Ontmoeting met het onverwachte LDj i\jy r- i TC 1 31 U IV UI LL U S 1 c Paleis van Versailles opnieuw een sterke toeristenmagneet ZIEKEN ZIEN ZOVEEL HE jaargang No. 34 Zaterdag 27 Augustus 1955 Grootse expositie ter ere van Marie Antoinette bij haar 200ste geboortedag (Van onze correspondent in Parijs) Monsieur Gerald van der Kamp, die ondanks zijn Neder- luidse naam conservator is van een der rijkste schatkamers un Frankrüks geschiedenis het wereldberoemde paleis nn Versailles heeft al lang voor deze laatste oorlog met roomemens rondgelopen voor een grootse expositie ter ere nn Marie Antoinette, de onfortuinlijke gemalin van Lodewijk XVI. Hij moest dat toen echter wegens gebrek un officiële medewerking al weer vrij gauw in zijn porte feuille opbergen. De regering had geen belangstelling voor i(jn onderneming, zoals de officiële autoriteiten zich trou- nfiis ook maar weinig aan het paleis in Versailles gelegen lid liggen, dat tot voor kort dan ook bijna tot een ruïne dreigde te vervallen. Maar de conservator is een vasthoudend man. En toen, enkele jaren geleden, een (succesvolle) actie ten bate van da restauratie van des Zonnekonlngs voormalige residentie *trd ondernomen, baalde hy ook het dossier Marie Antoinette maar weer eens voor de dag. Do regering wenste rich opnieuw op de vlakte te houden. Maar de belangstelling In an buiten Frankrijk In particuliere kringen voor de ont hoofde koningin en haar bestaan vol dramatische gebeurte- nlwen. bleek nu zó groot en zo algemeen te zijn, dat Van dar Kamp op de aanbiedingen voor actieve medewerking nauwelijks meer allemaal in kon gaan. Nog dagelijks, ook na de opening van de tentoonstelling, Joinen er berichten binnen om de conservator opmerkzaam fe maken op een schilderij, een brief of een persoonlijk (hject, dat Marie Antoinette heeft toebehoord, zodat deze nposltie vermoedelijk In niet onbelangrijke mate ook nog ertoe zal kunnen bijdragen om het historisch beeld van deze «elbesproken en omstreden figuur, voorzover dat in tast bare voorwerpen tot uiting kan komen, te vervolmaken. Millioen bezoekers verwacht Marie-Antoinette, toen ze als 15-jarig meisje werd uitgehuwelijkt. Men zal er zich misschien over ver wilderen. dat zo'n historische exposi tie van Fr ankrijks laatste Koningin niet eenvoudig uit de bezittingen van nationale musea was samen te stellen. Maar dan vergeet men, dat de leiders ier Franse Revolutie zich als erfge namen van de bezittingen der voor- xalige machtsbekleders, weinig accu rate boedelbewaarders hebben getoond. Versailles werd in die dagen onttakeld ra alle schatten van het hof werden op publieke verkopingen geveild. Zo «ml een groot deel dier bezittingen over de hele wereld verspreid. De helft misschien wel van de schilderijen en andere attributen, die op Marie An toinette betrekking hebben en die nu in Versailles worden geëxposeerd, zijn uit het buitenland afkomstig, voor- amelyk uit Engeland en Oostenrijk, raar de directies der officiële musea ach van een bijzonder royale kant hebben getoond. Onder de vele parti culieren, die met eigen bijdragen aan deze herdenking hebben meegewerkt, bevindt zich Charley Chaplin, die een friai portret van Marie Antoinette van de hand van Gautier-Dagoty heeft uitgeleend en dat op een ereplaats au wor het eerst onder de ogen van het publiek wordt gebracht ZIEKEN kunnen Je soms zo vreemd aanzien. Zij zien misschien wel wat wij niet zien. Soms doorzien zjj de dingen. Wij komen bij hen