beerdam In de wonderwereld van Zwijgende^ werk ers woedende ovens De verovering van de diepzee tinkelend kriótal o ontótaat Wet mM^m '*l Het oog meet terwijl de schaar van de taaie spijs een propje knipt voor he» been. T\E FRANSEN hebben zich steeds sterk geïnteresseerd voor het diepzee- onderzoek. Het begon waarlijk niet met Jules Verne, die de onsterfelijke ka pitein Nemo schiep, en het zal waarlijk niet eindigen met de mannen van de Franse marine, Houot en Wlllm, die met de bathysfeer eerbiedwaardige diepten hebben bereikt en daarvan op een zeer spannende manier wisten te vertellen. In zijn boek De verovering van de diepzee, dat als onder titel draagt ..Van Nautilus tot bathysfeer" vertelt de Franse schrijver Pierre de La- til van de verschillende episoden in de verwezenlijking van een der oudste dro men van de mens: het onderzoek van de bodem der zee. Men ontmoet in dit boek de bekende personen en figuren, die als wegbereiders voor de onderzeeërs kun nen gelden, o.a. de Duitser Bauer, die in het midden van de vorige eeuw een vrij bruikbare ..zeeduiker" construeerde Het Is nog wonderlijk, dat men toestellen als duikerklokken wist te bouwen In een tijd, waarin men feitelijk onkundig was van de samenstelling van de lucht, zo dat men aanvankelijk niet eens begreep, waarom de mens slechts enkele uren in zo'n duikerklok kon verblijven. Interessant is zijn beschrijving van het vrije duiken, een zeer gevaarlijke sport, omdat door zekere chemische reacties de mens zijn zelf-controle kan kwntra ken. Veel aandacht besteedt De I.atil ook aan de diepzee-onderzoekingen met vangapparaten, waarbij het aardig Is te lezen, hoe Jules Verne bij het schrijven van zijn „20.000 Mijlen onder zee" met de resultaten van de jongste onderzoekin gen in zijn tijd rekening hield. Ten slotte behandelt de Latil de nieuw ste pogingen, doch deze zijn door Houot en Wlllm zelf uitvoeriger beschreven dan In dit algemeen oriënterende boek het geval kon zijn Louis Knuvelder heeft de vertaling verzorgd. Waarom hij op pag. 171 schrijft dat hoe harder water wordt samengeperst, des te groter haar dicht heid wordt, ontgaat ons. Uitgave C. de Boer, Amsterdam. 6.90), V LLE BEWEGINGEN HEBBEN een sierlijkheid, die gestold zal worden vastgehouden door het gerede wijnglas. Het werk van de handen lijkt een klein ballet. Het begint als een ernstig bellen blazen. Een geluid als van duizend steekvlammen omgeeft de donkere ovens, waarbij de mannen in zwij gend samenwerken bezig zijn, achteloos ge kleed in open sporthemd en opgerolde mouwen. Achter de wand van steen weet men de kuip tot berstens vol met vloeibaar glas. Wij bezoekers stappen achterwaarts, als de man met de blaaspijp op de voetplaat komt en de ovenmond zich opent met verzengende adem. Een luik naar de hellegloed, waardoor de man behendig zijn metalen buis in de dui velse spijs steekt. «Voorzichtig en gelijkin*- g moet geblazen worden, anders springt het glas. Bet is een kweetle van ge lijktijdig Inademen door de Deus, zodat de druk In de Romantisch begin Boven: Hannes den Hartog. een mees ter in het glasblazen, drukt de weke bel aan de blaaspijp op een ijzeren plaat in het door de kunstenaar gewenste model. Dit wordt een kostbaar unicum. .-rt - f, -.tv: Links: Van de „hellewagen" af wordt de kuip vol vloeibaar glas van meer dan duizend graden hitte in de opengebroken oven gebracht. Een karwei voor door natte „vuurvreters" fabriek. De tijd, dat vreemdelingen ge weerd werden als gold het atoomgeheimen, kan de heer Copier zich nog heugen, die geen toegang kreeg toen hij lang geleden eens een kijkje wilde nemen bij zijn Venetiaanse collega's in Murano. Nu zijn de meeste finesses van het werk gemeen goed, maar niet de aanleg en het vakman schap. In het museum staan enkele voor werpen, die door geen glasblazer van than> aleer gemaakt kunnen worden. Niet alleen de stijlwil van hun tijd heb- oen de kunstenaars in het glas doen vast leggen; onbewust weerspiegelen de schep pingen ook iets van hun persoonlijkheid. De materie verrijkend met een wemeling van kleuren, gaf Lannooy zijn vazen een ceramisch karakter en