Ex-kannibalenstam koos Britse vorstin tot opperhoofd n HET GEBED van een MOEDER vE Eens dreven Maori's van Nieuw-Zeeland handel in doodshoofden Voorouders roeiden 20 km. de zee op N: H Dl WEKELIJKS BIJVOEGSEL VAN HET LEIDSCH DAGBLAD - ZATERDAG 16 JANUARI 19Ó4 - PAGINA Tegenwoordig dragen ze In de tiende hemel verbleef Rehua. de Heer van de liefderijke goedheid. HU bezat een ontelbare heirschaar en praalde er met golvend haar, bliksem flitsen straalden uit zyn oksels. Tot hem gingen de gebeden van zieken, blinden en bedroefden. De ziel van de niet bevoorrechte Maori moest, nadat ze het lichaam verlaten had. een lange pelgrimstocht ondernemen naar het Noorden, tot aan het einde van het land. Op een een Brits sportjasje...... fc kl" simi Koene Kanovaarders waren hun voorouders DE MAORI'S behoren tot het Poly nesische ras, dat getypeerd wordt door een lichtbruine huidskleur, gegolfd of lokkig zwart haar en een grote of middelmatige gestalte. Lang voor de komst van de Euro peanen werd Nieuw Zeeland al door de Maoris ontdekt en gekoloniseerd Volgens hun eigen overleveringen ge schiedde dit omstreeks 1360 na Chr. en wel vanuit het eiland Savaii. dat deel uitmaakt van de Samoa-groep der Polynesische eilanden. HET Britse Koningspaar werd op 2 Januari j.l. in Nieuw Zeeland tijdens een grote, plechtige bijeenkomst, tot opperhoofd van de Arawa- stam der Maori's uitgeroepen. Men zal zich bij het lezen van dit nieuws wellicht afge vraagd hebben wie deze Mao ri's zijn, waar ze vandaan kwa men, hoe hun levenswijze oor spronkelijk was en in welke mate deze door de interventie van de Europeanen tot op heden werd beïnvloed. Een bijzondere medewerker geeft in het nevenstaande arti kel een antwoord op die vragen. WONING, KLEDING EN VOEDING HET bouwen van een woning was voor de Maori een gewijde zaak. die hem door de goden byge- bracht was. Het rechthoekige huls was tot 10 m. diep. Van voren, doch even eens van binnen was het rijk met kun stig houtsnijwerk versierd. Het dak liep iets verder dan de voorste wand naar voren door. zodat er voor de eigenluke ingang een soort veranda ontstond De deur werd in de muren weggeschoven. Door het ene raam. dat het huis rijk was kon de rook de woning verlaten. Het huis was slechts één ongemeubileerde kamer rijk Het houtsnijwerk stelde bovenna tuurlijke wezens voor. naar onze smaak nogal gedrochteluke figuren: half ménseluke. half dierlijke wezens met open bèk. uithangende tong en slag tanden. De kleding bestond behalve uit ta pa leen zeer fijne stof. die door klop pen uit boombast verkregen werd) uit gevlochten vlas. Dit laatste was Naast de Japanners waren de Maori's de knapste tatoucerders ter wereld. Het getatoueerd gelaat van een opperhoofd. Dat de Maori's in staat waren reeds toen een dergelijke grote zeereis te volbrengen behoeft ons niet te ver wonderen. als we weten, dat ze naast de roeispaan al zeilen gebruikten, die uit vlechtwerk bestonden Hun eigen- lyk vervoermiddel vormde de dubbe le kano. samengevoegd door een plat form. Hierop werden de hutten ge bouwd en zo was op deze schepen ruimte voor een honderdtal bedreven zeelui. Sommige van deze kano's wa ren wel 40 tot 50 meter lang. Voor deze grote reizen nam men drinken mee. in de vorm van zoetwa ter in vaten of verse kokosnoten Ter aanvulling werd onderweg gevist. Wegens het ontbreken van het kompas voer men bij langere reizen alleen des nachts om zich naar de stenen te kunnen richten. Verder orienteerde men zich naar de win den. de golfslag en de zeestromingen, waarvoor men ook al namen had. Bij hun aankomst vonden de Mao ri's Nieuw Zeeland