uiteindelijk zijn er twee schepen bo ven de plaats waar de verdronken schat zich bevindt en aanvankelijk ziet het er voor de „goede" partij niet al te best uit, maar tenslotte vermoorden de boe ven elkaar en dan is het dus „eind goed al goed". Voor de verfilming van deze geschie denis kan men grote bewondering heb ben: vooral de onder-water-opnamen die een belangrijke plaats innemen zijn zeer knap. Het verhaal is vooral in het tweede gedeelte van de film zeer span nend. en de liefhebebrs van detective films kunen hun hart ophalen. The king and I Kleurrijk schouwspel Luxor De grilligheid van de onbe rekenbare massa, welke onder de verza melnaam „Het Publiek" schuilgaat, komt weer ere sterk naar voren bij het aan schouwen van het nieuwe Amerikaanse idool van het witte doek. Yul Brynner. Een volkomen gladhoofdige jongeman, die niet bepaald gebukt gaat onder een overweldige hoeveelheid mannelijk schoon. En toch zorgt het jongere ge deelte van het Amerikaanse vrouwdom ervoor, dat de post iedere dag een ste vige stapel van bewondering getuigende brieven kan bezorgen, vele inclusief de onafscheidelijke huwelijksaanzoeken. Maar het ontbreekt deze nieuwe ster niet aan acteertalent, zoals te zien is in „The king and I". al blyft zijn creatie van Siamees despoot in deze Rodgers Hammerstein's produktie wel eens aan de oppervlakte steken. Zijn tegenspeel ster Deborah Kerr als de Engelse weduwe, die in de tijd van koningin Victoria aan het hof van deze onmete lijke rijke Oosterse vorst moet trachten zijn enorm aantal nakomelingen enige Westerse beschaving bij te brengen draagt ook wel wat talent in haar ran sel. Maar al deze capaciteiten kunnen het onwezenlijke verhaaltje dat er gens echter nog op een historische basis moet rusten niet redden. Als masaal kijkspel is deze op het brede doek ge brachte kleurrijke vertoning zeker niet onaardig. Ook van humor is zij niet ver stoken. Maar men kan moeilijk volhou den, dat regisseur Lang erin geslaagd is een echte Oosterse sfeer op te roepen en een boeiende schets te geven van de wreedheid, die een kenmerk was van het Oosterse despotisme. Het geheel ademt meer de geest van een persiflage en wanneer men het zo wil zien, zal men zich wel vermaken bij deze film. die zijn hoogtepunt vindt in een merkwaar dige Oosterse balletversie van het be roemde verhaal „De negerhut van Oom Tom". „Kruispunt Bhowani Indisch conflict Trianon John Masters heeft in zijn roman „Kruispunt Bhowani" het diep tragische probleem gesteld van de jonge mensen van gemengde bloede, de Chi- Chi's, zoals zijn denigrerend worden ge noemd, die op het moment, dat de En gelsen Brits-Indië zullen gaan verlaten (Ingez. Med.-Adv.) m «r-iÜint it I Het beeldje van Prinses Beatrix dat deel uitmaakt van het kunstzin nig werk van leden van de Leidse Universitaire gemeenschap dat tot 15 februari is geëxposeerd in het Historisch Academisch Archief. (Foto LD./Vwn Vliet) in hoge mate populair, zowel bij haar volk, als buiten de grenzen van haar land, dat is koningin Frederika van Griekenland stellig. De Oostenrijkse journaliste Inge Santner, die in het gevolg van de vorstin een reis door Griekenland maakte, heeft dat ervaren. Zij was van zeer nabij getuige van de liefde die vooral de arbeiders en de boeren hun koningin toedragen. Beter dan door een kort gesprek heeft zij gedurende die reis de char mante, populaire Frederika in de geliefde vorstin omgang met haar volk leren kennen. Uit de onvergetelijke indrukken wel ke zij tijdens de tocht opdeed, stelde zij een uitermate boeiende levens schets op, waarvan Libelle de exclu sieve publikatierechten voor Neder land heeft kunnen verwerven. In het nummer van 9 februari verschijnt reeds de eerste aflevering van dit rijk geïllustreerde relaas, dat onder de titel „Frederika, een populaire koningin" in de komende weken sterk de aandacht zal trekken. Libelle - Nassauplein 7 - Haarlem 5 Films voor jong en oud De afdeling Leiden van de Chr. Me taalbedrijfsbond organiseerde gisteren een drukbezochte filmavond in de grote zaal van „Den Burcht". Voor de kinde ren was 's middags een speciale bijeen komst belegd. De voorzitter van de afdeling Leiden de heer P. Barendsen, heette op deze gezellige avond in het bijzonder welkom de districtbestuurders C. Jaarsma en J. Nederveen en sprak er vervolgens zijn i blijdschap over uit. dat vooral de jeugd in zo groten getale aanwezig was. Hij deelde mede, dat het streven van het i afdelingsbestuur er op gericht is nog deze zomer een ledental van 475 te be- I reiken. Voorts wees de voorzitter er met nadruk op. dat een vakbeweging voortdurend