Een Hand Vereeden Imponerende Strawinsky-avond der Nederlandse Opera Ons goedkoop knippatroon Nieuw betaalmiddel ter waarde 41 cent! van UIT HET Agenda 91ste Jaargang LEIDSCH DAGBLAD Vrijdag 6 Juni 1952 Derde Blad No. 27626 Schitterende inzet Holland - Festival Twee facetten: Rossignolen Oedipus Rex* Hoffelijk verjaarsgeschenk aan 70-jarige meester Hot Holland Festival 1952 is gisteravond ingezet met onmiddellijk volgend op het openingsconcert in de Ridderzaal een imponerende Strawinsky-avond in de Koninklijke Schouwburg te Den Haag door de Nederlandse Opera. Het genie Igor Strawinsky, wereldberoemd componist, geëerd, gesmaad wellicht, maar in ieder geval een figuur, die de muziekhistorie sterk beïnvloed heeft. Wie hem daar man van de wereld buigend met gratievol gebaar dankend op het podium zag staan, temidden der met bloemen gehuldigde medewerkenden, na de waarlijk bewonderenswaardige uitvoeringen zijner eerste opera „Rossignol" (1909'14) en zijn oratorische opera „Oedipus Rex" van 1927, moest toch wel even lachen om de woorden in veel heden daags Strawinsky-commentaar, waarin wat smalend over de „oude" man gesproken wordt Strawinsky boog daar: vitaal, joyeus en slank, en zo op het oog werkelijk geen vermoeide „zeventiger", die juist gisteren die leeftijd der sterken had bereikt! Strawinsky's teruggrijpen op het clas sicisme: een teken van zwakte, van ste riliteit. na de geladenheid van een „Sacre"? Ach wat: het vulcanisch-re- volutionaire is hier zeker niet aanwe zig. maar ook dit facet van zijn expres sie heeft bij een groot en immer fasci nerend kunstenaar wiens contra- puntisch vermogen bovendien fenome naal is als hij. ongetwijfeld zijn be tekenis. Wie zal zeggen, of Strawinsky niet met dit nieuwe operatype-mengsel van klassieke en moderne elementen bouwmaterialen voor een nieuwe kunst heeft aangedragen? En waarom mag hU oude waarden niet van zijn eigen wezen doordrenken? Voor de uitvoerenden van dit onge meen veeleisende werk - ztJ staan als le vende standbeelden, bil wie de actie tot een minimum beperkt blijft op het po dium niets dan lof. zo ook voor dat roerloze koor met zijn doornenhaag van moeilijkheden. De tenor Frans Vroons in de hoofd rol. Hü sloeg zich door zijn dikwijls on dankbare zangpartij met heldenmoed heen De alt Hélène Bouvier als gast. machtig en expansief, was de enige die wat warmte kon brengen in dit merk waardig massieve geheel. Zii beheerste bovendien de gevaarlijke coloraturen perfect. Voor beiden tevens een ontzag- Is er heviger contrast ondanks de Strawinsky geest, die in beide werken merkbaar is dan tussen deze tedere sfeervolle, onder impressionistische De- bussy-lnvloed geschreven liefelijke „Ros signol" naar Andersens bekend Chinees Kelzer-sprookje ..De Nachtegaal", en dat uit erts en steen, zo men wil uit graniet en marmer gehouwen brok machtige Hoe is het ontstaan? Dit woord: OVER DE PUTHAAK De uitdrukking: aij zijn over de puthaak getrouwd, wordt gebezigd, wanneer men spreekt over een man en een vrouw, die met elkan der leven zonder dat een wettig huwelijk is gesloten. Een