Christendom en Democratie hebben
een eigen wapen tot zelfbehoud
EN DE
DE
VOOR DE VROUW
Een Zoeklicht
v
WEKELIJKS BIJVOEGSEL VAN HET LEIDSCH DAGBLAD - ZATERDAG 26 SEPTEMBER 1953 - PAGINA 3
Het nieuws van Caux (II)
Het materialisme woekert in de harten
dergenen, die het zeggen te bestrijden
Het voorgaande artikel over het centrum van Morele Her
bewapening, Caux sur Montreux in Zwitserland, gaf een opper
vlakkige impressie van de eerste indruk. Thans wil ik de lezer
de eenvoudige ideologie, die aan de beweging voor Morele
Herbewapening ten grondslag ligt, uiteenzetten, teneinde aan
de hand daarvan te kunnen nagaan in hoeverre deze ideologie
practische waarde kan hebben voor de moderne mens en de
nationale en internationale samenleving van deze tijd. Daaruit
valt dan wellicht nader te verklaren, waarom zovelen uit alle
rangen, standen en rassen hun kennismaking met Caux
beschouwen als een herbegin van hun persoonlijk leven, een
mogelijkheid tot vernieuwing hunner eigen, locale maatschappij
en een kans tot hervorming der wereldsamenleving Vaak komt
dit enthousiasme de buitenstaander geheimzinnig voor doch
in wezen is er geen enkel spook
achtig mysterie aan deze ideologie
verbonden. Het is dus als een oer-
oude geijkte waarheid in een j
nieuw kleed gestoken.
IEDEREEN ERKENT HET.
Deze ontmoedigende schildering is
eigenlijk slechts een verzameling van
gemeenplaatsen, omdat ledereen weet
dat de situatie zó Is en men dagelijks
erkent hoe alles verkeerd gaat. Maar
de leuzen tot verbetering en oplos
sing zijn en blUven holle Irasen. Da
enthousiaste verklaringen van vast
besloten strijd vóór de democratie en
de Christelijke beschaving lijden
reeds schipbreuk ln de harten van
hen, die haar uiten.
Want zU zijn noch democraten,
noch christenen in de ware zin des
woords ln de praktyk hunner han
delingen. Democratische staten, die
bijdragen leveren ln de militaire
defensie tegen het communisme,
voeren ln hun eigen land en bun
eigen overzeese gebiedsdelen een
politiek van antl-democratlsche
rassendiscriminatie; lieden, die de
mond vol hebben over de noodzaak
tot slryd tegen de dictatoriale stel
sels, gedragen zich ln hun gezin of
hun partU "Is dictatoren van de
eerste rang. Arbeiders, die zeggen
te strijden voor gelijkberechtiging
der klassen en sociale rechtvaardig
heid. behandelen ln hun privéleven
hun medemensen zonder een spoor
van rechtvaardigheid of zin voor ge
lijkwaardigheid hunner naasten.
De ideologie van het materialisme
zit niet ln een regeringsstelsel, doch
in de ontwikkeling der wereldmaat
schappij, die steeds verder ls voortge
schreden in een gigantisch dwaal-
hof. waarin het werkelijk doel van
het menselijke leven uit het oog is
verloren.
Dit alles, lezer, kan u geen geheim
gebleven zijn. Praten wij niet dage
lijks met onze vrienden en kennissen
in deze zin? Betreuren wU dit niet
levendig, pretenderende dat wij zo
gaarne alles anders en beter zouden
willen zien? En waar stokt dan het
gesprek? Dóór, waar gli u de
CHRISTENDOM EN
DEMOCRATIE.
Het Christendom en de democratie,
veelvuldig naast en met elkaar ge
noemd in de tegenwoordige tijd als de
pijlers onzer beschaving en dc voor
waarden ener menswaardige maat
schappij, vinden een tegenhanger in
het dreigende materialisme, dat zich
ln verschillende vormen aandient,
doch in zijn strekking tamelijk gelijk
vormig van aard is. Nu het commu
nisme, gestoeld op een staatkundige
praktijk in Oost-Europa, door zijn mi
litaire en politieke uitrusting een dui
delijk waarneembaar gevaar voor
Christendom en democratie is gewor
den, heeft West-Europa zich teweer
proberen te stellen. De bedreiging
heeft een reactie te voorschijn geroe
pen, die de noodzaak tot verdediging
als urgent onderkent en op middelen
zint om de Juist wapenen te vinden
en te gebruiken.
