JJe mode heeft maar i een leeftijd: de Uwe! EEN NIEUWE VESTDIJK ONS GEZELLIG HONDEN-VERHAAL Boefje brengt het ver WEKELIJKS BIJVOEGSEL VAN HET LEIDSCH DAGBLAD - ZATERDAG 31 OCTOBER 1953 - PAGINA 4 TA Spiegeltje, spiegeltje aan de wand. Overleg en zelfcritiek bepalen de keuzè Parijs, October 1953 De mode van tegenwoordig is jong, vlot, eenvoudig, ze is practisch, gedistingeerd, nuchter en toch vrouwelijk. Ze is, zoals altijd trouwens, de reflectie van haar tijd En, al is ze jong, toch heeft ze maar één leeftijd: de uwe! Vroeger - nog niet zo heel lang geleden - droeg het jonge meisje geen zwart, de piep jonge vrouw zag er als een arootmoeder uit en de vrouw die een zekere eerbiedwaardige leeftijdsgrens had overschreden zou zich voor geen geld in truien hullen, de joffer van meer dan dertig bande lichte kleuren uit haar maagden-garderobe, waar in zwart nog de enige decente noot was. Tegenwoordig is dat anders. De vrouw van nu raadpleegt niet langer haar geboortebewijs, doch veeleer haar spiegel: haar uiterlijk en haar silhouet Ze doet daar goed aan, al neemt ze dan ook een groter risico dan grootmoeder of oudtante van voorheen, die reeds van te voren de enig geoorloofde stijl van het te kiezen kledingstuk kenden. De vrouw van 1953 loopt de kans, vrij als ze is in haar keus, zich te jeugdig, te oud, te non chalant of te elegant te kleden en een groteske modefiguur te worden, zo ze niet waarlijk met veel overleg en zelfcritiek te werk gaat. Gelukkig echter blijven de voorbeelden die de prac- tijk dienaangaande biedt, beperkt tot de uitzonderingen en blijken de meeste vrouwen - de een wat meer dan de andere - toch de kunst te verstaan zich te kleden - al is dit dan ook een moeilijke kunst, waarvoor Moeder Natuur haar discipelen wel degelijk enig talent dient mee te geven. Zich goed kleden is een kunst waarbij zich de nodige problemen voordoen. AI SMAAK EN AARD Smaak en aard bijvoorbeeld spreken een belangrijk woordje mee ln de op lossing van het eeuwige vraagstuk „hoe kleed ik me goed?1' Over smaak \alt nu eenmaal niet te redetwisten en daarom gaan we op dat tere punt hier niet verder in. Afgezien van smaak weet de vrouw die zich goed kleedt, onderscheid te maken tussen dat wat zij bij of op anderen leuk. aardig of flatteus vindt en dat wat haar zelf staat. Ze zal zich dus ln overeenstemming met haar eigen aard, haar eigen persoonlijkheid kle den. HET BUDGET Zich goed kleden is een kunst die nog moeilijker wordt dan ze a priori al is, zodia het budget zware beperkin gen stelt. Niet wordt ze moeilijker om dat vele verleidelijke zaken dan bui ten het financiële bereik liggen, maar wel omdat wie goed gekleed wil zijn het „wat zou ik graag willen hebben" vergeten moet voor het meer practi- sche „wat heb ik nodig." MILIEU Ieder millieu stelt voorts zijn eisen, de manier van leven spreekt een be langrijk woordje mee bij het kiezen van kleding, is het netjes een panta- werkkring, de privé omgeving VOOR DE JEUGD RAADSELS voor allen om uit te kiezen: de groteren (1116 jaarl vijf. de kleineren (711 jaar) drie goede oplossingen. Naam, leeftijd en adres onder de goede oplossin gen. Op de enveloppe de aan duiding: „Raadsels". Inzenden naar Bureau Leidsch Dagblad, of naar Wasstraat 38. tot uiter- l lijk Dinsdagmorgen 9 uur. I. Kruiswoordraadsel. (Ingezonden door Tinie Jansen». Telt voor twee goede oplossingen. r* i 5 7 8 9 '0 a G 'S 'b '7 18 '9 ga 20 21 25 2? 