VAN GOGH HERMAN VAN DER HORST Hij wilde zijn: „Het brood des levens!' Hü V, FILMDE OPNIEUW OP ZEE Hoe twee veldwachters fietsen leerden WEKELIJKS BIJVOEGSEL van het LEIDSCII DAGBLAD - ZATERDAG 28 MAART 1953 - Pagina 3 BEWOGEN LEVEN (XIII) 100 JAAR GELEDEN WERD GEBOREN ij ging naar Parijs, waar hij het impression- nisme leerde kennen. Hij ging verder naar het Zuiden, waar de jubel van het licht nog sterker was. In Arles sloeg hij zijn tenten op. Daar, in de brandende zonnehitte schilderde hij als een beze tene. Hij had het bereikt. Wat hem jarenlang vaag voor ogen had gezweefd, zag hij nu duidelijk voor zich. Nu kon hij het licht zélf schilderen Het licht, dat zich verloor in het groene gras, in de bloeiende boomgaarden, dat straalde uit de goudgele zonne bloemen. Alles leefde, alles bewoog! Op zijn doeken liet hij de olijfbomen zichtbaar groeien uit de grond, terwijl de lucht erom trilde. Hij was geladen, zoals zijn doeken geladen waren. Hij was opeens de grote worstelaar geworden, de man die onder een van hitte zinderende hemel het koren zicht. Hij schilderde deze zichter, te midden van de nog op wortel staande rijpe oogst. De groene zichter was zo klein, zijn worsteling met het rijpe, doodrijpe, weerbarstig warrelende koren was co groot. Een goudgele zon uit een groenige hemel bescheen dit tafereel van de eenzame maaier die geen tijd had om zijn dorst te lessen, die geen tijd had om zich te beschermen tegen de felle zonne steek. Op de horizon stond immers al de grote maaier die hém weldra zou maaien. Voordat die kwam zou hij zijn oogst geboren moeten hebben. Er was geen tijd meer voor andere dingen In een razend tempo schilderde hij. Slechts enkele uren van dc nacht besteedde hij aan rust in het Rele huis. Ja, hg had zijn kamer geel geschilderd; dat verbeeldde im mers het zonnelicht! Gauguin kwam bij hem. Samen wilden ze het volbren gen; géén van tweeën begreep, dat men geen twee werel den vlak naast elkaar kan laten wentelen Toen het te laat was begrepen ze het pas. Vincent was in die dagen al overspannen. Gauguin ook. Gauguin schil dert Vincent. En Vincent, zijn eigen portret ziende, roept smartelijk uit: .,Zo zou ik er uit zien als ik gek was." Is het wonder dat hij dit portret verdringen wil? Gauguin heeft hem in de spiegel laten kijken, niet In de gewone spiegel, in de subjectieve spiegel van Gauguin zélf. Gauguin ziet hem gekGauguin wil hem gek maken! Vincent neemt een scheermes, wil Gauguin ermee te lijf. doch als hij tot bezinning komt, schrikt hij. Dat was zijn bedoeling toch niet! Hij is diep beschaamd en verwondt daarna Zijn oor. Deze vlaag van overspanning, van ontoerekenbaarheid, wordt hem noodlottig. Er is bloed gevloeid. Ofschoon Vin cent nooit een vlieg heeft kwaad gedaan, en in de laatste tragedie alleen maar zichzelf schade heeft berokkend, ver zamelt men handtekeningen om hem in het gesticht te krijgen dreigende ilonderliicht op. Een lucht die de grote maaier in zich verbergt waartegen niemand zich verzetten kan. De grote maaier zendt zün boden reeds vooruit: tientallen zwarte kraaien roeien somber en dreigend over de goud gele velden. 7,yn ogen zien dat zijn penseel een weg het koren injaagt, die zich verliest by de horizon. Theo is In moeiiykheden. Van hem. Vincent is nog zo goed als niets verkocht. Staat hij zijn eigen doeken in de weg? Vinden de mensen zijn doeken gek omdat ze heni gek vinden? Zal zyn werk er onder lyden als hü eensJaals hü tóch eens krankzinnig wordt? Hij heeft er schoon genoeg van. Hü moet weg. Anders zal het nog verkeerd met hem gaan. Mensen zgn zo vreemd. Als hy weg is, zal zgn werk enorm gaan winnen aan kracht. Weldra gaat h'ü met een revolver de velden inom kraaien te schieten. Hij schiet zichzelf, niet door het hart, niet door het hoofd, maar in de buik. Hij is nog alleen naar zgn hotel gelopen. De mensen schrokken toen ze hem zagen. Het drama had zich voltrokken, nu