Voorshands echter zijn wij niet ver
der gekomen dan een tamelijk zui
nige verdediging tegen het militaire
aspect van dat materialisme. De ideo
logie van het communisme heeft in
het Westen geen enkele, aan haar ge
waagde. ideologie tegenover zich ge
vonden.
Het is ccn algemene overtuiging,
ook bi] degenen, die zich actief Inspan
nen voor de organisatie van de Weste
lijke defensie, dat- een Ideologie als
het communisme niet met wapenen is
uit te roeien. Ideologieën zijn niet aan
grenzen of nationaliteiten gebonden.
ZU leven in de harten der mensen en
worden uitgedragen dwars door poli
tieke of politiële bestrydlngsmlddelen
heen. Het materialisme wortelt ln de
moderne mens De ontwikkeling der
maatschappelijke verhoudingen, de
steeds groter wordende complicaties op
economisch gebied, de vooruitgang van
techniek en industrialisatie, de ver
pakking van het geloof, dat zijn fac
toren, die de mens ln alle landen en
van alle rassen naar de materialisti
sche levensbeschouwing hebben ge
dwongen Het Christendom is bij velen
tot een etiket geworden. De praktijk
van zyn religie is de christenmens
schier onmogelijk gemaakt. De strijd
om het bestaan maakt hem tot een
oppervlakkig levend, naar eigenbelang
strevend, conventionele onoprechtheid
en hardheid als levensvoorwaarden
accepterend wezen, dat in de materie
zijn levensdoel meent te moeten zoe
ken en de elementaire beginselen van
zijn christelijk geloof slechts als theo
rie. niet als praktijk erkent. Hij be
treurt dagelUks het feit. dat zyn me
demensen hem zo slecht behandelen
en dat de gang van zaken in natio
naal en wereldbestel zo ontmoedi
gend is doch zoekt tevergeefs naar
een oplossing voor deze kwaal, die
over de ganse wereld blijkt voort te
woekeren en de Internationale tegen
stellingen opblaast tot vurige dreigin
gen. waaronder alle mensen in voort
durende angst en onzekerheid leven,
als woonden zij op de golvende bo
dem van een vulkanisch eiland ln het
heelal, en niet op de goede aarde met
haar grazige weiden en haar over
vloed van melk en honing.
Soms probeert men op ..hoog ni-
veautot een volledige oplossing voor
alle kwalen der wereld te komen.
Deze politieke onderhandelingen heb-
ben de traditie der mislukking sedert 1
onheugelijke tyden voortgezet. Zij 1
wekken ook geen verwachtingen meer.
doch hun aankondrglng wordt met
spot en pessimisme ontvangen. Hun
resultaat ts steeds ontmoedlgender.
Zij brengen slechts uitstel en ver- 1
schuivingen, compromissen en lap-
middelen. De volken blijven tegen-
over elkander staan en de beschu!-
öigingen tegen elkaar gaan onver- I
minderd voort. Talloze mensen wor-
den opgeofferd aan prestiges en ge-
lrjkhebbery. Het onrecht en de ln-
trige zijn erkende factoren geworden,
die wel door ledereen worden veroor-
deeld, doch tegeiyk als aanvaardbare
middelen worden toegepast.
Je zo prettig en gezellig vonden en
elkaar zo lief en zo mooi.
De boom en de bank luisterden
goedkeurend en ook wel afkeurend
Ze vonden het prachtig als er tot
slot misschien voor de „eeuwigheid"
een hart gekerfd werd.
Ze wisten uit lange ervaring, dat
niet alle harten tegen regen, sneeuw
en wind bestand zijn.
Maar ze maken er zich niet druk
meer over.
Er zyn lmi..ers Rcnoeg harten,
die nooit wegspoelen!
En de boom en de bank weten
haast van te voren, wie dat zyn.
■a tü er een nieuwe herfst op til ts,
|\l met regenvlagen en neerdwar-
V reiende blaren, met rood
bruine tinten en wazige nevels, met
gouden herfstdraden en een lich-
stil.
Want wie lief heeft of verdrietig
is kan dingen zeggen, waarover de
boom en de bank gaan nadenken
en dan willen ze graag helpen.
Maar ze kunnen niet veel méér
dan wat rust en beschutting
geven, wat al veel waard is
En daarom zyn ze altyd weer blij
als de mensen komen en zeggen
„Hier is 't goed. laten we even gaan
zitten".
HOEVELEN zaten hier al, hoe-
velen komen er nog?
