Pijnlijke controverse Flora III - Keukenhof L r Een Zoeklicht Me optimist ziet nog geen oplossing prestige - paard j es af te stappen OP DE BOEKENMARKT WAT ZAL HET ZIJN? ORANJEBOOM BIER! De Zevenster Panda en de Meester-tö-u-dïieidkundige Radio-programma iVj Jaargang LEIDSCH DAGBLAD Vrijdag 9 Maart 1951 Tweede Blad No. 27248 Berokkenen dienen van hoge (Van onze deskundige medewerker) |Vji regeringszijde wordt aangedrongen op beperking der investeringen. Iiijif de tentoonstellingspolitiek, die momenteel in het bloembollenvak wordt Ijpjlgd, is daarmee maar weinig in overeenstemming. ILji Pasen zal de Nationale Bloemententoonstelling „Keukenhof" te Lisse 1,-r èe tweede maal haar poorten openen, en in aanmerking genomen de Instelling, die daarvoor verleden jaar reeds bestond, lijdt het geen ■■/M of ook thans zullen honderdduizenden uit binnen- en buitenland op hun li-itdoor de bloeiende bloembollenvelden neerstrijken in het vroegere jacht en van Jacoba van Beieren om daar te genieten van de schoonheid van -yen, hyacinthen en tulpen en van alle andere gewassen, die tot het Lftt der bloembollencultuur behoren. I Honderdduizenden zouden jdetwee tentoonstellingen geïnvesteerd worden |5üe tentoonstelling is voor tien ja- V yüereenvolgens opgezet, al is dit Êiirtcplan reeds grotendeels door de fa achterhaald. Want terwijl netto- oppervlak 26 ha bedraagt en het de Keling was die oppervlakte in de loop reilen jaren geleidelijk in gebruik te i, is thans reeds 21 ha beplant. I^jehele opzet van deze tentoonstel- l^jisvrij van alle benepenheid, ken- Jrtrkt zich door grootse allure. Dat bidt vanzelfsprekend in, dat hiermee |ple bedragen gemoeid zijn. Alleen |.'wls de 10 miilioen bollen, die daar Él jaar zijn opgeplant, vertcgenwoor- I ;«n een kapitaal. Wat daar verder I na gebouwen, aanleg en onderhoud I i-jiresteerd is, loopt in de honderd- löwnden. Maar deze investering is tornen verantwoord, want in de aan I sitoorschoon zo arme bloembollen- I 6«k beschikt men thans over een I .tkpleister. die voor de internationale I (jsmenhandel de beste reclame levert I fe ach denken laat. 15-ist deze tentoonstelling zal nu in een andere tentoonstelling verrij- de Flora III in Groenendaal te «nste-de. ■Terwijl de Keukenhof-ten toonstelling groten is aan het particulier initia- rortit de Flora III gehouden onder Ljdèn van de Algemene Vereniging Bloembollencultuur, waarvan de esle organisatoren van en inzenders JfKeukenhof lid zjjn, [Voor deze Flora III heeft de Algcmc- I »e Vereniging een crediet toegestaan I oo f. 200.000,terwijl verschillende Ircoieenten, die bjj deze tentoonstel- Ih» belang hebben, eveneens niet on- luuienlijke sommen ter beschikking IWben gesteld. IH:' Heemsteedse terrein heeft tijdens pteide voorgaande Flora-tentoonstel ben zijn geschiktheid reeds bewezen f wS door zijn ligging voldoet het aan u eisen. Er zou dan ook zeker in de trien -ran het bloembollenvak geen pi:! bewaar zijn gerezen- tegen de or atie van een Flora III te Heem- fede. ware het niet. dat inmiddels fcrlenhof getoond had als bloemen- p»nstelling een representatieve func- \i U.