Een volk kwam in beweging Een Zoeklicht Verdediging van een leeg paleis WACHTKAMER lste Jaargang No. 49 Zaterdag 5 December 1953 Bewogen Leven XLIX KELLNERS bewegen zich kris en kras door de uitgestrekte zaal. Overal branden volop lichten. Buiten schemert de wintermiddag. Op het perron davert een goe derentrein voorbij De klok tegen de hoge muur wijst vijf over vier. Nog twintig minuten wachten. Ik roer mijn koffie, ondertus- send lezend in een tijdschrift. van Woord ^ezinning O; percentage, wachttijd. In oor logsjaren wordt gespannen uitge keken naar vrede. Wanneer de vre- De Bijbel geeft ons het recht Israël het volk met de sterkste en stelligste verwachting te noemen. De hoop van grote figuren pro feten. priesters en koningen maar ook van de „gewone" man. concentreert zich in de verwach ting van de Messias, de Verlosser, die uiteindelijk zal verschijnen: „O kom. o komen red Uw lij dend Israël". Bestorming der Bastille Het volk is in beweging gekomen, het eist zijn rechten. Hoe lang al is het volk gepredikt, dat de mensen gelijk in wezen zijn. Dat het dit zo laat begrepen heeft! Weldra sloopt het de Bastille, de Staatsgevangenis, waarin de vrienden des volks gevangen zitten. En het is hun, als ze met breekijzers en bijlen deze machtige burcht slopen, alsof ze de monarchie zelf te lijf gaan en dat berouwt hen niet. Wat heeft de monarchie hun gegeven? Niets! Wat hebben zij de monarchie gegeven? Alles! Hun geld, hun bloed! In Amerika is een nieuwe staat gesticht. Washington had Koning kunnen wor den, doch deze weigerde. Nu is er een Republiek. Een staat kan ook bestaan zonder Koningshuis. Een Staat is zonder Koning menigmaal gelukkiger. Wat vreet de Koning van hun noden? Niets. En die Oostenrijkse? Zij wil hun noden niet eens kennen. Zij wil geld vermorsen bij millioenen en leven als een lichtekooi. En dat terwijl het Parijse volk honger lijdt! AN wie het plan is weet niemand. Maar plotseling wordt er in Parijs verhaald dat de vrouwen de Koning zullen halen, en de Koningin .p vrouwen schiet men niet. Vrouwennood is vrese- nood In optocht zullen duizenden vrouwen, als even ï:- vele Judiths, naar Versailles gaan om haar historische rik tc volbrengen. Als de Koning haar ellende ziet zal ingrijpen. Hij zal toch niet toelaten, dat zijn volk in honger sterft? Er gaat een vreemde golf van enthousiasme door Parijs, cht duizend vrouwen maken zich op. Tussen haar tarcheren mannen in vrouwenkleren, die de weg zullen ■izen. tot in de vertrekken der Koningin. Ia de morgen van de 5e October 1789 marcheert men een vreemde stoet, gevormd door de amazonen van Hallen. Achter de stoet, op een vurig wit paard, rijdt jFafavette. de afgod des volks, de held van de Oude en "ia ce Nieuwe wereld. Had hij niet gehoor gegeven aan roepstem van overzee toen de verdrukte Amerikaanse 'onisten de wapenen op moesten nemen tegen Enge- :d? Met een bezwaard hart reed hu, aan het hoofd a de Nationale Garde, in de richting van Versailles, e zou dit aflopen? Zou hij in staat zijn de Koninklijke anlie te beschermen? Een volk in beweging is onbe- ikenbaar. Een stoet vrouwen, die vechten wil om brood de kinderen, helemaal. AAT in de avond, in een stromende regen, komt de stoet te Versailles aan. De Koning is op zijn post 1 gebleven. In de nanacht forceren de vrouwen zich een weg naar a: paleis, zelfs naar de vertrekken der Koningin. Spion- -«a gaan voorop. In vrouwenkleren gehulde mannen nippen deuren in. Lijfwachten worden gedood, hun widen op staken gezet. Voorwaarts gaat het weer naar vertrekken der Koningin. Z:j is ontwaakt Rillend van VTees vlucht ze