I ifa I A\ Mé* <7! ONS MENU Blouses die meer dan „een blousjezijn Ten onrechte het stiefkind van de garderobe lqRR£ I O I )§T' In vrijheid tot volle wasdom! Ws VAN DE WEEK ZATERDAG 28 APRIL WEKELIJKS BIJVOEGSEL PAGINA 3 Spiegeltje, spiegeltje aan de wand. Parijs, april 195G De blouse, zo prettig, zo praktisch en zo nodig als ze in de garde robe ook is, blijft in de ogen van menigeen het stiefkind van de uitzet. Aan dat stiefkind wordt niet overmatig veel zorg besteed; het ontstaat soms uit een oud jurkje, waarvan zelfs de beste delen niet erg mooi meer zijn, of uit een couponnetje dat, wie weet waar van daan kwam, wordt het gemaakt door handen die met schaar en naald bijna geen weg weten't is immers „toch maar een blousje". In het oog van de grote modevorsten is de blouse echter zo'n verschoppeling niet. Zij besteden er evenveel zorg en werk aan als aan andere kledingstuk ken en terecht D e blouse is immers een blikvanger, ze valt het eerst in het oog, voordat kritische blikken naar rok, kousen en schoeisel afdalen; ze is zelfs het enige (of bijna enige) waarnaar uw tenue beoordeeld wordt wanneer ge achter uw bureau, een lo ket of op een eetkamerstoel zit, of wanneer ge achter de toonbank of balie staat. Logisch en vanzelfsprekend dus dat ge aan die blouse wat meer dan nalatige zorg besteedt ,dat ge het stofje met overleg kiest en niet maar aan het toeval overlaat, dat ge het model met zorg kiest en aan de met overhemdllnnen verstevigd. De blouse is streng getailleerd; de korte mouwtjes zijn naast de schouder Inge zet. Het brede decolleté, dat aan "de voorkant zeer ondiep ls. vormt op de rug een diepe V en is met een rechte biaiskraag afgewerkt. De kraag en het schootje zijn op de rug gespleten. De vierde blouse is minder bewer- kehjk dan de voorgaande modellen. Ze wordt gemaakt van dunne wollen jer sey in Undebloeseantlnt of andere zachte kleur. Het lange, getailleerde en mouwloze model is gegarneerd met geappliceerde epauletten en een dito halsband van zwarte jersey. Onder een van de schoud era pplica ties is een blinde sluiting verwerkt. Tot slot een moderne handblouse van pastelkleurige shantung. De brede kraag, de mouwboorden en de zak- kleppen zijn met linnen verstevigd, hetgeen deze soepele, dunne blouse een gesoigneerde allure geeft. De knoopslultlng is aangebracht op een belegstuk dat tot de taille reikt. J. V. (Ingez. Med.-Adv.) Zij miste opeens.. zelfvertrouwen en dat in haar eigen keuken. Niet» wilde, niets lukte. En dat voor een vrouw, bekend om haar verzorgde maaltijden. Tot- dat zij merkte dat er iets aan de maizena haperde, 't was niet de maizena die ze gewend was; de naam DURYEA stond niet op het pak. Zeker, ze had MAÏZENA DURYEAgevraagd, zoals alt\jd, maar nu stond er iets anders in de kast. Zo zie je: Wel gevraagd, maar niet gekregen.Iet»om te onthouden! Voor een» en altijd: Niet alleen Maizena DURYEA vragen, maar ook opletten dat U in derdaad DURYEA krijgt. mode aanpast zoals ge dat met uw japonnen doet. en dat ge aan de coupe en aan de afwerking even hoge eisen stelt als aan die van uw gro tere kledingstukken. Wanneer ge dat doel. zullen de moderne blouses, die hierbü in tekening zijn gebracht, zeker een succes worden. De eerste blouse is van soepele, be drukte zijde in bruin, wit en zwart. De rug is wijd blousend en gerimpeld op een vaste tailleband (die met linnen verstevigd is!Een rechte biaiskraag (eveneens op linnen gezet) eindigt op de borst