ï, het bloem'oollenivak zeer wel te zen vervullen. Flora III kan zeer wel op Keukenhof onder dak vinden Toen is men zich gaan afvragen: is het nu noodzakelijk, dat naast en te genover Keukenhof nog een tweede, honderdduizenden verslindende ten toonstelling te Heemstede wordt ge organiseerd, en dat in een tijd, waar in algemeen op versobering en op be perking van investeringen wordt aan gedrongen? Te meer klemt deze vraag, waar nog steeds geen antwoord is gegeven op een andere: wat gaat er in 1953, het jaar, waarin de Flora III gehouden zal wor den. in Keukenhof gebeuren? Die vraag is al reeds lang aan de orde. Indertijd heeft men getracht de Algemene Vereniging te bewegen, de Flora III in Keukenhof te houden. In vele opzichten zou dit een ideale en zeer zeker een hoogst voordelige oplos sing geweest zijn, want terwijl de Flora III neg geheel moet worden aangelegd, is Keukenhof als tentoonstellingsterrein gereed. Slechts zou men nog enkele voorzieningen móeten treffen, o.a. voor de expositie van gebroeide bloemen, waarvoor een tentoonstellingsgebouw diende te worden opgericht, wanneer men van mening zcu zijn dat het 2-000 verk. meter grote wrarenhuis, dat daar voor thans op Keukenhof is ingericht, daartoe onvoldoende mocht zijn. En naar alle waarschijnlijkheid zcu een ■verdere verbetering der toegangswegen eveneens niet ongewenst zijn. Het vraagstuk van. de verbindingen speelde indertijd eveneens een -—te rol. Tijdens de Flora II reden extra trams van het station Haarlem naar het ten toonstellingsterrein. Maar de tramlijn is inmiddels opgeheven. Het vervoer zou, e- enals naa-r Keukenhof, per bus moe ten plaats hebben En de afstand van het station Heemstede-Aerdenhout naar het terrein van de Flora III in Groe nendaal is aanzienlijk groter dan die va.n het station Lisse naar Keukenhof, die nauwelijks vijf minuten lopen be draagt. In dat opzicht valt Groenendaal der halve ternauwernood boven Keukenhof te prefereren. Reeds geruime tijd geleden zijn be sprekingen begonnen met het doei. de controverse Keukenhof-Flora III uit de weg te ruimen. Van enig resultaat dier besprekingen is nog niets gebleken, veeleer is de indruk .niet ongewettigd, dat men daarmee in het slop is geraakt, en wel in een zeer gevaarlijk slop, dat van het prestige. Waar twee kijven heb ben beiden schuld en wanneer men de vraag stelt of dat spreekwoord hier van toepassing is. betekent die vraag tevens het antwoord. Het geld kan niet over de balk gegooid worden Zoals de zaken thans staan, is de Algemene Vereniging vastbesloten haar Flora III door te zetten; de daarvoor benodigde gelden zjjn gevoteerd. Ze loopt dus geen risico, wanneer ze met haar plannen voortgaat, en heeft op Keukenhof dit vóór, dat de Flora III de officiële tentoonstelling is van het georganiseerde Bloembollenvak, ter wijl Keukenhof, hoewel in feite vol komen representatief te achten, toch altijd ontsproten is aan particulier initiatief van mensen, de om de si tuatie nog ingewikkelder te maken, leden zijn van de Algemene Vereni ging. Allerlei min of meer zakelijke motieven vertroebelen de kwestie nog verder en zelfs de grootste optimist ziet thans nog niet in, hoe men in 1953 tot een bevredigende oplossing zou kunnen geraken. De Algemene Vereniging kan haar plannen door zetten en is klaarblijkelijk voornemens dit te doen, en de organisatoren van Keukenhof hebben thans als enig al ternatief hun show in 1953 gesloten te houden dan wel met hun eigen ver eniging te gaan concurreren. En ieder hoopt vurig, dat het schouwspel van twee elkaar beconcurrerende tentoon stellingen van mensen uit écn orga nisatie het publiek uit binnen- en buitenland bespaard blijft.... het zou een slechte reclame voor het bloem bollenvak zijn! Maar de recente ontwikkeling in de financiële en economische status van ons land brengt een andere kant