naar de intrekken de. Konings. doch die slaapt rustig, met "sloten deuren. Eindelijk ontwaken zijn dienaren en 'rdt ze binnengelaten Zij trilt van verontwaardiging en «s. Hoe durft men het wagen deze schande over hen '■«brengen! Het was nog maar het begin. lis hel daglicht aanbreekt wordt de Koning door het WIende en schreeuwende volk naar huiten geroepen. Hij verschijnt blootshoofds op het balkon cn glimlacht vriendelijk. ..Leve de Koning", roepen plotseling dui- "nden. Men schreeuwt om de Koningin. De toon ver- sniert op eenmaal en alle gezichten worden strak, lafayettc, die het gevaar voelt overtuigt haar, dat zc 'ith, hoezeer tegen haar zin, zal moeien vertonen. Zij neemt haar kinderen bij de hand cn vertoont zich den volke. Doodstil wordt het. De lucht is geladen. De 'olgende minuut zal beslissen wat cr gebeuren gaat. een moordpartij op gTOte schaal, een steniging van Koningin ofLafayette Ireedl eensklaps vóór bur. neemt haar hand cn zoent die eerbiedig. De vpanning is gebroken. „Vive la reine." schreeuwen dui- ttnden schorre stemmen. „Vive la reine!" TE laat. Lodewijk XVI besloot altijd iets te laat! Toen zij terug werden gevoerd stonden er duizenden lancs de wegen Een Koning en een Koningin die gevlucht waren, een wereldschokkende gebeurtenis Zy werden weer naar de Tuilerieen gevoerd, nu voor het oog van ae weicld zelfs als gevangenen. Welke Koning vlucht naar het leger van de vijand' Na deze daad was het velen uit het volk niet meer mogelijk nög langer Koningsgezind te zijn. De leiders der revolutie kregen voortaan vrij spel. Doch een Koning onthoofden gaat zó maar niet. Ecuwen lang was dc Koning in de ogen van het volk „dc plaats vervanger van God op aarde geweest." Wie hem aan raakte. raakte tevens het Christendom aan. In een revolutietijd leeft men snel. Snel werkt ook de propa ganda. Pamfletten vliegen door de stad. Langer dan een jaar duurt de voorbereiding voor de ontknoping van het drama. Een jaar heeft meer dan drie honderd dagen. De tüdon zijn zwanger. Elke dag hamert men het volk opnieuw in: Koningen zün misdadigers, zij zijn de vijanden des volks. Honderden voorbeelden waaruit dit blijkt kan men geven. IN de nacht van negen op tien Augustus 1792. komt Parys in opstand. Men zal de Tuilerieen bestormen om de verraders des volks in handen te krijgen. Urn twee uur ui de nacht beginnen de stormklokken "tc lulden. Trommels worden geroerd in nauwe stegen. Parijs maakt zich op voor de grootste gebeurtenis. „Het dikke Zwijn" zal sterven. Marie Antoinette spoort haar man aan tot heroïsche stryd. Gemakkelyk zullen ze het kasteel kun nen behouden, zy beschikken immers over meer dan twee duizend getrouwen cn zojuist ziin dc Zwitsers ge arriveerd die bereid zijn hun leven te offeren voor de troon. De Koning zal een hartstochtelijk beroep op zijn getrouwen moeten doen! De Koning ls niet hartstochtelijk, de Koning aarzelt. DE ZOEMER boven de deur geeft aan de eerstvolgende patient het sein despreeka- mer. aan de overzyde van de gang, binnen te gaan. Een jonge man. in colbert, een wollen das los over de schouders, staat langzaam op. „Goede mor gen", mompelt h ij tegen de ande ren., die achterblijven. Alle plaatsen zijn bezet. Het is vanmorgen weer een druk bezocht spreekuur. Een huisvrouw zit ijverig te breien. Regelmatig tikken de naalden tegen elkaar. Een klein meisje wipt van de bank en haalt uit de stapel lectuur, op een tafel midden ln de kamer, een plaatjes krant.. Ieder wacht. Ieder zwijgt. WANNEER je hierop gaat let ten. is het merkwaardig zo veel tud door wachten in beslag wordt genomen. Niet alleen op