in beweging moet zijn, dus ook de Chr. Vakbeweging. Stilstand im mers zou niets anders dan achteruit gang betekenen. Later op de avond werd het woord gevoerd door de heer Nederveen, die het o.m. van groot be lang achtte, dat de chr. vakbeweging van zich doet spreken. Spreker schetste in het kort de geschiedenis van de vak beweging en wekte daarna alle aanwe zigen op ijverig mee te werken aan de uitbreiding van het C.N.V. De strijd is naar zijn overtuiging nog niet uitge streden en moet derhalve voortgezet worden. De films, die gedraaid werden, waren alle van uitstekende kwaliteit. Zo waren er een aardige rolprent over oude en nieuwe tuinen in Engeland en een bijzonder grappig tekenfilmpje over het concert van de kat. Hoogte- j punt van de avond was echter de ver- toning van de film, die is vervaardigd tijdens de reis van Koningin Juliana en Prins Bernhard naar de West. De aanwezigen hebben er ongetwijfeld vol op van genoten. Voor de kinderen wer den in de middaguren films vertoond. De leiding van deze alleszins geslaagde middag was in handen van de heer J. Verheul. De heer A, van der Velde ver telde een kinderverhaal. Na afloop van het feest kregen de circa 200 kinderen een traktatie mee naar huis. in die tyd speelt het verhaal in een geestelijke paniek geraken, omdat zij zich noch door de Indiërs (of zo men wil Pakistani) als volwaardig geaccep teerd weten, noch door de Britten. Mas ters' boek telt drie hoofdfiguren, het meisje Victoria Jones, officier bij het vrouwelijk hulpcorps van het Britse leger en dochter van een spoorweg-ma- chinist, de spoorweg-inspecteur Patrick Taylor, evenals Victoria een halfbloed, en de Britse kolonel Rodney Savage, die met een bataljon naar Bhowani is gezonden om de dreigende wanordelijk heden bij dit belangrijke spoorwegknoop punt de kop in te drukken Waar regis seur George Cukor de achtergronden bijzonder góed heeft weergegeven: drei gend bijvoorbeeld is de sfeer van de pro testerende nationalisten, die. opgewarmd door communistische agitatoren de eigen leiders uit de hand lopen (een massaal aantal Pakistani speelt in deze scène mede), en „geladen" de rumoerige taferelen op het station, is zijn in beeld brengen van het hoofd-motief van de roman, het probleem van de Chi-Chi's, belangrijk minder zuiver getekend. Aan de figuur van de inspecteur Taylor wordt in de film veel te weinig aandacht besteed Juist deze man. die zich zo op en-top Brits waant, zo'n grote voor liefde toont voor het aftreksel van het Engelse society-leven, dat de Indische Engelsen in de voormalige Britse kolonie hadden gecreëerd en die zijn minachting voor de Indiërs opvliegend en direct gekwetst als hij is geen moment on der stoelen of banken steekt, juist deze man neemt in de roman zo'n grote en belangrijke plaats in. Teveel heeft regisseur Cukor zich ge concentreerd op de romance, die uit eindelijk na een kort intermezzo met de Indische beambte Ranjit, ontbloeit tus sen Victoria en de Britse kolonel en ook hier heeft hij het manuscript niet ge volgd. Verder niets dan lof over deze film. Prachtig zyn de opnamen, die van groot vakmanschap getuigen, beklem mend de akelig-realistische verfilming van een spoorwegramp, nadat een via duct is opgeblazen, sinister het moment, waarop Victoria, om haar eer te redden, de vrouwen-jagende Engelse luitenant Daniels vermoordt en de scène daarna in het huis van Ranjits gevaarlijk natio nalistische. communistische agitatoren verbergende moeder. Ava Gardner en Steward Granger spe len de hoofdrollen in deze film, die, al schiet zij dan niet helemaal in de roos, ons toch confronteert met tragische mensen, die door het tot zelfstandigheid komen van een volk en de daarmee gepaard gaande politieke omwenteling, in een weinig benijdenswaardige positie zijn geraakt. „Les enfants du Paradis** Eresaluut! Casino De directie van het Casino- theater heeft gemeend Marcel Carné's meesterlijke schepping „Les enfants du Paradis" na een periode van tien jaar weer eens in Leiden te moeten laten draaien. En volkomen terecht! Deze ruim drie uur durende film heeft in dertijd maanden achtereen volle zalen getrokken en zal dat ook thans bij de wedervertoningen ongetwijfeld weer doen. Zij boeit en ontroert, ondanks het feit, dat er af en toe wel eens gebrek aan actie is, van het begin tot het eind. Ongetwijfeld mede dank zij de dialogen, die even knap zijn uitgewerkt als de pantomimes, welke in de film worden gespeeld door de beroemde acteur Jean Louis Barrault. Deze begenadigde artiest heeft als tegenspeelster niemand minder dan Arletty, een vrouw, die de laatste tijd blijkbaar