van het vraagstuk thans scherper dan ooit naar voren. In Keukenhof zijn zeer grote bedra gen geïnvesteerd. Aan Flora III zullen straks niet minder grote sommen wor den gespendeerd. En dat terwijl er geen twijfel aan bestaat, dat het organiseren van twee tentoonstellingen tegelijk on nodig en zelfs schadelijk is. Men is in het bloembollen vak niet krenterig, maar heeft er toch nooit veel voor govoeJd het geld over de balk te gooien. En daar gaat het momenteel om I der wille van het prestige, wel een wei nig op lijken. Wanneer de Flora III in Keukenhof zou kunnen worden gehouden, zou dit een besparing van op zyn minst en kele honderdduizenden guldens bete kenen, en zulk een besparing kan in deze tijd niet slechts gewenst, maar zelfs gebiedend noodzakelijk worden geacht. *Het valt dan ook niet te verwonderen, dat in bepaalde kringen in het bloem bollenvak de hoop uitgesproken wordt, dat men van het hoge prestige-paard je zal afstappen en eens nuchter en zakelyk de „controverse" Keukenhof- Flora, die geen tegenstelling behoefde te zyn, onder de loupe neemt. Niet alleen omdat dit in het belang van het bloembollenvak is, maar ook om dat in de situatie, waarin ons land momenteel verkeert, dit roekeloos en onverantwoord omspringen met der gelijke grote bedragen niet kan wor den getolereerd. (Ingez. Med.-adv.) Neveda is% bekend om zijn prachtige, ijzersterke en toch soepele wolkwaliteiten. Deze ideale breiwol is •wasechtkleurecht en bovendien extra uitge sponnen. Dus voordelig - grotere knotlengte! HANDBREIWOL (Ingez. Med.-adv.) Joseph Wechsberg: De Blauwe Vogel" (H. P. Leopold Den Haag) Voordat Joseph Wechsberg als schrij ver vermaardheid verwierf met zijn kos telijke „mémoires" in het befaamde Amerikaanse blad „The New Yorker", I had hij al een veelbewogen leven ach ter de rug. Hij werd geboren in Praag, studeerde in Wenen, Bazel en Parijs en \vas o.a. scheepsmuzikant croupier. journalist, concertviolist, rubberplanter op Malak'ka, politicus, luitenant in het Tsjeohische leger en Amerikaans sol daat. Ziin eerste wereldreis maakte, hij op achttienjarige leeftijd als lid van een J scheepsorkestje en als journalist ,ver- sloeg" hij de oorlogen in Abessynië, Spanje en Mantsjoerije. Nadat hij zo wel met de Gestapo als met de Itali aanse en Japanse staatspolitie op min der orettige wijze in aanraking was ge komen. maakte hij een lezingentournée door Europa ter verdediging van de de mocratie. Eind 1938 vertrok hij met een Tsjechische parlementaire delegatie naar Amerika voor besprekingen over het Sudeten-vraagstuk en keerde niet meer terug. Hij werd Amerikaans staats burger en nam dienst in het leger. Tij dens" de tweede, wereldoorlog vocht hij als „G.Iin Europa. Hij heeft dus niet bepaald een kleurloos bestaan geleid. Zijn in de „New Yorker" en „Esquire" gepubliceerde 'herinneringen uit de tijd dat hij als scheepsmuzikant zijn brood verdiende, maken deel uit van de bun del ..Locking for a Bleubird", die als ,-De Blauwe Vogel" zijn intree in ons land heeft gedaan in de, helaas nogal zwak ke vertaling -van J. W. Hofstra. Waarom deze verhaaltjes nu juist zulke allerplezierigste lectuur vormen, is eigenlijk moeilijk te zeggen. Ze zijn zonder uitzondering dwaas en char mant, met een tikje weemoed en een scheutje levenswijsheid misschien ligt het geheim Ln de samenstelling van dit mengsel. Ze spelen in de jaren twintig en der tig. toen er in de wereld nog plaats was voor luchthartigheid en de dwaze din- gen des