puthaak is een lange stok met een haak, waarmee men een emmer water uit de put ophaalt. Men leest nu dat oudtijds, bijvoorbeeld in Friesland, eenvoudige Jongelui trouwden door enkel over een door twee mannen vastgehouden puthaak te stappen. Dit klinkt wel heel eigenaardig, maar wie zich verdiept in oude huwelijksgebruiken vindt van der gelijke oeremoniën telkens melding gemaakt, die waarschijnlijk resten zijn uit de tijd, dat de bruid ge roofd werd uit het ouderlijk huls en haar vluoht op allerlei manle ren werd belemmerd. muziek „Oedipus Rex", waarin Strawin sky het onheilszwangere noodlotsdrama van Koning Oedipus zich laat voltrek ken: in een nieuw classicisme, bewust- primitief, een Handelstijl met moderne oren gehoord, terwijl ook reminicenties aan andere componisten bijv. Verdi merkbaar zijn? Maar Strawinsky legt er tóch een volkomen eigen stempel op: strak, ie dere emotie bedwongen, schier verme- chaniseerd. Hij schept, ondanks een rijkere mo dulatie, een veelvuldlger gebruik van harmoniserende noten en grotere in tervallen, alsmede een moderne instru mentatie. een schijnbare eenvoudigheid die toch extreem zwaar voor de uitvoe renden is, waartoe wij ook het zo be langrijke, beschouwende, onbeweeglijk staande mannenkoor rekenen, in witte klederen gehuld en wier gezichten als maskers zijn. Deze muziek is veelvuldig ijskoud en door de onpersoonlijke, archaïserende stijl in deze ijskoude, rustend op een geraamte van ijzerbeton, nog voelbaar der gemaakt. Hoe anders staan wij ech ter thans tegenover deze muziek dan toen wij in 1928 de openbare oer-opvoe- ring te Wenen bijwoonden, nadat dit opera-oratorium in besloten kring als oratorium in 1927 voor 't eerst in Pa rijs gezongep was. Geboeid luisteren wij nu naar talrij ke passages. die wij indertijd louter als een ..interessant, theoretisch experi ment" beschouwdenStrawinsky's meesterhand deed door de tijd ons met veel. waartegen wjj ons indertijd ver zetten, verzoenen! Japon in maten 46 en 50 Benodigde stof voor maat 50: 4-50 m. van 90 om. breed. Deze japon is speciaal geschikt voor het niet zó slanke figuur. Het puntig toelopende middenvoorpand heeft een knoopsluiting. Aan dit voorpand wordt een gerimpelde voorbaan gezet. De ha'.s is achter iets opgeknipt en heeft vóór revers. De rug is In drie banen verdeeld, die iets klokkend geknipt zijn. De korte mouw wordt met een manchet afge werkt. Verkrijgbaar van Maandag af, zolang de voorraad strekt, ad 40 cents aan ons Bureau Witte Singel 1. Toezending per post geschiedt na ontvangst van brief met ingesloten en niet opgeplakt 55 ets. aan postzegels. Verzoeke op de enveloppe te vermel den: „Goedkoop Patroon". Igor Strawinsky: 70 jaar. lijke geheugenprestatie, want de lange en moeilijke Latijnse tekst, die Stra winsky voor dit Griekse drama verkoos, is geen sinecure! Ook de mindere „Goden" wisten zich op hoog nheau te handhaven. Het orkest, waarover Charles Bruck eveneens de scepter zwaaide, bleek te gen de gecompliceerdheid der partituur (Ingez. Med.