KERST NUMMER Uw voetstap kerststro j Kerstgezang M bij kaarslicht in Australische parken Sydney verwacht 120.000 mensen IN DE SNEEUW^ jj- VRIJDAG 24 DECEMBER 1954 EEN paar weerbarstige hal men steken over de rand van de ruwhouten bak. die In ons Kerstspel de kribbe moet uitbeelden. Gekleurde lampen zette het tafereel van Maria en Jozef, die met gespannen blik toezien, van schuchtere herders, leunend op hun stok. van wijzen in hun bonte kleding, van engelen met smetteloos wxtte gewaden, in een merkwaardig licht. Maar die paar spichtige stro halmen. eeel en glanzend, trek ken plotseling alle aandacht naar zxh toe. WOORD VAN BEZINNING Totdat in de late zomer het korenveld volgroeid was. De ratelende maaimachine is gekomen. De geelverbrande hal men. met de kostbare korrels in het rijpe uiteinde, vielen. den en struiken, die de vorst niet verdragen worden in de taaie, beschermende halmen gewikkeld. TE kunt bij ons Kersts pel niet I in de kribbe kijken. Dat doen de spelers voor je. Hun gezichten staan gespan nen. in eerbiedige verwondering. In de ruwhouten bak ligt niets dan stro. Maar dat is genoeg om een zeer wezenlijk beeld te wekken van de eigenlijke kribbe, met het Kind Jezus. KLJK. nu Zijn het volledige stengels geworden van hoog opgeschoten rogge. Een wijd veld van stugge hal men. rij naast rij. in de top de voldragen aren. buigend en rit selend in de wind. In de kale wintertijd staken de donkergroene klemplantjes ternauwernood uit boven de hard bevroren akker, waarover de striemende sneeuwjacht trok. De Lente deed ze oprijzen uit hun verdoving, tussen de ruwe aardkluiten. Terwijl de vogels, in het lage hakhout langs het diep uitgesne den karrespoor met de dag lui der begonnen te fluiten, klom men de halmen, nu grijsgroen geworden, hoger en hoger. STROHALMEN dienen. Zij dragen het voedsel voor de mensen. Gedorst en uitge- spre.d in de stal is het platge treden stro een legerplaats voor de dieren. Als de zemer komt. met felle zon en tintelende kleuren, zijn de halmen, die een jaar tevoren op het veld stonden, een slaap plaats voor duizenden trekkers en kampeerders. Die paar sprieten, uitstekende over de rand van de ruwhouten bak, die de kribbe moet uitbeel den, wokken herinneringen aan die onvergetelijke vacantle, maanden geleden, ergens buiten, tussen dlohte bossen of tegen een heuvel met een wijd uitzicht. Stro draagt en dient. In de winter wordt het in dikke stren gen om een buitenpomp gewon- HU is Licht, met een gleed en een tinteling hoger dan de zomerzon. Hü is de beschermer van alles, van ieder, die in deze kille wereld Urelgt te bezwijken. Hij is de rijpe korrel van een couwenlange gToei der historie. Maar Hij is tegelijk als het gewillige, duldende stro. Hij draagt en dient. Hij is het Brood, de Herder, het Licht, de Vrijheid. Daarom staan de gezichten van de speler-, rondom die ruw houten bak. met die uitstekende strosprleten zo gespannen. Want deze bundel weerbarstige halmen is het veelzeggende Kerststro. P. L. SCHOONHEIM. Herv Predikant voor het Bu.tmkerkelijk Werk. ™Hoge Rijndijk 14a In het teken der naastenliefde!... Marktkooplieden: 600.— per week (Van onze correspondent in Australië) Veel meer nog dan in Nederland vormt de Kerst- (en Nieuwjaars-) kaart in Australië een middel om familieleden en vrienden een „geluk kig Kerstfeest en%en voorspoedig Nieuwjaar" te wensen. En evenals in Engeland is het ook in Australië de gewoonte om alle ontvangen kaarten - hoe meer hoe liever - op de schoorsteenmantel te zetten, klaarblijkelijk om aan te tonen hoe populair men is. Ongeveer 110 millioen Kerstkaarten krijgen de Australische poste rijen ieder jaar te verwerken, waarbij een groot deel natuurlijk naar het buitenland gaat. En omdat wij hier aan de rand van de wereld wonen, begint de verzending naar het buitenland al in October, opdat de kaart met goede wensen tijdig in Europa aankomt. Vandaar dat al cjfie maanden vóór Kerstmis de grote warenhuizen speciale etalages maken en iedereen te kust en te keur kan uitzoeken. Grote vraag naar Kerstbomen Hoewel de variatie inkaarten feno menaal is, was het niettemin tot voor enkele Jaren opvallend (o a. nog drie jaar geleden toen ik hier voor het eerst Kerstkaarten kocht) dat zij alle e^n Europees karakter droegen en dat alle typisch