„OVERWINNAAR"! MICHELANGELO ONBEREIKBAAR? r L Beeldhouwer, bouwmeester, schilder, dichter 2e Jaargang No. 35 Zaterdag 28 Augustus 1954 Bewogen Leven XCII EEN BORD In het portaal van de Nieuwe Kerk te Delft vermeldt, in vier talen, dat de bezoekers het eraf van Hugo de Groot kunnen bezichtigen. Dat roept onmiddellijk de her innering wakker aan een fel bewogen en riskant wisselvallig leven, even roemruk als tragisch, zoals dat door Annie Romein Verschoor, in ..Vaderland In de verte" wordt beschreven. De weergaloos begaafde talen- .Tempus ruit", de tijd ijlt voort, schreef de zeer jeugdige Leidse student als devies boven znn leven en werk. Dat drijft ae Haagse advocaat fiscaal steeds verder, naar meer kennis, naar nog meer omvattende arbeid. Deze principiële rusteloosheid wordt in de laatste maanden van zijn leven een wedren met de eeuwigheid. De dood overvalt hem. juist wanneer een nieuw wijds panorama en nieuwe plan- Woord van Bezinning kenner, dichter, jurist en theo loog Grotius. onder zijn tijdge noten bekend als het ..Delftsch orakel'de man van de ener gieke burgemeestersdochter Ma ria van Reigersberch. uit Veere zil bedacht de ontsnapping uit het naargeestige Loevestein. zij. echtgenote van een mis kende. steeds meer naar binnen gekeerde strijder voor godsdien stige en politieke wereldvrede, torste in later jaren de lasten voor een aantal moeilijke kin deren is eindelijk tot rust ge komen. na een kwellende reis voor een ver. schijnbaar niet te bereiken ideaal. ZUN LAATSTE, onfortuir.- tuinlijke tocht van Zweden door Noord-Duitsland is typerend. Wijd en zijd beroemd wordt hij nergens aanvaard. nen, voor zijn onvermoeide strijd om vrede en klaarheid te bren gen in een verdeeld chaotisch Europa, vóór hem liggen. ZIJN PEN die met verras sende vaart talloze bladzij den van boeken, geschriften en brieven beschreef slechts een zeer gedeeltelijke projectie van alles wat. deze brede en diepe geest dag en nacht doorwoi - stelde, bleef voorgoed rusten. Maar de woorden, de gedachten, die gedrukt en telkens herdrukt zijn. kunnen niet sterven. Het verre, hoge en menselijk onbe reikbare doel van Grotius, is actueler dan ooit. WA! I 7-ANNEER hij in onze tijd had geleefd, zou hem een hoge post bij de Verenig de Naties zijn toevertrouwd. Ook in de vergadering te Evanston, van de Wereldraad der Kerken, zou zijn gezaghebbende stem klinken Was door zijn aanwe zigheid de conferentie in Brus sel. waarover alle kranten en weekbladen uitvoerig schrijven en speculeren, misschien geen mislukking geworden? IN DELFT kunnen bezoekers van vele nationaliteiten het graf bezichtigen van een fi guur. die bewonderd en geplaagd maar te laat werd erkena. Kleinzieligheid politiek en gods dienstig krakeel hebben deze mens vermoord nog vóór hij ge storven was Zullen wij "hem ..posthuum' vereren en bij zijn graf of onder het overpeinzen van zijn glo rieus, verbitterd leven, stil wor den? TA. MAAR dit verplicht tevens om eindelijk zijn verbeten en J geduldige strijd voor ver draagzaamheid. voor wederzijds begrip en verzoening tussen hef tig twistende volken en kerken, tot net goede einde te brengen, waarvoor hij zelf geen „tijd" meer heeft gehad, maar waarop de wereld wacht. VOOR EEN Christen en dat wilde Hugo de Groot, onder meer blijkens zijn speuren naar de zuivere tekst en de zuivere uitlegging van de Btjbel. vóór alles zijn blijft dat grootse, door Jezus gestelde doel. In geen geval onbereikbaar. P. L. SCHOONHEIM, Predikant voor Bijzonder Kerkewerk van de Her vormde Gemeente te Lei den, Hoge Rijndijk 14a. (Foto Will Eiselin, Rijswijk Waterlelies" MICHELANGELO was al over de tachtig, en dus in de strUd tot geen nut meer. Hoe gemakkelijk zou hy in de ophanden zijnde gevechten kunnen worden gedood. Zijn taak was nog niet af. omdat de Sint Pieter nog met af was Hij had de Sint Pieter gered uit corruptieve handen, hij zou hem ook af moeten bouwen. Michelangelo vluchtte voor Alva. dezelfde die ruim tien jaar later in de Nederlanden de Bloedraad op zou richten. In het dorpje Spoleto vond hü onderdak en rust. Het was heerlijk tot rust te komen, niet meer de kijvende stemmen der bouwmeesters te horen. Hü ging