Ons menu ALS ROODHUIDEN DANSEN, BIDDEN ZIJ Indiaanse mythologie uitgebeeld in rhythmische beweging VAN DE WEEK WEKELIJKS BIJVOEGSEL VAN HET LEIDSCH DAGBLAD - ZATERDAG 7 MEI - PAGINA 4 Als in Niew-Mexico de lente aanbreekt, komen de mannen van de stam der Taos-Indianen samen in de grote zaal (estufa) van hun pueblo's. De oudsten hunner vertellen dan aan de jongeren de saga's van nun volk. Mythe en historische waar heid zijn in die saga's onontwarbaar saamgeweven. Dan verne men de jonge roodhuiden, hoe het volk der Taos bij de dage raad der tijden opsteeg uit het Grote Blauwe Meer (de oceaan!) en hoe zij hun eerste pueblo bouwden te Abiquiu. En zij verne men verder, dat de aarde hun moeder en de zon hun vader is, en zij vernemen de geschiedenis van Po-se-yemo (Montezuma, de grote vorst, die in Mexico regeerde, toen de Spanjaarden in dat land binnenvielen omstreeks 1520), de legendarische held der Indianen van Nieuw-Mexico, die maïs zou hebben gebracht naar de pueblo's der Taos. En zij vernemen dan, welke band er bestaat tussen hun dansen en de levensnoodzakelijke maïs. De legende zegt: „Er was eens een groot man. groter dan de bomen, die de Indianen vertelde over de maïs, hoe ze te zaaien en hoe ze te oogsten. En hij schonk hun maïs-korrels om te planten, waarbij hij precies aangaf, bij welke stand van de maan ze aan de aarde moesten worden toevertrouwd. Hu leerde de Indianen vuur te maken nen met zwart-wit gestreepte gezich ten, die zowel de dansers als het pu bliek voor de gek houden. Dans alom Zoals de Taos dansen, dansen ook de andere Indianen in Nieuw-Mexico: de Apachen, de Navajo's, de Hopi's. de Laguna's, de Zuni's en wat er ver heid en geluk. ZU dansen om de goede geesten gunstig te stemmen en hun medewerking en zegen te verlangen. Maar zjj dansen ook om de kwade geesten te bannen en om ziekte, lijden, tegenslag en rampspoed te voorkomen. ZU bidden dansende om kracht en moed om slechte tUden te doorstaan, en om de zo nodige wUsheid om het grillig spel van het leven te onderken nen. Kortom, als zU dansen, zoeken zU zoals hun voorvaders zulks eeu wen geleden deden contact met God met hun God, die zU de Grote Geest noemen, en die al wat is en leeft, doordringt en bestiert. Dansende Rood huiden zün vrUwel steeds biddende Roodhuiden. ZU dansen met inachtne ming van een eeuwenoud ritueel, waar toe ook de aard der costumes en der bewegingen behoren. Kerst-dansen Als het zonnejaar ten einde loopt, menen de Indianen, dat zU moeten po gen. de zon te bewegen haar reis in ZuidelUke richting af te sluiten en terug te keren als er weer gezaaid en geplant zal worden. Om dit te berei ken, houden zU omstreeks Kerstmis dansplechtigheden, die twee h drie dagen duren. Dan worden de buffel en hertendansen uitgevoerd, die date en gelastte hun de heilige vuren bran dende te houden in de estufa's tot zUn terugkeerEn daarom (vernemen de Jonge roodhuiden dan) worden in de vroege lente de maïs-dansen ge danst. Mannen en vrouwen zUn dan met vrolUke kleuren en gewaden uit gedost. ZU dansen speciale gebeden voor de zon om haar lloht en warmte niet aan het zaad te onthouden, en voor de regen om voor voldoende wa ter te zorgen. De eerste dansfestUnen van het Jaar zUn dus vruchtbaarheidsgebeden in de zaaitUd. Nadien komen er dansen, die de groei symboliseren en moeten be vorderen en tenslotte de oogstdansen, dus gebeden en