niet veel meer van zich doet spreken. Althans niet in de film wereld. Pierre Brasseur is een voor treffelijke komediant. Samen met nog vele anderen voeren zij een spel van schijn en werkelijkheid, van liefde en jaloezie, van uiterlijke vreugde en in nerlijke weemoed op. De gehele geschie denis speelt zich af in het Parijs van ruim hortderd jaar geleden en is het overdenken zeker waard. Op een van de drukste boulevards ontmoeten de ge liefden elkaar voor het eerst en in de zelfde omgeving verliezen zij beiden het gelukKortom „Les enfants du Paradis" is een opmerkelijk filmwerk, waarin ons de harde realiteit van het leven op zulk een bijzondere wijze wordt getoond. Een eresaluut voor de makers van dit edele Franse produkt is hier zeker op zyn plaats! Godzilla Strijd tegen een monster Rex-Theater Jaren geleden hebben de bioscoopbezoekers kunnen genieten van de griezelverhalen over King Kong, de monsterlijke reusachtige aap die van een eiland met voorwereldlijke dieren werd gebracht naar de bewoonde wereld. In ditzelfde genre is de film „Godzilla" die deze week in Rex vertoond wordt. De film vertelt over een voorwereldlijk monster dat uit de zee opduikt en on rust en paniek zaait. Wetenschapsmen sen willen het gadeslaan en bestuderen, maar de overheid voelt daar niets voor en wil het monster zo snel mogelijk ver delgen. Zo eenvoudig blijkt dat echter niet te zyn. We willen niet verklappen wat er allemaal gebeurt voordat de rust is hersteld. Wel kunnen we verzekeren dat het de toeschouwer niet aan span ning zal ontbreken. Lezers schrijven Niet 's nachts vlaggen! 31 januari stond Leiden in het teken van de verjaardag van H.K.H. Prinses ^kBeatrix. Dit bleek niet alleen uit het feit. dat een gedeelte van het natio naal radio-programmma van uit Leiden werd verzorgd, maar ook uit de ontel bare vlaggen en oranjewimpels, die de Leidenaren hadden gehesen. Ieder, die het weimeent met het Oranjehuis en wie doet dat nu niet? zal dit mede leven van de stadgenoten van de jarige Prinses met haar verjaardag zéér op prijs gesteld hebben. Maar anders dan ronduit onhebbelijk kan ik het niet noemen, dat vele Lei denaren hun vlag en wimpel ook 's nachts en de volgende dag laten han gen. Het feit, dat men vergeet zijn vlag binnen te halen, wijst op een totaal ge brek aan eerbied jegens het vorsten huis en vaderland, waarvan de drie kleur het symbool is. Ik hoop dan ook. dat zij, die op een feestelijke dag hetzij een verjaardag van de leden van het koninklijk huis. hetzij een andere dag waarop men pleegt te vlaggen zo zichtbaar willen laten merken dat zij meeleven, de dag nè de feestdag de indruk van aanhan kelijkheid jegens het vorstenhuis en va derland niet te niet zullen doen door hun vlag de gehele nacht door uit te laten hangen. Leiden. R. van der Tas Het ook door tal rijke radio-uitzen dingen en gramo- loonplaten wereld vermaarde ensem ble Les solistes de Zagreb" uit Joego slavië, maakt op het derde Toon kunstconcert van woensdag a.s. in de Stadsgehoorzaal zijn entree in onze stad, 's middags op het Jeugdconcert, 's avonds voor de volwassenen. Het staat onder leiding van de al evenzeer bekende dirigent-cellist An tonio Janigro, die de scepter zwaait over zijn zeven violisten, drie al tisten, twee cellis ten en een contra bassist. Waar zij ook spelen, ver werven zij uitbun dige toejuichingen voor hun voorbeel dig, stijlvol musi ceren. De in 1918 in Mi laan geboren Antonio Janigro, prijswinnaar van diverse internationale concoursen, begon op 16-jarige leeftijd zijn briljante artistieke carrière en bespeelt thans een Guadagnini van opmerkelijke schoonheid. Sinds 1939 woont hij in Zagreb, waar hij aan het Conservatorium de meesterklasse voor violoncelspel leidt. Zijn kamermuziekensemble „Les solistes de Zagreb" werd geconstitueerd in 1954 en maakte bijzonder succesvolle tournee's door Oostenrijk Duits land, Frankrijk, Nederland, Engeland. Ierland, Italië, Tsjecho-Siowakije. Amerika en Canada. Diverse componisten schreven speciaal werken voor zijn ensemble, w.o. enkele eminente Joegoslaven als Kelemen, Sjerjanc en Papandopulo. Men zal werken tengehore brengen van Vivaldi, Corelli, Rossini. Hinde- mith (diens „Trauermusik"), Kelemen en Mozart. De solist in Hinden th is Stefano Passaggio. Op het jeugdconcert zal een mondelinge toelicht mg gegeven worden door de heer L. Stevens, adjunct directeur van de Mu ziekschool der Maatschappij voor Toonkunst. De komst en het optreden van „Les solistes de Zagreb" is zeker als een muzikaal evenement te beschouwenl

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1957 | | pagina 3