lö III 1VI PI LOM L Mozarthulde na twee honderd jaar: EEN UNIVERSEEL GENIE 1 MAXIMILIAAN I, de keizer met de granaatappel.... Kunstenaarschap als genade 4e jaargang no. 4 ZATERDAG 28 JANUARI 1956 bOLZJ.1 J/ Yt 1riJCLT 1 j H - ROZEN EN DOORNEN Over de uitzonderlijk muzikale verschijning Wolfgang Amadeus Mozart, is en wordt zo ontzagwekkend veel geschreven, dat men eigenlijk huivert, daar nog enige noten aan toe te voegen. Het leven van deze „uitzonderlijke", deze „verlichte" die in een donkere kamer van het Hagenauer-huis in de Getreidegasse te Salzburg op 27 januari 1756 het levenslicht zag en op 5 december 1791 te Wenen overleed, geeft het beeld te zien van een onomstreden, een onvergan kelijk genie, wiens onverflauwde scheppingskracht, afgezien van enkele inzinkingen door de omstandigheden, de wereld verrijkt heeft met een schat van ongeveer 620 werken van pure schoonheid, ver vaardigd in een periode van nauwelijks dertig jaren. Als wonderkind begonnen - hij componeerde en speelde reeds piano op zijn vijfde jaar - heeft zich dit leven bewogen tussen vreugde en leed: de zonnige, blijde, vreugdevolle Mozart op wie jaren lang het accent gelegd werd, leeft in zijn wezen evenzeer als de met diepe levens ernst geconfronteerde. Dat leven is op rozen begonnen, doch met doornen geëindigd En wie, als wij, wel eens de lange weg naar het St. Marx Friedhof heeft afgelegd, om de plek te zien waar Mozart in een massagraf ligt en waar slechts een eenvoudige steen getuigt van hem, die de wereld muzikaal geïnspireerd en bevrucht heef t, schaamt zioh er over hoe armelijk eenzaam en verlaten dit begenadigde mensenkind ver ligt van een wereld, die thans in alle glans en perfectie zijn wonder- baarlijke scheppingen herdenkt: 200 Jaren na zijn geboorte Maar wellicht is deze aardse plaats ook niet belangrijk.... MOZARTS singulier muzikaal ta lent is gestimuleerd door zijn vader Leopold', zelf begaafd en hoogstaand musicus, onderdirecteur van de bisschoppelijke kapel te Salz burg. Deze heeft met groot verant woordelijkheidsgevoel niets nagelaten zijn zoontje de muzikale opvoeding te geven, die in overeenstemming was met het verwonderlijke talent van de kleine Wolfgang. Hij is in dit opzicht een voorbeeld geweest voor menig ouder. De jonge Mozart verbaasde reeds op heel jeugdige leeftijd door zijn ongewoon compositorisch vermo gen en ook zijn pianistische kundig heden waren zodanig, dat de vader in 1762 het besluit nam om met hem en zijn oudste dochtertje Maria Anna, kunstreizen te ondernemen. De kunst reizen vormen een apart hoofdstuk in Mozarts leven: eerst naar Miinohen, dan naar Wenen, waar Keizer Frans I Wolfgang met gunstbewijzen overlaad de. De successen van beide kinderen waren zodanig, dat meer kunstreizen volgden, o.a. naar Parijs, Engeland hier speelde Mozart voor de konink lijke familie Nederland (o.a. Den Haag, Haarlem, Utrecht) en voorts in ontelbare andere plaatsen Mozart in tussen steeds componerend. In 1769, dus op 13 jarige leeftijd reeds, men kan zich dit nauwelijks voorstellen werd hij tot concert meester van de aartsbisschop te Salz burg benoemd. Spoedig daarop volgde een reis met zijn vader naar Italië, die in waarheid een triomftocht was. Grote componisten van die tijd waren verrukt over hem. onderscheidingen vielen Mozart ten deel. universeel Mozarts kunst is. Niet een kunst, die vervalt ln excessen, maar toch een, waarin vreugde en verdriet herkenbaar en doorleefd zijn als uitin gen van een gerijpte persoonlijkheid, een gevoelig mens, aan wie, van Jongs af aan als Goddelijke genade, de won dervolle gave van het ware Kunste naarschap ten deel gevallen was. Mozart in zijn oneindig rijke mu ziek te leren kennen, steeds dieper te doorgronden. betekent een zeld zame blijdschap, waarvoor het huidige geslacht hem onuitsprekelijk dankbaar mag zijn. Hem zij deze dank op de dag, dat