stations en bij de dokter of de tandarts, maar ook op straat voor de stoplichten, in het postkantoor, ln winkels en bij particulieren als je wachten moet tot de deur ge opend wordt. Bij elkaar opgeteld kost dit ons vele uren per week. Een groot deel van een mensenleven wordt hier voor opgeëist. De Zweed Per Bergman demonstreert zijn uitvin ding: een badkuip met deur, speciaal geconstru eerd voor Ouden van dagen en invaliden. Men stopt via de deuropening in het bad, sluit de deur, laat het bad vollopen, de deur laat geen water door! Bij het verloten van het bad, moet men eraan denken, dat men eerst het water laat weg lopen, alvorens de deur te openen. Vergeet men dat. dan is de ramp niet te overzien. de is getekend, verlangt ieder een veilig en goed verzekerd bestaan. Onze aarde is als het ware een enorme wachtkamer. Wij zoeken afleiding of trachten onze tijd pro ductief te maken. Terwijl wij be wust of onbewust wachten op een huwelijk, een nieuwe baan, betere vooruitzichten draait de klok van ons leven en van de ge schiedenis verder Dat gebeurt dik wijls ongemerkt. Er zijn ook an dere perioden, waarin de tijd ter gend langzaam gaat Je hebt nog steeds geen vooruitzichten op een ruimer huis. De ziekte blijft- voort duren. Iedere dag dezelfde bezig heden. Velen worden moe en moedeloos van het eindeloze wachten. DE BIJBEL heeft veelal nauw keurig de innerlyke toestand van de mensen geregistreerd. Het zijn verhalen uit ver vervlogen eeuwen, maar telkens stuit je op treffende overeenkomsten met je eigen leven. Ook het verlangen naar een ver nieuwde wereld, vrede en welvaart, rust en waarachtige vrijheid, wordt openhartig en concreet beschreven. Lees bijvoorbeeld de Psalmen. ..Mijn ziel wachtik bezwijk van verlangen; op U, Heer, hoop ik...." HEBBEN wij tijd en moed om te wachten? Durven wij te hopen op een betere wereld' WACHT niet met de welwillende of geforceerde gelatenheid, waar mee de mensen in een stations restauratie op hun trein wachten, of bij een dokter geduldig zitten te kijken of te lezen, tot het hun beurt is om binnengelaten te worden. Wacht niet in de houding van: „Aan alles komt tenslotte een einde. Ook aan mijn zinloos wach ten. aan mijn teleurstelling en tegenspoed" VERwacht! Dat is, taalkundig, de versterkte vorm van wachten. Maar laat dit vooral, innerlijk, onze ongebroken spanning en zekerheid zijnbewust en hoopvol blijven wachten. Wij leven in de wachtkamer van het leven en van de wereldgeschie denis. Wij leven In de weken vóór het Kerstfeest! VERWACHT Jezus, de Hoop der wereld! P. L. SCHOONHEIM. Predikant voor het bijzonder kerkewerk der Hervormde Gemeente te Leiden, Hoge Ryndyk 14a. ZWEEDSE UITVINDING Als hy de stoep afloopt naar zijn getrouwen zegt hy: „wy zullen dapper vechten, niet waar?" Niemand geeft antwoord. Allen kijken verbaasd. Als het licht is geworden zwerft een kleine luitenant om de Tuilerieen die toevallig geen dienst heeft. Met kennersblik bekijkt hij de stellingen der royalisten en glimlacht. Als zij willen kunnen zij het zo aanstonds aan stormende volk wegmaaien met enkele kanonschoten. De kleine luitenant heet Napoleon Bonaparte Nooit had hij kunnen dromen, dat hy zelf later in dit paleis zou wonenals Keizer. Er is een bevel door de Koning gegeven aan zijn lijf wacht alleen maar verdedigen, krachtig verdedigen, niet aanvallen Om zeven uur 's morgens verschijnen de eerste benden voor de ophaalbrug. Zij zijn alleen maar gevaarlijk door hun houding. De procureur-generaal maakt zyn opwach ting by de koning „Sire. zegt hij, ,.U is alleen maar veilig in de Nationale Vergadering, die