Een Zoeklicht Schoolkeuze voor Prinses Beatrix door toekomstige taak bepaald ZATERDAG 28 JANUARI WEKELIJKS BIJVOEGSEL PAGINA 4 Met Churchill in de tuin van Hale is Soest dijk. 1946. Ben van Eysselsteyn. „Verweerde stenen". H. P. Leopolds Ultge- versmij. 's-Gravenhage 1955. Wanneer men. zoals uw critica, ge middeld tien Nederlandse boeken per maand leest, waar dan nog het nodige aan buitenlandse literatuur en artike len bijkomt, dan gebeurt het maar hoogst zelden meer dat men verzonken raakt in een boek. Het diepe lezen, onbewust van tijd en omgeving, het verloren zijn in een verhaal zodat een storing een korte schrik veroorzaakt en de lezer even zijn ogen uit moet wrijven om bewust tot de realiteit terug te keren dat is er zelden meer bij Helaas, want ik vraag mij af of er een belevenis is. die deze in intensiteit en voldoening evenaren kan Tot mijn vreugde en verwondering echter heeft de roman ..Verweerde Stenen" mij deze sensatie bij uitzon dering nog eens teruggegeven Daar het mij interesseerde welke indruk het nieuwe werk van deze bekende schrij ver zou maken, bekeek ik het ik snuffelde er even aan. zoals dat in vakkringen genoemd pleegt te worden en voor ik er erg in had was ik halverwege. En daar de neiging tot het ontleden van de eigen emoties, van kindsbeen af reeds aanwezig, door de kritische arbeid in niet geringe mate is toegenomen en „omdat zo zelden mij mag gebeuren D'ervaring die ik zo garen zag." om P. C. Hooft te va riëren. ben ik spoorslags gaan zoeken naar de gronden van deze reactie. Was het het onderwerp of de tijd? Ik ben mij niet bewust, dat Drentse heren en pachters in die wel zeer be langrijke tijd de tweede helft van de achttiende eeuw met zijn eerste vlagen van democratie mij zo na aan het hart liggen, dat mijn kritische zin er door verzwakt zou worden. En v OP DE BOEKENMARKT Waar de rogge om de ruïnes groeit „het oude landschap" boeit mij slechts zoals ieder land dat nog niet bezaaid is met huizen en koolvelden. Het feit. dat ik dit boek in één adem. om niet te zeggen ademloos, heb uitgelezen moet dus geheel aan de debetzijde van de schrijver komen. Want zijn stof is in de strikte zin van het woord niet nieuw wij hebben al vele herenhui zen in de letterkunde zien ondergaan en „de rogge om de ruïnes zien groeien" om met J. C. Bloem te spre ken. Het moet dus de wijze waarop zijn. die mij in zijn ban gehouden heeft en er rest mij niet anders dan deze wijze te definiëren. Ben van Eyssclsteyn bewijst met deze roman, dat hij een van Neder lands beste vertellers is en dat hij visie heeft. Vervolgens weet hij dat gene wat hij vertelt op zulk een ge raffineerde wijze te doseren, dat men aan het eind van iedere episode ver langend aan de volgende begint. Ook is hjj er in geslaagd zijn historisch onderwerp zó levend te maken, dat het lijkt alsof de eeuwen terugge draaid zijn. Ook hierbij Is zijn ge voel voor evenwicht en zijn kennis van de menselijke roerselen hem te Stade gekomen. Hij heeft n.l. de onrust van het tijd perk als het ware in de zinnen mee naar binnengesmokkeld zonder veel over de sociale gebeurtenissen te spre ken. geheel zoals de politieke en socia le stormen, die begonnen op te steken bij het gezin van Linge op zijn afge legen havezathe nooit regelrecht, maar als een tocht door de kieren naar bin nen gekomen zullen zijn. De nadruk blijft op de mensen liggen en zodoende vrijwaart de schrijver zijn lezer voor die onuitstaanbare gesprekken over politiek en maatschappij, die nooit door enig levend wezen gevoerd kun nen zijn. doch die auteurs