kon hy rustig sterven. Na ,,'t Schot is te boord" en „Houwe Zo" „ZE VAREN NIET OM TE LEVEN, MAAR LEVEN OM TE VAREN" De mennen, die onder gezag van schipper Cor van der Leek de équipage vormen van de stoomtrwler Tzonne IJM I hebben een veertien dagen geleden met meer dan gewone belangstelling gekeken, toen die walgast, die met hen een reisje naar de visserij zou maken, aan de haven arriveerde. Als een echte zeeman een forse plunjezak torsend is hij aan boord gestapt en hier en daar werd natuurlijk een smalende opmerking gemaakt over die ..prenter" die zijn grote kuif in de wind liet spelen, en die een wonderlijke mengelmoes van apparaten, lampen en snoeren aan boord liet brengen. Herman van der Horst ging met de Tzonne mee, vergezeld van de heer De Vries, direct en spontaan door Radio-Holland afge staan om te assisteren voor het technische gedeelte. Het werd een reis om opnamen te maken voor de film over de trawlvisserij, in navolging van „Het schot is te boord" (over de haringvisserij) aan hem opgedragen door het bedrijfschap voor visserijproducten en het voorlichtingsbureau van de voedingsraad, afd. vis. De reis is alweer achter de rug en tijdens een genoege- HJke bijeenkomst in het nieuwe kantoor van het voor lichtingsbureau heeft v d. Horst wat van zijn rels-er- varingen verteld. Maar wat hij over de trawlvisserij wil vertellen, zal hü straks met zijn film doen. een rolprent van circa 20 minuten, die waarschijniyk in September of October zijn première zal beleven en die bedoeld ls om ook in het gewone bioscoop- programma te gaan draaien. Het ligt voorts in de bedoe ling ook een Engelse, een Duitse en een Franse versie te laten uitkomen. Gezicht op Auvers-sur-Oise Juli 1890 „Prenter" werd getapt varensgezel Herman van der Horst heeft het met schipper Cor van der Leek en zijn man nen in die twaalf (Jagen op zee best kunnen vinden Een beste schipper, zegt hü. bU wie je je aan boord niet msg scheren, maar dat geef: dan ook prima ruige koppen Een beste bemanning, men sen die nooit kankerden over al die apparatuur, die hen bij het werk zo heerlijk :n de weg stond En een extra pluim voor machinist Karei Tromp, die eike gewenste aansluiting leverde en net zoveel stroom wist te produ ceren als de cineast nodig had En dat was soms geen klein beetje! Etteiyke keren hebben de mannen vaak een handeling over moeten doen en nog eens over moeien doen, karakteristieke uitroe pen laten klinken, zoals zij alleen tydens het werk spon taan en met de juiste into natie worden gelanceerd Ze repeteerden en acteerden met veel enthousiasme en zo kreeg v. d. Horst de opna men die hy wenste. Storm liet verstek gaan Niet alle. Want voor storm was hy uitgegaan en die ls er niet veel geweest De dag na het vertrek, op de u:t- stoom. was er wel wat wild water te filmen en zoals de cineast het zei: Ik zal maar oneerbiedig zeggen, die slm- gerbak slingerde vaak nog erger dan ik graag wilde. Maar toen was er van- vis serij nog geen sprake. De vijfde dag. toen het schip wel aan het vissen was, kwam er weer windkracht 7 Herman v. d. Horst stond onder de brug bij de winch te filmen en hü was daar een kwartiertje mee bezig, toen een overslaande zee het com pendium van zjjn camera wegsloeg En als er toen met die Katwjjker Joop geweest was, dan was ook. het filter in de zee verdwenen. Nu rol de dat uit het compend.um vandaan en met een indruk wekkende snoeksprong w :st Joop althans dat filter nog te redden. Tot 's nachts 3 u heeft de gehele bemanning geassisteerd bij het solderen van een nieuw compendium. Maar toen dat k aar was. was de storm voorby Een jaar geleden .maakte v. d. Horst zjjn eerste opna men op zee aan boord van de Claes Compaen IJM 41. op een reis naar de Barends- zee Toen werd grote vis ge vangen, maar stormen deed het al 3 weken niet en als er nog eens een beetje wind stond, lag de Claes als een bak in het water Slingeren deed hy voor