HULP: Solio, internationaal brandpunt in de wereldstad Londen Vroeger joegen edelen er op hazen Zaterdag 10 november 1956 4e Jaargang no. 45 LEVEN betekent voor talloze mensen lijden. Wanneer de dagen en de weken zonder al te opzienbarende gebeurtenissen voorbijgaan, ligt heel veel leed, vlakbij ons. maar ook mijlenver van eigen huis, bui ten de gezichtskring. Wij horen, soms zelfs toevallig, zoals dat heet, dat buren ziekte of verdriet hebben. Even dringt dat leed van anderen bij ons binnen, maar even spoedig worden wij weer meegenomen in de stroom van eigen milieu. Dat kan ook niet anders. Een mensenhoofd en een mensenhart zijn tenslotte klein. Je kunt onmogelijk alles en iedereen In Je denken en doen betrekken. Onze hulp heeft grenzen. Zelfs ln onze samenleving, die vele wetten en maatregelen kent om zwakken te beschermen en hulpelozen te helpen, stuit je tel kens op afzonderlijke mensen of groepen, die vrijwel onbereikbaar voor ons zijn. Een zakenman moet door om standigheden, die buiten zijn toe doen ontstaan zijn, alles prijsgeven waarvoor hij, misschien met vrouw en kinderen, een lang leven ge ploeterd heeft. Tragisch, maar on danks goede wil. begrip en mee leven onvermijdelijk. Een flinke huisvrouw, de onver moeibare kracht van haar gezin, wordt plotseling geestesziek. Zij kan niet meer thuis blijven en ondanks alle prachtige, moderne geneesmethoden volgt geen beter schap. Voor het gezin worden voor zieningen getroffen. Maar herstel is WOORD VAN BEZINNING eigenlijk nooit meer mogelijk. Onze hulp is maar zeer gebrekkig. Misschien vindt U dit moeilijk of misschien wel onprettig, maar ik wil hier ook nog herinneren aan de pijnigende momenten, dat wij stil- geslagen bij een stervende verke ren. Woorden baten niet meer. Misschien kan nog een laatste, slechts povere verlichting worden gegeven. Verder niets dan zwijgen en afwachten, waarbij de minuten en uren samenvloeien met een onmetelijke, ledige eeuwigheid. Dik wijls verleent een geestelijke in zulke donkere en spannende ogen blikken bijstand. Dat wordt ge waardeerd. Het brengt troost en maakt sterk. Ma&r het harde feit van de dood wordt ook daarmee niet ongedaan gemaakt. Onze hulp wordt onder de voet gelopen door een overmachtige hulpeloosheid. Leven betekent voor talloze men sen lijden. De laatste week werden onze gedachten en onze gesprekken ge heel beheerst door afgrijselijke en angstwekkende wereldgebeurtenis sen. De berichten werkten verlam mend. Het werk kon dikwijls niet normaal doorgaan. Anderzijds laaide activiteit om te helpen hoog op. Deden wij genoeg? Hebben wij als verstandige mensen, hoewel wij in de spontaneïteit van geldinza melingen en demonstratieve bij eenkomsten werden meegesleept, zorgvuldig de grenzen van onze persoonlijke hulp in het oog ge houden. Gebeurde dat ook natio naal en internationaal? Hebben wij in gebeden misschien te eenzijdig gesmeekt: God helpe allen, die in ellende en doodsangst zijn gewor pen? De wil om hulp te geven is uit zonderlijk groot maar schuilt er gens bij ons ook niet een schaam te. dat wij ondanks alles niet veel radicaler konden en durfden hel pen? Kwelde ons ook een ondraag bare ergernis, dat juist nu eigen gestelde of door de omstandighe den geboden grenzen ons belem meren de noodkreten consequent, met alle dreigende risico's voor onszelf en voor de gehele wereld, te beantwoorden? Voor talloze mensen, ouderen en kinderen, in meer dan één land, betekent leven: lijden. De mogelijkheden om werkelijk te helpen blijven beperkt en ge brekkig, maar is meelijden, ook meeleven moreel en financieel, de uiterste grens van ons helpen? Of moeten wij nog verder: in de rich ting van zelfopoffering naar het voorbeeld van Jezus, die gelden mag als de onbegrensde HULP? P. L. SCHOONHEIM. Herv. predikant voor het Buitenkerkelijke Werk meer dan drie eeuwen lang Soho een toevluchtsoord is geweest