ONS MENU Mitropoules doet ons in „Manon" Furtwangler of Krauss vergeten Venetiaans filmfestival brengt menig kunstwerk (ii) c~ *3» ZATERDAG 6 OKTOBER WEKELIJKS BIJVOEGSEL PAGINA 3 VAN WEEK Wenens nieuwe opera-seizoen In de Volksopera weer Italianen met „Rigoletto" en Traviata Merkwaardige Griekse film Dracos Verhaal voor de kleintjes DE WEGGELOPEN STRANDSTOEL Op het ogenblik liggen er zoveel prachtige herfstbloemkolen in winkels en op groentekarren uitgestald en tegen zeer redelijke prijs, dat geen hulsvrouw het kan laten ze steeds weer te kopen Maar misschien vindt ze die bloemkool met een melksausje wel eens vervelend worden en zou ze die, op zichzelf heerlijke, groente toch graag eens anders opdissen. Gebakken dan ditmaal Het gaat heel eenvoudig en is eens iets heel anders De bijna gaar gekookte, goed uitgelekte, stukken bloemkool worden in een beignetdeeg gedompeld en in frituurvet gebakken. De schotel wordt gegarneerd met een paar schijfjes tomaat of takjes peterselie. ZONDAG Kopje Bouillon, hamlappen, doperwtjes, aardappelen, blanc manger. MAANDAG Gevulde omelet, gesmoorde aardappelen, andijviesla, karnemelksepap. DINSDAG Koolrolletjes met gehakt, aardappelen, yoghurt met geraspte appel. WOENSDAG Gebakken aardappelen met uien en kaas, sla, zoet maca ronischoteltje. DONDERDAG Gebakken bloemkool, hard gekookte eieren, tomatensaus en aardappelen, druiven. VRIJDAG Gebakken bokking, stoofprei, aardappelpuree, watergruweL „Het Zonnerijk" is als film bevre digender dan „Continente Perduto", waarin we van Indonesië een vrij verward beeld kregen (veel Boedhis- tische tempels, geen Mohammedaan te zien en stierenrennen van Madoera bij hetzelfde oogstfeest waar de Bali nezen hun hanen laten vechten, om slechts iets te noemen). Ditmaal is de gesproken tekst oneindig veel beter en we weten waar we te doen hebben met Indios uit het hoogplateau en waar met bootslieden op de Amazone rivier. De film in cinemascope is uit stekend van kleur, goed gemonteerd, vol afwisseling en heeft een groot aantal taferelen, die men niet licht vergeten zal: het carnavalsfeest met de dansende Indios, wier kleurige ge waden een reeks bewegende abstracte beelden vormen; het eiland waar zich de oude en zieken pelikanen en alba trossen afzonderen om gezamenlijk te sterven; de bevalling van een Indio- vrouw aan haar polsen opgehangen aan een boomtak, de vaart op de Amazone-rivier en vooral de „corrida" tussen eei. stier, die Spanje voorstelt en de Spaanse overheersing en een op zijn rug gebonden condor als sym bool van het volk der Indios en aan het einde het vrijlaten van de condor, die het luchtruim kiest met aan zijn poten gebonden de kleurige linten, die gebeden zijn door het Incavolk gezon den aan de oude god van dat volk. de zon. Eén ernstig gebrek: de begelei dende muziek is luid en banaal. MEXICO BRENGT STIERENFILM Mexico dingt mee naar de prijs met een film, die eigenlijk ook wei nig meer is dan een documentaire „Torero" is het leven van de stie renvechter Luis Pecuna. de mees! vermaarde torero van Mexico. Voor het eerst geeft een film ons een eer lijke indruk van dat opwindende spelen van een ongewapend man met een tot razernij gebrachte stier en evenals in het oude boek van Hemmingway „Dood in de namid dag" voelen wjj hoe de „matador" eigenlijk niet één, doch drie vijan den moet bestrijden: dè stier, het publiek dat geen genade kent voor de stierenvechter, die niet het uiter ste waagt en zijn eigen, nooit afla tende angst. De film is voor een groot deel op gebouwd uit filmjournaals, die de jeugd van Pecuna illustreren, zijn eerste optreden als „toegift" voor de grote meesters de arena betraden. Maar het meest dramatische al thans voor wie niet verzot is op deze wrede vorm van vermaak zijn de riten en bezweringen en gebeden die voorafgaan aan het optreden van de stierenvechter. Pecuna zelf speelt de hoofdrol hetgeen hierop neerkomt dat men hem behalve