-Adv.) Drukte in de winkels van Leiden Alplien en omgeving Oppassen, dat de waarde bonnen niet zoek raken Een nieuw geldswaardig papier is nu druk in omloop. Het is geen zilverbon. maar een Castella-bon, ter waarde van 41 ct! Op een goede morgen hebben alle vrouwen van Leiden, Alphen en omge ving zo'n bon in haar brievenbus ge vonden. En met deze bon betalen zij haar pak Castella Wolwas, het fantasti sche nieuwe middel voor het wassen van wol of zijde. De Castella-fabrleken hebben de winkeliers v. Leiden. Alphen en omgeving namelijk gerechtigd, om aan iedere vrouw, die twee pakken Castella Gczinswas (in het blauwe pak met „Actief Wit" - het wasmiddel, dat ook zo perfect vlekken verwijdert) koopt, gratis een pak Castella Wolwas af te geven tegen inlevering van de Castella waardebon. Het is in alle win kels druk van de vrouwen, die profi teren van dit tijdelijk en uniek aanbod. Dames, die haar bonnen nog niet heb ben Ingeleverd, wordt aangeraden, niet te lang te wachten. Raken de bonnen weg, dan worden geen nieuwe ver strekt. De vrouwen, die Castella Wol was nog niet kenden, staan voor een ware verrassing. Dit volkomen alkali- vrije en totaal nieuwe wasmiddel reinigt niet alleen wollen en zijden stoffen door en door. maar maakt wol bovendien zachter dan dons en zijde nieuw, mooier en gaver. Wollen jumpertjes. de garde robe van baby. teer ondergoed, nylons, etc.. dat alles kan in Wolwas keer op keer worden gewassen zonder een spoortje van slijtage. De doffe aanslag, die zeep en gewone wasmiddelen op wol en zijde achterlaten, verdwijnt als bij toverslag en door het toegevoegd „Kleur Actief" worden vaal geworden kleuren weer fris en vol gloed. Zo gaan wollen en zijden stoffen viermaal lang mee. En ook voor speciale wasjes (gordijnen, etc.) is Castella Wolw Ideaal. De Nederlandse huisvrouw heeft er een grote winst bij. Alle angst het wassen van haar fijne goed dwijnt nu. olledlg besband Mise en scène en dé- Robert de Vries duidelijke en eenvou dige toelichtingen, voor hen die geen Latijn verstaan of hun gymnasiale ken nis vergaten Overigens was dit optreden een vrij hinderlijk en storend element! Het Lattin koos Strawinsky wellicht om daarmee de grootst mogelijke af stand van tijd en van zichzelf te ver overen. dooh zeer zeker, omdat - eelyk in zijn „Chronlquës" te lezen valt -1 het hem een vreugde was. om muziek te componeren op een conventionele, rituele taal. die door haar hoge natuur anzelf al imponeert! Nog een kort woord over het lyrische sprookje .Rossignol". Daarvan heeft de Ned. Opera ons zulk een sublieme vertolking gegeven - subliem vooral door de uitermate schil derachtige. kleurgevoellge en fijnzinnige décors - dat er een ongekend charme rende ontroering van uitging. Maar ook qua zang was deze uitvoe ring een bijzonder gelukkige: met een Mattiwilda Dobbs 'als gast) als „de Nachtegaal - wel in de eerste plaats! Het onaanzienlijke nachtegaaltje zélf zat hoog in de boom. het scheen te le ven, het zong zijn schoonste zang Strawinsky's dromerige en innige mu ziek - nog daterend van vóór wereld oorlog I, dus uit de tijden van rust en zonder bezetenheid - werkt hier zó sfeerscheppend. dat