26 27 20 29 dag is het veroorloofd en hoe groot mag het zijn? Op deze en nog vele andere telkens weer gestelde vragen geeft heus niet alleen de mode een afdoend antwoord: een ieders onmid dellijke omgeving, de werkkring, de vrienden en kennissen, kortom het milieu, zowel het zakelijk als het privé millieu, zullen uiteindelijk de doorslag geven of het een wel en het ander niet Horizontaal: 1. slim dier. 4. metaal. 7. schijf, stuk. 8. bloem. 10. dubbelklank. 11. achting (ouderwets geschreven). 12. lengtemaat 13. vervoermiddel. 15 rekening. 17. stad in België. 20. vertaler. 23. w intervoertuig. 24. soort van onderwijs. 25. en andere (afk.). 26. kalm. 28. tegenovergestelde van dicht. 30. gravure (omgekeerd). 31. hoogste punt van huis. Verticaal: 1. voedsel van dieren. 2. twee maal dezelfde klinker. 3. keelklank. 4. telwoord. 5. ingenieur (afk.). 6. ontkenning. 7. schadelijk insect. 9 groente. 14. voorzetsel. 16. windrichting. 17. kookt men op. 18 delfstof. 19. soort stof. zeer dun. 20 Jongensnaam. 21 oningewijde. 22 huishoudelijk voorwerp. 27 het (Engels). 29 rivier in Italië. II (Ingezonden door Cor van der Graaf 1 Ik ben een gezegde van 23 letters 18. 3. 10. 5 lastdier; 6, 11. 1. 8. 4. 15 tegenovergestelde van staan: 17, S. Vestdijk. ,,De Schandalen". Nijgh 1 Rotterdam 1953. i Van Ditmar N.V. Dat Vestdijk onze grootste levende schrijver is: wie zal het ontkennen? Geen bestrijkt tegelijk de terreinen der letterkunde dichtkunst, romanschrijfkunst, essayïstiek zoals hij, geen heeft zoveel variatie in zijn thema, geen zulk een gevarieerd palet. Zijn oeuvre is van een zodanige geestelijke omvang, dat het nauwelijks, zelfs niet door de intelligentsten, te overzien is. Kritiek oefenen op Vestdijks werk is m.i. langzamerhand een ridicule bezigheid geworden, tenzij men dat zou kunnen doen op zijn eigen plan. Men zou ieder boek van Vestdijk aan een Vestdijkiaanse maatstaf moeten meten en dan niet verder komen dan „beter Vestdijk" of „minder Vestdijk", maar altijd nog Vestdijk om in Nederland billijk te zijn tegenover zulk werk. naar smaak en aard Zun formaat dus vastgesteld hebben de. blijft de genegenheid die men dit werk, in casu zijn romans, kan toe dragen, de emotionele aandoeningen dus die men bij lezing al of niet kan ondergaan. Ook hier heb ik mij al lang gewonnen g?geven; verder dan een wel hartstochtelijke, maar volko men intellectuele emotie kom ik niet. maar ik ben er evenzeer van over tuigd dat Vestdijk ook op niet anders uit is. Hij stuurt er zelfs op aan. Want wat doet hij met zijn creaties? Volgens mij doet hij twee dingen te gelijk. Hij geeft een realistisch beeld van bepaald? personen en deze een maal geschapen hebbende, stort hu in commentaren, beeldverschuivingen, variaties zijn krasse mening over de min of meer onschuldige hoofden van Ion te dragen? Is het decolleté inde cent? Ofwaar en op welk uur van de al naar gelang het milieu, de gedragen wordt. Al zal weliswaar geen enkele zich zelf respecterende vrouw zich zodanig door haar omgeving la ten beïnvloeden, dat ze draagt wat ge heel niet met haar aard en karakter strookt. Zich goed kleden is dus ook: kun nen kiezen tussen dat wat je twee maal dragen kunt en dat wat twee honderd keren dienen kan. Zieh goed kleden is voorts: je persoon lijkheid niet ter wille van algemene modesnufjes verliezen, doch haar integendeel door een eigen stijl te onderstrepen. AFWISSELING De vrouw in het algemeen houdt van afwisseling en vaak wordt deze voorkeur op ondoelmatige en onvoor delige wijze in practuk gebracht. Hoe velen zijn er niet die kwatiteit boven kwaliteit stellen en daardoor nooit een stuk bezitten, dat jaren meegaat of er. als is het maar