levens nog niet bitter smaak- I ten. Wechsberg weet hiervan mee te praten, en de wijze waarop hij dit doet, j geef;, zijn verhalen dat bijzondere tintje, dat de vervlogen sfeer van die vooroor logse jaren volledig doet herleven. Zijn j ervaringen als scheepsmuzikant ziin vol wonderlijke dingen maar niet minder wonderlijk zijn de mensen die hij heeft ontmoet, zowel onder de passagiers als onder zijn collega's. En niet alleen op zee. maar ook in dat artistencafé in Parijs, of in Nice, waar hij assistent- croupier was, of in Wenen, waar hij tij delijk *e „claque" van de Staatsopera varstreMte Kortom de herinneringen van Joseph Wechsberg illustreren op onnavolgbare wijze een tijdperk vol zon derlinge verrassingen en zii worden op hun beurt voortreffelijk geïllustreerd door de tekeningen van F. Strobel, die gelukkig ook de Nederlandse uitgave versieren. „De Blauwe Vogel" is een kostelijk boek, met een humor van een bijzon der blijmoedig en geestverkwikkend soort. Maar tevens is het méér dan alleen maar een verzameling dwaze verhalen en wat dat „meer'* pre cies is, dat laat zich niet omschrijven. Wie het toch wil weten, leze het boek zelf! Marghanita Laski: „Er is een Jongetje vermist" (A. W. Bruna Zoon, Utrecht) Een Engels officier, Hilary Wain- wright, moet zijn vrouw en pasgeboren zoontje in Parijs achterlaten, wanneer de Duitse legers de stad naderen. Hij keert, naar Engeland terug, waar hij later bericht krijgt dat zijn vrouw door de Gestapo is vermoord. Kort daarop ontvangt hij bezoek van de Franse ver zetsman Pierre die één dag in Londen is en die hem vertelt dat zijn zoontje bijtijds in veiligheid is gebracht, al weet niemand waar. Pierre biedt aan, na de oorlog liet jongetje op te sporen, en als het zover is, steekt Hilary over naar Pa rijs, waar hij van Pierre hoort dat er in een weeshuis ergens in de provincie een jongetje is ondergebraoht dat zijn zoon zou kunnen zijn. Hilary vertrekt naar het door de oorlog gehavende stadje waar het weeshuis is gevestigd, ten einde dit jongetje indien mogelijk te identificeren. Marghanita Laski die deze trieste, helaas lang niet denkbeeldige geschie denis 'tot onderwerp van haar boek „Er is een Jongetje vermist" heeft gemaakt, is daarbij van de goede gedachte uit gegaan. niet het jongetje, maar de va der tot hoofdpersoon te kiezen. Daar door heeft zij gemakkelijker het spoor van sentimentaliteit kunnen vermijden, en tevens (ruimere aandacht kunnen schenken aan de „volwassen" kant. van het probleem, namelijk: hoe reageert een man. die weet dat hij vader is. maar wiens vaderschap nimmer werkelijkheid werd. op de mogelijke confrontatie met zijn kind? Overigens heeft Marghanita, Laski geen poging gedaan om de psy chologische consequenties hiervan te peilen, en haar boek heeft dan ook niets zwaarwiohtigstj veeleer dankt het ziin succes aan de eenvoudige en dikwijls ontroerende wijze waarop de schrijfster haar verhaal doet Haar gemakkelijke, prettige stijl, dio de geroutineerde journaliste verraadt, en haar zuivere kijk op de mensen en toestanden die zii beschrijft, waar borgen een gevoeligheid die gelukkig verre is gebleven van melodramati sche effecten. Vooral de vader Hilary, die op den duur eigenlijk niet meer weet of hij zijn kind wel of niet hoopt te vinden', heeft zij in al zijn menselijke tegenstrij digheden uitstekend getroffen, en al zijn niet alle figuren er zo goed afgekomen, toch overtuigt haar boek van begin tot einde. De vertaling van Cornelia Brink man is bevredigend, op enkele vlekjes na. H. J. S. nUlLLETON Oorspronkelijk detective-verhaal door i M. C. BijleveldGelinck I-We zullen gaan kijkenl besliste m- priur Renkevoort. [Hij opende de deur van Aagjes ka- ze kwamen allemaal binnen en P?