r
HIRLEY BOOTH
Een babbeltje om wat
mantelpakken
Shirley Booth heeft dit
•it van William Inge eerót
n liet toneel gespeeld. De
jilni, die thans is gemaakt.
I; ^een verfilmd toneelstuk,
maar het is wèl verfilmd
■pel, verfilmd op zulk een
in' mie, genuanceerde ma
nier, dat men na afloop
un de vertoning'Shirley
Bio'-h meent te kennen, zo-
li men weinig mensen ter
,-ereid kent. Of kent men
ha alleen Lola Delaney, de
irtiuw van ongeveer 40 jaar.
i;e Shirley hier ultbeelat?
Ii v.eet het niet. Dit is zulk
■ia doorleefde creatie, dat
v,:.i en Shirley volledig in
fikaar schijnen op te gaan.
Shirley Booth heeft niet
li oppervlakkige filmster-
rea-eerzucht om alleen rol-
|>n te willen spelen, waarin
i uiterlijk aantrekkelijk is.
;i is in deze film een let-
slonzige, te vroeg oud-
rrdende vrouw. Maar te
rms'is zij en alleen dat
ii kan tot tranen toe ont-
r-rrtn een vrouw met een
l-.tense warmte en liefde.
i.t haar een mens van be-
Irkenis maken, ondanks haar
Pr.zlgheid en ondanks haar
gebrek aan tact.
Twintig jaar geleden was
zij een onontwikkeld, aan
trekkelijk meisje, met wie
een medisch student fat
soenshalve trouwen moest.
Ziln carrière werd hierdoor
gebroken en verder dan des
kundig masseur heeft hij
het sindsdien niet gebracht.
Deze omstandigheden waren
bevorderlijk voor een fatale
ontwikkeling van zijn drank
zucht. die slechts tijdeliik
onderdrukt wordt met be
hulp van een geheelonthou
dersorganisatie.
Het heeft weinig zin hier
weer te geven, hoe de si
tuatie zich toespitst, wan
neer een studente van de
tekenacademie, dat bij 1-et
echtpaar op kamers woont,
de oudere man en vtoiiw
hun eigen tijd van twin
tig jaar geleden in herin
nering bri'igt. Opnieuw
geeft de man toe aan zijn
drankzucht, maar de pri
mitieve liefde waarmee de
vrouw op deze nederlaag
reageert, geeft hoop op een
verdieping van hun weder
zijdse genegenheid en doet
dc film Hollywood-
ethiek getrouw een goed
einde nemen.
Het lijkt een verhaal voor
een middelmatig Zondags-
scnoolboekje, het lijkt een
vrouw, waar geen man \an
enig onderscheidingsvermo
gen mee getrouwd zou willen
sijn. Maar zie nu deze Shir
ley Booth, die niets ideali
seert. die de trap afkomt
in peignoir onelegant,
wijdbeens lopend Deze slob
berige figuur, d e inderdaad
een man aan de drank zou
kunnen helpen, zij brengt
avond aan avond de mensen
in de bioscoop tot tranen
van ontroering. Want zij is
niet allien een oppervlakkige
slons en een domme gr.ns.
die van leutige radio-muziek
houdt, zfj is bovenal een
warm-voclend. van liefde
overvloeiend mens.
Lezers gaat deze film
zien. zo gauw IJ de kans
krijgt. Verwacht niets wat
te maken heeft met Holly-
woods klatergoud en scx-
appeal. Ge zult bevoor
recht zijn, wanneer ge dit
eenvoudige, door cn door
echte Amerikaans verstaat.
Dan hoort ge een vrouw
aan het slot van de film
een droom vertellen en dat
relaas van die droom, zal U
nog dagen in de oren klin
ken. Een vrouw, die droomt
van haar man, die een speer
werpt, zo hoog, dat hij nooit
meer terugkomt; een vrouw,
die triest droomt van haar
verloren hondje Sheba, dat
dood is. Een vrouw die in
al haar primitiviteit dui
zenden nette mevrouwen met
auto's en televisies en cock-
tall-parties. ver en ver ever-
treft Waarom? Omdat ze
lief heeft met zulk een di
rectheid cn overgave, dat
verder niets er meer toe
dopt De masseur mag blij
zijn. nooit arts te zijn ge
worden. H'J kan zijn drar.k
laten staan- zo'n vrouw Is
genoeg om dronken van ge
luk te blijven, zijn leven
lang.
Shirley Booth of Lola De
laney? Ik weet het niet. zy
zijn in elkaar opgegaan.
Maar hulde aan deze kun
stenares, die haar kuiten
niet behoeft te laten verze
keren. omdat haar hart en
haar talent van het zuiver
ste goud zyn.