dankzeggingen voor de milde gaven der natuur. Iedere Roodhuid is verplicht, deel te nemen aan die dansen. Ja, men kan zeggen, dat dansen zowel een maatschappe- lUke plicht als een maatschappelUk voorrecht is. Van jongsaf-aan worden de Jongens en meisjes dus geoefend in de danskunst en krUgen zü onderricht in de symboliek en de geheimen van de dans. Zeker, er zUn ook geheimen aan ver bonden. De Blanke, die als niet-inge- wUde zo'n dansplechtigheid mee maakt. krUgt als regel slechts de laat ste phasen te zien. Voordien worden er in de estufa's met geheime riten en ceremoniën allerlei dingen gedaan, die de vreemdeling niet zien of weten mag. De dansers moeten zich onderwerpen aan wel eens pUnlUke behandelingen alvorens met de dans te beginnen en allen moeten zU als symbool van reiniging het haar w-ssen. Ook de in de dansen gebruikte kle ding en attributen zUn belangrUk door hun symbolische betekenis Veren en vlokken katoen stellen wolken voor en snelheid, kalebassen symboliseren re gen of vruchtbaarheid, groene twUg- Jes een lang leven, de moccasins wor den met pels versierd om de kwade geesten te weren van de voeten der dansers. Ook clowns treden op, man- Een prachtige vertegenwoordiger van de Apachen-stam toont zijn kunnen. ren uit een tUd lang vóór Montezuma's (Po-seyemo's) komst in Nieuw-Mexi co. Doodt nooit meer dieren dan Gu nodig hebt om te eten, zeide (aldus de legende) in de oertUd een oude god tot de Roodhuiden. Toen zonden zU een maagd het woud in en ziet, het meisje kwam terug, gevolgd door her ten. De Indianen doodden precies zo veel dieren als ze nodig haddenen dansten voor het eerst hun herten- dans, getooid met de huiden en de horens der gedode dieren. Aldus wil den zU de herten dank betuigen en eren voor de redding van zoveel men senlevens. De merkwaardigste dansen om streeks Kerstmis zijn „Los Matachi- nes", die (naar de Roodhuiden zeg gen) door Montezuma werden inge voerd. Montezuma gelastte hun ook, die dansen ieder jaar omstreeks mid wintertijd uit te voeren. Inderdaad vindt men in die dansen een oude Aztekische satire terug. Een bruid, Malinche, die de goedheid en de Kerk symboliseert, is de hoofdfiguur. Naast haar treedt een duivel op, die verdreven moet worden. De clowns vallen de duivel aan en de Indianen zijn gestoken In gewaden, die sterk aan die der bisschoppen doen den ken. Pow-wow Enige malen per Jaar zijn er grote Indianen-samenkomsten van stammen uit alle windstreken van Noord-Ame- rika. Een der bekendste is de pow-wow te Flagstaff (in Arizona), maar de al lerbekendste is toch de plechtige sa menkomst in Gallup in Nieuw-Mexico. Dan bereikt de dans zUn hoogtepunti Alle deelnemers doen hun best om el kaar te overtreffen. Maanden tevoren reeds oefenen de dansers zich en wor den de costumes gemaakt. Immers, de deelnemers dingen naar een eer, die zU hoger stellen dan welke materiële beloning ook. De knapste Navajo-ta- pUtwevers zetten hun beste beentje voor. De zilversmeden der Zuni's ma ken maanden lang overuren om iets heel kunstigs voort te brengen. Als een goed vakman in Oklahoma iets moois maakt, verkoopt hü het niet, doch be waart het om in Gallup aan zUn ras genoten te tonen. Niet om er een hoger prUs te bedingen, doch om de eer en de achting, die hem dan ten deel zul len vallen. Het verleden herleeft Daar, in Gallup, herleeft het Indi aanse verleden. Daar beleeft en door