wij dit schrijven 27 januari 1956 uit het diepste van het hart gebracht, laten wij eindigen met Grilparzer3 prachtig gedicht, getiteld „An Mozart": „Dem groszen Meister ln dem Reich der Töne Der nde zu wenig tat und nle zu viel. Der stets erreicht. nie überschritt sein Ziel, Das eins und einig immer war das Schöne". WtJ hebben het genie, dat „nooit een noot teveel schreef", gelijk van hem gezegd is, reeds te veel noten gewijd! Men beluis te re Mozarts échte no ten! U kunt, zelfs dit héle jaar lang, daar niet genoeg van krijgen! Mits ge de kunst verstaat en het hart bezit, om ze te begrijpen en in U op te nemen! HET doorkijkje over de daken, dat de foto deze week Laat zien, is op zlohzelf eigenlijk niet van een treffende schoonheid Immers het onderwerp mag zeker niet bijzonder artistiek genoemd worden, ook is het niet een tafereel, dat sterk tot onze verbeelding spre ken zal en ons aan het mijmeren zet. Wi) zien niets anders dan een vrij willekeurig hoekje van een stad, met schoorstenen en draden, met zinken dakbedekking en met aanbouwsels, die ln het oog van een schoonheidscommissie wel nau welijks genade zullen hebben kun nen vinden. Toch gaat van dit onbetekenende door kijkje een zekere warmte uit, omdat een helder licht dit alles beschijnt. Wij voelen haast hoe de zon de gepleisterde muren verwarmt, en kunnen ons zonder veel fantasie voor stellen, hoe straks de gesloten luiken ge opend zullen worden omdat iemand zich eens even lekker in de zon wil koesteren. Wat daar achter al die venstens zich af speelt aan vreugde of verdriet, vernemen wij niet Maar allen worden overschenen door het heldere, weldadige licht. Onze tijd is wars van zoetelijke beeldspraak over het menselijk be staan, zoals men over het algemeen nuchtere eerlijkheid prefereert bo ven wereldvreemde verheven be spiegelingen. Trouwens, de werkelijk groten ook uit vroeger dagen, hebben al tijd geweten van de grootheid én de triestheid van het menselijk be staan. Wie werkelijk onder de men sen leefde, wist dat dikwijls het venster niet te ruim was en het uitzicht veelal beperkt bleef tot daken met lelijke schoorstenen en WOORD VAN BEZINNING mensen wilde leven, wist van kleine ramen, benauwde vertrekken en een uiterst beperkt uitzicht in het leven van heel veel mensen Maar zijn scherp ziend oog zag nog verder, hij wist dat wij mensen dikwijls voor elkaar de behuizing benauwd en kil en tot een gevangenis ma- Het moderne leven helder zien Een door en door ernstig levend mens als Vincent van Gogh, die door zijn brandende liefde tot zijn medemensen,, steeds weer temidden van en samen met ai de gewone ken Naar licht in deze benauwd heid. naar warmte in de grauwheid hunkerde zijn hart van dag tot dag. Van Gogh heeft veel nagedacht over de triestheid van het moderne leven. Daarom kon hij ln één van zijn vele ontroerende 'brieven aan zijn broer schrijven: „Weet Je wat de gevangenis doet verdwijnen? Elke ernstige, diepe neiging vriend te zijn, broeder zyn, liefhebben, dat opent de gevangenis met soeve reine macht, met zeer machtige be tovering. Wie dat niet kent, blijft ln de dood. Daar echter, waar de smpathle ontstaat, ontstaat het le ven. Dikwijls heet de gevangenis ook vooroordeel, misverstand, nood lottige onwetendheid, wantrouwen of valse schaamte In een schilderij oou ik iets willen zeggen, wat troos tend is als muziek. Ik zou mannen en vrouwen willen schilderen met iets eeuwigs, waarvan vroeger de stralenkrans het symbool was, en dat wy nu zoeken ln het stralende zelf. Dat zijn troostende dingen: het moderne leven helder zien, niette genstaande zijn onvermijdelijke triestheid Van dat troostende licht over al de gewone dingen des levens heeft Vincent van Gogh willen getuigen, zijn schilderijen zijn steeds weer ge tuigenissen van dat stralende licht, dat aan mensen in zorg en nood een glans van eeuwigheid geeft Het