men er iedere rea liteit bij Hikt te vergeten Het sprookje trekt als een verrukkelijke droom voor bij en daarbij zijn de geestige trouvailles bijv. die optocht der Chinezen! - zon der eind. Een impressionistische, typisch Chi nese feërie, waarvoor allen hoge eer toekomt, al liet het orkest in de kost bare instumentatie meermalen een steek vallen en was het Frans der ko risten niet steeds „pur sang" Frans. FEUILLETON Deer Andrew Mackenzie 20) „Mijnheer Brooke schijnt nog al dik in de duiten te aitten, nietwaar?" „Hopen, keja hoofdinspecteur, heel veel geld, maar ais hij zo doorgaat met uitgeven, aal het niet zolang meer duren". „Had je vage plannen, om daar een beetje aan mee te helpen, Johnny?" vroeg Brannigan met honingzoete stem. „Ik eh, wel, ik bedoelnou Ja, hi) heeft toch een heleboel en er zijn er zoveel, die er iets van proberen in de waoht te slepen. Een mens heeft toch zijn zwaicheden, niet Min of meer vertrouwelijk probeerde Pulllnger Brannigan er van te overtui gen, dat het geld beter aan hem dan aan Brooke was besteed, terwijl de hoofdin specteur hem oplettend gadesloeg. „Genoeg, Johnny. Dus mevrouw Pul llnger schuift nog niet genoeg af en je hebt geprobeerd, iets van Brooke los te krijgen. Hoeveel?" Puilinger kuchte. „Ik zat tijdelijk een beetje krap. Per 6lot van rekening kost het heel wat om in Park Lane te wonen en Je stand op te houden. Ik heb Brooke om een lening van honderdvijftig pond gevraagd, voor een maand of twee". „En vloog hij er ln?" „O ja. zonder aarzelen. Als ik er vijf honderd had gevraagd, zou hü het me ook hebben gegeven. Nou ziet U, als iemand zo is. dan is het toch geen schande om er gebruik van te maken?" „Ik denk niet. dat Brooke zo'n sul is. Misschien zul je nog eens ontdekken, dat hü heel wat slimmer is dan JU". „Maar waarom smijt hij zUn geld dan zo in het water?" drong Puilinger aan. „Je bent hier niet om mU vragen te stellen. Ik heb pas een van die partijen van Brooke meegemaakt, maar toen heb ik al heel wat duistere figuren onder zijn gasten ontdekt. Wat bedoelde je zo even? Hebben al die mensen geld van hem afgetroggeld?" „Zonder uitzondering", verklaarde Pui linger met nadruk. „Zo, zo," Brannigan prbeerde dit nieu we verschijnsel ergen ln zUn theorieën te plaatsen, maar slaagde daarin niet geheel. Je hebt al verklaard, dat Je geen Amerikaan Marshall kende, de man die vermoord werd op de avond van die be wuste partij Blijf je bij die verklaring?" „Ja. daar blijf ik bU". „Wat voerde je gisteravond uit?" De hoofdinspecteur plaatste deze vraag nonchalant, alsof h!J er niet een bewuste bedoeling mee had. „Ik was op mijn kamer" antwoordde Puilinger misschien iets te prompt. „Wat. de hele avond?" „Nee. dat niet. Ik ben met mevrouw Parker gaan dineren om half negen". „Waarom vertelde Je dat niet. toen ik je de eerste keer vroeg, wat je gister avond deed?" ,Ik dacht dat U het begin van de avond bedoelde". „Zonder daar een enkele reden voor te hebben overigens. Je woont ln een flat, Park Lane 1116C, is het niet? Hoe laat arriveerde je daar en hoe laat ging Je er weer vandaan?" Het