langs de lynen van zün leven. Een sterk heim wee naar Florence besloop hem. Hy had daar zün David gebeeldhouwd, en er gewerkt aan het grafmonument der Medici's. Maar In Rome was zün Laatste Oordeel. Hy heeft het voltooid, nadat hü haar heeft leren ken nen. die elke aandoening van hem begTecp. Vittoria Colonna Al het schoon dat een mensenhart kan voelen, heeft hü meegemaakt, dank zy haar. Het wordt nu weldra zyn tyd om het leven vaarwel te zeggen. Hy wit wel slapen, wel héél lang. Hy Is soms zo moe. ..Ik ben een Florentijn". zo verontschuldigde hij zich. .Daarom kom lk mijn opwachting bij U maken Do hertogelijke familie is zeer verrast, zy ontvangt hem alsof hij een vorst is. Michelangelo zit stil bij hen en kijkt in hun gezichten. Weinig vindt hy van II Magnifico terug. Zij praten over het verleden. Cosimo de Medici doet het woord namens de familie. Zy zyn biy dat hy tot hen terug is gekeerd. Bijna een eeuw geleden is hy met her» begonnen. Eens heeft hy hun gebreken bestreden Wu, zal het hem kwaiyk nemen? Zy kunnen hem er alleen maar dankbaar voor zyn en voor het graf dat hy voor hen heeft opgericht. OP de 18e Februari 1564 blaast Michelangelo, te Rome, de laatste adem uit. Op bevel van de Paus wordt de negen en tach'igjange te Rome begraven. Doch Cosimo de Medici herinnert zich dat de grots Lorenzo eens getracht heeft de dode Dame, een Florentijn. terug te krygen van Ravenna Toen hebben „die van Ravenna" geantwoord: „De levende heit ge niet weten te behouden, daarom zult ge ons de dode laten." Michelangelo was een Florentyn. Hy is uit de school van Lorenzo, hij heeft de graftombe der Medici's ge bouwd en gebeeldhouwd. HU heeft dode de Medici's verheeriykt, vér boven hun kunnen. Daarom zal Cosimo de Medici het dode lichaam van de meester uit zyn graf te Rome laten nemen en het laten brengen naar de stad waarvan hü waarlijk zozeer heeft gehouden. Zo werd dan een der grootste kunstenaars aller tyden begraven, dicht by de plek waar hy geboren was. en daarmee was zyn levenscirkel voltooid. ZEVEN volle Jaren zal het duren voor de Dood hem roept. En hy bouwt zo lang hy leeft. Op een dag, ais hy al héél oud is vertoeft Cosimo de Medici als gast ln het Vaticaan Michelangelo maakt zijn opwachting by hem. Neg kaarsrecht, doch met spierwit haar en een gelaat waarvan elke plooi haar geschiedenis heeft, stapt hy binnen. REIN BROUWER. Herculisch en zacht Vittoria Colonna was niet de Tfe I eerste de beste. Zij was een dochter uit een der beroemdste Ita- r Jf liaanse geslachten. Als kind v/as ze JÊ Jf" verloofd met de Marchese van Pes- jft, VM cara en als meisje van 17 jaar |k< i.jHfff''' trouwde ze met hem. Zij had haar fcgnr ^WCjjS&f gemaal innig lief, doch we hebben PA. 'ItlilP* geen enkel steekhoudend bewijs dat die liefde werd beantwoord. In het Italië van die dagen was tjjjgBM het „burgerlijk" huwelijk in de u. hoogste kringen een uitzondering. Haar gemaal oogstte lauweren in "jt J| de slag bij Pavia, waarin hij streed aan de zijde van Karei V; enige Het Laatste Oordeel (fragment) jaren later stierf hij aan een besmet- Zacht telijke ziekte. Van dat ogenblik af trok Vittoria zich uit het openbare leven terug en in de vrijwillig gekozen eenzaamheid treurde zij om haar gemaal en wijdde vele sonnetten aan hem. Haar treurson- netten, diep gevoeld en teer van toon, worden nog heden in Italië gelezen. Doch de meeste mensen zijn vergeten welk een belangrijke rol zij heeft gespeeld in het leven van Michelangelo. H4AR familie krygt onenigheid met de Paus. Pauseiyke troepen veroveren tenslotte haar erfgoed. Nu wordt haar familie verbannen. Zy mae in Rome biyven, doch zy verkiest de eenzaamheid. Michelangelo ontvangt haar brieven, en zy de zyne. Men kan een brief zo lang bewaren als men wil. zo vaak lezen als men wil tevens. Het is gemakkelijker de diepste gevoelens neer te schryven dan uit te spreken. Beiden krygen het gevoel dat ze zich. al schryvende bevrijden. Op een dag schryft ze hem. dat ze hem nu alles heeft gezegd. Voortaan zal ze slechts in de stilte aan hem denken Spoedig daarna sterft zy. De kalender geeft het jaar 1547 aan. Michelangelo Is dan 72 jaar. geen mens. Zyn niet de dingen