geen cent En nou met de Tzonne wilde hy natuurlijk ook grote vissen hebben. Dat spreekt duide lijker tot de verbeelding En deze keer was het haast al lemaal haring en makreel.. Toch is v. d. Horst niet ontevreden over het resul taat van deze reis Met de opnamen van de vorige reis en de talloze opnamen aan het strand heeft hij naar schatting zeker 90 van zitn film-materiaal by el- elkaar. Hy gaat nu eerst eens sorteren, wat deze reis hem opgeleverd heeft en daarvan zal het afhangen of nog een volgende reis nodig ls of niet. De kans ls echter groot, dat juist voor het be reiken van een climax nog een stormreis modig zal zUn. Naam nog ih de doeken Vraag aan v. d. Horst hoe deze film over de trawlvis serij zal gaan heten. Met een raadselachtig lachje kgkt hy Je aan en je denkt, dat hy voor de aandrang zal bezwe ken. Maar dan komt het antwoord: De naam koeste ren de heer Kolkman en ik nog voor onszelf Hij moet mg goedgekeurd worden. Maar je mag wel weten, dat hil zo kort is als ..Houën 7. i" En daarmee blijft al thans dit waas van geheim zinnigheid over deze film hangen Want het scenario wil hy in grote trekken wel vertel len Er epeelt een echte IJmuidense jongen in (het was niet eemakkeiyk om daarvo ooedrdeg en en daarvoor de goede te vin den i. dse zwerft door de hal len en langs de havens, die mee wil naar zee. maar af gebekt wordt door de vissers, d-,e dat broekie met mee wil len nemen. Het is nameiyk in deze film niet alleen, zoals in „Het schot is te boord" be gonnen om de uitbeelding van een bepaalde vorm van visserij. De vakbekwaamheid van de vissers, hun intuïtie, hun leven en wonen aan boord, hoe hard er gewerkt moet worden, hoe gehard deze kerels zün. Dit alles wil de film straks laten zien. En ook, dat de visserü niet al leen bestaat uit grote en rüke vangsten, doch vaak met veel teleurstellingen ge paard gaat „Deze kerels va ren niet om te leven, maar leven om te varen" In het najaar kan de pre mière van deze voor ons nog naamloze film tegemoet ge zien worden. Na de suc cessen met ..Het schot la te boord'" en „Houwe zo- heeft Herman v. d Horst een yaam Jioog te houden. Maar deze kunstenaar, die het leven van de visserman op zee van zeer nabü heeft leren kennen en zien. heeft leren waarderen en bewon deren vooral, zal ongetwij feld straks met een boeiend verhaal van wat zyn ogen zagen en zyn oren hoorden voor de dag komen. incent buigt zijn hoofd. Zeer scherp voelt hij hoe wreed de mensen zgn, doch heel duidelijk voelt hij óók, dat de middenstof tussen hem en zijn medemensen ver dwenen is. Hij kan niet meer met ze praten. Ze weten niet waarom het gaat. Hij gaat het gesticht in. van St. Remy. Zijn enkele vrienden bezoeken hem daar. Zijn schep pingskracht komt terug. Wéér gaat hij scheppen in een tuimel van licht Theo weet hem tenslotte een plaats tp bereiden in Auvers sur Oise. waar hij onder behandeling komt van dokter Cachet, schilder tevens en vriend van ve'e mo derne kunstenaars. Cachet begreep de gevaren die de scheppende mens voortdurend bedreigen. Vincent ging naar hem toe. Beiden. Cachet en hg, kenden de sage van Prometheus, die, in een vlierstok, een vonk van het goddeiyk vuur tiaar de mensen had gebracht. Prometheus was er vreselijk voor gestraft. Hy werd, tussen de woeste toppen van de Kaukasus, aan de rotsen geklonken. Om de andere dag zond Zeus een adelaar die Prometheus de lever, de zetel der begeerten, moest uit pikken Prometheus gaf geen kamp. Geen minuut had hij berouw, duizenden jaren hield hij zijn lijden vol, totdat eindelijk Hcraclcs hem verlostte. Vincent was géén held uit een sage, hij leefde in de harde realiteit. Hij kon het niet meer houden. Hij had te hoog gevlogen en a]s wglen Icarus, had hij, de brug ver loren tussen tijdeiykheid en eeuwigheid Hij was al maar omhoog getorend, totdat hg zich in dc Drieenheld voelde: „Je suis ie Saint Esprit, Je suis saint d'csprit." Daarna ging