antwoord kwam snel en eigenlijk Iets te nauwkeurig. „Ik kwam om vijf uur thuis, nam een 1 kelen, alsof hij er in geduwd was. Zo op bad en kleedde mij, luisterde naar de het eerste gezicht soheen het een joviaal radio en dronk een paar borrels. Om man. maar die indruk werd teniet ge- kwart over acht verliet ik het huis ooi daan door zijn ogen, die niet direct en naar Grosvenor House te wandelen". I niet zeker waren, maar iets vaags had- Je werd ln die tijd thuis niet opge beld en je had ook geen bezoek?" .Ree". Brannigan keek de man, die zijn ogen neersloeg, scherp aan. „Is dat wel de waarheid, Puilinger? Het aal je zuur te staan komen, als ik merk dat je me om de tuin leidt. Bin nenkort verlang ik misschien een offi ciële verklaring onder ede. Denk nog een6 na". „Het is de waarheid". „Goed dan. Ik zou overigens wel eens willen weten, wat je plannen met me vrouw Parker zijn. Ik wëet, dat het een rijke weduwe is. Je moet natuurlijk zelf weten wat je doet, maar ik waarschuw Je voor die aardige plannetjes, die eigen lijk niet door de beugel kunnen. Zo gauw ik de indruk krUg. dat Je iets minder fraais van plan bent. stuur ik een van mijn mannetjes om eens een woordje met die weduwe te spreken". „Alstjeblieft niet" riep Pulllnger ang stig uit. „Ik heb haar al verteld dat ik nogal ehgestrande carrière heb gemaakt, maar ze blijft ln me geloven". Zo zo, enfin, van vrouwen begrijp Je toch af en toe niets. Maar ik kijk uit, Johnny. Ga dan nu maar. Ik zie je bin nenkort nog wel". Puilinger verdween heel wat minder zelfverzekerd dan hij gekomen was. „Zeg Malleson, dat ik hem wil spre ken". Malleson kwam de kamer blnnensuk- 20 H.A heide bij Ede verbrand Gistermiddag brak brand uit in een heideveld gelegen op militair terrein ten Noorden van Ede. Deze brand ontstond toen de eerste specialisten-compagnie met fosforhand- granaten oefende. Door de wind breidde het vuur zich snel uit in de richting van het landgoed ..Westerrode". De brand is tenslotte tot staan gebracht, nadat circa 20 hectare heide, beplant met vliegdennen, in vlammen was op gegaan. Charles Bruck. Abraham van der Vies, Nicolaas Weinberg en niet ln de laatste plaats Indra Kamadjodo. die de choreogrophle verzorgde, konden, met de zangers en zangeressen, dte zoveel uitstekends presteerden, langdurig voor het opgetogen applaus van een verrast auditorium danken. Een schitterende inzet van dit Hol land Festival, waarvoor, naar wU ver namen zelfs „meester" Strawinsky, die zoveel voortreffelijke uitvoeringen van ziin wei zag. zijn bijzondere te vredenheid betuigde. Men had hem met deze tot bewondering dwingende gala-avond geen hoffelijker verjaars geschenk kunnen aanbieden! Stormachtige ovaties tot besluit'. den en bovendien een beetje loensten. ,Wat had Je er mee voor, jezelf God frey Williams te noemen?" opende Bran nigan het verhoor. „Ik wou helemaal opnieuw beginnen, en mun verleden laten nisten. Ik dacht zo. dat een nieuwe naam mij daarbij zou helpen". Hij sprak met een pieperige stem. ,Dat is niet voor het eerst, dat Je een nieuw leven op stapel zet. wanneer wij