I EEN KIJKJE IN HET LEVEN VAN DE CHINEES Wacht Chinese vrouw een gelukkiger leven? Onbevredigende rechtspleging WEKELIJKS BIJVOEGSEL VAN HET LEIDSCH DAGBLAD - ZATERDAG 28 AUGUSTUS - PAGINA 2 Toen de Europese volkeren nog echte barbaren waren, hadder. de Chinezen al een hoge beschaving ontwikkeld. Vele eeuwen lang bleef het Hemelse Rijk op vrijwel diezelfde beschavmgstrap staan. Eerst betrekkelijk korte tijd geleden werd ze minder stabiel. Als gevolg hiervan zijn de Chinezen in hun zeden en gebruiken, evenals in hun denken en opvattingen zo conser vatief gebleven als in nauwelijks één andere staat op aarde het geval is. Dit werd niet het minst begunstigd door hun zeer groot opslorpend vermogen. Diverse veroveraars, die China binnenrukten, „verchineesten" volkomen. Zo met name de Mantsjoe's, die in de zeventiende eeuw het land binnentrokken, het onderwierpen en een eigen dynastie vestigden. Op den duur gingen ze echter zo in de Chinezen op, dat ze, tenminste in cultuur, met meer van deze te onderscheiden waren. ECnTE STOÏCIJNEN De Chinees kan op een aantal goede eigenschappen bogen, zoals vlijt. intelligentie. bescheidenheid, spaarzaamheid, beleefdheid en gast vrijheid. Bovendien kenmerkt hy zich door een sterk geaccentueerde fa- mihezin. gepaard gaande met een zich willoos onderwerpen aan het gezaz van familie en staat. In verband hiermede treft ons een negatieve karaktertrek: onverschil ligheid voor algemene zaken en - over het al;:meen ge:-proken - een tekort aan vaderlandsliefde. De doorsnee Chinees is een echte stoictjn. die zich wanneer hj slechts zyn bestaan heeft, om niets bekom mert Zijn hele streven is erop ge richt rijkdom te verzamelen. D-or zUn vlijt en gewiekstheid slaagt hU daarin met zelden. ELK VIERT IEDERS VERJAARSFEEST Uitbundig viert men In China het Nieuwjaarsfeest. D.t feest is van de grootste importantie. Immers de eer ste dag van het nieuwe Jaar geldt als algemene geboortedag van d? ganse bei diking Iedere Chinees berekent zijn leef tijd vanaf het begin van het jaar waar m hij werd geboren. Een kind. dat één week voor Oudejaarsdag het le venslicht aanschouwde, is op de eer ste dag van het nieuwe Jaar dus al een jaar oud! Rzeds weken van tevoren bespeurt men de nadering van de grote feest dag: in de huizen wordt grote schoon maak gehouden en op de binnenplaat sen offeraltaren opgericht Hierop worden nog vlug koeken en vruchten voor de god?n neergezet. De tempels worden het gehele jaar door niet door zoveel mensen bezocht als op deze laatste dagen van het jaar. In alle straten bevestigt men rode papieren, waarop wensen als bijv. voor een lang leven, gezondheid, rijkdom, een natuurlijke dood etc. vermeld staan. In de Nieuwjaarsnacht aanschouwt een ierier, feestelijk uitgedost, in de straten de verlichting \an de hulzen alsmede het vuurwerk, dat ter ver drijving van de boze geesten wordt ontstoken. De volgende dag bezoekt men elkaar teneinae visitekaarten uit te wisse len waarop allerlei goede wensen ver meld staan. Deze kaarten zijn rood ide kleur van het geluk en ongebrui kelijk groot, niet zelden zijn ze ni. twintig centimeter lang! Enige dagen later wordt het feest besloten met e?n lampionoptocht, waarbij lampions van allerlei grootte, vormen en kleuren op stokken gesto ken door de straten worden meege voerd. RONDOM EEN GEBOORTE De geboorte van een meisje wordt zelden met vreugde begroet, soms zelfs, 10 er geen zonen zijn, als een boosaardig lot verwenst. Chinese politie-agent. die in tegen stelling tot onze gebruiken, perso nen die op het punt staan een strafbaar