Een eenzame plek als deze
bergt zoveel geheimen, dat bank en
boom er zich wel eens over ver
bazen
Wat hebben mensen elkaar toch
Foto Will Elselin, R)jkwl)k.
en verdrletelykheden mogen opvan
gen. waarmee de wandelaars tot hen
komen, omdat het hier zo rustig
en zo vredig is.
EN als de nacht gevallen is,
neemt de wind al die geheimen
met zich mee en verstrooit
als as.
Gelukkig maar. want niemand
anders dan de bank en de boom
hebben er iets mee te maken, al
zouden heel velen ze nóg zo graag
willen kennen!
Wiens geheimen krygen dc bank
en de boom morgen te horen?
Misschien wel van U
Maar maak nergens bezorgd
Maakt U alles eens extra
lekker
Het Voorlichtingsbureau van de
Voedingsraad meldt
Koken kan iedereen, maar goed en
lekker koken is een vak. dat geleerd
moet woidcn. Zó koken, dat de voe
dingswaarde zoveel mogelijk behouden
biyft en er weinig verloren gaat, kun
nen we uit artikeltjes en moderne
kookboeken leren, voor lekker koken is
ervaring ook een goede leermeester
Wat we verder nodig hebben. Is lief
de voor het vak. een beetje durf. ge
duld en zorg. Hoedt U voor haast by
de bereiding van de maaltijden, het
geen nu ook weer niet wil zeggen, dat
U urenlang In de keuken moet staan
om iets lekkers op tafel te kunnen
brengen. Misschien helpen de volgende
wenken U om de kookkunst beter en
gemakkeiyker te beoefenen.
Zet voor de koffie of thee niet meer
water op dan U nodig hebt.
Breng het aan de kook. maar laat
het niet doorkoken Spoel thee- en
koffiepot met heet water om. voor
schenkt. Sluit de tuit van de pot tydens
het opschenken en laten trekken af
met een propje papier dan biyft de
geur beter behouden Strooi door de
gemalen koffie een wzlnlg zout
Havermout, ook de vlugkokende
soort, ls lekkerker na 16 dan na 3 mi
nuten koken Hebt U er 's ochtends
niet veel tijd voor over, om de pap zo
lang te koken, zet de havermout dan
de avond tevoren in wat melk of water
te weken. HU is dan de volgende dag
vlugger gaar.
Kook melk in een pan met dikke
bodem. Is de melk in de pan overge-
schonken, zet hem dan niet meteen
op. maar laat hem eerst in die pan
tot rust komen. Hierdoor is de kans
op aanzetten kleiner Voorkom een dik
vel door af en toe in de melk te roeren
tydens het afkoelen.
Dompel het mes. waarmee U hard
gekookte eieren en harde boter of mar
garine gaat snUdcn even ln heet water
Hebt U last van „zwetende kaas",
wikkelt U dan het aangesneden stuk
kaas in het vervolg na gebruik in een
vochtig «niet nati dcckjé
Is de pindakaas brokkelig geworden?
Roer hem glad met een beetje slaolie
Is de erwten- of bonensoep niet dik
genoeg, doe er dan wat azUn by.
Wist U dat door toevoeging van azyn
aan het kookvocht \is steviger en
stoofvlees malser wordt?
Als U hnrde stukjes brood voor het
gehakt raspt of maalt verkrygt U ge
makkeiyker een geiykmatlg gehakt
mengsel dan wanneer U het brood
weekt. Bovendien loopt U niet de kans
dat het gehakt te nat wordt.
Wanneer U zelf vlees maait voor ge
hakt of vleeskoekjes, maal dan nk het
vlees het brood of de aardappelen door
de molen. Hiermee drukt U de vlees
restjes mee naar buiten en gaat weinig
of niet# ervan verloren.
Beschuitkruimels geven vaak een
mooiere kleur aan ovenschoteltjes en
ecnaneerde gerechten dan paneermeel
Boter en margarine ceven een
mooier-bruine Jus dan alleen vet. Ge
bruik deze vetsoorten vooral voor vlees
soorten. die mocillik mooie jus geven,
bijv. gehakt, gepaneerde lapjes. Ver
beter "de jus door gebruik van gebran-
C>j AAT U met z'n beidjes in de
herfst ook eens op dit bankje
zitten?
Deze bank en deze boom kunnen
U wel iets vertellen van de talloze
andere paartjes, die er elkaar hun
hartsgeheimen toevertrouwden.
