ONS MENU BOOM - KLIM - AVONTUREN Parijse japonnen tonen duidelijke voorkeur voor korte mouwen.... WEKELIJKS BIJVOEGSEL Spiegeltje, spiegeltje aan de wand... Rechte en wijde rokkenhoge en normale ceintuurs wisselen elkaar zonder strijd af HET LEUKSTE VAN DE VAKANTIE VAN DE WEEK Nog een tweetal brei-modellen ZATERDAG 1 SEPTEMBER PAGINA 3 Parijs, eind augustus 1958 DE BREDE MANTEL is dit seizoen met de overwinning gaan strijken en heeft het van smalle en nauwe modellen gewonnen. CHRISTIAN DIOR voorziet hem van een dubbele knoopsluiting, een smal halsboordje en zevenachtste mouwen, die op de elleboog zijn ingezet. Hij maakte het model van grijze canvasstof en comple teerde het met een pothoed van hetzelfde materiaal. JEAN PATOU vervaardigde een rechte, brede mantel uit een mooi zwart en witte diagonaalstof en gebruikte het dessin van het weefsel als garnering. Ook zijn creatie heeft een brede overslag met dubbele knoopsluiting. De mantel completeert een effen zwarte middagjapon en wordt aangevuld met een abrikooskleurige taupé hoed, waar om een breed zwart ribslint. Sommige modellen reiken tot enkels De niet-lange mantel is niet meer zo populair als de voorbaande seizoe nen, doch blyft ook in de wintermode voortbestaan en wel bij voorkeur in niet-klassieke vorm. 3) Jacques Griffe toonde een zeer apart en geslaagd model uit effen witte tweed, voorzag bet van een zwart persianer kraagje, voegde het bij een effen zwarte japon en reeg door het naar onderen wijder wordende model oen in vorm gewerkte zwarte leren ceintuur, die hdj niet aantrok. Een zwarte baret completeert het geheel. De redingcote neemt in de Parijse collecties een grote plaats in en is meestal niet klasisek. en is van een kraag verstoken. De bij behorende hoed is van rode taupé. 5) Jacques Heim is de ontwerper van een hoogst elegante redingcote, waarvoor zwart en witte visgraattweed het uitgangspunt was. Het model, met even uitstaande rok. is gegarneerd met een brede persianerkraag, die aan de voorkant tegen de kin opstaat en op de rug omlaag duikt. De mantel hoort by een groene jer sey japon en wordt gecompleteerd met een Nefertete hoed van zwarte taupé. Het nieuwste: de cape De cape is de dernier cri in de Franse mode, komt in alle lengtes en diverse vormen voor, en verraadt haar invloed in allerlei details zoals cape mouwen, capekragen, capestola's, etc. 6) Jacques Heim gebruikte een grote capekraag van krullerig, lichtgrys lamsbont op een mantel van bever- kleurige velours de laine, die geheel met bont is gevoerd. By de jas een japon van de mantelstof en een hoge toque van wit vilt. 7) Christian Dior bracht de lange cape in ei-vorm; in het silhouet kunt ge de vorm van de magneet zien, die het leitmotiv van Dior's oolleotie was. Het model is om de hals, met behulp van een schuif, ineengerimpeld en wordt naar de zoom toe nauwer. Het is gemaakt van zwart en witte tweed en wordt aangevuld met een zwarte japon en een witte hoed. 8) Jacques Fath liet zich op cape- gebied evenmin onbetuigd en bracht, gemaakt uit zware, donkere Schotse stof ,een wijde, klokkende cape, die tot de knieën reikt. De halsopening van dit model is afgewerkt met een bever kraag, terwyl het hoge hoofddeksel van melusine is. 9) Jacques Fath is ook de ontwer per van de korte cape, die evenals de bijbehorende tailleur van een donkere Schotse ruit werd gemaakt. Het tail leurjasje is met een persianerkraagje afgewerkt, terwyl het grote decolleté van de korte cape eveneens met een persianer kraag werd omlegd. Van het zelfde zwarte bont is tenslotte ook de hoge muts, die het geheel voltooit. 