Een Hand Verleden Imponerende Strawinsky-avond der Nederlandse Op era Ons goedkoop knippatroon Nieuw betaalmiddel ter waarde van 41 eeut! UIT HET PANDA EN DE VERDWIJN-MACHINE Agenda 91ste Jaargang LEIDSCH DAGBLAD Vrijdag 6 Juni 1952 Derde Blad No. 27626 Schitterende inzet Holland - Festival Twee facetten: RossignoVen Oedipus Rex" Hoffelijk verjaarsgeschenk aan 70-jarige meester Het Holland Festival 1952 is gisteravond ingezet met onmiddellijk volgend op het openingsconcert in de Ridderzaal een imponerende Strawinslcy-avond in de Koninklijke Schouwburg te Den Haag door de Nederlandse Opera. Het genie Igor Strawinsky, wereldberoemd componist, geëerd, gesmaad wellicht, maar in ieder geval een figuur, die de muziekhistorie sterk beïnvloed heeft. Wie hem daar man ven de wereld buigend met gratievol gebaar dankend op het podium zag staan, temidden der met bloemen gehuldigde medewerkenden, na de waarlijk bewonderenswaardige uitvoeringen zijner eerste opera „Rossignol" (1909'14) en zijn oratorische opera Oedipus Rex" van 1927, moest toch wel even lachen om de woorden in veel heden daags Strawinsky-commentaar, waarin wat smalend over de „oude" man gesproken wordt Strawinsky boog daar: vitaal, joyeus en slank, en zo op het oog werkelijk geen vermoeide „zeventiger", die juist gisteren die leeftijd der sterken had bereikt! muziek Oedipus Rex", waarin Strawin sky het onheilszwangere noodlotsdrama van Koning Oedipus zich laat voltrek ken: in een nieuw classicisme, bewust- primitief, een Handelstijl met moderne oren gehoord, terwijl ook reminicenties aan andere componisten bijv. Verdi merkbaar zijn? Maar Strawinsky legt er tóch een volkomen eigen stempel op: strak, ie dere emotie bedwongen, schier verme- chanlseerd. Hij schept, ondanks een rijkere mo dulatie, een veelvuldiger gebruik van harmoniserende noten en grotere in tervallen, alsmede een moderne instru mentatie, een schijnbare eenvoudigheid die toch extreem zwaar voor de uitvoe renden is, waartoe wij ook het zo be langrijke, beschouwende, onbeweeglijk staande mannenkoor rekenen, in witte klederen gehuld en wier gezichten als maskers zijn. Deze muziek is veelvuldig ijskoud en door de onpersoonlijke, archaïserende stijl in deze Ijskoude, rustend op een geraamte van Ijzerbeton, nog voelbaar der gemaakt. Hoe anders staan wij ech ter thans tegenover deze muziek dan toen wy in 1928 de openbare oer-opvoe- ring te Wenen bijwoonden, nadat dit opera-oratorium in besloten kring als oratorium ln 1927 voor 't eerst In Pa rijs gezongen was. Geboeid luisteren wy nu naar talry- ke passages, die wy ïndertyd louter als een „interessant, theoretisch experi ment" beschouwden: Strawinsky's meesterhand deed door de tyd ons met veel. waartegen wy ons indertyd ver zetten, verzoenen! Is er heviger contrast ondanks de Strawinskygeest, die in beide werken merkbaar is dan tussen deze tedere sfeervolle, onder impressionistische De- bussy-invloed geschreven liefelyke ..Ros signol" naar Andersens bekend Chinees Keizer-sprookje ..De Nachtegaal", en dat uit erts en steen, zo men wil uit graniet en marmer gehouwen brok machtige lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll Hoe is het ontstaan? Dit woord: OVER DE PUTHAAK De uitdrukking: zy zijn over de puthaak getrouwd, wordt gebezigd, wanneer men spreekt over een man en een vrouw, die met elkan der leven zonder dat een wettig huweiyk is gesloten. Een puthaak is een lange stek met een haak. waarmee men een emmer water uit de put ophaalt. Men leest nu dat oudtyds. byvoorbeeld in Friesland, eenvoudige Jongelui trouwden door enkel over een door twee mannen vastgehouden puthaak te stappen. Dit klinkt wel heel eigenaardig, maar wie zich verdiept ln oude huweiyksgebruiken vindt van der gelijke oeremonlën telkens melding gemaakt, die waarschynlijk resten zyn uit de tyd. dat de bruid ge roofd werd uit het ouderiyk huls en haar vlucht op allerlei manle ren werd belemmerd. Strawinsky's teruggrijpen op het clas sicisme: een teken van zwakte, van ste riliteit. na de geladenheid van een „Sacre"? Ach wat: het vulcanisch-re- volutionaire ls hier zeker niet aanwe zig, maar ook dit facet van zijn expres sie heeft by een groot en immer fasci nerend kunstenaar wiens contra- puntisch vermogen bovendien fenome naal is als hy. ongetwyfeld zyn be tekenis. Wie zal zeggen, of Strawinsky niet met dit nieuwe operatype-mengsel van klassieke en moderne elementen bouwmaterialen voor een nieuwe kunst heeft aangedragen? En waarom mag hy oude waarden niet van zyn eigen wezen doordrenken? Voor de uitvoerenden van dit onge meen veeleisende werk - zy staan als le vende standbeelden, bu wie de actie tot een minimum beperkt blyft op het po dium niets dan lof, zo ook voor dat roerloze koor met zijn doornenhaag van moeilykheden. De tenor Frans Vroons in de hoofd rol. Hy sloeg zich door zijn dikwijls on dankbare zangpartij met heldenmoed heen De alt Helene Bouvier als gast, machtig en expansief, was de enige die wat warmte kon brengen in dit merk waardig massieve geheel. Zii beheerste bovendien de gevaarlijke coloraturen perfect. Voor beiden tevens een ontzag- Japon in maten 46 en 50 Benodigde stof voor maat 50 4.50 m. van 90 om. breed Deze japon is speciaal geschikt voor het niet zó slanke figuur. Het puntig toelopende middcnvoorpand heeft een knoopsluiting Aan dit voorpand wordt een gerimpelde voorbaan gezet. De hals is achter iets opgeknipt en heeft vóór revers. De rug is ln drie banen verdeeld, die iets klokkend geknipt zyn. De korte mouw wordt met een manohet afge werkt. Verkrygtoaar van Maandag af, zolang de voorraad strekt, ad 40 cents aan ons Bureau Witte Singel 1. Toezending per post geschiedt na I ontvangst van brief met ingesloten en niet opgeplakt 55 ets. aan postzegels. 1 Verzoeke op de enveloppe te vermel- oen: „Goedkoop Patroon". Igor Strawinsky: 70 jaar. lyke geheugenprestatie, want de lange en moeiiyke Latijnse tekst, die Stra winsky voor dit Griekse drama verkoos, is geen sinecure! Ook de mindere „Goden" wisten zloh op hoog niveau te handhaven. Het orkest, waarover Charles Bruck eveneens de scepter zwaaide, bleek te gen de gecompliceerdheid der partituur (Ingez. Med.