ZORG Grote geesten wonden zich! U' V; Noodzaak der Zondagsrust 1 Diderot volbracht een opdracht Mensheid hervond geloot in zichzelf WEKELIJKS BIJVOEGSEL VAN IIET LEIDSCU DAGBLAD - ZATERDAG 17 OCTOBER 1953 - PAGINA 1 hebt gelijk. Het is niet aan lokkelijk over „zorg" na te denken. Dat Is ook mijn er varing, Maar wist U, dat dit schijnbaar zo donkere begrip verrassende lichtzijden heeft? OLGENS een uitgebreid woor- r denboek hadden de woorden „zorg" ln de Grieks-Ro meinse wereld aanvankelijk een po sitieve. bemoedigende betekenis! Dez? laat zich in onze taal om schrijven door: behartigen, zich op toeleggen, op uiit zijn, op bedacht zijn, overleggen, zich ijverig in spannen. Het laatste vormde de overgang naar „zorg" ln de zin van: opgejaagd worden door onze kerheid over de toekomst, kramp achtig en vreesachtig „zorgen". Maar hiermee werd de oorspronke lijke inhoud van het woord scheef getrokken. Het was een onverant woorde devaluatie, een niet toe laatbare waardevermindering. DE oorspronkelijke bedoeling van „zorg" komt wel heel scherp tot uiting in de gesta dige arbeid van de huisvrouw. Misschien ziet U op dit moment, evenals ik, in gedachten, Uw moe der bezig in haar gezin. Niets ont snapt haar waakzame aandacht. Voor leder heeft zij een woord, een goede raad. een veelzeggende blik. een geeetige opmerking, een nood zakelijke vermamng. Van de eerste uren in de morgen tot laat op de avond is zü paraat om stuur te geien, bij huishoudelijke bezighe den. in de opvoeding, in morele en geestelijke moeilijkheden. Een moe der weet en ziet meer van je meest intieme gedachten dan zij zegt! Zij heeft recht op volledig vertrouwen. Zij eist niets. Zij wacht echter met veel geduld en bereidheid, dat Je haar openhartig over Je vreugden en teleurstellingen spreekt. TALLOZE hulsvrouwen geraken tegenwoordig overspannen. Ligt de oorzaak hiervan voor een niet gering gedeelte bij de mannen? Wij zien Immers telkens kans van de meest gewone dagelijkse dingen zwaarwichtige problemen te ma ken! Moet de eerste „zorg" van de man tegenover de vrouw en van 'oude re i kinderen tegenover moeder niet positief zijn: haar ruimte laten hel dagelijks terugkerende werk en ook de idealen voor haar naaste omge ving. met de nodige innerlijke rust en blijdschap, te behartigen? Het is nooit billijk de plichten van velen op één mens af te schuiven Maar tegenover een huisvrouw is dit zé- WOORD VAN BEZINNING ker met verantwoord Luister eens nauwkeurig of moeder onder haar werk zingt. Dat is een vrij betrouw bare controle voor anderen, of zij haar ..zorg" in de oorspronkelijke betekenis van het woord kan bs- oefenen. DE komend? gezinsweek is, on danks 7 4 8 volle dagen, nog te kort onze verplichtingen in de gezinnen en tegenover de gezin nen voldoende te overwegen. De praktijk geldt echter êen geheel jaar. Ook wanneer moeders en huisvrouwen door ziekte denk onder meer aan de vele gevallen wan overspanning worden uit geschakeld. IN verband hiermee mag een goed woord gezegd worden voor de ge zinsverzorgsters, die met veel tact en kennis van zaken de open ge vallen plaatsen tijdelijk moeten in nemen. Ieder, die ervaring heeft van deze hulp zal dankbaar erken nen hoe grote uitkomst dit voor een gezin, in abnormale omstandig heden, geeft. De opleiding van ge zinsverzorgsters heeft echter niet alleen betekenis voor bepaalde ge zinnen. Hierin brengen wjj de plicht en de zorg tegenover elkaar, als .gezin" van een stad en van een geheel land. tot uitdrukking. Wilt U dót vooral bedenken, wan neer Uw bijdrage voor „gezinszorg" gevraagd mocht worden? NOG even keren wij terug naar de oorspronkelijke betekenis van het woord „zorg" Wat dit betreft sluit de Bijbel zeer nauw aan bij de bemoedigende betekenis van dit begrip. Jezus blu kt oog