met melk meer mans entoonstelling „Tekeningen van James Elisor tot heden" Grandiose vertolking door het Concertgebouworkest TYPEN STENO: Bruckner-wonderen in Pieterskerk laargang Zaterdag 18 Juni 1955 Tweede Blad No. 28552 NEEM PER MAN DRIEKWART KAN rlondi Zui.fIburgou. Grovnhoqt LEIDEN IN HOLLAND-FESTIVAL Belangivekkende Belgische kunstmanifesla tie rgemeester Van Kinschot: Thans neemt Leiden plaats in Holland Festival in Thans neemt ook Leiden zijn plaats in het Holland Festival in. Met ingang vandaag heeft ook Leiden zich geplaatst in het koor van Nederlandse •senten, dat in deze maanden enkele bijzondere culturele evenementen oniseert". Met deze woorden opende gistermiddag in „De Lakenhal" de rgemeester van Leiden, jhr mr F. H. van Kinschot, de serie uitvoeringen, in de Sleutelstad in het kader van het Holland Festival worden gegeven, inzet, die ongetwijfeld op een hoog cultureel en artistiek veratwoord peil d: een concert gisteravond in de Pieterskerk gegeven van het -xertgebouw-orkest o.l.v. Eduard van Beinum en de opening gister- dag in „De Lakenhal" van een expositie van tekeningen van James sof tot heden, in de komende weken nog gevolgd door een optreden van het sderlands Kamerorkest (dirigent en solist Szymon Goldberg), een uitvoering het Leids Toonkunstkoor (o.l.v. Iskar Aribo) en een voorstelling van slespeare's „Much ado about nothing". Li stemde gistermiddag tot vreugde- 1 dank. dat zovelen dit Leidse streven waarde wisten te waarderen. Een tl geheel gevulde grote Pers van Lakenhal" w.o. vele autoriteiten wie de voorzitter van het Holland -ml, de secretaris-generaal van het sterie van Onderwijs. K. en W„ mr 1 Reinink, woonden dit voor Leiden zjzondere moment by. De directeur van „De Lakenhal", de J. N. van Wessem, sprak een 1 van inleiding en welkom, waarin ij er zgn vreugde over uitsprak, dat jiden hoewel zonder grote erva- doch met bijzonder enthousiasme thans zijn plaats in het Holland stival had gevonden. Een plaats, turvan spreker hoopte, dat het een (rmanente zou zijn. Het het oog op de thans door de ge- jde Technische Commissie ter ult ra? van het Belgisch-Nederlands rureel Verdrag georganiseerde ten- otelling, wees de heer Van Wessem cp, dat de culturele verbondenheid deze beide lage landen aan de zee os inniger is, dan ooit tevoren, ■ïrgemeester Van Kinschot weidde iolgens uit over de culturele evene- ■ten. die wel bij uitstek passen in nationaal programma. Dat boven op de thans te openen expositie weken worden geëxposeerd, welke niet eerder over de Nederlandse kwamen, stemt hem tot bijzondere tof. dr L. Lebeer, conservator van het atenkabinet van de Kon. Bibliotheek België, die de minister van Open- Onderwijs in België vertegenwoor- :e. gaf vervolgens een kunst-histori- beschouwing over de tekenkunst, name hoe deze zich in België in de der eeuwen openbaarde. Volgens spreker zijn de mogelijk- *den van de tekening oneindig. On- Jdig is bovendien het spel van zwart - narden, waarmede de kunstenaars een magische dialoog het wit van M papier kunnen doen tintelen, tril- schitteren. Let spreker op het wsposeerde werk, dan is een gezonde tnheid in de meest aantrekkelijke vscheidenheid aanwezig. Met de Mest eenvoudige middelen werden de loderbaarljjkste verrassingen bereikt. heer C. Werck. Ie secretaris van de Bsche ambassade, die hierna de ten- ütelling met een kort woord opende, i eveneens verheugd over de culturele adering, waarin spreker een hoopvol actief ziet. Dat deze expositie samen- met die van „Belgische kunst in «lands bezit", acht spreker een ge- cge omstandigheid en een waarde- bijdrage tot het inzicht van de Cische kunst. Spreker hoopte, dat It tentoonstellingen mogen bijdragen ten gezond, onderling cultureel kli- Mede uit naam van de Belgische tassadeur verklaarde de heer Werck ■entoonstelling hierna voor geopend. deze opening verspreidden de vele Bezigen zich over de expositie, om bijzondere interesse van het tentoon- Kelde