m een korte, soepele strik De voorkant van de blouse is getailleerd en heeft onder de strik een blinde knoopslultlng. terwijl op de tailleband een knoop zichtbaar is. Blouse nummer twee is van bedrukte katoen, stevige stof in de trant van piqué of tobralco. Het model is streng getailleerd en op een rond gesneden tailleband gezet die met een gesp wordt gesloten. Het heeft voorts naar moderne trant een smal, afstaand kraagje en korte ingezette mouwtjes, die even uitstaan. Het derde model kan óf van soepele zijde óf van katoenen satijn worden gemaakt. In beide gevallen worden de mouwtjes, de kraag en het schootje Neem eens twee kurken. Van de ene kurk maak je de kop van Bello. Neus -en ogen zijn zwarte of gekleurde kraaltjes die je. evenals de oren met sneldrogende lijm vastplakt. De oren knip je uit pa pier. Voor het lijfje snijd je een stukje van de tweede kurk af. Hals, poten en staart zijn lucifers. Teken Lorre op een stevig stukje papier over. Knip daarna alle papier rondom Lorre weg. Kleur kopje rood. vleugels groen borst geel, staart blauw, tongetje rood.de ring grijs en de lucht met de ster lichtblauw. Steek een draadje door gaatje A en hang Lorre boven |e bed. Charley maak je van 2 pijpereinige/s en wat restjes van lapjes stof. Vouw de pijpereiniger eerst in twee gelijke helften. Daarnaomwinden met oranje wol. Maak een klein strikje van wol en maak dit vast zoals in voor beeld C. Vouw nu de kop zoals hiernaast in voorbeeld 12 en 3. De tweede pijpereiniger de armen draai je één slag rond de nek van Charley. Vul Charley op met wat wolpluksels en maak daarna een eenvoudig broekje en jasje. De ringen zijn gebogen van dun koper- of ij ze rd raad. tIE onlangs Haydns* „Jaar- getijden" hoorde en daarbij. behalve aan de muziek ook de tekst de nodige aandacht wijdde, zal zo vermoeden wij mèt ons, wel na gepiekerd hebben over het .Idyllische", dat in die tekst geborgen lag. Het „hoe genoeglijk rolt het leven des gerusten landmans heen" vond een equivalent in uitdrukkingen als deze: „Reeds spoedt zich de land man vrolijk tot de arbeid op het veld: in de lange voren loopt hij de ploeg fluitend na. Met afgemeten tred werpt hij dan het zaad uit. dat de akker trouw bewaart en spoedig tot gouden vrucht doet rijpen". Of: „De landman heeft zijn werk vol bracht en moeite noch vlijt ge spaard. Zijn loon verwacht hU uit Hanna in ons land heten ze mis schien Kloris en Roosje hun stralende duetten over de velden kunnen zingen en mogen getuigen van het „Beminnen en bemind te worden is het hoogtepunt van vreugde, is des levens zaligheid en geluk", moet er héél wat gebeuren en hebben ze allebei misschien eelt- knuisten gekregen van het zware ploeteren GEKHEID op een 6tokje; de boeren mogen dan al moeten werken, er is gelukkig óók nog iets als „loon naar werken" en hoe vlijtiger ze dat doen. hoe meer er op de Boerenleenbank komt. Dit GA bijv „de boer op" in de Haarlemmermeer en ge krijgt een idee van de enorme be drijvigheid. die er ontplooid wordt om straks een dikke, witte bo terham te bezorgen. In de oorlogsjaren bent U er daar wed ik om! hongerig heen getrokken. te voet of op de fiets. Nu zult U er zo gemakkelijk niet meer toe komen en tóch loont het de moeite, zeker over enkele maan den als het graan er goudgeel te pronken staat! Er is al het „springen van de lammeren", het „fladderen van de vogels", het .alles levende, alles woelende, alles bewegende" dat door Haydn zo meesterlijk