een vaas van Frank Lloyd Wright heeft de constructieve strak beid van een metalen voorwerp Men ziel bier De Bazel van een vrijelijk bedachte vorm, die technische moeilijkheden gaf en onpraktische produkten opleverde, naar de uiterste eenvoud groeien. slaan. De heel grote, zware flessen wor den niet meer geblazen. De man blaast en zwaait dan de pijp met een welbeheerst gebaar. Het glas zakt uit tot een hete traan die, ln een ijzeren vorm gestoken, tot een bel geblazen wordt: de kelk van het glas. Voortdurend rolt de buis tussen de handen van de blazer, tot de kelk heel de vorm vult en als een nieu we vrucht aan ijzeren tak door de glas maker in ontvangst wordt genomen. Deze gaat het glas op de been brengen. Een jonge „keier" heeft inmiddels wij zagen de vulkaanmond hel openflitsen aan een staaf een vurige druppel alt de oven geplakt en laat deze uitzakken tegen de onderzijde van de kelk. Zonder aarze len knijpt de glasmaker*er met zijn grote schaar zoveel af als hij nodig weet te heb ben en trekt van dat taaie bolletje het been aan de kelk. Weer komt de keier met een druppel spijs. De glasmaker houdt met een draaiende beweging de weke kelk in model en knipt wat vloeibaar glas voor het voetje. Een snelle kerf en een tik te gen de pijp bevrijden het wijnglas van de blaasbuis. Een indrager, die woordeloos te rechter tijd naast hem staat, brengt het naar de koeloven. De keier smeert een restant van de spijs op zijn staaf af tegen de wand van een ijzeren afvalbak, die zich vult met grillige glasstalaotieten. Maar ln de fabriek is meer werk, dat stalen zenuwen dan stalen spieren vereist. Met onverflauwende aandacht volgt door het kijkglas de zandstraalartiest het werk, dat zijn hand in de gesloten straalkamer verricht aan een raam, dat ergens een ju bileum moet gaan bezingen. De fraaie tekening die hij ln het glas uitdiept, is ontworpen door in het bedrijf geschoolde kunstenaars, evenals de eenvoudige sier motieven, die door jonge ipeisjes met rou- tinegebaren tegen de draaiende steen wor den geslepen, in de huid van wijnkelkjes en compöteschalen. Glaskunstenaars van naam zijn voort gekomen uit de school van A. D. Copier, die zelf op ongewone wijze de eigenschap pen van industriële leider en kunstenaar in zich weet te verenigen. Jonge mensen kregen van hem een opleiding, die in veel opzichten overeenkomt met die aan een academie voor beeldende kunsten en die uitliep in een specialisatie op het glas. Zo leerde Floris Meydam de aard van het glas verstaan en in zijn unica de vormen eer biedigen, die als organisch gegroeid moe ten zijn uit het materiaal. En Willem Heesen leerde spelen met vormen op een vlak, dat aan het oog zich als ruimte voor wil doen. Voor een nieuwe cursus zijn op het ogenblik niet genoeg gegadigden! Vroeger strikt geheim OOK kunstenaars van buiten het be drijf worden getrokken door dit tere wonder uit simpele stoffen als zand en menie en zij zien de vormen hunner fantasie leven ingeblazen door de adem van Leerdamse vaklui. Al dertig jaren ge leden nam men in deze fabriek de kunst zinnige verheffing van de produktie ter harte. Kunstenaars, onder wie beroemde architecten, gingen vazen en serviezen ontwerpen. In het stemmige nationale glasmuseum, niet ver van de fabriek, ziet men resultaten van die vernieuwing naast glaskunst alt tal van andere landen en uit vele tijden, van de Romeinse oudheid af. Dit museum, uniek in Europa, trekt vele bezoekers, soms wel 200 per dag, die te voren gastvrij zijn rondgeleid door de werd opgeheven. Onder de vluchtelingen, die in ons land de vrijheid zochten, waren ook glasmakers. Die spraken van „ceuil- Ur", als zij een gloeiend propje uit de oven plukten. „Keien" heet dat nu nog In de fabriek en ook dat is een werkje, waarbij men zijn beurt heeft af te wachten. De beste blazers van nu waren eens de kinderen, die hun vader ln de fabriek een handje hielpen om het weekloon groter te maken dan de dorst. Immens was toen de hitte voor de ouderwetse ovens en groot was de dorst, die een twaalfurige werkdag lang werd bestreden met bier uit de tap perij van de werkplaats, waarin een groot