vIau Mau-delinquenten /eer in het rechte spoor lezinshereniging is moeilijk probleem :ouwen soms fanatieker dan de mannen Hel (Bijzondere medewerking) et is nog maar kort geleden, dat Mau Mau-aanhangers ivtfi Kenya in opschudding brachten. Moord en mishandeling van 'en mensen en vee waren aan de orde van de dag. Het bleek nodig om de noodtoestand af te kondigen. Bijzondere maatregelen en een energiek optreden waren onvermijdelijk, wilde men verhin deren, dat het in Kenya van kwaad tot erger zou komen. Tien- luizenden Mau Mau-mannen en vrouwen werden opgepakt en indergebracht in gevangenkampen. Op de wijde, met struik gewas begroeide vlakten tussen de zuidelijke flank van Mount Kenya en het van olifanten wemelende gebied bij de Tana Rivier krijgen thans vele dui zenden lichte Mau Mau- gevallen een kans om te rug te keren in de Maat schappij. TWEEMAAL per week rijdt één van de bekende groene Gemeentewagens door onze straat om de vuilnisemmers, die langs de stoeprand zyn neerge zet, te ledigen. Soms blijft dit hoogst nuttige apparaat pal voor ons huis staan Dit pleegt te geschieden op het moment, dat juist onze jongens, met enige moeite, aan tafel zijn geplaatst. De blik van de jongsten blijft scherp op het groene gevaarte, buiten, ge richt. Op de kreet „hy kiept" wippen twee, drie van ons tafel gezelschap van hun stoel. Zij zyn beslist doof voor alle goed bedoelde vermaningen, zolang de ronde achterbak van de wa gen loodrecht omhoog staat. Terwijl langzaam de normale stand weer wordt ingenomen, leest één van de rakkers, het hoofd scheef houdend: Houdt Uw stad rem. Deze woorden wor den gespeld als de zin van een schoolboekje. Zo klink het grap- pig-nadrukkelijk. Maar het is een goed middel om ons, ouderen die per dag ontelbare vele op schriften vluchtig lezen, die hy giënische spreuk, in strakke let ters op de zijwand van de wagen geschilderd, even in te prenten. VROEGER, toen wij op een dorp in de Achterhoek woonden, moesten wij zelf een plek zoeken voor de inhoud van de vuilnisemmer. Het gaf enige beroering in onze stille dorpsstraat, toen op een mor gen de stortplaats, keurig ver borgen achter de struiken van een zijweggetje, niet meer ge bruikt mocht worden. Een vin dingrijke buurman had die paar vierkante meter gepacht om een voorraad takkenbossen op te slaan. Maar spoedig had ieder een andere plek gevonden om allerlei zaken, die in een proper huis niet thuis behoren, kwijt te raken. WOORD VAN BEZINNING Houdt Uw stad rein. Herhaaldelijk is ons verteld, hoeveel ellende de stadbewoners beleefden, toen de regelmatige ophaaldienst gestaakt moest worden. Waar moest je naar toe met de rommel? Het kan geen kwaad je deze toestand nog eens te herinneren als de onberispelijk groene wa gens langs je huis komen Deze dienst is een werkelijke dienst, een toonbeeld van moderne hy giëne. EIGENAARDIG om te be denken, dat ketters, naar de oorspronkelijke betekenis van dit woord, de „zuiveren" heten. Hun leer achten zij rein. van innerlijke smetten vry. ZU houden zich ver van de officiële kerk en omgekeerd beschouwt de kerk hen als niet-legitien, on wettig. gevaarlijk en besmette lijk. Hoeveel misverstand en onno dige verwijdering zyn hieruit voortgekomen. De een na de ander splitste zich af. De ene groep beschouwde zich als de meerdere, de reinere en betere van de andere. Geen wonder, dat velen zich van alles wat christelijk en kerkelijk genoemd wenst te