enkele maanden, net jes en onberispelijk uitziet. En toch wordt zelfs de vrouw die met beperkte middelen aan haar drang naar varia tie wil voldoen de kans geboden dat op practische en verantwoorde wijze te doen: het meei-delig tenue <of dat de twee- of drie-delige japon is een en semble van rok en trui of blouse etce tera) staat in het teken van de mode cn meerdere welgekozen ensembles in é^n garderobe bieden heel wat aange name variatiemogelijkheden. Daarom is zich goed kleden ten slotte ook; weten te kiezen tussen ieder liaar eigen persoonlijkheid het duurzame, doelmatige tenue dat telkens weer anders kan zijn, en meerdere toiletten, die na een paar weken vervelen en na een paar maanden slneberig opgedragen zijn. J. V. 19. 13, 9, 14. 7. 23 dwaasheid: 2. 20. 16 loot; 21. 22. 12 wat de klok aanwust. III. (Ingezonden door Jannie van Veen». Verborgen rivieren. 1. dwereme: 2. amas; 3. ranepas. IV. (Ingezonden door Harmke de Bruyn). 1. Wie heeft een neus. maar kan niet ruiken: 3. Wie heeft twee oren. maar kan niet horen? V. (Ingezonden door Nelly Heems kerk) Met een t ben ik een speelgoed, met een 1 een ander woord voor pret. met een v het tegenovergestelde van leeg. met een m een dier. VI. (Ingezonden door Adriaan Jan sen). Op de kruisjes komt van boven naar beneden een plaatsnaam te staan, l x1 soort naaldboom 2. x 2. bloem. 3. x 3 gereedschap. 4 x 4 graslanden. 5x 5. naam van warme streken 6x 6 doet men 's nachts. VII M(jn eerste Is een ander woord voor slot: mijn tweede zegt men tegen een paard: mu'n derde is een meertje in het bos; mijn geheel is een plaats in Noord-Brabant. OPLOSSINGEN der raadsels uit het vorige nummer. 1. Boefje neemt de benen. 1. ber: 2. oker: 3 eend: 4. fout: 5 Juni- 6. even: 7 naar: 8. egel: 9 Edam; 10 munt 11 teer: 12. deur: 13. Elly; 14. bier; 15. eelt; 16. Nico; 17. Eden; 18 Nero. 3. de letter e. 4 Goede wijn behoeft geen krans: kans. fijn. hoed, boeg. weg. teen. er. 5. 1. aula: 2. Uden: 3. Ie, in: 4. anno. 6. boterham 7. l. o, 2. opa. 3. otter, 4. optocht. 5. cacao. 6. aha. 7 t. 8. tres. ster. Beste raadselnlchtjcs en -neefjes. We ziln alweer aan (le laatste ronde toe. Mat g.iat de t(Jd toch snel. Voor deze keer ook weer een klein krulswoord- r.iadseltje, een voor Jullie hekend model! Wie maakt er In dit eenvoudige figuur tje weer eens een nieuw kruiswoord raadsel voor me? Proheer het maar eens. liet Is niet 70 moeilijk hierin. Is ledereen weer present voor deze laatste ronde? Tot inlln vreugde zag Ik. dat er deze keer gelukkig wat meer briefjes zijn dan de vorige week! .Jammer genoeg kreeg Ik vorige week verschillende briefjes te laat; deze krUgen dus een dubbele be antwoording. Nelly Heemskerk Je hebt op Jouw manier Je best gedaan met dieren dag! Wat leuk. dat Je de prijs won. Peter en Jan Schoonhelm Als ls het al weer een maand geleden, toch nog van harte gelukgewenst met het nieuwe broertje' Dat was zeker een drukke tijd voor Je Ik ben blij. dat Jul lie nu weer kunnen meedoen! Netty van der Reyden Ik hoop. dat Je weer enthousiast gaat mee doen! HartelUk dank voor Je raadsels en ook voor het versje I Leny Susan Dat zal vast wel sen mooi boek zijn Het zyn zeker alle maal losstaande verhalen? Plet van Schalk Fijn. dat Je zo van het boek geniet! Ik heb de naam wel eens gehoord Heb Je een fUne tocht met de auto gemaakt? Tlnle Olivier Ja. ln het plant soen zijn zoveel voorbljgangors. dat de beesten niet hoeven te verhongeren! Jullie zUn met een heel stel thuis. Loes van Weesel Dat een paar fijne dagen vacantle. voering! Geniet er volop van. DOOR FANNIE CREMER 3. Boefje past op de wagen Dc weg was recht, de weg was lang en Boefje werd al minder bang. want er gebeurde niets bijzonder. Het was toch eigenlijk een wonder. zo razcnd-sncl vooruit te konten met niets doen dan een beetje dromen. Kijk. kijk. daar u-as een hoge brug! Meteen zaten ze op zijn rug. heel even maar cn dan weer reden zij met een vaartje naar beneden. Het teek wel of de bomenrij recht op hen af kwam. 