leeft de Roodhuid de geschiedenis en de cultuur van zijn ras. Daar ziet hU zUn herinneringen, teleurstelling, vrees, zielestrüd en hoop op een betere wereld gestalte nemen tudens de dansen. Daar kan men de hoge, schrille tonen be luisteren van het ruiterlied der Nava jo's. daar kan men de wonderlUke, kronkelende hoepel-dansers der Jemez Indianen zien, daar kan men het op- Navajo-lndianen in vol ornaat dansen een van hun ceremoniële dansen. windende, doffe, monotone rhythm. horen van de „Dans der Berggeesten", zoals de Apachen die uitvoeren. Kort om, de pow-wow te Gallup is een enige dagen durende Indiaanse dansplechtlg. heid. die ons de ziel van de Rode Man nen openbaart en ons dankbaar stemt voor die openbaring. Dansende Rooi- huiden, biddende Roodhuiden. (Nadruk verboden) Laten we wanneer het enigszins mogelUk is profiteren van de mooie dagen, die het voorjaar voor ons in- petto heeft, dit is de beste methode om alle wi.iterkwaaltjes zo spoedig mogelyk te vergeten. En de huisvrouw die het hiervoor dikwUls te druk heelt? Ook zu zal wel een poosje tijd kunnen vinden wanneer zij onderstaande een voudige maaltuden klaar maakt! Zondag: Gevulde broodjes met ham en kaasragoüt; gebraden varkens haasje. worteltjes peulen), aard appelen: custardpuddinkjes met vruchtensaus (of overgebleven bes sensap). Dinsdag: Gebakken leverplakken, pos- telein. aardappelpuree; flensjes met dikke yoghurt en bananenmoes. Woensdag: Gebakken kaaslap. stamp pot van rauwe spinazie; rtjst met rabarber. (Bruine bonen weken). Donderdag: Jachtschotel van bruine bonen en aardappelplakken of puréa, andyviesla; half om half vla. Vrüdag: Gebakken visfilets, komkom mersla, aardappelen, gebruinde bo tersaus: hangop met beschuit en bruine suiker. Zaterdag: Nasi-goreng met omelette; fruit. Recept: Gevulde broodjes met him en kaasragoüt. 4 oude puntbroodjes. 2?i dl melk, 3 gr. bloem. 25 gr. boter. 50 gr. m blokjes gesneden kaas. 50 gr. flings- sneden magere schouderham (ook e vervangen door boterhamworst), zout, aroma. SnUd van de broodjes een kapje en hol ze met een theelepel uit. Be smeer broodjes en kapjes met boter en maak ze warm en croquant m oven of koekepan. Maak ondertussen de ragoüt. Smelt de boter, voeg blo»m toe en al roerende de melk. Laat saus koken, roer er de blokjes kaas. stukjes ham. zout en aroma door. Vul de broodjes hoog op met ragoüt. plaats het dekseltje erop *o schikt de broodjes op een w,nB schaaltje. ReceptFlensjes met dikke yoghurt bananenmoes. Voor 8 flensjes: 75 gr. bloem, H liter melk, 30 gr. boter, zout, 1 Voor de vulling: V6 liter yoghurt oi 1 potje ingedikte yoghurt, 2 bananen, basterdsuiker. Maak een dun beslag voor de "eD,£J en bak ze in een koc-kepan nuw goudbruin, of gebruik overgebleven flensjes. Schenk de dunne yoghurt op een in water uitgewrongen doei- je. gelegd op een vergiet. Is het vin doende uitgelekt meng 6c.«i urcu» dan ivergebleven dikke yoghurt me. an ker en het moes van 2 bananen neem ingedikte yoghurt. Leg op flensje een deel van het yoghu.'- mengsel en rol de flensjes op. ze naast elkaar op een schaal bestrooi ze vlak voor het opdien® met poedersuiker. Jong geleerd, oud gedaan. der nog voor stammen en stamsplin- ters zijn. Al dansende bidden zU allen om zonneschUn en regen, om goede oogsten en welstand, om goede gezond.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1955 | | pagina 14