VAN GOGH CROCUS w. LIJDEN Britse experimenten met diepte-televisie VINCENT: „de mens" (i) 100 jaar geleden geboren Hij wilde dominee worden o, Dj WEKELIJKS BIJVOEGSEL van het LEIDSCII DAGBLAD - ZATERDAG 14 MAART 1953 - Pagina 1 BEWOGEN LEVEN (XI) 'p de 30e Maart zal het 100 jaar geleden zijn dat Vincent van Gogh geboren werd te Groot- Zundert, in Noord-Brabant. Zijn vader was dommee, zijn grootvader was het ook geweest en uit diens gezin van 12 kinderen, werden niet minder dan drie kunsthandelaar. Een merkwaardige combinatie, zo op het eerste gezicht, en toch ook weer niet merkwaardig, want is het beroep van geestelijke ook geen artistiek beroep? Moet ook niet de geestelijke eeuwigheids waarden herscheppen? Moet ook hij niet beschik ken over een beeldend vermogen, een rijke fan tasie om de mensen duidelijk te kunnen maken dat zij méér zijn dan ratio alleen, méér dan een onder deel van wat men doorgaans bestempelt met natuur? In de familie Van Gogh ontmoetten de gods dienstkenner en de kunstkenner elkaar. Uit deze twee werelden werd een kunstenaar geboren. Is het een wonder dat deze kunstenaar een soort reli gieuze kunstenaar werd? Is het een wonder dat deze kunstenaar tenslotte via zijn kunst ging „ver lossen en bevrijden"? Géén kunstenaar ter wereld heeft een sterker verlangen gehad om te getuigen, om zich uit te spreken, om de wereld een geschenk te geven als dank voor het heerlijke feit dat hij mocht leven al was dat leven ook vaak een leven van armoede en honger. Daar waar duizenden leden nam hij zijn eigen lijden gaarne op zich, sterker nog, in zekere zin riep hij het over zich op. Hij wilde deel hebben, hij moést deel hebben aan het lijden, om eens, via zijn kunst, „te kunnen verlossen"! VAN de vroege jeugd van Vincent weten we niets. Als jongen van 16 jaar kreeg hü een betrekking ln Den Haag, bü de kunsthan delsfirma Goupll Cie, waarvan zijn oom. Vincent, lid was. Drie jaren diende hü daar de firma, die zeer over hem te spreken was en hem over plaatste naar haar filiaal te Londen. Vanzelfsprekend een promotie. Snel leerde de jonge Vincent. Het alle dagen omgaan met waardevolle kunstschat ten. en met goede reproduc ties was hem een vreugde! Hij kreeg zijn vak lief. zijn vak. dat ergens in de verte, iets met God te maken had. Evenwel vond hü zün beroep niet zo hoog als dat van zijn vader. Zijn vader had het hoogste beroep! Hij kreeg zijn vak lief, enook een meisje. Ur sula Loyer. Zij was de doch ter van zijn hospita. HU heeft haar liefgehad met héél zijn jonge hart. Op zichzelf niets bijzon ders. Zovele mensen hebben in hun prille jaren ..een an der mens geadoreerd". Het bijzondere Is alleen dat Ur sula er niets van merkte. Hij hield alles In zich. Totdat hij er op een goede dag met haar over spreken moest. Zij schrok en deelde hem mede, dat ze in stilte al verloofd was, met iemand die vóór hem bi) hen thuis was geweest. Pas zeven jaar later is hij in staat hierover te schrijven aan zijn geliefde broer liieo, voor wie hl) geen gehei men had. Dan schrijft hij: ,De hartstochten zijn de zeilen van 't scheepje, ziet ge. En iemand die op zijn 20ste jaar zich overgeeft aan zijn gevoel, vangt te veel wind en zijn boot loopt vol water en hij vergaat of hij komt er toch weer bovenop. Wat was dat voor liefde, die ik op mijn 20ste jaar had? Moeilijk te definiëren, mijn physleke hartstochten waren zeer zwak als toen'". (Brief, no. 157 van de later door zijn schoonzuster uit gegeven correspondentie tussen Theo en hem). TA, wat was dat voor vreemde liefde, waarop hij geen ant woord kreeg? Verlangde hij in zijn diepste wezen naar J antwoord? Of was dit een spel van zijn