reeds bewoond en wel door een donker slag mensen. Ge deeltelijk werden deze in de Maori- gemeenschap opgenomen, gedeeltelijk werden ze opgegeten. een monopolie van de Maori's en een belangrijk ruilmiddel in de handel met andere eilanden. De mannen droegen een lendendoek en de vrouwen een rokje. Ook werden eren gebruikt voor het maken van mantels en sieraden. De grond was gemeenschappelUk eigendom van de stam haar leden bleven elk de beschikking houden over hun bezit. Men ruilde geschen ken met elkaar, zodat stammen in het binnenland gedroogde zeevis konden krijgen, terwijl men op het Noorder- elland de kostbare groensteen (neph- riet) ontving, die alleen op het Zuider eiland voorkwam. Nieuw-Zeeland be staat zoals men weet. uit een Noorder eiland en een Zuidereiland. Altijd zyn de Maori's grote vissers gebleven. Het liefst vestigden ze zich op de oevers van meren en rivieren Ze roeiden tot 20 km uit de kust de zee op. Grote sleepnetten worden ge bruikt. waarmede men massa's vissen in een ondiepe inham trok Ook haai en wist men te bemachtigen: het vlees werd in stroken gesneden en ge droogd voor de volgende winter. Soms at men een hond of een rat en veel vuldig vogels, die met behulp van kunstig vervaardigde strikken of met werpspiezen verschalkt werden. Als plantaardig voedsel gebruikten ze de uit het stamland meegebrachte knolvruchten, taro en zoete aardap pelen. Voorts de wortels van een be paalde varensoort en enige wilde vruchten en bessen .Mensenvlees werd alleen op feestmalen verorberd, na een behaalde overwinning, die hun de be schikking gaf over lijken van versla gen vijanden. PIJNLIJKE TATOUAGE VAST de Japanners wargn de Maori's de knapste tatoueerders wereld. Ze bewerkten het lichaam vanaf het middel tot de knie- en. bij de mannen werd het gehele gelaat getatoueerd. terwijl bij de vrou- w en alleen lippen en kin een beurt kre gen. Vooral hoofden onderwierpen zich aan het proces om zich van de ge wone stervelingen te onderscheiden. De operatie, een uiterst pijnlijke bewerking, kon maanden, zelfs jaren duren en al die tijd moest het slacht offer afgezonderd leven. Het eten mocht niet door hem met de handen aangeraakt worden. De tatoueerder, een gewijd man en meestal een be gaafd kunstenaar, tekende eerst de lijnen met houtskool of oker af. Met een beiteltje sneed of prikte hij ver volgens in de huid van zijn slacht offer. Deze mocht geen spier vertrek ken. Het opkomende bloed werd weg geveegd en de blauwe verfstof in de wonde gegoten. Was de duur betaal de marteling voorbij, dan werd de getatoueerde als een held vereerd. De Maori's vonden die getatoueerde hoofden prachtig. Dat blijkt ook wel uit het feit dat ze aldus bewerkte hoofden van hun vijanden zorgvuldig boven een vuurtje droogden. Daardoor sloot het vel dan nauwer om de sche del en bleef de tatouenng bewaard. HANDEL IN DOODSHOOFDEN Toen Europese reizigers deze kop pen gaarne bleken te kopen (voor musea en particuliere verzamelin gen) ontstond er zelfs handel In. Dreigde de voorraad te slinken, dan wisten de Maori's wel raad: in aller ijl werden enige slaven (meest krijgs gevangenen) getatoueerd en vervol gens gedood, opdat de hoofden zou den kunnen worden verkocht. Het nader contact met de Europeanen deed het tatoueren bij de Maori's echter in onbruik geraken. RIDDERLIJKE VECHTERSBAZEN BEHALVE slingers kenden de Mao ri's In de oorlog het gebruik van knotsen. Hij. die met de knots vocht, had in de linkerhand een staaf, waarmede hij zwaaiende bewegingen maakte om de aandacht van de vijand af te lelden, teneinde hem gemakke lijker te kunnen doden Gevangen