GOLDEN FICTION van Nederland" Moderne Belgische kunst in bezit Eerste concert „Lyra Academica" Kostelijke lustrum - bloemlezing over studentenliteratuur Milo Krannhals kundig ijjte Jaargang Dinsdag 7 Juni 1955 Tweede Blad No. 2SS42 Betekenis en bloei bevestigd In de Grote Pers van de Lakenhal werd gistermiddag de lustrum- aioonstelling over moderne Belgische kunst uit Nederlands bezit jtopend. Deze expositie van meer dan honderd werken van de meest „^aanstaande schilders van Ensor tot heden met als hoogtepunt de decennia rond de eeuwwisseling is bijeengebracht uit particuliere (ir:amelingen voornamelijk in de Zuidelijke helft van ons land. De directeur van de Lakenhal, de heer J. N. van Wessem, bracht ajn welkomstwoord dank aan de instanties en particulieren, die het xir hun medewerking mogelijk hebben gemaakt deze representatieve jlkctie bijeen te brengen, en aan de lustrum-tentoonstellingscommissie nor de prettige en vruchtbare samenwerking. Deze samenwerking ;iodt tot een voortgaan op deze eenmaal ingeslagen weg. Lus tru mtentoonstelling La ken hal y, heer B- W. D. Oxenaar, lid van de ,-wnstellingscommissie, gaf een korte Khrijving van de Belgische meesters, op de expositie vertegenwoordigd en merkte daarbij op, dat van de tómste Belgische schilderkunst he- weinig in Nederlands bezit bleek jn. Het is overigens begrij- i dat van de vroegere pe- •üi meer in ons land te vin- B was. Gedurende de eerste jTrJldoorlog weken vele Belgl- schilders naar Nederland waar zij werkten en vaak Z jaren woonden. Dit viel sa- met een opmerkelijke bloei de. waardoor veel Belgisch i m ons land achterbleef. nadruk in de expositie valt B ook voornamelijk op het uate kwart van de vorige en eerste kwart van deze eeuw. Dj heer F. J. Duparc, referen. Ais van het Ministerie van iderwijs, Kunsten en Weten- pjppen. verheugde zich als tód van het Bureau Musea v het veel nauwere culturele -act met onze Zuiderburen. ook bevruchtend op onze cultuur kan werken, rote waardering had spreker de grote belangstelling die studentenkringen blykt te raan voor het culturele leven, rurvan ook de inrichting van a expositie een voorbeeld is. Nadat de heer Duparc de ten- cistelling voor geopend had rtaard. maakten de genodig- s een rondgang langs het ge roerde materiaal. Onze kunstrecensent tekent abij aan: Het initiatief tot het organi sm van een tentoonstelling fcdeme Belgische kunst uit •iierlands bezit" verdient hoge -jrdenng. temeer omdat men ans in kennis gebracht wordt el werken, die tot nu toe het openbaar geëxposeerd arden. Want naast schilderijen :,-estaan door Musea, als Gem. Isseum Amterdam, Gem. Mu- fim Den Haag en Boymans. •int hier veel van particulieren it tot nu toe voor de „gemene nc" verborgen bleef. Dit maakt a tentoonstelling, voorbereid ix de Tentoonstellingscom- J2e, bestaande uit de heren X. van Wessem (directeur .rijnhal)R. W. D. Oxenaar, H. K. van Dam. Ph. M. Bos- >j en W. H. C. Boellaerd, des interessanter. Kennis te maken met de he nrijkste stromingen in de mo- rne Belgische kunst, daartoe lit te zelden gelegenheid gegeven, tl zij thans, in het raam der lustrum- i'ing der Leidse Universiteit geboden :.dt, strekt de samenstellers tot eer, «l voldoen niet alle inzendingen aan hooggestemde verwachtingen en :j?t wellicht de reputatie van enkele 'iilders een „deukje", wanneer men de werkelijkheid geconfronteerd «dl. "och kan verklaard worden, dat deze roatie niveau bezit: namen vanman- a als James Ensor. van wie over twee "iin in het kader van het Holland Vital een speciale tentoonstelling ":d; ingericht. Rik Wouters, William de Nunques, Gorge Lemmen xichtig portert van Toorop), George hue, Albert Saverijs, Gustav Thonnet. -:zrt Tytgat en niet in de laatste "'s een constant naar