TALEN Dertig jaar geleden stierf Floris Verster Grootmeester van het stilleven Zijn werk karakteristiek voor Leidse Kunst Feestavond Leidse Stadszaal in nationaal radioprogramma Het mohammedanisme en de vrouw 95ste Jaargang Zaterdag 19 januari 1957 Tweede blad no. 29040 Op 21 januari 1927 verongelukte Floris Henric Verster op het bruggetje bij de Vijver van Groenoord. Het was het diep tragische einde van een kunstenaars leven, dat nooit roem of effectbejag had gezocht, maar dat was voorbijgegaan in bespiegeling en het nauwkeurig waarnemen en vastleggen van het steeds veranderlijke en in ieder opzicht wonderlijke licht. Verster was een gesloten type, zijn schilderkunst was hem genoeg, en de rijke gaven van verstald en gemoed, die hem geschonken waren, uitte hij alleen in zijn kunst. Hij ging met weinigen om en ook zijn brieven zijn zeldzaam en altijd terug houdend. Slechts een enkele keer schrijft hij over zichzelf en zijn werk. In een van die brieven noemt hij zichzelf dro merig van aard. daarmee de sleutel gevend tot zijn hele werk. want al zijn schilderijen, tekeningen en etsen zijn „such stuff as dreams are made of". Toch wil dit allerminst zeggen dat een dromerige stemming voor Verster vol doende was om tot een kunstwerk te komen, want uit bijna alles, dat hij ach terliet, blijkt niet alleen zijn grote meesterschap, maar ook een intense be heersing. Evenmin als de mens liet de schilder zich gaan. Het ideaal van de „gentleman-schilder" vond in hem een belichaming, die in deze mate zeld zaam is. Zijn gereserveerdheid heeft er onge twijfeld ook toe geleid, dat zijn werken in een betrekkelijk gering aantal ver zamelingen bewaard werden. Veel in familiebezit, terwijl ook mevrouw Kröl- ler—Müller en haar adviseur, de heer Brem nier tot de vroege verzamelaars behoorden. Op de Hoge Veluwe kan men nog de rijkste Verster-collectie zien. De stad Leiden bezat, toen de schil der overleed, twee werken, beide ge schonken, zij heeft bij zijn leven nooit iets aangekocht van haar groot ste levende schilder. Misschien kwam dit door de gerichtheid van het toen malige Stadsbestuur inzake kunst (hoewel de tentoonstellingen uit die jaren een grote belangstelling voor het moderne aantonen), misschien ook wel omdat Verster zelf de laatste tien jaren van zijn leven, lid van de commissie voor de Lakenhal is ge weest. ..De kluizenaar van Groenoord" voelde zich kennelijk in deze commis sie thuis, in de jaarverslagen vindt men hem althans vermeld als een vriendelijke medewerker, wiens des- kundige adviezen zeer gewaardeerd werden. Ook voor de Lakenhal was zijn plotselinge dood een groot ver lies, maar een gelukkig gevolg was de ontstane behoefte werken van hem te bezitten; de belangstelling voor zijn werk was in zijn geboortestad gewekt. Binnen drie maanden na zijn dood werd een grote overzichtstentoonstelling gehouden, ingeleid door Albert Verwey. die. zielsverwant, een der weinigen was, met wie de schilder intiem omging. Voorgoed kwamen vier schilderijen, als geschenken, naar het museum, ter wijl een belangrijk bruikleen ook de kwaliteit der tekeningen belichtte. De basis was gelegd voor de zich nog steeds uitbreidende verzameling van werken van Verster in het museum van zijn stad. Officiële publikaties BESTRIJDING AARD APPELMOEHEID De burgemeester van Lelden brengt ter algemene kennis, dat ten Stadhuize (ka mer 12övoor een ieder ter inzage ligt de beschikking van de minister van Land bouw Visserij en Voedselvoorziening van 29 oktober 1955. no. L/PA 670. en djens beschikking van 24 november 19o6, no. L/PA 3001, houdende wijziging van eerst genoemde beschikking, alsmede de bij eerstgenoemde beschikking behorende, op deze gemeente betrekking hebbende kaar ten en lijsten, zoals deze op 24 november 1956 opnieuw zijn vastgesteld en waarop zijn aangegeven de thans, krachtens ar tikel 3. tweede lid. van het Besluit aard appelmoeheid aangewezen gebieden en/of terreinen. Op deze gebieden en terreinen is ver boden de teelt van: 1. aardappelen en tomaten. 