materiaal kennis te nemen. uze kunstrecensent tekent hierbij 1 een schier oneindige variatie han- n aan de muren of liggen op tafels de Lakenhal thans niet minder dan a!eveer 300 grote en kleine tekenin- van Belgische meesters, de meeste io deze van zeer hoge kwaliteit, vele 'n deze .meesterwerken in de ware des woords". Zij omvatten schep peen van een serie der belangrijkste 'iftegenwoordigers der Belgische to onkunst, van James Ensor af, tot toe, onder wie ook mannen van jongste generatie, met voorbeelden *n surrealistische en abstracte kunst towijls is er In ons Holland na de «ring cen tentoonstelling van Belgi- ■be kunst geweest, doch wij geloven l«t, dat ooit zulk een veelomvattend "«zicht gegeven is als ditmaal. *8 twijfelen er niet aan of z|j. die expositie bezoeken gaan. zullen de ogen uitkijken en zeer beslist •"der de indruk komen van de veel- ■Wge prestaties, op dit gebied door '°m Zuidelijke naburen geleverd! De stad Leiden mag zich inderdaad gelukkig prijzen in het kader van het Holland Festival deze uitzonderlijke kunstzinnige manifestatie binnen haar muren te herbergen. De tekenkunst, wellicht minder zich verheugend in de publieke belangstelling dan de schilderkunst, verdient deze ten achterstelling geenszins. Men is zelfs geneigd tegen deze opvatting stelling te nemen, wanneer men kennis neemt van de geheel eigen geaardheid van deze inzendingen, waarbij bedacht moge wor den. dat talrijke grote schilders tevens aan het tekenen een geheel zelfstandige functie verleenden, deze kunst deden uitgroeien tot een geheel apart kunst genre. dat door een enkele lijn of vele lijnen al evenzeer of nog méér weet te boeien dan het kleurige schilderij Het „zwart-wit" heeft zijn eigen karakter, zijn eigen waarden, zijn eigen artistieke maatstaven, die zeker niet een verminderde aandacht, dan die, welke voor het schilderij bestaat, rechtvaardi gen. Men neme kennis van het hier aan wezige en overtuige zich van de waar heid dezer stelling, zowel bij de tekenin gen ln haar voleinding, alsmede bij die, welke onder studiemateriaal of voorlopi ge schets gerangschikt zouden kunnen worden, ware het niet. dat ook deze in dit stadium stellig reeds tot perfecte voorbeelden van tekenkunst behoren. Deze enorme collectie, zich van het Impressionisme af langs het expressio nisme in haar vele uitingsvormen bewe gend naar de uitingen der modernste kunst, is gegroepeerd rond enkele wer ken van James Ensor (1860—1949». de mede-oprichter van de Kring „Les XX", wiens sterke invloed op vele jongeren onmiskenbaar is geweest. Wij schreven onlangs al over deze grote figuur, door België in de adelstand verheven. Van hem noemen wij o.a. het portret van zijn dode vader en de tekening in Oost- Indische inkt „De kurassiers te Water loo". Constant Permeke (1886) behoort na hem wel tot de grootste in Vlaanderen uit de laatste halve eeuw. Deze schilder en beeldhouwer, grondvester van dc tweede Latemse school, expressionist by uitnemendheid, heeft een onnoemlijk aantal tekeningen, van kleine tot levens grote houtskoolcomposities toe. vervaar digd. Hij is voornaam, o.a. met enige naakten, vertegenwoordigd. Van de oude ren noemen wij een Georges Minne (1866). stichter eerste groep Latemse school met o.a. een prachtige Christus, een Edgard Tfjtgat. (1879), groot in dividualist. van wie hier diverse merk waardige specimina in Oost-Indische Inkt aanwezig zyn. Voorts een Charles Counhaye (1884). van wie wij bijgaand een zyner rake tekeningen publiceren, n.l. zijn „Les conspirateurs" („De sa menzweerders"), een Jules de Bruyckcr (1870), vóór alles etser van groot for maat, een Gust de Smet (1877), even eens een der oprichters van de tweede Latemse school en Georges van de Woestijne (1881), bekend om zijn uit beeldingen van religieuse onderwerpen, doch wiens werken op deze expositie niet de indruk wekken, dat zij behoorlijk ge conserveerd worden, althans zeker wat de omlijsting aangaat. Buitengewoon