bezongen is. En wanneer U maar niet denkt aan het zwoegen, dat aan deze groei en komende bloei onvoorwaardelijk Maak U niet dik: dun is gezonder! Het Voorlichtingsbureau voor de Voedingsraad meldt: Wanneer vreemdelingen een oordeel gevraagd wordt over het uiterlijk van de Nederlander, komt vaak naar voren dat zij de kinderen allerliefst vinden, maar de volwassenen en vooral de vrouwen te zwaar en weinig elegant. Wordt hun mening gevraagd over de Nederlandse keuken, dan luidt die vaak: te zwaar en te vet. Het gaat in vele gevallen somen: te zwaar zijn en te vet voedsel gebruiken en het ls on gezond. Was het niet ongezond, wij zouden er het zwijgen toe doen: ieder moest dan immers zelf uitmaken of hi) wel of niet dik wilde zijn. Het gaat echter om het belang van ieder persoonlek en van de gemeenschap in haar geheel. Het ziekteverzuim zou lager zijn en de arbeidsprestaties hoger, als men er- tA. ja: dat fabeltje van het „ge- I noeglijke boerenleven" kennen J we als verouderd. Het is hard werken en in deze tijd van C.A.O.'s hard uitkijken voor wie zich op het veld bevindt: „Papa" Haydn zag dit alles met naïever blik en poëtischer geest dan het huidige geslacht. Het is van 's morgens héél vroeg tot 's avonds héél laat een voortdurend bij de pinken zijn! Voordat alle voren rechtlijnig getrokken en met zaad gevuld zijn, voordat het „O, hoe lieflijk is thans de aanblik der vel den". waarvan Haydn juicht, be waarheid is en voordat Simon en is t, waar het in deze tijd per slot om gaat: de poëtische kant van de zaak is er over het algemeen niet meer zo bij. wat wél jammer maar anderzijds toch begrijpelijk is Voor de buitenstaander zijn de velden met agrarische produkten die er op stapel staan of nü nog in de velden geborgen liggen, een lust voor het oog! In wélk jaareetijde van de vier ge ook de landerijen intrekt, er ls altijd wat te zien. zelfs voor deceen, die niet over zulk een schilderkun dig oog beschikt als een Jan tan Goyen. wiens niet te tellen land schapsbeelden van driehonderd jaar geleden ons beeldrijk vertellen van de luisterrijke schoonheid uit de 17e eeuw. toen het moderne ver keer nog niet zijn prozaïsche voren door het land getrokken had. verbonden is, wanneer U het „men selijke" uitschakelt en alléén denkt aan het verhevene en zoals Haydn het zag, het „Goddelijke" dat aan deze groei en deze bloei ten grond slag ligt. dan ben ik ervan over tuigd dat U een wandeling of een autotocht naar „den buiten" zult loven, nu het voorjaar eindelijk gekomen is. De voren en de velden liggen klaar om er straks van te oogsten: denk niet dat het gemakkelijk is gegaan wanneer U de buikriem na de maaltijd losser maakt, maar uw voedsel werd door de natuur geze gend en smaakt te heerlijker, nu het weer in vrijheid tot volle was dom mocht komen! Dót wist de oude. levenslustige Haydn óók al! FANTASIO naar streefde zijn lichaamsgewicht op peil te houden. Om te voorkomen dat het lichaams gewicht boven het normale stijgt, moet men matigheid betrachten in de voe ding, dat wil zeggen in het gebruik van die levensmiddelen die dik maken, zoals vetten van allerlei aard. suiker, zoetigheid en meelkost. Op het gebruik van melk, kaas, vlees, vis cn eieren, groenten en fruit be hoeft men met te bezuingien, het zou zelfs niet goed zijn dit te doen. Het vetgebruik in ons land is de laatste Jaren sterk gestegen: sinds 1938 met 35 Het is helemaal niet nodig terug te keren tot de gewoonte om de