Uw persoon beschermen moet". Lodewijk aarzelt. De Koningin roept uit dat zij sterk genoeg zijn om ziclT te verdedigen. Maar zij heeft niet te bevelen. In het uur van de nood zal het de Koning moeten zyn. De procureur-generaal heeft hulp gehaald, enige leden van het stadsbestuur. Wéér klinkt zijn stem: „Sire. gans Parijs trekt hierheen. Tegenstand is nutteloos. Volgt ons naar de Nationale Vergadering De Koning wacht, besluiteloos. Zijn officieren kijken hem aan. „Laten we gaan", zegt hij tenslotte. De afstand is kort. Doch ze moeten langs hun getrouwen, die zich bereid hadden verklaard hun leven voor hem in tc zetten. Niemand zegt wal. nac'.. nd ziet men de Koning aan die zelfs vergeel een laatste bevel tc geven. Dat doet hij pas als hij voorlopig veilig met de zijnen in de Nationale Vergadering is cn dc scholen der Zwitsers hem plotseling in de oren klinken, die hun leven offeren om een leeg paleis tc verdedigen. REIN BROUWER. E amazonen van de Hallen voeren de Koninkiyke I families mee naar Parys en wijzen hun daar een woning aan: de Tuilerieen. Ofschoon niemand het -''Pieckt weet iedereen dat ze voortaan gevangen zijn. Hl de nood leert men zyn vrienden kennen Een van "inige cie overbleef was Fersen. Hij die. toen hij bo- ^■'sie dat hij de Koningin lief had en zy hem. zich '"e van haar gehouden had, terwille van haar goede -!im, komt nu vermomd bij haar en ontwerpt eei plan ;!1 ontvluchting dat de Koninklijke familie zou voeren de rand „van het beloofde land". Fersen regelt alles. - leent geld van zun vrienden, hy laat op bepaalde "I?fsmgsstatlons frisse paarden stallen. G'aarom is de Koninklijke familie tenslotte tóch nog U:«pen? Lodewijk was vermomd als lakei, de Koningin gouvernante. Geen mens zou toch in een lakei een ng herkennen? Maar de koets was zo onrustbarend nieuw en ryk gestoffeerd. Een Koningin, zelfs l^aeer het om haar leven gaat. kan toch niet reizen "ader personeel. Daarom moest de koets veel groter zijn. .Bijna hadden ze het gehaald, bijna. Als de Koning •f:s«n niet had weggezonden onderweg, zouden ze het gehaald hebben. Als de Koning in Varennes als een *3s opgetreden zouden ze er het leven en de vrü- hebben afgebracht ook. Een half uur nadat ze zich D^kelijk weg" hadden laten leiden kwamen de huzaren -jarennes aan. die hen zouden moeten l*bben over- 31511 ora hen naar Oostenrijke gebied t« voeren. Antoon Coolcn: „De vrouw met de zes slapers". Njjgh cn van Ditmar 's-Gravenhage 1953. Het is mogelijk een onderscheid te maken tussen twee soorten van streek romans. In de ene soort is de schryver geboeid door een soort van leven, dat zich onderscheidt van de levenswijze tn een ander gebied, een soort enclave van leven. HIJ kent de bronnen van dit leven, hij kent de vertegenwoordigers ervan, hun gedragingen, hun gewoon ten en hun spreekwijze. Deze speciale eigenschappen van een groep van mensen, die zulk een vorm van leven vertegenwoordigt, vinden gewoonlijk hun oorsprong in de landstreek, die de hunne is. De boer van de kleigrond is een ander mens dan de boer van de onvruchtbare Veluwe, dc 'herder van de wijde vlakte anders geaard dan de dalbewoner, de kuststreek levert een ander wezen dan de rivier, zy allen kunnen de stof vormen voor het soort roman, dat wij met het woord streek roman of regionale roman plegen aan te duiden. Doch er bestaat nog een ander soort streekroman en zonder aan een van de beide vormen de voorkeur te willen geven, wil ik toch vaststellen dat er in deze soort de kans tot de grootste op vlucht bestaat. Deze tweede soort is de roman waarbij de schrijver primair door het land