2. bloembollen en knollen, boomkwekc- rljprodukten, koolraapplanten, koolplan- ten. stekbleten en andere planten, die met de ondergrondse delen worden gerooid, een enander voor zover zij kennelijk be stemd zijn om te worden uitgeplant. Zelfportret (schets in olieverf geschilderd in 1921 en in het bezit van het Museum Boymans te Rot terdam In de groep der tijdgenoten, de schil ders die rond 1860 geboren waren en die een reactie vormden op het Haagse landschapsimpressionisme, neemt Ver ster naast Breitner, Isaac Israels, Suze Robertson, Witsen en De Zwart een derde vaak met zijn rug naar het onderwerp; wat hij zocht uit te beelden, was de bekoring van het spel van licht en schaduw en door zijn vormgeving gaf hij daar een diepe zin aan. Hy boorde tot de ziel der dingen en om zijn vormbesef tot het uiterste te spannen, heeft hij jaren gewerkt in de waskrijt-techniek, waarin hij prachtige resultaten bereikte. Ook dit moet men zien als een ascese om door de beperking der middelen het wezen zo zuiver mogelijk weer te geven. Wanneer men Verster wil ontmoeten en leren kennen, moet men te rade gaan bij zijn werken. Zijn stillevens en voor al ook zijn schaarse zelfportretten: fier, zelfbewust, ondanks de slordige kleding niet gewild artistiek, maar superieur, iemand die geen rekening hield met alledaagse maatstaven, omdat zijn eigen normen uiterst persoonlijk waren en op een zeer hoog niveau stonden. De uit drukking der ogen en de even geopende mond duiden meer op het type van de ..denk-mens" dan de ..doe-mens". en men kan er zowel de moeilijkheden in zijn contacten met anderen als verwon dering over de verschijnselen uit lezen. Het hoge voorhoofd duidt ook op een rijke gedachtenwereld. Het hoofd wordt gedragen zoals alleen zeer beschaafden dat doen. Het gematigde kleurengamma steunt deze wijze reserve. Verkeersongevallen te Leiden Op verjaardag van Prinses Beatrix Opnamen 30 januari In de week van 11 t/m 17 januari 1957 deden zich in Leiden 20 verkeers ongevallen voor, waarvan er 6 lichame lijk letsel tengevolge hadden en 14 uit sluitend materiële schade veroorzaakten In totaal bedroeg het aantal verkeers ongevallen in Leiden in de periode van 1 tot en met 17 januari: 56 De Nederlandse Radio Unie verzorgt op de hoogtijdagen van het Oranjehuis i steeds een nationaal radioprogramma, ("meestal gedurende de avonduren. Daar- j bij wordt bij verjaardagen gewoonlijk gepoogd een sfeer of achterrgond te I vinden die overeenstemt met het lid I van het Oranjehuis dat verjaart of de omstandigheden waarin deze verjaar- i dag wordt gevierd. De komende verjaardag van Prinses Beatrix, op 31 januari aanstaande, zal in het nationaal radioprogramma van I die avond in hoge mate het stempel te zien geven van haar studie in Leiden. Hoezeer zij ook haar representatieve taken overal in ons land en elders blijft (vervullen zij is thans (misschien niet in ide eerste plaats maar toch wel in hoge mate Leids studente. Deze Leidse studie is voor de Radio Unie aanleiding geweest in de Leidse Stadsgehoorzaal een feestavond te or ganiseren onder de titel „Nog vele ja ren". Een belangrijk deel van die feest- Het leven van Floris Verster verliep met een opvallend gemis aan uiterlijke gebeurtenissen. Groenoord was zijn we reld. Hij reisde weinig, later in het ge heel niet meer. Maar in zijn geest on dernam hij verre reizen, en het zien van een rozestruik in het morgenlicht ont roerde hem dikwijls meer dan het Pan theon