moderne leven helder zien. Helder, dat wil zeggen juist zoals het is, vol men selijke zorg en ver driet. met een onver mijdelijke triestheid, met dikwijls veel ge vangenissen en be nauwdheid. Maar helder ook in deze zin, dat ontdekt wordt dat ook dit ge wone. zorglijke leven zijn wonderlijke, naar het licht toegekeerde zijde heeft, omdat ook in grauwheid en benauwdheid 't licht niet ophoudt te schij nen met verhelde rende en zuiverende glans. Mochten wij allen verstaan wat het zeggen wil: hert moderne leven helder zien. Hert vraagt van ons een bereid heid om het leven te zien, zoals het ls, dikwijls veel grauwe muren, en nauwe vensters. Maar het vraagt ook om die openheid des harten, die ondanks de onvermijdelijke triestheid het heldere licht kan toe laten, dat ons bevrijden en ver troosten kan met een zeer mach tige betovering. Het moderne leven helder zien, wat is het anders dan op nieuwe moderne wijze gezegd, wat de psalmdichter reeds wist: „In Uw Licht zien wij het licht"? Ds. 8. L. VERiHEUS. Doopsgez. Prod. Leiden. Oostenrijkse tekende leven van vorst, die zijn jeugd in de Nederlanden doorbracht Het jaar 1771 ziet Salzburg Mozart weer terug, maar nog verschillende malen gaat hij naar Italië, waar zijn composities, w.o. opera's, grote aan dacht trekken. Onenigheden met de aartsbisschop van Salzburg Hierony- mus, die weinig interesse voor muziek had, noopten hem tot nieuwe reizen, o.a naar Parijs, ditmaal alleen met zijn moeder, die op 3 Juli 1778 over leed. Weer in. Salzburg teruggekeerd, leidden onenigheden met de aartsbis schop tot zijn definitief ontslag te Salzburg, waarop Mozart in München gmg wonen. In 1782 trouwde hij Con- stanze Weber, een problematische fi guur, die in ieder geval de kunst van het voeren van een huishouding slecht verstond, waardoor Mozart met mate riële zorgen te kampen kreeg Negen Jaar is hij met Constanze ge huwd geweest en niet minder dan elf woningen heeft hy met haar in Wenen betrokken, totdat de dood, tijdens het componeren van zijn „Requiem" hem overviel en zijn schamele en diep be schamende begrafenis volgde, op weg naar het armengraf, in barre sneeuw. De man, die triomfen vierde, niet alleen in de concertzaal, maar ook met zijn honderden composities, waarvan zijn opera's als „Die Entführung aus dem Serail". „Cosi fan tutte", „Nozze di Figaro", „Don Giovanni", „Die Zau- berfiöte", zijn symfonieën, zijn kamer muziekwerken en piano, en vioolcon certen wel in de eerste plaats genoemd mogen worden Al deze werken hebben Mozart een onvergelijkelijke ro< ZIJ baanden nieuwe wegen in de muziek, wegen, die ware Mozart niet zo jong gestorven, wellicht naar nóg schonere uitzichten, dan waarmee hij de mensheid reeds deed kennis maken, geleid zouden heb ben Of Mozart echter te vroeg is heengegaan, wie zal het beoordelen? Feit is, dat zyn kunst, ondanks alle geëxperimenteer van deze eeuw, met alle erbarmelijke gevolgen van dien of juist misschien dèArdoor opnieuw aansluiting heeft gevonden met een geslacht, dat 200 jaar na hem leeft. Het belangrijkste ls, dat men tegen woordig beseft, hóe veelomvattend, hóe „De laatste ridder" en tevens een van de leiders van opkomend Humanisme (Van onze Weense correspondent) Een goed jaar geleden maakte de bekende Oostenrijkse schrijfster A. Leitich een tournee door Europa en bezocht toen ook ons land- waar zij een aantal lezingen hield, o.a. in Den Haag en Amsterdam, op uitnodiging van de vereniging NederlandOostenrijk. Zij spreekt en schrijft bij voorkeur over het oude Oostenrijk en vooral over Wenen, maar wie deze charmante „Wienerin" in haar Biedermeier-woning opzoekt, bemerkt dat haar vaderlandsliefde niet blind is. Zij blijkt een scherp oog te hebben en dikwijls oefent zij felle kritiek uit op de Weners, op hun karakter en hun fouten. Maar des ondanks blijft Wenen haar grote liefde en daarom heeft ze ook over deze