10) Lanvin-Castillo zette een kroon op zyn collectie met deze korte cape van harige wollen stof in gentiaan- blauw. De cape, die een japon met spencer completeert, heeft een grote capekraag, welke met wolfranje is ge boord. Een klein zwart fluwelen schijf- hoedije duikt tot byna op de ogen. 11) Lanvin-Castillo ontwierp ook de aparte cape, die het midden houdt tus sen een stola en eer. schoudermantel. Het model is aan de voorkant puntig afgesneden en heeft een brede, schuine overslag waarop twee steekzakjes zijn aangebracht. De kleine kraag behoort toe aan de rechte japon, waarby deze cape toebehoren is. Het ensemble werd van parelgrijze wollen stof gemaakt en met een paarse hoed voltooid. Amper getailleerd De tailleurs hebben dit seizoen byna altyd een kort, amper getailleerd jasje, terwijl ze veelal nog met een japon, inplaats van een rok en blouse gepaard gaan. 4> Christian Dior verblufte ons met een byzonder flatteus model van ge heel nieuwe allure, dat op het eerste gezicht een japon leek. Het heeft na melijk een amper getailleerd lyfje met blinde knoopsluiting en zevenachtste mouwen. Aan het lyfje is een ruime rok geploid aangezet. De mantel is van rode wol, heeft drie knopen op de rok 12) Jacques Fath tailleerde het jasje van een Schots geruit pakje genoeg om duidelyk het mid/del aan te geven, doch hy snoerde de taille niet. Hy liet de mouwen, zoals overal gebruikelijk, kort dat wil zeggen vijfzesde gar neerde ce halsopening met een persia ner kraagje, plooide de rok rondom en Verhaal voor de kleintjes Ze wisten al gauw wat ze het leukst van de vakantie vonden: bomen klim men. „Begryp je zulke kinderen nou?", vroeg oma hoofdschuddend, maar va der en moeder begrepen het best. Want in de stad waar zij woonden konden de kinderen dat waren Maarten, Ar nold en Bepje nooit in bomen klau teren. Stel je voor, wat zouden de mensen wel zeggen als ze hen zagen zitten in één van de statige bomen langs de laan waar zy woonden! Nee, in de stad ging zoiets nu een maal niet. maar hier buiten kon het wel en daarom had moeder, voordat ze naar het buitenhuisje midden op de Veluwe vertrokken, voor alle drie een sterke overal gekocht, zodat ze net zo veel konden stoeien en ravotten als ze wilden. Arnold was bepaald trots op de eerste winkelhaak die hy in zyn lin- kerbroekspyp kreeg toen hy achter een tak bleek hangen. .,'t Is zonde", zei oma en ze schudde wéér haar hoofd maar moeder zei dat het niets hinderde zolang de kinderen zuinig waren op hun „goede spullen", zoals ze het noemde. „Je bent een fyne moe," zei Arnold waarderend en hy voegde er aan toe: „Mag ik nog een boterham?" „Toe dan maar," zuchtte moeder. „Maar dan moetep Jullie vanmiddag naar het dorp om nieuw brood te ha len, anders hebben we niet genoeg Jullie eten me de oren van het hoofd!' Zodat het drietal 's middags naar het dorp gestuurd werd om vers brood te kopen, het was niet meer dan een kwartiertje lopen, maar ze deden er tenminste een half uur over: er was zoveel te beleven onderweg, zoveel te zien. Bepje bewonderde de mooie pad destoelen. ze plukte brem en dopheide en snoof de zuivere frisse geur van de dennebomen. De Jongens letten daar niet op, ze zagen alleen dat die oude dennebomen met hun kronkelende takken pracht bomen waren om in te klimmen! Ar nold hees zichzelf omhoog aan de lin kerkant van een grote, oude den. Maar ten aan de rechter en Bepje bleef aar zelend staan. In haar hart vond ze het een beetje griezelig en toen Arnold riep: „Kom toch ook!" antwoordde ze: „Ik blijf hier om op het brood te pas sen". Dat leek haar wel zo veilig toe Arnold klom het hoogst, hij was wer- kelyk heel hoog boven de grond en het was maar goed dat oma het niet zag Arnold werd zo overmoedig, dat hij met zijn armen aan een tak heen en weer zwaaide. want ze zou stellig haar hart vasthou den en haar hoofd schudden. Maar het bleek gemakkelyker om te klim men dan te dalen, merkte de waaghals al gauw. want toen Maarten al weer veilig op de grond stond, spartelde Ar nold moeizaam aan een tak enkele me ters boven de grond terwyl hy pro beerde om de tak onder zyn zoeten te bereiken. Nee, dat was niet eenvoudig, gaf hy toe, nadat hy met een zwaai en een sprong eindelyk op de zachte, met lagen dennenaalden bedekte grond tuimelde. Hy had schrammen op beide benen en zyn handen zaten vol kleverig hars. „Morgen doe ik het weer," kondigde hij dapper aan. De volgende morgen renden ze regel recht naar dezelfde boom en Arnold werd zo