menig toerist. Verster heeft geen verdediging nodig, die hem vergelijkt met de grootsten der kunstgeschiedenis, hij heeft ook geen boodschap buiten die der schoonheid, die geen eigenschap der dingen is. maar tastbaar wordt in het werk van de kun stenaar. die haar weet vorm te geven en door te geven aan ieder die zich voor haar openstelt. Zijn leven mist de dra matiek, die hem ooit populair zou ma ken zoals Van Gogh dat is. of het alge meen menselijke dat Rembrandt uniek maakt. Maar zolang er mensen zijn, die ge voelig zijn voor de schoonheid voor vorm en kleur en de stilte niet vrezen, zal zijn werk bewonderaars blijven vinden. En als Leidenaars zün wij er trots op dat hij een der onzen is. Zijn leven speelde zich bijna geheel te Leiden af, maar dat is niet de reden waarom wij hem een bij uitstek Leids schilder noemen. Wij doen dit liever, op de eerste plaats, omdat Leiden voor hem. j méér dan stad.van inwoning ..zijn" stad was. Als kind speelde hy op het Rapen burg en slenterde langs de oude gebou wen. die in zijn fantasie een eigen be tekenis hadden, later liep hy dromend door de Breestraat en gaf de sfeer rond de Pieterskerk met dromen geladen weer. Hij genoot van het silhouet van de stad en wist in Endegeest de plaatsen te vinden, die geheel overeenkwamen met zijn sfeer. Groenoord was het bui ten naar zijn hart, waar hy de beste jaren van zijn leven vertoefde en waar hij gedesillusioneerd, zijn dood vond FILMS VAN DEZE WEEK avond zal als ontspanningsprogramma worden opgenomen in de uitzending van het nationaal programma op donder dag 31 januari, en wel van 9 tot 10.20 uur nam. De Leidenaren, die deze voor allen toegankelijke geanimeerde feestavond bij wonen, kunnen de uitzending zelf horen, want de feestavond zelf vindt op woens dag 30 januari plaats. Dan worden band opnamen gemaakt, waarvan eenselectie gedurende de genoemde tijd donderdag avond worden uitgezonden. De Nederlandse Radio Unie heeft voor een zeer gevarieerd programma gezorgd waaraan o.m. medewerken het Metro- pole Orkest onder leiding van Dolf van der Linden, Jules de Corte, leden van het Utrechts Studenten Cabaret en studenten van verschillende Nederland se Universiteiten en hogescholen o.m. van de Leidse Universiteit die een fo rum vormen. In de radiouitzending zal ook worden opgenomen een bespeling van het Leidse stadhuiscarillon door Leen 't Hart waarvoor de Radio Unie maandagochtend 28 januari de opna men maakt. (Ingez. Med.-Adv.) „Gervaise" Meesterschap van Maria Schelt Luxor De beroemde' Duitse actrice Maria Schell ditmaal in een Franse film. Zij is Gervaise, hoofdfiguur uit Zola's realistische roman „De Kroeg". Een film over de zelfkant van het Parijse leven. In het centrum een vrouw, op wie de slagen van het levensnoodlot als met hamers in beuken. Tot zij wanhopig, verlaten achterblijft, zonder enig uit zicht.... Maria Schell beeldt dit trieste vrouwenleven uit met héél het mees terschap, waarover zij beschikt. In haar leven spelen drie mannen een grote rol: de vader van haar oudste twee kinderen, die van haar jongste kind en de man, naar wie haar grote liefde uit gaat. Een leven vol ellende! De complicaties zijn zó erg, zó tragisch, zó diep-verne derend en invretend ook, dat géén op lossing meer denkbaar kan zijn. Zola wist zijn sujetten met lugubere trefzekerheid te tekenen; zij zijn even frappant uitgebeeld. De gevoelige in de grond goede Ger vaise. door het leven gekweld en ver bitterd De vader van haar eerste kin deren, de mooi-doener en kroegloper Lantier. Haar man, de dakwerker Cou- peau, door drank tot beestmens verlie derlijkt. Hij neemt merkwaardigerwijs Lantier in zijn huis, zodat Gervaise ge noodzaakt wordt met de beide sterk van haar profiterende mannen