ons gevoel James Ensor een hoogtepunt m daarvoor ruimschoots borg. «halve de schilders zijn beeldhouwers pnwoardlgd; wij noemen een Jules "ffleire o.a. met enkele van zijn nieuw - proeven en een Josef Canrté, terwijl Wouters' „De Bruggenaar" (kop -Tijtgat) door een buitengewone ge kheid de aandacht trekt, to het zaaltje, waar het werk van les Ensor is ondergebracht, kan men toeven. .tonners: deze op 13 April 1860 en op November 1949 overleden Vlaamse -'er en etser van Engelse afkom- 'wegens zijn zeldzame verdiensten adelstand verheven), behoort tot crootste figuren, wiens hier geëxpo- de schilderijen op zichzelf reeds de aandachtige beschouwing ver- Indertijd een „avantgardist". agroot indivualist, al laat de invloed het Impressionisme zich niet bij ontkennen, treft door zijn heldere -■nen en zijn gevoel voor het bizar- Sffllsche, het sarcastische, het alle- ,r-*he, het humoristisch-ironische ook. -3 meesterstukken als „De Lampenist" ,-De intocht van Christus in Brus- Jtet men niet, maar wel is er o.a. 'beroemde ,X)e Vechters", waarvan nier een afbeelding publiceren. In onderkent men de artist van groot *®iat en van den bloede, aan wie '■•■'e schoolsheid vreemd was. Man grote veelzijdigheid, componeerde wk zijn ballet „Gamme d'Amour", een der inzendingen herinnert, vertegenwoordigd is ook Con- Permeke, de grote vertegenwoor- ;ïr van het Vlaamse expressionisme, in sterke verbondenheid met be aarde biedt. Wie zal hier niet ■r de diepe indruk raken van zijn ■zolend" weiland? zouden wij kunnen voortgaan vele te noemen van schilders in •l're en huidige fasen, waarbij het •ssant is hun veelzijdige ontwikke- •rzang nader te beschouwen, maar expositie, welke niet minder dan 100 inzendingen bevat, is dit van- bekend een onmogelijkheid, itn mag zich intussen verheugen feit, dat zoveel Belgisch werk zich blijkbaar in ons land bevindt, waardig als het is bevonden, een ere plaats ln menige collectie in te nemen. Dat echter niet steeds ieder werk in overeenstemming is met wat men ervan verwacht, moge blijken uit het Sneeuw landschap van Valerius de Saedeleer, ook de ..moderne Breughel" genoemd, welke vergelijking echter hoog gegTepen lijkt. Naast de échte Breughel maakt hij een wat armoedige indruk. Wij zijn er ons ten volle van bewust, met deze enkele grepen deze uiterst be zienswaardige tentoonstelling bij lange na niet het recht gegeven te hebben, dat zij verdient. Men moge zich zelf voor een bezoek opmaken, waarbij men dan echter goed dient te bedenken, dat lang niet alle Belgen, die daar aanspraak op kunnen maken in het bijzonder zij van de jongste generatie vertegenwoordigd zijn. Doch een unieke gelegenheid als deze om althans de kennismaking van een deel van hen op te vatten, dan wel te hernieuwen en te verdiepen, moge men zich met laten ontgaan. Onze hulde aan de samenstellers, in het bijzonder aan de heer Van Wes sem, van wiens onontbeerlijke advie zen en kennis van zaken, de Tentoon stellingscommissie stellig ruimschoots profijt getrokken heeft. Dat de aloude Leidse Universiteit een expositie van moderne kunst in haar Lustrummanifestaties betrok, geeft blijk van een brede visie. Dat men door een bezoek aan deze tentoonstelling doordrongen zal wor den van de betekenis der Belgische kunst en haar veelzijdigheid, staat buiten kijf! Oorlogsgewonden genoten van filmprogramma VOOR HET EERST IN LEIDEN. De Stichting „Moveo" (Meer Ontspan ning Voor Ernstige Oorlogsgewonden) organiseerde gisteren in de grote can- tinezaal van de Doelenkazerne een film avond voor haar leden, behorende tot de districten Leiden. 's-Gravenhage, Rotterdam en Haarlem. Het filmpro gramma werd de oorlogsgewonden aan geboden door de Caltex Petroleum Maat. schappij. De distriots-commissaresse, me vrouw W. GrootBalfoort, sprak een kort welkomstwoord en richtte tevens enkele woorden van dank tot de garni zoenscommandant. luit.