Die bank en die boom zagen al
zóveel jaren de tijden wisselen: van
lente naar zomer, van zomer naar
herfst, van herfst naar winter.
En altijd kwamen er nieuwe
paartjes, die zeiden dat ze dit plek-
tende zon. kijken de bank en de
ooom tersluiks uit, wie nu het eer
ste by hen komt zitten.
Zijn ze jong en nog vol toekomst-
olannen?
Of zullen het een paar oudjes
syn, die wat stilte na de storm
zoeken?
De boom en de bank. die al zó
veel meemaakten, vragen het el
kaar. omdat ze nog altyd niet oud
genoeg zyn. om niet nieuwsgierig
te doen
veel te zeggen, dat anderen niet
weten mogen!
Ze horen alles, maar zwygen over
leder hartsgeheim.
Wat wordt het deze herfst?
Blij of treurig nieuws?
Ach: wit het ook zyn zal. boom
en bank wachten rustig af.
Ze weten, dat er in ieder seizoen
mensen zijn. die in een stil hoekje
iets moeten uitpraten
Daar zyn ze aan gewend
En dankbaar, dat zij de vreugden
Dit ls de vraag, die de Morele Her
bewapening degenen voorhoudt, dlo
willen weten wat zij voor een oplos
sing heeft uitgedokterd. Zy wijst de
mens op degene, die verantwoordeiyk
Is voor alles wat op de wereld ge
beurt. nameiyk de mens. Zij vraagt
hem of hy er prijs op stelt, christen
en democraat te worden genoemd. En
zij verzoekt hem te wallen nagaan,
of hy ln zyn dagelijkse leven, zyn be-
dryf. zyn familie, zUn land en zyn
doen en laten op internationaal ter
rein werkelijk handelt volgens de be
ginselen van het christendom en de
democratie.
LOGICA EN CONSEQUENTIE.
Morele Herbewapening is gebouwd
op de volstrekte logica en de vol
strekte consequentie. Zij zegt. dat een
democratische levensbeschouwing en
aen Christelijke religie zelf haar be
lijders de wapenen in handen heb
ben gegeven opi deze levensbeschou
wing en deze religie te verdedigen en
te behouden. Die wapenen ziin te vin
den in de volledige toepassing hunner
beginselen in consequente vorm en
zonder compromis. Geen enkele zaak
ter wereld ts met succes te verdedi
gen en te behouden. Die wapenen
zyn te vinden in de volledige toepas
sing hunner beginselen ln conse
quente vorm en zonder compromis.
Geen enkele zaak ter wereld is met
succes te verdedigen wanneer de ver
dedigers niet volstrekt in haar gelo
ven. Elke verdediging faalt, wanneer
zy gebruik maakt van middelen, die
in strijd zijn met datgene wat zij zelf
als principe leert.
Het materialisme, dat de grondslag
is van het gevaar waartegen dc Wes-
teiyke samenleving zich luidkeels
keert, woekert in die Westeiyke sa
menleving welig. Het woekert in de
harten dergenen, die zeggen het te
willen bestrijden. De eenvoudige aan
sporing tot zelfinkeer van ieder mens
afzonderiyk. tot gewetensonderzoek
en'eerlijke zelfcrltiek. is het geheim
van Morele Herbewapening, wanneer
men het althans een geheim wil noe
men. Zy verbindt daaraan de aan
sporing tot herstel van de gevonden
fout en tot het betere voornemen
Met deze eenvoudige formule opent
zy een uitzicht voor de mensen, zo
wel als voor de naties Zij geeft de
bedryfslelders, de staatslieden, de
priesters en allen, die geroepen zyn
tot lelden, een middel tot radicale
ommekeer door de verduidelitk: y a.o
het doel. waartoe zij geroepen 'On.
Het spreekt vanzelf, dat het Godsge
loof hierin de basis moet zijn. Wie in
God gelooft, zal zich moeten afvraeen
wat deze God van hem wil E n
samenleving, die zich Christ»:
noemt, zal zich moeten bezinnen op
de vraag, welk Goddelvk doel aan
deze samenleving gesteld ls.
STRENG.
De pioniers van Morele Herbewa
pening. die «Inds jaar en «lag deze
nieuwe en toch weer oeroude Ideo
logie volgen, hebben voor zichzelf
het uiterste aan consequentie ge
trokken, Zij hebben zich vier stren
ge. absolute maatstaven gesteld,
volgens welke zij willen leven en die
zü voorwaarde achten om volledig te
weten wat God van hen wil. Deze
maatstaven zyn: eerlijkheid, rein
heid, onzelfzuchtigheid en liefde.