't Hondje hapte naar een vlindertje van witte zij. dat langs de voorruit vloog en snapte niets van dc baas. die rechtuit keek cn niet écn keer langs zijn rugje streek. Boefje ging van verveling gapen... Ten slotte legde hij zich ie slapen. Hij werd pas wakker door de slag van het portier cn ja. toen zag hij heel verwonderd om zich heen: dc baas was weg - hij was alleen! Aan 't einde van een smalle straat speelden wat kind'ren en zo 't gaat. zij kwamen naar dc wagen rennen om die eens grondig te verkennen; de glimmende lantaarns, de banden Je nummers aan de achterkant... ze zaten met hun kleine handen overal aan. druk babb'lend. want ze zagen Boefje niet. maar deze sprong uit zijn hoekje, zonder vreze cn kefte - kèfte - van belang, alsof hij zeggen wou: ..ga heen cn laat ons wagentje alleen". Toen. toch een heel klein beetje bang. zet één der kind'ren: ..kont maar mee' Straks vliegt die hond nog door dc ruiten, dan bijt hij ons. Denk om jc kuiten!" En 't troepje lachte wat brutaal, maar ging toch liever aan de haal. zijn personages uit. Zodoende kan een gewoon mens een door Vestduk ge- creeerdc nooit zijn genegenheid geven, omdat huzelf ieder wezen uit z-Un ro mans de sombere lachspiegel van zijn diepte-psychologle voorhoudt. Nu moet ik bekennen dat ik niet alle romans van Vestduk gelezen heb. maar toch voldoende om de indruk ts hebben, dat er slechts eén gestalte ln zun werk is aan te wijzen voor w ie dit niet opgaat. Een wezen heeft hU ge schapen waarbij de sombere lachspie gel hetzelfde b?eld weerkaatst als de werkelijkheid te zien gaf. Cheiron, de pcadagogos uit „Aktaion onder de sterren". Bu dit wezen heeft Vestdijks afschuw voor de kleine mens te kort geschoten, hu heeft hem als het ware „niet kiem kunnen krijgen" ondanks al zijn realistische accenten van uit werpselen e.d.. maar daar heeft hij dan ook geen mens, maar een centaur voor nodig gehad. Mutatis mutandis zou men kunnen zeggen, dat Vestdijk al scheppende en vervolgens rondwroe- tende in zijn gigen schepping op zoek is naar het wezen, dat ook in zun re tort nist te vernietigen valt. Waar nog altud een element van onverwoestbare, laten wij het zielskracht noemen of beter nog ziel-en-lichaamskracht on vernietigbaar in overbluft. Ik ben be zeten van een mateloze nieuwsgierig heid of Vestdijk er ooit toe zal komen een dergelUk mens te creëeren. of hij ooit zozeer man en paard zal noemen, dat hu geen mythologsiche helft van beiden meer nodig heeft. In deze nieuwe roman „De Schan dalen" volgt Vestduk echter zijn pro cédé van beeld en dieptebeeld. Dc ti tel van deze roman zou de lezer een ogenblik kunnen suggereren, dat het hier niet ging om werkelijke schanda len, de zonde tegen de heilige geest, maar alleen om schandalen in de burgerluke zin. Schandaal dus in de betekenis van inbreuk op het maat- schappeluk aanvaard? fatsoen. Dit nu is hier het geval of beter, niet alleen het geval. De schandalen, hier door Vestdijk ten voeten uit gemeten, zun in de eerste plaats schandalen in de grote zin; schandalen tegenover de mens, zoals die zou moeten zijn. Zo'11 schandaal ls de oorlog, die