gev allen TERUG NAAR DE „VOLHEID LEVENS!" DES MaLtE DE WERELD ZINGT ALTIJD! DE „MASSAMENS" HEEFT NOOIT BESTAAN I H Voor de lens D™ EEN ZOEKLICHT EERLIJKE DIALOGEN WEKELIJKS BIJVOEGSEL VAN HET LEIDSCH DAGBLAD - ZATERDAG 7 NOVEMBER 1953 - PAGINA 1 Bewogen Leven XLV Altijd weer zijn er mensen te vinden, die zich met grote belangstelling verdiepen in de geschiedenis der mensheid Ook altijd weer maken zij de Historie nieuw. Wij leerden op school dat men de Geschiedenis dient in te delen in tijdperken: Oudheid, Middeleeuwen, Nieuwe Tijd, Nieuwste Tijd. Geleerden hebben deze indeling gemaakt, op grond van het feit dat er momenten zijn waarin de wereld een ander aan zien krijgt. Zo verdween in 476 na Christus de laatste Keizer van het West-Romeinse Rijk. Een kind nog, afgezet door een Germanen koning. Verdween het West-Romeinse Keizerrijk daarmee? Karei de Grote voelde zich opvolger van Augustus en de wereld zag hem zo Keizer Napoleon deed pas het Heilige Roomse, d.i. Romeinse Rijk, verdwij nen en zelfs Mussolini had de droom van Caesar in zich. Berdjajev noemt dan ook de indeling die wij met zoveel enthousiasme hebben gerepeteerd, alsof die werkelijk het fundament der Historie was, een zinloze inter pretatie. Er zijn, zo zegt hij, drie grote tijdperken te onderscheiden in de geschiedenis der Mensheid. Ie. De tijd waarin de Mens zich nog deel voelt van de natuur, waarin zelfs zijn godsdienst een natuurlijke is. 2e. De tijd waarin de natuurmens cultuurmens is geworden en dus achter de geheimen der natuur de waarheid zoekt. 3e. Het techno-dynamische tijdperk, dat is de tijd waarin de mens de baas wil worden over de natuur. veel tijd en moeite om namens i het Comité Bevolkingsonder zoek TBC. de mensen, huis aan huis. te overtuigen van het nut en de noodzakelijkheid zich te laten „doorlichten". Bij sommigen stuit hij op een merkwaardige, hardnekkige tegen stand. Na een lang en vurig plei dooi krijgt hij te horen: „Neen. meneer, wij beginnen er toch maar niet aan Anderen halen de schouders op: ..Waarom zou ik meedoen aan die onzin ik voel me zo gezondals een vis". AFGEZIEN van domheid, ver legenheid en onkunde, mag achter deze antwoorden ook een dieper verborgen motief wor den gezocht. Vergeet niet: bij het „doorlich ten" kom je voor een „lens", waar mee niet slechts zoals bij een foto of filmopname de buiten kant van ons .ik'' wordt bekeken. In dit geval komt de binnenkant van je uiterlijk, van je lichaam binnen het gezichtsveld. ET IS begrijpelijk, dat velen huiverig worden of in een zekere spanning geraken, wan neer zij voor dit alles doordringen de oog moeten verschijnen Je laat dat niet openlijk blijken. Je lacht natuurlijk mee, wanneer een ander, die ook in de rij staat om het apparaat straks te pas seren. een grapje maakt. Ik ben allerminst van plan deze zaak bijzonder gewichtig te ma ken, Het is een doodgewoon onder zoek. Gelukkig, dat het gebeurt! Ga alstublieft. Maak het de ijve rige bezoekers niet lastig. Ont vang hen liever met een dankbaar gezicht en een aanmoedigend woord Zou het niet beter zijn een der gelijk onderzoek eenvoudig ver- Woord van Bezinning plicht te stellen? Niemand loopt enig risico door zich op deze ma nier vanbinnen te laten bekijken. Eerder kan degene, die weigert, om welke reden ook. de gezondheid van zichzelf verwaarlozen en die van anderen in gevaar brengen. OVERIGENS, dit „Woord van bezinning" is niet uitsluitend bestemd voor de propaganda van een heilzaam en niet genoeg te waarderen onderzoek. De spits van onze overwegingen ncht zich op het diepere motief van hen. die botweg weigeren en op de