Wanneer de Parijse mode-ontwerpers besluiten hun voorjaarscollectie aan
het publiek te tonen, kan-men er zeker van zijn, dat de lente - voor de
Parijzenaars althans - zeer nabij :is. In de afgelopen weken hebben de ont
werpers hun zorgvuldig behoede en geheimgehouden geesteskinderen door
'middel van de mannequins aan het licht gebracht, waarmede met één slag
veler nieuwsgierigheid werd bevredigd. Vele modeverslaggevers- en geef
sters, fotografen en tekenaars .hebben druk werk gehad. De nieuwe lijn werd
in véle artikelen op allerlei manieren beschreven. Foto's, die deze illustreer
den Ontbraken echter nog, daar de ontwerpers pas na de eerste grote shows,
waarop de belangrijkste klanten - de buitenlandse inkopers - verschijnen, de
afbeeldingen van hun modellen aan het grote publiek hebben prijsgegeven
Nu is het zover.
De foto links toont U een vooriaarsensemble van Jacques Griffe. Een
katoenen, Wijde hemelsblauwe mantel, met eveneens wijde mouwen, wordt
gedragen over een eenvoudige japon, bedrukt met een rüitdessin iri blauw,
groen en rood. De vierkant uitgesneden hals draagt een grote strik aan de
linkerzijde.
Jacques Heim ontwierp voor de lentemaanden o.a. deze sportieve geruite
geheel rechte mantel.
Een tailleur van Jean Dessès in donkergrijs wordt gedragen op een origi
neel en modieus plastron van v/itte piqué.
MODEFOTO's
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand..
PARIJS. Februari
Je licht de première hier èn daar gemist, omdat er in een ander modehuis
tegelijkertijd een première, een persshow. was. Om de schade in te halen ga je
■en week later. En in de salons van het Parijse modehuis vind je een heel
inder publiek dan je gewend bent: geen doodmoede, blasé collega's met ver
velde gezichten en zonder égards, maar critisch commercieel kijkende „con-
UUionncurs" en een griezelig beleefd publiek-in-fccststemming: de particu
liere clientele, die met hol enthousiaste uitroepen, met accolades en andere
omhelzingen, met klopjes op rug en schouder, en eindeloze gesprekken over die
m ten ander, ontvangen en verwelkomd worden.
Het juiste kleed voor de
juiste vrouw
(Ingcz. Med.-adv.)
Opletten de boodschap
Goed van vertrouwen ais U
is, let soms niet op, of V
Uw MAÏZENA DURYEA
- dio U toch nadrukkelijk
vraagt - ook werkelijk krijgt.
Ja, thuis, in het gebruik dan
merkt U het verschil gauw
genoeg. Want er bestaat geeft
beter bindmiddel voor groen-
ten, soepen en sausen dan de
echte MAÏZENA DURYEA.
Niet sonder reden wereld
vermaard. Vraag dus nief
alleen MAÏZENA DURYEA,
maar sic toe dat U het ook
krijgt: De naam DURYEA
staat op ieder pak.
het uitvalt, bij het eerste weet je pre
cies hoe het wordt, maar niet of het
staat. De klant immers kiest wat haar
op de lange, s'anke mannequin idle
alles dragen kan!) bevalt en vraagt
As noch peuken worden op het beige zich niet al of realiseert zich niet hoe
moquette gegooid of uitgetrapt, hetgeen
tijdens de persshow wel gebeurt en ze.fs
dan heel erg onbeleefd en weinig at-
lent is. Er zijn vandaag geen ballpoint-
vuile handen, geen actetassen en om-
ving rijk schrijfgerei, maar wel gouden
nkpotloodjes d;e nu en dan over een
speciaal voor dat doel uitgereikte aan-
teii en kaart bewegen, er zijn hoorbare
contactsleuteltjes in quasi achteloos
ioe.er.de handen, veel ringen met T r-J
(Mime stenen, licht satünen hoeden
03 d-nker haar en gcbrillantlncerde
•'m-rgolven, poedels voorts van speel-
p"i- tot reuze-afmeting, en levende
obbers die ergens aan een pekinees
r'. een Be'gische-griffon-onder-de-maat
doen denken
';i de show. die dre'nend lang duurt
oT.dat de mannequins in leder tollet
rondjes draaien dan tijdens de
première, verdwijnt slechts een gedeelte
:"ir- het publiek, met een afspraak voor
morgen of overmorgen fepei
De rest talmt en blijft. Vendeuses dra-
f'n modellen aan waarnaar gevraacd -
"frd. En tonen ze op de hand of op de
m-.nnenuin. die. zichtbaarder dan daar-
f' royaal met hoofd en schouders bo- Y=v= -
«n klanten en verkoopsters uitsteekt.