boterhammen, die belegd wor den, niet te besmeren, maar het zou wel goed zijn opnieuw te komen tot een geringer gebruik van vetten. Welke hoeveelheid een juiste is. kan niet zon der meer worden gezegd: dat hangt vooral af van de gebruikte porties brood en aardappelen. In het algemeen is het echter wel zo. dat het verstan dig is het brood niet meer dik te sme ren, in de groente slechts weinig boter of margarine te verwerken en niet veel vette Jus over de aardappelen te schenken. Eet men gebakken aardap pelen. dan is het gebruik van jus trou wens overbodig. De neiging om tussen de maaltijden door veel te snoepen, is zeker onge wenst. evenals de gewoonte om een groot deel van de boterhammen van suiker, jam. strooisels of ander zoet belegsel te voorzien. Er is keus genoeg in gezondere broodbeleggingen. Als regel is het zuiniger om pap voor het gehele gezin op smaak af te maken, dan om ieder zelf de suikerschep te laten hanteren. Vele papsoorten zoals havermout, pap van gaar tarwegries. gort- en rijs tepap zijn zelfs het smakelijkst wan neer zij met weinig suiker zijn gezoet. Pannekoeken, broodschotel, droge rijst of gort met boter en suiker zijn voor een keertje niet kwaad; een ge regelde plaats in het menu van de week zouden ze echter beter niet kun nen innemen. Lichte melktoespijzen en vruchten- gereohten verdienen verre de voor keur. Vooral nu het weer wat warmer wordt, ls het goed gebruik te maken van de overheerlijke yoghurt. Het ls geschikt voor ontbijt en als nagerecht, altijd fris, smakelijk en voedzaam. ZONDAG t Toostje met sardine, plakjes hardgekookt el en tomaat of radijs; varkensvlees, bloemkool au gratln, aardappelen; schuimige sinaasappelvla met waalerbiscuits. MAANDAG t Kop bloemkoolsoep; varkensvlees, raapstelen, aardappelen. DINSDAG t Gebakken lever, postelein, aardappelpannekoek; fruit. WOENSDAG Gehakt, andijvie, aardappelen; vanillevla met bitterkoekjes. DONDERDAG Gehakt, gestoofde prei, aardappelpuree; fruit. VRIJDAG i Gekookte vis, gemengde sla, aardappelen, botersaus; yoghurt met stukjes banaan. ZATERDAG Macaroni met stukjes worst en kaas, tomatensaus; fruit. Recept: Bloemkool au gratln. 1 bloemkool. 3 dl melk. 30 gr. bloem. 35 gr. boter, 50 geraspte kaas. zout. paneermeel. De bloemkool schoonmaken, wassen en gaarkoken in water met zout. Een sausje maken door het grootste deel der boter te smelten, de bloem er door te roereh en melk toe te voegen. Van het vuur af plm. 40 gr. geraspte kaas door de saus mengen. De -bloemkool overdoen in een vuurvaste schotel, de saus er over gieten, bestrooien met een mengsel van paneermeel en rest geraspte kaas. De overgebleven boter in klontjes erover verdelen en de schotel gedurende 10 min. in een warme oven met bovenwarmte plaat sen. Recept: Schuimige sinaasappelvla. 4 kleine eieren (of 3 grote), 75 gr. basterdsuiker, sap van 3 ft 4 sinaas appelen en 1 citroen, waarvan ook wat geraspte citroenschil, waaier wafels. In een gave geëmailleerde pan de eidooiers met de suiker luchtig roeren. Geraspte citroenschil en het sap van citroen en sinaasappelen, gezeefd, toe voegen. De massa verwarmen en laten binden (vooral niet koken) onder goed roeren. Het stijfgeklopte eiwit door de vla scheppen en het geheel nog even verhitten. De massa laten afkoe len en overdoen in een grote of kleine glazen schaaltjes. Presenteren met waalerwafels. f Ingez. Med -Adv.)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1956 | | pagina 15