De mens verlangt naar het wonder! Een Zoeklicht. De wereld wil bedrogen worden D oil Bewogen Leven LXXIX vc De zinsneden, hierboven neergeschreven zijn allebei, dus tegelijk waar. In ons vorig artikel trachtten wij duidelijk te maken wat een wereld overkomen kan die een prooi is van angst, of angsten. Een van mijn lezers dacht diep na over dit alles en zei op ietwat aarzelende toon tegen mij: „Hadden die duivelisten nu helemaal ongelijk? Zat er in dit vreselijke gebeuren, de meest tragische oorlog uit de Middeleeuwen, geen kern van waarheid In onze tijd kennen wij een leerstoel in de para-psychologie. Dit zégt toch iets." Zeker zegt dat iets. De ouderen onder ons hebben menigmaal de moderne magiër bezig gezien, die sommige mensen zó in zijn ban heeft dat hij met hen kan doen, wat hij wil. Wij weten dat helderziendheid bestaat, doch wij weten ook dat wij met de kennis uit de „para-normale" sferen buitengewoon voorzichtig moeten zijn. De mens die zich met deze dingen bezighoudt verliest zo heel gauw zijn critisch vermogen. Hij wil zo graag geloven in het bovennatuurlijke, omdat het hem opheft uit de dagelijkse ellendeom zovele redenenEn als het wonder dan niet snel genoeg komt helpt hij het graag een handje. Mijn lezer heeft gelijk. De mens staat ook in het teken van het bovennatuurlijke. Doch God verhoede dat we ooit weer een tijd moeten beleven waarin de angst de massa, dat zijn wij allen, infecteert. Om duidelijk aan te tonen dat er in dit primitieve den- ken waarheden versluierd liggen ga ik naar een neutraler s- terrein, een terrein dat mijn lezers geen nachtmerries bezorgt: dat der Geneeskunde. Het primitieve denken is geen wetenschappelijk denken. Het is veel meer denken en voelen te zamen. Een mooi woord voor primitief den- v. ken is is organisch denken, omdat het een werking is van het ganse organisme. 21 Wat duizenden jaren geleden enkelingen vonden, voor namelijk langs intuïtieve weg. is nu door de wetenschap bekroond. 00 b T~i EN korte beschouwing over de wondermiddelen in 0° voeger eeuwen moge u in de overtuiging sterken, a- dat elk historisch verschijnsel zijn studie waard is... en goud opbrengt. 00 Dat wil dus zeggen: Als men de hocus pocus van het volk ontdoet van zijn windselen vindt meneen zuivere »5 parel. e. Eeuwen vóór Christus gaf de Chinese medicijnman reeds gedroogde pokstof van een lijder aan deze ziekte aan de t- gezonde zonen van het Hemelse Rijk. om hen zodoende te e' vrijwaren tegen pokken. s: In de Middeleeuwen nam men vele stoffen van de mens 3" die tot medicijn werden verwerkt. Een van de belang- i: rijkste was het bloed. Bloed hielp vooral tegen vallende ziekte. Het nuttigen van bloed gaf een patiënt altijd moge- lijkhedcn tot nieuw en krachtiger leven. Bij voorkeur ie nuttigde men bloed van sterke mannen. Reeds menige stervende gladiator uit de tijd van Nero werd aldus tot slachtoffer der verwijfde en bloedarme groten. Het uitscheidingsproduct der nieren was in de Middel eeuwen een geliefkoosd medicijn tegen jicht, lever- en galblaasziektcn. Bij inwendig gebruik hielp het zelfs ook tegen geelzucht en maagziekten. Het gebruik van urine als medicijn heeft zich tot in onze tijd gehandhaafd. Elke veearts weet, dat boeren de zo moeilijk te genezen won- den aan paardebenen met dit middel trachten te genezen. Alles wat het lichaam uitscheidde of niet meer nodig had kreeg zo zijn bestemming. Zelfs het nuchtere speeksel l. was hét middel tegen