overmoedig dat hy met zyn armen aan een tak heen en weer zwaaide. Maar het was een halfdode tak die eerst een waarschuwend ge kraak liet horen en opeens: „Krak.." zei, zodat Arnold met 'n luide schreeuw naar beneden viel. Gelukkig was het geen hoge tak maar toch had hy zich lelijk bezeerd: vlak onder zyn knie had hy een diepe schram en het bloed liep met een dun straaltje naar beneden tot op zyn sok. Bepje, die zich net met veel moeite op de onderste tak van een boom had gewerkt en daar heel trots op was wilde meteen naar be neden springen om haar broer te hel pen, maar ze merkte tot haar schrik Het is altyd prettig om iets klaar te maken wat er fleurig uitziet, wat de meesten nog niet kennen en wat bovendien nog heeriyk smaakt ook! Dat is b.v. het geval met tomatenmandjps met kaassla, waarvoor de tomaten zo gesne den en uitgehold worden dat ze op mandjes lijken, welke dan gevuld worden met een mengsel van stukjes kaas, appel, augurk, ham, bieslook en mayonaise en bestrooid worden met wat paprika. ZONDAG MAANDAG DINSDAG WOENSDAG DONDERDAG VRIJDAG ZATERDAG Tomatenmandjes met kaassla; ribstuk met bloemkool en aardappelen; gevulde meloen. Ryst met kerryschote! (met rest vlees), sla; yoghurt. Nierragoüt, komkommersla, aardappelen; vanillevla met bit terkoekjes. Stoofpot-appelen, witte bonen en spek; koffievla. Gebakken bloedworst, zomer rode kool, aardappelpurée; ap pelschoteltje. Viskoekjes, worteltjes, aardappelen; bessesappudding. Kaassla; fruit. Recept: Gevulde meloen 1 meloen, 300500 gr. verse vruch ten, 34 dl. suikerstroop, desgewenst iets slagroom. Van de meloen het dekseltje afsnij den, de pitten eruit halen en het vruchtvlees voorzichtig losmaken zon der de schil te beschadigen. Het vruchtvlees in dobbelsteentjes snyden en vermengen met het andere fruit, eventueel ook in plakjes gesneden ba naan. De meloen met de vruchtemsla vullen, de suikerstroop erover gieten en desgewenst garneren met wat slag room. vulde het geheel aan met een persianer toque. 13) Christian Dior maakte het jasje van een zwart en witte tweed tailleur heel kort en bijna-recht. Het is nau- welijks langer dan een spencer en hoort by een japon met even uit staande rok. korte mouwtjes en een zwart lederen ceintuur. Het bijbeho rende hoofddeksel is een kozakken- muts van zwarte nertz. 14) Jacques Fath bracht, zoals vele andere ontwerpers, de dubbele rug. In dit rode pakje is het een los, afstaand rugpand, dat tot net boven de taille reikt. Rood is de hoed die by deze tail leur gedragen wordt. Kraagloos decolleté Japonnen, hoe dik soms ook de wol len stof, hebben een uitgesproken voor keur voor korte mouwen en (kraag- loze) decolleté's. Modellen met rechte of iets wijdere rok, met ceintuur op de normale plaats of hoge taille wisselen elkaar zonder strijd af. Een on-winters nieuwtje is de mousseline japon, die hoogtij viert. Een dernier cri is de rok, die tot de enkels reikt, gelanceerd door Dior en Heim, die ieder een half dozijn modellen van deze revolutionaire lengte op het tapyt brachten. 15) Christian Dior heeft de hoogge plaatste ceintuur nog niet verbannen. Gemaakt van stof. bracht hy er een op deze rechte kimonojapon aan, die van zwart en wit geruite canvasstof is gemaakt. De ceintuur rimpelt het rechte lyfje ineen: een kraagloos de colleté en driekwart mouwen zyn de verdere karakteristieken van deze creatie, die met een hoedje van de zelfde stof wordt aangevuld. 16) Christian Dior signeerde ook dit lavendelblauwe Shetland japonnetje dat korte mouwtjes en een kraagloos decolleté heeft, terwyl de taille door een lederen ceintuur wordt omgord. Bij dit jurkje met zyn even uitstaande rok hoort een spencer vtan dezelfde stof, die de ceintuur net aan het gezicht onttrekt. Een beverhoed is er de ver dere accessoire by. 17) Jacques Heim laat hier een ja pon zien, die taillenaad noch ceintuur heeft. Het model is gemaakt van don- kergryze wollen flanel en heeft een even uitstaande rok. De brede kraag staat van de hals af en een flatteuze nertz hoed completeert deze creatie. Recept: Stoofpot-appelen, witte bonen, spek. 200 gr. witte bonen, 1 kg. aardap pelen, 1 kg zoete appelen, 60 gr. boter, iets zout, 2 lepels donkere stroop. De aardappelen en appelen gaar koken en stampen. De apart gaarge- kookte witte bonen en de boter erdoor roeren. De stroop en het spek er apart by presenteren. 