stad haar beste boeken geschreven. Ofschoon ze eigenlijk onderwijzeres had moeten worden, ging ze na het behalen van haar diploma dadelijk naar Amerika, eerst als hulp in de huishouding en spoedig daarna als journaliste. Daar in de Verenigde Staten ontdekte zij vooral haar liefde voor Oostenrijk. Na haar eerste boeken, waaronder „die Wienerin", gepubliceerd te hebben, werd zij opeens beroemd door haar belangrijkste werk „Wiener Biedermeier". De charme en de levendigheid, die van dit boek uitgaan- hebben o.a. aanstekelijk gewerkt op „Weense rhapsodie". van onze landge note A. Brugmans. die een intieme vriendin van mevrouw Leitich is. Als voltooiing en afsluiting van „Bie dermeier" liet zij twee boeken volgen, eveneens rijk geïllustreerd, het ene over Wenen in de Baroktyd (Vienna Glo- riosa) en het tweede over het afster vende Wenen aan de vooravond van de eerste wereldoorlog i Verklungenes Wien) Onder de titel lrAugustissima" be schreef zij het leven van Maria The- resia, die zij niet alleen als vorstin vereert, maar vooral ook als vrouw en als moeder. Het is een mooie en le zenswaardige biografie geworden Haar jongste boek heet ,Der Kaiser mit dem Granatapfel" 'uitgeverij Hans Duik in Hamburgi en beschrijft het leven en het werk van Keizer Ma- ximillaan I, die vooral grote indruk op haar maakte toen zij ons land en Vlaanderen had bezocht Het ls deze keizer geweest, die de grondslag legde van de Oostenrijkse monarchie, en die aan zijn kleinzoon Karei V als erfenis een ryk achterliet, waarin de zon niet onderging. Dit boek is ook voor ons van bijzon der belang, omdat Maximiliaan vrijwel zijn gehele jeugd en zijn jongelingsja ren in de Nederlanden heeft doorge bracht. De sch ij's' tek i.t ,iem als „de laatste ridder", ,oals hij reeds by zijn leven werd genoemd, dus als de ty pische overgangsfiguur, die bewust de verbinding van Middeleeuwen en nieu we tijd tot stand wist te brengen. Van de ene kant was hij nog vervuld van de ridderlijke idealen uit de Mid deleeuwen en trad hij op als een man van goede smaak, van hoofse manieren en van ridderlijke trouw, maar aan de andere kant speelde hij een leidende rol In het opkomende Humanisme, want hij was de schrijver van drie be kende boeken, die hij bovendien door grote kunstenaars vooral door Dii- rer liet illustreren. Tevens was hij de oprichter van een modern staand leger zonder huursol-. daten en legde hij de grondslag voor een soort moderne Rekenkamer,Waar voor hij zich de gegevens uit de Neder landen liet bezorgen Hij aanbad eerste vrouw, Maria van Bourgondië Ofschoon hij in ons land, en vooral ln Vlaanderen, grote teleurstellingen beleefde, hield hij van de Nederlanden en die liefde deelde hy met zyn eerste vrouw, Maria van Bourgondië, die hij aanbad en die hij nooit kon vergeten. Hoezeer hij ln staat was zijn ge dachten, en vooral zijn gevoelens, on der woorden te brengen, blijkt uit de beschrijving, die hij van Maria heeft gegeven kort na de eerste kennisma king: „Ik heb een schone, vrome en deugdzame vrouw en ben God daar dankbaar voor. Zij ls sneeuwwit, heeft bruine haren, een kleine neus (Nasi), een klein hoofd en gelaat Haar ogen zijn bruin met een grijze tint, mooi en helder, het onderste ooglid hangt iets naar omlaag alsof ze net geslapen heeft, maar men ziet er niet veel van Het ls een veel mooier meisje dan Ik ooit heb gezien en ze ls vrolijk". Zo lang hij leeft, zal dat neusje (Nasi) hem blijven betoveren en wanneer Ma ria sterft, is hy niet te troosten Ook in dit boek leren wij deze held als mens kennen, als een man, die weliswaar tweederde van zyn tyd aan oorlogvoe ren, geldzorgen en administratie moest besteden, maar die toch mens en mae- cenas weert te biyven Landvoogdes Margaretha was zijn dochter Afgezien van zijn vrouw Maria be leeft hy de grootste voldoening aan zijn dochter Margaretha van Oosten rijk, die