-Adv.) Drukte in de winkels van Leiden, Alphen en omgeving Oppassen, dat de waarde bonnen niet zoek raken Een nieuw geldswaardig papier is nu druk in omloop. Het is geen zilverbon, maar een Castella-bon, ter waarde van 41 ctl Op een goede morgen hebben alle vrouwen van Leiden. Alphen en omge ving zo'n bon in haar brievenbus ge vonden. En met deze bon betalen zij haar pak Castella Wolwas, het fantasti sche nieuwe middel voor het wassen van wol of zijde. De Castella-fabrieken hebben de winkeliers v. Leiden. Alphen en omgeving namelijk gerechtigd, om aan iedere vrouw, die twee pakken Castella Gezinswas 'in het blauwe pak met „Actief Wit" - het wasmiddel, dat ook zo perfect vlekken verwijdert) koopt, gratis een pak Castella Wolwas af te geven tegen inlevering van de Castella waardebon. Het is in alle win kels druk van de vrouwen, die profi teren van dit tydelijk en uniek aanbod. Dames, die haar bonnen nog niet heb ben ingeleverd, wordt aangeraden, niet te lang te wachten. Raken de bonnen weg. dan worden geen nieuwe ver strekt. De vrouwen, die Castella Wol was nog niet kenden, staan voor een ware verrassing. Dit volkomen alkali- vrije en totaal nieuwe wasmiddel reinigt niet alleen wollen en zijden stoffen door en door. maar maakt wol bovendien zachter dan dons en zijde nieuw, mooier en gaver. Wollen jumpertjes. de garde robe van baby. teer ondergoed, nylons, etc.. dat alles kan in Wolwas keer op keer worden gewassen zonder een spoortje van slijtage. De doffe aanslag, die zeep en gewone wasmiddelen op wol en zijde achterlaten, verdwijnt als bij toverslag en door het toegevoegd „Kleur Actief" worden vaal geworden kleuren weer fris en vol gloed. Zo gaan wollen en zijden stoffen viermaal lang mee. En ook voor speciale v asjes 'gordijnen, etc.) is Castella Wolwas ideaal. De Nederlandse huisvrouw heeft er een grote winst bij. Alle angst a het wassen van haar fijne goed dwynt nu. volledig bestand. Mlse en scène en dé cors en costuums. resp. van Abraham van der Vies en Nico'.aas Wijnberg waren in de soberheid stylistisch zuiver aangepast. Als modern „conférencier" in rok. gaf Robert de Vries duideiyke en eenvou dige toelichtingen, voor hen die geen Latijn verstaan of hun gymnasiale ken nis vergaten Overigens was dit optreden een vry hinderlijk en storend element! Het Latijn koos Strawinsky wellicht n daarmee de grootst mogelijke af stand van tijd en van zichzelf te ver overen. doch zeer zeker, omdat - geiyk in zyn „Chroniques" te lezen valt - het hem een vreugde was. om muziek te componeren oo een conventionele, rituele taal. die door haar hoge natuur anzeif al Imponeert!^ Nog een kort woord over het lynsche sprookje ..Rossignol Daarvan heeft de Ned. Opera zulk een sublieme vertolking gegeven- subliem vooral door de uitermate schil derachtige. kleurgevoelige en fynzinnlge décors - dat er een ongekend charme rende ontroering van uitging. Maar ook qua zang was deze uitvoe ring een by zonder gelukkige: met een Mattiwilda Dobbs «als gast) als Nachtegaal - wel in de eerste plaat' Het onaanzien'.yke nachtegaaltje zélf zat hoog in de boom, het scheen te le ven. het zong zijn schoonste zang Strawinsky's dromerige en innige