tenminste het aantal nieuwe namen, dat Je je aanmeet, in aanmerking nemen snierde Brannigan terug. „Waar besta Je tegenwoordig eigenlijk van?" „Van de rennen". „Dat schijnt een geliefkoosde bezig heid te zijn. Ik geloof, dat het je nogal voor de wind gaat?" „Zeker, hoezo?" „Ik zag je op die fuif van Brooke, die avond dat de Amerikaanse detective ver moord werd. Een safe werd de dag daar na gekraakt. Had JU daar iets mee uit te staan?" „Ik ben hier niet. gekomen om me te laten beledigen". Malleson begon een hooghartige houding aan te nemen en stond op van zUn stoel. Maar hy ging weer zitten toen Brannigan met een vaag gebaar zijn verontschuldiging weg wuifde. „Doe niet zo dwaas. Dat gepraat alsof je zo'n brave jongen bent. maakt niet de minste indruk op me. Waar was je die middag?" „In Oxford" kwam het prompte ant woord. (Wordt vervolgd.) 50) Panda wist natuurlijk nog niet. dat het bericht van Joris Goedbloed's uitvinding der Verdwijn- Machine door de regerings-ambtenaren al was op geborgen in de Map D.Ö.M.. en hij slapte dan ook vol goede moed het regeringsgebouw binnen. ..Goe den morgen!" riep hij tot de portier. ..Ik wilde graag met een Itoge regcer-heer spreken! Het gaat over de Verdwijn-Macltine van Professor Goedbloed" ..Aha! Juist! Ja! De Verde dinges-machine. Heel goed! Gaat u maar zitten en wacht u maar op uw beurt. Niet roken, niet spuwen!" Dat was een koele ontvangst, maar Panda kon niets meer zeggen, want intussen was er een tweede be zoeker binnen gekomen, tot wicn de portier zich richtte met de vraag: ..U wenst?" .Jk... eh... ik kwam om... ja... laat eens kijken!" sprak de nieuw aangekomene peinzend. Waarvoor kwam ik ook al weer? U bent toch niet bijgeval dc kruidenier, want dan moet ik wat schoensmeer en een pond zout o nee. ik zie liet at! U bent regering! Heel juist, ja! Dan kwam ik hier om tc spreken over mijn Atoom- Energie Plan!" ..Een toonenergiejuistf knikte dc portier. ..Gaat u maar zitten en wacht uw beurt af. Niet roken, niet spuwen!" Maar nu had intussen Panda deze nieuwe bezoeker herkend - want het was een oude vriend van Item. ..Professor Kalker!" riep hij verrast. ..Daar hebben we Professor Kalker!" ..O ja?" vroeg de Professor verward. ,.Héé! Waar? Oehje bedoelt mij! Ja. werkelijk, ik ben liet! Hèé! Merkwaardig, nietwaar?" Trouwe lezers zullen zich herinneren, dat het brein van Professor Kalker soms niet geheel helder was. Radio-programma VOOR ZATERDAG 7 JUNI. Hilversum I (402 M.) KRO 7 00 nieuws 7.15 gewijde muziek. 7.45 morgen gebed én liturgische kalender: 8.00 nieuws en weerberichten: 8.15 gram.muzlek: 9.00 voor de hulsvrouw: 9 30 waterstanden: 9.35 gram.muzlek. 10 00 voor de kleuters; 10.1a gram muziek. 1100 voor de zieken; 11.45 gram.muzlek; 12 00 angelus: muziek: (12.30—12 33 land- mededelingen); 12.55 „Ik zle_ 13.00 nieuws 1 tulntx io.w ...cu» katholiek nieuws; 13 20 amusementsmuziek: 14 00 boekbespreking: 14.10 gram muziek: 14.40 amateurspro- gramma; 15 15 kroniek van letteren en kunsten; 15.53 Metropole orkest: 16.25 gram muziek, 16.30 de schoonheid van het Gregoriaans; 17.00 voor de Jeugd; 18.00 nieuws; 18.15 Journalistiek weekoverzicht: 1825 Instrumentaal septet en soliste. 