samen te wonen. Tenslotte haar vriend, de enige, aan wie zij zich kan toevertrouwen. Maar hij komt in de gevangenis te recht, onschuldigHet geheel loopt een ontzagwekkend drama uit. op Wii doen hei nok omdat 7iin hele i Culminerend in de ondergang van een doen het ook omdat aijn hele deHrium tremens ten prooi gevallen schildersleven de karaktertrekken vertoonden, die door de eeuwen heen typerend voor de Leidse kunst geweest zijn: zijn werken waren opgebouwd op vens en geefrt een waarheidsgetrouw beeld van wat de Europeanen hebben moeten meemaken tijdens de Japanse bezetting. Deze film is een aanklacht tegen de mensheid zelve, die niet schijnt te kunnen voorkomen dat dergelijke dingen gebeuren. Dit is een uitstekende doch gruwelijke film. die ongetwijfeld vele bezoekers zal trekken. De upnamen zijn prachtig en het spei is buitengewoon goed. Het loon van de angst Ademloze spanning, prachtige fotografie Casino Op weergaloze wijze heeft de Franse regisseur Clouzot het boek van Georges Araaud „Le salaire de la peur" op het celluloid vastgelegd. Aan een meeslepend thema werd op briljante wijze vorm gegeven. Geen wonder, dat dit werk in Cannes met de grote prijs beloond werd. Wie nu eigenlijk de grote psycholoog is: de schrijver of de regis seur. kunnen wij niet beoordelen, maar dit doet tenslotte weinig terzake, omdat het om de film en niet om het boek gaat. Dit werk is trouwens een echte film en geen verfilmd boek geworden. Het „loon" van de hier zeer knap geschilderde angst in een huiveringwek kend spel met de dood bestaat uit acht duizend dollar, die aan een viertal chauffeurs in uitzicht gesteld wordt als zij twee vrachtauto's nitro-glycerine willen overbrengen naar een olieboring, waar een bron in brand is geraakt, die alleen maar geblust kan worden door het teweegbrengen van grote ontplof fingen. Zelf lopen zij een grote kans met transport en al de lucht in te vliegen en eigen plaats in. Het impressionisme van '80 heeft in tegenstelling tot het lan delijke van de Haagse School een stadskarakter. Het accent was op Am sterdam gelegd, dat immers ook het centrum van de vernieuwing in de lite ratuur was. maar Verster komt niet veel op de bijeenkomsten in de Caves de France in de Kal verstraat. Hoewel hij (enkele uitzonderingen daargelaten, vooral in zijn jeugd) geen landschaps schilder was. hoort hij toch zeker niet bij de verbeelders van het roezige grote stadsleven, want Verster's terrein was het stilleven. En het merkwaardige van zijn stille vens is. dat tegelijkertijd waar is zo als Verwey scherp zag dat hij nooit iets ongeziens afbeeldt, en toch geen enkel stilleven een reproductie naar de I werkelijkheid is geworden. Verster schil- Eucalyptus. kleurafstemming, vol stil leven, geken merkt door een getemperde passie en vooral door sfeer. Tenslotte noemen wij hem Leids, omdat hij in Leiden zijn inspiratie vond, zijn leven speelde zich af in de beslotenheid van Groen oord met steeds op de voorgrond de schaduw van zijn geboortestad. Afge zonderd en naast de actualiteit heeft Coupeau, die in zijn waanzinnige razer- men fcan Zioh dus voorstellen welk een nij alles'wat Gervaise heilig was, kapot dankbaar gegeven hier lag voor een re- slaat. Volkomen uitgeput, moedeloos en j eisseur, die de waanzinnige spanningen door smart overweldigd, blijft Gervaise achter, tot vertwijfeling gedoemd. Haar dochtertje Nana gaat vermoedelijk een zelfde kruisgang van misère tegemoet in de wereldstad Parijs, waarvan Zola de modder zo scherp kervend belichtte. De angstwekkende, verdoemde sfeer van deze film grijpt by de keel Maarsuperieur gespeeld is zij, met Maria Schell als een zeldzaam actrice l En realiseer U tijdens haar smartelijk spel goed. dat in de Parijse onderwereld