met de vele Indrukken van het ge vulde leven. Maar zij zien wat wij vaak niet willen zien. De ogen van de zieken tasten het gelaat van de dokter af: heeft hij goed bericht? Zij zien ook op naar uw gelaat. Ken Jij de stilte en de eenvoud, vragen zij. WOORD VAN BEZINNING stem. Welk antwoord zullen wij geven op onuitgesproken vra gen, die wij terdege gehoord en verstaan hebben? Mijn beste zieke, u vraagt: waarom. Weet ge. dat de Here van de levensweg begeleidde Christus U; hij ging de weg van voor krib tot na kruis). Dat U zich door God gezien weet, is belangrijker dan dat D de dood ziet. Zie in dit geloof met geruste blik de Dood aan. U ziet hem triomferend aan. U slaat uw ogen niet neer. Want U kent het geheim: door de dood ziet Christus U Waarom bent U zo onrustig als U in een ziekenkamer komt? Wellicht beseft gij dat uw woorden eigenlijk leeg zijn. En gij moet nu een mens rustig, recht en eerlijk in de ogen zien (zo vaak overkomt ons dat niet). U ziet de ogen van een ziek mens. Deze zieke leert de dood in de ogen zien. Daar schrikken wij van. De ogen vragen: waarom, hoe lang nog? De mens, die lang ligt, ligt lang alleen. In de mist van eenzaamheid is er nog uw God deze zelfde vraag ook aan U stelt: Waarom bouwt gij ndet op mij? Waarom vertrouwt gij uzelf niet aan mij toe? Zólang had U aan U zelf ge noeg, was U zelfgenoegzaam. De Gids ging U voor in de ge zonde landouwen (U zag hem niet), nu in de valei van doods- schaduw gaat Dezelfde U ook voor (kunt U hem zien?) Mijn beste zieke, U ziet zo veel. Ziet soms de schaduw van de dood? U mag geloven dat God U ziet (op alle étappes Alvorens een punt te zetten achter dit vierde en laatste ar tikeltje, dat lk U mocht schrij ven, wens ik U een genoeglijk weekeinde toe. Volgende Zaterdag zal ik weer juist zoals gij, dit hoekje op slaan en lezen hetgeen een an dere predikant ons schrijft als een Woord van Bezinning. De dop draai ik op mijn pen. Tenslotte: Een blij geloof! Dw ds Haan Evang. Luth. predikant te Leiden. stenaars die haar bescherming geno ten: de hofschilders Boze en Madame VigéeLebrun en de componisten Gluck, Gréty en Duceini. Dat Marie Antoinette de traditionele Oostenrijkse liefde voor de muziek ook in Frankrijk was trouw gebleven, wordt ons even verderop herinnerd door een rijke collectie harpen, waarop de koningin niet onverdienstelijk moet hebben ge speeld. Maar de tentoonstelling omvat méér dan enkel een galerij van goede en minder voortreffelijke portretten en schilderyen. Het boeiendste deel wordt zelfs wel gevormd door de vele voor werpen, meubels, reliquieën en andere persoonlijke souvenirs die eens Marie Antoinette hebben toebehoord, zoals haar boudoir, in rose fondanttinten, de reisnecessaires en de catalogus van haar garderobe, waaruit zy 's morgens de keus voor haar toiletten placht te maken. In een speciale vitrine is een deel van het beroemde „collier de la reine" tentoongesteld, dat in haar leven zo'n dramatische rol heeft gespeeld. Men ziet voorts het gouden sleuteltje, dat de koning, die graag wat knutselde, als dilettant-edelsmid, persoonlijk voor haar vervaardigde. Drie perioden Er zyn verder de kostbare edelste nen uit de bezittingen van haar doch ter. Madame Royale. En. als herinne ring aan haar zoontje, de Dauphin, van wie men nor steeds niet zeker weet of hij in de Temple echt overle den is ofwel voortleefde in Zwitserland en Holland als de horlogemaker Naun- dorff, staat hier een riikbeschilderde