Openbaar Parijs-muziekleven niet interessant r Een Zoeklicht ZATERDAG-BIJVOEGSEL VAN HET LEIDSCH DAGBLAD - 10 JANUARI 1953 Nederlandse orkesten zijn beter Brandpunten in besloten kring Bruisende activiteit rond jongere scholen I EMAND, die voor het eerst in Parijs komt met het plan er a l'improviste eens een aantal muzikale evenementen mee te maken, loopt een zware kans na enkele dagen gedèsillusionneerd naar zijn land terug te keren. Ik spreek uit eigen ondervinding en weet, dat vele anderen eenzelfde erva ring hebben beleefd. Wat doet bij aankomst zon nieuweling in dit Jeruzalem, dat hij (nog) als een muzikaal mekka beschouwt? Hij koopt een blaadje in het genre „Une semaine a Paris'' (Een week in Parijs), waarin alle Parijse uithuizigheden beschreven staan, ófwel hij werpt een blik op de affiches in de Metrogangen of op de reclamezuilen, die overal in de stad zijn opgericht. En hij ondergaat dan op slag al zijn eerste teleur stelling. Hij had gemeend in Pari/s programma's te krijgen voorgezet, die nu weer eens wat anders en belangwekkenders zouden bieden dan gewoonlijk en hij treft er niets dan stokoude parade-paardjes op aan. Beethoven-festivals, waarbij nooit de Eroica ontbreken zal, Wagner-festij- nen, steevast met de ouvertures Tristan en Lohengrin, Brahms, Schuman, Tschaikofsky en steeds maar weer met de onvermijdelijke en archi-bekende nummers. Weinig Franse muziek, of het moet Debussy's „Après-midi d'un faunezijn, Ravel's Bolero, of ..Daphnis en Choe", ofwel Duka's Tovenaarsleerling. Men mag gerust zeggen, dat de programma's der vier Parijse orkesten Lamoureux, Pasdeloup, Colonne en Conservatoire, onder welke het laatste dan nog de tamelijke heilzame uitzondering vormt qua samenstelling een heel eind blijven beneden het niveau, dat we in Nederland de laatste tien jaren als redeli/k zijn gaan aanvaarden. Die programma's zijn ontoelaatbaar eenzijdig op het verleden gericht en uit dat verleden komen dan alleen nog maar de algemeen erkende, gecatalogiseerde meesterwerken voor uitvoering in aanmerking. HDE dat komt? Er zijn daarvoor verscheidene rede nen te noemen In de eerste plaats ls het Parijse concertpubliek angstwek kend conservatief, om niet te zeggen reactionnair. Men wil alleen werken ho ren. die geen enkele geestelijke inspan ning vereisen en waarvan het „emotio nele effect" bij voorbaat gegarandeerd is. Men ontbeert de zin voor het muzi kale avontuur, mits elk spoor van nieuwsgierigheid naar hetgeen er bulten de platgetrapte wegen van de officiële concertpraktijk valt te beleven Nu zal men zeggen: goed. maar een dirigent, die werkelijk zijn taak ook als een soort roeping opvat, zal daarmee toch geen ge noegen kunnen nemen. Die zal proberen de muzikale gezichtseinder van zijn pu bliek zo veel mogelijk te verbreden. Ac- coord. Het ongeluk is echter dat Parijs, sinds Charles Munch naar Amerika vertrok, weinig meer van zulke orkestleiders van formaat bezit. Zodra een Parijse dirigent een internationale faam heeft verworven, wordt hij door het buiten land. en in de eerste plaats Amerika, weggekocht. Zo ging het met Straram. Koussevitzky, Monteux en Munch en de laatste jaren met een Cluytens en een Albert Wolff. En zo is Parijs nn dan vrijwel aan gewezen op figuren van de tweede gar nituur. gelijk dat tegenwoordig heet. De dirigent, die zich op het ogenblik nog de meeste moeite geeft nog eens wat nieuw leven in de muzikale brou werij te brengen, heet Jean Martinon. die sedert twee jaar de scepter zwaait bij Lamoureux, en van wie wij dan ook al wel vrezen, dat ook hij binnen kort over de grenzen zal verdwijnen. MAAR zelfs zo'n goedwillende diri gent, begaafd met een voldoende dosis artistiek idealisme, kan in Parijs vandaag toch maar betrekkelijk weinig uitrichten. Als hfj te veel afwijkt van het geijkte traject, blijft het publiek eenvoudig weg. En dat risico kan geen orkest hier meer