mu ziek - nog daterend van vóór wereld oorlog I, dus uit de tyden van rust en zonder bezetenheid - werkt hier zó sfeerscheppend. dat men er iedere rea liteit bij lijkt te vergeten Het sprookje trekt als een verrukkeiyke droom voor bij en daarbij ziin de geestige trouvailles - byv die optooht der Chinezen! - zon der eind. Een impressionistische, typisch Chi nese feërie, waarvoor allen hoge eer toekomt, al liet het orkest in de kost bare instumentatie meermalen een steek vallen en was het Frans der ko risten niet steeds „pur sang" Frans. 20 H.A heide bij Ede verbrand Gistermiddag brak brand uit ln een heideveld gelegen op militair terrein ten Noorden van Ede. Deze brand ontstond toen de eerste specialisten-compagnie met fosforhand- granaten oefende. Door de wind breidde het vuur zich snel uit in de richting van 'het landgoed „Westerrode". De brand is tenslotte tot staan gebracht, nadat circa 20 hectare heide, beplant met vliegdennen, in vlammen was op gegaan. Charles Bruck. Abraham van der Vies, Nicolaas Weinberg en niet ln de laatste plaats Indra Kamadjodo, die de choreogrophie verzorgde, konden, met de zangers en zangeressen, die zoveel uitstekends presteerden, langdurig voor het opgetogen applaus van een verrast auditorium danken. Een schitterende Invet van dit Hol land Festival, waarvoor, naar wij ver namen velfs „meester" Strawinsky, die zoveel voortreffeiyke uitvoeringen van zijn werk rag. vijn bijzondere te vredenheid betuigde. Men bad hem met deze tot bewondering dwingende gala-avond geen hoffelijker verjaars geschenk kunnen aanbieden! Stormachtige ovaties tot besluit! FEUILLETON Andrew Mackenzie (OH hel bfela vertaald) 30) Mynheer Brooke schynt nog ai dik in de duiten te zitten, nietwaar?" „Hopen, keja hoofdinspecteur. heel veel geld, maar als hij zo doorgaat met uitgeven, zal het niet zolang meer duren". „Had je vage plannen, om daar een beetje aan mee te helpen, Johnny?" vroeg Brannlgan met honingzoete stem. „Ik eh. wel, ik bedoelnou ja, hy heeft toch een heleboel en er zyn er zoveel, die er iets van proberen in de waoht te slepen. Een mens heeft toch zijn zwakheden, niet Min of meer vertrouweiyk probeerde Pulllnger Brannigan er van te overtui gen. dat het geld beter aan hem dan aan Brooke was besteed, terwyi de hoofdin specteur hem oplettend gadesloeg. „Genoeg. Johnny. Dus mevrouw Pul- linger schuift nog niet genoeg af en Je hebt geprobeerd, iets van Brooke los te krijgen. Hoeveel?" Pullinger kuchte. „Ik zat tydeiyk een beetje krap. Per slot van rekening kost het heel wat om in Park Lane te wonen en Je stand op te houden. Ik heb Brooke om een lening van honderdvyftlg pond gevraagd, voor een maand of twee". „En vloog hy er in?" „O Ja. zonder aarzelen. Als ik er vyf- honderd had gevraagd, zou hy het me ook hebben gegeven. Nou ziet U, als iemand zo is. dan is het toch geen schande om er gebruik van te maken?" „Ik denk niet, dat Brooke zo'n sul is. Misschien zul je nog eens ontdekken, dat hy heel wat slimmer ls dan jy". „Maar waarom smyt hy zyn geld dan zo in het water?" drong Pullinger aan. „Je bent hier niet om mij vragen te stellen. Ik