ook nu nog dag aan dag dergelijke ver schrikkingen gebeuren De charge aan de Rode Rivier Blank tegen rood Rex Er waren en zijn nog vele films in circulatie over de meedogenloze strijd, welke er gevoerd is tussen blanken en Indianen. Goede en slechte films, maar de" meeste kan men klassificeren in de grote groep der middelmatigen. Het is gewoon een verademing een rolprent te zien. die zich daarboven verheft, zoals „De charge aan de Rode Rivier". Het verhaaltje van twee blanke meisjes, die uit de handen van de Indianen ge haald moeten worden, is origineler uit gewerkt dan gewoonlijk. Het is een bonte groep militaire arrestanten, die zich van die lucratieve baantje 'moet kwijten en dan moet ervaren, dat de pittige jongedames er eigenlijk niets voor voelen om bevrijd te worden. Om verschillende redenen! De oudste ver moedt zich door haar ervaringen bij de roodhuiden een paria in de maatschappij der blanken, terwijl de andere is opge gaan in (het Indiaanse leven en voorbe stemd was vrouw van het opperhoofd te worden. De spanningen ,die hierdoor ontstaan in de uiterst heterogene groep van mannen zorgt voor een bijzondere sfeer rond deze tocht door het barre land schap, waarin overal het rode gevaar kan sohuilen. Regisseur Gordon Douglas wisselt sterke momenten met zwakke af. Af en toe denkt men enkele jongens in actie te zien, die „cowboytje" spelen, maar vaak ook is hij er in geslaagd de spanning en beklemming van het mo- mei^byna tastbaar te maken. Mede i daareoor komt deze western boven de hij geleefd, vereenzaamd is hij gestor- grauwe middelmaat, ven. Verster heeft de vurigheid van de hartstocht gekend, die hy gelou terd heeft nagelaten in zyn werken. J. N. VAN WESSEM. Werkloosheid daalt Kerk en emigratie Over de periode van 7 t/m 12 januari I Ds- M- W. J. Geursen spreekt morgen- vertoonde de geregistreerde arbeidsre- i avond in Pieterskerk serve aanbod i een daling n.l. van 390 Ds. M. W. J Geursen voorheen her tot 370. als gevolg van de aanvang van vormd predikant in de' Sleutelstad en nieuwe of uitgestelde werken. Verwacht thans te Melbourne (Australië! zal inor- kan worden, eventuele vorstwerkeloos- genavond om zeven uur in de Pieters- heid buiten beschouwing gelaten, dat kerk voorgaan in de dierst des woords. het aanbodcijfer geleidelijk zal dalen. Vcor nagenoeg alle tot nu toe in Leiden aangekomen Hongaren werd bereids een arbeidsplaats gevonden. De vraag nam toe en beliep 380 gere gistreerde aanvragen, waarvan er 165 betrekking hadden op jeugdigen. Het tekort aan arbeidskrachten doet zich nog steeds in enkele sectoren van het bedrijfsleven gevoelen, oa. in de me taal- en de textielindustrie (spinnerijen, weverijen, stoffenfabricage en vezelpro- dukten), terwijl overigens in vrijwel el ke bedrijfstak goede tot ruime plaat- Ds. Geursen. die zal spreken over ..Kerk en emigratie", zal tevens aandacht schenken aan zijn werk ïr, Australië. singsmogelijkheid aanwezig is. Het aanbod van vrouwelijke arbeids krachten steeg, t.w. van 90 tot 110. het geen een normaal verschijnsel is na de feestdagen en het aflopen van de uit verkopen. De vraag handhaafde zich op vrij wel gelijk niveau en beliep 280 geregis treerde aanvragen. Mars door de hel Gruwelijk Lido „Mars door de hel" is de ge schiedenis van een groepje vrouwen, dat tijdens de Japanse bezetting van Ma- lakka, een eindeloze reis te voet moet maken. De vrouwen waren met hun mannen en kinderen op weg naar de vrijheid, toen de Japanners hen in haalden en gevangen namen. De man nen worden weggevoerd en de vrouwen en kinderen moeten naar een concen tratiekamp. Er zijn geen vervoersmid delen en dus moet de tocht te voet worden gemaakt. Eindeloos wordt deze tooht, daar geen enkele kampcomman dant hen wil