voor men sen, die hun vaderland om politieke of godsdienstige redenen moesten ver laten. Soho was in den beginne nog geen stadswijk. De vluchtelingen bouw den huizen buiten de poorten van de City. Dit had tot gevolg, dat destreek die voordien een gezocht jachtter rein was van edelen en andere grote heren door de jagers zowel als door de hazen verlaten werd. De kreet „so hoeen haas", waarmede de jagers hun honden aanmoedigden, werd steeds minder gehoord naarmate er meer vreemdelingen kwamen. De des kundigen zijn het er over eens, dat Soho zijn naam aan die oude jacht- roep dankt. Het lijkt mü wel wat vreemd, maar ik weet geen betere ver klaring. Hoe dit zij, omstreeks 1680 begon Soho ook by deftige Engelsen in trek te komen. De hertog van Monmouth, de later op het schavot gestorven na- tuurlyke zoon van de Engelse Koning, bouwde er omstreeks 1680 een groot landhuis. Twintig jaren bleef Soho ais woonwijk in de mode. Toen kwam de klad er in. Een deel van Soho werd amusementswijk. Een ander deel, ten zuiden van Leicester Square, werd daarentegen heel ernstig. Daar ves tigden zich nameiyk tal van gegoede Fransen, die als Protestanten zich ge dwongen hadden gezien om Frankryk te verlaten. Sedertdien heeft Soho een Frans karakter behouden. Reeds in 1711 woonden er het blijkt uit de kerkeboeken ruim zeshonderd Fran sen. Hun aantal nam gestadig toe. nog heden ten dage oefent Soho een grote aantrekkingskracht uit op de Fransen. Zy ontmoeten elkaar in de „York Minster", het koffiehuis van de familie Berlemont. Beroemde Fransen de bokser Carpentier, de filmspeier Chevalier, een Franse president, mi nisters, diplomaten lieten als her innering aan hun bezoek aan Soho in de „York Minster" hun portretten met handtekeningen hangen. Twee invasies ALS U een praatje maakt met de heer Berlemont of met enige andere restaurateur in Soho, dan zult U vernemen, dat de gasten beho ren tot twaalf a twintig verschillende nationaliteiten. Er komen ook Engel sen zei een Franse kelner maar vrywel uitsluitend slechts Engelsen, die graag him kennis van een vreemde taal willen opfrissen of luchten! De mensen zyn nu eenmaal overal wat ij del, voegde die kelner er wysgerig aan toe. Toch heeft Soho in deze eeuw zyn sterk Frans karakter verloren. Er kwamen nameiyk nieuwe verover aars. Reeds vóór 1914 ondernamen de Italianen met succes een inva sie. Vlak vóór de tweede wereldoor log kwamen de Grieken opzetten Ook hun invasie slaagde. En na dc laatste oorlog stroomden veel men sen van heinde en ver toe: uit Afri ka en West-Indië, uit India, China en andere landen van Azië, uit Cy prus en Spanje, ja, eigenlek overal vandaan. Zo werd Soho meer en meer tot een internationaal brand punt in de boezem van de Engelse hoofdstad. De restaurants en winkels weerspie gelen het internationale wezen van Soho. Geen gerecht, of U kunt het m een der talloos vele restaurants eten. Natuurlijk moet U een beetje de weg weten in die straatjes. Wat de winkels betreft, er zyn weinig waren en vooral weinig etenswaren, die niet in Soho te koop zijn. Ik heb er 30 tot 40 ver schillende kaassoorten geteld. Spece rijen in groten getale. In een der win kels liet men mij, toen ik een kilo ryst kocht, kiezen uit achttien ver schillende soorten. En worsten enwy- nen! Het aantal soorten is legio. Kort om, alle winkels tezamen maken Soho tot één Grote Winkel van Sinkel! Soho, met zijn restaurants, winkels, boekenstalletjes, straten, stegen en niet te vergeten zyn paar rustige hoekjes (als St. Anne's Square) is een brokje „wereld" midden in Londen. Niets is er vreemd. Niemand is er vreemd. Niets en niemand worden er vreemd gevonden. Zakenmensen, toe risten, kunstenaars en „gewone" men sen dwarrelen er dooreen. Een ge moedelijke neger poetst uw schoenen. Zingende (Italiaanse) kelners reiken U de begeerde spijzen. Rust vindt men er op de paar pleintjes en in de figuur