het mis. Nu wordt hy een volslagen vreem deling op aarde. Theo. zijn geliefde broer, die inmiddels was getrouwd en een zoontje had gekregen dat naar hem genoemd was, kreeg ruzie met zgn chefs, wilde een eigen zaak beginnen. Wie dat wil, moet beschikken over geld Wie dat wil moet geen broer hebben die hg maandelijks moet steunen met 'en toelage, voldoende voor boeken, verven, eten en drin ken. tabak en onderdak. Hij wordt bang Hij kan de weg terug niet vinden. De weg naar langdurige rust. die het chaotische in hem tot harmonie zou brengen. Zijn slapen kloppen zo vreemd, zijn hoofd fs zo vreemd. Alles fluistert om hem. Hij krijgt geen rust meer. Achter deze chaos echter ls de helderheid van zijn licht. D4Ar Juicht het: „Ik heb het volbracht.' Op een dag, wanneer er weer vreemde stemmen in hem zgn, die fluisteren van eeuwig leven en van de dood, voelt hg behoefte een rgp Koren* eld te selvlderen. Als hij ermee begint voelt hy dat hg een toestand uit zlehzelf schildert. Het koren is nverrgp, de aren knikken, het ia goudgeel. De wind zucht zacht door do halmen. Flotsellng komt een En nu. tijdens zgn herdenking, ls er nog iets belangrgks te zeggen, nadat de wereld zich tientallen Jaren met hem heeft bezig gehouden? Nog altijd is daar de vreemde barrière van zijn zoge naamde krankzinnigheid die velen van hem scheidt. Hy zelf heeft echter deze barrière niet opgeworpen. Dat heb ben sommigen gedaan, die zich grondig met hem hebben bezig gehouden. Het lijkt ons Juist, om ons nu, terwgl wjj zyn geboorte herdenken, bozig te houden met dit punt. Velen hebben, na ernstige studie, hem gedoodverfd met de in onze dagen mode-krankzinnigheid: schizofrenie. Anderen hebben, na nóg ernstiger studie, deze conclusie met verontwaardiging van de hand gewezen. Immers bij schizofrenie treedt verwoesting van de persooniykheid op en daarvan is bij van Gogh geen sprake. De andere stom uit het koor, die de melodie der epi lepsie zingt, wordt geheel geneutraliseerd door het geluid van een Duits psychiater, die zeer nadrukkelgk uitbazuint dat we hier slechts tc maken hebben met een „episodischer Dammerzustand." Als het koor is uitgezongen, valt in de daaropvolgende doodse stilte de stem In van de Nederlandse psychiater Kraus. Hij zegt: ..Wij weten niet wat Vincent gescheeld heeft, en we zullen het vermoedelijk ook nooit weten. Want ook in zijn ziekte was deze geniale mens ccn Indivi dualist Het licht breekt dan eindelijk door. God alleen weet wat deze Vineent bezield en bezeten heeft. En wij weten dat er in zgn oeuvre géén Ign te trekken Is tussen normaal en abnormaal, ziek en gezond. Waarlijk grote werken schiep hy na zün overspannen toestand in het gele huis. In verschillende mappen met reproducties van Vincent, vinden wy het zelfporlret-met-de-doek. Te vaak ls er met dit portret gesold. Want wie hem in dit teken tot de wereld brengt, heeft hem niet verstaan. In grote eerlijk heid en oprechtheid heeft hij het aan zijn oeuvre toege voegd, omdat het erbij hoorde, zoals de nacht behoort bij de dag. Nadat hij dit portret had geschilderd, daarbij een eigen schuld belgdend, wendde hg zich cr vanaf Hij had het immers volbracht Zg. die hem in dit teken naar de wereld brachten hebben nog niet begrepen dat het nooit gaat om de nacht, doch altijd om de dag. Zeker bij iemand die vanaf de dag van zijn ontwaken, met alle kracht die in hem was. licht wou zijn voor een duistere wereld. Met alle kracht die In hem was. worstelde hg in een zinderende zonnebrand, in een tempo dat hem zelfs verbood zich op tijd te laven en te verkwikken, met het rijpe, goudgele eraan van zijn levens akker. dat binnen moest zijn voordat de dreunende donder kwam. Hg Heeft getriomfeerd! Wy allen kennen hem. Zelfs afgezien van zün llchtge- schenk aan ons, «lat \vg, teder op onze wyze hebben te waarderen, heeft zgn strgd hem alleen reeds gemaakt tot een mens die de wereld niet missen kan. Hg