heb pas een van die partyen van Brooke meegemaakt, maar toen heb ik al heel wat duistere figuren onder zyn gasten ontdekt. Wat bedoelde Je zo even? Hebben al die mensen geld van hem afgetroggeld?" „Zonder uitzondering", verklaarde Pul linger met nadruk. „Zo. zo." Brannlgan prbeerde dit nieu we verschijnsel ergen ln zyn theorieën te plaatsen, maar slaagde daarin niet geheel. Je hebt al verklaard, dat Je geen Amerikaan Marshall kende, de man die vermoord werd op de avond van die be wuste party. Biyf je by die verklaring?" „Ja. daar biyf lk by. „Wat voerde je gisteravond uit?" De hoofdinspecteur plaatste deze vraag nonchalant, alsof hy er niet een bewuste bedoeling mee had. „Ik was op myn kamer" antwoordde Pullinger misschien Iets te prompt. „Wat, de hele avond?" ..Nee, dat niet. Ik ben met mevrouw Parker gaan dineren om half negen". „Waarom vertelde Je dat met. toen ik je de eerste keer vroeg, wat je gister avond deed?" „Ik dacht dat U het begin van de avond bedoelde". „Zonder daar een enkele reden voor te hebben overigens. Je woont ln een flat. Park Lane 1116C, is het niet? Hoe laat arriveerde Je daar en hoe laat ging Je weer vandaan?" Het antwoord kwam snel en elgenlyk iets te nauwkeurig. „Ik kwam om vyf uur thuis, nam een bad en kleedde my, luisterde naar de radio en dronk een paar borrels. Om kwart over acht verliet ik het huls om naar Grosvenor House te wandelen". „Je werd ln die tyd thuis niet opge beld en je had ook geen bezoek?" „Nee". Brannigan keek de man, die zyn ogen neersloeg, scherp aan. „Is dat wel de waarheid, Pullinger? Het zal Je zuur te staan komen, als ik merk dat je me om de tuin leidt. Bin nenkort verlang ik misschien een offi ciële verklaring onder ede. Denk nog eens na". „Het ls de waarheid". „Goed dan. Ik zou overigens wel eens willen weten, wat Je plannen met me vrouw Parker zyn. Ik weet, dat het een ryke weduwe is. Je moet natuuriyk zelf weten wat je doet. maar ik waarschuw Je voor die aardige plannetjes, die eigen lijk niet door de beugel kunnen. Zo gauw lk de Indruk kryg. dat je iets minder fraais van plan bent, stuur lk een van mijn mannetjes om eens een woordje met die weduwe te spreken". .Alstjeblieft niet" riep Pullinger ang- I stig uit. „Ik heb haar al verteld dat lk staan?" den en bovendien een beetje loensten. .Wat had je er mee voor. jezelf God frey Williams te noemen?" opende Bran nigan het verhoor. „Ik wou helemaal opnieuw beginnen, en myn verleden laten rusten. Ik dacht zo. dat een nieuwe naam mij daarby zou helpen". Hy sprak met een pieperige stem. „Dat ls niet voor het eerst, dat Je een nieuw leven op stapel zet. wanneer wy tenminste het aantal nieuwe namen, dat je je aanmeet, in aanmerking nemen", snierde Brannigan terug. „Waar besta Je tegenwoordig eigeniyk van?" „Van de rennen". „Dat schynt een geliefkoosde bezig heid te zyn. Ik geloof, dat het je nogal voor de wind gaat?" „Zeker, hoezo?" „Ik zag je op die fuif van Brooke, die avond dat de Amerikaanse detective ver moord werd. Een safe werd de dag daar- gekraakt. Had jy daar iets mee uit te nogal ehgestrande carrière heb gemaakt, maar ze biyft