Mode-oorlog in Schotse Hooglande|
„KILT of ROK?"
MODERN FROU-FROU
VROUWEN
ANNEXEERDEN
TRADITIONELE
KLEDII DER MANNEN
WEKELIJKS BIJVOEGSEL VAN HET LEIDSCH DAGBLAD - ZATERDAG 16 OCTOBER - PAGINM
Spiegeltje, spiegeltje, aan de wand
Dat wat je niet ziet: een lust voor het oog
Parijs, October 1954.
Naast massa's rechte rokken brengt de mode deze winter
ook massa's wijde dito's. En die wijde rokken zijn lang niet altijd
„heel erg wijd", ook al heeft het vaak de schijn. Ze lijken zo
wijd omdat ze - over een verrukkelijk intimiteitje - breed en glad
uitstaan. Dat intimiteitje is een onderrok van piqué, popeline,
batist, organdi, mousseline, tule, taffetas, faille, etcetera, etce
tera. Hij is niet maar „een gewoon stukje lingerie", doch een
meestal zeer bewerkelijk kledingstuk, waarvan het vaak jammer
is dat het door een andere rok wordt bedekt - al is het waar,
dat sommige katoenen en zijden onderrokken ookals
bovenrok kunnen worden gedragen
Geen kleur is taboe voor die moder
ne lingerie: naast witte en zwarte on
derrokken zijn er ook die (el gekleurd
zyn rood o( geel en andere die
een zachte pasteltint vertonen bleu
of mauve. Er zijn er van effen mate
riaal. maar ook ran gepatroneerd
(noppen en strepen), en de meeste
worden, geheel of gedeeltelijk, met
paardenhaar verstevigd. Hun snit is
met minder bestudeerd dan die van
een Japon, het gebruikte materiaal is
niet minder fraai dan dat wat voor
bovenkleding wordt verwerkt en de
hoeveelheid stof die ze vergen is meer
dan royaal. Gevolg: de moderne on
derrok ls dikwijls een grote luxe en
altUd een lust voor het oog, al wordt
hU dan gemeenlUk ook niet gezien
Als voorbeeld:
De glad uitstaande rode nylon on
derrok. waarvan de gerimpelde strook
door een kanten entredeux van de
eigenlyke rok gescheiden is en zelf
met een kantrand werd gezoomd: het
model is over een paardeharen frame
gewerkt.
De rok van donkerblauwe»
die langs de zoom drie gea;T
banden faille in dezelfde Ket|
en die tevens als bovenrok k::|
gedragen.
De witte, zwart genopte I
rok, die van een genmpeDl
voorzien is en van een zwsr
boven de strook werd
Onder het lint is een band
gewerkt.
De onderrok van witte,
piqué, die boven de zoom JJj
incrusteerde banden zwart pi®
draagt; deze banden, die vo-H
vigte van de rok zorgen, z.fl
een originele garnering. H
Het model van zUden n:®
dat gegarneerd is met een O'
bouillonneerde dubbele strtf'M
onder een even brede, glat®
van paardehaar. H
De eenvoudige witte bat-®
met strook van Engels b::®
en geappliceerd wit satijnen®
aan de zijkant gestrikt is 9
En tenslotte de ondeirrk-flH
van gele katoen, die vo
twee enorme zakken Onder
ken begint een volant die
hele rugbreedte doorloopt.
Mogen vrouwen
ken dragen? Deze
en houdt in veel land
moederen bezig. Vrou
ten vrouwelijk gek
zeggen velen,
ten zeggen
wat doet de vrou*
meeste gevallen
wil. Zij draagt wat
dat haar goed staat
bij ons. zo is het ook
land. waar de mannen
van broeken veelal f
gen en waar nu vele
deze mannelijke drad
hare hebben
protesten van het
slacht ten spijt.
(Bijzondere Medewerking) De Hooglandse vrouwen mogen op alle bi/eenkomsten van deze aard dansen, maar op sommige alleen in rok en niet in kilt.
Kentering
TOCH kan een scherp waarnemer
de toestand aan het Schotse
mode-front als ..Niet Helemaal Kans
loos Voor De Man" bestempelen.
Hier en daar is er aan de horizon
heus een glimpje hoop (voor het
sterke geslacht). De Schotten begin
nen zich namelijk te herinneren, dat
pas in onze, pas in de twintigste eeuw
de vrouwen begonnen zijn om op de
bijeenkomsten der Hooglanders te
dansen in kilt en behalve de kilt ook
de sporran (tas), mannelijke wambui
zen en regimentsdolken te dragen.
De protesten der 'verontwaardiéraé,
vuur, venijn en spot spuwende, ex-
onderofficieren van beroemde Hoog
landers-regimenten als de Black
Watch en de Queen's Own Camero-
nians werden door de Hooglandse
dames lachend terzijde geschoven.