Australische afbeeldingen ont braken. Zij waren trouwens voor meer dan 90% ook in Europa (Engeland) vervaar-, digd. Sindsdien echter heeft zich onder de invloed van de immigranten een ra dicale wijziging kenbaar gemaakt. De enkele Australische drukker-uitgever. die vroeger een slaafse navolger was van de vele uit Engeland geïmporteerde Kerstkaarten met Europese motieven, is er nu toe overgegaan Australië recht te doen wedervaren. En het aantal echt- Australlsche kaarten is nu wel tien keer zo groot als het vorige Jaar. Er zijn thans niet alleen Australische stadsgezichten en landschappen, maar ook afbeeldingen van de Australische flora en fauna, onder welke natuurlijk de wereldberoemde Australische wilde p anten en bloemen van exotische schoonheid en de kangoeroes, kookabur ra's en koala-beertjes in attractieve verschiJnings vormen. Australië zou een arm land zijn. in dien het "t Kerstfeest alleen op die wijze vierde. De Immigrant mist hier de Euro pese Kerststemming en voelt lets van teleurstelling ln zich opkomen, wanneer hi) dit feest hier voor het eerst mee maakt Maar wie vastbesloten is in het Australische leven op te gaan, vindt voor dat gemis toch wel enige vergoe ding. nu er in de laatste jaren ln het vroeger inderdaad „koude Kerstfeest" bij een temperatuur van 80 tot 100 gra den en hoger, meer leven, moer warm te (inwendig) is gekomen. Dit ls een reactie op ae onverschilligheid, waar mee Australië voorheen de heilige da gen beleefde, behalve dan de p.cnic, het ..uitje" met de ferryboot of de auto. het dagje-aan-strand "n helaas voor velen de fles bier. Die „warmte" is ook al weer ontloken onder invloed van de Immigranten. Ve len hunner hebben de liefde voor de Kerstboom uit Europa met zich geno men, ZU willen met dit gebruik niet breken. Ook al zijn er hier geen denne- bomen, de pijnbomen vormen een uit stekende vervanging. Sinds het vorige jaar zijn er al heel wat Kerst (pijn-(bo men aan de man gebracht. Men kan ze nu zelfs in grote warenhuizen en in zaad- en plantenwinkels kopen. Maar voor Sydney moeten ze van ver-weg ko men: dit jaar 90 000 uit de van rege ringswege aangelegde pijnboomwouden, die hier 200 kilometer vandaan liggen. Marktkooplieden maken nu goede za ken: tot f.600 per week! Die „warmte" vindt de immigrant nu ook in de samenkomsten voor het zingen van Kerstliederen bij kaars licht in de parken. Deze samenkom sten hebben zich in enkele jaren ont wikkeld tot grootse en grote manifes taties van de heilige gedachte: de naastenliefde. Zij worden georganiseerd door de di recties van dagbladen en commer ciële radiostations, of door plaatselijke verenigingen, zoals de Kamers van Koophandel. Iedereen kan er aan deelnemen. Het vorig jaar waren er 100000 mensen in het Hyde-park van Sydney. Ditmaal ver-vacht men er 120.000. Zangkoor in warenhuis De manifestatie van „Kerstzangen bij kaarslicht" begint met het zingen van liederen door een bekende opera-zange res en operazanger. Verschalende mu ziekcorpsen geven nummers ten beste en er zijn koren van zangers en zange ressen. Een groot warenhuis in Sydney heeft bovendien zelfs een zangkoor, ge vormd door verkoopsters, gekleed in de gewaden die bij de Anglicaanse kerk gebruikt worden en wanneer 's morgens om 9 uur de deuren geopend worden en het publiek binnenstroomt, worden de klanten ontvangen met kerkelijke ge zangen door dit koor. Men zou haast zeggen dat de kerk in het warenhuis is gebracht. Zulke koren zingen ook bij de avond- manifestaties in de parken. Wanneer om halfnegen ln de avond de parklich- ten doven, zingen bovendien de samen gestroomde tienduizenden mensen Kerst liederen bij brandende kaarsen. Werkelijke Kerstsfeer De brandende kaarsen brengen een fantastisch effect teweeg, wanneer de diepe schaduwen van de palmbomen en hun contouren zich aftekenen, terwijl zoeklichten door het geboomte sjoelen en het licht weerkaatst op kleurige vlag- gedoeken dat tussen de bomen is ge spannen. De kaarsen, gestoken ln kar tonnen houders met afdruipschotel, branden twee uur lang. Iedereen kan ze voor 40 cent per stuk kopen, tegelijk met het programma van de te zingen liederen voor nog eens veertig cent. De opbi engst van dit Kerstfeest, in de open lucht komt aan ziekenhuizen ten goede. De Australiër is het gehele jaar door. maar vooral met Kerstmis, een men3 die de naastenliefde concreet beoefent, grif en gril. 