oen de mensen nog PIANO speelden Iedere dag in Nederland „TOT IK INSTORT!' WEKELIJKS BIJVOEGSEL VAN IIET LEIDSCH DAGBLAD - ZATERDAG 31 OCTOBER 1953 - PAGINA 2 de verschillende soorten planos r, alleen zien. maar ook horen «n C blijkt onmiddellijk, dat de oude m Jij in haar opeenvolgende periodes prin was afgestemd op de eigen klank t? het instrument uit die tijd. Wie Luyiv hoort spelen op de cembalo van Haei uit het jaar 1775. moet toegeven VJ die ragfijne en glasheldere klank -i heel beantwoordt aan de a|? het i meetkundig opgebouwde compos,', van deze meester, van wie men s- crescendo's verwacht. Tussen dit keiinstrument en onze moderne vie V ligt natuurlijk een lange weg wair'i, nt'-no. li'T'i en h i aantreffen De grote revolutie h.-e.jT dan de hamerpiano uit de tijd Mozart, een instrument dat me» „hard" en „zacht", met zijn creictM en decrescendo, en o a ook met i. pedaaltechniek, het meest gei,;C; schijnt om de exuberante barok», voelsuitingen weer te geven Hei clatj. chord, dat een uiterst zachte kijy heeft, past weer precies in de tijd m het smartelijk verlangen uit Goeds, „Werther". toen de prulken waren geschatt en de jeugd vol was ru „Weltschmerz" De composities van Bach's m» zün voor dit instrument geschreven worden dan ook hierop het beste a' speeld. Iets verder zien wij in de W«\ se collectie de vleugel staan, die pianobouwer K Graf in 1839 aan Cla-i en Robert Schuman ten geschenke u' Dit instrument heeft opeens eer. diepere en hartstochtelijker klank cc bijvoorbeeld Mozart's vleugel Het a een sombere, diep resonerende tot- die het ideale klankbord vormt voor de romantische composities van Schvl mann. Er treden steeds meer varia:*, op. maar tenslotte keert men toch ik terug tot een soort standaard-!;* waarvan we o.a. een exemplaar zier; de kolossale Steinway-vleugel. gebomd voor baron Rothschild in Wenen. «ast. op vrijwel alle grote pianisten hebbes gespeeld. De klank van .it Instrument is ontegenzeglijk mooi, maar tori enigszins neutiaal. Men kan er Ba* Beethoven en Mozart op spelen, ran- ook en dat zelfs heel goed - Debussy. De moderne vleugel sekte een all-round-mstrument te zijn p. worden, maar misschien vindt k latere generatie dat dp klank precis aan onze tijd beantwoord i „Bösendorfer", een stuk muziekgeschiedenis (Van onze correspondent te Wenen) De beroemde Zwitserse pianist W. Backhaus heeft onlangs, na een concert in de Weense „Musikverein", de zogenaamde Bösendorfer-nng ontvangen, welke toegekend wordt aan „de beste pianospeler". Hij was de eerste die deze kostbare, met diamanten bezette ring in ontvangst mocht nemen, met de ver plichting echter dat hij dit waardevolle stuk geheel naar eigen goeddunken weer aan de zijns inziens „beste pianospeler" dient over te dragen In de stichtingsoorkonde staat daarbij nog deze sympathieke verklaring, dat de bekroonde niet op een Bosendorfer-vleugel behoeft te spelen. kinderloos was gebleven, ln 1919 stierf, werd de firma overgenomen door zijn vriend en vertrouweling Carl Hutter- strasser wiens twee zonen op het ogen blik nog aan het hoofd van dit .bedrijf staan. Ofschoon de firma de verdien sten erkent van andere piano-fabrie ken. b v. van Steïnway in New York die per jaar ongeveer 3000 vleugels aflevert, zoekt Bósendorfer zijn kracht niet in een grote productie, maar ln de hoog9te kwaliteit. Een vleugel die niet geheel beant woordt aan de strengste eisen, wordt niet verkocht, maar hoogstens ver huurd Het hoogste productie-cijfer, dat deze firma ooit heeft bereikt, is 400 vleugels per Jaar, maar de door sneeproductie ls ook nu nog maar on geveer 200 Wie dit bedenkt, staat er eigenlijk versteld over dat Bösendorfer elk jaar een concertvleugel als prijs uitlooft voor de beste pianist aan het Weense Conservatorium. Evenals de Bósendorfer-ring Is ook dit een bewijs, uat financiële voor delen niet het eerste doel zijn van de firma. Het getuigt verder van hoog idealisme om nog vleugels te bouwen In deze nuchtere tijd. waarin de vraag naar piano's onherroepelijk