feit te begaan, door enige slagen op zijn gong waarschuwt. Dit staat in verband met de voor- oudervercring De Chinees meent n.l., dat de zielen der voorouders slechts door de zorg van hun man- nelgke nakomelingen een gelukkig bestaan kunnen voeren. Vandaar, dat men het algemeen ais een familieramp beschouwt, wanneer er geen roon Is. die de voorouders de dagelijkse eredienst bewijzen kan en hen offers brengt, opdat ze in de onderwereld niet eeuwig behoe ven te hongeren en dorst te Lyden. In een dergelijk geval adopteert men wel een jongeling. Bovendien betekent een zoon steeds een steun voor de ouders, vooral daar hu na zijn huwelijk in hun huis blijft en hen onderhoudt. Een dochter echter, is tot haar hu welijk de ouders slechts tot last. Zij kan hen later ook niet steunen, daar ze naar de familie van haar man overgaat. Bu de geboorte Is veelal een vroed vrouw behulpzaam: amuletten spelen een grote rol: ze moeten de boze gees ten verbannen. De kraamvrouw trekt wel speciale kousen aan. die door de Dalai Lama. de Kerkvorst, zijn inge zegend. Ook slikt ze met zelden pa pieren pillen, waarop toverspreuken geschreven staan. Na de geboorte worden ln het ver trek rode kaarsen aangestoken. De aanwezigen spreken er uitsluit?nd over prettige dingen, want de baby mag alleen die horen en vooral niet schrik ken. Op de derde dag geeft men het kind zijn eerste naam, de zg. melknaam. Deze heeft meestal op een g: beurte nis, die bij de geboorte opviel betrek king, zoals bijv. zware regen. Gaat de Jongen naar school, dan krijgt hij zijn schoolnaam, welke d k- wijls nog verandert. Meisjes behouden echter st?eds dezelfde voornaam. Op de 28ste dag wordt er een groot feest gehouden, waarbij vrienden hun gelukwensen en geschenken aanbie den. Daarbij reikt de moeder dan de vader het kind over, hetwelk hU als het zijne erkent. JONGE VROUW WACHT MOEILIJK LEVEN De Chinees huwt gewoonlijk Jong: meest voor het bereiken van de twintigjarige leeftijd. Het Is niets ongewoons, wanneer een jongen van zestien jaar met een meisje van veertien trouwt. Zoals het persbureau „Nleuw-Gul- nea" nog onlangs meldde, gaat het sluiten van een huwelijk volgens oude traditie nog veelvuldig met handel gepaard. De ouders van de bruid eisen van dc vrijer als prijs voor hun toestem ming allerlei waardevolle voorwer pen. goud- of zilverwerk ct kleding stukken. zoals uniforme i voor jonge commanlsten ofwel contant geld. Reeds veel vroeger verlooft men zich dikwijls. De liefde wordt zeer veelvuldig be paald door de wil van de ouders, waartegen het meisje zich niet ver zetten mag. Vooral op het zo uitgestrekte Chine se platteland ls dit nog steeds het ge val; In de grote steden en ln de hoge re milieu's wordt meer en m?er met deze traditie gebroken. Bovengenoemd persbureau stelt de dus nog lang niet uitgestorven gewoon te om kinderen uit te huwelijken aan de kaak en noemt een dorp ln Ho- nan met honderd gezinnen, dat geen enkel ongetrouwd meisje boven 13 jaar bezit Het bureau wijst op d? phy- sieke gevaren, die aan een dergelijke gewoonte verbonden zijn - zo bevond het merendeel van 400 getrouwde stu denten beneden 18 jaar zich In bekla genswaardige lichamelijke toestand - maar het laakt in de eerste plaats, dat het trouwen op te jonge leertijd cn- gunstig zou zijn voor de art>eidsijver. De getrouwde zoons blijven In China bij de ouders inwonen. Wordt het gezin heel talrijk, dan zal de oudste zoon blijven; de jongere zijn eerder aangewezen om op zichzelf te gaan wonen. De vrouw zal altijd bij haar schoonouders moeten vertoeven en er moeten