nemen. Anders dan in Holland, ls een Frans orkest voor zijn bestaan namelijk bijna uitsluitend aan gewezen op de recette, omdat subsidies van hogerhand practisch niet gegeven worden. Zo'n orkest is op coöperatieve basis opgezet, evenals in Engeland, en als een zaal eens een Zondag al te veel lege plekken heeft vertoond, dan merkt elk lid dat de volgende Zaterdag pijn lijk in zijn loonzakje. Een loonzakje, waarvan de Inhoud toch al uiterst karig is, omdat een orkestmusicus hier slech ter wordt betaald dan een werkvrouw Die onvoldoende betaling is er trou wens ook de oorzaak van, dat er maar weinig kan worden gerepeteerd, aange zien alle orkestmusici verplicht zijn te trachten met nevenbaantjes in hun on derhoud te voorzien. Nu kan men een collectie van nog zo uitnemende musici bijeengebracht hebben, wanneer ze niet voldoende samen repeteren, dan zal daaruit toch nooit een orkest van su perieur gehalte ontstaan. Orkesten, die met de beste Nederlandse formaties zijn te vergelijken, bestaan er in Frankrijk vandaag dan ook niet. Wanneer men re gelmatig de Parijse concerten volgt, dan groeit nog de trots over onze Neder landse orkesten, ook dat mag wel eens worden gezegd. Niet alleen zijn de pro gramma's van die Parijse orkesten dus doorgaans weinig interesant. ook de uit voeringen geven maar al te vaak blijk van onvoldoende voorbereiding. Er wordt reals dat in het muzikantemjargon heet. in de Parijse concertzalen veelal onge geneerd „geschmiert". WIL DAT ALLES nu zeggen, dat de melomaan in Parijs onmoge lijk aan zijn trekken kan komen? Dat zou zeker te boud zijn gesproken. Bij uitzondering bieden de tier orkesten die merkwaardigerwijs hun uitvoerin gen allen op hetzelfde uur van dezelfde Zondagmiddag geven steil.g wel eens een concert, dat de moeite van een verplaatsing waard ls. Vooral wanneer een gastdlrigent als Stokofsky, Furt- wangler, Monteux of Munch een redelijk aantal repetities kon bedingen, want daar knelt voornamelijk wel de schoen. En verder gaat er in het hoogseizoen geen avond voortij of men kan een reci tal horen van een virtuoos van wereld reputatie bij wie men zijn tijd ook meestal niet verdoet. Om dan nog maar niet te spreken van de Opera en de Opera Comique. die. ofschoon ze ook wel wat aan het euvel van de routine laboureren, toch zeker nog altijd met ere mogen worden genoemd. Zo'n uitvoering van Rameau's In des Gal antes in de Opera bv., een succes dat de Faust of de Melsterstnger in de schaduw stelt, zou zelfs een verre pelgrimage gerust kun nen rechtvaardigen. Voor hem echter, die in Parijs, muzi kaal gesproken, eens iets anders dan anders wil beleven, liggen de kansen toch vooral nog wel elders. Het [■ET BRANDPUNT van wat men muziekcultuur zou mogen noe- ligt hier namelijk niet zo zeer in de officiële theaters en con certtempels dan wel In kleine zaaltjes of In bepaalde salons, waar op onre gelmatige tijden concerten In meer of minder besloten kring, vaak ook ten huize Tan een componist of deze of gene vooraanstaande musicus, wor den belegd. In datzelfde verband mo gen ook de concerten worden ge noemd van de C.D.M.I.. het centrum van de Franse componisten, een soort pendant van de Nederlandse Donemus. en niet te vergeten de ma nifestaties van de radio, die hier voor de hedendaagse muziek onnoemelijk veel presteert. Alleen: je moet de adressen kennen en die vind Je niet ui de „Sematne it Paris" en evenmin op de reclamezuilen. Je hebt practisoh dus een introductie nodig. En dat betekent, dat je enigs zins ln Parijs moet zijn ingeburgerd, aleer je tot deze meer intieme gelegen heden toegang kunt krijgen. Maar dan kun Je ook ervaren, dat er ln de Franse muziekwereld nog Iets meer omgaat dan de programma's der gerenommeerde or kestinstellingen deden vrezen of ver moeden. Men hoort dan. de ene maal een nieuw werk van Milhaud of Pou- lenc, waarvan de inkt nog maar nauwe lijks droog