vij anden werden met hun vrouwen en kinderen opgegeten of tot slaven ge maakt. En dat gebeurde veelvuldig, want men leefde gewoonlijk in voortdurende vyandschap met de naburen. Beledi gingen of verwensingen waren de meest voorkomende aanleidingen tot de oor log Ter verdediging bouwde men verster kingen of pa's gelegen op hoogten en met palisaden omgeven. De verdedi gers wierpen houten speren tot 100 m ver naar hun aanvallers die met be hulp van slingers gloeiende stenen op de rieten daken van de hutten der be legerden wierpen. Toch waren deze Maori's veelal ridderlijk- Soms werd de vijand zelfs de dag opgegeven, waarop de aanval zou geschieden en er zijn gevallen bekend, dat zU voorraden stuurden naar een uitgehongerd gar nizoen omdat de strijd op gelijke voet zou kunnen plaatsvinden. RELIGIE EN BIJGELOOF ET HELAAL dachten de Maori's zich in drie regionen verdeeld: de Hemel boven, de Aarde in het midden en het Rijk der Duisternis on der de aarde Alleen hoofden en priesters bezaten onsterfelijke zielen en na hun dood keerden alleen deze bevoorrechten te rug naar de Hemel, vanwaar hun voorouders, de Goden, de voorouders der helden, ook afkomstig waren. boom en een van zijn wortels hing over de opening van een grot. De on willige geesten zongen er een af scheidslied tot hun medemensen, waar na ze langs de wortel van de boom in de grot afgleden. In de onderwereld waren „diepten onder dieptenIn de laagste en don kerste afgrond verloor de ziel haar bewustzijn, veranderde ln een worm en naar de aarde teruggekeerd, stierf ze daar dan voor altud. Ook hechtten de Maori's geloof aar. HET VROUWTJE IN' DE MAAN WIJ kennen het sprookje van het mannetje in de maan met zijn gestolen takkebos op de rug. Volgens de Maori's moet het echter niet een man. doch een vrouw zijn. die daar eeuwig voor haar zonden moet boeten. Dat gebeurde als volgt: Op zekere avond laat ging die vrouw, Rona geheten, met een lege kalebas naar de rivier om water te halen. In de duisternis struikelde ze over stenen en boomwortels en bezeerde haar blote voeten. Daarop begon ze te schelden op de maan, die zich ach ter de wolken verscholen hield, zeg gende: „Jij oud wijf met jouw lelijk getatoueerd gezicht daarboven!" De Maangodin echter hoorde deze gezet en aan de zee overgeleverd. Soms pleegde de weduwe onder In vloed der emotie van het overlijden zclfhioord. Dit was dan eigen keuze en het werd behoorlijk gevonden: deed zü het niet. dan werd het haar met aang?rekend De lijkkist van een groot opperhoofd kreeg de vorm van een kano en werd enige tijd op een stellage of in een holle boom bewaard. Na zekere tijd werden dan de beenderen gereinigd en tenslotte in een afgrond bijgezet. DE EUROPEAAN EN DE MAORI E eerste ontmoeting met de Maori's was aan Abel Tasman beschoren. In dienst van de Nederlandse Oost- Indische Compagnie landde hij als eer ste Europeaan in December 1642 op de N.W. kust van het Zuider Eiland, in de huidiee Moordenaarsbaai. Het houtsnijwerk stond bij de Maori's op hoog peil. Hier ziet men een met kunstig snijwerk versierd voorraadschuurtic. voortekenen, dromen, spoken en boze geesten. De taboe is verbodsvoor schriften) verzekerden eerbied voor overheid en eigendomsrecht. Een persoon, ding of zaak dat taboe was mocht men niet aanraken of be naderen. Een verloofd meisje was daardoor even onschendbaar als een Vestaalse maagd te Rome. Merkwaardig was hri sterke geloof der Maori's aan magische practijken. het is voorgekomen, dat gezonde Mao- m's soms zomaar plotseling stierven, omdat ze geloofden betoverd te zijn.. sehimprede en haar lange arm strekte zich