en middel nihileert. terecht moet ko
men is een raadsel. Of liever: een raad
sel is het niet! Tenzij het vrouwdom
ineens overgaat tot het met terugwer
kende kracht boycotten van de banket
bakker en, zijn ver'eldeiyke producten
en tot het dragen van een radicaal
maagwegwerkend corsetje.... Hoe de
Spons over de
weldadigheidslawine
Ds M. Groenenberg, Hervormd
predikant in de hoofdstad, schrijft
in -.Hervormd Amsterdam" onder
de titel „Spons over de weldadig
heidslawine" het volgende;
„'tls begrijpelijk, dat iedereen in
en na de rampweek denkt: wat kan
ik doen om te helpen? Ik kan niet
meedoen aan het reddingswerk, ik
kan niet gaan werkenaan de dijken.
Wat kan ik dan wèl doen?
Je kunt goederen geven. Je kunt
geld geven. En we hebben dat ge
daan. Maar nu zijn er ook mensen.
,-die "allerlei avondjes gaan geven,
koor gaat zingen, een club gaat
toneelspelen, een juffrouw geeft
?en concert. En zé vlndén' dat
iedereen een kaart moet kopen,
want het doel is zo goed.
we dit piet doen.
Dipfnet Concertgebouworkest op
zijn gewone avond met eersteklas
solisten zich in dienst stelt van dit
doel is te loven.
Maar laten niet allerlei andere
groepen nu denken, dat ze onder
het motto „het is voor het Rampen
fonds" het recht hebben aandacht
voor zich en hun.prestaties te vra
gen. Hier past bescheidenheid.
We hebben geen behoefte aan een
liefdadigheidslawine in deze trant.
Men moet er ook mee rekenen,
dat mensen ernst gemaakt hebben
met de vraag: Wat kan ik gever,
voor het Rampenfonds? En als dat
eenmaal gegeven is, zal men hen
voorlopig met rust moeten laten".
MERKWAARDIGE KEUZE
Eu dan sta je verste'd Versteld over
ke.ne dikkerdie. dat haar kous liet
vallen op een wijde driekwart mantel
'r°' ceintuur, of de bepluimde en
- 'tix-behangen matrone die zo ver-
Uit ls over de moderne cutaway, dat
l' zich liefst U!ings in het pretentieuze,
zanke mantelpak zou willen wringen:
Haat versteld over een derde, die
p"' haar een-meter-zestig-op-hoge-
•>iken een dwars en breed gestreepte
f en zwarte mantel laat aanrukken..
JP>taat paf! En denkt critisch een he-
Vl"! weinig vleiende dingen over de
"ttmde Franse smaak (die Je toch
wel van de aoede kant gezien
;V" en over de verkoopsters die
ijnhe;' g ze'fs het meest afgrijseUike
r ravissant" aanprijzen en met een
-c Monnele gewetenloosheid het ver-
v'::iP =hik aan de luiste vrouw verko-
d maar percenten krljzen.
prüïoze voorlichting geven ze niet.
gieten deel, haar salarisregeling ts
°,r'a' zo. dat het aansmeer
;i:e d doet en degene die 'moed'g-
'e konen weggaat, soms onheb- 5taa" Al het moo.e a het adem
beii', wordt behande'd' benemende, al het originele, al het ex
r,f travagante 1= nu eenmaal niet voo
l alles heeft zijn keerzijde- het iedereen!
In een groot- modehuls evenzeer
net laten maken bti de naaister Bn Wat er in de practiik bilvoorbreid van ie ts omvangrijker) zullen zll geen kö-
e laatste moet je maar afwachten hoe Dior's tulpiyn. die alles tussen buste kers meer lijken, maar eerder,
worstjes. Ook de gedistingeerde ..cuta
way". die een geslaagde dracht is voor
de slanke en elegante vrouW. zóu zich
wel eens van een andere, minder ge
slaagde kant kunnen laten zien. zodra
de grote modevorst er het zeggenschap
over heeft verloren
Tjé. via de verkoopsters met haar
onmogelijke charmanterighe:d zit je
daar meteen midden in de charmante
onmogelijkheid van sommige nieuwe
tal'leurs. Niet erg overigens, want de
mantelpakken zün dit jaar voor de mo-
deverslaggeefsters interessant. Gewoon
lijk ziin zc klassiek en mooi en niet te
beschrijven dit seizoen zijn ze het te
genovergestelde. ofschoon het pretiicaat
mooi niet a'tiid overbodig is. Er zyn
nieuwe silhouetten, nieuwe details, bei'-
de gecomprimeerd in het alomvattende
kenmerk: eenvoud.