opnemen, daar er geen plaats en geen eten is. Op deze vreselijke tocht in hitte en regen, door zand en door modder, sterven verscheidene vrou wen en kinderen. De vernederingen hen door de Jappen aangedaan, zijn vrese lijk. maar erger nog is het gebrek aan voedsel, kleding, drinken en medica menten. Slechts een gering aantal brengt er het leven af. De film is gemaakt op grond van authentieke gege- in de harten van deze mensen tot uiting kon brengen. Welnu. Clouzot is hierin op onovertroffen wyze geslaagd. Met mees terhand hanteerde hij de camera, niet slechts om de dodenrit zelf over een gevaarlijk bergtraject uit te beelden, maar meer nog om de innerlijke roerse len bloot te leggen van deze avonturiers, die hun leven wagen om aan de onder gang van een klein nest. dat alleen per vliegtuig is te bereiken, te ontkomen. Met één forse greep willen zij het geld voor de terugreis verdienen en dan be gint de macabere rit, die een onver- biddellijke schifting betekent tussen moed en lafheid en de vier hoofdperso nen toont in hun ware gedaante. Meer malen weerklinkt ook de bevrijdende lach om even later toch weer plaats te maken voor schrikaanjagende ernst. Psychologisch is dit een prachtwerk, dat vier levens onbarmhartig, maar tegelijk op meeslepende wijze uiteen rafelt Van de afloop vertellen wij uiteraard niets; wie echter een monumentaal werk, vol rake trekjes en scherpe waarneming van de werkelijkheid wil genieten, verzuime deze film niet. Gina blijft op de „Trapeze" Trianon Gina Lollobrigida en haar partners verukken de toeschouwers nog steeds met hun acrobatische toeren in de film „Trapeze", geregisseerd door niemand minder dan Carol Reed. Een boeiend verhaal uit het circusleven, dat zeker nog valle zalen zal blijven trekken. CORRESP. CONVERS. (Nederl., Frans, Duits, Engels, Spaans) Opl. Assoc Kon. Erk. PITMANSCHOOL PLANTSOEN 65 - TEL. 26558 Bevestiging en intrede ds G. Th. Rothuizen STUDENTENPREDIKANT GEREF. KERK Ds. G .Th.' Rothuizen, die de naar Bloemendaal vertrokken ds. G. Toorn vliet op volgt als geref. studentenpre dikant in de Sleutelstad, zal morgen ochtend om tien uur in de Zuiderkerk aan de Lammenschansweg door prof. d. R. Schippers van Amsterdam in zijn ambt worden bevestigd. 's Avonds om zeven uur zal ds. Rot huizen, eveneens in de Zuiderkerk. zijn intrede doen. Leids jeugdparlement kwam bijeen BINNENLANDSE POLITIEK BESPROKEN Onder voorzitterschap van de heer J. A. M. Zonneveld kwam het Leidse Jeugdparlement gisteravond in het stad huis bijeen. Ditmaal ging het over de binnenlandse politiek, die, zoals vele sprekers beweerden, te uitgebreid is om in haar geheel behandeld te worden. De afgevaardigden beperkten er zich daarom toe, om enkele aspecten naar voren te brengen. Vooral het betoog van de afgevaardigde van „De Nieuwe Koers" was aanleiding tot de discussie na de pauze. Spreker meende, dat het economisch systeem van heden uitsluitend bedreven wordt door winstbejag. Ieder doet wat hem het voordeligst vobrkomt en zo zien wij een totaal ontbreken van menselijke solidariteit. De enige partij die een visie heeft op het maatschappelijk leven, is volgens hem de P.v.d-A. Er zal een aan tal staatsbedrijven moeten komen om deze gedachtegang te verwerkelijken. Hiermee plaatste spreker zich lijnrecht tegenover de door de Arjos naar voren gebrachte mening over de bezitsvorming. De Arjos-spreker meende namelijk dat het eigen bezit leidt tot een groter ver antwoordelijkheidsbesef. Ook de gezinspolitiek van de KVP werd door verschillende fracties bestre den. De KVP ziet in het huwelyk de band tussen man en vrouw als de be langrijkste factor. De CHJG en de Arjos zagen hierdoor het kind in het gedrang komen. Tenslotte werd nog gesproken over de