in me geloven". Zo zo. enfin, van vrouwen begryp Je toch af en toe niets. Maar ik kyk uit, Johnny. Ga dan nu maar. Ik zie je bin nenkort nog wel". Pullinger verdween heel wat minder zelfverzekerd dan hy gekomen was. „Zeg Malleson. dat ik hem wil spre ken". Malleson kwam de kamer binnensuk kelen. alsof hij er in geduwd was. Zo op het eerste gezicht scheen het een joviaal man, maar die indruk werd teniet ge daan door zyn ogen, die niet direct en niet zeker wanen, maar iets vaags had- Ik ben hier niet gekomen om me te laten beledigen". Malleson begon een hooghartige houding aan te nemen en stond op van zyn stoel. Maar hy ging weer zitten toen Brannigan met een vaag gebaar zyn verontschuldiging weg wuifde. .Doe niet zo dwaas. Dat gepraat alsof je zo'n brave jongen bent. maakt niet de minste indruk op me. Waar was je die middag?" „In Oxford" kwam het prompte ant woord. (Wordt vervolgd) 50) Panda wist natuurlijk nog niet. dat het bericht van Joris Goedbloed' s uitvinding der Verdwijn- Machine door de regerings-ambtenaren al was op geborgen in de Map D.O.M.. en hij slapte dan ook vol goede moed het regeringsgebouw binnen. ..Goe den morgen!" riep hij tot de portier. ..Ik wilde graag met een Itoge regecr-heer spreken! Het gaat over de Verdwijn-Machine van Professor Goedbloed". ..Alio! Juist! Ja! De Verde dinges-machine. Heel goed! Gaat u maar zitten en wacht u maar op uw beurt. Niet roken, niet spuwen!" Dat ii'as een koele ontvangst, maar Panda kon niets meer zeggen, want intussen was er een tweede be zoeker binnen gekomen, tot wien de portier zich richtte met de vraag: U wenst?" „Ik... eh... ik kwam om... ja... laat eens kijken!" sprak de nieuw aangekomene peinzend. Waarvoor kwam ik ook al weer? U bent toch niet bijgeval de kruidenier, want dan moet ik wat schoensmeer en een pond zout o nee. ik zie liet al! U bent regering! Heel juist, ja! Dan kwam ik hier om te spreken over mijn Atoom- Energie Plan!" ..Een toonenergiejuist!" knikte de portier. ..Gaat u maar zitten en wacht uw beurt af. Niet roken, niet spuwen!" Maar nu had intussen Panda deze nieuwe bezoeker herkend - want het u-as een oude vriend van hem. „Professor Kalker!" riep hij verrast. „Daar hebben ut Professor Kalker!" „O ja?" vroeg de Professor verward. HêcWaar? Oehje bedoelt mijl Ja. werkelijk, ik ben het! Hcc! Merkwaardig, nietwaar?" Trouwe lezers zullen zich herinneren, dat het brein van Professor Kalker soms niet geheel helder was.1 muzieit': Radio-programma A OOR 7.ATF.RDAG 7 JUNI. Hilversum I (402 M) KRO 7 00 nieuws 7.15 gewijde muziek: 7.45 morgen gebed én liturgische kalender: 8 00 n""»'® en weerberichten: 8 15 gram.muzlek; 9 00 voor de hulsvrouw 9 30 waterstanden: 9 35 gram muziek; 10 00 voor de kleuters; 10.15 gram muziek; 11.00 voor de 1L45 gram muziek; 12 0<) angelus: 12 03 gram. muzlek; (12.èO—12 33 land- en tulnbouw- mededellngen i12 55 „Ik zie t zo. 13 00 nieuws en katholiek nieuws; 13 20 amusementsmuziek: 14 00 boekbespreking; 14.10 gram muziek: 14 40 amateurapro- gramma- 15.15 kroniek van '£"®ren. *0 ien. 15.53 Metropole orkest; 16..5 muziek; 16 30 de schoonheid van het Gregoriaans. 