noemen, hebben afge keerd. Weg met deze waardeloze rommelHet behoort op de geestelijke mestvaalt. Zeggen, dat je rein bent - mo reel. geestelijk of kerkelijk - is niet moeilijk. Lange betogen houden, afzonderlyke groepjes van zelfverzekerde zuiveren vor men is evenmin een veeleisen de kunst. Ja. het is een kunst, een stijl vol opschrift, als op de groene wagens van de Gemeentedienst: houdt Uw eigen kring rein. maar IN de gesloten en fraai beschil derde bak ligt rommel en vuil. ZULLEN wij nog langer el kaar verketteren, onszelf sieren met het onberispelijk witte ojjschrlft: de zuiveren? In elke straat, huis aan huis. worden de vuilnisemmers gele digd. Je zou wensen, dat- ook een geestelijke ophaaldienst voor ie der. zonder uitzondering, de on misbare dienst verrichtte van in nerlijke hygiëne. Weg met de rommel vanbinnen, by je zelf en in je groep of kerk. Dikwijls kunnen wij van oude. waardeloze dingen met moeite afstand doen. Vooral wanneer wy ouder worden. Zou de jonge generatie niet juichen: „hij kiept" als wij sa men in de wereld eens grondige opruiming hielden? Begin dichtbij. Jezus zegt, tot kerkmensen maar ook tot ande ren: „Zalig zijn de reinen van hart". Hy weet een plek voor onze rommel, van welke soort ook. Hij dient, zonder één mens of één groep minder of meer te achten. Hij alleen maakt ons werkeiyk zuiver. P. L. SCHOONHEIM Predikant voor BiJz. kerkewerk Herv. Ge meente te Leiden. [aargang No. 5 en en onderlinge gedachtenwisseling vormen mede een onderdeel van het heropvoedingswerk der vroegere Mau Mau-volgelingen cdeweg is de Mau Mau-storm liggen.. Nu staat Kenya ook töleem: Wat te doen met die ohtieke delinquenten? Vroeger een scheiding gemaakt tussen en de zware gevallen. Thans er allereerst om. de lichte merendeels wankelmoedi- en mensen, die onder bloedige Mau Mau-eed af terug te brengen binnen het bestel, hen weer In te als nuttige leden der ge- Gemakkeliik is deze taak is zij met grote voortva- en overleg aangevat, wijl de van Kenya met het weder- nauw samen- gevallen zyn saamgebracht n w ^®Pen, waar aan hun herop- Pote aandacht wordt be- rïohtljjnen voor die kampen Strenge tucht; 2. Hard wer- werk geschiedt vrijwillig is dus geen sprake betaald volgens de in de maatschappij geldende loon- °P het ogenblik bevinden zich 50.000 gedetineerden in die Kenya verspreide werk- 2iJ behoren tot de stammen T* H®'008, Emboes en Meroes. Hei Mwea Project Wrden zij opgevoed? Hoe men hun rehabilitatie ter - Het oogmerk is. hen zo ver c dait zij weer als vrije bur- land kunnen leven en 11 met gelyke kansen als zij, die 7 c5 ^e'ineerd werden. Om dit te be- tet men de mensen aan het il belangrijkste werkobjeot wordt £n de vlakte van Mwea ten Mount Kenya in het dis- In dit gebied zouden zeer :n kunnen wonen, mits er voldoende water komt. De gedetineer- den in de werkkampen zijn nu bezig met de aanleg van twee kanalen, die Irrigatie-water moeten aanvoeren uit de Thiba Rivier en de Nyaminda Ri vier. Zijn deze kanalen gereed, dan is het land bruikbaar voor de rijstbouw Rijst is een geheel nieuw product in dit deel van Afrika. Agrariscli ge zien is het Mwea Project dus een koen experiment. Doch het is even eens een koene onderneming om de Jaren lang door de Mau Mau ver giftigde geesten en zielen der delin quenten te bevrijden en te zuiveren. Bibliotheken, kranten, de radio ledevoeringen, lager onderwijs en ont spanning (knutselen, volksdansen, spel en