terugloopt en die naar radio's toe neemt. Welk kind kan men vandaag nog dwingen het „Gebet einer Jung- frau" of de „Donauwellen" te mas sacreren wanneer In de kamer er naast de radio veel betereof slechtere muziek speelt? WISSELWERKING TUSSEN COMPONISTEN EN INSTRUMENTEN De plano heeft niet alleen in zijn uiterlijke vorm. maar ook in zün klank een duidelijke ontwikkeling doorge- Wat is één dag toch eigenlijk een merkwaardig iets. niet alleen dat hij altijd weer terug komt. maar er gebeu ren zo van die merkwaardige „alle- gekabeld: „Aan forte-piano stop bestellen een Bösendorfer laatste model stop dr N.N. Californië". Dit telegram werd onmiddellijk bij de pianofabriek Bósendoifer in Wenen afgegeven, omdat d* formule „forte piano" het kabeladres van deze firma is Het kabeladres ln deze eigenaardige vorm bevat tevens een stuk muziek geschiedenis. Toen namelijk de oude cembalo werd opgevolgd door de zoge naamde hamer-piano, noemde men dit laatste instrument aanvankelijk ..forte plano". en aan die benaming heeft Bösendorfer nog altijd vastgehouden. Later werd deze naam omgediaaid en veranderd ln „piano-forte" de ook nu nog gangbare aanduiding voor onze piano of vleugel met de duidelijke bedoeling om aan te geven dat men op dit instrument piano'zachti en forte (hard) kan spelen door een zachtere of hardere aanslag En hier in ligt nu juist het wezenlijke verschil met de cembalo, die eigenlijk een tok. kelinstrument Is Daar worden namelijk de snaren niet met hamei ties aange slagen. maar door middel van velen pennetjes betokkeld Het gevolg hier van is dat de klank van een cembalo altiid even hard of zach. bluft on verschillig of men hard of zacht op de toetsen slaat. MM7.AR1 TEGEN VOLTAIRE De zogenaamde hamerplano bracht een grote revolutie op muzikaal cebied teweeg en het ts vooral Mozart geweest die dit Instrument de overwinning heeft bezorsd ten koste van de cem balo Hv) bewees daarmee dat hij veel moderner dacht en voelde dan de cynische en zogenaamd vooruitstre vende Voltaire, die de klank van het nieuwe Instrument vergeleek met ketel- muziek Toen Mozart die een cembalo bezat, in 1771 voor de eerste keer te Parijs een hamerpiano had leren ken nen was ht) er zo enthousiast over dat hu Anton Walter tn 1785 opdTacht sal zo n plano-forte voor hem te bouwen Dat kleine, bijna fragiele en heel sierlijke instrument bevindt rieh nog In Mozart's geboortehuis in Salzburg en wie het geluk heeft gehad om een huilconcert op dit in>trument en in de no'tprunkelijke Mozart-sfeer hij te nonen, zal de herinnering daaraan nooit vergeten De man nu. die ln zijn tijd een grote naam verwierf als bouwer vrti hamer-p anos, was Ignaz Bösendorfer Bij dt succes speelde n alleen zijn vakbekwaamheid eei -ote rol maai ook een beetje geluk Het is name- Ink geen legende maar narde histori sche waarheid dat Pranz Liszt het grote piano-cenie uit het begin van de vorige eeuw tijdens eén enkel piano concert gewoonlijk drie of vier vleugels tntaa' Kapot coe®ide Dósendorfei nu wist een instrun ent te construeren dat de aanslag va Liszt uithield met hel eevolc d-t nit van dat ogenblik at op de steun en de protectie van de grote pianist kon rekenen, want deze wilde alleen maar op een Bösendorfer spelen Zoals het nanmboreje van zlln firma eerlilk en dankbaar aangeeft, was Igna? Bösendorfer bij Brodmann in de leet geweest Hij kor zijn eleel] k'.eine lahrie» ir I82H dus precies 1?5 jaar geleden oprichten maar stierf reeds in 1859 Hij wero opcevolgo loot zijn oudste 'oon l.ndwic en deze ts hel eigenlijk geweest die de Brtrenönrfpr- vleugèl als concert-instrument over de hele wereld bekend heeft gemaakt Hij had daarbij het geluk, dat Wenen ln In dit huis te Salz burg staat op de vierde verdieping nog de piano van Mozart uit het jaar 1785. zün fabriek en verscheen dan ln de stad als de grote flaneur die met zün bekend vierspan door de binnenstad reed Tenslotte belandde l»ü dan in de door hem opgerichte Bósendorfer- zaal, waar toenmaals de beroemdste concerten werden