in de arena ook in zijn huiselijk leven te zien krijgt. Hij was in de zaal aanwezig en huilde tranen met tuiten. Venetië staat dit jaar helemaal in het teken van de stier en zelfs zou de Spaanse mata dor Dominiguin hier optreden met twee stieren uit zijn eigen fokkerij. Het zou voor het eerst sedert eeuwen zijn geweest dat er in Italië waar deze sport in de tijd der Borgia's bij na even populair was als thans in Spanje een ..corrida" zou worden gehouden. Maar er rezen moeilijkhe den. De Romeinse dierenbescherming (Venetië heeft een dusdanige vereni ging niet) protesteerde. De Venetianen hebben verklaard dat de stieren niet gedood zouden worden en dat alles zou blijven bij een paar Veronica's en verdere proeven van de elegante be hendigheid van Dominiguin. Maar Rome was niet tevreden. Er worden toch dieren gemarteld met banderil los en zo. Men had al een echt Ita liaanse oplossing gevonden .althans dat hoopte men. Een advocaat had vastgesteld, dat de Italiaanse dieren bescherming haar zorgen uitstrekt over Italiaanse dieren, maar de beide De Griekse film „Het monster" („Drakos") is stellig geen meester werk. maar een verrassing was hfj wel. Het is een navrant verhaal van menselijke eenzaamheid. De held is een kantoorbediende, ongehuwd zo wat veertig jaren oud, die in fat soenlijke armoe een kleurloos be staan leidt tot de kranten een foto publiceren van een gevaarlijk mis dadiger „een monster" die als twee druppels water op hem lijkt. De kamerverhuurder bij wie de ar me drommel een kamertje bewoont met geblokkeerde huur. maakt de po litie erop attent dat de man overdag rustig op zijn kantoor zit. maar des nachts een geheel ander leven leidt. Ieder heeft de foto gezien en de brave bankemployé voelt zich bedreigd en vlucht naar Piraeus, waar hij in een ongure havenkroeg terecht komt. De kroegbaas ziet eerst een politiespion in hem. maar herinnert zich dan in eens de foto en voelt zich diep ver eerd. Voor het eerst wordt de kleine man opgenomen in de gemeenschap, wordt als leider vereerd door boeven en zware jongens, aanbeden door de dames, die voor het amusement in de kroeg zorgen. Zijn grootste triomf bereikt hij wanneer hij op de muziek van een mambo. die zijn „schutsenge len" meedansen, wordt gearresteerd en geboeid weggevoerd, door de ge hele verdachte buurt met ontzag na geoogd. De politie merkt alras met wie zij te doen heeft en laat hem weer vrij. Maar hij wil niet meer te rug naar zijn kantoorkruk en wil op nieuw ..iemand" zijn. En zijn vrien den in de onderwereld vinden het vanzelfsprekend dat een zó groot man in een ommezien heeft weten te ontsnappen. Zij vereren hem meer dan ooit tot er één in een courant leest, dat men „het monster" meende te hebben gearresteerd, doch dat het een kwestie van gelijkenis was. Zijn .vrienden" nemen dit niet en een messteek maakt een einde aan zijn bestaan. Als hij dodelijk gewond de den reeds het Residentie Orke6t gedi rigeerd en toen gunstige indrukk^.: achtergelaten. Red. L. D.) Met Hiiae Güden als de nieuwe Zerbinetta, met Irmgard Seefrled. Schöffler, Hilde Za- dek, Gostic, Engela-Coertse en Erich Kunz werd in Wenen een ensemble gevormd dat men elders tevergeefs zoekt. Zonder reserve sluiten wij ons aan bij het oordeel van een bekend criticus, die verklaarde: „Het ls geen teken van bekrompen chauvinisme wanneer wij zeggen dat er op het ogenblik nauwelijks een tweede opera gezelschap te vinden is, dat de werken van Richard Strauss met zoveel lief de verzorgt en zulk een hoog niveau bereikt". De grote uitzondering Intussen heeft de directie van de Volksopera een einde gemaakt aan het gerucht dat dit tweede opera-in stituut zich zou beperken tot lichtere opera's, klassieke operettes en musi cals. Het blijkt nu dat men in dit ge bouw in de negende wijk de oorspron kelijke taak weer opneemt en opera's gaat opvoeren. Na het succes van de Scala die als ensemble tijdens het Weense Festival