onderbewustzijn, dat hem op deze wijze lief deed hebben, opdat hij door een nieuwe sfeer heen zou kunnen breken? Een beantwoording zou tot natuurlijk gevolg gehad hebben: een gezin stichten. Indien dat gebeurd was zou hij misschien zijn hele leven kunsthandelaar zijn gebleven. Door het leed, tengevolge van deze raadselachtige liefde, kwam hij in een nieuwe sfeer. Een sfeer die hem dichter bij de ..Waarheid" bracht, doch hem tegelijk eenzaam maakte. Vanaf dit moment werd hU het dappere, eenzame mensenkind, dat altyd blijde, doch ook altijd droevig zijn weg vervolgde. Zijn uiterlijk werd slordig. Klanten die een stuk wilden kopen dat hü verafschuwde, adviseerde hl) hun geld beter te besteden Hij kon alleen maar meer aanbevelen wat hü waarlijk mooi cn goed vond. Somber gestemd, verdiept in de grote levensvragen, gleed hü van de ene dag in de andere. Goupll stiet hem uit. Daarvoor was weinig kracht nodig. Waarom zou hü niet gaan als men hem voelen liet dat men hem wel kwijt wilde? liet had geen zin om voor dit beroep te vechten, nu er stemmen in hem begonnen te fluisteren van een roeping. Welke? nominee worden, net als zijn vader? Alles was nog zo vaag! Doch hij moest iets aanvangen. Een rijpe appel valt van de tak door een zacht windje. En het is dwaasheid als de appel terug zou verlangen naar zgn vroegere plaats. De appel gaat zijn bestemming tegemoet. Hij. Vincent ook. Doch wat is zijn bestemming? Het moet ergens lig gen In het vlak van zijn vader, die hij zozeer bewondert. Hij zit in Parijs. Daar had hü Goupil de laatste tijd ge diend. Hy is ontslagen. Waarheen nu? Hü verlangt naar huis. Meer nog verlangt hij naar Engeland, waar Ursula woont Zy is een .Engelse", hij beweegt zich graag tussen Engelsen. Het gelukt hem een positie te krijgen in Enge land Hü wordt onderwüaer op een kostschool, weldra hulp prediker bovendien. Z:t hy nu niet goed? Hy verdient zijn kost en zün kleren. En hij vertelt de mensen dat het leven een pelgrimstocht is. een altyd droevig, doch ook een altüd blij voorwaarts gaan naar ..de lichtstad op de berg" Wél zal de pelgrim steeds moeder worden, langs de lange, lange weg. doch er is ook een troost voor hem: de lichtstad bestéat. De engel der Liefde heeft het hem gezegd. Die heeft hem ook verteld dat God, de Vader, vreemdelingen behoedt. Wij zijn na melijk allen vreemdelingen op deze aarde volgens Vincent, vreemdelingen en broeders. HIJ kon het niet meer uithouden in Engeland, moest terug naar het oude nest. En daar in het oude nest. bü zün vader cn zyn moeder, kwam na een nieuwe mis lukking in Dordrecht, eindelük het plan om dominee te worden. Dominee, net als zijn vader! Zün vader was innig verheugd. Vincent, die bü Goupil was geweest, in een kost school. in een Dordtse boekhandel, zou dan eindelijk zyn roeping tegemoet gaan, een roeping, die in wezen een fa milieroeping was. Eén kind van hem dan dominee! Vol goede moed begon hü aan het Staatsexamen. Hy gonsde Latijnse vervoegingen en verbuigingen. Vüftien maanden hield hü het vol! Waarom is in vredesnaam deze onzin nodig om do minee te worden. Heeft het iets met geloof te maken? De wereld wacht op hem. op zyn geloofsdaden, op zyn op wekken tot geloof, en hij leert ..woordjes'. Als hy geslaagd is. weet hij natuurlijk nog lang niet vol doende van deze oude talen. Wat heeft hy aan deze ge brekkige kennis? Geleerden hebben immers al lang alles wat hy weten moet in het Nederlands vertaald? Heel zeker weet hij. dat wat hij volbrengen moet. niet vol bracht kan worden langs de weg van geleerdheid. Hij zou dit alles wel willen leren als hü zeker wist dat hij 200 jaar zou worden, doch hij wordt