uit het grote geheimenis altyd onzegbaar? Toen hy haar leerde kennen werkte hy aan „Het Laatste Oordeel." een versiering van de hoofdwand van de Sixtijnse kapel, die negentien meter hoog zou worden. HU had het in het gieantische en dramatische gezocht. Hij wilde de wereld, die hem zoveel pyn had gedaan een Laatste Oordeel tonen in zijn volle vernietigende kracht. De mens moest toch vooral niet denken dat het zo gemakkelyk zou gaan. Christus Zelf zou de verdoemden ranselen naar de hel. NADAT hy haar ontmoet had keek hy zyn half-vol- tooide schepping aan. Zyn eigen eenzaamheid schreeuwde hem tegen. Herculische gestalten, alles manneiyk geschilderd, spieren, een Oordeel zonder erbar men. nergens tederheid, nergens verzoening. niet alleen beeldhouwer, bouw- Hij was ook dichter. Menig sonnet heeft hy aan Vittoria en zo voor de ganse wereld zyn liefde beleden, laatste woord omtrent deze verhouding kent Daar stond met vlammende letters aan de wand wie by zélf geweest was. Kon hy het teniet doen? Kaai een mens een deel van zyn verleden, een deel van zichzelf uitwissen? Neen. Eens was het echt doorvoeld geweest. Maar waren al deze gruwelijke wezens geen demonen uit hemzelf geweest? Lang zat hy voor zyn eigea kunstwerk, dat hy beëindigen moest. In élke porie van zyn wezen was de ziel van Vittoria. Naast de herculi sche Christus, Die zyn hand ophief tot het Oordeel, zou hy een Madonna schilderen, zó, dat ook het zachtere in hem zijn weg mocht vinden. Matste Oordeel (fragment) Herculisch fl OP die hoge leeftyd werd hy nog tot eerste bouw meester van de Sint Pieter benoemd. Hy had ge smeekt om zyn vryheid te mogen behouden, doch het mocht niet baten. Hij was het stadium van zijn eigen vryheid voofby. Hy was „eigendom geworden van Kerk en Staat". Het ging niet goed met de bouw van de Sint Pieter. Er was ruzie tussen de bouwmeesters, gemor by het lagere volk. en corruptie in alle lagen Als een Mo/es betrok Michelangelo zyn post Mozcs had zyn volk getuchtigd nadat het het gouden kalf had aangebeden. Hy zou aan de lichtzinnig geworden Christenheid een tempel der schoonheid geven, en met zyn toorn degenen treffen, die het zouden willen beletten. Toen hij voor het. eerst op het werk verscheen, verstar den allen. Men was bang voor hem en hy wist dat dit goed was Michelangelo ontsloeg mensen en nam mensen aan. hy kocht bouwmaterialen en zond terug wat hem niet aanstond. Hy schiep orde onder de bouwers, hy ordende het materiaal en tenslotte bouwde hy. Geen mens moest het wagen zijn plannen te dwars bomen Hy bouwde slechts onder de voorwaarde dat men hem liet begaan De Paus stierf. De negen en zeventig jarige Paulus IV kreeg de tiara. Ondanks diens leeftyd was hy de meest geduchte ketterhater die men kende. Met zyn ene been reeds in het graf trachtte hy zUn bekeringsplannen met geweld door te voeren. Paulus IV. even koppig als Michelangelo, doch van verschillende roeping. De kunstenaar kan voordeel trek ken uit zyn „koppigheid", een vorst of kerkvorst nooit. Binnen een minimum van tyd had de Paus ruzie met de Duitse Habsburgers. die ln zyn ogen te gematigd waren geweest tegen de ketters. Toen hy Napels wilde iniyven bil de Kerkelyke staat, volgde de oorlog met de Spaanse Habsburgers. Filips II zond Alva naar Italië en weldra sidderde Rome. Dertig Jaar geleden was het geplunderd door de Lutherse huurlingen van Karei V Wat zouden de soldaten van Aha doen? ad vaak ln bewondering en ontzag voor de Piëta i, Een gans nieuwe Madonna. Een Madonna die en uitverkorene. De dode Christus in haar droeg geen aureool. Ook hij was mens. doch de >ie het had volbracht. Madonna was de verper- tc smart zelf. Ook zyzelf kende het opgaan in de doch deze smart was van een andere orde. Wie mens die dit geschapen had? Hy was haar héél Zij had het gevoel dat hy haar kende, aan haar was, doch hy was véél groter Hy had een ge geven aan dat wat zy by benadering voelen kon. over Michelangelo sprak luisterde zy aandachtig, opvliegend, slecht-gehumeurd, hovaardig. De spraken veel kwaad van hem. Doch met ontzag, haar eenzaamheid leerde ze zyn eenzaamheid

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1954 | | pagina 5