Het ls voor degenen, die zich voor
het eerst realiseren, dat zy door de
wekroep van deze beweging getroficn
zyn en de wens in zich voelen op
komen. er gehoor aan te geven. mo?t-
lyk deze maatstaven te aanvaarden
ln hun uiterste consequentie. Wel we
ten zy intuïtief, dat er geen enkel
argument tegen ln te brengen is. be
halve dat van hun menselijke zwak
heid. De waarde en de gevolgen van
het leven volgens deze maatstaven
zijn voor hen duidelijk genoeg, want
zy hebben in hun christelijke leer
reeds dezelfde geboden ondubbelzin
nig opgelegd gekregen. De practische
waarde ervan is hun echter verborgen
gebleven en het ls Morele Herbewa
pening die tenminste een misschien
niet altijd geslaagde poging dott
om die practische waarde te be
wijzen.
Over de practyk van Morele
Herbewapening hoop ik u ln een vol
gend artikel mededelingen te doen,
waarby vooral de verhouding Oost-
West en die tussen Europa en Azië ter
sprake zal komen.
J. L.
r
OP DE BOEKENMARKT
Tweëerlei O]
H. J. van NljnattenDoffignies.
„De Dwarskop". C. A. J. van
Dlshoeck, Bussum z. j.
Mevrouw van NljnattenDoffign.es.
die geen onbekende is voor een aantal
lezers, geeft hier m een kloek boek
deel de geschiedenis van een Jonge
man Timon. buitenechtelyke zoon van
de bierbrouwer Donderwlnkel. wonen
de in een klein provinciestadje. Als de
moeder van Timon weduwe wordt,
huwt de inmiddels weduwnaar gewor
den heer Donderwmkel haar. zodat
Timon in het gezin Donderwmkel
met twee zoons en een dochter, wordt
opgenomen en het gedonder om zo te
zegeen niet van de winkel ls. Wat nog
toeneemt, wanneer na de dood van
vader Donderwinkel biykt, dat deze
Timon bij testament een kleine toe
lage heeft nagelaten en tevens zyn
drie andere kinderen heeft bevolen
Timon eens per jaar een tydlang in
hun huis op te nemen De boosaardig
heid druipt er dus aan alle kanten af.
De drie „echte" Donderwinkels zijn
bekrompen lieden, die hun wederhelf
ten plagen en Timon verachten Ti
mon veracht iedereen en blUkt hoe
kan het anders een begenad'cd
kunstenaar t« zyn. Ieder jaar gaat hij
Inderdaad logeren by zyn familie en
als iemand zou vragen, waarom in
's hemelsnaam, dan kan men daar al
leen kort. en bondig op antwoorden,
„om te pesten". Hieruit blijkt dat deze
heer Timon, evenals uit zivn haat te
gen zyn moeder, uit hetzelfde bekrom
pen hout is gesneden als de andere
Donderwinkels Gelukkig bestaat er
nog een gevoel dat liefde heet. Timon
en de oudste schoondochter, Janine,
vatten dat gevoel voor elkaar op Deze
schoondochter wordt ons ook al uitge
beeld als te goed voor haar omgevng
en wederom staan wy klaar met de
nuchtere vraag, waarom is ze dan met
die vervelende Gerrit getrouwd?
Hoe dan ook. zij wil niet weg van
haar kindje en blijft dus met een
droevig hart de clivia's verzorgen,
terwijl Timon gaat schilderen in het
zuiden. Na enige jaren vindt het lot
dat het welletjes is en laat Gerrit
sterven, zodat de lezer een „zij leef
den nog lang en gelukkig" in het
uitzicht krjjgt gesteld.
Edgar Millelholzer. „En welke
is onze zonde?" Em. Querido's
Uitgeversmü. Amsterdam 1953.
Veel merkwaard ïger en boeiender is
de roman van dc Engelse schryver
Mlttelholzer, ..Shadows move among
them".
In de oerwouden van Brits-Guyana
woont op een nederzetting aan een
rivier dominee Harmston met zyn ge
zin. bestaande uit zijn echtgenote en
vier kinderen. HU heeft het toezicht,
ln de praktyk echter de heerschappy,
de suiker, koffiestroop, soja. stukjes
gebakken ui of tomaat.
Zorg dat vis voor het bakken droog
ls. Laat de vis dus na het zouten goed
uitlekken en droog hem eventueel na
met een schone doek.