te hebben voor dagelijkse zorg: het werk van de huisvrouw, wan de boer, de arbei ders. maar ook van de ..intellec tueel". de geleerde. Hu sprak de mensen geen moed in door de moe.ten van het leven op luchtige toon weg te praten. Hu heeft, ook voor ons. de oor spronkelijke betekenis van „zorg" hersteld, de devaluatie weggeno men, door zichzelf m de moeite en pijn. de duisternis en chaos van d?ze wereld te begeven Hij bevrijdt ons van elke „verkeerde zorg"., voor de begrensde kring van het gezin en voor de onmetelijk wijde kring van de wereld en van de schepping. Hij is de oorspronke lijke. ongerepte en onvergankelijke „goede zorg" van God. in levenden Hjve. Ten bate van ieder P L SCHOONHEIM Predikant voor het Bijzonder Kerk?werk der Hervormde Ge meente te Leiden. Hoge Run<fijk 14a. DE ZONDAGSRUST is niet voor niets een geheiligde ordon nantie. Vooral in het tegenwoordige jak- kerbestaan. dat velen nerveus en oud voor hun tijd maakt. Is zij een Ze\Vie de moeite ende tijd neemt een kwartier tijdens de spits uren op het kruispunt Breestraat- Noordeinde - Kort Rapenburg - Ra penburg uit te kijken naar het ge vlieg van auto's en fietsen, komt tot de conclusie, dat Iedereen dooi de ziekte van de „haast'' besmet is. lange slierten razen U voorbij, Het is de verkeersagent moei zaam gegeven, om dit gekrioel op «ezette ogenblikken door middel van groene of rode lichten tot stop pen of spurten te dwingen. Voor al die bezeten mensen zit er zicht van een „kopje koffie met koek" na het goede woord. En dan de middag: voor velen gewijd aan wandeling, voetbal, misschien.het boek Wellicht een „burgerlijke" wijze van het „Zondngshouden". maar niettemin noodzakelijk tot herstel van krachten. ZO IN DE STAD. ook op het land. Daar is de Zondagsstilte nóg indrukwekkender! Tóch staan er de melkbussen, want de koeien kunnen met één dag wachten. Maar de paaiden grazen vredig in de wei: er wordt immers niet ge oogst? Het lijkt, alsof heel het land schap gehuld ls ln het statische: len. die ook dan hun taak te ver vullen hebben. We hoeven waarlijk niet alle ca tegorieën op te sommen, van wie we weten, dat ze ook die dag volop in touw zijn. omdat de maatschap pelijke toestand er hen toe dwingt. Voor hen valt gelukkig toch de Zondag op een andere dag, zó ver zijn we tegenwoordig wel gekomen' Maar de brede schare kijkt uit naar die ene dag in de week. waar op men zich kan laten „gaan"; zich mag wijden aan wat geest of lichaam ten goede komt, waarop voor 24 uur het dwangbuis van het gareel wordt afgeworpen en het leven er even lichter uitziet, omdat de verbeten spanning van-alle-dag ls opgeheven ener iets extra's op tafel staat! t t I J I maar één ding op: éénmaal ln de f zeven dagen even uitblazen, anders houden ze dit tempo onmogelijk vol. T tIE het gegeven is. Zondags- f A morgens vroeg de stad te f V V doorkruisen en bovenge- j noemd punt te passeren, ziet tot 7'n arpn7Anln?.p nnliirhtinc* nu penfi grenzenloze opluchting nu eens r. geen groene of rode lichten opdoe- men. zoals in weekdagen en na- r tuurliik altijd nét als hij komt aan- I stuiven. f Nee: 's Zondagsmorgens vroeg f fietst hij gezapig, zonder dat iemand of iets hem op de hielen I i zit in de wetenschap, dat er ten- I i minste éénmaal in de week geen J verkeer van amechtige gekken is. I omdat de Zondagsrust de mensheid I in haar ban heeft, j 1 's Zondags is de dag in élk op- I f zicht anders: er is het klokgebeier. I t er is de kalme gang van talloze 1 f kerkgangers in het weldadige uit- t De wachters van de Sceiling vuur toren aan de Zuidwestelijke kust van Ierland zijn de meest westelijk wonende Europeanen in Europa. In de winter zijn zij op het kleine rots achtige eilandje voor Ierlands kust soms wekenlang afgesloten van de bewoonde wereld, doordat