bokkenwagen, waarin hy als knaapje door de parken van Versailles en Saint Cloud werd gereden. meer kon worden afgemaakt, omdat op 10 Augustus van het jaar 1792 de revolutie zou uitbreken. De onvoltooide pastel werd bü de overrompeling van het paleis door de opstandelingen met een spies doorre gen en het litteken van die wonde kon door de restaurateurs nooit helemaal worden geheeld. Doch van alle beeltenissen, die men in Versailles van Marie Antoinette te aanschouwen krygt. blijft de schets die David aan een venster in een Paryse woning van haar maakte de bezoeker toch nog wel het langste by: de ont troonde Koningin in haar ruwlinnen gevangenisplunje met de bonnet op het hoofd, die als „femme Capet" op een platte kar naar het schavot op de Place Concorde wordt gebracht. Een oude vrouw van acht en dertig jaar, de armen op de rug gebonden, en op wier gezicht men, meer nog dan ver bittering. fierheid (of misschien alleen maar verwondering?) meent te kun nen lezen. Een strakke mond. waaruit haar beul even later, wanneer ze hem op het schavot op de tenen zou trap pen. de „historische" woorden zou heb ben vernomen: „Pardon monsieur, ik deed het niet expres Menselijke tragiek Zou men Marie Antoinette een sterke persoonlijkheid of een grote geest mogen noemen? Van deze herdenkings expositie neemt men die indruk niet direct mee naar huls. Wel voelt men hier duidelijk de menselijke tragiek, die haar lot is geweest en welke ze met majesteit heeft gedragen. Een vrouw, die meer dan haar echtgenoot, de dikke Koning, een menselijke en symbolieke gestalte zou geven aan een der aan grijpendste gebeurtenissen uit de ge schiedenis van Frankryk En daardoor is Marie Antoinette, twee eeuwen na haar geboorte, nog altijd een figuur gebleven, die spreekt tot het grote publiek. Men verwachtte bij de opening van de tentoonstelling in Versailles een toeloop van een millioen Franse en buitenlandse toeristen en met die voorspelling schijnt men nauwelijks tc hoog te hebben gegrepen, een bewij9 van dc suggestie waarmee de ongeluk kige vorstin het nageslacht nog altijd fascineert. Monsieur Dior heeft zijn „demi-collection" voor een deel ge ïnspireerd op het enige toilet uit Marie Antoinette's garderobe, dat bewaard is gebleven en dat met de kleine duizend andere voorwerpen uit haar nalaten schap, nu eveneens in Versailles Is te zien. In drie grote afdelingen is de ten toonstelling gescheiden, drie afdelin- 5tn die een beeld geven van de drie hoofdepisoden van het leven van Marie Antoinette, zodat de bezoeker die door de alen wandelt, de indruk krijgt van «neoort film, waarin hij zelf voor de toeging zorgt, waarvan de décors met aer bijzondere zorg zijn opgesteld en jaarin alleen de hoofdfiguur ont breekt. Uitgerust met wat fantasie en nt kennis van de historie (waaraan wt de Franse bezoekers meestal niet ontbreekt) wordt die lacune echter «?emerkt aangevuld en bij het vertrek behoudt men dan ook de Indruk als in een droom twee eeuwen geleden een bezoek te hebben gebracht aan Marie Antoinette, die U met vrijmoedigheid een blik in haar dagboek en achter de *anden van haar persoonlijke intimi- teit heeft gegund. De eerste zaal verplaatst U naar het Oostenrijk, waar Marie An toinette, toen nog gewoon Antonia Eeneten, als aartshertogin in de scha- «mih™ Sohönbrunn de eerste sleet ^ren Van haar korte leven De grote figuren uit Oostenrijks jWe tijd, de keizerlijke familie, de P«tn en gravinnen van het hof, zijn ®et wat stijve doch naar