18.45 buitenlandse correspondenties; 19.00gram. muzlek; 19.15 Idem: 19.45 verklezlngs- oespraak: 20.00 nieuws en weerberichten; :0.oè toespraak namens het Ned. Roue Cruis- 20.15 „Lichtbaken", causerie; 20.35 .Merlijn". opera: 21.45 gram.muzlek; (ln le pauzes: sport en „Als Je maar Je ver stand gebruikt"): 22 30 wij lulden de Zondag ln; 23.00 nieuws; 23.15 nieuws ln Esperanto; 23 22—24.00 gTam muziek. Hilversum II (208 M.) VARA 7.00 nieuws 7 15 ochtendgymnastiek; 7.33 gram.muzlek: 8 00 nieuws en weerberich ten 8 18; gram muziek; 8.40 Idem; 8 o5 voor de hulsvrouw: 9.00 gram.muz.: VPRO 10.00 „Tijdelijk uitgeschakeld", causerie. 10 05 morgenwijding. VARA 10.20 voor de arbeiders In de continubedrijven: 11.35 pianorecital: 12.00 West-Duits concert; 12.30 land- en tulnbouwmededellngen. 12.33 gram.muzlek. 12.53 De Ronde van Nederland: 13.00 nieuws: 13.15 omroep orkest- 14 00 gram.muzlek. 14.25 gemengd koor- '14.45 Gronings programma; i5 io amateur-uitzending; 15.45 polltlekapel; 16.15 ..Van de wieg tot het graf", causerie; 16.30 kamerorkest; 17,15 sportpraatje en Ronde van Nederland; 17.30 voor de Jeugd; 18.00 nieuws; 18.15 VARA-var a; 18 20 gram.muzlek; 18.30 RegerinMUltzendlng. „Zoeklicht op de Westerse Defensie ,18.50 artistieke Staalkaart: 19.15 verkiezings toespraak: VPRO 19 30 „Passepartout causerie 19 40 „Het Oude Testament ln deze tijd", causerie: 19.55 „Deze week causerie- VARA 20.00 nieuws: 20.05 ac tualiteiten: 20.15 gevarieerd programma; 21.15 socialistisch commentaar: 2130 Weense muziek; 22.00 „Onder de pannen hoorspel 22.20 dansmuziek; 22.45 „Rond het kampvuur": 23 00 nieuws; 23.15 24.00 gram muziek. Engeland BBC Home Service (330 M.) 11.45 gram.muzlekl 12.10 gevarieerd pro gramma; 12 55 weerberichten; 13.00 nieuws; 13 10 gevarieerd programma; 14.10 crlcketultslagen: 14.15 orkestconcert; 14.45 orgelspel; 15.10 hoorspel. 15.45 Idem; 16.00 Schots orkest: 17 00 voor de kinderen: 17 55 weerberichten. 18 00 nieuws; 18.la sport: 18 25 amusementsmuziek; 19.15 Interviews; 19.45 causerie: 20.00 gevarieerd programma; 21.00" nieuws: 21.15 hoorspel; 22.45 avondgebeden, 23.00 nieuws; 23.03 schaken. Engeland. BBC I.lght Programme (1500 en 247 Ml 12 00 amusementsmuziek: 12.30 testmatch: 13.35 gram.muzlek; 13 45 voor de kinderen: 14 00 orgelspel: 14 30 test match 14.55 sport- 15 10 orkestconcert: 15 40 sport; 15.45 militair orkeBt; 16 10 testmatch; 1612 sport. 16.30 testmatch; 16 58 sport 17 00 gram muziek; 17.30 tezt- ni.-itclv' 17 45 s^orC 18 00 testmatch: 18.33 Ï9.3Ö hoorspel; 15 ragenbeantwoordlng: idlojournanl. 19 25 sport; 0.15 gram.muzlek; 20.30 .muziek I 1 leuws en radiojournaal. 1- 20.15 gram.m klankbeeld:' 2100 orkestconcert: 22.00 nieuws 22.15 testmatch; 22.20 gTam. 22.30 gevarieerd programma. 23.00 g muziek. 23 30 amusementsmuziek; 23 56 24 00 nieuws Nordwestdentsrher Rundfunk (309 M 12.00 amusementsmuziek; 13.00 nieuws: 1325 gevarieerde muziek: 14.00 lichte muziek: 15.00 koormuziek; 78.00 hoorspel met muziek- 17.00 amusementsmuziek; 17.30 Amerikaanse volksmuziek: 18 00 lichte muziek. 