's Middags om 4 uur stromen de men sen reeds naar het park. De Uitvoering begint echter pas om 7 uur in de avond en duurt tot half tien. Als achtergrond dient het grote oorlogsmonument ter herdenking van de gevallenen in beide wereldoorlogen. In 1e vijver voor het monument weerspiegelen zich de tien duizenden brandende kaarsen van de menigte rondom, oud en Jone Hun ge zang vindt een zuivere neerklank bo ven het stille water en in de diepte van de duisternis, die boven de lichties wap perende vlammetjes hangt Men kan niet ontkennen dat er op zo'n moment een werkelijke Kerstsfeer heerst. Zo'n Kerstfeest wordt ook in de da gen ervoor en erna in tal van andere parken gehouden, in vrijwel alle bui tenwijken en voorsteden, soms met een toespraak van een geestelijke, of zelfs een hele kerkdienst, soms ook met vertoning van een religieuze film. De Australiër die er aan meedoet, vindt dat hij op die wijze een groot en goed offer brengt, dat hem min of meer moet verontschuldigen voor het wereldse vermaak, dat hjj in deze da gen. vanwege het heerlijke klimaat, in God» vrije natuur geniet! Ds G. P. Kiijn, de hoofdredacteur van het tijdschrift „De open deur", waaraan wij onderstaande foto ontlenen, schrijft hierbij de vol gende meditatie: prachtige opname van Gerhard Maiwald uit Passau. is een aandachtige bcschou- j wing waard. Romantiek? Die sneeuw, het glijdend strijklicht van de lamp. de opgang i naar die oude kerk? Een zoet kerstplaatje zonder meer. t zou het kunnen zijn. als alles srnctt e- l i-/ loos was en niets de donzen vacht gc- hovend had. Maar er staan voetstappen in de sneeuw en een kinderhand heeft spelend over d de balustrade geveegd en nog gauw een sneeuwbal tegen de donkere muur uiteen laten spatten. Dat is het lot van sneeuw in deze i wereld, waarin niets zuiver en ongerept kan blijven. Maar dat is tegelijk de redding van Maiwalds plaat, de redding van de vruchte loze romantiek. De mensen zijn er. in luin voetstappen. De mensen met hun leed. luin zorg. hun vallen en opstaan, hun hete bedui melde menselijkheid. Zij zijn. met hun kinde ren aan de hand. de kerk binnengegaan, zij zingen daar de juichende kerstliederen, zij luisteren naar de blijde Boodschap van het Kind. ..dat alle ding behoudt". •"7 ULLEN uw voetstappen daar staan, op de 1 kerstavond of -morgen, in de opgang naar I: de .kerk? Het hoeft niet zo'n oude kerk trap naar een kathedraal te zijn. het mag gerust een grintpad naar een nieuwe wijkkerk wezen. j Maar - zullen uw voeten daar gaan. met die - van de kinderen naast U aan uw hand? Be- i denk: dit kan de redding van uw Kerstfeest zijn. de redding van de onvruchtbare roman- tiek in alleen maar kaarsen en rood licht en binnenhuiselijke gezelligheid. Dat helpt in 1 wezen niets aan uw leed en zorg. aan uw vallen en opstaan en heel de gehavende men selijkheid van ons bestaan. Die wordt alleen geheeld en getroost, vergeven en vernieuwd door het Woord, door de prediking van Gods komen tot de wereld en uw teven. WIE weet hebt U tegelijk met dit Kerst nummer een uitnodiging tot zulk een bijzondere kerkdienst of kerstfeestviering ont vangen. Leg haar niet naast U neer. zij is in haar onaanzienlijkheid een open deur naar de grote blijdschap. Want dit Kerstfeest is be stemd voor it. Laat liet U zeggen en geloof het met verwondering: God heeft U lief. Christus is gekomen om met en bij U tc zijn. En dat maakt alle dingen nieuw. T~\AAROMHEEN wensen we U dan een blij en vrolijk Kerstfeest. Betrek vooral de kinderen er in. Maak ruimte voor een rustige kerstfeestviering met liet hele gezin, rondom de stil-stralende kerstboom. Lees uit een kinderbijbel de kerstgeschiedenis voor. vertel een kerstverhaal uit een van de talloze bundels en zing samen uit de overvloed van kerst liederen: Stille nacht. Ere zij God en zovele andere. EN bedenk, dat het Kerstfeest naar zijn oergcstalte een feest is van geven en liefhebben. Zie om U heen. waar U ergens een stukje hartelijkheid kwijt kunt aan mensen, die het juist op zulke feestdagen moeilijk hebben, een zieke, een eenzame in uw omge ving. Want de liefde Gods wil doorgegeven worden in naastenliefde.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1954 | | pagina 11