de zware stormen wekenlang hen beletten per boot over te steken. Iedere avond voor zonsondergang steken de twee wachters de enorme gaslamp aan. die door de schepe lingen op de passerende schepen wordt begroet als het eerste punt van Europa. Het licht is op een af stand van 35 km uit de kust zicht baar. Een buitenaanzicht van de vuur toren. Beeld van Zondagsrust mens en dier voelen als 't ware intuïtief de waarheid ende noodzaak van het gebod: „Zes da gen zult gij arbeiden en de zevende dag is de Sabbath des Heren Uws Gods en zult gij geen werk doen". De boeren slenteren, de armen op de rug en de netste klompen aan, na kerktijd in hun beste pak langs hun hof. of ze drinken hun hart- versterkertje. of ze leggen hun kaartje. 's Middags na etenstijd, profite ren ze extra van de hun gegeven middagslaap en er is de tevreden heid over hel welslagen van een week harde arbeid. Zo gaat dat in brede delen en lagen van ons land en volk. Er zullen slechts weinigen zijn, die zich met deze gang van zaken niet verenigen kunnen. WIL DIT NU zeggen, dat iedereen in gelijke mate van deze rust profiteert? Neen: er zun de onnoemlijk ve Ik wéét 't: velen zijn er ook, die smalend op de Zondag neerzien, deze zelfs „vervelend" en „saai vinden, omdat ze het „breken" van de spanning, niet verdragen kun nen of in de week niet hard genoeg werken om het „even-uitblazen nodig te hebben. Gelukkig zijn zij in de minscr- heid: wie zes dagen hard in de weel was. wéét dat de zevende voor het herstel van evenwicht werd inge steld en dat de Zondagsrust wij zeiden het al niet voor niets een geheiligde ordonnantie is! Ge moogt me dan de „burgerman bij uitnemendheid" vinden, gij, die niet weet. hoe ge de Zondag „dóór moet komen": ik voor mij ben blij dat hij er is. Ook mórgen weer! FANTASIO. Bewogen Leven XL1I I Zo had zich dan de gevangenis weer voor Diderot geopend, en met nieuwe moed kon hij aan'zijn taak beginnen! Hij ging naar zijn vrouw en kind, en nam zo getrouw mogelijk zijn huisvaderlijke plichten waar in de weinige uren, die hij daar voor beschikbaar had. Hoe langer hoe duidelijker ontstond in hem het nieuwe bewustzijn dat de mens in de eerste plaats zijn geluk op aarde te zoeken heelt Hij kan het ver krijgen door te dienen. Wie de gemeenschap dient verwerft geluk. Zijn ster begint le rijzen Duizenden mensen ontneemt hij angst: angst voor de hel, angst voor heksen, spoken, de duivel op de Kruisweg. Hoe langer hoe meer komen de encyclopaedisten in aanzien. De toenmalige wereld had hen immers nodig. I T N Rusland regeerde Keizerin Catharlna II. de vorstin 1 die de Nieuwe Ideeën Ijverig bestudeerde. wilde van Rusland in Europa vergroten Zij dat de grote Franse schrijvers in hun eigen land nauwelijks werden geduld En toen haar op een goede dag ter ore kwam dat Diderot in grote geldveiiccenhcid hij was van plan zun bibliotheek te rei kopen om aan zijn dochter een bruidschat te kunnen geven verleende zij hulp, op fijngevoelige wijze. Zij kocht zijn bibliotheek voor 15000 fr. en stelde hem aan als beheerder over haar nieuw eigendom tegen een honorarium van 1000 fr. per jaar. En toen zü merkte dat de uitbetaling daarvan wel eens stokte, schonk zij hem een bedrag ineens van 50.000 fr. Dat was dus zijn pen sioen van de 50 jaren die zouden volgen. van dat moment af verlangde Diderot er zeer naar de Keizerin te zien. Welda zou hij die gelegenheid krijgen In het jaai 1773 ontving hij van haar de uitnodiging om aan haar Hof te verschijnen. Toinette had geen ullnodi- B'ng gekregen, waaraan niemand aanstoot nam, ook zij "'et Zijn geliefde Mile Voland kreeg ook geen uitnodiging hetgeen hij betreurde Volgens sommige schrijvers heeft de filosoof onder tranen afscheid genomen van vrouw en kind. vrezende dat het hun dood zou