naar beneden uit. waar ze de onthutste Rona met kalebas en al omhoogtrok. Tevergeefs greep ze nog de top van een heester vast, waarvan dc wortels meegaven. En nu staat Rona met kalebas en heester voor altijd in de maan, als waarschuwing voor allen, die ln de verleiding komen om ir, hun drift de Goden te beledigen. Toen enige prauwen met Maori s werden waargenomen, poogdm de Hollanders hen. door messen en wit lijnwaad te tonen, tot ruilhandel te be- De inheemsen overvielen echter ge heel cnvevhoeds het bootje met Ne derlanders dat op hen was afgezon derd Als gevolg daarvan werden drie matrozen gedood, waarvan de Maori's er twee meenamen met welk doel laat zich licht gissen. Wegens het gebeulde noemde Tasman deze baai de Moorde naarsbaai. door Amy Groskamp ten Have Witte deuren, witte muren gezeefd licht door neergelaten lancaster gordynen boven matgla zen onderrulten. de doffe dompige stilte van een ziekenhuis, waar alle geluiden omwoeld lijken. Ergens gaat een belle tje dadelijk daarop klinken haastige lichte voetstappengeritsel van gesteven rokken Dwars daar doorhpen klinkt het zoemend geluld van de liftgedempte stemmen sliffende voetstappen over de ste nen gangvloer voet stappen van iemand, die iets zwaars draagtpen donkere mannenstem zegt iets op bevelende toon een deur valt dicht. Dan is weer alles stil In de verte begint er- eens achter een deu' een kind te schreien De jonee vrouw staart naar het plafond. Volgende week mag zy naar huis. heeft de dokter gezegd Moeder en Greet zullen zeker zorgen voor een feestelijke ontvangst Ze duwt de gedachte van zich af. ze wil niet denken aan het tehuis, dat geen tehuis meer is zonder John Als een vloedgolf komt Ineens weer alle ellende van de laatste maanden over haar. Krampachtig biit zij zich op de lippen Zij wil niet huilen het is immers slecht voor het kind. als zy zich overstuur maakt Maar de tranen komen toch Een bittere opstan digheid maakt zich van haar meester Waarom moest John van haar weggenomen w orde n waarom moest dat ver schrikkelijke ongeluk ge beuren Hoe hadden zl) zich samen verheugd op het kindje .Ik wil een doch ter". had John gezegd. ..een tweede Lieske met jouw ogen en jouw blond haar." Maar Lize had een zoon gewenst Een jongen moest" het zijn. groot en sterk en heerszuchtig als ziin vader. „MUn jongen moet iets bijzonders wor. den had ze verklaard. Het was een jongen Als een tintelende stre ling brak plots de vreugde warm in haar los om de weelde van haar moeder schap Heel haar wezen scheen ineen te vloeien met deze lichtende blyd- schap. „Heer. bad zy. „maak hem groot en stprk en onafhankelijk Kleine John groeide voorspoedig op tot een stevige knaap. Toen hij tien was, was hy al zyn vriendjes de baas en toen hij vyftien was. stak hij een hoofd boven zyn moeder uit. Lize was een godvruch tige vrouw en in al die jaren vergat zij nimmer dagelijks de zegen af te smeken voor haar jongen. Toen John derdejaars student ln Delft was gaf hy zijn voornemen te kennen na het behalen van de ingenieurstitel naar Amerika te willen gaan Lize bewoog hemel en aarde om hem van dit plan af te brengen. Op al haar tegenwer pingen had John maar één antwoord: „Amerika is het land van de toe komst en daar kan ik wat bereiken Lize begreep dat het een verloren strijd was en zy leerde berusten ,Als het mij goed gaat, laat ik je overkomen. had hij gezegd. Haar leren verstilde tot een geduldig wachten Eens zou hy haar roepen John schreef geregeld. Eerst waren he* lange uitvoerige brieven, soms soms twee of due In een week. en dan weer alleen maar een paar haastig gekrabbelde woorden