spanning, de verlegenheid bij velen, die wel komen Schuilt hierachter de vrees, dat een bedenkelijke afwijking ontdekt zal worden? Dat ls typisch menselijk. Ten slotte lopen wij liever nog zo lang mogelijk rond met een verborgen ziekte. Schijn van valse rust kiezen wij eerder dan de waarheid, de harde werkelijkheid. IK WIL NIET bekeken worden. Goed, voor een vernuftig appa raat. dat een eventuele ziekte feilloos opspoort, maak ik mij niet bevreesd. Zelfs ben ik bereid mij in een gesprek, onder tier ogen. of ten overstaan van een examencommis sie. te laten „doorlichten". De „lens" van het Evangelie, het „oog" van God echter wekt bij mij de sterkste weerstanden. Geen mens kan mijn bezwaren wegrede neren. Toch raad ik U en mijzelf: „Ontloop dit diepste en meest In grijpende onderzoek niet. Het gaat om ons leven, in de hoogste bete kenis". Dit onderzoek mag en kan onder geen voorwaarde verplicht gesteld worden. Juist in de vrijheid, die ons ge laten wordt en de vrijwilligheid waarmee gekozen mag worden, liet een beslissende verantwoordelijk heid tegenover onszelf en de wereld rondom. De uitnodiging voor deze lens te verschijnen geschiedt in naam van Jezus. Die alle uiterlijke en diep verborgen ziekten kent. Hij roept U, Hij doorziet U, Hij geneest U. I dat tijdperk leven wij heden. Met alle gevaren en voordelen van dien. Er zijn vele dingen die onze tijd kenmerken, doch aangeziei wij eden willen bezien of er in de toekomst een nieuwe ■tensstijl mogelijk is. gaan we aan het bijkomstige voorbij. Ondanks de pogingen van een kleine, heldhaftige schare ndingsmannen" voelt de mens van heden zich „los slagen". De duizenden leiders in kleine kring, die de 'gemeenschap noodzakelijk móet hebben, hebben van „de massa" afgewend, waardoor de massa alléén Doch de duizenden die de leiders zouden kunnen ,i staan óók alleen, omdat ze zich niet uit kunnen leven. - behooit een zekere moed toe om zich leider te durven c^n. omdat het beschouwd kan worden als een zich •ihtflen. Zodoende wordt de massa een prooi der techniek j de intellectueel een prooi van verkeerde theorieën D? mens van heden leeft in eenzaamheid. Maar Jaspers gt dit wij slechts door de eenzaamheid heen tot de iedergeboortc kunnen komen. In de plaats van het Middeleeuwse schuldbesef zou ons «•nzaamheidsbesef de katalisator kunnen worden voor (fn nieuwe levenshouding. Geen mens hunkert méér ir de Volheid des levens dan de eenzame. De eenzame ...i niet getroost worden of gesterkt door een platvloers ideaal, doch slechts door de aanraking van het Godde lijke én hel menselijke. R manifesteert zich nog iets in onze dagen dat zeer belangrijk is: wij ondergaan het betrekkelijke van vliegen elkaar niet meer in de haren als het blijkt onze buurman van over de heg er een andere poli tieke mening op na houdt dan wy. mits het maar een democratische is. Vijf en twintig jaar geleden sjouwde irmand, die zichzelf respecteerde, vóór een verkiezing politieke sprekers af om hun beloften ên hun principes op een goudschaaltje te wegen, sommige mensen verontrust dit verschijnsel, deze lauw heid. Zij denken dat ons volk politiek dood is. niet eens meer warm te krijgen voor de democratie, doch deze mening is pertinent onjuist. En zoals het met de politiek is. is het met de godsdienst. %or de oorlog is het leven min of nfecr opengegaan en »adem van de andere godsdienst, van de godsdienst die i; i et belijden dus. is naar ons toegestroomd, soms zelfs tons gekomen. Alles is ook zo betrekkelijk. De mens kan t Grote Waarheid nooit kennen omdat alles niet vanuit en geschapen is. De mens kan slechts geloven, en hij