optrad, heeft de volks opera haar poorten voor Italië geopend zij het ook niet voor een geheel en semble. maar wel voor een aantal vooraanstaande krachten. Onder lei ding van A. Quadri werden „Rigolet- to" en „Traviata" van Verdi alsmede „Margarethe" van Gounod opgevoerd Ofschoon Oostenrijk ten aanzien van de Italiaanse opera onder een ze ker minderwaardigheidscomplex lijdt, voelde het publiek zich toch teleur gesteld door het gebodene. Men is er hier aangewend dat een opera in 2 talen wordt gezongen, maar het wordt teveel als men zoals in „Margare the" drie talen door elkaar hoort. Als gasten traden o.a. op Valdengo Labo, Norman Scott en Misciano, maar hoezeer ook het Italiaanse tim bre te bewonderen viel: het eindef fect was niet overweldigend. Met an dere woorden: Italië schijnt niet zijn beste krachten te hebben afgestaan om Wenen te laten horen, hoe een Verdi of Puccini gezongen dienen te worden. Er was echter één uitzondering die alles weer goed maakte, namelijk de jonge, hoogst begaafde en uiterst sym pathieke zangeres Virginia Zeani, die in de genoemde drie opera's alle ver wachtingen overtrof. Niemand twij- wachtingen verre overtrof. Niemand twijfelt er aan of deze begaafde kun stenares, gaat een grote toekomst tege moet. Deze jonge aantrekkelijke vrouw is sinds 1948 uit Roemfenië gevlucht, in 1949 als invalster voor het eerst in Italië opgetreden en promoveerde in tussen ook nog als doctor in de lette ren!. Heeft Bing haar horen zingen? Het moet wel zo zijn, want kort geleden nodigde hij haar uit om in „Don Pasquale" op te treden. Maar Zeani nam het aanbod niet aan. Zij had te veel verplichtingen. Bovendien be taalt men in Italië beter. En tenslotte: Euopa was haar goed genoeg ZATERDAG Risotto, fruitsla. Recept: Blanc manger. 6 dl. room (kookroom), 4 dl melk, 150 gr. amandelen, stokje va nille, 100 gr. suiker. 100 gr. mai- zena. De amandelen pellen, malen en met de vanille een paar uur in de room laten trekken. De vloeistof daarna zeven, de suiker er in oplossen en de room binden met de maizena die met de melk is aangemengd. ReceptZoet macaronischoteltje. 1 liter melk, 150 gr. macaroni, 80 gr. suiker, 75 gr. krenten of rozij nen, zout, paneermeel, 40 gr. boter. De macaroni met water aan de kook brengen, afgieten en met koud water overspoelen. Daarna met de melk en iets zout in plm uur gaar koken. De gewassen krenten en rozijnen het laatste kwartier mee laten koken. Een gedeelte van de suiker en de boter door de macaroni roeren, de massa in een vuurvaste schotel doen en be strooien met paneermeel en de rest van de suiker. De rest van de boter in klontjes er op leggen en het schoteltje in de oven vlug lichtbruin, laten worden. VERSE HARING! Het Voorlichtingsbureau voor de Voe ding meldt: Panharing behoort tot de vissoorten, die in verhouding tot hun smaak en hoge voedingswaarde als regel laag in prijs zfjn. Hij is evenals zijn medebewo ners der zeeën rijk aan eiwitten, mine ralen en B vitamines en levert boven dien vitamine A. Een goed gebakken panharing, vooral een warme, pas uit de pan, is uitge sproken lekker. In het begin van het seizoen is hij vet, zó vet, dat er bij het bakken maar weinig vet of olie gebruikt behoeft te worden. Wat later in de winter draagt de haring hom of kuit, die door de kenners als regel zeer ge waardeerd wordt. Deze hom of kuit kan in de vis of apart worden gebak ken; in het laatste geval krijgt hO aan alle kanten een korstje en is dus kro kanter. Het bakken van panharing in de koekepan dient wel vlug, maar niet al te heet te geschieden. Te hard ge bakken haring wordt droog en stug. Wie vaak gebakken panharing op tafel wil brengen en een stevige pan over heeft, kan deze pan als frituurpot gebruiken en de haring in ruim vet of olie bakken, op de wijze waarop de vis handelaar het doet. Het bakken gaat vlugger en gemakkelijker omdat de vis niet gekeerd behoeft te worden en aan alle kanten in het