men ver- *eüg g0ed8elykende portretten aan- verbinding met de „Franse" zaal sovormd door een aantal enorme konelins, die indertijd Straatsburg heb- °«n versierd, toen Marie Antoinette als r** koningin haar grandioze w** in Frankrijk maakte. De zeven rt j ïf tapijten roepen beelden op 1 de Griekse legende van Medea. m«iervarineen rtlcn een vijftienjarig nu niet bepaald als voorbeeld mi j,en 'tellen, zodat Goethe toen L tapisserieën in Straatsburg ï^bouwde, terecht van een „aller- ^'"kklgste keuze van onderwerp" kon «Preken. Vele herinneringen Jfl]UJSen zjjn we dus in het acht- mtlr .^wse Versailles beland: we »eten er de leden ven de konlnk- Iafflilie, de voornaamste hovelln- wie de graven De Kaunitz Choiseul. die het huwelijk van Lodewijk en de Oostenrijkse k, ^rtogin hadden voorbereid en -Jrtjtelhgd en, rond het beroemde van Marie Antoinette als fris aardig vijftienjarig meisje van uucr«tt, de beeltenissen van de kun- HET onverwachte Is dat niet èèn van de verrassingen, die uw reis boeiend kan maken? Het komt zo maar ineens om de hoek gluren, het geeft aan het leven de kleur, de charme en de wisseling, waaraan een ieder, die niet ingeslapen is. of geestelyk met gesloten ogen door de jaren gaat, zo sterk be hoefte heeft. Indringster Over het „innerlijk leven" van de Koningin, die als kind aan een vreem de vorst werd uitgehuwelijkt, komt men wel iets meer te weten uit de vele brie ven, die hier achter glas liggen uitge stald. Brieven die in een tamelijk zuiver Frans zijn gesteld Marie Antoinette maakte althans heel wat minder stijl en spelfouten dan in Napoleons cor respondentie zijn aan te treffen! en die ze in de betrekkelijke eenzaam heid van haar Petit Trianon aan haar Oostenrijkse familie rióhtte om tussen de regels door haar hart eens wat te kunnen luchten. Haar huwelijksleven met de gezette Lodewijk Is zeker geen idylle van louter rozengeur en mane schijn geweest en met haar schoon zusters die haar vaak als nauwelijks meer dan een vreemde indringster be handelden. waren Marie Antoinette's betrekkineen uiterst cespannen en vaak ronduit slecht In haar brieven zijn zo hier en daar nog wel de sporen te vinden van de opgedofte vreucde- loosheid van het wat melancholieke overigens verre vaft compleet. Uit terugverlangde naar haar jeugd In het verre vaderland De correspondent ie is overigens verr evan comoleet Uit overweeincen van „pudeur" werden klaarbliikelilk de talrijke en hartstoch telijke liefdesbrieven aan de knappe Zweedse edelman Graaf von Fersen achterwege gelaten. De meest dramatische periode uit haar leven dc maanden voor haar terechtstelling, die in de Conciergerie en de Temple-eevaneenis werd door gebracht. wordt tenslotte in de derde zaal opgeroepen. Met een spies doorregen Uit de Conciergerie werden de een voudige houten meubels overgebracht, wat stoelen en een tafel. Er hangt hier ook het voorlaatste portret, waarvoor Marie Antoinette poseerde en dat door de Poolse sohilder Kucharskl in iet Paryse Paleis des Tuillerles net niet Ik zag hem In Innsbruck. Een wonderlijk man. Een oud. héél oud man. spijkerschoenen en gehuld in een lange, zware cape, ondanks de brandende hitte Van de drukte in het rond trok hij zich niets aan, verdiept als hij was in 't allernieuwste nieuws, dat hij zeker een kwar tier lang roerloos Indronk. Wat boeide hem zo. dat hU alles om zich heen vergat? Een oud man met ongeknipte haren en baard, midden in de stad, van de wereld vervreemd en tóch