de sujetten in deze roman allen vrezen cn waarover de hoogleraar Cram- macher ln zijn lezing z*er interessan te dingen zegt. in verband met de angst. Zo'11 schandaal is ook de val vaii schilder- Wegener, wiens talent het slachtoffer in letterlijke zin, wordt van een hoeveelheid intriganten - het R 1 a Post Ja. hoor. ik heb ze nog gekregen, dus ze tellen natuurlUk mee. Nelly Heemskerk Zoals je ziet. heb Ik je briefje wel ontvangen; lk weet niet hoe laat het kwam! Wat leuk. die wedstrijd, ben Je hard aan het oefenen? „net", niet het sterkste element in boek -; bu zijn opkomst en ont/. king" eigenlijk nog meer dan'T werkeluke „val". Om deze twee formidabele schar,' len scharen zich de burgerlijke T dalen van Emy Crammacher, Iia familiale geldzucht en van n« J hele reeks kleine wezens, die vê?" met het gemak van de grote r A: schrijver als rare kobolden dcT bossen van het door de CrammA bewoonde buiten laten rondloer waarin hij zun satirische neiaL het volle pond geeft. Er valt niet aan te twijfelen 0U Wegenerfiguur en dc lezing 1 oude Crammacher zijn de z*^ punten van deze volle roman, di-1 lezer nauwelijks een adempio gunt; hoewel er aan dc eroiki aberraties van mevrouw Em, lijk meer aandacht wordt besie.t Men kan dc gedragingen van i, „manhatcr" om met Aldous llcv, te spreken, ook het beste beschosir als de bindstof voor de andere lin ren, tenzij dat Vestdijk liier mj. daad een poging heeft ond'rn.,^ „om het leven tc laten thornier zoals dat heet. Een bewijs daarvoor zou men t ncn zien in de toespeling op het t „dit geheel eigen kind" zoab, overpeinst, dat een bolwerk zou h n?n zijn tegen de „zich werktuG bevuilende cn zich te langzaam ,;L gende wereld". Hoewel, een kind i~ deze Emy Ik zou nog op zijn minst tien u re kanten van deze roman kun: belichten, maar ik laat dit achten» ook al in de overtuiging dat te tri t?n Vestdijks werk geheel te doo—c den een. echter niet ondankbare' j syphusarbeid zou zUn: laten wjjeI halen wat wij kunnen, wetend dal' altijd neg meer in zit. CLARA EGGDI 01 g a Derks Dat ongeluk 1 betrekkelijk goed afgelopen, geloo Fijn. dat Je broer wécr helemaal knapt is. Jullie hebben steeds ergelrJ dingen van het volkshuis! Cor van der Graaf Ge? dat je vriendje er nu ook bij Is Ji hebben je llvcrlg geweerd. Zaleriii avond! HartelUk dank voor het raada Marijtle Stavleu Het !s f baar een dierenboek, dat Je ui hebt; die zijn vaak erg mooi. J a n W o r t m a n Nu het zijn week wel een paar winderige dar»: veest voor de eikels! Heb Ie er n«' gevonden? En nu maar hard spare? e wandelen, Inderdaad et a gezellige lange t b»ri al "ehoord van bet 100-":: »aan: dat zal een gedenkwaardig »Vnm»t worden Jullie hond kan co selitke geneesmiddelen dus ook al C* verdragen Anneke van K a m p e n h o"l j HartelUk welkom ln de raadselkrir- hooD. dat 'e veel olelzler zult fc'r? aan het oplossen van de rasdrz'^ 7» no<* allemaal thu's' Ik kan e N 1 e b o e r Wijn dat ,!«"J 1 amuseert. Schrijf JIJ haaf e bek'1 iicht. 1 La Je hebt eenq heb je gekregen' JU knot V» o t- e S m I t t e n^a r 't er wfct dol e e Wolf Over bet ie de nrettlee dingen vu mi-H— orettlge ding» v— h»«rof F" 'e kon je nog F1 1 v en Plet Barkem»'^ I "V- wol kom In d» raadse""'nr' r.:r.T W antwoorden Ik hoop. dat lui"* weer -00- vee| ^4 tl'd Werfetvacant)» 1 p-i-"»* ook goed' En verder nrett'ee dagen een hoerlllk ru«tnoosle drukke werk door Tot volgende k". »"»n hartelijk gegroet door lui"e eel tante. „«j 1 Mevrouw M. J. BOTEREN^ 1 radi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1953 | | pagina 10