Hooit zo vaak wat zyn ouders hem hebben geleerd Het 'lenaardige proces van over en weer vloeien der gods- •nstige sferen maakt altijd „slachtoffers". Ik ken een ms-Katholiek geestelijke die dominé is geworden, en een dominé in Nederland die met alle geweld inge- ïjd ail worden. Kan het niet by de Roomsen, dan maar de Anglicanen. Het is gevaarlyk. en ook verkeerd de spot te drijven met tze mensen, omdat hun leven zéér zwaar is. Zij zijn nen. „Slachtoffers" van een pas begonnen proces wereld vernieuwen wil. Immers dit overgaan naar andere godsdienst, wélke die ook mag zijn. wijst op i hunkering naar ,.de ware volheid des levens." Het is aanvullen van een tekort, waartegen een bestaande :e zich verzet. 0? alle teireinen van het leven openbaart zich dit 'itisme. dit betrekkelijke. De wetenschap heeft net lang geboord tot ze sprakeloos staat voor de duizenden uwe wonderen der schepping, die zich aan haar open en Staat Einstein niet met zyn voeten op de aarde en i schouders tussen de sterren? Voelt hij zich niet pindiq klein bij de grootheid, die zich aan hem rr.ani- 'eert? Voelt hij zich geen deel van het mysterie? Is hu sn heel ander soort wetenschapsman dan het type vóór En voelt de hedendaagese wijsbegeerte zich niet md in de nauwe bedding der wetenschap? Herinnert 0 t.ch niet dat ze eens. zoals de Nijl. de levensakkers van 'wenden overstroomde en vruchtbaar maakte? De heden- 15?se wijsbegeerte zou graag weer profetisch willen zyn "lat zjj de betrekkelijkheid van de wetenschap heeft G.ETREDFN' uit de eenzaamheid, waarin we de be trekkelijkheid aller dingen hebben ervaren, zijn we met stomheid geslagen als we naar de mensen "en. De mens van heden legt dan ook wel een heel wonderlijke weg af. Een zeer lange jeugd, een zeer kort Jtuk volwassen zijn, een heel lange aftakelingslijd. De "lm duurt meer dan twee keer zo lang als in de Middcl- 'ruwen. H'l stuk van de levensweg waarbij wij het woord vol wassen" zouden kunnen schrijven is aan alle kanten trrejlementeerd; tot aan hot aantal werkuren toe. De '"Iwassene is beschermd. Zó erg. dat het hem slechts mp' de grootste inspanning gelukt om volwassen te zijn. P* jeugd krijgt pas rust als zij alle vergif heeft opce- Pji dat haar door volwassenen wordt toegediend Wi) Len s"mlac'len als w,i aan de wet °P de Kinderarbeid Dacht ge werkelijk, dat de dwaasheid van heden nog »an blijven bestaan? Éénmaal zullen de ouders toch begrijpen, dat zc een kind vermoorden wanneer nem naar een school zenden waar hij het programma volgen kan? Éénmaal zullen ze toch moeten begrypen een verkeerde schoolkeus gelijk staat met een ver eng tot dwangarbeid? ae opvoeders? Zij hebben in hun jeugd zó meegeleefd y'ejfus. die onschuldig veroordeeld weid tot deze J -'b het Duivelseiland. Wanneer zij eindelijk begrvj- -v er. terwiiie van het Leven, een harmonie moet 'ursen onderbouw en bovenbouw zullen zij het roer enden Zelden heeft het de Nederlandse school- r 'ViT °?tbr°krii aan zedelijke moed Hij is immers ook en io k °P8ev<>ed. We' heeft het nem tengevolge van te biirgprliike instelling, ontbroken aan inzicht In de Hirm n5raadselen c-L u Le ,ussen onder- en bovenbouw. Bij ons. die C» m hebben op de mens uit de natuurlnke periode i»eVT en ?eelimlacht om de mens fit de culturele i v. l Wanneer er harmonie is tussen onderbouw ov-n fn Zl*n wij wakker naar beide kanten, naar cn naar beneden. WH hebben ons van onderen aisterven. niet becrypend dat het diepste punt van en het hoogste punt van boven elkaar roken 11 ton het? De techniek beweegt ons Immers Nu heieven we wat piof. Febcr noemt: de - van de Geest. n IT uit