meewerken. Dikwijls wordt ze er onmenselijk be handeld. vooral door haar schoonmoe der. die, naar oud gebruik, het hele huishouden beheerst en zelfs tyranni- seert ZU wreekt gewoonlijk de zelf ondervonden periode van vernedering op haar schoendochter. De positie van de vader in het gro te gezin ls zeer hoog, die van de vrouw ls laag. Een Chinees vragen naar het wel varen van zijn vrouw, geldt als een grote onhandigheid Mocht het gebeu ren, dan eist de tot het belachelijk? gedreven beleefdheid alles van zich zelf te vernederen en te bagatelliseren. Daarentegen zal men alles van een ander in de meest verheven bewoor dingen prijzen. Zo zal de Chinees zijn vrouw betite len als „mijn onverdraaglijk aan hangsel" en de meest gewone uitdruk king in de mond van een Chinese boer is .mijn stinkende vrouw" Het leven van de jonge Chinese vrouw is dus verre van ideaal. Echt genoot en schoonmoeder hebben practisch het recht over haar le ven en dood; ze is tussen haar vier muren ingesloten en moet het laag ste werk verrichten. Steeds moet ze deemoedig een paar schreden ach ter haar man aanlopen en ze mag alleen spreken als hi) het woord tot haar richt. Ze wordt als slavin behandeld en soms op ergerlijke wijze afgeranseld. Ze geniet pas enige achting zodra ze een of meerdere zonen ter we reld heeft gebracht en naarmate de vrouw ouder wordt krijgt ze in ei gen huis meer aanzien, totdat ze tenslotte in dc kring van haar zo nen en schoondochters dezelfde eer- biedeisende plaats inneemt, zoals voorheen haar eigen schoonmoeder. Over haar kinderen, zelfs wanneer deze al op gevorderde leeftüd zijn, heeft ze grote macht. Chinezen to nen dan ook gewoonlijk evenveel eerbied voor hun moeder als voor hun vader. Ze moeten bij haar dood honderd dagen rouwen. DUIZENDEN VROUWEN VERMOORD OF TOT ZELFMOORD GEDREVEN De regering van Mao tse Toeng heeft vier jaar geleden met'een nieuwe hu welijkswet het einde van de oude traditie aangekondigd en man en vrouw volkomen gelijkgesteld. REDENEN TOT ECHTSCHEIDING. De man heeft het recht zich van zün vrouw te laten scheiden en wel op grond van een achttal motieven, n.l. wegens onbetamelijk gedrag van zijn vrouw jegens zijn ouders, wegens onvruchtbaarheid. overspel, anti pathie. jalouzie, kwaadaardige ziekte, babbelzucht en wegens diefstal van zijn eigendommen. Sedert 1873 heeft ook de vrouw een zeker recht van scheiding verkregen, hetwelk haar met bijstand van haar vader of een ander familielid door de rechter kan worden toegewezen. Schenkt de vrouw de man geen kin deren. dan wordt ze verstoten voor een andere, ofwel de man neemt er een tweede vrouw bij, hetgeen natuurlijk uitsluitend ln welvarende families voorkomt. Doordat de echtelieden elkaar veelal niet zelf gekozen hebben. Is een sterke genegenheid tussen hen moeilijk te v erw achten. Maar de keuze van een tweede vrouw naast de eerste geschiedt door de man zelf. Daarbij let hij ook op schoonheid. Deze vrouw wordt nooit de gelijke van de eerste en is meestal ook van geringe stand, omdat gegoede families hun dochter niet lenen voor de positie van tweede vrouw. om een strafbaar feit te begaan, hem door enige slagen op zijn gong, waarschuwen! door onvoorzichtigheid wordt aldus met de doodstraf gestraft. Iemand kan ln grote moeilijkheden komen, doordat er op zijn veld of voor zijn he's een lijk gevonden wordt. HU moet dan n.l. bewijzen, dat hij de moordenaar niet is. Het is dan ook wel gebeurd, dat iemand zelfmoord pleegde in de wo ning van een ander om wraak op deze te nemen. De doodstraf door onthoofding wordt veel toegepast