interessant is de rijke collectie van niet minder dan 45 tekenin gen van Rik Wouters, die zo lange jaren in ons land woonde (Amersfoort) van wiens superieure kunst eminente voor beelden voorhanden zijn. In het bijzon der zij genoemd „De vrouw bij de petro leumlamp". Wenden wij nu de blik naar de Jonge ren. dan zij allereerst Idel Janchelevici genoemd, geboren in 1909 in Besarabié, die later de Belgische nationaliteit ver kreeg. Als beeldhouwer is hij ook de schepper van monumenten en borstbeel den. In potlood een opmerkelijk zelfpor tret. in zwart krijt een uitbeelding van prof. De Backer; ook zy gewezen op ..De man met de hoge hoed". Lismonde (1908) is met zijn grote wit- zwart composities (o.a. Haven in houts kool) een der prominenten, Louis van Lint (1909). gaat uit van de waarneming der werkelijkheid en komt subjectief tot abstracties, die in een „ontwerp voor een muzikale compositie" van 1953. toch ech ter in het fraaie lijnenspel nog geenszins tot volkomen abstractie is overgegaan. Wel is dit het geval bij een Henri Heer- brant (1913), die haar in diverse onge noemde tekeningen tot het uiterste op voert. Tenslotte mag het werk van een Jan Vaerten niet onvermeld blijven. Het is zeker niet zó. dat de overigen Gaston Bertrand, Jozef Cantre. Jan Cox. Frans Dille Henri Evenpoel. Oscar Jespers. Octave Landuyt, Pol Mara, Marc Mendelson. Joris Minne. Willem Paerels. Jean Stevo, Jean Marie Strebelle en Frits van den Berghe minder aan dacht zouden verdienen, doch wél zo. dat wij in dit kort bestek met geen mogelijk- op hun werken kunnen ingaan. Nadrukkelijk kan verklaard, dat de keuze een verantwoorde en een geluk kige is, een volop-waardige om België in ons land en in onze stad, nu ook veel buitenlanders overkomen, te ver tegenwoordigen. „Een lijn liegt nooit", schrijft prof. Zijn Achtsteeen belevenis Bruckner's verheven, monumentale muziek klonk als een wonder voor het eerst in de Pieterskerk in de vertolking door het Amsterdamse Concertgebouw orkest onder directie van Eduard van Beinum van de Achtste Symphonie. Tot welk een machtige, muzikale manifestatie groeide deze reproductie uit, verhef fende opening van de serie, welke Leiden voor het eerst met het Holland Festival verbindt en van nu af aan in de toekomst regelmatig herhaald moge worden! Dat juist de machtige muziek van Bruckner uitverkoren werd voor deze opening, is een wonder te meer. Wiens muziek immers, zou sterker harmoniëren in deze hoog opstijgende immense kathedraal, herinneringen oproepend aan de grandiose Stephansdom in Wenen, de stad, die Bruckner zo lief had. Bezie Bruckner's gelaat en ge staat voor een derde wonder: wie zou vermoe den. dat deze mens met zijn héél gewoon, burgerlijk voorkomen, zulk een gewelde naar was? Een reus in gedachten en naar kun nen. wiens geest ln hogere regionen vertoefde, waar de mensen van déze wereld nauwelijks weet van hebben En hoor de klank, de schittering, de perfectie en de vergeestelijking van een orkest als dit uit Amsterdam, met een mentor als deze van Beinum, wiens ganse liefde, geloof en kracht een Bruckner met héél zijn hart is toegewijd! Ge luistert dan naar deze veelheid van muzikale gedachten, naar de geladenheid der thema's en motieven, naar de ganse gigantische opbouw van dit heerlijke symphonische werk. met zjjn kolossaal expressief vermogen, de imponerende kleurwisselingen en verschuivingen der klankengroepen. de Louis Lebeer in zijn voorwoord tot de catalogus. Zo zullen ook al deze lijnen getui gen van de waarheid, in casu van een kunstniveau in België, dat waardering, in menig opzicht zelfs bewondering, grote bewondering verdient! H. V Charles Counhaye: „Les conspi rateurs" (De samenzweerders BRUCKNER En ge vergeet totaal de veelgesmade lengte, die, wanneer ge Bruckner meer gehoord hebt en dus ként, géén lengte en geen uitgesponnenheid te betekenen hoeft, al zijn wij ook geneigd, in deze tijd van jachten haar als zodanig te