18) Lanvin-Castello combineerde de hoge taille met een valse bolero. Deze laatste ontstaat onder een plastron achtig pand, dat boven de taille is op geknoopt, en gaat op de rug over in een kort bloesend lyfje. By deze effen wollen japon hoort een kleine bont- hoed. 19 en 20) Van Christian Dior ten slotte twee nouveauté's: de mousseline japon voor de winter en de lange rok. De eerste is geheel gerimpeld en ge maakt van bruine mousseline; als toe behoren een nertz toque en een man tel van zwarte suède, gegarneerd met een nertz kraag. Het tweede model is bedoeld als middag- en dinerjapon en werd ver vaardigd van wollen pied de poule in gjrys en zwart. Het is een ensemble van lange (boeren)rok, jakje en zwarte blouse. De vlakke baret is van pied de poule-stof. J. V. plllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll dat de grond veel verder leek dan zy dacht. „Eén., twee..", moedigde ze zich zelf aan, maar ..drie., zeggen durfde ze niet. Ze stond wat radeloos op de tak, met de armen om de stam ge klemd. „Arnold!" riep ze. Arnold kwam na- derby gehinkt. „Het is niets", stelde hy gerust, toen hij zag dat Bepje met ontzetting naar zyn geschramd been keek. ,,Het gaat zo over. Vooruit, Bep, spring!" „Ik...." stamelde Bepje, maar ze vond het toch wel wat kinderachtig om te zeggen dat ze niet durfde. Daar om kneep ze haar ogen dicht en sprong! Ze kwam stevig op haar beide benen terecht tot haar eigen ver bazing. „Zie je nu wel", zei Arnold, „Het is niet griezelig". Dat merkte Bepje ook, ,,Ik wil het nóg eens doen," zei ze en nu sprong ze, een beetje bang nog, maar met open ogen. Nu moet je we ten, dat Bepje die morgen geen overal aan had, maar een vroiyk geruite zo merjurk. Een terwyl ze sprong, blies plotseling de wind haar rokje op. zodat het achter een tak bleef hangen en openscheurde oei, wat een grote scheur was dat! Ze keken alle twee een beetje op hun neus, Bepje en Ar nold, tot ze een schreeuw hoorden: „Help!" Het was Maarten's stem. Ze zagen hem honderd meter verder in een oude eik. „Ik zit vast", huilde hy en wrikte met zyn linkervoet heen en weer. Maar de voet zat stevig tussen de stam en een dikke zytak geklemd. Dat was me wat „Die nare boom," zei Bepje vol me- delyden. „Hèlp me dan", smeekte Maarten. Dat was gemakkelijker gezegd dan ge daan wat konden ze doen? Maar als de nood het hoogst is is de red ding naby. Want wie kwamen daar aangewandeld? Vader en moeder met oma en natuuriyk kon vader helpen. „Hou je stevig vast, Maarten", zei hy en gespte Maarten's sandaal lós, zodat hy ziin voet uit de schoen kon trekken en uit de boom kon springen. Vader ving hem op en trok daarna de san daal uit de boom. Met zyn vuile han den veegde Maarten over zyn betraand gezicht. Vader, moeder en oma keken van de een naar de ander: van de behuilde Maarten naar Arnold met zyn be bloede en beschramde benen en naar Bepje met haar gescheurde jurk. Maar Arnold, Maarten en Bepje wa ren die ongelukjes al byna weer verge ten en toen ze 's avonds aan tafel za ten. zei Maarten met overtuiging dat hij bomen klimmen het leukst van de vakantie vond. Arnold en Bepje waren het er roerend mee eens. En oma schudde haar wyze grijze hoofd. M. F. B. Ten gerieve van breilustige lezeressen publiceren wR hierbij nog enige modellen. De grote foto brengt een twinset in beeld, jumper met kort aangebreid mouwtje, loshangend jasje, waarvan de voorpanden dwars gebreid met gekleurde randen, 800 gram middeldikke wol. De kleine afbeelding laat een don kergroene damessportjumper zien met aangebreide capuchon. Capuchon en pas in afstekende kleuren en gebreid in een fan tasiesteek; 775 gram sportwol. SI lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1956 | | pagina 13