van histo rische romans zo gaarne gebruiken om de lezer duidelijk te maken dat het openbare leven werkelijk niet verwaar loosd wordt. Van nog een raffinement wordt men zich bewust als men tot de ontdekking komt. dat de lokale kleur uitnemend is aangebracht zonder dat de schrijver zich bediend heeft van dat grove en gewoonlijk wat effect betreft alleen maar lachwekkende middel, de streektaal. De hele roman staat in modern Nederlands en Van Evsselsteyn heeft het zo weten te schikken dat deze wijze van spreken zelfs bij de minst ontwikkelde acht tiende eeuwer niet onnatuurlijk aan doet. Dit laatste kan hij m.i. alleen bereikt hebben door zijn talrijke per sonages zodanig hun rol voor te schrij ven. dat de afwezigheid van een eigen idioom onopvallend wordt tegenover de gang der gebeurtenissen. Dit is een goede oplossing voor het taalprobleem bij historische en regionale romans, want bij de eerste soort maken de archaïsmen gewoonlijk dezelfde indruk dieGotische huizen gebouwd in 1900 maken, terwijl de laatste soort een hybridisch ding wordt, omdat de sujet ten gewoonlijk spreken in hun dialect, maar denken in algemeen beschaafd. Deze roman, die zich afspeelt op de grens van oud en nieuw, maakt behal ve door zijn levendige verteltrant en zijn intelligent plastisch gestelde ge sprekstoon. ook daarom zon organi sche indruk, omdat de schrijver er aan gedacht heeft het verval van de oude periode zowel van binnen uit bij zijn heren als van buitenaf de historie aan te wijzen. De drie episoden, waarin het verdeeld is, geven het gelukkig niet de gruwelijke lengte van de beruchte driedekkers. Bondig heid is ook een van zijn kwaliteiten. Van deze episoden is de tweede, het dagboek van het meisje Charlotte Emilie in haar huwelijk met de Dren tenaar Bemier van Linge. het fijnste uitgewerkt. In het derde deel zijn de instorting van de eenzame Bernier na de dood van zijn vrouw en de terug keer van de zoon Avolt eigenlijk de enige keer dat de nieuwe tijd als door een open raam naar binnen komt zuiver en in dezelfde tint als het ge heel gesteld. Het opduiken van de kleinzoon Hans en de brand van de Rheehorst doen wat melodramatisch aan. Brand is het einde van zo menig door geesten bevolkt huis geweest. Dat Ben van Eyssclsteyn deze geesten, be stand als zij blijken te zijn tegen vuur en vergetelheid, nog eenmaal ziel en lichaam heeft gegeven en hen op zo boelende wijze verstaanbaar heeft ge maakt voor de moderne lezer, is een prestatie van de bovenste plank CLARA EGGINK. Doch het liefst i6 zi) alleen, met haar hartsvriendin Renée Roëll, of in de beslotenheid van haar „werkplaats" waar zij zich ongestoord op het beeld houwen kan werpen. Daaruit mag ook weer niet worden geconcludeerd, dat Prinses Beatrix zich niet zou interes sehen voor de nationale- en interna tionale vraagstukken. Zij kan over die problemen discussiëren op een manier, die aantoont dat haar belangstelling ongeveinsd en zeker niet oppervlakkig in (le loop der jaren Eenmaal zal zij fle scepter zwaaien over ons dierbaar vaderland I (Speciale berichtgeving) n ons vorig artikel hebben wij er op gewezen, dat Prinses Juliana bij de opvoeding harer beide kinderen in Canada, grote waarde hechtte aan de persoonlijkheidsvorming. Dat zulks niet zonder resultaat is gebleven, weten vooral zij, die in nauw contact staan met de Prinsessen. Van onze oudste Prinses is bekend, dat zij zich kan doen gelden, zeker niet kritiekloos door het leven gaat en haar gedachten onge lofelijk snel kan formuleren. In hoeverre haar vastberadenheid en