behoort tot het geniale type dat Ilare Majesteit de Koningin bedoelde in hnar nobel slotwoord tot het Ame rikaanse Congres: „God zal deze arme wereld niet ver laten, terwille van de goedwillenden en de dapper strgdeii- den die er in leven." REIN BROUWER Een halve eeuw geleden in Boskoop Fiets-capriolen van Handhavers der Wet stelden burgemeesters-buik op zware proef! bracht, en de instemming van het col lege vroeg oin tot de aanschaf van twee rijwielen over te kunnen gaan. De voorzitter wees er op, dat een mo derne uitrusting van de politiemacht een dwingende noodzaak was. Het gaat in de strUd tegen onrecht en ge weld nu eenmaal hard tegen hard om opgewassen te zyn tegen fietsend gespuis moest de politie over gelyke middelen beschikken! Tja. dat begrepen de vroede vade ren ook. Maarre: de financiële conse quentiesEnkele raadsleden maak ten bezwaar tegen de uitgave van f. 50het bedrag waarvoor de rü- wlelhandelaar De Rooy aan de ZUcle- weg een oude fiets te koop aanbood. De voorzitter, die het landsbelang geen moment uit het oog verloor, wist ech ter het pleit te winnen. En toen, ja toen. brak de tüd aan, dat beide veldwachters, die al niet zó jong meer waren hun stalen rossen moesten leren berüden. Ver buiten de gemeente. In overzich telijk terrein in de Hoogeveen, waar personen, d^e de vorderingen mis schien zouden willen bespionneren. ge- makkeiyk konden worden gesnapt, vonden de oefeningen plaats. Na geruime tijd waren de cursisten zover, dat zg zich naar Boskoop's centrum waagden het werd een catastrophe Juist toen het tweetal het gemeente huis naderde, kwamen de burgemees ter en de gemeentesecretaris E G. Konlngs naar buiten. Natuuriyk wil den de veldwachters een demonstratie van hun nieuw-verworven bekwaam heid geven doch zy kwamen op de brug met de voorwielen van hun fiet sen In elkaaren rolden eensgezind over het brugdek. ZoaLs het onvervaarde politieman nen b-taamt, sprongen zy fluks weer overeind, om alsnog hun figuur te redden. Veldwachter Heijmans vol bracht een nes'.aaede aftocht viq Reiierskoop, dóch ziin wapenbroemr Lubber.-.. d:e linksaf dé N euw*Taat In wilde rilden botste jammerlijk tegen het hoekhuis op De morgen, voleend op de'? schok kende g?b-urtrrr.ss?n. =prak de bu-?-- m-ester vermanend- woorden tot b-.de veldwachters zonder flets nu ben waarschuwende voor een volgende keer Want dan kon het wel »»ns minder goed aflopen met de bu k van de burg-m-ester, die nóg pyn deed van het lachen De oudere gemeentenaren weten het nog wel: hoe onge veer vijftig jaar geleden de Boskoopse politiemacht - toen twee man sterk! - fietsen leerde - Het had heel wat voeten in aarde Allereerst was daar het probleem, dat beide stoere diena ren van de Heilige Hermandad geen rijwiel hadden; uit hun karige tractement konden zij zich de aanschaf niet permit teren. terwijl het gemeentebestuur zich aanvankelijk niet met dergelijke buitensporige luxe inliet. hulde, was voor de burgemeester aan leiding. om in de eerstvolgende raads vergadering een voorstel tot het aan schaffen van twee rywielen ten be hoeve van de politie ln te dienen Het was een historisch moment, toen burgemeester Swaan zijn ontstel tenis over het nlet-fletsende politie apparaat ln de Raad naar voren Hierin kwam echter verandering, toen burgemeester W Swaan zyn in trede in Boskoop deed Een van zün eerste vragen aan veldwachter Hey- mans. die samen met zijn collega Lub bers de justitiële scepter ln deze ge meente zwaaide, gold hun vaardigheid in het wielrgden Het antwoord, dat hun gemis aan deze bekwaamheid ont- S'ndsdien Is er in Boskoop heel wat veranderd zeker wat de politie, d.» nu acht man sterk Is. betreft deg.wèe uitrusting vormt een héél contrast m?t vroeger. Maar zo'n vermakelük tafereeltje als die eerste flets-caprio- len van Boskoop's veldwachtery komt helaas niet meer voor.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1953 | | pagina 9