is. dan weer liederen van Dutilleux en ook de jongste componis ten-generatie komt bij zulke besloten séances regelmatig aan het woord. Er blijkt dan dat er onder de jongste lich ting een bruisende activiteit gaande is en dat er rond de SchOnberg-discipel Lelbowitz en de merkwaardige profeten figuur Me&siaen ach hele scholen hebben geformeerd, waarvan de simpele concert bezoeker eenvoudig geen flauwe notie heeft. In deze „chapelles". typische uitingen van het Franse individualisme, roert zich de Franse geest ln heel haar ver metelheid èn haar zin voor harmonie En degeen, die ln Parijs op speurtocht wil gaan naar een muzikale belevenis, die hij thuis vergeefs zou zoeken, die zij dan ook aangeraden eerst contact te legoen met iemand, die hem in zo'n kring kan introduceren. Dat is nameüik de prijs, die hij betalen moet. wil hij zich voor een desillusie behoeden 1 Men heeft - omdat de bodem ge- in volle gang: jean. Jacques en Haul heel u'fls bevroren - de paarden- doen hun best: zij houden hun paar- Frank Onnen rennen van Vincenncs (Fr.) moeten uitstellen, maar die van het ..Bois de Boulogne" hebben ondanks de koude, plaats gehad. De rennen in het Bois de Boulogne den bij de teugels vast alsof het echte zijn. en vuren ze met hun schelle kinderstemmetjes tot top prestaties aan. die echter van hen zelf moeten komen, want hun benen dom het werk. Wie het eerst aan het eind van het laantje arriveert, heeft de strijd gewonnen en sleept de prijs, bewondering van vriendjes en van vader en moeder, in de wacht. I OP DE BOEKENMARKT Henrlette van Eyk. „De jacht op de spiegel". N.V. De Arbeiders pers. Amsterdam 1952. Dat Henrlette van Eyk een unieke figuur ln Nederland is, die school heeft gemaakt en langzamerhand achter die school verscholen dreigt te gaan, we ten wij. maar dat zij met deze .Jacht op de spiegel" een hoogte bereikt, die „Gulliver" en „Allee in Wonderland" begint te benaderen, Is iets dat met nadruk verteld moet worden. In het land Lobelia is de ware zelf kennis het meest verbodene van alle verboden artikelen. Ziehier, kort samengevat, de satirische waarheid van dit boek. die de mens niet voldoende onder de neus gehouden kan worden. Daar dus gebrek aan zelfkennis het hoogste goed in het land Lobelia is, is de Spiegel en alles wat spiegelend ge- Alleen voor de man Trouwde ik de goede vrouw? Enkele rekenkundigen en mathematici zijn er na vele jaren in geslaagd ;en methode te vinden, waardoor na enkele eenvoudige berekeningen in korte tijd kan worden nagegaan of de man met de enige goede vrouw is gehuwd. Deze berekeningen vonden wij oorspronkelijk in het personeels blad van de N.V. Scheepswerf en Machinefabriek de Biesbosch. De man moet het volgende doen: 1. Schrijf het getal op. dat volgens onderstaande lijst behoort bij de maand waarin u bent geboren: Januari 80 Februari €0 Maart 70 April 90 Mei 50 Juni80 Juli 60 Augustus 80 September 80 October 70 November60 December 70 2. Tel hierbij het getal op, dat be hoort bij het gerecht, dat u het liefst eet van de hieronder ge noemde: Gebakken tong8 Patates frites6 Nasi goreng 4 Boerenkool met worst 7 Zuurkool met spek5 Chocoladepudding 3 Snert met kluiven 9 3. Na deze optelling moet u van het gekregen getal aftrekken: 3. wanneer u een auto hebt, 2. wanneer u een motor- of brom fiets bezit, I. wanneer u een doodgewone fiets hebt. Indien u van verschillende, van de genoemde vervoermiddelen een exemplaar bezit, moet u al leen rekening houden met de hoogst genoteerde. Hebt u dus een fiets en een auto, dan telt alléén de auto mee. 5. Tel er 3 bij op als u ongetrouwd bent. 2 als u getrouwd bent en geen kinderen hebt en 1 als u getrouwd bent en wel kinderen hebt. 6. Nu even goed opletten! Schijf het getal dat u nu hebt van ach ter naar voren op en trek dit „omgedraaide" getal af van het „niet omgedraaide". Wij bedoe len hiermede dit- Als u bijv. 432 hebt, moet u daar 234 van af trekken en houdt u dus 198 over. 7. Draai het nu verkregen getal om en tel dat omgedraaide getal bij het niet omgedraaide op. Bent u van al dat gedraai nog niet draaierig geworden? eerste letter van uw achternaam. Bij namen als Van Puffelen en Van der Hummes wordt „van" en „van der" bij de achternaam gerekend, dus geldt hier de V als eerste letter. 