doorzettingsvermogen - dit laatste vooral op het gebied van boetseren, beeldhouwen en tekenen - vastere vorm hebben gekregen door het onderricht in de „werk plaats" van Kees Boeke, is moeilijk te zeggen. Vast staat dat zij in dit opzicht veel te danken heeft aan haar moeder. Gezien haar grote taak in de toekomst, is het een probleem geweest, welke school Beatrix zou moeten gaan bezoeken. Het Prinselijk paar was na rijp beraad tot de conclusie gekomen, dat de vorming van een speciaal klasje, zeker niet gewenst was. Trix en Irene zouden temidden van andere kinderen lager onderwijs moeten ontvangen. Beiden zouden moeten gewennen aan een „nor male" schooldag, aan de plichten, die ook voor elk ander school gaand kind golden en kennis moeten maken met de sfeer, die aan een kinder-gemeenschap eigen is. Zelfwerkzaamheid VOOR de keus vain de „werkplaats" van Kees Boeke in Bilthoven heb ben speciale redenen gegolden. Evenals haar koninklijke moeder, die de grote pedagoog Jan Ligthart In dertijd als onderwijzer voor haar doch ter uitkoos, was Prinses Juliana uiter mate geporteerd voor onderwijsvor men. welke erop waren gericht, het kind tot zelfwerkzaamheid te dwingen. In bepaalde kringen is de keus van de „werkplaats" bekritiseerd. Die kritiek evenwel is nooit steekhoudend geweest en sproot veelal voort uit conservatieve opvattingen. Evenals ieder Nederlands ouderpaar, hadden en hebben de ouders onzer Prinsessen het recht, die school voor him kinderen uit te zoe ken, welke zij als de meest gewenste beschouwen. De „werkplaats"-gemeenschap heeft Prinses Beatrix volop gelegenheid ge boden zich te werpen op die dingen, waarnaar haar altijd bezige geest uit ging en die niet behoorden tot het nor male lesrooster, dat voor elke Neder landse lagere school geldt. Geen „wonderkind" SPORT, spel. maar vooral tekenen heeft in die jaren haar grote voor liefde gehad. Het zich steeds ster ker ontplooiend tekentalent dat zij ongetwijfeld van haar grootmoeder van moederszijde heeft geërfd dwong haar tot een scherpe observatie Wanneer men kennis neemt van de prodiukten van haar creatieve geest in die eerste schooljaren, wordt men ver bluft door de rake wijze, waarop zij haar onderwerpen met potlood, pen of penseel, vorm wist te geven en bij het boetseren, waarbij ze haar fantasie de vrije loop liet, kwam zü eveneens tot opvallende prestaties. In de werkka mers van vader en moeder, maar voor al in haar eigen „werkplaats" treft men menig voorwerp aan, dat aan hoge artistieke eisen voldoet. Prinses Beatrix alzo een wonder kind? Wie dat zou durven beweren, zou onmiddellijk met haar persoon lijk in conflict komen. Want Prinses Beatrix haat een ieder, die in haar méér wil zien dan een meisje, dat toevalligerwijs een talent heeft. Geen opvallend groot, maar een re delijk talent. Ongeveinsde belangstelling HET leren is haar zeker geen spe len. Als gymnasiaste, die in de zomer van dit Jaar eindexamen zal moeten doen en zeker niet op be voorrechting zal behoeven te rekenen, kan zjj uren op haar huiswerk zitten blokken. Kind rijpte tot jonge vrouw Artistiek talent ontwikkelde zich Initiatief en durf ZEKER is zij niet de jonge vrouw, die als tyd. gelegenheid en om standigheid zich daartoe voordoen inactief zal blijven. Daarvoor is haar wilskracht te groot, is haar geest te levendig. Ook in dit opzicht vertoont zij dezelfde karaktertrekken ais haar vader, die tijdens zijn ,goodwill"-rei- zen naar het buitenland zo dikwijls van doortastendheid heeft blijk gege ven. Maar haar hoge positie zal Prin ses Beatrix bepaalde