elkaar gegroeid zijn van de moderne mens. waarbij de harmonie dus verbroken is doordat het accent veel te veel is komen te liggen op het intellect in engere zin. is prachtig getypeerd door de psycholoog Jung in de volgende zin: „Het is ook maar een oneindig klein deeltje van de mensheid, dat hoofdzakelijk op het dichtstbevolkte schiereiland van Aziè" leeft, dat in de Atlantische Oceaan naar voren steekt en dat zich „de ontwikkelden" noemt en dat tengevolge van een slecht contact met de natuur (le per.i op de gedachte is gekomen dat godsdienst (2e per.» een soort vreemde afwyking i-, met een onbegrijpelijk doel." De groten zijn ons reeds voorgegaan. De weg naar de nieuwe levenshouding is reeds uitgebakend. Wij zullen hem echter zélf moeten aanleggen: de weg die ons zal voeren naar DE VOLHEID DES LEVENS. ALS U luistert naar dat wat zingt om ons heen zult U begrypen dat de nieuwe levenshouding niet by een kleine groep voortrekkers blijft. De mens wil leven. En wij leven slechts waarlijk als wy ons kinderen van de natuur voelen èn kinderen van het Bovennatuurlyke. In het besef dat geen enkel papier, noch een acte, noch een polls, noch een diploma ons veiligheid kan schenken, zullen we naar buiten moeten treden, tussen de mensen. Want er kan geen levenshouding ontstaan zonder de anderen. Als wij tot hen gaan zullen wc met verbazing ontdekken dat de massamens verdwenen is. De massamens heeft nooit bestaan, alleen in ons zélf. Weldra zal de tijd aanbreken dat de wereld uitverkoop houdt van over wonnen standpunten. Eén daarvan zal het huidige oor deel zijn van de massamens over de massamens. Dit woord massamens, dat zal weldra blijken, is uitgevonden door de liefdeloosheid. DWARS door de massa heen zal het nieuwe leven slaan, een leven waarin de mens waarlyk mens kan zyn! Ik wil geen voorspellingen doen omtrent het con crete in de nieuwe stijl. Beleef met my eerst opnieuw de Natuur en de Cultuur. Dan worden we gemakkelyk de techniek de baas. Zij is immers onze dienares? Wie echter met deze inleiding niet tevreden is en een meer gedetailleerde beschrijving wenst van het te ver wachten nieuwe, of duidelyker voor zich wil zien hoe hij zelf deel kan hebben aan de VOLHEID DES LEVENS, schryve mij. De wereld zingt altijd! Als wy de volheid des Levens niet bereiken ligt het aan ons zélf. Laten wij ons dan inspannen! REIN BROUWER. Op de h BOEKENMARKT Arnold Schipper. „Varend Volk". Strengholts uitgeversmaatschap pij. Amsterdam 1952. „Varend Volk" is een roman zoals er duizenden in omloop moeten zyn. Of het huiselyke drama zich nu afspeelt op een beurtschip of in een boerderij, dat doet weinig ter zake. Men neemt niet eens de moeite om het tot op de botten afgekloven gegeven in een nieuw jasje te steken. Altijd weer wordt de lezer geconfron teerd met de simpele wezens, die zich zo moeilyk kunnen uitspreken, met hun strydje om het bestaan, hun gie righeid en hun onvriendelijkheid tegen hun naar tederheid hunkerende vrouw mensen. met tot slot een diep berouw als het te laat is. Ook hier is een vreemdsoortig halfdialect weer de voer taal. dat de besohaafde lezer kriegel maakt en de onbeschaafde moeiiykhe- den oplevert Men leeft onder de druk van die afschuwelijke geloofsvariëteit. die speciaal voor dit soort boeken uit gevonden schijnt te zijn en waarbij er geen glimlachje af kan. Wie zich wenst te verdiepen ineen kleinzielig en naargeestig eindje be staan leze „Varend Volk" en bekijke de lelijke illustraties. Ignazio Silone. „Het Zaad onder de Sneeuw". N.V. De Arbeiders pers Amsterdam 1953. Vul een dorp met wat men „typen" pleegt te noemen, registreer