wratten. ii -1, Vanzelfsprekend was alles wat met geboorte of dood 3 te maken had heel belangrijk. In alles wilde men het wonder zien en daarom gaf de Middeleeuwse dokter als het geneesmiddel tegen onvruchtbaarheid: placenta, in poedervorm. In vele. met de natuur verbonden zielen ij van heden leeft nog de gedachte dat er een magische jj werking bestaat tussen het omhulsel en het nieuwe leven. Wat is er niet gezegd over hen die met de helm geboren zijn. In 1949 zag ik de nageboorte van een veulen in een boom hangen, op een boerenerf onder Roden. Toen ik de boer vroeg waarom hij dit gedaan had glimlachte hij slechts. Doch zijn vrouw zei: „Nu krijgt ons veulen een fiere nek". Zelfs dc dode werd de mens tot medicijn. Het is over bekend dat Frans I. Koning van Frankrijk en tijdgenoot van Karei V, altijd een zakje mummiepoeder bij zich droeg waardoor hij beschermd was tegen alle gevaren; waardoor hij kracht kreeg om de gevaren goed te kunnen doorstaan De handel in mummiepoedcr, men had er ver- schillende soorten, nam na 1200 angstwekkende vormen aan. In Frankrijk kwamen, zo lezen we bij Paré, zelfs mummiefabrikanten, die de lijken van misdadigers des nachts van de galgen lieten halen om ze te drogen in de oven ..ende daarna in gesmolten pack te leggen, ende als deze alsoo ghekookt ende gebacken zijn, zo worden ze ook i voor oprechte mommye verkocht". Wij kunnen onze ogen niet geloven als wij lezen dat er in het jaar 1649 door een paar volksoplichters een lijk in Antwerpen werd tentoongesteld dat de mummie van een Egyptische koning zou zijn. Men had hem versierd met kroon en scepter, om zodoende de poederprijs van deze ..oprechte en zeldzame mommye" zo hoog mogelijk op te voeren. WEERZINWEKKEND is het soms te lezen hoe die ren werden ingeschakeld om de mens te redden. Vanzelfsprekend bracht het lam het grootste offer. Zijn levend vlees werd gelegd om een mensenbeen waarin een beeneter huisde. Het ondier zocht zich weldra een weg naar het jonge lamsvlees en zo raakte de mens hem kwijt. Het schaap en alle stoffen van het schaap, stonden zeer hoog aangeschreven in de geneeskunde van de Mid deleeuwen. En nog in onze dagen is er meer van bewaard dan menig lezer denkt. Zo vernam ik in 1950 van een Friese rundveefokker, dat verschillende van zijn collega's een paar schapen in het kalverhok lieten lopen om zo doende gevrijwaard te zijn tegen kalverziekte onder het jongvee. Toen ik hem op de man af vroeg of hij het ook deed, glimlachte hij en zei: „Een schaap heeft een heel aparte, sterke geur". TA. VELE christenen hebben een manier om over God te spieken, die alleen maar af stotend kan werken. God is voor hen blijkbaar een oude vriend. Hij kent alle belangrijke ep onbelangrijke bij zonderheden van hun kleine leven. ZU. van hun kant. zijn nauwkeurig op de hoogte van de plannen, die God met de wereld heeft. De toekomst van de aarde en van het heelal staat reeds eeuwen beschreven. De Bijbel is een boek zonder duistere plek ken. Zelfs dood en eeuwigheid zijn blijkbaar voor deze mensen doorzichtig. Hun geloofsschema is van pen verbluffend, ergerniswekkende WOORD VAN BEZINNING Velen werden geboeid. Ande ren hebben snel een andere golf lengte gedraaid. Misschien juist op het moment, toen de dood en de schrik voor de straf in het hiernamaals werden gepredikt. Komt hierin niet hetzelfde naïeve gedachtenschema van talloze kerkmensen naar voren? WAT ZEGT de Bijbel? Begin maar dadelijk te