20 N 62 Y 42 Z 86 Het cijfer dat volgens boven staande lijst bij de eerste letter van uw achternaam behoort, zet u achter het tot dusver verkre gen getal (had u bijvoorbeeld het getal 127418 en u heet Jan sen, dan krijgt u nu 12741880 want de J geld voor 80. 10. Doe dit ook met de volgende letter van uw achternaam en ga zo door tot u uw gehele achter naam hebt gehad. Als uw achternaam groot is, zult u wel een behoorlijk lang getal krijgen, maar laat dit u niet ont moedigen. Het doel heiligt de middelen 12. Verdeel nu dit getal in groepjes van twee cijfers. Laten we aannemen dat u het getal 1033331211 hebt; U maakt dan groepjes van 10 - 33 - 33 - 12 11). 13. U gaat nu met behulp van onder staande lijst de cijfergroepjes omzetten in letters en u vindt de naam waarnaar u zo nieuwsgie rig bent. In bovenstaande voorbeeld wordt 10 - 33 - 33 - 12 - 11 dus ANNIE. 21 M 34 Bij grote namen kan een punt tus sen de vierde en vijfde letter soms verduidelijkend werken. bruikt kan worden, ten strengste verbo den. Een burger, die althans iets van zijn uiterlijk wil weten, huurt voor veel geld een „Kijker", een man die hem veel of weinig op de mouw speldt. Bij de koning heet zulk een beambte een kijkjonkcr. Doch de maanbewoners, die zich vol gens Henriette van Eyk zorgen maken over de oneerlijke toestand op onze pla neet. sturen van tijd tot tijd een kind met een „verhelderende" opdracht naar beneden en zo komt er op een avond in de Boendertjessteeg een knaap Jock ge naamd van de maan met een spiegel en de opdracht de Lobelianen daarin te laten kijken. Het tumult en de opstand, die ontstaan door de aanwezigheid van die spiegel is even fantastisch als onbeschrij felijk. De koning wenst geen rustversto- rend gcspiegel; de kristallen godin van het kwade, die domhouden de beste taktiek vindt, ook niet. Het gilde van de kijkers ziet zijn beroep ln gevaar en ten slotte is cr nog de roverhoofdman Dolle Dorus, die de spiegel alleen maar aan de meestbiedende wil verkopen. En ondertussen zouden de Lobelianen hun rechterhand geven voor één blik in dat wondervoorwerp, ofschoon Jock gezegd heeft dat „het helemaal niet mooi is". De spiegel wordt gestolen van Jock, ge stolen van Dorus, gestolen vanvan letterlijk iedereen en wordt tot slot uit de handen van het kristallen spook ge red door Jock en zijn oude vriendin Mar- lotje. De aanvoerder van de dieren de giraf, stelt voor de spiegel te plaatsen op de bank bij de goudvissen, die de hele dag liggen te pruttelen omdat de klots- pompjes het water nooit eens met rust laten u begrijpt wel waarom opdat iedereen daar kan défileren en zichzelf zien voor de eerste maal in zijn leven. Maar het loopt treurig af. De dieren zijn teleurgesteld en wat beschaamd, vele mensen zijn triest omdat zij lang niet zo fraai zijn als zij wel dachten. Maar de koning gelooft het nog niet als hij met zijn eigen ogen ziet dat hij een dom. dik mannetje is. Hij geeft het bevel de spie gel te vermorzelen. Edoch, de waarheid is op weg en Jock zal naar de maan teruggaan en opnieuw komen en dan niet zo opvallend „met zijn roeping in een roze kartonnen doos", maar in be scheiden vorm. De kostelijke manier waarop Hen riette van Eyk alles bij elkaar weet te gebruiken, koffie en amethist en spie ring en de maan en broodjes, houten mensen en roofridders, vliegende paarden en egels, met de uitspraken van de dieren „met grote algemene ontwikkeling", waaronder een koe koek die de zaak psychotechnisch onder het mes neemt; dit hele conglo meraat van satire en humor, van fan tasie en toespelingen maakt, dat iemand het alleen maar betreuren kan dat de schrijfster deze jacht op haar gemak niet tweemaal zolang heeft gemaakt. CLARA EGGINK. A. H. van der Feen f 1873—1953) Vrijdag. 