hete vet wordt ver warmd. Behalve bakken zijn er nog meer be reidingsmethoden voor haring, n.l. ko ken en stoven. Iets zuurs, bijvoorbeeld tomaat, citroen of azijn, bij het stoven verhoogt de smaak van deze vette vis. Het is zeker de moeite de proef eens te nemen. Krijgt de haring een plaats in het menu voor de warme maaltijd, dan kan men er als groente gekookte bieten of rode kool, savoye kool, wortelen of een groentesla bijgeven. (Van onze Weense correspondent: prof. dr. N. Greiteman) Eigenlijk had de medeling van Bing, de directeur van de Metropolitan in New York een teleurstel ling voor de Oude Wereld moeten zijn, toen hij verklaarde dat hij na een lange inspectiereis door geheel Europa geen enkele zanger of zangeres had ontdekt, die op het niveau staat van de super klasse in de Ver. Staten. Zelfs voor Oostenrijk maakte Bing geen uitzondering, ofschoon hij in dit land is geboren, en er nog altijd een zeker zwak voor schijnt te hebben. Maar in Wenen heeft men deze uitspraak niet al te tragisch opgenomen. Men wijst er op dat er Virginia Zeani: een fenomeen, doctor in de letteren niet naar Amerika, want voor haar is Europa goed genoeg! Men is tevreden Met een buitengewoon veelzijdig re pertoire, dat wil zeggen: met opval lend weinig Mozart, maar met een rij ke keuze uit andere componisten. Van de 6 Mozart-opera's die men in Salz burg heeft kunnen bewonderen, wer den er slechts twee door Wenen over genomen, nl. „Zauberflöte" en „Ent- führing". Daaromheen staan dan nog voorlopig „Turandot" „Rosenkavalier" „Ariadne auf Naxos", „Palestrina" en „Aida". Spoedig zullen „Wozzeck" van Al- ban Berg, „Frau ohne Schatten" van Richard Strauss en 'n aantal Italiaan se werken volgen. Wat de krachten be treft. kan men eigenlijk moeilijk zeg gen. dat bijvoorbeeld de prestaties van de Zuidafrikaanse M. Angela-Coertse, die in Wenen werd ontdekt, van de nieuwe ster uit Oostenrijk Leonie Ry- sanek en verder van Carla Martinis en vooral Jeane Madeira uit Zuid-Ame- rika voor Europese begrippen veel te wensen over laten. Men is er in We nen tevreden mee. evenals met de reeds bekende Oostenrijkse krachten Seefried Güden, Kunz en Schöffler. Het publiek blijft kitisch en noteert zwakke ogenblikken en dan weer hoogtepunten. Bij „Manon" raakte regelmatig krachten uit Oostenrijk als gasten in New York optreden en troost zich met de gedachte dat Wenen zijn kracht niet zoekt in een paar uit zonderlijke topprestaties, doch veeleer in de per fectie van het ensemble. Het mag dan mogelijk zijn dat de eerste krachten in New York - doch waarschijnlijk daar alleen - boven het Europese peil liggen, het Weense ensemble bereikt somtijds in een bepaald genre een hoogte, die ongeëve naard is. Wij denken hier voornamelijk aan de opera's van Mozart en Richard Strauss. het echter uit zijn evenwicht. De verklaring hiervoor is niet te zoeken bij een of andere solist, noch bij het ensemble of het orkest, maar alleen en uitsluitend bij Mitropoulos. die on tegenzeggelijk de grote ster van deze opvoering moet worden genoemd. Hij - schijnt de dirigent te zijn, die ten vol le aan de verwachtingen van het Weense publiek beantwoordt en die het verlies van Clemens Kraus en Furtwangler doet vergeten. Wanneer von Karajan er in slaagt Mitropoulos regelmatig en voor langere tijd aan Wenen te binden, kan hij rekenen op de steun van de Weners. Ten over vloede was het ook Mitropoulos die het nieuwe concert-seizoen met het Philharmonisch Orkest opende o.a. men „Pelleas en Melisande" van Schönberg en met de gewoonlijk slechts matig gewaardeerde „Alpen- symphonie" van Richard Strauss. Dat Wenen niet staat en valt met zangers en dirigenten uit het buiten land bewijst overigens de dood-gewo ne routine-opvoering van Ariadne" van Richard Strauss onder de „dood gewone" leiding van de vaste dirigent Moralt wiens kwaliteiten men eerst zal ontdekken wanneer hij evenals Krips door het buitenland wordt