D? veroordeelden heb ben hiertegen een grote afkeer: de Chinees denkt zich de ziel van de over ledene als het evenbeeld der levende. En nu zal hij zonder hoofd ln het hiernamaals komen! De vrienden van de terechtgestelde achten het dan ook hun plicht, het hoofd weer aan de romp te naaien. Om het afschrikwek kende van de straf niet te doen ver dwijnen. geeft de vindingrijke Chinese Justitie tot genoemde handeling slechts verlof onder de bepaling, dat het hoofd het achterste voor wordt aangehecht! VERTROUWDHEID MET HET STERVEN. De aloude volksgodsdienst, met ais kern de voorouderverering, werd in China allerminst door het Boeddhisme verdrongen Deze leer vermengde zich echter met de oude voorstellingen, volgens welke de overledenen in het hiemamaal hun aardse leven, zij het onstoffelijk, voortzetten. Elk huis heeft zijn altaar, waarop dagelUks aan de voorouders geofferd wordt. Nalatigheid hierin zal voor de overledenen evenals voor de le venden ernstige gevolgen hebben. Maar het ziet er niet naar uit. dat deze revolutionnaire nieuwigheden ook door de bevolking zonder meer aang?- nomen worden. Het persbureau Nieuw-Chlna meldt, dat er sinds 1 Mei 1950 240.000 ge trouwde Chinese vrouwen vermoord of tot zelfmoord gedreven werden. Mlllloenen Chinese mannen zijn openlijk In opstand gekomen tegen de nieuwe huwelijkswetten, die een einde beogen te maken aan veelwüvery. kin- derhuwelijken. handel ln Jonge meis jes. de gewoonte om getrouwde vrou wen te verhuren, kortom aan de alge mene slaventoestand van de vrouwen. In Kwang-toeng bijvoorbeeld werden volgens genoemde bron in 1950 en 1951 per week 50 vrouwen gedood of tot zelfmoord gedreven In 1952 is het wekelijkse gemiddelde zelfs tot 88 ge stegen. In de meeste gevallen werden de vrouwen door haar mannen, ln de an dere door haar schoonouders gedood. De vrouwen, die zelfmoord pleegden, deden dit omdat ze de chicanes en plagerijen niet meer konden uit houden. Het persbureau noemt geen motle ven voor deze tragedies, slechts in eer. enkel geval wordt vermeld, dat in Ho-nan een Jonge communiste door haar man doodgeslagen was. omdat ze de door de dorpsvergadenng vastge stelde productienorm had overschre den. De regering laat Inmiddels haar propagandamachine op volle toerer. draalen om de bevolking over de zin van haar maatregelen voor te lichter. Alleen in Ho-pel zUn 500.090 rond reizende redenaars aan het werk ge zet. In Tientsin werden 40 toneel stukken gespeeld met het huwelijk als onderwerp. In de steden worden „voorlichtingsbureaus" geopend om de echtgenoten raad te geven. Het ls te hopen, dat de regerings actie succes mar hebben en aan de beklagenswaardige positie van de Chinese vrouw spoedig een einde zal komen. De verhouding tussen een lelijke hoofdvrouw, die de genegenheid van haar man niet bezit, maar de huis houding bestiert, voor zover haar schoonmoeder dit toelaat, en een knajape bijvrouw, die zich in de gunst van de man mag verheugen, maar de ondergeschikte is van de eerste vrouw, is meestal niet Ideaal. Het Chinese schrift Illustreert dit oo treffende wijze: één vrouw onder één dak betekent „vrede"; twee vrou wen onder één dak betekent „twist"; intrigue en wanorde worden aange duid door drie vrouwen onder één dak. GEHATE JUSTITIE. Het Chinese volk heeft een inge kankerde afkeer van de Justitie. Geer. wonder overigens, want met de rechts pleging is het in China treurig ge steld. Rechters, verdedigers en officieren van Justitie, zoals wit die kennen, zijn er in China niet D? plaatselijke ma n- darUn oefent alleen en ln openbare zit ting