constateren, dat verschil lende christenen verschillende uitleggingen geven. De theologie is in de loop der eeuwen uitge groeid tot een wetenschap, die vele geleerden handen vol werk geeft. De Bijbel laat zich niet in één bepaald schema wringen. Is dat misschien juist een aan wijzing. dat niet de mensen- profeten en evangelisten, dit geloofsboek hebben geschreven? IN IEDER geval, om dat ene punt van de schrik voor God, gebonden aan de schrik voor de dood en het gericht, zuiver eenvoud. Immers, wie God ge hoorzaamt. kan zonder angst sterven. Wee echter degene, die niet wenst te buigen voor de wetten van de Bijbel! Die haalt zich een eeuwige straf op de hals. Goed beschouwd is dus de schrik voor God het motief om te geloven? IS dat zo? Wellicht is die vraag bij velen opgekomen, toen zit de radio- preek van Billy Graham, in het Amsterdamse Stadion, beluis terden. HET IS NIET moeilijk de moedige eenvoud van Billy Graham te verdedigen. Want moedig is hij. En hoe een voudig! Hjj heeft een onwrik bare overtuiging. Zijn woorden zijn niet aarzelend en tweeslach tig. Nog veel meer zou genoemd kunnen worden. Maar het feit. dat velen in zijn getuigenis hetzelfde, al te gemak kelijke patroon van de traditio nele christenen herkennen, geeft aanleiding hierover met open hartigheid te spreken. Het gaat tenslotte niet om de gedachten wereld van Billy Gra ham of van anderen. De vraag is: „Wat zegt de Bijbel?" te zien, moet de gedachtenwe- reld van de bijbel, in volle om vang, meespreken. Eén uitspraak, van welke Godsman ook. zegt niet alles. „God is Liefde". Ja. maar lees ook die andere Bijbeltekst: „God is een verterend vuur Alleen Jezus helpt ons uit deze tegen stelling Hij wil immers, dat wij God vrezen, als Vader, zonder schrik. P. L. SCHOONHEIM. Predikant voor het Bijzonder kerkewerk der Herv. Gem., Hoge Rijndijk 14a. Wel zullen we nog even blijven stilstaan bij een won dermiddel waarvoor Koningen en Keizers schatten neer telden: het poeder, verkregendoor het fijnmalen van de hoorn van de eenhoornDit middel was dé remedie tegen alle mogelijke vergiften. En aangezien de meeste vorsten gifmengsters in dienst hadden om hun hoogge boren vijanden zo geruisloos mogelijk om te brengen, is het wel duidelijk, dat zij dit poeder voor zich begeerden. Dan konden ze immers rustig hun gang gaan en hun kon niets gebeuren. Heeft een van mijn lezers ooit een eenhoorn gezien? In een dierentuin, of in een boek over de Natuurlijke Historie? De eenhoorn behoort in de Boven-natuurlijke Historie thuis. In de Natuurlijke Historie heeft het, voor zover wij na kunnen gaan. nooit bestaan. In de kerk te Loppersum zijn een tijd geleden muur schilderingen zichtbaar geworden. Op een daarvan zien we een eenhoorn die zijn hoorn neer wil leggen in de schoot van de Heilige Maagd Het dier was heel sterk, dwaalde bij voorkeur in de bossen, doch als het in de buurt van een „onbesmette maghet" kwam, verloor het zijn kracht en kwam het tot rust. „Wondermiddelen" Tot voor kort (misschien nü nog wel) kregen verschil lende kinderen die aan roodvonk leden of mazelen, in Drente en Groningen een beker warme melk met veel stroop erinen sap van een schapeknikkertje. Dat sap joeg de ziekte, „dwars door alles heen" naar buiten. Ik zal mijn lezers de wondere werking van kattenzalf, vooral wanneer die was vermengd met fijngeweven aard wormen en hondenvet besparen, daar er anders misschien werkelijk gevaar zou komen voor Minet of de