meelevend met de be wogenheid van die wereld. Wat deed hy in deze stad, waar ging hij heen? Toen ik weg reed, stond hij daar nog steeds. Lezend in de courant: een kluizenaar, zijn eigen leven le vend? Een zonderling, een come- dlant, wie zal 't zeggen. Mor gen is er een nieuwe courant. En niemand weet, wie hij is.. HET onverwachte kan lig gen in de ontmoeting met de natuur. Na urenlange wandeling lag plotseling de Plansee voor me. Bergen, hoger dan 2000 metei lak in het rond, een zee water midden tussen zwaar be boste hellingen. Zag ik ooit een meer. zó onge loofwaardig fonkel-diep-groen van kleur, zo toverachtig van aanblik? Doodstil lag daar het water, temidden van een paradijsach tige omgeving, blinkend onder een stralende zomerzon. Gelukkig geen mensenmassa's in het rond. Die zouden storen. De ganse, lange wandeling langs dit wonderbaarlijke, diepe meer, was èèn genieting van verruk kelijke, zeldzame pracht. Dat de wereld, met ól haar zorgelijkheid en verdrietelijk heid nog zó iets geven kan! Ongerept, onaangevreten. on geschonden en onzegbaar schoon lag hier dit meer. Geen boten, geen mensen, geen vogels. Slechts hèèl kleine, witte vlindertjes dwarrelden snel en geruisloos over dit diepe groen. Een groen, dat niemand ooit vergeten zal, die 't éénmaal in zich opnam. HET onverwachte kan lig gen in de ontmoeting met de omgeving. Kent U het plaatsje Berwanc in Tyrol? IS* ia Wonderlijke grijsaar a in Innsbruck De donkergroene Plansee Een van die wonderbaarlijke dorpjes, liggend in een krans van bergen met op de achter grond de alomtegenwoordige Zugspltze. 's Winters een ideaal oord voor de skiërs, 's zomers even Ideaal voor de wandelaar. Er zyn gTote hotels en kleine hotels. Eenvoudig als we zijn, traden we een der uiterlijk, eenvoudig ste en kleinste binnen. Maar onze neus had 't blijk baar góed geroken: dit kleine Alpenhof. bleek een der meest gecultiveerde uit de ganse streek. Slechts schatrijke Amerika nen en machtige of aristocra tische families van velerlei na tionaliteit, wo. Nederlanders kennen dit met verfijnde smaak ingerichte hotelletje van ouder op ouder en weten, hoe gezellig het er aan 't kleine, minutieus verzorgde bartje kan toegaan. Daar stond ln de gang de breedlachende kok Niki, die zijn naam met ere op de borst droeg, daar stonden de gérant en de obers, daar wachtte ons de heerlijk met kussens gedekte bank. waar wij gerustelijk ons meegenomen lunchpakket moch- verschalken, zonder dat iemand zich eraan stootte. Ons werd zelfs, in dit luxueus ingerichte hotelletje, een prach tig servies aangeboden, om er ons hardgekookt eitje en onze harde broodjes aan op te peu zelen. In het behaaglijke zaaltje er naast proefden de hoge gasten Intussen aan hun „consommé" of „pftté de fole gras". De ijsgekoelde „Himbeersaft", een beetje meer dan ln de „Stu- be" op de hoek. maar bij zulk een voortreffelijke bedieningen een met gouden rand versierd servetje toe. hadden wij dit er graag voor over. Uitgeleide gedaan door een buigende eigenaar en een lachende Nikie met z'n witte koksmuts op, met het verzoek deze winter terug te komen, wanneer de sklsport hoogtij viert, daalden wU diep af naar onze nederige behuizing, over tuigd. dat we tóch iets over ons hebben van rijke Amerikanen, na zóveel hartelijkheid en gast vrijheid! Of was hier misschien on danks het aristocratische milieu de democratie ten top ge voerd? FANTASIO

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1955 | | pagina 5