bestempelen. Bruckner's Achtste, waarover men reeds in een uitvoerige voorbeschouwing bijzonderheden heeft kunnen lezen, hield een saamgestroomde menigte ademloos in de ban van ieder onderdeel, waarvan het Allegro. Scherzo, Adagio en de stra lende Finale de voornaamste vormen. Men weet nauwelijks, welke daarvan de meest imponerende suggestie wekt door de enorme span- en zangkracht, die een menigte indrukken op U doet los stormen, waarvan de schoonheid over weldigend is. Telkens en telkens wordt ge meegenomen naar schitterende hoog tepunten. culminerend in de rotsvast heid ener bovenaardse muziek. Hoe straalt hier alles, mede door de aanwezigheid van niet minder dan acht hoorns in de magistrale koper groep van het orkest, welk een indringende mee slependheid gaat er uit van de stuw kracht der triomferende pauken, hoe innig spelen de strijkers en hoe draagt dit waarlijk fameuse orkest ons naar het allesbekronende einde toe! Dit orkest speelde dan ook tot in leder detail met een zelden gehoorde gaafheid, verfijning of sonoriteit, geleid door iemand, die het schier bovenmenselijke met zijn één voor één superieure musici weet te bereiken. Van Beinum schonk. Al naar de Inhoud van het werk. de verplettering in het welhaast demonische Scherzo, de ver stilling in het poëtische, van grote rust doortrokken Adagio en de mysterieuze beklemming in de Finale, die eindigt in een lichtend majeur! Wy konden nauweiyks vermoeden, dat deze uitvoering zó aan de hoopvolle ver wachtingen zou voldoen. Eeriyk gezegd hadden wy aanvanke lijk angst voor 'n désilusle in acoustisch opzicht, doch, althans van onze plaats af vóór het koor kwam de voor- treffeiyke reproductie al even voortref felijk „dóór", wy kunnen niet beoorde len. hoe het resultaat elders in deze enorme kerk geweest is. doch slechts de vurige wens uitspreken, dat ook de tal rijke andere toehoorders een even gun stige impressie hebben ontvangen. Dank zy de zorgvuldigste voorbereidingen er waren tussen de zuilen zeildoeken opgehangen ter concentratie van het geluld was èl het mogeiyke verricht j voor een zo gunstig mogelyke overdracht. Van enige nagalm was dan ook nauwe iyks of niet sprake, de klank was gaaf, rond, warm. klaar of helder al naar ge boden. Het was ln één woord verrassend! De entourage werkte bovendien in hoge mate mee om deze weergave tot een grootse belevenis te maken en ons te doen verwijlen in regionen van boven- tijdelijkheid en buitenruimteiykheid. Wie Bruckner zó mag weergeven als van Beinum en de zynen, zo vol van overgave en doortrokken van zuiver begTip voor de geest en van het mysterie, waarvan deze grootse symphonie getuigt, is begenadigd. En zy. die deze geest in zich mogen opnemen, zich onmlddeliyk daartoe kunnen instellen, een eis. die onverbiddeiyk noodzakelijk maar moei- lyk Is in een jagende tyd als deze, zyn dit al evenzeer. Wij hopen, dat alle aan wezigen beschikt hebben over de ver eiste rust en concentratie, om deze wel haast obsederende uitvoering van het Concertgebouworkest, dat hier aan waariyk fenomenale technische eisen moest voldoen, naar de hoogste waarde te schatten. Wij kunnen ons nauwelijks Indenken, dat dit niet het geval zou zyn geweest. Zo ja: dan is men helaas voor de abstractie van Bruckner nog niet ryp. Maar die tüd komt onherroepeiyk voor ieder, die zich ernstig in hem verdiepen wil, al zou het. zoals eenmaal Hugo Wolf zei, duizend Jaar duren! Bewondering geldt van Beinum en zyn orkest, die ook met Beethoven's bekende Ouverture Coriolan de hun sinds lang toegevallen wereldreputatie glansrijk hoog hielden en geen wens onvervuld lieten! Dank ook aan de organisatoren dezer Leidse Kunstmanifestaties 1955, die de moed en de durf hadden dit uitver koren orkest naar Leiden te brengen en hun moeite zo glansrijk beloond zagen! Bruckner, de allesomvattende, weer eens naar onze stad gebracht te hebben: is schoner missie denkbaar?.. Surinaamse en Antilliaanse conferentie in