trouwe Nimrod. E Middeleeuwse dichter Jacob van Maerlant geeft een minutieuse beschrijving van dit fabeldier in zijn „der Naturen Bloeme". „Gescepen is het als een paert, Ghevoet gelijk den elpendiere. Gehalst naar des herts maniere; Na dat swijn ghesteert als wij horei Midden uten hoofde voren, Raghet hem een hoorn En tóch In de Bijbel wordt over de Tachas gespro ken, een kleurig dier met een hoorn midden op het voor hoofd De huid van de Tachas werd gebruikt bij de bouw van de tempel En in het 39ste hoofdstuk van het Boek Job vindt men: „Zult gij den eenhoorn met zijn touw aan de voren binden? Zal hij de leegten achter U egger.?" Ook fabels ontstaan zo maar niet. Het prototype van de eenhoorn zal wel hebben bestaan, doch U kunt gevoeglijk aannemen, dat de Middeleeuwse geneesmiddelenfabrikant niet lang naar hem heeft gezocht. Hij wist dat zijn cliën ten het bijna voor godslasterlijk zouden houden als iemand aan zijn wel zeer aparte oprechte „mommye" zou twijfelen. Uziet het. Onder de vele windselen van de Middeleeuwse hocus-pocus lagen hier en daar werkelijk zuivere parels. De studie der hormonen is een wetenschap opzich- zelf geworden. En de moderne hormonoloog verricht won deren vergeleken bij de Middeleeuwse urine-menger Hij verandert feilloos kippen in hanen en hanen in kipppen. Doch deze wonderhen krijgt hij nooit aan de leg. Als wij bij de Franse geleerde Rostan lezen wat in de toekomst te bereiken zal zijn met hormonen, beginnen we onwille keurig te lachen. Dit lachen is een typische reactie van de middenmoot, die zich mijlen ver boven het oude weet en door „zijn streng-wetenschappclijke zin" het nieuwe wegzwijgt en weghoont. De middenmoot veroordeelt oud en nieuw en heeft zelf niets. Zij krijgt daarentegen veel. Alles wat geboren is uit de magische medicijnman van eeuwen geleden en de scheppende wetenschapsman van heden valt hem ten deel. En dat is veel. Dank zij de toegepaste wetenschap, die ontstaan is uit de creatieve, is het leven van de mens sinds een eeuw met enige tientallen jaren verlengd. Laten zü die geneigd zijn naar de kwakzalver te lopen, dit „simpele feit dat boekdelen spreekt" toch vooral niet vergeten! REIN BROUWER. Helma Wolff-Catz. „De Droom gestalte". A. A. M. Stols, 's-Gra- venhage 1954. De roman van Helma Wolff-Catz heeft dat .onvergetelijke, dat ont staat wanneer een auteur zo gegre pen wordt door de sfeer van een landschap, dat zijn figuren er als hel ware emanaties van zijn. Het is dan alsof het land gestalte aanneemt in de vorm van menselijke wezens, die naast hun realiteitseigenschappen andere bezitten, die maken dal deze wezens een metaph.vsische kern krij gen en die hun een element van eeuwigheid geven in hun sterfe lijkheid. Het is een eigenschap die hen ver bindt met de elementen en met de legenden, christelijk zowel als hei dens. die overigens dikwijls in ver band met elkaar staan. In een dergelijk betoverend mengsel van realiteit en legende laat Helma Wolff-Catz haar figuren optreden. Er is de geheimzinnigheid van het doodse meer. als van de Lethe. bij het dorp van Mary-Ann en Alvm, waar zelfs geen vis in leeft. Er ls de „kelpie" de watergeest van de Schotse meren, die de dood aankondigt. Er is de schim van de Wandelende Jood. die tot de terugkomst van Christus op aarde moet zwerven. Er is een aanstippen van Juist die elementen in een land schap. die er een geur van geheim aan geven. Te midden van deze legendarische atmosfeer leven