gecontracteerd. (Moralt heeft in Lei- (Van onze Romeinse correspondent Na weinige dagen beginnen we reeds de nieuwe geest van het Festival van Venetië te bespeuren. We hebben inderdaad reeds films gezien die aanspraak mogen maken op de naam kunstwerk. De Itali aanse film, die eigenlijk voor de openingsavond bestemd was „Het Zonnerijk" is een grootse documentaire over Peru. We danken dit werk aan een cameraman die algemene bekendheid verwierf met zijn „Verloren continent". Mario Craveri, die er ditmaal op uit is getrokken met Enrico Gras. stieren zou Dominiguin zelf meebren gen. Zij hebben bij wijze van spreken een Spaanse pas en dus zou de ver eniging in Rome geen verbod kunnen uitvaardigen. We wachtten maar afen Rome won tenslotte. Dominiguin en zijn stieren zullen onverrichterzake moe ten vertrekken. Als men over films praat denkt men zeker niet zo gauw over Grieken land. Het is stellig de verdienste van de nieuwe geest die in Venetië heerst, dat nu is kunnen blijken dat in Athe ne films van kunstwaarde worden ge maakt die doordat het afzetgebied klein is voor de producers meestal een heel slechte zaak betekenen. Idealisme in de filmwereld! GRIEKSE VERRASSING! HET WAS TE KOUD OP HET STRAND Er was eens een rieten strandstoel die genoeg kreeg van de kou van het Scheveningse strand. Dag in. dag uit keek hij naar de witte schuimkopjes op de grijze zee en hoorde hij het rui sen van het water en het suizen van de wind. Mensen zag hij niet veel: die zaten nu niet op het strand. Ze vonden het er te koud. Want de regen viel onaf gebroken uit grauwe wolken op alle bomen, huizen, mensen, dieren en strandstoelen die er waren. Er liepen wel eens eenzame wande laars langs de zee. maar zij gingen nooit op de rieten strandstoel zitten. Dat kon de strandstoel wel begrijpen, maar toch vond hij het vervelend. „Wat is het nut van een stoel", vroeg hij zich af. „waar niemand op wil zitten?" Daarom verliet hij op een donkere nacht het strand en wandelde over de maanverlichte weg naar Den Haag. Het was een lange weg maar er liep niemand en de mensen in de auto's die af en toe voorbij reden, zagen de wandelende strandstoel niet. Tegen de morgen werd de strand stoel erg moe hij was het wandelen niet gewend en hij besloot in een tuintje te gaan uitrusten. Met een krakerig hupje sprong hij op het nat te grasveld en daar wachtte hij op de dingen die komen gingen. Voorlopig gebeurde er niets en de strandstoel had volop tijd om aan zijn nieuwe omgeving te wennen. Hij had nog nooit op gras gestaan en hij vond de groene sprietjes, die zijn wit- rieten onderkant kriebelden, heel grappig. En dan die bloemen! Zoiets had hij nog nooit gezien! Ze waren lila, rood. roze. oranje, geel of blauw en hij vond hun kleuren nog veel mooier dan die van de mensen in hun zonnepakjes en hun badpakken, zoals hij die vroeger op warme, zonnige da gen wel op het strand had gezien. En ze roken ook veel lekkerder. De strandstoel hoopte, dat er lieve mensen in het huis woonden, dat achter het tuintje oprees. Zouden ze op hem willen zitten? Hij zat. dacht hij. heel gemakkelijk, en als de men sen hem afdroogden, konden ze hem straat oploopt is het de kroegbaas die hem narent en zegt dat het niet zo bedoeld was, dat de eenzaamheid waarin hij en zijn makkers uitgesto ten uit de maatschappij leven, tenge volge heeft dat zij soms te ver gaan. Een vreemde film. Tot bijna aan het eind toe lijkt het een grap, het einde is diep-tragisch. Het is onmo gelijk te zeggen wat in deze film al niet verwerkt is. De sfeer herinnert aan Dostojevsky, de uitstekende fo tografie hier en daar aan de beste vooroorlogse Franse films „Quai des Brumes" en dergelijke. Er zijn folk loristische gedeelten in van grote interesse; het expressionisme, type „Menschen ani Sonntag" is erin verwerkt. Telkens weer denkt men aan films, die men vroeger heeft gezien. De regie is zelden origineel en het geheel vertoont