Wanneer niet ln één keer alle vis.
aardappelkoekjes, flensjes of drie-in-
de-pan kunt bakken, zorg dan tydens
het bakken steeds dat er geen korstjes
ln de pan achterbiyven Schraap ze
steeds los en neem ze er uit
Houd uien onder water by het
schoonmaken.
Maak groenten op een papier schoon
en gooi de afval ermee weg Werp geen
uienschillen ln de schlllenbak.
Gebruik Dw dunschilmesje niet al
leen voor aardappelen, maar ook ••ooi
koolraap. komkommer enz Hoe minder
U wegschilt, des te meer houdt U over!
Gebruik de stelen van seldery en
petersellecroen. nadat de blaadjes eraf
zyn geknipt, om aan groentesoep.
standigheid
over het neger- en Indianenreservaat.
Deze dominee nu heeft een geheel eigen
opvatting van het christelijk geloof en
van de Europese beschaving. Van deze
beide grondslagen van ons bestaan
heeft hy alleen de kern behouden en
alle. maar dan ook alle taboes" over
boord gegooid. Het resultaat is won-
derbaariyk. Hier leeft een groep men
sen, wie de gangbare conventies en de
christeltike moraal totaal niets zeggen.
Gepreekt wordt er niet en over zonde
o. vertaler van de titell niet ge
sproken. Wel echter zyn alle vormen
van kunst gemeengoed, zodat kinderen
zowel als gTote mensen klassieke ver
zen citeren en Beethoven fluiten, zoals
wy hier de nieuwste shlager horen.
Ieder kind is volkomen op de hoogte
van alle levensfeiten, gewend naakte
mensen te zien en geoefend ln discipli
ne, zodat Inhibities niet voorkomen.
Vergrypen tegen de gemeenschap wor
den hard. maar rechtvaardig door die
gemeenschap gestraft Ieder heeft zijn
taak en men spreekt gewooniyk fn ver
dichtsels, die echter ook door de ande
ren begrepen worden.
In deze door de schrijver zeer aan
vaardbaar gemaakte gemeenschap
arriveert een neef. een Jonge Engels
man. die een zenuwstoring heeft. Daar
iedereen echter altyd de dlneen by hun
naam noemt cn het gezelschap vla
deze goedhartigheid een goede kijk op
de menseiyke ziel gekregen heeft, ver
keert deze jonge man eigenlyk in een
staat van voortdurende psycho-analyse,
doorspekt met tropische spookverhalen
vooral de jongste dochter Olivia gaat
met de geesten van de gestorvenen om
of het haar naaste familie ls zodat
hy via deze hardhandige therapie snel
geneest van zyn dwangvoorstellingen
en zijn verbiyf permanent maakt door
met de oudste dochter Mabel te trou
wen.
Het merkwaardige van dit boek I* In
de eerste plaats de indringende still
met zijn wonderlijke, maar bijrondcr
effectieve beelden. In de tweede
plaats is deze roman vrij van iedere
levensbeschouwelijke opdringerigheid
het is een verhaal en anders niet.
hoewel natuurlijk een ieder vrij Is er
zijn theorieën tegenover te stellen.
Men krijgt soms zelfs de Indruk, dat
de schrijver het zelf niet helemaal
au sérleuv neemt. En In de derde
plaats is het een boeiende evocatie
van de tropen en van het oerwoud,
dat als een onontkoombaar fluïdum
iedereen en alles doortrekt.
Het Nederlands van de vertaler doet
soms tameiyk Engels aan en hij kon
ook beter geen wit dasje uit de smoking
van een correcte Engelsman laten val
len.
Al met al echter een boek om zich
zeer zeker in te verdiepen.
CLARA EGGINK.
vleesbouillon en visnat extra geur te
verlenen of snyd ze fyn en mene ze
door de sla.
EN OM MET DE NAGERECHTEN
TE EINDIGEN:
Wanneer U eerst het puddingpoeder
aangemengd hebt en daarna de meiic
aan de kook bracht, roer het pa^ie
dan weer even door. voordat U de me's
er mee bindt en maak het vooral zo
dun. dat het gemakkehjk uitgegoten
kan worden.
Bestrooi de vla met een laagje sui
ker terwyl hy nog warm is en doe hem
pas over in de vlaschaal wanneer hy
zover afgekoeld ls dat er geen vel meer
op komt.
Laat gesuikerde vruchten uitlekken
voordat U ze met vla bedekt, leg de
koekjes op het laatst er op en eet
smakelyk.