de zeer reële jonge Alvln, die van kind af aan I OP DE BOEKENMARKT) Mary-Ann liefheeft, op zijn motor rijdt en later soldaat wordt. Mary-Ann d e eerst kapster wordt en in de tweede wereldoorlog als verzetsstrijd ster boven Nederland wordt neergela ten en. niet voldaan met de liefde van Arthur Vanbury, in zekeren zin haar roeping volgt. Nog realistischer zijn gestalten als de welgestelde Reburn en de onderwijzer met zijn vrouw in het bezette gebied. Merkwaardig ls het steeds terugke rende element „water"; de meren van Schotland, het vervoeren van de on derduikers over de plassen, In welke laat-ste scène specaal het verschepen van de kinderen eèn aangrijpend ta free! vormt. Eigenlijk zou men in dit boek. dat speelt in een tijdvak van onheil, het ene doodssymbool na het andere kunnen aanwijzen. Dit is te merkwaardiger omdat de ondertoon er een is van hartstochtelijk zinnelijk le ven. een toon. die zo aanhoudend en krachtig doorklinkt, dat hij het eeu wigheidselement handhaaft op een wijze, die men gewoonlijk slechts bi) de poëzie pleegt aan te treffen. Eén ding is mij niet recht duidelijk en dat is het verband tussen het eer- Doeh om de reeds opgesomde voor treffelijke eigenschappen: de een voudige middelen waarmee deze schrijfster haar doel. de metaphysi- sche sfeer om de realiteit van haar figuren heen. de waarheid van hun doen en handelen, en haar dichter lijke \isie bereikt, lijkt het mij ge rechtvaardigd de roman „De Droom gestalte" een witte raaf onder dc moderne Nederlandse noemen. A. Rutgers van der Loeff-Base- nau. „Vader, de kinderen en ik". A. J. G. Strengholt, Amsterdam «J. A. Rutgers van der Loef-Basenau staat, in tegenstelling tot de vorige schrijfster zo nadrukkelijk met haar beide benen op de grond, dat zij zorg vuldig alles buitensluit dat storing zou kunnen opleveren in de knusheid van haar kle:ne gezin. Jongetje Hein en de tweelingen zijn typisch de aardige kindertjes die leder ouderpaar in eicen oog bezit. Vader en moeder schieten goed met elkaar op, ook in de schoon maaktijd. Er valt geen onaangenaam woord. Alles ls rozengeur en mane schijn zou een totaal verkeerd beeld zijn heel solide koek en el. A. Rutgers van der Loeff-Basenau kan ongetwijfeld schrijven; mis schien waagt zü zich eens aan iets anders dan aan dit pin-up-gezin. Erik West. „Sofic Barra". H. P. Leopolds uitgeversmü, Den Haag 1953. Sofie Barra heeft het maar moeilijk. „O. wat een gemier, zij beminde haar vaders koetsier", zoals Annie Schmidt in een van haar vermakelijkee caba retliedjes zingt. Bas Wisse is niet de koetsier, maar wel de knecht van de oude Barra. Het spreekt dus nog altijd blijkbaar van zelf. dat er van een huwelijk tussen Sofie en haar Bas niets komen kan. De jeugdige en welgestelde boer Aer- nout Vieke moet de reeds verleide Sofie weer tot een eerbare vrouw ma ken. wat hij ook doet. Tot zover alles volgens recept. Doch dan komt de kink in dc kabel, want inplaats van nu de rest van haar leven een trieste, maar plichtsgetrouwe en dankbare gade te zijn. maakt deze Sofie haar arme man het leven gruwelijk zuur. Zij ontmoet heimelijk Bas. verwaar loost haar gezin, is zozeer vervuld van een avereohtse haat tegen de stakkert dat zy hem de ondergang en de dood ln drijft Waaruit wij dus de conclu sie kunnen trekken, dat de moderne huwelijksmoraal thans ook tot de boe renroman is doorgedrongen. CLARA EGGINK.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1954 | | pagina 5