niet oud en het leven gaat snel ie open ogen heeft voor zyn om geving. zal. naast vele andere zijden, die het leven en de wereld te zien geven, aan het lüden niet voorbü kunnen gaan. Alleen reeds het lijden van een dier bijvoorbeeld, is onvergetelijk voor ieder, die dat bewust heeft meegemaakt. Hoe lang kunnen die angstige, hulpeloze ogen in de her innering blijven branden? Is dit juist zo aangrijpend, omdat het dier zyn leed niet in woorden kan uiten? Het lijkt wellicht vreemd met het lijden van het dier te beginnen. Toch is dit volkomen verantwoord Vormt het dier geen belangrijk deel lan onze wereld? Geeft ook de Bijbel geen bijzon dere aandacht aan het dier? Het is zeker geen verloren tüd om eens na Ie gaan wat het Oude en Nieuwe Testament, en vooral Jezus, hierover zegt. Maar het lijden van de mensen spreekt ons nu eenmaal het duide- lykst aan. Inderdaad, tijdens het bezoekuur in de ziekenhuizen lijkt de ellende niet zo ontstellend groot te zün Er wordt dikwijls luid gepraat en gelachen. Waarom ook niet? Het zou eenvoudig een misdaad zün dit te verbieden. Je stopt een ziek mens toch niet opzettelük ..in de put"! Er zün bloemen Waar spreken zü hun tere. ver kwikkende taal beter dan bü zie ken? De zon schynt en maakt de hel der-gekleurde zaal nog lichter. Goddank, dat de zon óók in zie kenkamers ongehinderd kan door dringen. Licht en vrolijkheid zün beslist geen privilege van gezonde mensen. Soms worden wij zelfs beschaamd over de blümoedigheid. die zieken uiterlijk èn ïnnerlük beheerst. Maar soms ervaar je ergens de ellende van zieken, zonder enige toe. laatbare of opzettelüke camouflage. Iemand ligt te worstelen met zijn pyn Een kind roept om rtioeder Een vrouw tobt over thuis. Met een -k 3t -fc HET BLIJDE TEKEN! beklemd hart zien velen de operatie tegemoet. Heeft het echter zin je te verdie pen in het lüden van anderen' Is het geen onbegonnen werk? Er Is zo eindeloos veel ellende! Dat is een zeer begrijpelijke reac tie. En toch. juist in deze weken vóór Pasen, wordt ik onwillekeurig ster ker aan het lijden herinnerd dan in andere perioden van het Jaar Telkens zie ik immers vóór mij het gelaat van Jezus Christus, de Man met de pünigende doornenkroon. Opnieuw rijst een vraag. Wat heeft zyn lijden met het lij den van de mensen en ook van de dieren te maken? Het Evangelie zegt Alles! Hij is solidair, innerlijk èn uiter lijk één geworden met de nood van enkelingen en van de gemeen schap. in Zijn eigen tüd en m alle eeuwen Bovendien, het lüden van mens Woord van Bezinning en dier vindt ln Jezus Christus zün meerdere Wü kunnen, ondanks alle prach tige moderne hulpmidelen en la ten deze alstublieft steeds meer ce- perfectionneerd worden het leed en de ellende niet éan. Hü kan het aan. Volledig Hij draagt en verdraagt. Hij lüdt en dóórstaat Hü gaat geheel onder in verderf en dood. maar Hü verryst Terwille van ons Terwille van de gehele „zieke" schepping. Hü is Heer en Meester over het lijden, in welke vorm dan ook. Ons ten goede. U ziet het niet? U vraagt met mij ..Waar om gaat het lijden dag en nacht voort, als Jezus Christus zoveel macht heeft?" Laten wij er niet omheen praten! Laten wü er niet overheen lopen! Hier ligt immers een groot donker raadsel Kom nu ook alstublieft niet aan dragen met Bijbelteksten zonder meer of met pasklaar gemaakte uit leggingen van eigen constructie. Dat kan slechts voor anderen een be lemmering zyn de stem van God uit het Evangelie te herkennen. Wat troost en kracht moet brengen wordt op deze wüze gemakkeiyk een aanstoot en een ergernis. Juist over deze dingen aarzel lk te spreken. Omdat ik hier zou moeten zeggen. NIET wat ik