de rechtspraak uit en bepaalt de straf. Over de doodstraf beschikt al leen de keizer De Justitie ls. als de gehele bureau cratie. een en al curruptle. Op de meest roekeloze wtjze wordt gebruik gemaakt van pijniging om be kentenissen af te persen. Daartoe die nen allerlei martelwerktuigen als duim- en beenschroeven. Veelvuldig worden stokslagen als straf opgelegd en eveneens moet dikwijls de ..kang" gedragen worden. De „kang" bestaat uit twee zware planken, die door mid del van openingen in de binnenkant om de hals van de misdadiger worden gelegd. Dit werktuig, dat ongeveer 15 kilogram weegt moet gedurende de straftijd, dikwijls maandenlang, ge dragen worden. Ook hangt men een zondaar wel aan een boom op, zonder hem daarbij overigens ernstig letsel toe te brengen: in een lachwekkende houding wordt hij enige tijd lang aan de spot van voor bijgangers prijsgegeven. De Chinese gebruiken staan dikwijls lunrccht tegenover de onze. Zo zal een Chinese politieagent, wanneer hij Iemand in de verleiding ziet komen De doden worden aanwezig geacht bU dit altaar en wel speciaal bü het zieletablet, waarop hun naam, be nevens bijzonderheden omtrent hen staan aangegeven. Er is een voort durend gevoel van contact tussen levenden en doden: ze vormen als het ware één grote gemeenschap. Hoewel de Chinees niet naar de dood verlangt, is hij toch met het denkbeeld van sterven vertrouwd. Hij beschouwt het dan ook als een grote eer. wanneeer zijn zoon hem een mooie doodkist aanbiedt. Hij bluft Immers na zijn dood in eigen omgeving! Wie enigszins op jaren gekomen is. heeft zün lijkkist dan ook meestal reeds geruime tijd gereed staan. En nog steeds bestaat de gewoonte, dat de kinderen aan de ouders op iiun 59ste verjaardag de doodskleren ten geschenke geven, waarin ze zullen worden begraven. De Chinees vat dit niet op als een uitnodiging om spoedig voorgoed afscheid te nemen. Met wei- gevallen ziet hy dat zün kinderen ook na ziin dood aan hem denken zullen, dat ze hem zullen verzorgen, zodat het hem ln het hiernamaals goed zal gaan. Het afscheid ls geen afscheid, hij blijft in een omgeving, die hem met nauwgezette piëteit behandelen zal. Wordt de Chinees ziek. dan neemt hy allereerst zijn toevlucht tot het bovennatuurlijke. Wellicht heeft één van de kwade geesten. mogelUk een vertoornde voorvader, de ziekte ver wekt. Derhalve knielt dc familie voor het huisaltaar neer en smeekt om genezing. Blijft deze uit. dan wendt men zich tot de arts om de diagnose te vernemen, d.w.z. om te weten of het lüden door een geest van de voorouders, dan wel door een „be- delgeest" veroorzaakt wordt. Bedelgeesten zijn geesten, die hetzU geen verwanten meer bezitten of door deze geen voldoende verering genieten, hetzij hun leven ln de oorlog, op volle zee of ln een vreemd land moesten be ëindigen. Ze zijn tot „bedelen" ge doemd, leven van 't openbaar hulpbe toon en wreken zich door het stichten van allerlei kwaad, als hongersnood, overstromingen, ziekte etc. Heeft men met zon bedclgeest te maken dan is de behandeling eenvoudig: men moet iLjU.