-kolonel H. W. Gerth van Wijk. die de cantine voor deze avond had afgestaan. Het verheugde haar zeer. dat thans voor het eerst sinds de oprichting van de Stichting in 1950. een dergelijke avond in de Sleutelstad gegeven kon worden. Adjudant J. Nieu- wenstein dankte zii hartelijk voor de uitstekende leiding. Namens de Neder landse Bond van Militaire Oorlogs slachtoffers sprak de heer H. de Jager enkele woorden van dank voor de hulp. die de Bond van diverse znden steeds mag ontvangen. Als eerste film werd ge draaid „Arizona" Deze prachtige kleu renfilm gaf een goed beeld van de vele tegenstellingen, die deze oude Ameri kaanse staat kenmerken De film „Tank. ship'- was een documentaire, die op sug gestieve wijze een inzicht gaf van het leven aan boord van een tanker. Van een geheel ander genre was de film „The land of Zinj". eveneens in kleuren. Het leven van mensen en dieren in de wild reservaten van Z.O.-Afrika en ook de flora van deze mysterieuze gebieden wa ren op voortreffelijke wijze op de film band opgenomen. Tot slot werd nog een tekenfilmpje vertoond dat op aardige wijze aangeeft aan welke eisen benzine moet voldoen en hoe zii wordt vervaar digd. De muzikale omlijsting van deze gezellige en geslaagde avond was bij de heren P Hazes en J. L. H. Sdhramp in goede handen. De oorlogsgewonden die i<=der nog een verrassing aangeboden kregen, zullen ongetwilfeld nog lang aan deze avond terugdenken. EERSTE LEIDSE KANARIE VER „DE ZANGER" Gisteravond hield de Eerste Leidse Kanarievereniging „De Zanger" in zaal Mekel, Hogewoerd. voor haar leden, do nateurs en genodigden een geslaagde filmavond. De zaal was geheel bezet. Voor de pauze werden de natuurfilms .Dierentuin van Moskou', Schapenkudde en ter afwisseling een Chaplinfllmpje („De ontsnapping") vertoond; na de pauze volgde de film „Leven en dood op de Noordpool". Bestuur en leden kun nen op een geslaagde avond terugzien. BURGERLIJKE STAND VAN LEIDEN GEBOREN: Jacobus Bartholomeus Cornells Plus, zn van C. J. J. A. Morsch en M. O. de Jong: Dirk Klaas, zn van E. den Heijer en E. K. Zuljderduljn; Peter Willem, an van P. Kikkert en A. Breedljk; Jan Pleter. zn van G. Pardon en J .v. d. Hoogt; Wilhelm Hendrü». zn van J. Oosten en C. T. v. d. Geit; Wllhelmlna Josephlna. dr van W. j Voorzaat en C. FeiJt; Maartje Marja. dr 1 van W D du Prle en M Roosendaal; Cor nelia Maria, dr van P. J. M. Moorman en B. M. T. Hoogeveen. GETROUWD: N. Slra en H. C. v. d. Reyden: J. Lut en B. A. J. de Willigen; H. J SJardljn en J. M. Eeij; G. W. Verhagen en E. Franke; L. v. d. Blom en J. Crama. OVERLEDEN: C. de Vlieger, wednr. 81 Jr; P. Ketting, wed. van De Bruhn. 76 Jr; F. Spaa. vrouw. I 56 jr; M. van Tol. hulsvr. van Van Kleef. JAMES ENSOR„De Vechters". .9 Jr; M. v. d. Ploeg. wed. van Homan, 84 Jr; M. Schrader. wed. van Drlessen, 62 jr; N. v. d Velden, wednr, 83 Jr; H. C. v. d Weljden, hulsvr. van Lens, 79 Jr; I J. Verhoeven, man. 70 Jr; M. L. J. F. van Dongen, dr, 1 Jr. TOCH MAAR LIEVER... TENTOONSTELLING ESS I V»n 18 M«l t/m 18 juni middap 3 uur Juliette Grdco TELEVISIE in het Gelden Fiction-profratnme „Souj Ie ciel de Peru". „Leidse Letters Sterke typering van vele perioden Hedenochtend zijn door de lustrumcommissie van het L.S.C. de eerste exemplaren uitgereikt van de lustrumuitgave „Leidse Letters", welke bij Stenfert Kroese is verschenen. Deze exemplaren werden met korte toepasselijke toespraken overhandigd aan de rector magnificus, het college van B. en W. en aan een spoorstudent op het station. De samenstellers van deze indrukwek kend omvangrijke bloemlezing zijn er in geslaagd een bijzonder aantrekkelyxe