2 Januari is overleden de prozaschrijver A. H. van der Feen in de leeftijd van negen en zeventig jaar. On getwijfeld zullen slechts de ouderen onder de lezers door dit bericht getrof fen worden en zelfs onder hen zullen er mogelijk-nog niet velen zijn wie de naam Van der Feen werkelijk betekenis heeft. Eerder zal de herinnering wakker wor den wanneer wordt medegedeeld dat de schrijver F. de Sinclair overleden is. want het is onder dat pseudoniem dat hij zich mocht verheugen in de belang stelling van een groot publiek en wel door zijn talrijke humoristische verha len, die zeer ongelijk van kwaliteit zijn. Dit zijn over het algemeen vlotte ge schiedenissen. waarin de maatschappu. weerspiegeld in het doen en laten van de burgerij, goedaardig gehekeld wordt, en waarbij het voornaamste doel is de lachspieren het een en ander te doen te ?n. Wij vinden bij hem de aan de kaak gestelde kwakzalver, die in zijn sanatorium een aantal ingebeelde zieke dames laat leven op een dieet van goed kope vruchten, de dwaze bewondering en provincieplaatsje voor de mens een hogere stand of met een acade mische titel. Zaken, die voor zover zij nog niet tot het verleden behoren, dan toch met de horren en de balletjesfranje in de kamfer gelegd zijn. Indien dit alles was wat Van der Feen geschreven had. dan zou dit werk niet meer aandacht behoeven dan als tijds- curiociteit. Maar het merkwaardige ge val doet zich voor dat Van der Feen zich zo bewust moet zijn geweest van zijn twee verschillende mogelijkheden van uiting, dat hij zijn andere en laat ons zeggen zijn „echte" werk heeft gepubliceerd onder zijn eigen naam en het is om dit werk, dat wij zijn nage dachtenis in ere moeten houden. Dit werk. hoofdzakelijk bestaande uit korte verhalen, behoort zonder twijfel tot het beste van de realistische periode. Het zijn navrante vertellingen, van een fijne psychologie, uitstekend geschreven. De novelle Herstleugen, de late liefdesge schiedenis van een Middelburgse celi batair, spant wel de kroon, ofschoon het verhaal van de twee oude broers die samen de derde, waar zij nooit veel van geweten hebben, gaan begraven, maar met wiens kleine zonden zij na de be grafenis geconfronteerd worden, er niet voor onder doet. Het zijn de bundels genaamd Kassian, De Idealist. Een gunst en het reeds genoemde Herstleugen waar dit proza in te vinden is en waar van het jammer zou zijn wanneer zij in de vergetelheid raakten. CLARA EGGINK. Marilyn Monroe, de atoomblondine van Hollywood Grootste seusatie sinds Jean Harlow Er zijn nog altijd mensen te over die menen, dat carrières van filmsterren een soort bliksem-karaktcr hebben. Vandaag een arm zielig meisje, morgen zomaar Ineens vanwege een aardig gezichtje en door een toevallige aanrijding door een regisseur of producer een heldere ster aan het rijkbezaalde firmament. De werkelijkheid ls anders en heel wat harder. Toch zijn er voorbeelden van dergelijke komeetachtige verschijnselen aan de llollywoodhemeJ. Sinds enige tijd wervelt door de toch aan stormen niet zo arme filmwereld een tornado, die met een dergelijke snelheid is aangewakkerd: Marilyn Monroe de „atoom-blondine" die zich in korte tijd meer aanbidders veroverd heeft dan haar bijna naamgenoot Mariene in deze contreien ooit heeft weten te verwerven. Sinds Hirosjlma ten offer viel aan het meest duivelse wapen.dat de mens z ch tot nu toe verschaft heeft, worden associa ties met atoombommen gebezigd als krachtigste superlat.even die er ie vin den zijn. Het meest bekende voorbeeld ls wel het Bikini-badpakje, zoiets als het badpak waar net zoveel van over ls gebleven als van Bikini, toen er een paar atoombommetjes op waren neer ge