enige maanden lang alle gesprekken die deze typen onderling voeren en gij hebt de roman „Het Zaad onder de Sneeuw" van Ignazio Silone. Dat het dorp in de Abruzzen ligt. dat de typen Italianen zijn van alle rangen èn standen, grondeigenaars, rechters, timmerlieden, boeren, politici. vluchtelingen, sjacheraars en wat men verder maar bedenken kan maakt deze gesprekken van een curieuze levendig heid, van een voor ons Nederlanders ongewone „esprit" en van een logika, die ons op het eerste gezicht wel eens ontgaan wil. Door deze ontelbare portretten en talloze gesprekken loopt de dunne draad van intrige, die zeer moeilyk vast te houden is. met een strekking die als ik het wel begrepen heb daar op neerkomt, dat de mensen van goeden wille zich onderling moeten aaneensluiten en met de Charitas in het vaan moeten streven naar een be tere wereld Pietro. een politieke vluch teling. is een van de voormannen en toont aan het einde van het boek hoe zeer zyn liefde voor de mensheid hem ernst is. door zich op te offeren voor zyn achterlijke vriend, die een moord heeft begaan en die ontvlucht is. Er is veel ontroerends in dit boek. veel vermakelijks, veel pienters, veel satire, veel leed. veel wijn. veel va riatie, veel goed en veel kwaad. Ik vraag mij alleen af of er van dit alles niet te veel Is om de aandacht geboeid te houden. P. L. SCHOONHEIM. Ernest Bebler. .Dageraad der Vryheid". N.V. Servire en Heine- mann/Nederland, 's-Graven- hage z. j. In 1620 voer een aantal Engelsen om der w ille van hun geloof zij hadden zich afgescheiden van de Kerk van Engeland op een zeilschip van 180 ton de oceaan over om zich te gaan vestigen in New England, in de latere staat Massachusetts Het schip, de Mayflower, had behalve de bemanning ongeveer honderd passagiers aan boord. Wanneer wij bedenken dat passa- giervervoer in die tijd een uitzonde ring was. dat de bemanning van een zeilschip bestond uit woeste klanten, dat de begrippen hygiëne en gezond voedsel onbekend waren, maar dat in trige en geldzucht reeds even welig tierden als heden, dan zal men begry pen dat een dergelijke reis met de wil dernis in het vooruitzicht geen opwek kend bedrijf was. Men moet dan ook eerbied en bewondering hebben voor mensen, wier idealisme zo krachtig was. dat zij om hun geloof en hun ze delijke overtuiging deze ontberingen doorstonden. Terecht dragen zy in tie geschiedenis de erenaam van de Pil- grim-fathers en zij waren de stichters van de eerste permanente kolonie in New England. De roman „Dageraad der Vryheid" is gebaseerd op dit historisch gege ven en ongetwijfeld een onderhou dend en leesbaar boek, met een be weeglijke en levendige tafercel-en fi guur beschrijving. CLARA EGGINK De vrolijk gekleurde kolibrie van de Bristol Dierentuin in Engeland is een echt ..flesscnkind"Hij it'cigert iets anders te eten dan vloeibare honing en gecondenseer de melk. die liij met zijn lange spitse snavel pikt uit de speciaal voor hem vervaardigde flesjes. Men neemt aan. dat de kolibrie ae enige vogel ter wereld is. die eet lei wijl hij vliegtHij maakt kleine bliksemsnelle stootjes in het tuitje van het flesje. Hei is dan ook te danken aan liet moderne fotogra fische materiaal, dat liet mogelijk maakt een zo snelle actie als van de kolibrie te fotograferen. De fotograaf werkte met een supcr- elcclronisch flitslicht. Over pech hebben de erfgenamen van Christian Peter Petersen, een in 1900 overleden makelaar uit de Noord-Duitse stad Flensburg, niet te klagen. Deze erfgenamen kregen geregeld uitkeringen uit de erfenis. Maar die was niet onuitputtelyk en nu is het zover: de boel