geboeid Is geweest, door het land of door een stad of een dorp Indien dit het geval is. dan ontstaan de menseiyke wezens in zo n roman als emanaties van de streek, het huis of het dorp. Zy groeien als het ware uit l OP DE BOEKENMARKT het landschap op Het doet er dan niet meer toe of zy mogeiyk niet het juiste dialect spreken of ae goede kleren dra gen. In de verbeelding van de schrij ver zijn zij de bevolking van de bepaal de streek, die hem gegrepen heeft en leven er zoals de bomen of de bloemen er leven. De nieuwe roman van Antoon Coo lcn „De vrouw met de zes slapers" bc- hoort evident tot deze laatste soort. Het middelpunt, de kern van dit boek, is het ouderwetse dorp met zijn mid deleeuwse kasteel en uit dit dorp en dit oude huis zijn de gebeurtenissen cn de mensen gestroomd: de gemeen teontvanger, de kasteelvrouw en de nndcrevljf mannen, die na de moord binnen de muren van het huis. om beurten de oude bewoonster 's nachts bewaken. Het is een verhaal vol romantische sfeer en dito gebeurtenissen, die echter door de realistische Coolen met hun wortels in de grond gehou den worden. De onwaarschijnlijkheden de ge liefde uit de jeugd van de slotvrouw en zyn exotische echtgenote b.v. wor den waar door het wezen van het kasteel en wij willen zelfs geloven, dat de zes koelhoofdlge dorpelingen zien als in een geheim verbond voelen door de wakerstaak, die zy op zich geno men hebben. Een vermakelyke noot leveren de belde dorpse vrydenkers en de briefkaarten die zij wisselen. Een boek met psychologisch vol komen verantwoorde karakters neer gezet in een sfeer van romantisch verleden cn hedendaagse legende. Mini ter KuileSeholtcn. het voertuig van het leven". G. Kroondcr Bussum 1953. „In Indien deze roman niet zo nu en dan blijk gaf van een kwalite.t. die hem boven deze soort uithaalt, dan zouden wij hier moeten spreken van een typi sche damesroman op moderne leest geschoeid. Deze kwaliteit is een eleen stemming, een aanvoelen van iets meer dan de allerdaagse dingen, kort om iets van waarheid en echtheid, die de lezer verwonderd op doet kyken in deze geschiedenis vol Petra's. Anka's Christians en Alfs. badhotels en vil la's. reisbeschrijvingen en flirtations. De gesprekken zijn ijselijk clichc-ach- tig. dc figuren oppervlakkig neerge zet cn toch vonkt er soms hier en daar een persoonlijke noot. Wie weet, als deze schrijfster zicli ont worstelt aan ongeveer allies wat op het ogenblik haar aandacht in be slag neemt en die ene vonk aan blaast Clare Lennart: „Rouska". A. A. M. Stols, 's-Gravcnhage 1953. Geef Clarc Lennart zoiets prozaïsch als een oude aardappel in handen en zy zal u een verhaal vertellen, waar bij u vergeet dat die aardappel met nog twintig van zijn lotgenoten ge schild gekookt en afgegoten moet wor den. U zult dan geen solide maaitijd naar binnen krijgen, maar volkomen verzadigd zun van de granaatappels en mango's, die zy u heeft laten zien, ruiken en proeven. Dit is Clare Lcn- narts speciale gave: om onze hele da gelijkse bedoening zó voor te stellen alsof er een fascinerend en geheimzin nig leven in zit cn onze wereld te be volken met beurtelings zachtmoedige en ironische elfen. Zij slaat water uit de dorre rotsen van onze realiteit. Het is ongelofelijk wat er aan wijs heid en plezier te beleven valt aan oude huis.ies, aan een plat. een ke tel, een zolderkamer, aan een konijn, een kind. een kat. een knikker, als deze schrijfster haar pen opneemt en als terloops haar oorspronkelijk visie de vrije loop laat. Een heerlijk boek je. Clara Eggink.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1953 | | pagina 5