Oud-Poelgeest Zaterdag 25 en Zondag 26 Juni a.s. zullen circa 50 studenten en andere jongeren, hoofdzakelijk studenten uit Suriname en de Antillen die in Neder land vertoeven, in het Koetshuis van kasteel Oud-Poelgeest confereren over de samenwerking en contacten tussen deze beide delen van het Nederlandse Koninkrijk Ongeveer 400 van de ruim 3000 buitenlandse studenten in ons land zyn afkomstig uit deze gebieden. In de na-oorlogse jaren werden reeds enkele van deze conferenties gehouden De organiserende instanties zyn ditmaal de Surinaamse Studenten Vereniging en de Vereniging van Antilliaanse studeren den in Nederland Het voorzitterschap van de conferen tie berust bü de heer P S R. Radhakls- hun. Na een algemene inleiding door mr E Monte spreekt Zaterdagmiddag de gevolmachtigd minister dr R H Post over de aanraking op sociaal en econo misch gebied tussen belde gebiedsdelen en Zondagmiddag de heren C D Ooft (student) over de juridische samenwer king en A. Jonkers van het Ministerie van Overzeese RUksdelen over de econo mische samenwerking. Na de inleidingen wordt er gediscussieerd Als discussie leider treedt op dr G J. Kruyer. socio loog te Amsterdam, die ook een slotbe schouwing zal geven naar aanleiding van door de deelnemers op te stellen raDporten. Zaterdagavond is er een culturele avond waaraan o.a. medewerking wordt verleend door het poppentheater van Don en Ly Vermelre. Zondagavond wordt de conferentie besloten met een bal. BELASTINGDIENST De heer Th A ten Hooven, hoofd assistent-titulair by de dienst der in voerrechten en accijnzen alhier ls be vorderd tot hoofdassistent. De heer P. J de Wolf. assistent van 's Rijks Belas tingen te Lirse. is met Ingang van 1 Augustus a s. verplaatst naar Leiden De NV Wernink's Beton Maat schappij heeft het terrein en de daarop staande gebouwen van de Shell aan de Hoge Morsweg aangekocht WATERPOLO SLEUTELSTAD VERLOOR Sleutelstad I speelde gisteravond een 10 vinger svst. blind rhythm. talen (130 let- tergr. p. min.) Gegar. 23 maanden klaar. Kon. Erk. PITMANSCHOOL PLANTSOEN 65 - TF.T.F.F. 26558 Geveilde percelen Ten overstaan van notaris A. H. Doyer alhier werden de volgende percelen ge veild: TeLeiden: Huis met tuin Thorbecke- straat 42, in bod f.6200; koper E. van Starkenburg qq. te Leiden voor f.6600. Werkplaats met bovenwoning Gerecht 11. in bod f 4900; koper J. A. Vreeburg q.q. te Leiden voor f.5150. Huls Deci- mastraat 18. in bod f.4250; koper W. v. a Berg q.q. te Leiden voor f.4250. Huis Mirakelsteeg 33, in bod f. 210; koper E. van Starkenburg q.q. te Lelden voor 1.250. Te OegstgeestHuizen met tui en Hoge Morsweg 107, 109, 111 en 115 samen nA afmynlng in bod f. 17 425; koper G. de Kier q.q te Lelden voor f. 17 725. Huizen met tuinen Hoge Mors weg 105 en 113 zyn uit de hand verkocht. WERKGELEGENHEID TOEGENOMEN Hoewel ten opzichte van de vorige stand een geringe styglng van het aan bod van werkkrachten viel waar te ne men nJ. van 330 tot 340, dient aan deze styglng geen positieve waarde te wor den toegekend, zy is het gevolg van herinschryvlng van personen, die in ty- delyk werk geplaatst waren. Een vergeiyklng met het overeenkom stige tydstip ln 1953 en 1954 doet zien, dat de werkgelegenheid in beduidende mate is toegenomen. De voordelige ver schillen bedragen n.l. resp. 810 en 525 Het aantal geregistreerde aanvragen bleef vrywel geiyk en bedroeg 395, waar van 110 betrekking hebben op Jeugdigen (15 t/m 18 Jaar). Wat de volwassenen betreft bestaat vooral ln de metaalindustrie, de textiel, industrie (vezel, garen- en stoffenfa- briekeni. de bouwsector, landbouw en het transportwerk in ruime mate be hoefte aan arbeidskrachten. Het aanbod van vrouweiyke arbeids krachten bleef vrywel geiyk en bedroeg op 11 Juni 1955 80. Ook de vraag bleef zich op geiyk niveau bewegen. Het aan. tal geregistreerde aanvragen beliep 310. Holland - Festival in Leiden

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1955 | | pagina 3