van een paar stevige politiemannen, die het gedoe en gedraaf gadeslaan. Rust straalt ook uit van het standbeeld van de be roemde Engelsman die even buiten Soho peinzend en hoog op zyn voet stuk de toegang tot het drukke, bi zarre Soho bewaakt. (Nadruk verboden) Soho kent ook zijn ..donkere" schoenpoetsers"Ruim 40 jaar geleden kwam deze reus uit West-Afrika naar Londen. Na in vele restaurants als bordenwasser werkzaam te zijn geweest, verdient hij nu zijn brood met schoenpoetsen. En als er een ogenblik géén klanten zijn. U ziet het opnieuv bevestigde een dagb'ad kan men niet missen, geen énkele dao. (Byzondere medewerking) Ik deed een stap opzij om plaats te maken voor een Spaanse (of was het een Italiaanse vrouw met een baby op de arm en twee jochies vastgeklampt aan haar rokken. Het viertal stapte kordaat een delicatessenwinkel binnen. Op het trottoir was een donkere schone van Jamaica in een druk gesprek gewikkeld met een Chinees. Woorden kwamen er vrijwel niet aan te pas. De gebarentaal was de enige mogelijkheid voor dat gesprek. En toen ik aan de overkant van de nauwe straat de Patisserie Francaise binnenstapte, werd ik - na te zijn gestruikeld over een Arabier of Bedouien, die de winkel verliet - overrompeld door golven van vreemde woorden in vele talen. De lucht in de patisserie was dik van de sigarenrook. Zure haringen en knoflook deden voorts het hunne om de atmosfeer nog „ingewik kelder" te maken. HEUS, ik beleefde dit alles niet in Marseille of Portsaid, noch in Tan- ger of welke andere exotische stad ook, doch in Londen. En wel op korte afstand van het West End en de voor naamheid van Piccadilly Circus. Ik was in Soho. In Soho, dat ook wel Londen's „Klein Europa" of „Quartier Latin" heet. Beide bijnamen komen mij te rustig voor. In feite is Soho een internationaal brandpunt, een inter nationale bijenkorf in het hart van de Britse hoofdstad. Het is een his torisch plekje grond met een opper vlakte van een kleine drie vierkante kilometer. Het is een doolhof, een warnet van straatjes en straten. En in die straten ziet U mensen uit alle landen en hoeken der aarde. Internationale lekkerbekken Hoe reageert de Londenaar op Soho? Verschillend. Er zyn Londenaars, die nooit in hun leven de onzichtbare grenzen overschryden, die Soho van de rest van de hoofdstad scheiden. Er zyn er echter ook, die vaak en graag naar Soho gaan, omdat men er in honderden exotische restau rants alle bestaande spijzen en Iek- kernyen kan nuttigen. Soho is na melijk een dorado voor smulpapen, voor internationale lekkerbekken vooral En dan zijn er nog Londenaars zy zyn het talrijkst die zo nu en dan een paar dubbeltjes offeren voor een buskaartje om een rit door Soho te maken, alleen maar om de illusie te hebben, in het buitenland te vertoeven. Geschiedenis TAL van vreemdelingen, die zich in Engeland vestigen, kiezen So ho als eerste station, als ope ratie-basis. En velen blyven er wonen. Hoe komt dit? Het staat vast, dat al Straatkunstenaars vrolijken het leven in Soho op. Muzikanten en schilders geven er hun kunst ten beste. En niet alleen de ouderen, ook de jeugd geniet ervan. De promotor van bokswedstrijden heeft in Soho zijn kantoor. Hij ontvangt wekelijks veie telegrammen uit alle hoofdsteden van de wereld en telefoneert bijna dagelijks met Amerika en Australië. Maar de Sohose gemoedelijkheid en eenvoud heeft hij niet aan de kant gedaan. Doolhof van straatjes, dorado voor smulpapen Ben ik hier in Londen vroeg ik aan een vriend, toen ik voor de eerste maal in Soho kwam. Ja - zei hy - je bent in Londen, maar eigenlyk niet in Enge land. Want groter wirwar van mensen, talen, huidskleuren, spyzen, geuren en wat al niet vindt nien nergens op aarde op een zo klein oppervlak. En wat de styl betreft, nu, die is in Soho allesbehalve Engels

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1956 | | pagina 13