verzameling ln een even aantrekkelijke gedaante te brengen en daarmede door studentenliteratuur door de eeuwen heen een typering van het Leidse studenten leven en ook het bredere Leidse univer sitaire leven te geven. Het zyn beslist niet steeds op hoog literair peil staande bijdragen uit allerhande bronnen van vroeger en thans die deze uitgave tot een kostelijk bezit maken, doch zonder uitzondering Theo Olof en Klaas Boon in Mozart eminent verving De eerste manifestatie van „Lyra Academica" in het kader der Lustrum feesten bracht aanvankelijk een deceptie: Alexander Krannhals. dc „grote" man der Ned. Oj>era, die op zich genomen had. dit eerste concert van dc tot een heid versmolten Loidse Studentenmuziekgezelschappcn te dirigeren, was wegens ziekte verhinderd. Men moest dan ook genoegen nemen met zijn ..rechterhand", de repetitor H. Milo. onder wiens leidingook diverse repetities stonden. Wie enigszins in de wereld der opera dlrectiewilze. tot méér in staat te zijn, thuis is. weet. dat een repetitor eigenlijk dan „voorbereider." of „wegbereider.al- niet meer is dan een „voorbereider léén. Er schuilde bij hem ook nog iets muziek in de grondverf wordt dan doo- ^nders dan opvallende punctualiteit en de eerste dirigent pas tot écht leven ge- exactheid alléén, ofschoon soepeler wekt. -cering in het algemeen een wens Welnu: Milo heeft getoond, ondanks blijft, zijn wat hoekige, martiale en stramme I Wij weten niet. welk aandeel Müo bij Dirigent Milo bij de inzet van Corelli's „Concerto grosso". de voorstudie was toegementen, doch deze „rechterhand" ook van een Josef Krips. heeft zich zeker betrouwbaar be toond, opgewassen tegen een moeilijke taak. De studenten konden zich aan hem toevertrouwen, waartoe Milo's dui delijke aanwijzingen bijdroegen. Het programma bood geen nieuwe ge zichtspunten. uitgezonderd de introduc tie van Beethovens cantate „Meeres- stille und glückliche Fahrt" voor ons land een première waaraan wat het vocale gedeelte betreft het Lelds Stu dentenzangkoor en het oud-getrouwe, met de studentenmaatschappij verbon den „Kunst na Arbeid" medewerking verleenden Het was hier. dat wij het grondige samengaan van instrumentalisten en vo calisten konden waarderen: naast de gedurfde aanpak, de besliste inzetten en de duidelijke dictie in dit contrastrijke werk, viel ook een sfeersoheppend ver mogen te onderkennen, wat hier zulk een belangrijke factor is. De opening was aan Corelli's „Concerto grosso" No 9 in F waarin óe afwisse- ling tussen het zg. concertino met voor name krachten als Adnaanse en Smit Siebinga en het volle orkest (ripleno) loffelijk gerealiseerd werd. al ontbrak er nog wel het een en ander aan het ware Italiaanse bel-canto. Het orkest betoonde zich een beschei den, doch accuraat begeleidings-appa- raat in Mozarts „Konzertante Sinfonie für Violine und Viola Es-dur" 1779». De solopartijen berustten bti twee beroeps musici. n.l Theo Olof en Klaas Boon, in wier handen viool en alt met meester- I schap opbloeiden. j Wij weten nauwelijks, aan wie de erepalm toe te kennen: technisch zowel als stylistisch voldeden zii aan de hoogste eisen, daarbij het orkest stimulerend tot 'een verantwoorde en verzorgde omlijs- ting, met de hoogste verrukking ln het wondere Andante. Beethovens „Egmont'-ouverture zou j men een dilet'antenorkest nauwelijks toevertrouwen.Doch daarin constateerden l wy. naast een punctuele beheersing van I de partituur, al veel van de nadrukke- J lyke, vereiste spanning. Een sjoannlng, I onderbroken door de liefliikheid der kun. dig en zuiver geblazen solopassages voor hobo-Waszink en fluit-Meurslng. i Een „Egmont "reproductie zó veelvul dig gehoord, leidt vanzelf tot critische gestemdheid Maar het met geacheveerde klank spelende