op een briefkaart Na een jaar werden zUn brieven netter, maar ook korter en zy kwamen met de regelmaat van een uur werk iedere eerste en iedere vyftiende van de maand lag er met de eerste post een brief. Het is precies aan genomen werkeen lastige plicht nanwgeet vervulddacht Lize bitter. Hoe kon zii soms verlangen naar zo'n oo- "ewonden lange onlees. bar» blief vol uitroep tekens en vl»kken tevergeefs zocht zii naar een diepere toon in dit hartelijk oppervlakkig ge schrijf De jaren kwamen en de Jaren glneen. Lize werd grUs. Een vroeg oude. verlepte vrouw. Uit gewoonte bad zy noe iedere avond Heer maak h»m rierk en groot en onafhankelyk Zes jaren waren voor bijgegaan. Toen vroeg John haar over te komen Er kwamen nauwkeurige instructies, hoe zy te werk moest gaan Er kwam een royale chèque. Er werd een prachtige hutkoffer bezorgd uit een eerste zaak in lederwaren en een bekend modehuis zond een bon van vier cijfers Ontroerd stalde Lize al haar schatten om zich heen uit. Die jongen, die jongen dan toch om zo aan alles te den ken! Hoe had zij ooit kunnen menen dat hy onverschillig wasIn gedachten vroeg zij hem om vergeving. Toen Lize een maand in New York was. was zy er nog even vreemd als de eerste dag. Het was alsof zy met tastende handen door de onwerkelykheden van een verwarrende droom ging. Het meest van alles voelde zy zich echter uit het veld gesla gen door John. In deze rrote zwaargebouwde man met de gebiedende blik ?n de ongeduldig ben ende stem was niets meer van de vrolyke impulsieve jongen aan w ie haar gan se hart nog hing. John bewoonde een luxueuze flat. waar een geschoolde Japanner het werk deed Lw vond dat maar half. „Waarom trouw je toch niet?" vroeg t zo •el. John 'achte wuiedeloos lachi°. „Trou wen? Dank U wel!" smaalde hl], „Vrouwen ziin onbetrouwbaar en be rekenend allemaal zonri°r uitzondering „Fr zyn aardice jonee meiries genoeg meen de Llz». Spottend was hij haar in de rede gevallen: Dar ling. wat ben ie hopeloos ouderwets. Liefde bestaat niet! Da* Is de versleten kapstok, waaraan dichters en schrijvers hun vals senMmen' ophangen!" Verdrietig had Lize ge zwegen Wat was hij cynisch haar jongen Na een verblijf van drie maanden keerde Lize naar Holland 'erue. Zij dro»? een kostbare bont- ma"t«l en aan haar lin kerhand «chitterde een klein in diamanten eevat polshorloge. Het eerste wat zij uitpakte was een groot portret van John. Lan? zat zii op het zuden praalbed van d° luxehut mnt c'e foto in haar han den Speurend - -hten haar oeen in de krachtige energieke trek'-en met de verhaten mond St°rk was h!t en g-oot en onafhankelijk maar hoe verschrikkelijk firm was hy' Op dat oeenblik wist de moeder, dat haar ge bed was verhoord en dat dit de straf was voor haar hoovaardigheldBe schaamd boog zy het hoofd „Heer," bad zij. „maak hem een klein beetje ge lukkig.. Nu was echter de aardigheid hem af en hy had geen lust ir nog een landing in Nieuw Zee wagen. In 1770 nam Cook Nieuw /.«L voor de Koning van Engeland i-, rit. doch eerst In 1840 werd litil formeel tot Britse kolonie vrrlj RECHTEN, DOOR HARDE STlfl BEVOCHTEN. Misverstanden en bot waren nu schering en inslil gevolg van het gedrag der -I ken. die wetend of onwetend dc tl voorschriften met voeten traden. Wettelyke regeringsorganen braken nog waardoor de grootste ontstond Alcohol, ziekte en zed held, met de nasleep vandien, ceerden de inheemse bevolking u sterke mate. Tal van voorbeelden van ruw c® rechtmatig optreden van bla: j- genover de Maori's zyn bekend ven. En op hun beurt namen dn weer wraak. De verhouding tussen Maori en| gelsman werd steeds