sociaal-economische politiek tfan de AR. Partij tijdens de regering Colijn. Hier verdedigde de Arjos fractieleider de vroegere bewindsman. De A.R is geen partij die sociale politiek uit de weg gaat. Dit is wel gebleken uit de Talma- wetten en ook uit het tegenwoordige be leid van minister Zijlstra. Inderdaad had Colyn fouten, maar pas na de oorlog hebben wij inzicht gekregen in de toen gevoerde economie. By deze stelling slo ten zich alle fracties, met uitzondering van die van de .Nieuwe Koers" aan. Verder werd nog gediscussieerd over enkele onderwijsvraagstukken, waarbij vooral de uitdrukking van één der afge vaardigden nl. dat de onderwysdemon- stratie in Den Haag wel een zeer dui delijk voorbeeld was van kleinburgerlijk heid, stof tot spreken gaf. Bijeenkomst Chr. Vrouwenbond De afdeling Leiden van de Ned. Chr. Vrouwenbond kwam gisteravond ih ge bouw „Rehoboth" bijeen. De presidente, mevrouw Houwing, opende deze eerste samenkomst in het nieuwe jaar op de gebruikelijke wijze en heette in het bij zonder de nieuwe leden van harte wel kom. Medegedeeld werd, dat het zomer- uitstapje op woensdag 12 juni a.s. zal plaats vinden. Het einddoel is Lelystad en de reis zal via Gelderland en Over ijssel gemaakt worden. Als gast was deze avond aanwezig de heer D. J. van Eek, die sprak over het onderwerp „Het Mo hammedanisme en de vrouw" De heer van Eek begon met op te merken, dat het Mohammedanisme o.a. bestanddelen bevat van Christelijke, Joodse en hei dense oorsprong. De geloofsbelijdenis luidt: Er is geen God dan Allah en Mo hammed is zijn Profeet. Met nadruk vestigde spreker er de aandacht op, dat de Islam niet slechts een godsdienst voor het Oosten is, doch voor de ganse wereld. Immers deze godsdienst blijft trachten zich meer en meer te verbrei den vooral ook in het Westen. De stich ter is Mohammed, die uit heidense ouders in de zesde eeuw te Mekka (Saoedi-Arabië) geboren is en in Me dina overleed. Zeer in het bijzonder voelde Mohammed zich in zijn jeugd aangetrokken tot de Joden en hij was ongeveer 20 jaar toen het voor hem vast stond, dat er slechts één God is. Mohammed zelf verklaarde later, dat God zich in hem had geopenbaard en hem had opgeroepen tot profeet Hier staat een westerling voor een machtig probleem. Volgens spreker kan God echter geen profeet oproepen om zijn eigen werk te vernietigen. Het Moham medanisme heeft het Christendom zeer veel schade berokkend en het is niemand anders dan Satan geweest, die Moham med heeft opgeroepen, aldus de heer van Eek. Mohammed had alles voor zijn geloof en belijdenis over doch was hij het niet, die in Medina alle Joden liet vermoorden omdat deze hem niet wil den volgen? Hij dwong de mensen in Mekka zijn godsdienst te aanvaarden en de Mohammedaanse legers drongen ook Egypte, dat een Christelijk land was, binnen. Zelfs in Frankriik en de Balkan kwam de Islam. Kenmerkend is het, al dus de heer van Eek, dat de Moslem wel kan geloven in Christus maar een hater is van het Kruis. Vervolgens wees spreker op de vele zegeningen van het Chris tendom in het maatschappelijk leven vooral voor de vrouw. In het Midden- Oosten willen de vrouwen en meisies thans eveneens medezeggenschap in het huiselijk en maatschapoeliik leven. Een typisch voorbeeld is de beweging van „De dochters van de Nijl" in Egypte op gericht tijdens het bewind van Naguib. Voor de zending ziet het er momenteel in Egypte niet rooskleurig uit; Nasser keert zich steeds meer tegen het Chris tendom Christus of Mohammed is en blijft desalniettemin een probleem waar mee vele Moslems worstelen, zo eindigde de heer van Eek. Na de pauze werd een filmstrook vertoond en konden vragen worden gesteld.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1957 | | pagina 3