beperkingen blij ven opleggen Deze dynamische wereld vraagt even wel mensen, die over initiatief, durf en doorzettingsvermogen beschikken Onze oudste Prinses bezit deze eigen schappen zonder twijfel. De plicht roept EEN enkele officiële representatieve taak heeft Prinses Beatrix al ver richt. Te verwachten is, dat in de nabije toekomst haar officieel verschij nen in het openbaar veelvuldlger zal worden. De onbezorgde kindertijd is ook voor Prinses Beatrix afgesloten Men kan zich dit alles nog zo moeilijk voorstel len. Er is in die achterliggende 18 Ja ren wel héél veel gebeurd en héél veel veranderd. Het meisje, dat zo heerlijk kon ravotten in de uitgestrekte lanen van het park van het ouderlijk huis. zo intens kon genieten van het dieren leven. al6 padvindster de dolzinnigste avonturen wist uit te denken, is tot een jonge vrouw gerijpt. Op het sportveld van de school van Kees Boeke. 1946. Beatrix, Wilhelmina, Armgard. Haar binnen het bestek van een ar tikel te schilderen, is geen sinecure. Zelf wil zij dat allerminst, omdat een van haar vele deugden bescheidenheid is. Over haar jonge leven is ook de schaduw van een onbarmhartige oorlog gegaan. De sporen daarvan zijn in de wereld nog verre van uit gewist. Haar Koninklijke moeder heeft in menige toespraak de weg gewezen, hoe een nog op velerlei gebied ontredderde wereld uit de Im passe kan geraken. Het ligt In de schoot der toekomst verborgen, welke taak Prinses Bea trix in dit streven naar een betere wereld zal worden toebedeeld. Prinses Beatrix naar de winter-sport. Haar veranderde staatsrechtelijke positie komt al o.m. tot uit tog in het feit. dat zij lid zal worden van het voorname college, de Raad van State. Dat houdt in de eerste stap op de weg, die haar meer en meer zal bekwamen to de taak. welke straks voor haar zal zijn weggelegd. Dat God haar bi) de voorbereiding op die gewichtige taak zal sterken, steunen en beschermen, is de wens van gans het Nederlandse volk! Prinses Beatrix in bedrijfsschool van scheepswerf Ik hertoner mij een vakantieverblijf in het wintersportcentrum Grindel- wald. Het begrip voor het werk, dat de aanwezige persfotografen daar moes ten doen, kwam zo prachtig tot uiting in het antwoord dat zij gaf op een verzoek te willen poseren: „Leuk vind ik het niet. maar ik begrijp dat het moet!" Het is zeker geen meisje, dat de po pulariteit zoekt, maar zekere gezonde belangstelling voor haar doen en laten bij het vervullen van representatieve taken, niet schuwt. Nieuwe fase IN het vriendelijke witte hui6 in Soestdyk woont een gezin, waar de Vreugde zich doet gelden, maar ook verdriet zijn toegang kan krijgen. In dat opzicht onderscheidt dit gezin zich niet van die duizenden en duizenden andere Nederlandse gezinnen. Er groeien in dat huis kinderen op, die straks op hoge posten geroepen zullen worden. Prinses Beatrix is er één van. By het bereiken van de 18- jarige leeftyd Is een nieuwe, uiterst be- langryke fase in haar leven begonnen. Zeker niet van alles behoeft zü als 18-jarlge afscheid te nemen. In per soon zal onze oudste Prinses, die zo veel liefde en zorg aan de dag legt voor de kleine Marüke, niet veran deren. Doch in haar leven zullen zich meer plichten doen gelden, plichten welke onafscheidelijk ver bonden zün aan de status van haar. die eenmaal de scepter zal zwaaien over ons dierbaar vaderland. 10 september 1953: Prinses Beatrix voor het eerst naar een gala-bal met haar ouders in de Koninklijke Schouwburg te Am sterdam.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1956 | | pagina 14