gegeven TRADITIE VOORTGEZET daagse" dingen in. Want wat denkt U van die 29 landgenoten die morgen om deze Ujd hun vertrouwen ln de mens heid hebben verloren, omdat men hun fiets heeft gestolen En een Hollander kan bijna alles missen, maar kom hem niet aan zijn fiets' En of dat nog niet erg genoeg is hebben ergens weer drie kinderen door het spelen met vuur even zoveel branden gesticht. Ach ja, één dag is zo erg kort en er wordt toch zo veel in gedaan, al was het alleen maar die 2,1 milliocn gul den die ons leger, voor onze verdedi ging naar „ergens in Nederland" draagt. Misschien wel naar die 410 zielen, waarmede onze bevolking zo iedere dag toeneemt, ondanks de emigranten die ons zo dapper verlaten, om voor een deel plaats te maken voor die 410 zielen. Misschien is het juist wel door die aanwas van onze bevolking dat het minuten, een aardige cent waarmede wij maar willen zeggen dat die belas tingverlaging ons hard nodig lijkt. Wat wel erg genoemd kan worden is, dat de verzilting van onze bodem iedere dag 54 cm. verder het land in schuift. Dat is een gevaarlijk probleem, waaraan dan ook alle aandacht wordt gegeven. Als U misschien niet precies weet wat de „zoutgrens" is kunnen wij U vertellen dat dat de grens betreft, waar het zoete water een schadelijk zoutgehalte heeft gekregen en waar door het zout onze bodem verzilt Het is echter zeker een geruststelling dat wakkere mannen zich met dit probleem bezig houden, dag na dag, allemaal voor ons glaasje drinkwater. <Oh ja. als U straks gaat slapen haal dan even Uw fiets binnen, anders hoort U morgen bij die 29 mensen, U weet Toen deze geniale zonderling. HET is. met alle eerbied voor het oude Leiden, toch ook wel eens aardig, door het moderne Leiden te rijden. Ge ziet er talruke overblüfselen van weleer, netjes geconserveerd, zoals dat van Bouw en Woningtoezicht. Rijksgebouwen dienst of Monumentenzorg te ver wachten is. We zgn een behoudzaam volk. we houden van traditie en we zijn n.et zo maar éen-twee-drie voor iets nieuws te vinden, al zün we er bést tevreden mee. als het nieuwe niet 41 te extra-bijzonder uitvalt en binnen ons bevattingsvermogen ligt, zoals dat buvoorbeeld met het nieuwe station het geval is Het is dan ook ln menig opzicht e:-n genot door het tegenwoordige Lelden te rijden waarin een con glomeraat van oud en nieuw tot stand kwam, dat geen grote erger nis opwekt en waarbü men de Il lusie heeft met het ene been in de wereld der voorvaderen te staan en met het andere been in die van de progressiviteit, waaraan de mo derne architecten hun beste krach ten »Uden. HOE het op de duur met ons Leiden, met al die grachtjes, steegjes en gangetjes moet gaan. weet lit nog niet Wanneer ge bedenkt, dat in 1970 het auto verkeer tot het driedubbele van nu gestegen zal zün en wij - arme be zitlozen - zonder auto en alleen maar op een ouderwetse fiets nu al door honderden auto's fiks op de hie.en gezeten worden dan weet lk niet. hoe we one tegen die tijd zuil n moeten keren of draalen. Als lk eens schuin terzüde kijk naar de wijde ruimte, die naast het station ontstaat, dan krüg lk een flauw Idee, hoe het ln de toekomst worden moet. wil er voor teder ruim baan komen Maar dan moet minstens de halve stad ln puin ge legd worden en daarvoor zie lk de overigen' voJUver'ge B en W en hun willige Raadsleden de gelden nog mei voteren Als het éénmaal zovei komt. hoop lk. dat zü de twee overgebleven poorten van de acht. die eenmaal in oude tijden de stad sierden, name lijk de Zülpoort en de Morspoort, zullen laten staan, als gedenk waardige herinnering aan wat e?n ver voorgeslacht eenmaal met vu rige trots oprichtte, denkend, dat de wereld altijd zo genoeg.