-Jiïw Chinees met „kang", twee plan ken, welke tezamen ongeveer 15 kg. wegen en die als strafmaat regel soms maandenlang moeten worden gedragen. zich met hem verzoenen. Daartoe ver brandt men papieren geld. by ver toornde voorouders voor het hulsal taar. bii vertoornde bedelgeesten voor de huisdeur. Als laatste redmiddel haalt men nog een priester, die de kwade geesten bezweert. Kan men door dit alles de dood toch niet voorkomen, en is het einde I nabij, dan treft men voorbereidingen I voor de begrafenis en spreekt rustig met de stervende over zijn einde. Dikwijls draagt men hem de kamer uit. zelfs d? straat op. Hij mag ni. niet in z'n bed sterven, aangezien z:ch wellicht een geest in het bed of ver trek ophoudt, die de levenden kan treffen. Ook legt men hem wel op een plank ofwel men wijzigt het vertrek, omdat de overledene anders in d? vertrouwde omgeving zou blijven. Deze duidelyke dodenvrees manl- I festeert zich verder neg, doordat men na het sterfgeval een priester roept I om uit te maken of en langs weike V weg de ziel het huis verlaten heeft. DE BEGRAFENIS: VEEL UITERLIJK VERTOON I Bij de begrafenis worden speciale krachten gehuurd, die zoveel en m I luid mogelUk moeten jammeren. Hoe I hoger de dode op de maatschappe- lUke ladder stond, des te langer I wordt zijn bijzetting uitgesteld. f RUkc Chinezen worden gebalsemd en gedurende 3 maanden up e katafalk opgebaard. Bij armere I mensen wordt dc kist spoedig aan de I aarde toevertrouwd, maar de dude I wordt nog 3 jaar lang in huis aan- wezig geacht en in zijn naam den alle beschikkingen getroffen. Het heeft in China heel ln de aard? om de juiste rustplaat* voor de dode te vinden, waar geen ongunstige invloeden hem zullen be nadelen. Het bepalen van deze plaats wordt opgedragen aan Tao-priesters., die tot het peil van tovenaars zijn gezakt. Geldt het een rijke familü, zijn er telkens weer ongunstige teke-J nen die een aangewezen plaats toch weer onbruikbaar maken. Want g"du rende al die tijd, dat er uitgesteld wordt, moet er worden betaald. Dikwijls heeft er dan ook een voor lopige begrafenis plaats, waarvoor zelfs hele dodensteden zijn Ingericht. Een voorlopige byzettlng kunnen ech ter alleen de ryken bekostigen. Ande ren zetten de kisten neer waar maar plaats is, in weiden en akk; in bloemtuinen en boomgaarden. Del costuums van de deelnemers aan begrafenisplechtigheid bieden schitterend schouwspel van helle kleu ren. waartoe ook de ln de stoet mee gevoerde baldakijnen, vaandels doeken veel bijdragen. Vooral rood ls veel vertegenwoor digd, omdat het de kwade geestf verdrijft. Blauw, de rouwkleur. z' men eveneens veel in de stoet, terwi de verwanten van de dode ln het »i gekleed zijn en alle andere treurende tenminste een witte lap om hebben Plechtig is de stoet zelden. Voo op het platteland, waar slechte wetei zUn en het graf dlkwyis moet word? bereikt over andermans grond, is h' voor de dragers van de catafalk meel lUk om voor zich uit te zien. De 1« van de stoet geeft daarom met kreten aanwijzingen, waarop de gers ln koor even luid antwoord?!) de wijze van lieden, die gezamenl; een zware last moeten opbeuren. Deze geluiden mengen zich met gehuil van d? grote stoet treurend" die de baar volgt. Op het graf wordt meestal een nlng ln de grond gelaten, waardoor ziel kan ln- en uitgaan Maar r1 verzoekt haar zich te willen vesti in de zieletafel. die later op het altaar wordt gezet en waarvoor dagelijks de offers deponeert. Overlijdt er een vrouw, dan mrf volstrekt niet geweend worden ceremoniën mogen voor haar worden verricht. Het ls de man onwaardig droelbj te tonen over de dood van vrouw Was ze nog jong. zodat haar P"*1 In het huls van haar school»"* nog heel gering was. dan wordt zeer snel begraven. Bracht ze tf' zonen ter wereld, hetgeen haar t gcnlüke bestemming was, dan f sehledl de begrafenis op dc densdag en niet op de families'" J. H. VAN DEN BKD1 .buit >0LK Je lan 'oldof "oer lom gfoer PNei «tare b.i 1954 *ls dl ."laan s:'e I Jtrwie: Porti a het

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1954 | | pagina 6