zijn. Ziln vrouw zou echter haar stevige handen in de heupen hebben gezet en ge schreeuwd: „Ga nu maar, Sta nu maar niet te treuzelen. De hele wereld gaat bij jou vóór en dan komen wij. Wat een man. ga nu maar" Hu is over Holland naar Rusland gereisd en was zeer vermoeid toen hij in Petersburg aankwam Zag hij cr heimelijk tegen op? HU was de grote Diderot, die zoveel had beweerd, die de weicld zovele ideeën had gegeven, hu mocht niet tegenvallen! DE hovelingen vonden hem saai en de Keizerin vond hem te druk. Zu had op meer evenwicht gerekend. De ganse winter heeft ze zich met hem bezig ge houden. Veel waardevolle adviezen heeft hu haar kunnen geven. Op een goede dag schijnt hij gezegd te hebben dat in een despotisch geregeerd land elke oorspronkelijke gedachte in de kiem wordt gesmoord, waardoor dit bewind scherp dient te worden veroordeeld. ZU heeft hem glimlachend aangestaard. Zij. die zelf een despote was Maar zU stond hoog genoeg om te begrij pen. dat hij ln wezen gelUk had en dat haar nageslacht de taak had dc Russen daarop voor te bereiden. Had zij niet aan den lUve ondervonden dat te snelle hervormin gen het land chaotisch kunnen maken? ZU werd niet boos op hem. doch verzocht vriendeluk dit ook eens te Parus te zeggen. Hu zou geantwoord heb ben, eveneens met een glimlach: „Ik ben een vrU man in het land der Slaven. (Ruslandt en een slaaf in het land der vrUe mannen (Frankrijk)". In FrankrUk was niet alleen de Koning vijand van al het nieuwe, ook de kerk, die in die dagen schatrijk was. Catharina was sterker dan hij. Heersen geeft kracht. Toen de winter voorbü was, wilde hü naar huis. Een uitnodiging van Frederik de Grote, om over Pruisen terug te reizen, sloeg hij af. HU voelde zich niet voldoende in vorm om de grootste der verlichte vorsten te ont moeten. Over ons land reisde hij terug. Een half jaar zwerft hg hier rond. In rijn „Voyage d'Hollande" kunnen wij lezen wat hij van onze voorouders denkt. „Vanaf het ontstaan der Republiek hebben de Hollan ders zich op de handel toegelegd, en men is cr meer bezig met het opstapelen van geld dan met de beoefe ning der schone letteren, waarvan de vorderingen dan ook niet te vergelijken zijn met die in dc handel." Nadat hU ln 1784 was gestorven, heeft Catharina II haar zorgende hand naar zun vrouw uitgestrekt. Zo leefde deze. ofschoon geheel vergeten toch zonder financiële zorgen tot haar dood. HEEFT hU zijn taak volbracht? Wij zouden willen zeggen: ja. Hij heeft in een tUd. toen de mens gevangen zat in de zonde en het zonde besef. durven verkondigen: „de mens ls goed. enkel goed als uit uit dc handen van de Schepper komt". Dit woord, eigenlük een woord van Rousseau, is zoals alle belangrijke woorden, aanleiding geweest tot veel misverstand. Vele ruzies ontstonden, omdat men verschillende betekenissen aan êen woord toekende, zonder dat men het zelf in dc gaten had. Diderot heeft met dit woord „goed" veel meer: ..harmonisch' bedoeld, dan „goed" in de geijkte zin Door hem kreeg een deel der mensheid opnieuw geloof in zich zelf. En zonder dat is het leven werkelUk waardeloos. Met al de kracht die in hem was, heeft hij geprobeerd dc cultuur naar zijn volk te brengen. Dc Kunst zou aan moeien sluiten bij de doodgewone dingen des dagelüksen levens. Het drama zou evenzeer in het rijk der plichten moeten spelen als in dat der ondeugden. Nooit behoeft men bezorgd te zün dat dit dc menden niet trekt. Juist een zedelijk verdorven volk zal ten zeerste geboeid worden door dc strijd van de mens met zijn plicht. Hij. die door de Kerk dc grote heiden is genoemd, heeft opnieuw, en wel met grote overtuiging, dc moraal in dc wereld gelegd, en daarbij dc mens geconfronteerd met zijn geweten en dat in een tijd dal dc Kerk zelf zich meer bezig hield met