orkest behoefde zich niet te schamen: het daverende applaus getuigde van aller instemming. Zo concluderen wil. dat dank zij Milo's toewijding en nauwgezetheid, als mede de ernstige wil van alle betrok kenen. dat een niveau vol lofwaardige perspectieven bereikt is. Wij verheugen ons over hetgeen tot I stand kwam. wij zien met vertrouwen verdere ,L.vra"-audities tegemoet. Dit eerste experiment was zinvol al zal op i den duur een vrijere ontplooiing deze j zin zeker versterken. Rector-Magnificus der Leidse Universiteit, prof. dr N. J. Bakhuizen van den Brink heeft in een bloemrijke speech zijn erkentelijkheid voor de pres taties betuigd en daarbij dirigent Milo met een krans en „Kunst na Arbeid" met een bloemenmand extra gehuldigd. Langdurige ovaties van het ln grote getale aanwezige gehoor, onderstreep- i ten duidelijk zijn dankwoord. Vanavond reprise voor de burgerij. zün zij karakteristiek voor tijd, plaats en aard van deze merkwaardige samenleving. Er is gestreefd naar enig chronologisch verband, dat vooral in de eerste delen van het boek sterk spreekt, doch naar mate de nieuwe tijd en nieuwste tijd uit de pagina's spreken, moest Jit chronologisch verband van tijd tot tijd verbroken worden om plaats te maken voor een andere groepering naar aard. Zo vinden wjj ln de latere delen van het boek telkens weer teruggrepen naar vroeger tijden. Het „klassiek époque" verzamelt de voortreffelijke literatuur en speelse regels van de „klassieke" Leidse studen tenpublicisten als Beets. Klikspaan, Piet Paaltjen en zovele anderen, mannen al3 Kamp. Ie Cosquino de Bussy, Ellas etc. vinden hun plaats in het 'tweede deel van het boek. de overeang naar ue nieuwe tijd, waarna een rijke serie opgenomen werd over de r.a-oorlogse jaren onder de titel „Leidse Lier". Dan begint de chronologische volgorde enigs zins te wijken. „Tussen Vuur en Water" brengt historisch en literair zeer be langrijke bijdragen over de bezettings jaren en uit het rampgebied Het do?t goed. in dit deel van de Leidse Letters ook de beroemde rede van prof. Cleve- ringa te vinden, waarmede het openlijke Leidse verzet werd ingeluid. Voor zover ons bekend is hiermede voor het eerst deze rede een plaats gegeven, die haar aan de vergetelheid ontrukt ook voor diegenen, die de oorlogsjaren niet uit eigen ervaring hebben doorleefd. Daarna volgen nog enige andere groepen van publicaties, die een waar lustoord vor men voor wie deze tuin van proza en poëzie willen doorwandelen. Uitstekend zijn de inleidende teksten voor de verschillende delen van het boek en de commentaar welke waar nodig is aangebracht. Zij werken niet alleen ver helderend, z»J wijzen ook op de saillante punten en karaktertrekken. zU vormen de synthese der bloemlezing en de leidraad die varr de fragmenten een zo boeiend geheel maakt. De illustraties, harmonieus aangepast aan inhoud en vorm van tekst, verhogen de waarde van deze bijzondere uitgave ln sterke mate. Het is verheugend, dat thans veel waardevol werk, dat eertijds voor een deel niet of nauwelijks toegankelijk was en voor het overige deel verspreid in velerlei publicaties te vinden was (wij denken aan vroegere herinne ringsuitgaven, zoals uit 1929. 1939 en 1950) thans in deze aantrekkelijke vorm bijeen Is gebracht. De samenstellers van het boek, mr A. Korthals Aites, J. Kist en A. G. Escher hebben zich daarmede het recht op dankbaarheid van vele studentengene raties verworven. Het is te wensen, dat zeer velen uit deze Leidse Letter; hM beeld van Leiden door de eeuwen he»n zien oprijzen, want dit is een voortref felijke verzameling bouwstenen voor dit onvergankelijk monument v.»n zelfbewuste geestkracht en bloeiende vrijheid.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1955 | | pagina 3