De kilt, vonden en vinden zij, staat
immers goed!
Zo kon het jaren lijken alsof de
roemrijke, wereldvermaarde kilt de
bekoorlijke, traditionele dracht der
Hooglandse vrouwen geheel vbn het
Schotse toneel zou verdringen.
Na de oorlog begon een kentering
in te treden. De organisatoren van
sommige samenkomsten der Hoog
landers vaardigden een verbod uit:
Volwassen meisjes en vrouwen mogen
niet meer in kilt dansen. Het gevolg?
Tevredenheid in menig mannelijk
gemoed en verzetsneigingen onder
de leden der schone sekse. Slechts
kleine meisjes was het toegestaan, in
kilt te dansenomdat ze er dan
zo aardig uitzien! Dat is nu manne
lijke logica, zeiden de Schotse vrou-
Op het ogenblik is er in Schotland
zelfs een duidelijke stroming bemerk
Een trommelslager en een pi/per van de Cameron-Hooglanders
baar om de vrouwelijke dracht van
weleer in volle luister te herstellen.
Die dracht bestaat uit een fluwelen
keurslijfje en een rok van geruite stof.
Vooral als de stof niet te zwaar is,
leent deze kledij zich bij uitstek voor
de volksdansen. Dat zij niet minder
goed staat dan de kilt bleek tijdens
onlangs gehouden feestelijke samen
komsten. De vrouwen, die daar in
rok verschenen, trokken sterk de aan
dacht, niet alleen, omdat zij tot de
uitzonderingen behoorden, maar
vooral, omdat zij er zo aantrekkelijk
uitzagen.
Mannen,
Houdt Vol!
U ziet het, er is reden om van
enige kentering te spreken. De vrou
wen beginnen hier en daar in de
Schotse Hooglanden tot inzicht en
inkeer te komen. Zullen de Schotse
mannen in staat zijn om die, zeer late,
tekenen van berouw aan te moedigen
en te doen uitgroeien tot een „Anti-
Kilt Beweging"?
Ik ben zelf een man en ken de
mannen. Daarom twijfel ik sterk aan
de uiteindelijke zege van de man. Ik
kan ter ondersteuning van mijn twijfel
sprekende feiten aanvoeren. Nog niet
zo lang geleden kwam een aantal
stoutmoedige Amerikaanse meisjes
studenten op bezoek in Engeland en
Schotland. Zij vormden een doedel
zak-band. En gestoken in volledig
Hooglands costuum, mannelijke trant,
traden zij op in vele steden en dor
pen, ook in de Schotse Hooglanden.
Hoe werden zij overal ontvangen?
Met daverend enthousiasme, zelfs
door de ex-onderofficieren van de
Hooglandse regimenten. Eerlijk ge
zegd was ik zelf ook opgetogen, meer
HEEL misschien let wel, ik schrijf alleen maar, en dan nog erg
voorzichtig, misschien zal het bedreigde en onderdrukte sterke
geslacht in Schotland er in slagen om eerlang te bereiken, dat de
Schotse mannen weer alleen en uitsluitend dragers van de kilt zullen zijn.
Ik voeg er direct aan toe: Maar dan moeten de Schotse mannen ook
werkelijk geluk hebben. Wat mij persoonlijk betreft, ik zal aan die
Overwinning van de Man pas geloven, als ik de dag beleef, dat de
vrouwen van Schotland afstand zullen doen van de kilt. Waarom
Omdat een kilt vele vrouwen nu eenmaal goed staat. Een vrouw in kilt
weet zich (en is ook vaak) aantrekkelijk. Daarom kan ik mij niet voor
stellen, dat de Schotse meiskes de kilt ooit onvoorwaardelijk zullen
teruggeven aan de man, zonder tevoren verzet te plegen tot het uiterste.
Danseresjes op een volksfeest van Schotse Hooglanders. Wann
dit aardige viertal ziet, kunt U zich dan voorstellen, dat vele Scha
fel gekant zijn tegen het dragen van kilts door vrouwen?
nog over de meisjes dan over de
muziek. En ik weet stellig, dat tal van
Schotse mannen het net als ik erg
zouden waarderen, als die in kilt ge
stoken Amerikanerinnetjes nog eens
op bezoek kwamen.
Want, weet U, het is eigenlijk zo,
dat de vrouwen wel een beetje gelijk
hebben, als ze zeggen, dat een kilt
een flatteuze dracht is.... t
voor mannen, maar ook v
wen. En juist om deze redej
de kans van ons, mannen,!
overwinning in de Mode-OM
de Schotse Hooglanden h(f
Het oog, ook het mannelijk!
immers ook wat!
(Nadruk