HONGERSNOOD SIERRA LEONE OVER EEN ITALIAANSE HEILIGE behoort in tot het verleden Een tabakspijp en een stukje zeep WEKELIJKS BIJVOEGSEL van het LEIDSCII DAGBLAD - ZATERDAG 16 MEI 191 Pagina IS een reis naar de maan. dwars door de duizelingwekkende ruimte van het heelal fantasie een boeiend maar onwezenlijk verhaal, zoals Jules Verne jaren geleden schreef? U weet beter In alle ernst en met wetenschappelijke nauwkeu- righc.d worden thans plannen voor „ruimte-vaart'' ontworpen Zullen wij ongeïnteresseerd de schouders ophalen of wijse.ijk onze wijze, bedaentzame hoofden schud den' Als U mijn persoonlijke ant woord weten wil. zeg ;k. „Neen. aan een dexfdUke „ongelovigheid" doe ik beslist met mee Als mens niet: De technische mogelijkheden aan deze tijd laten mij nu eenmaal niet los. ook al ben ik helaas» op die terreinen een nMagen jNkf. Ook als Christen niet De Bijbel schildert niet voor niets een toe komstbeeld. dat onze hoogste wen sen en verwachtingen vele malen overtreft". De schrijver van het laatste Bn- belboek ziet ook geen grens tussen hemel en aarde. Zon maan. ster ren enerzijds en zee. land. iterren. mensen anderzijds hoe ver zij, voor ons besef, uiteen liggen worden omspannen door de heer schappij van Jezus Christus Hij kent geen afstanden Niet te melen ravijnen van eeuwen, :n de wereldgeschiedenis, maar eveneens van de aardse tud tot Gods eeuwig heid, worden door Hem overbrugd. Hij staat zo te zeggen midden in het heelal, als de rechtmatige ko ning van onze kie ne aarde èn van de totale schepping, in haar volle lengte, breedte en diepte. Komen wij misschien langs deze ongewone weg iets dichter bij de betekenis van het feest, dat eer gisteren op de kalender werd ver meld: „Hemelvaart"? Het verhaal, dat de achtergrond van deze gedenkdag vormt, wekt nog eerder onze twijfel dan de boe ken van Jules Verne en de Jongste plannen voor ruimtevaart. Hoe kun je in 1953 toch in vredesnaam gelóven in een dergelijke primi tieve. naïeve voorstelling' Een mens goed. een bijzonder mens Jezus Christus stijgt, zonder technische hulpmiddelen, ten he mel! Zulke verhalen behoren tot d? wereld van legenden en vrome fantasieën. De verstandelijke bezwaren en de inderdaad zeer sterke argumenten tegen het .geloof' in Christus' „Hemelvaart", wil ik zeker met ba gatelliseren of wegpraten Dan zou ik tegen mijn eigen gemoed en ge weten in moeten spreken Bij mijzelf is minstens zoveel weerstand ten aanz.en van dit eeuwenoude Hemelvaarts-geloof" als bij en bij talloze anderen Christenen en met-Christenen. De tud is voorgoed voorbij die e - d3t wij el kaar op gezag van Bijbel'.eks'ei kerkelijke geloofsformules kunnen overtuigen Dit brengt geen ze kerheid'' in de diepe geestelijke be tekenis Opzettelijke verded.ging wekt steeds en terecht! de-- te sterker weerstanden. Ook by mijzelf. Het is ontoelaatbaar vooral :n een „bezinning" dat de een zijn bepaalde overtuiging de ander, van buitenaf, zou „aanpreken" of „op leggen". Juist het tegenovergestelde is be doeld: gezamenlijk, met volledig respect voor eikaars opvattingen, luisteren, zodat van binnenuit san- dacht ontstaat voor de vreemde, onwezenlijke en duizelingwekkende .ruimte", waarin de Bijbel ons wil trekken. Daarom waag ik het, openlijk, ln het bijzijn van een wijde en. naar ik hoop. kritische lezers kring. te overwegen: „Als de „dro men" over ruimtevaart in nnjn tijd voor verwezenlijking vatbaar zijn. waarom zou ik de beschrijving van Christus' hemelvaart en dc aan kondiging van Zijn heerschappij over zon. maan. sterren, mensen, zeeën, landen, geschiedenis, eeuwig heid. goed en kwaad