meer gesp; De Britten wilden hun alleenrei ven op de gronden, die ze wi bebouwden en de stroom van hongerige Engelse immigranten de do Maori's tot een machteloze derheid m eigen land te maken. Was het een wonder, dat dei grenzen van de Europese eisen grondbezit vastgesteld wilden zie op eigen grond onder eigen w^eiu voet van gelykheid met de nen wilden leven? Van 18601#72 heerste er een woede stryd met de Engelsen, gevolg daarvan 800 man verloren, tegenover de Maori's 1800 slachl betreurden. De Maori's hebben zich in de re ta log echter ridderlijker getoond 1 dc Engelsen. Zo is bekend, diij gewonde Engelse vijanden op slachtveld verzorgden. De lange jaren van stryd echter niet tevergeefs: langzamer! drong het tot dc Engelse regering! dat ze verplichtingen had tegcnoi overlevenden van dit weliswaar 1 barbaars, doch begaafd en dapper! met bovendien aanleg en geschikil om zich naar de Europese beschiB te schikken. Tal van voor de Maori's maatregelen werden nu getroffjnl werd zorg besteed aan hun cciucl er kwamen beurzen voor Maori! universitair wilden studeren. In kregen ze het recht vier afgevaa den naar het Parlement te zend^ De inmiddels gevormde „Jong N Party" beschikte over zeer bek? leiders, die beide rassen nader tol k3ar wisten te biengen. Lanorj die nog in het bezit der Maori's werden met Britse financiële ontgonnen en voorts werd het bedryf onder de Maori's bevorder® Dit alles had tot resultaat dat st het begin van deze eeuw het a Maori's meer dan verdubbelde. 31 December 1950 bedroeg hui 118.741. VEEL OORSPRONKELlf VERDWENEN EEL van de oorspronkelyke inenten der Maonbeschav inmiddels verdwenen, zow goede als ten kwade. De houtsmjt is sterk in kwaliteit verminderd beroemde oorlogsdans is een zeldi vertoning geworden. De beschaafde Maori kleedt en| draagt zich als Engelsman en zich aan in Europees gezelschap Hun oorspronkelyke godsdieiu' totaal verdwenen. In 1814 reeds begon onder hen! zendingswerk. Naar het schynt d de het meer dan tien jaar vo Maori zich bekeerde, maar na ging het werk goed vooruit. De Bijbel werd in de vastgi Maori schrijftaal gedrukt. De t lingen interesseerden zich voor logische vraagstukken en hielden I ook streng aan de heiliging van Zondag. Ze konden dan ook maar begrijpen, hoe de Engelsen, die zelf de Zondagsheiliging hadden b: bracht ertoe konden komen cm L dens de oorlog op Zondag een M® doip te overvallen. waar alle nis® in goed vertrouwen ter kerke «B gegaanB Echter houden de Maori's wel B eigen volksaard en gebruiken echter uitsluitend om zich als voUl voortbestaan met eigen cachet te fl zekTen. Zo werden op vele pla>l vergaderhuizen voor het volk richt in oude Maori-bouwstyl. H Nog steeds vindt men dc M:B hoofdzakelijk op het Noordei C waarop ze zich destyds. komend een tropisch stamland, bij voor® vestigden vanwege het betrekt® zachte klimaat. Op het 7. var land. het grootste van de twee, rB men hen zo goed als niet. Het zal wel duidelijk zyn, dal® Maori's ook hun kanibalisme k raakten. Het zou voor Koningin I zabeth en dc Hertog van EdinbJ weinig aanlokkelijk geweest zijnl perhoofd van een kanibalensunl worden. De aanvaarding van dit ,.an® toont tevens overduidelijk dalB Nieuw Zeeland niet. zoals in ?-fl Afrika of de V.S. een ra>senvnB stuk bestaat. Het is echter niet ondenkbaar. B de Maori's, in aantal steeds rB toenemend, eens ernstige medft® gers van de Europeaan zullen j den. met als gevolg wrijving 1 D de beide rassen. U B Maar daarvan is thans, voor r®, valt na te gaan. nog geen sprakt J. H. VAN DEN BBI

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1954 | | pagina 10