jarenlang landvoogdes van de Nederlanden ls geweest en die zoveel van hem hield, dat zij hem „Le bon père Maxi" mocht noemen. Heel dit rijke leven voi wederwaardigheden be schrijft ons mevr. Leitich in een stijl, die ons, moderne mensen, aanspreekt. Zonder een schijn van vakgeleerdheid wijst ze ons de weg in die gecompli ceerde geschiedenis en weet ze onze aandacht gespannen te houden door, evenals in een film, op het gebeurde terug te komen of er op vooruit te lo pen. Bovendien beschrijft ze de grote persoonlijkheden uit het verleden als mensen zoals wy, levend in omstandig heden, die aan de onze herinneren. Daarom laat ze de deelnemers aan een toernooi in „sportdress" optreden, de kroniekschrijvers noemt ze reporters, een huwelijk aan het hof Hjkt op een modeshow, de hofschilders zijn tevens regisseurs van de feestelijkheden en de voortdurende spanning tussen Frank rijk en Bourgondië is niets anders dan een koode oorlog! Harder en wreder Maar de grote verschillen worden niet verdoezeld. In deze tyd van een hoge en verfijnde beschaving, waarin schryvers als Erasmus en schilders als de gebroeders Van Eyck, Rogier van de Weyden, Hans Memling en Dürer be roemd waren, schynen de mensen niet alleen het gewone volk, maar ook koningen en keizers harder en wre der te zijn geweest. Hiermee willen we niet beweren, dat onze tyd zachtzin niger zou zyn geworden. Alleen hebben wij onze onmenselijkheid achter prik keldraad en gevangenismuren verbor gen gehouden, terwyi men toenmaals openiyi voor zijn wreedheid uitkwam. Wanneer er mensen werden gevie rendeeld, kwam een hele stad naar deze marteling kijken Maximiliaan zelf werd 105 dagen lang in Brugge ge vangen gehouden en had toen slechts één verzoek, namelijk of hy zyn eigen kok mocht behouden, omdat hy bang was voor gifmengers. Wanneer zyn eerste vrouw is gestorven, komen niet alleen al zyn provincies, maar zelfs zyn kinderen onder de curatele van buitenstaanders en krijgt hy ze nage noeg nooit te zien. „Gelukkig Oostenrijk" Maar intussen had ook hy, die zelf door zyn huwelijk met Maria ryk en machtig was geworden, de weg gevon den om zyn gebied uit te breiden, niet zozeer door oorlogen als wel door zyn kinderen goed uit te huweiyken Uit deae vreedzame politiek ls de be kende spreuk ontstaan: „Tu fellx Austria nube', dus van het gelukkige Oostenryk, dat door huwelijken groot is geworden Daarom droeg Maximiliaan ook de granaatappel ln zyn hand als symbool van het ene keizerryk met het grote aantal ryksdelen Daarby bleef hy een echte Oostenryker, die maar doorwor stelt om over zyn eeuwige geldzorgen heen te komen en die aan de andere kant toch zyn geslacht voortzette met dat karakteristieke kenteken van de vooruitspringende kin, die zich to van daag toe als de „Habsburgse kin" heeft weten te handhaven. Ondanks die voortdurende geldzor gen liet hy al jaren van tevoren voor zichzelf in Innsbruck een gramonu- mern optrekken, dat een hele kerk vulde en dat ln zyn kolossale compo sitie vrywel door niets wordt overtrof fen. Hier ligt namelyk de keizer hoog op een praalbed opgebaard, omgeven door 28 levensgrote beelden in brons! Toch stierf hy ln Wiener Neustadt, werd ln de hoofdkerk aldaar bygezet, terwyi het praalgraf in Innsbruck bleef. Toen hy stierf, luidden er veel klok ken en er waren veel mensen, die weenden. Maximiliaan had in zyn tes tament ook de armen bedacht, maar sociale hervormingen had hjj niet In het leven geroepen, omdat dit woord en deze zaak toenmaals nog onbekend waren. Maar aan het volk heeft hy iets anders gegeven: „een goed voor beeld en de herinnering aan een per soon, waaraan fantasie en hart zich konden ontvlammen". Met deze woorden sluit deze bloeien de levensbeschryvlng, die tevens een waardig monument is geworden voor „de keizer met de granaatappel".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1956 | | pagina 11