het beheren van aards gewin dan met het redden van aardse zielen. In dit licht heeft hü de kunstenaar op wélk gebied ook. zün laak gewezen. Slechts daar waar karakter is. kan grote kunst ontstaan. De toneelspeler mae. als hij speelt, de rolfiguur niet zijn. doch moet er mijlen ver boven staan. Hij moet de ontroering reeds van te voren hebben doorleefd, en nu. tijdens hel spelen, dc mensenzielen openen. Dit kan hfj slechts doen als' hij tijdens zün spel zichzelf ziet spelen. IN de film „Les enfants du Paradis" zegt een der hoofd figuren: „Wü toneelspelers schenken ons dus danig weg vla allerlei rollen, dat wl) op elk momerin ons leven elke rol die ons gegeven wordt kunnen spelen en dat wU zelf niet meer „zijn". Dit gevaar heeft Diderot gezien. Met verziende blik heeft hü de kunstenaar zün taak gewezen, dicht, zéér dicht bij het volk. Wanneer wij de roman van onze tijd als een bouwwerk kunnen zien. is Diderot de architect, de bouwmeester daarvan, die met zeer duidelüke lynen zijn ontwerp aan het papier heeft toevertrouwd. Een ontwerp zo schoon, zó waar, zó goed. dat hu zelf niet bU machte was er één huis naar te bouwen Er leeft een spreekwoord onder het volk: „Hoe groter geest, hoe groter beest". Dit is een waarheid van de buitenkant Het is een leugen wanneer men het beziet vanuit het innerlijk van de mens. Grote geesten wonden zich aan alle kanten. De wereld begrijpt hen niet. De wereld begrijpt het grote nooit. En de geordende machten. Kerk en Staat, zün bang voor het grote omdat het „de rust verstoort." De grote geest die opstijgt kan dat alleen doen op vleugels „die van aarde's tranen nat zün." Op de toppen der bergen is het eenzaam. Deze eenzaamheid is niet erg. Vanaf die top kan men de mensen van de vlakte liefhebben. En hij die er gekomen is behoeft geen vrees meer te koesteren, hem kan niets meer gebeuren. De mensen kunnen hem immers niet meer bereiken. Hü kan zich daarboven, in alle rust. voorbereiden op de dood. De weg cr naar toe is erg. Aan struikelblokken zal het niet ontbreken. Aan vüanden evenmin. Verblinde vyanclen evenmin. Verblinde vüaden die hem als een heiden zien. en ontwaakte vijanden, die zün klimpartij gevaar- lük achten voor de rust van het volk. dat leeft bü de overgeleverde Godsvoorstellingen. Zo zal dan de mens, die op weg ls naar de top. méér behoefte hebben dan wie ook aan begrip en bewondering. En zo een vrouw zich opmaakt om hem een eindweegs te begeleiden, zal er vreugde zün in zün hart: licht dus doch in ons geval ook schaduw. Want zün eigen vrouw heeft hü beneden moeten laten, omdat ze beiden wisten dat ze de reis met volbrengen kon. Waar ook d? mens zich bevindt overal is hij alleen. Hoe gelukkig hij mag zijn. hoe sterk hij door liefde aan anderen gebonden mac zun. of door de banden des bloeds. altüd is daar de berg voor hem waarvan hij een gedeelte zal moeten bestijgen zonder hulp. om het ware geluk te kunnen vinden Denis Diderot heeft zlin vrouw in het dal moeten laten, waar ook geluk ls en waar veel mensen wonen. Op zün weg naar de top vond hu vrouwer. die hem een eindweegs begeleiden. Dc laatste ruk was voor hem alléén. Wie behoefte gevoelt om de eerste steen te werpen, zeg ik in gemoede Wat heeft hü U gegeven die verpletteren wilt? Het besef dat ge een Koning züt. het besef dat de Koning eens mens is als U Het besef dus. dat Uw leven belangrijk, noodzakelijk is voor de grote samenhang aller dingen indien gij bereid züt daaraan te bouwen alsof ge aan een tempel bouwt". Laat hem nu rusten Leg maar geen bloemen meer op zun graf Tolstoi zei eens dat het beter is zaden van goedheid te zaaien ln de harten der levenden dan bloemen te leggen op de graven der doden. REIN BROUWER.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1953 | | pagina 5