19 00 nieuws; 20 00 geva- ileerd programma: 21.45 nieuws; 22 10 symphonie-orkest en vrouwenkoor: 22 35 dansmuziek; 24.00 nieuws; 0 10 dansmuz.: 1.002.00 rhythmlsche muziek. concert: 13.00 nieuws; 13.20 vloolrecltal: 14 00 nieuws: 14 12 concert; 18 30 gram.- I muziek: 16.50 kamermuziek, 17.55 gram. muzlek; 18.30 Amerikaanse uitzending; België, 484 en 314 M. 484 M. 12.05 omroeporkest: 13.00 nieuws; 13.10 ver- zoekprogramma; 14.05 Idem; 15.00 gram. muzlek: 16.30 lichte muziek; 17.00 nieuws; 17.15 lichte muziek: 18.30 accordeonmuz 19 00 zang en plano; 19.20 gram.muz.: 19 40 idem: 19 45 nieuws; 20.00 gram.muz.: 21.15 omroeporkest; 22 00 nieuws; 22.10 dansmuziek: 22 50 nieuws; 23.00 gram. muzlek; 23 55 nieuws. 3Ï4 M. 12.00 Salonorkest; 12.30 weer berichten; 12.34 licht orkest; 13.00 nieuws; 13.15 gram.muzlek; 14.00 verzoekprogram ma; 15.00 schoolkoren; 15.10 en 15.15 gram.muzlek; 16.00 Idem; 16.15 Idem; 16.45 Engelse les. 17.00 nieuws; 17.10 gram muziek; 17 30 orgelconcert: 18.30 voor de soldaten: 19 00 nieuws; 19.40 voor dracht; 19.50 aecordeonapel; 20.00 Prater orkest. 20.30 aecordeonapel: 20.40 verzoek programma. 21.15 omroeporkest en soliste: 52 00 nieuws; 22.15 Jazzmuziek met com mentaar; 22.45 gram.muzlek: 23.00 nieuws: 23.05 en 23.35—24.00 gram.muzlek. i O.-excursie naar B. Landberg spreek over Nieuw ZATERDAG: Den Burcht: Receptie Gymnastiek- ea Schermver. „Excelsior", 3.305 uur nm. Lange Mare «3: Reoeptl# Voetbalver. LDWS, 3.305 uur nam. Stadszaal (foyer): Bazar t. b. v. nieuw DlerenasvL ZONDAG: Stadsgehoorzaal: Huldigingsavond Mgr J. Buis. 8 uur. MAANDAG. Stadhuis: Gemeenteraad. 3 uur nam. DINSDAG. Middelweg 38: Openina Lelde* Groene Kruiicentrum 3.30 uur. In den Vergulden Turk: Ledenvergade ring .De Letdache Kunstkring voor allen". 8 uur. DAGELIJKS: Boerhaavezaal (Lange Vrouwenkerfcat Voorjaarstentoonstelling Leldae Kunst centrum. Werkdagen 3—5 en 7—0 uur nam. (t/m 7 Juni). Museum voor Volkenkunde: Tentoon stelling „Vertrouwd bezit van vreemde herkomst". Tot 1 October, dagelijks van 105 uur ('s Zondags van 1—5 uur). DE BIOSCOPEN. Rex „Trans Continent Express" (14 Jaar) Zondag: 2.30. 4.45. 7.15 en 9 15 uur. Werkdagen: 2.30. 7.15 en 9.15 uur. Donderdag: „De kleine man". Trianon „Een Amerlkakn ln Parits" (alle leeft.) Zondag 2.15. 4.30. 7 en 9 15 uur. Werkdagen: 2.30. 7 en 9.15 uur. Casino „Sous le Clel de Paris" (14 Jaar) Zondag: 2.30. 4.45. 7 en 9.15 uur. Werk dagen; 2 30. 7 en 9.15 uur. Llrto „Tarzan ln gevaar" (14 Jaar) Zondag; 2.30. 4.45. 7 en 9.15 uur. Werk dagen: 2.30. 7 en 9.15 uur. I.oxor „Vrouwen ln de OertHd" (18 1.1 Zondag: 2 30. 4.45. 7 en 9.15 uur. Wer- dagen: 2.30. 7 en 9.15 uur. De avond-, nacht- en Zondagsdienst a- Apotheken te Lelden wordt van Maan 2 Juni 8 uur tot Zaterdag 7 Juni 8 i waargenomen door Apotbet" Nieuwe Rijn 18. tel 20323 en (le Drw* Apotheek. Doezastraat 31. tel. 30313 Te Oegstgeest door de Oegstgee.Mt-i Apotheek, wllhelmlnapark 8, tel. 26274.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1952 | | pagina 7