duidelijk de sporen van een industrie, die nog in de kinderschoenen staat. Maar een alledaagse, banale film is „Dracos" stellig niet en het is te hopen dat hij via Venetie in menig land ver toond mag worden. Maarver kort. Twee en een half uur is voor elke film te lang en zeker voor één die naast veel goed zoveel gebreken heeft. best gebruiken, ook al stond hij nu niet meer op het strand. Zijn on geduld werd niet lang op de proef gesteld, want na een poosje werden de gordijnen in het huis opzij gescho ven en een heel oude dame. leunend op een stokje, keek de tuin in „Wat ziet alles er verregend uit", zei ze tegen een andere oude dame die naast haar kwam staan en toen opeens. „Hé! Wat is dat? Er staat een strandstoel in de tuin. Wat vreemd. Toen voelde de strandstoel ge lukkig was hij niet zwaar hoe hij opgetild werd. uit de tuin gedragen, en tot zijn verwondering zetten de dames hem neer aan de rand van het trottoir. „Ziezo", zei juffrouw Sofie. „Nu weet niemand dat die strandstoel bij ons vandaan komt. En wie hem heb ben wil. neemt hem maar mee". „Precies", knikte juffrouw Christien goedkeurend. En tevreden en gerust gesteld liepen ze weer haar huisje in. Maar de arme strandstoel stond te leurgesteld aan de kant van de weg. J WHdEr Er staat een strandstoel in de tuin. Die heb jij daar toch niet neergezet Sofie?" „Wel nee. Christien. hoe kom je er bij", zei de tweede dame. Diep ver baasd keek het tweetal naar de stoel. Ze begrepen er niets van. „Misschien is het een kwajongens- grap", dacht juffrouw Christien. „Dan moeten we de politie bellen", vond juffrouw Sofie, maar juffrouw Christien zei: „Nee, Sofie geen po litie. Daar hou ik niet van". „Dan weet ik het ook niet", zucht te Iuffrouw Sofie. „Laat de strand stoel dan maar in onze tuin staan, misschien ziet de eigenaar hem daar. zodat hij hem komt halen". Juffrouw Christien dacht even na en zei toen slim: „Hij zou kunnen denken dat we zijn strandstoel gesto len hadden". „Hè, nee. Christien". schrok juf frouw Sofie. „Wat een afschuwelijke gedachte. Wijiets stelen! Onge hoord! Dan wil ik niet, dat die stoel hier nog een ogenblik blijft". En ze rilde van afschuw. „Kom, kom overdrijf nu niet", zei juffrouw Christien. maar zij vond het nu toch ook een beetje akelig. Ze had nog nooit zoiets meegemaakt. En zo zag de strandstoel enkele mi nuten later de dametjes de deur uit komen en met voorzichtige pasjes door het voortuintje gaan. Zé stapten regelrecht op hem toe. „Jij van voren. Sofie". zei de ene dame tegen de andere. „En ik van achteren". „Waarom willen ze me niet?" dacht hij. „zou niemand me willen hebben?" Gelukkig kreeg hij op die vraag heel gauw antwoord van een vodden koopman die met zijn handkar langs kwam en de stoel zag staan. „Da's een beste stoel", dacht hij. „Daar mankeert nog niets aan. Wat vreemd dat zo'n stoel hier zo maar staat". Hij betastte en beklopte de rieten strandstoel, keek eens om zich heen en laadde snel de stoel op zijn kar. Hij reed er regelrecht mee naar een klein huisje in een smal straatje en zei: „Kijk es. moeder, nu heb ik een mooie stoel voor je meegebracht. Daar kun je lekker beschut in zitten. Wat vindt je daar wel van?" „Prachtig, m'n jongen", zei de moe der van de voddenkoopman, en ze ging voorzichtig even op de sterke zitting zitten. De voddenkoopman tilde de stoel naar de kleine serre van het huis. zijn moeder poetste de nieuwe stoel keurig schoon en legde een grappig, blauw kussentje op de zitting. „Dat past precies?" riep ze blij. ..Ik heb nog nooit zo'n mooie stoel gehad. Dank je wel. m'n jongen!" De strandstoel beefde haast van trots en vreugde. En sindsdien was hij altijd heel gelukkig, zonder regen en met een lief vrouwtje dat erg op hem gesteld was, en een grijze poes die spinnend van tevredenheid in de strandstoel sprong, zo gauw het vrouwtje er uit opstond. M. F. B.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1956 | | pagina 13