dood en le ven. van de hand wijzen? P. L. SCHOONHEIM, Predikant voor het Bijzonder Kerkewerk van de Herv. Ge meente te Leiden. Hoge Rijndijk 14a. Dank zij de georganiseerde rijstcultuur verd in rijst-akkerland. Het njstproef- slation tc ROkoepr onderzoekt voort durend alle mogelijkheden en pro beert betere bebouwingsmethoden in gang tc doen vinden. STRIJD TEGEN CONSERVATISME Alleen reeds dank zij zaad-verbete ring is de opbrengst van het rijstgewas in Sierra Leone de laatste tijd met 10'r gestegen' Nu is de boer als elders ter wereld ook in West- Afnka een behoudend mens. die als regel slechts met moeite tot „nieuwe dingen" te brengen is. maar toch ko men de „nieuwigheden" er geleidelijk is Trouwens, wart dit nigt het geval, dan zou het land <W>k nu nog met een jaarlijkse hongerperiode te worstelen hebben Al te voortvarend mogen de blanke adviseurs echter niet zijn. want er is veel in de Afrikaanse landbouw- gebruiken, dat op het eerste gezicht reemd of „ouderwets" aandoet, maar dat bij nader onderzoek blijkt, degelijk gefundeeid te zijn in de eisen van bodem, klimaat, vegetatie onkruid en wat dies meer zij Zo heeft men er van afgezien, de moerassige oeverlan den naar Nederlandse trans ln te pol deren. omdat de diep in de modder stekende mangrovewortelresten giftige sloffen afscheiden, die slechts onscha delijk gemaakt worden, als zij zo nu en dan overstroomd worden met zout of brak water. MOBIELE OOGSTCOLONNES De rijst kan tegenwoordig machinaal worden gepeld in een nieuwe rijstpel molen. maar de oogst geschiedt nog geheel met de hand. Dan komt de boer knechts tekort en neemt hij door' het land trekkende troepen „rijstmaaiers in dienst. Zo n troepje gespierde kerels noemt zich een „compagnie". Zingend trekken zij van hoeve tot hoeve, van akker tot akker. Dag in dag uit oogsten zij de rijst. Ik zag de mannen van de Noerilanati Compagnie aan de arbeid bij het dorp R'Osint. Het w-as een lust, he'n gade te slaan en in hun spoor kwamen de vrouwen, die de WOORD VAN BEZINNING RUIMTE-VAART Het lezen der rijstaren geschiedt in Siero Leone door vrouwen Hier heeft de rijstpelmolen nog niet zi/n intrede gedaan. Het dorsen geschiedt met stokken en met de blote voeten. Compagnie" begeleidden, om aren te lezen. Deze forse, nijvere, donkere mannen bestreden de honger in hun land.... en zij wisten het. Ook de vrouwen wisten het en zij lachten, toen ik met ze sprak „Buik niet meer spreek", hoorde ik, „buik niet rammel, tevreden goed tevreden'" En ik lachte ook, uit pure dankbaarheid dat Sierra Leone thans van zijn jaarlijkse hongergesel is verlost. (Nadruk verboden) Prins Charles wocht, opgewekt lachend, totdat zi/n moeder en zi/n zusje, Koningin Elizabeth en Prinses Anne een plaatsje hebben gevonden in de tuin van Balmoral Castle, waar hij hen zal fotogrofern. Juli en Augustus plachten de „hon- germaanden" te zijn in Sierra Leone (Brits-West-Afrika). De mensen waren daaiaan gewend. „Onvermydelijk luidde het antwoord, als ik zo'n don kere en gespierde Afrikaan in Freetown vroeg, waarom er te weinig te eten was voor zijn vrouw, zijn kinderen en hem. „Onvermijdelijk!" Thans is aan die jaarlijkse hongers nood. aan dat „onvermijdelijke" tekort aan voedsel een einde gekomen. Rijst was het wapen, dat de overheid koos om de honger te bestrijden. Rijst, ar beid en vertrouwen slaagden er geza menlijk in om aan die vreselijke plaag een halt toe te roepen. Er is geen hon ger meer in Sierre Leone. Het klinkt simpel, maar weet U. wat het zeggen wil. honger te hebben? Misschien her inneren zij. die in Westelijk Nederland de „Hongerwinter 