17.00 voor de Jeugd; j8-®? nieuws; 18 15 Journalistiek weekoverz cht. 18.25 instrumentaal septet en soliste; 1845 buitenlandse correspondenties, 19.00 gram. muzlek; 19.15 Idem: 19.45 verklezlngs- - espraak; 20 00 nieuws en weerberichten .„,08 toespraak namens het Ned. Rode Kruis- 20.15 „Lichtbaken", causerie 20.35 Merlljn", opera; 21.45 gram muziek; (ln de pauzes: sport en Als je maar Je ver stand gebruikt"): 22.30 wU lulden de Zondag In; 23 00 nieuws; 23 15 nieuws ln Esperanto; 23.22—24 00 gram muziek. Hilversum II (298 M VARA jj'2? nleuw-s 7 15 ochtendgymnastiek; 733 gram muziek. 8 00 nieuws en weerberlch; ten: 8 18: gram.muzlek. 8.40 Idem: 8_5o voor de hulsvrouw. 9 00 gram mut; VPRO 10 00 .Tijdelijk uitgeschakeld", causerie. 10 05 morgenwijding; VARA 10.30 voor de arbeiders ln de continubedrijven: 1135 planorecital: 12.00 West-Duits concert; 12 30 land- en tutnbouwmededellngen. 12 33 gram muziek; 12.53 De Nederland; 13 00 nieuws; 13.15 omroep orkest 14.00 gram muziek; 14.25 gemengd koor '14.45 Gronings programma: 15 ia amateur-uitzending; 15.45 polltlekapel. 16.15 „Van de wieg tot het gral". causerie: 16.30 kamerorkest; 1? l5„®PortPr.aat,i® An Ronde van Nederland; 17.30 voor de J«USd 18.00 nieuws; 18.15 VARA-varla-, J820 gram.muzlek; 18.30 Regeringsuitzending Zoeklicht op de Westerse Defensie 18.50 artistieke Staalkaart; 19.la verkiezing»; toespraak. VPRO 19.30 ..Passepartout causerie 19 40 „Het Oude Testament ln deze tijd", causerie; 19.55 „Deze week causerie- VARA 20 00 nieuws: 20.0a tualitelten; 2015 gevarieerd programma. 21.15 socialistisch commentaar; 3130 Weense muziek: 23 00 „Onder de pannen hoorspel 32 20 dansmuziek: 22.45 Rond het kampvuur' 23.00 nieuws; 23.1a— 24 00 gram muziek. Engeland. IIBC Home Service (330 M 1145 gram muziek! 12 10 gevarieerd pro gramma: 12.55 weerberichten; 13 00 nieuws: 13.10 gevarieerd programma; 14.10 cricketultslagen. 14 15 orkestconcert; 14.45 orgelspel; 15 10 hoorspel; 15.45 Idem; 16.00 Schots orkest: 17 00 voor de kinderen; 17 55 weerberichten; 18 00 nieuws; 18.1a sport: 18.25 amusementsmuziek; 19 15 interviews 19.45 causerie; 20 00 gevarieerd programma 21.00 nieuws: 21.15 hoorspel' 22 4% avondgebeden; 23.00 nieuws-, 23.0i schaken. Engeland. BBC Llglit Programme (1500 en 247 M.) 12.00 amusementsmuziek; 12 30 testmatch; 13.35 gram.muzlek; 1345 voor de kinderen: 14.00 orgelspel; 14.30 test match- 14 55 sport: 15.10 orkestconcert; 15 40 8port15.45 militair orkest. 16 10 testmatch: 16 12 sport; 16.30 testmatch; 16 58 sport: 17.00 gram muziek; 17.30 test- match 17.45 sport; 18.00 testmatch; 18.35 gram.muzlek! 18.45 vragenbeantwoordlnc; 19 00 nieuws en radiojournaal; 19.25 sport: 19 30 hoorspel 20.15 gram muziek; 20.30 klankbeeld; 21 00 orkestconcert. 22 00 nieuws; 22.15 testmatch. 22 20 gram muz 22 30 gevarieerd programma; 23.00 gram muziek. 23 30 amusementsmuziek; 23 56 24 00 nieuws. Nurdnestdeutscher Rundfunk (309 M.) 12.00 amusementsmuziek; 13.00 nieuws; 13 25 gevarieerde muziek: 14.00 lichte muziek; 15 00 koormuziek; 16'>C hoorep*: met muziek, 17.00 amusement*m.iwlek. 