denk of wat ik geloof, maar wat de Bybel zegt. wat God over het lijden van mens en dier denkt Daarom zwyg ik liever. Want leder woord zou de schijn wekken van redeneren en verklaren En dat ligt per se buiten menseiyk bereik. Het enige wat ons overblijft is: elkaar nadrukkelijk en onvermoeid wijzen op die Ene. die het lyden wel begrijpt en het lyden wel aan kan Jezus Christus, die geleden hééft en verrezen IS Om ons en de gehele lijdende wereld met Zich mee te trekken, uit de duisternis in het licht van God. uit ons vragen, peinzen, verklaren en redeneren, in de onweersprekeiüke en zonneklare realiteit van Zün Rük, dat komen gaat. Dit zyn geen woorden maar feiten. Daarom leef ik niet tevergeefs en iyd lk niet tevergeefs Daarom mag ik en moet ik mij steeds verdiepen in het leed van alle mensen en van alle schepselen. Daarom is ook alle medische en sociale of financiële hulp niet te vergeefs. Deze vormen de voorlopige maar noodzakelijke leniging van een onafzienbare nood Want Jezus Christus, die over wonnen heeft, zal nog eens wie weet hoe spoedig verschünen. om al het lüden voorgoed weg te doen ?n de schade, die sinds eeuwen is aangericht, volledig te herstellen. P. L. SCHOONHEIM. Hoge Ryndyk 14a. Herv. predikant voor het buitenkerkelük werk. Zelfportret van Vincent van Gogh E eens zo veel beloven de zoon gaat terug naar huis. naar Etten, waar zün ouders dan wonen. De Methodisten-dominee uit Isleworth. bü wie hij eens had gewerkt, weet raad. - Goede raad begint al duur te worden. Dominee Jones adviseert hem om Evangelist te worden. Een volksprediker spreekt uit zijn hart. Vincent, hiertoe bereid, gaat naar een evangelisten- school te Brussel. In de Borinage. tussen de mijnwerkers, vindt hü al gauw aün taak. Een vreemde evangelist. Hü is een beschaafd mens, spreekt vele talen, en duikt, tot verwondering der münwerkers. met hen naar beneden. Waarom in vredesnaam? Waarom geeft hü zün kleren weg en maakt nieuwe van zakken? Zoiets doet een mens t'ich met zonder bybedoeling? Is hü een oproerkraaier? Hü wijst hen op hun onmenselijke levensvoorwaarden. Is hy een dwaas, iemand die niet wel bij het hoofd is? Men gaat het geloven, als men geen bübedoeling kan vinden. Voor het eerst geeft hü een duidelijke demonstratie van zijn wezen. Hy wil TOTAAL zijn, wat hij zijn moét. Hü wil deze mensen een broeder zijn. Dit kan hij pas als hij liun gelijk is. Daarom smeert hy zyn gezicht soms in met kolengruis. Belachelijk! Doch sommige vrouwen, die over dag kolen moeten sjouwen, komen in de avond, nadat zü hun armoedig huishoudentje hebben gedaan, naar hem toe met een ziek kind en vragen of hy het aan wil raken. De Kerk bleek al spoedig niet op zün diensten gesteld. Hij zou door zyn vreemde handelwijze de Kerk in dis- credict brengen. Bij een staking koos hü openlijk party voor de stakers. De mijndirectie moest ook al niets van hem hebben. Hij wilde ten kosten van alles Christus zo letterlijk mogelijk navolgen. Daarop stiet het evangellsa- ticcomitc hem uit. ALS hü thuiskomt krügen zün ouders een zwijgend mens aan tafel. Hy antwoordt alleen maar als men hem Iels vraagt. Als hü. na korte tyd opstaat, om opnieuw naar de Borinage te gaan. zien zün ouders hem vertrekken met angst in het hart. Dagen is hij bij hen geweest en ze heb ben hem niet bereikt, hü was hun een vreemde. Hy gaat een vreselüke tijd, een tüd van armoede en el lende tegemoet. Hij zelf noemt die tijd zün „ruitüd". Hij moest wachten, ergens verscholen, tot zün nieuwe verenpak volgroeid zou zijn. Hij wacht in de hem vertrouwde omgeving waar hü het Christendom metterdaad gepredikt had. Als eindelük zün verenpak is volgroeid, weet