1944-45" doormaak ten, zich nog, wat het zeggen wil! De hoofdverkeersader van Sierra Leone is sedert de Portugezen om streeks 1470 ter Westkust van dit ge bied verschenen, de Grote Scarcies Rivier geweest. Zij is het nog Nog ziet men op die prachtige tropische rivier de inheemse zeilboten, die sterk doen denken aan de schepen, die eens de Portugezen van Lissabon naar West- Afnka brachten. Langzamerhand be ginnen moderne motorboten de plaats van die zeilscheepjes in te nemen, maar de Grote Scarcies Rivier is de slag ader des lands gebleven, ook al zijn er dan in de loop der laatste 15 jaar we gen aangelegd van de oeverlanden naar Freetow n. Ja. men kan zeggen, dat het aan het bestaan van de Scarcies tc danken is. dat het vraagstuk van de bestrijding der hongersnoden eigenlijk kon wor den opgelost. Want in zijn moerassige oeverlanden, vroeger geheel, thans nog maar ten dele met mangroves be groeid. vond men prachtige rijstbouw- grond. Zo werd de Scarcies van ver keersader tevens tot rijstbrenger, tot een zegen voor de hongerende Afrika nen. Het zou zelfs kunnen zijn. dat over enige jaren Sierra Leone meer rijst verbouwt dan het land voor eigen gebruik nodig heeft. Dan wordt Free town rijstuitvoerhaven, dan kan de Scjrcies-rijst helpen om elders vooral in Azië in de rijst-etende landen de voedseltekorten te bestrij den. Men bedenke, voor meer dan een kwart van de totale wereldbevolking is rijst het hoofdvoedsel! En er zijn veel ..rijst-cónsumenten", die ieder jaar te kampen hebben met hongers nood, langer van duur en heviger dan men hem vroeger in Sierra Leone VERNIETIGINGSSLAG TEGEN EEN HEIRLEGER VAN MANGROVES Het was vroeger zo. en het is nu nog zo. dat ik. als ik in Sierra Leone hoor. dat iemand zegt. honger te hebben. weet: „O, die man heeft zeker twee dagen lang geen rijst geproefd, wat hij verder ook gegeten mag hebben!" En dan heb ik altijd gelijk ook. Dat merk ik aan de glimlach van mijn donkere vrienden, als ik het zeg. Daarom was het antwoord op de vraag: Hoe be strijden we de hongersnoden', in de grond der zaak heel eenvoudig. Eén woordje maar. Rijst. De deskundigen namen de rijstvel den der bevolking in de hoger gelegen streken in ogenschouw. Hier is c*"-n Meer dan 50.000 acres moerasland werden geschikt gemaakt voor de rijstbouw. Thans zUn zU in produc tie. De apen. papegaaien en andere bosdieren sneuvelden of zochten elders een goed heenkomen, maar de honger was ook verdwenen. Het werd ook hoogste tijd, dat zulks gebeurde, want de bevolkingstoename in Sierra Leone (en andere West-Afri- kaanse gebieden i maakt het voedsel- vruagstuk tot een zeer belangrijk en noemenswaardige vergroting \an de rijstopbrengst te bereiken, luidde hun oordeel Toen lieten zij hun oog gaan over de oeverlanden van de Grote Scarcies Rivier. Troepen apen en fel gekleurde papegaaien vlogen ver schrikt op, toen zij bemerkten, waar toe tie beschouwing van hun domein leidde, namelijk tot een vernietigings slag tegen de moerasbossen langs de oevers, tot een niets ontziend optreden tegen de mangroves. moeilijk oplosbaar probleem. Hier komt bij, dat door de technische, maatschappelijke en politieke ontwik keling der laatste 15 jaar de levens- eisen der mensen in die zon-donr- gloeide gebieden gestegen zijn. Over een afstand van bijna 35 km. langs de Scarcies zijn de moerasbossen gerooid. Er werd rijst gezaaid en de resultaten waren zo goed, dat eerlang opnieuw tientallen vierkante kilometers moe ras-oerwoud zullen worden omgeto Onze pijpen groeien in Zuid-Calabrië (Van onze Romeinse correspondent) Voor ons, Romeinse Nederlanders, is het een