17 30 Amerikaanse volkamuaieiII.» lichte muziek. 19.00 nieuws 30 M> geta xeerd programma; 21.45 r.l»uw»; 27.10 xnnphonte-orkest en vTOUwer.l» dansmuziek 24.00 oleuw»; 0.10 1.00 -2.00 rhythmlsche muziek. FrankrUk. Nationaal Programma (347 en 249 M.) 12.10 gram.muzlek. 12.30 orkest- cor.eert: 13 00 nieuws; 13 20 vioolrecital: 14 00 nieuws. 14.12 concert; 16 30 gram - I muziek; 16 50 kamermuziek; 17 55 gram - 18.30 Amerikaanse uitzending; 27 JA muziek;23.25 Idem; 23 4524.00 i BelglP. 484 en 3*4 M. 484 M. 12.05 omroeporkest: 13.00 nieuws; - 18 10 ver- zoekprogramma: 14.05 Idem; 35.00 gram. muzlek: 16.30 lichte muziek; 17.00 nieuws; 17 15 lichte muziek; 18 30 accordeonmuz.; 19.00 zang en plano: 19.20 gram muz.; 19.40 Idem: 19 45 nieuws; 20.00 gTam.muz 21.15 omroeporkest; 22.00 nieuws; 22.10 dansmuziek: 22.50 nieuws; 23.00 gram. muzlek; 23.55 nleuwa. 3i4 M. 12 00 Salonorkest; 12.30 weer berichten; 12.34 licht orkest: 13.00 nieuws; 13.15 gram muziek: 14 00 verzoekprogram ma; 15.00 schoolkoren: 15.10 en 15.15 gram.muzlek; 16 00 Idem; 16 15 Idem: 16.45 Engelse les; 17.00 nieuws; 17.10 gram muziek; 17.30 orgelconcert: 18.30 voor de soldaten; 19 00 nieuws; 19.40 voor dracht; 19 50 accordeonapel; 2000 Prater- orkest; 20.30 accordeonspel: 20.40 verzoek- VRIJDAG: Stadhuisplein; K. en O.-excursl» naar Rotterdam. 7.45 uur v.m. Stadseaal (foyer): Bazar t. b. nieuw Dlerenasvl. Oegatgeest (Witte Huls): MeJ. A. B. Landberg spreek over Nieuw Guinea, 8 uur nam. „Les Comêdlens ZATERDAG: Den Burcht: Receptie Oymnsstlek- en Scherm ver. „Excelsior", 8.305 uur nm. Lange Mare 43: Receptie Voetbalver. LDWS. 3.30—5 uur nam. Stadazaal (foyer): Bazar t. b. t. nieuw Dlerenaeyl. ZONDAG: Stadsgehoorzaal: Huldigingsavond Mjr J. Buis. 8 uur. MAANDAG. Stadhuis: Gemeenteraad. 3 uur nam. DINSDAG. Middelwee 88: Opening Leldae Groene Kruis centrum 3.30 uur. In den Verc-ulden Turk: Ledenvetwade. rlnc .De Leldsche Kunstkring voor allen". 8 uur. DAGELIJKS: Boerhaavezaal (Lange Vrouwenkerkst.) Voorjaarstentoonstelling Leldae Kunst centrum. Werkdagen 25 en 7—0 uur nam. (t/m 7 Juni.). Museum voor Volkenkunde: Tentoon stelling „Vertrouwd bezit van vreemde herkomst Tnt i nct«v>»r DE BIOSCOPEN. Rev „Trans Continent Express" (14 Jaar) Zondag: 2.30. 4.45. 7.15 en 9 15 uur. Werkdagen: 2 30. 7.15 en 9.15 uur. Donderdag: „De kleine man". Trianon „Een Amerikaan ln Parijs" (alle leeft.) Zondag 2.15. 4.30. 7 en 9 15 uur. Werkdagen: 2.30. 7 en 9.16 uur. Casino „Sous le Clel de Paria" (14 jaar) Zondag: 2 30. 4.45. 7 en 9.15 uur. Werk dagen: 2.30. 7 en 9.15 uur. Ltdo „Tartan ln gevaar" (14 Jaar) Zondag: 2.30, 4.45, 7 en 9.15 uur. Werk dagen: 2.30. 7 en 9.15 uur. I.nvor „Vrouwen ln de Oertijd" (18 j Zondag: 2 30, 4.45. 7 en 9.16 uur. Wer dagen: 3.30, 7 en 9.15 uur. De avond-, nacht- en Zondagsdienst c Apotheken te Lelden wordt van Maan 2 Juni 8 uur tot Zaterdag 7 Juni 0 u waargenomen door Apotheek Ouy?-e Nieuwe RUp 18. tel 20523 en de Oo»zi. Apotheek Doezastraat 31. tel. 20313. Te Oegstgeest door de Oegstgeesiei Apotbeek. Wllhelmlnapark 8. tel. 20274.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1952 | | pagina 17