is opge snoept Er waren maar liefst hon derd tien erfgenamen. Het waren allemaal vroegere schoolmeisjes, die de heer Petersen zijn „lievelinge tjes" noemde. Toen hij nog leefde wandelde genoemde heer altijd door de stad. gekleed In een eigenaardig groen oud-Duits wambuis. Flens- burgs mannelijke jeugd blijkbaar even spotziek als haar Nederlandse evenknie, lachte hem altiid uit. De meisjes echter waren veel liever voor de heer Petersen. Als zy hem vriendelijk goeden dag zeiden, dan haalde hij een knoestig oud pot loodje uit de zak en schreef de naam van het lieve meisje zorg vuldig op in een zakboekje, wat zijn bet-overgrootvader nog van zijn oud-oom gekregen had Met een vriendelijke glimlach beloofde hy de meisjes dan iets moois. Zij werden allen in zyn testament tot erfgenamen benoemd. Maar nu is het afgelopen. De 110 „lievelin getjes'' hebben overigens geen spijt gehad van hun vriendelijke woor den. Een van onze Amerikaanse collega's tals wij het zo mogen uitdrukkeni. Arthur Hays Sulzberger, hoofdre- 12.15 uur. In de kamer van Els Wa tering >24 jaar, hoogblond, slank en op vuurrode pan toffeltjes) rinkelt de tele foon. —Hallo, met Juffiouw Wa Nee maar. Willy, jj) aan dc telefoon? Dat is lang gele den.. zegWat? Gisteren nog? O ja. dat is waar ook gisteren Ik had net groente gehaald Ja. Jammer hè. die regenZég 't maar Willy. natuurlijk kan ik een geheim bewaren, je kent me toch niet?.. Heus? Werkelijk? Met wie? Henk Vandewcg. Vandeweg. Vanis dat niet die ma gere vent met dat malle snorretje? Hoe komt ze daar aan? Ja. hij was in derdaad op die cocktailfuif, hij at aan één stuk door van de zoutjes, ongegeneerd ge woon gut Annie en hij. nou Ik beklaag 'r hooi1 Voor geen geld. zeg ik maarNee. heus niet. Erewoord. Willy. met geen mens. Als een gesloten boek. vertrouw meik keek er werkelijk van op. en óf. Dag Wil 12.28 uur. In de kamer van Lies Voorthuysen (27 jaar. zwart, door JAN LOUWEN. slank, bezig een sigaret ie zoeken) rinkelt de telefoon. Ze pakt de hoorn en hooi t: Dag kind, Lieseke Ik moet je nou toch eens wat vei tellen! Hou Je vast. zeg. want Je slaat prompt ach terover Henk Vandewcg. zégt je dat iets1Nee. dacht ik wel. 't Zei mij eerst ook niets en dat ligt voor de hand. want je hebt nog nooit zo'n slome gezien, een stuk lucht, meer niet Maar je kent hem. heus wel.. Juist, met datsnoi- retje. ze zeggen, dat-ie rijk isW4t zeg? O. ik dacht werkt-ie op een verze keringsbank'.Jongste bediende dan zeker. Nou luister. Lieseke: Annie gaat zich met die vent verloven Sta je niet paf? Aha. 't zelfde heb ik gedaan: me vastgegrepen en 'n sigaret gepakt Wat An in hem ziet. hè? Zouden we. nee. dat kan niet. Nou. hoe vind je 't nieuwtje, daverend, is 't niet? 'k Kom vandaag of morgen nog even langs, dan kunnen we 't eens kalm be spreken. Dag Lieseke! 12.45 uur. In de kamer van Greet Boerman (26 jaar pikzwart, rode trui en geel sjaaltje) gaat de telefoon; ze luis tert: Met Els. Greet weet je 't al?Op wat voor we reld leef je eigenlijk, ze we ten 't allemaal! Luister, ik zal 't heel langzaam en dui delijk zeggen: Annie gaat zich verloven met Henk. Kyk je van óp. waar of niet? Die niksnut van dë verzekeringsbankJa, die' Annie kan zeker niets anders krijgenhoewel, ze heeft toch wel een be hoorlijk gezichtjenee, niets bijzonders, dat is waar. En een figuur, enfin laten we 't daar maar niet over hebben. Snap jij wat hy in haar ziet?Is-le al eer der verloofd geweestin Amsterdam, o ja? 