hele onderneming eens „naar huis" te gaan. Rome ls ver weg. om dat Italië zulk een langgerekt land ls. Heeft men eenmaal Turijn of Milaan bereikt, dan is men feitelijk al half weg. Maarvan Italiaans stand punt bezien, is Rome allerminst het Zuiden en zelfs Napels is dat nog met t«n volle. Dat ook Europa nog afstan den kent. wordt men eerst gewaar als men naar het werkelijke Zuiden. Ca- labrië of Sicilië, reist. De afstand RomeReggio Calabria 688 K M I is slechts weinig meer dan RomeMi laan en de sneltrein doet er maar tien uur over en toch is het een tocht waar men tegenop ziet. Ben der oorzaken ls, dat men, een maal Napels voorbij, nergens meer de reis onderbreken kan: een treinrit van aoht uur door het aan natuurschoon rijkste deel van Italië, doch zondei enige plaats, die een behoorlijk hotel rijk is. Trots de waarschuwingen van Italiaanse vrienden hebben wij de reis toch willen onderbreken en wij hebben er zeker geen spijt van, Halfweg Na pels—Reggio Hg» het stadje Paula, na Salerno de belangrijkste plaats op dit lange traject. SINT FRANCISCUS VAN PAl'LA Behalve door zijn ongehoord pitto reske ligging op een terras, tweehon derd nieter boven de rotsige zeekust, is Paula belangrijk omdat daar de grootste heilige van Zuid-Italië gebo ren werd en er een heiligdom is. dat jaarlijks door duizenden pelgrims woidt bezocht. Sint Franciscus van Paula, in het Nooiden minder bekend dan zijn naam genoot van Assisi. is de oprichter van de bedelorde der Frati Minimi, waar van de leden strikt vegetarisch leven, ruim tweehonderd dagen per jaar vol ledig vasten en zich wijden aan de zorg voor armen en ongclukkigen. Franciscus zelf. die ruim negentig jaar oud is geworden (141615071 leef de van zijn twaalfde jaar af in een grot boven het stadje, tot hij in 1483, ontboden door koning Lodewijk XI, naar Frankrijk ging, waar hij stiei'f Mnn zou verwachten dat een stad. die aan een zo vermaard heilige het leven heeft neschonken. althans behoorlijk onderdak zou kunnen bieden aan pel grims en bezoekers. Doch de hotels, hetKeizerlijk hotel'', de 'ko ningin van Italië" en .De wederge boorte'' zijn drie uiterst primitieve herbergen. ACTIEVE V.V.V. GEVRAAGD En loch zou dit mooi gelegen plaatsje, rijk aan oud stedesehoon. met een groots heiligdom, gebouwd op een soort brug boven een diep ravyn. zodat onder kerk en klooster een waterval schuimt, wel degelijk vreemdelingen kunnen trekken. De geest van de Heilige Franciscus ls er geUlasen cn die geest ls ontegenzeg- HET WONDER VAN MICHELINO Een der meest bekende ls het won der van de steenbakkersoven: de hei lige was een dierenvriend en hield in zun grot. bij wijze van gezelschap, een mooi geitebokje. Mlchebno. waaraan hu zeer gehecht was. Op zekere dag hadden de arbeiders van een steen bakkerij het bokje gegrepen, geslacht en opgegeten. Toen de heilige, die ge neeskrachtige kruiden was gaan zoe ken. terugkeerde, riep hij Miohelino: maar Miehehno liet zioh niet zien Hij zocht ln en rondom de grot. maar geen Miohelino. Tenslotte vroeg in, aan 'n paar steenbakkers of zij Miche- lino niet hadden gezien. Hun antwoord was ontwijkend en. de heilige begreep, dat ?r lets was gebeurd Hij sloeg een kruisteken en ziet. de in het gras weg geworpen beentjes, voegden zich weer samen en keerden terug in de steen oven. waarin het bokje gebakken was. Het vlees hechtte zich opnieuw aan de afgekloven botten en dartelend sprong Michellno uit de steenoven te voorschijn Mocht u het niet gelo ven. de oven is nog steeds te zien. Een echt Zuidelijke heilige, wiens aan doenlijk naïeve legenden ook door de meest