sport) zijn de hulpmiddelen, waar van men zich bedient. De mannen, die met de heropvoeding zijn belast, wer ken bovendien nauw samen met de kerkelijke instanties. Gezinshereniging REEDS Zijn er tekenen, die wyzen in de richting van goede resulta ten. Gevangenissen zijn die werk kampen niet. Alles wordt in het werk gesteld om te voorkomen dat de ge detineerden gaan piekeren. Niets wordt nagelaten om hen hun zelfvertrouwen en maatschappelijke zin te doen her winnen. De volgende stap zal binnen kort worden gedaan. Uitgaande van de juiste overweging, dat het gezin de basis ls van de samenleving, zal men eerlang dc mannen weer herenigen met hur, vrouwen en kinderen. Aldus komt men tot een herstel van normale toestanden. Toch is het zaak. die ge zinshereniging. hoe nuttig zi) ook moge zijn, met beleid te bewerkstelligen Want er zijn gezinnen, waar de vrouw heel wat fanatieker aanhangster van de Mau Mau was dan de man. In deze gevallen zou een voorbarige ge zinshereniging eer schadelijk dan nut tig zijn voor Kenya. Gelukkig is de heropvoeding en we- öerinschakeling der Mau Mau-delin- quenien in handen van mannen cue land en volk van Kenya door en door kennen. Zy beseffen ten volle, dat men 1.250.000 Kikoeioes niet zo maar kan en mag laten schieten. Zy be grijpen. dat het voor Kenya's herstel noodzakelyk is, de overgrote meerder, heid der vroegere Mau Mau-aanhan- gers .op den duur terug te brengen bin. nen de gemeenschap, waartoe zij be horen. Het moge moeilyk zijn om hen los te weken van de Mau Mau-denk- beelden en -praotyken, tooh moet het gebeuren. En alsnog, de tot dusver be haalde resultaten geven aanleiding tot een (voorziohtig) optimisme. Nieuw Land POLITIEKE delinquenten graven thans de kanalen die nodig zyn om het Mwea-project te kunnen uitvoeren. Lotgenoten van deze gravers vervaardigen meubels en netten, bou wen bruggen of buinieren, al naar ge lang van hun aanleg, geschiktheid en voorkeur. Zo komen de voorbereidin gen gereed, die nodig zyn om op het .Nieuwe Land" de 15.000 gezinnen in totaal ruim 50.000 mensen te vestigen, die er een bestaan zullen kunnen vinden. De tijdens de troe belen trouw gebleven Kikoejoes krijgen een deel van het .Nieuwe Land" toe gewezen. de rest komt ter beschikking van de (dan) voormalige politieke delinquenten. En op de hellingen van Mount Kenya werken de gedetineerden reeds aan een tweede project. Grote percelen land worden daar gezuiverd van wilde gewassen (veel varens!) om ze geschikt te maken voor dc veeteelt. Het voornemen bestaat na melijk om tegen de hellingen van Mount Kenya belangrijke zuivelbe drijven tot stand te brengen. De Mau Mau heeft veel schade veroor zaakt en veel onheil gesticht in Kenya. Thans echter benutten tienduizenden Geen Zoeklicht op de Boekenmarkt Ook deze week moet 4e Boek bespreking wegens ziekte van Mevrouw Clara Eggink helaas nog ontbreken. voormalige aanhangers dier beweging de kans om terug te keren in hun gemeenschap. Zij scheppen „Nieuw Land" en nieuwe mogelijkheden voor anderen en voor zichzelf en hun gezin nen. Zij leggen de grondslagen voor een stabieler en tevredener maat schappij. dan die waarin de Mau Mau een tyd lang heeft gewoed. (Nadruk verboden) Sportfeesten en volksdansen behoren tot de regelmatige ontspanningen in de delinquentenkampen in Kenya. Deze Mau Mau-gedetineerden vertolken een oude krijgsdans

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1955 | | pagina 11