ük-ln- tiem zou biy*en als in hun tüa Het verkeer moet er dan maar umh-en of bovenlangs draa-eni Maar ja dat zün toekomstdro men en we hoeven er ons nog niet 41 te druk om te maken. D4t zal de zorg zijn voor de Journalist, die na mij de tikmachi ne hanteert of misso'.alen door een dictap.icon zün indrukken op het courantenpap er blaast Wctt er van zü: de Morspoort, die ge hier zo fraai ziet af gebeeld, dateert van 1669. zü is ejn der scheppingen van bouwmeester Willem van der Helm. die te dien tüde héél wat hooi op z'n vork genomen had en o a. ook de Lakenhal ln ons stadsbeeld deed verrüzen. N g héél onlangs heeft men ln ar-», - y TvO". f§r 'Wl die Lakenhal kunnen zien, wat 1 deze knappe Van der Helm alle- 1 maal geproduceerd heeft. Lelden zou Lelden niet zün, als Van der Helm er niet geweest was: J d4t is vast. f Tevoren stond cr al een houten T poort - daterend van 1611 - maar op 27 December 1667 hadden Hee- f ren Regeerders het raadzaam ge- acht, die bouwvallige Morspoort - maar af le breken en „op dezelve plaats een steenen poort te doen 5 bouwen volgens de Teekentng daar 4 van aan hen vertoond zo lezen t wü m Frans van Mieris „Beschru- j ving der stad Leyden". Dus werd er twee jaren geklop: en getimmerd en kwam deze poort tot stand, die nog altüd een sieraad v voor onze stad is. Ge ziet op een oud plaatje opzij een reusachtige molen staan, een met vlet paarden bespannen boe- J1 renwagen trekt over de brug et- 3 vóór, er staat een deftig heer met j een steek op en met witte kuitkou- sen aan naar te küken en ln het- J zelfde trage tempo als ook nu nog, drüven de schuiten door het water i Dat hinderde toén nog niet. om- dot het verkeer In die dagen maar j minnetjes was Of de brug een half jjj uur open stond kon b-ükbaar nie- 5 mand deren. DIE trouwe, oude Morspoort heeft 't toch maar kunnen bolwerken! Hoeveel Leidenaars zouden er ui die büna diie eeuwen met ondei door gegaan zijn? Nog aitüd is 't een schilderach tig plekje slechts ontsierd door le lijke verkeersborden, die aangeven wie wél en wie niet van deze poort gebruik mogen maken en hoe Je hier met of hoe Je hier wel tegen een ander kunt opbotsen. Nog zijn de grillige wolkenforma ties e: boven van vreemde smetten vru- Maar wie zal zoggen, hoeveel ne ücoptertjes daar ln 1970 zullen zweven, terwijl de inzittenden smalena neetkükend zeggen: .Die oude Morspoort. die hebben we niet meer ncdig We doen t wel zonder haar. om te komen, waar we zijn willen" Ook d4n zal de Morspoort recht overeind blüven staan onder het motto: „Ik bén er en lk blü' er Tot lk Instort". En zélfs onze nazaten zullen dat ln-torten dan een beetje Jammer vinden WIE EN WAT IS BÖSENDORFER? Het ls de stichter van de bekende, zo niet de meest beroemde pianofabriek van Oostenrük die nu 125 jaar bestaat en die een wereldnaam bezit naast de Steinway's uit New York. de Bech- stein's e'n Bluther's uit Duitsland en di Broadwood's uit Engeland. Bösen dorfer is één stuk muziek- en cultuur geschiedenis. Kort geleden werd naar Wenen het volgende telegram door- de tweede helft van de vorige eeuw het grote muzikale centrum van Europa was Ludwig Bösendorfer moet niet alleen een hoogst begaafd musicus zün geweest, maar tevens een heel orginele en populaire persoonlükheid. Dat bewüzen de vele caricaturen waar op hU is afgebeeld in zün korte jekker en met zijn hoge hoed Het was een harde werker en een goed organisator, maar na het middageten verliet hij Het eerste naambordje van een wereldberoemde firma met de eerlijke en trotse vermelding van de leermeester. Een caricatuur van de popu laire Bösendorfer. maakt Men kan zich daarvan het beste overtuigen door bijvoorbeeld een bezoek te brengen aan de collectie muziekinstrumenten in het Weense Hofburg-museum. De collectie ls zeker niet de kostbaar.ste of omvangrijkste, daar ze om maar één Amati-viool be zit tegenover Parüs minstens vüf. maar de attractie van de Weense collectie wordt uitgemaakt door de historische continuïteit en de volledigheid, die ook in een voorbeeldige opstelling tot uit drukking komen Men kan in Wenen onder leiding van directeur Luytlen de ontwikkeling van zo druk is op onze wegen dat er zo ongeveer iedere tien minuten ergens een verkeersongeval plaats vindt.. Al die ongevallen kosten ons, ook per 10

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1953 | | pagina 6