vooruitstrevende intellectueel worden onderstreept met een „Maar dat is geschiedenis"'. Meer dan vol doende om ons te verzoenen met het mooie stadje en het primitieve onder dak. WAAR DE TABAKSPIJPEN GROEIEN Zuid-Italië heeft verrassingen bij elke stap die men doet. Wist u bijv. dat d» houten pup die u ln Neder land rookt die mooie .echt Engelse" of „ech: Amerikaanse" houten pijp. vrij wel stellig uit Calabrlë afkomstig ls' Op het ongenaakbaar rotsgebergte, de A'prcmontc, de uiterste punt van de laars, groeit de heidestruik, dank zij het droge zonnige klimaat en de kou de winters, beter dan waar ook ter wereld De wortels, die honderd kilo en nicer wegen, worden uitgegraven en uit dat harde, gave wortelhout maakt men dc pijpen, die in Engeland. Amerika en Nederland worden afge werkt en onder namen die ieder ro ker kent. aan de markt worden ge bracht. De fabriek die aan honderden Calabrezen werk en brood verschaft, heeft opdrachten voor milhoenen pij pen per jaar Nedeiland is een van de goede afnemers. Pijpen zijn een mannelijk onderwerp maar er ls ook wel iets voor onze le zeressen In de naaste omgeving der stad Reggio. Ls de enige streek ter wereld, waar de bcrgamntbooni wil tieren. De bergamot komt ln het wild niet voor en is een hybride-plant, ver want aan sinaasappel en citroen, doch de vrucht wordt, althans vers, niet ge geten Haar waarde schuilt in de schil Uit 1500 bergamotappels perst men een kilo bergamotessence en de waarde daarvan bedraagt enige duizenden gul dens. Zonder bergamot is het onmoge lijk goede parfums te maken. Van "de simpele eau-de-Cologne tot de meest verfijnde en dure parfums, alle bevat ten zij een kleine hoeveelheid bergv- motessence, dat dus een der belangrijk ste uitvoerartikelen is van C.alab-'e 'n artikel dat ln de Italiaanse handels balans voor enkele mil'ia'den meetelt. De zuidpunt van Calabrié Ls het land van kost-bare essences, niet allen bit tere sinaasappel merolien en andere gewone vnichten, aan de sinaasappel verwant, maar ook uit bloemen gedis tilleerde etherische olieën Eer klein gebied levert meer dan de heft van a'.le in Italic voor de parfumindustrie gekweekte bloemen. Hier efo?it de edeljasmijn (de helft van de wereldproductie', cie dc meest kostbare van alle etherische oueèn voortbrengt. Dit ls e?n geurige, maar ook een interessante cultuur, die aan duizenden, vooral vrouwen, werk ver schaft in de maanden, waarin de bloempjes een voor een moeten vv orden geplukt. Het zyn kleine bloempjes cn men heeft er vierhonderd k lo van no dig om éen kilo essence te w.nnen De prijs is naar verhouding te winnen, De 500 000 lire peg kilo Het is een es-?ice. waarvan men e*n klein? hoeveelheid toevoegt aan de beste parfumerieën Het product wordt natuurlijk voor het grootste deel uitgevoerd, vooraj naar Frankrijk, dat aan de Zuidku-t ook wel de jasmynstruik kweekt, doch door het minder gunst'ce kllma-t m t veel hoger kosten en geringer succes. Tuberosen rozen geraniums minosa, lavendel en andere geurige bloemen geven werk en welstand aan deze ge zegende kuststrook. Een rijkslaborato rium te Rezgio, gespecialiseerd in de studie van essences en etherische ollcen zorgt er voor dat het product oii hoo? peil bliift Italic zelf vervaardigt u t- rie parfums, maar h?t overcrop deel oer essences wordt toch ultvevce-d en geloven niet ab-olute zekerheid tc kunnen zeggen dat er onder onze le zeressen niet één Ls. die niet een heel klein stukje Italië in de vorm van wat geur, in haar huis heeft! Scylla. aan de l<ust van Zuid- Calabrie.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1953 | | pagina 5