hij. dat hij een kunstenaar zal worden en eens een hoge vlucht zal nemen. Onmiddellijk na dit weten neemt hy de tekenstift ter hand! REIN BROUWER. Foto L. Boom, Lelden Nog eerder werkelijkheid dan televisie in kleuren De film verweert zich tegen de be dreiging door de televisie en tracht deze een slag voor te blijven door het in de derde dimensie te zoeken. Diep tefilms kan men reeds geregeld in Londens Nationale Filmtheater aan de Zuidelüke Theemsoever zien. Dsar wordt aan elke bezoeker een twee kleurige bril uitgereikt. Dit ..oude" principe is het „nieuwe", dat het door de televisie gehypnotiseerde publiek uit de huiskamers moet lokken. In Amerikr is men thans volgens andere principes bezig, de stereoscopische film aan het publiek te kunnen aanbieden. Maar de televisie heeft reeds de tegenstoot gepareerd! Een Engels man heeft namelijk het drie dimensionale principe met succes toegepast op de televisie, zodat ook deze een diepte-effect kan teweeg brengen, waarmee het beeld de levende werkelijkheid direct bena dert. Bovendien behoeven de kijkers er geen speciale bril bij op te zetten, zodat wat dit betreft de hui selijke atmosfeer tenminste bewaard kan worden! De dieptewerking wordt bereikt doordat de televisiecamera's door een speciaal apparaat beelden in drie of viervoud kunnen doorgeven. De experimenten zijn nog in volle gang. en de BBC is hoopvol gestemd dat de idee kan worden verwezenlijkt voor de normale uitzendingen. Het is daarom best mogelijk, dat de ste reoscopische televisie er eerder zal zijn dan de kleurentelevisie, welke nog niet buiten het laboratorium is getreden, hoewel de resultaten reeds verbluffend zijn. Kinderen naar bed! De televisie in Engeland heeft reeds tot een keuringsprobleem geleid. Niet alles is voor dc huiskamer geschikt en zeker niet voor kinderogen. Daarom is er reeds aan gedacht om bepaalde uitzendingen voor bepaalde leeftüds- grocpen te ontraden. Het is dan de taak van de ouders om ervoor te zor gen, dat de kinderen worden wegge houden van het televisiescherm. Dit geldt in de eerste plaats voor de uit zending van films, welke ook in de bioscopen voor hen verboden zün. De BBC zou er goed aan doen deze programma's te geven op een tydstip, dat de kinderen naar bed zijn. Maar dat tijdstip is vaak zeer rekbaar het zal in de familiekring tot onge wenste strubbelingen kunnen leiden Nieuwe fase in 'duel met de film en de paedagogische kwaliteiten van de ouders op de uiterste proef stellen. Vele ouders hebben echter de BBC al te kennen gegeven dankbaar te zyn voor enige leiding op dit gebied. Op het ogenblik bevat het programma van de BBC een serie authentieke oorlogsfilms, die het sensationeelste zijn wat er op dit stuk is vertoond. Negen filmoperateurs vonden tijdens de opnamen de dood. De oorlog dringt in al zijn gruwelijkheid de huiska mers binnen, als men geconfronteerd wordt met opnamen uit de jongste wereldoorlog van Amerikaanse com mandotroepen. die twee eilanden bij de Philippijnen, welke nodig waren als luchthaven, bestormen. Men siddert by het aanschouwen van het bruutste geweld, waartoe de mens in staat blykt als hy gewikkeld is in een stryd op leven en dood. Som migen zijn van oordeel, dat elk kind boven de twaalf een dergelyke tele visiefilm behoort te zien om hem het verschil te doen beseffen tussen oor logsspeelgoed en de werkelykheid, teneinde op deze manier romantise ring van de oorlog te voorkomen. An deren echter vinden dit geen stof voor kinderen. Het laatste woord over te levisie en dc gemoedsrust van het ge zin is nog lang niet gezegd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1953 | | pagina 7