deel van het weekloon verdronk. Nu is er gratis gerstewater zonder alcohol, maar alleen op hete zomerdagen taalt iemand ernaar. De helletvagen OUDERWETS gaat het er nog toe, als een voorverwarmde kuip met glas- spijs per „beliewagen" naar de open gebroken oven moet worden gebracht. Dit Is een geliefd, want stoer en extra beloond karwei voor een groep „vuurvreters", die in gewicht gelijk moet zijn aan de zinde rende kuip, om de wagen in evenwicht te houden. In oude lompen gekleed, met drie doorweekte hoeden op, gooien de mannen emmers water over elkaar uit. De spieren spannen zich en uiterst voorzichtig rolt de gevaarlijke last de oven in. Tegen dat die weer kan worden dichtgemetseld, zijn de vuurvreters kurkdroog door de hitte. Materiaal met eigen wil WANT wel kan men bijna alles doen met glas, maar wie de eigen wil van het materiaal geweld aan doet, wordt onherroepelijk gestraft. Van tijdeloze schoonheid zijn de reine vormen van vroeger en thans, terwijl geforceerde ingewikkeldheden genadeloos verouderd blijken. Geen wonder, dat industriële vormgeving hier ging bloeien, vóór die term tot modewoord werd. Zo vornit ook het glas de kunstenaars, die er mee om gaan. En dit verklaart weer die merk waardige „Glashof", het recreatiecen trum van het bedrijf. Uit niet meer dan een oud stuk fabriek heeft men een schouwburg gewrocht, voorbeeldig geoutilleerd en gesierd met speels vernuft en verfijnde smaak uit eerlijke, onverbloemde materialen. Daar is al dadelijk de verrassende muur uit in beton gevatte groene flessen bij de ingang en in de tentoonstellingszaal lij ken de modernste schilderijen eindelijk thuis, op de ruwgemetselde oude muur. Een dag lang hebben wij ons opgehou den op dit zakelijke fabriekscomplex, waaruit zoveel fragiele schoonheid komt en toen wij terugkeerden uit het stille Leerdam hadden wij geleerd, dat dit alles niet voortkomt uit iets doèn, maar uit Iets zijn. Er staan veel vernuftige machines in de glasfabriek, maar niette min draagt het glaswerk op uw tafel het stempel van persóónlijkheden; van man nen die denken in glas en van arbeiders, wier bewegingen door de tnebt van eén jarenlange scholing de klare harmonieën teweegbrengen, die het oog strelen, dat nadenkend een glas beschouwt. EEN stroperig klompje vuur zet zich erop af en wordt door de blazer over een ijzeren plaat gerold. Terwijl de ovenmond zich donker sluit, blaast de man lets van zijn adem in het gloeiende rolletje glas. Het is een slag, zoals het aanblazen van een fluit een slag Is. Wij zien geen aderen zwellen op zijn voorhoofd, maar de wangen bollen zich. Vroeger hadden de wangen van oude blazers dunne plekken van het pnilen. Toch is er een geweest, die altijd naast de blaaspijp nog de tabaks pijp ln de mond hield! Nn ls veel van het zware werk door machines overgenomen, die in een tel de voorwerpen ln de vorm TERWIJL bulten de koeien ln trage eenderheid het grasland langs de Linge stofferen en een molentje stil verdromend zijn wieken spreidt, loeien in de twee eeuwen oude fabriek te Leerdam zonder nachtrust de felle ovendieren. Zes tienhonderd mannen, vrouwen en meisjes lossen elkaar af bij een handwerk, waar van de oorsprong zich in het duister van de historie verliest. Onder hun voorgan gers was een Duitse goudmaker, die in zijn toveroven geen goud vond, maar wel het geheim van het robijnglas, dat het le ven verlengde van wie er uit dronk. Eens mengden Faustachtige glasmakers diep in Duitse wouden menselijke gebeenten in de glasspjjs voor de opalen drinkglazen, die giftige dranken onschuldig maakten. In het Frankrijk van de Zonnekoning was net glasmaken een handwerk, edellieden waardig. In Leerdam, waar het merendeel van de bevolking van het glas leeft, spreekt men ook thuis en op straat glastaai. Die is glas helder, voor wie haar kent. Als een Leer damse huisvrouw in de winkel voor haar beurt wil gaan, hoort men de klanten sputteren, dat zij niet mag „voorkeien". Dat komt, doordat in 1685 in Frankrijk bij het Edict van Nantes de godsdienstvrijheid DOLF WELLING

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1956 | | pagina 16