'k Had 't wel gedacht, 'k zei al tegen mezelf: er is iets met 'm! Morgen wip ik even bij je binnen Greet, dan kan ik meteen die breipa tronen meenemen. Dag hoor! 12.57 uur. Lies belt Willy: O. komt het van jou? Ik hoorde 't van Els. Geheim? Ben je nou he lemaal. Wil? We hebben toch zeker geen geheimen voor elkaar?Nee. eer- lyk. dat vind ik grote onzin. Els begrijpt onze verstand houding veel beter. Zeg Wil. wat zou een bediende in een bank verdienen?., 'n Gul den of dertig hoogstens, dacht je? Maar daar kun nen ze toch niet van lé ven? 13.08 uur. Els belt Saartje de Jong, die Sartre leest en een lan ge broek draagt Saartje is totaal niet geschokt door Els' onthulling. Laten ze! Ik mag Henk niet en ik mag Annie niet. Ze is venijnig, net een boze poes met klauwen en als ik haar avondjapon morgen niet mocht lenen, zou ik 't haar zeggen óók! Ronduit In 't gezicht. En spreek me niet van Henk, die heeft al meer meisjes gehad dan er vingers aan m'n handen zijn! 13.14 uur. Els belt Katie Stegeman op. Om met de deur ln huis te vallen: Henk Van- deweg heeft Annie gestrikt. Ze gaan zich verloven, be- gryp jij er wat van?. Nee. natuurlyk niet. Katic. seen cent om van te leven! Maar dat daargelaten, die keuz,e van haar! Al was-ie millionnair, dan zou ik nóg niet nee, nooitAch. welnee, meid. een vent van niks Postzegels plakken op ?en bank voor een honger loon En zo dóm, Katie, zo /erschrlkkelyk onintelli gent. Is-ie. Brrrr. ik moet ?r niet aan denken. Zeg. wat denk Jij, zou het een grote fuif worden met de verloving? 13.27 uur. En tenslotte belt Els dacteur van het belangrijke dag blad „New York Times" was on langs in Londen. Iemand vroeg hem daar hoe het toch wel ging met de GATT «een of andere tariefcom missie i. „Wat is dat?", vroeg Sulz berger. „Ik heb een hekel aan al die afkortingen". Wij moesten hieraan denken toen we van die diplomaat hoorden, die aan een me depassagier op een schip vertelde, dat hij de Navo ging bezoeken. (Noord-Atlantische Verdrags Org.i. „Waar ligt dat", vroeg dc dame, „dragen de inboorlingen daar kleren?" Het lekt bij de Verenigde Naties. In het gebouw althans. Dat is nieuw, zoals u weet. De muren zijn vrijwel helemaal van glas. maar de kleren zyn niet erg waterdicht. Wanneer er een flinke regenbui valt. krijgen de secretaressen en de typistes natte voeten. De vroegere Amerikaanse cowboy Walt Williams, wordt volgende maand 111 jaar. Onlangs bezocht hij samen met zyn vrouw (80 jaar» de kennis van de staat Texas. Ze gingen er per vliegtuig heen. „Dat vind ik prettiger dan paardniden tegen woordig". zei Walt Williams Toen men hem vroeg wat hij nog graag zou willen doen in zyn resterende leven antwoordde de oude heer: „Net zo oud worden als opa. Die is 119 jaar geworden". Annie: Annie, lieve kind. laat ik nou horen van jou en Henk' Nee. ik zeg niet van wie. Och schat, 't ge luk straalt van Je gezicht af. ik zie 't door de telefoon. Ik ben zó bly voor je. lieve kind. ik kan 't niet zeggen. Vooral ook omdat 't Henk is. We hadden allemaal een oogje op hem. wist je dat? Hy heeft ietsik weet niet hoe ik 't zeggen zal: Greet zegt gewoon char mant. Greet heeft nu een maal niet veel woordkeus, maar 't is méér: Henk heeft geloof ik alles wat Je Je kunt wensenIs 't volgende maand al? Heer lijk voor je. An- kind. Henk werkt op een bank hè? Procuratiehouder? Ja, dat meende ik al. Nee. An. ik zal 't heus niet verder ver tellen, we wachten netjes op de kaartjes, echt zoals 't behoort, hè? O. kind. ik leef zo met Je mee Ze nuwachtig? Dat zal wel goed. ik kom morgenmiddag by Je. Dan kun je me alles vertellen. Dag lieve An. tot morgen en als je Henk nog ziet wens hem dan -- luk met ziin keuze! Doe jê t? Daaóg! 3

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1953 | | pagina 7