regend. Marilyns bijnaam ..atoom-blon dine" is een ander ondubbelzinnig voor beeld van dit moderne jargon. Een stralend blonde schoonheid, wel voorzien van alle charmes van een pin-up girl, een paar brutale heldere ogen en een lachende uitdagende mond,-waarin een snelle, vaak scherpe tong schuil gaat, een durf-al met een zelfs voor Holly-uood ongekende flair, ziedaar een beeld van de Jongste „ont dekking" in het filmparadijs, een ont dekking, die meer opzien baarde door de charme, die zjj in deze kring intro duceerde dan door de spelcapaciteiten, die redelijk zijn, maar zeker niet bo venmatig tot dusverre. Niet zoals andere sterren, heeft zij het zover geschopt na een serieuze studie, na een moeizaam opklimmen langs een gevaarlijke en glibberige ladder, maar met ee i f .guuriijke V-2 Natuurlijk gaan ook over haar levens geschiedenis i filmsterren hebben die nu eenmaal ook al zijn ze pas. zoals Mari lyn thans. 26 Jaan allerlei verhalen rond. die ln geen enkel opzicht met de wer kelijkheid ln overeenstemming zijn. Ze zou al Jon? wees zijn geweest, opgevoed in een streng gesticht en later bij een zo mogelijk nog strengere en hardvoch tiger tante De waarheid ziet er Iets anders uit. Ze had een betrekkelijk gelukkige Jeugd, waar echter een einde aan kwam, toen zij op 16-Jarige leeftijd ln het huwe lijksbootje stapte, aan welks roer een jonge arbeider van een vliegtuigfabriek zat. Dat huwelijk vlotte niet erg en er kwam al spoedig een einde aan. Ze stond toen voor de noodzaak, een eigen bestaan op te bouwen. Ze kwam in Hollywood tereoht, maar niet als film ster, doch als secretaresse en foto-model. Uit die laatste bezigheid vloeide on langs het Jongste ..schandaal'' rond de atoom-blondine voort. John Huston gaf haar een eerste film kans. zonder dat zij entge opleiding als actrice genoten had: een bijrolletje in de film ..Asphalt Jungle". En toen gebeurde, wat meestal een sprookje ls maar ditmaal werkelijkheid Darryl F Zanuck zag haar ln dit rol letje. maakte een figuurlijke sprong te gen het plafond en Het haar komen. De bliksemcarrière begon en thans, twee jaar later, heeft zij reeds acht films op haar naam staan. Haar laatste film Is „Niagara", die voor een groot deel bü de beroemde watervallen werd opge nomen Uiteraard heeft ze zich met haar brutaliteit en charmes even zovele aan bidders als vijanden gemaakt. Misschien ls aanbidders en vijandinnen beter uit gedrukt Ze knam onlangs sterk in opspraak, toen er een kalender verscheen met als frontr laat Marilyn In Eva-costuum: een handige uitgever gebruikte daar toe een foto. gemaakt in de tijd. dat zij als fotomodel haar kost verdiende. Ze weigerde de foto als een imitatie te erkennen, lot schrik van de groten In de filmwereld, die d i t zelfs voor Hollywood, waar men met vrouwelijke schoonheid nogal gul is. wel wat bar vonden. „Ik begrijp niet, waarom Ik die foto niet mocht laten maken", protesteerde ze. „Het was in die tijd mijn boter ham en er zat niets onbehoorlijks In- De vrouw van de fotograaf was er bij en bovendien had ik wèl iets aan de radio!" Critici en aanbidders werden het tenslotte eens op basis van het com promis „het ceval heef; toch ook e>g n- lijK erg weinig om het lijf". Wat na tuurlijk een zeer juiste liasis voor het compromis en de verzoening lijkt. Enfin, de kalender heeft een record oplage geboekt. Zelfs voor Amerika, waar hi) thans ln Iedere garage, ln tal loze zaken en in ontelbare hulzen prijkt. Naar men vertelt staan de televisie maatschappijen de atoom-blondine naar het leven. Zil haalt de Amerikanen weer bij hun televisie-apparaten van daan en trekt ze de allengs minder bloeiende bioscopen weer binnen Dat ls misschien wel het sterkste bewijs, dat Marilyn Monroe de grootste ftlmsemsa- tle is sinds Jean Harlow in 1938 defini tief uit Hollywood verdween....

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1953 | | pagina 6