BIJ DE PLAATJES
Als U al lezend; even opzü kunt ky-
ken. zullen we. aan de hand van de
schetsen, iets naders vertellen over die
tail eurs waar ieder modevorst dit jaar
zoveel werk van heeft gemaakt en waar
in hU als het ware zijn fantasie heeft
geconcentreerd.
1 En-nmneró een is dan de reeds ge
noemde" Ttokertallleur, die door Fath.
door Raphael en door anderen werd
gelanceerd. Het ïykt wel of ze bij el
kaar te rade zijn gegaan, de modevor-
sten. want. ofschoon er voldoende va
riaties zijn op dit thema, in grote lUnen
bestaat het pak uit een nauw. sluik en
rond banenjasje en een vrij lange dito
rok. Het heeft, zoals veie andere tail
leurs nauwe mouwen (lang. negentien
de, zevenachtste, driekwart, ha'.f of
korti die even onder de top van de
ronde schouder zyn ingezet. De knoop-
sluitlng trekt een lange lijn van de jas-
zoom tot de halsopening - welke laatste
ta'loze verschillende vormen kan heb
ben.
soortgelijk model oo haar eigen nieuwe en - vergeef me mün smaak! -
minder lange en m nder s anke f.giiur afzrijse ijke koker tailleurs het bu.ten
het modeh i - zuilen bestaan is te voor-
2. Min of meer klassiek is de tailleur,
die uit een.recht tweederde jasje en een
rechte rpk is samengesteld. Dit laar
weer m alle collecties present, wordt hit
d'kwyls met een gekleurd piqué vest en
een hoge witte gulmo aangevuld; die
hoge ha stooi kan romantisch-frlvoo! of
zedeprekerig streng zijn al naar gelang
witte batist met ruches cn striklgs werd
afgewerkt of katoenen piqué voor een
glanzende en krakend-styve herenboord
zorgde. "t
3. Vele tailleurs die van dichtbij of
van ver af klassiek te noemen zyn.
worden niet langer streng getailleerd
In elke colectie is wel een btina recht
Jasje aanwezig waarin desniettemin de
figuurnaden duideliik te onderkennen
zijn. Ook de tailleurkraag heeft een ver
andering ondergaan: hti sluit niet lan
ger hoog tegen de nek. doch is od de
ruz iets rond gesneden en staat iets
van de hals af
4. De cutaway, oude bekende, zal ge
distingeerd en flatteus kunnen ziin.
ro'an? hll ceen algemene mode is. Stok
paard ie van Serge Kogan. troetelkind
van Manru r <-n d verse andere ont-
vverpar? biedt ook de ongetai'leerae
eutawav z'kere verscheidenheid
Ofschnv mee te schuin weggesne
den 1a-'p- nipt één knoop ter hoogte
van de b'i'c ge.-'oten worden (en soms
over de gehele lengte met knopen zün
bezet!), beginnen andere pas onder de
knoop in de taille te wilke# Ook dit
pak wordt met Piqué vest en gulmp
aangevjid. doch ook wel met een vest-
achtlge. lange b'.ouse (Manguin). die
cvena s het tail.eurjasje een groot de
colleté heeft.
5. Decolleté's zyn overigens een op
merkelijk onderaeei van vele tailleurs.
Niet a leen de zijden pakken voor ge-
'egcnheldsgebruik. ook de wollen crea
ties voor minder officiële doeleinden
hebben soms aP3rt grote <en meestal
bredei halsuitsnijdingen, die nu eens
wel. dan weer n'.et van een kraag zijn
voorzien. Vee! fantasledecolleté's gedo
gen geen hoge b'.ouse noch eeb gulmp
en ze'fs niet het sinds ettelijke seizoe
nen traditie geworden namaak parel-
ro'lier: zit ontsluiten zich. geiyk een
bloem, voor een voorjaar dat nog niet
is gearriveerd.
J. V.
WEKELIJKS BIJVOEGSEL van het LE1DSCH DAGBLAD ZATERDAG 28 FEBRUARI 1953 Pagina 3
EEN VROUW
tOO'
ster VAN DE EERSTE GROOTTE I VERTELT EEN DROOM
V
Hart en talent van goud
(Van onze Amerikaanse correspondent).
Het is maar goed, dat de film is uitgevonden. Want anders
zouden niet veel mensen buiten Amerika de gelegenheid hebben
om Shirley Booth te zien spelen. En daar zouden die niet-Ameri-
kanen vee! door missen.
Shirley Booth is zowel op het toneel als op de film, een groot
kunstenares. Met enthousiasme heb ik haar toneelspel in Arthur
Laurents' „The Time of the Cuckoo" gezien, maar na het zien van
haar film „Come back little Sheba" ben ik nog veel meer overtuigd
van het talent van deze vrouw.