êq naar de beide vensters, die uit- in de straat. Maar toen ontston- e: zon rumoer, zo'n gegil en zulke pn als nog nimmer in Villa „Mon i zelfs in de deftige Vondel- te: hadden weerklonken. I&iieer Benck was nog de enige die p oiinste geen geluld maakte; hij jri alleen doodsbleek en trad onmid- fcjjs terug van het venster. Hans vloekte en volgde toen zijn ?wld. Arnold van Blitterswijck üïte een luide uitroep van verba- i maar had onmiddellijk daarop in rierlijke zin de handen vol met het feUaunen van zijn moeder, die heer. c »aer stond te zwaaien als een riefc- psfi in de wind Freule Frida r.ep: 'Genadige hemel! maar was daarna Ka de rots, waaraan het doodsbleek ste Aagje zich vastklemde. De dik- 15 Ktikenprinses verklaarde, dat ze d*r zeivers ging" en plofte neer 9 dlvanbed, waar juist een secon- Jter ook mevrouw Beerman wilde 'Verzijgen en dus op haar schoot te- 51 kwam. [«heer Valentijn had het niet meer ftraigd, zelf aan de ramen te komen. was de anderen toch in de ka- gevolgd, en zette daar zijn lugu- alleenspraak voort. En het magere P» ten slotte bleef stokstijf staan, Kilde oorverdovend. ,-v.wn inspecteur Renkevoort stond, onbeweeglijk, onberoerd en onbe- al drong het wel tot hem door, - een van de meest dramatische fikken was. die hü ooit in zijn >-*!• 2011 naeemaken! En hij keek -verbaasd naar beneden in de stille waar de oorzaak van alle ru- san de overkant op het trottoir rag oen niet-meer-jonge, tamelijk b,Tr 'de vrouw in een donker- naantel-en-hoed. Een onopval- ''-"ij algemene verschijning met teTgeiljk gezicht en al enigszins haar- Ze stond daar alsof ze lejs aarzelde en keek twijfelend I J Politieagent, die nog altijd r» t T00róekje heen en weer dren- Ren opende ze haar blauwe tvï*^' haalde er een opgevouwen keek daar iets in na en ver- (y,,aet huisnummer. Nu hief zij 'cht op om naar de bovenver- Vi kÜken. maar bij het zien bekh^°iden voor de beide ramen 'in-? °hnuddellijk weer vóór zich en bsl v? hartig in de richting van de l^ondelstraat. fctiÜ? Renkevoort verliet meteen t&vHet liefst was hij zelf de "we dame-in-het-blauw nage gaan, maar gegeven de uitzonderlijke staat van opwinding, waarin de geza menlijke pensiongasten van „Mon Re pos" plus het personeel verkeerden, be greep hij, dat het onverantwoordelijk geweest zou zijn om hen langere tijd aan zichzelf over te laten. Dus ontbood hij snel één van de rechercheurs van boven, gaf hem de benodigde instruc ties en keerde zelf plichtsgetrouw, hoe wel schoorvoetend, in de kamer van Aagje terug. Hier bleek de algemene staat van opwinding nog geenszins ge zakt te zijn. Het was zelfs één van de zeldzame ogenblikken in de carrière ran de poli tieman, waarin hij eigenlijk met de handen in het haar stond en niet meer wist wat te beginnen. Als ras-echt Am sterdammer zou hij liefst de brandweer opgebeld hebben, en misschien was dat nog niet zo gek geweest: een flinke straal koud water zou allicht kalme rend gewerkt hebben Nu klonken de kreten de schorre klanken en het gegil nog steeds dooreen en de woorden „spooken „een spookverschijning op klaarlichte dag" waren duidelijk te on derscheiden. Maar gelukkig voor de inspecteur kwam er nu redding in de nood. Freule Frida was naar de badkamer gestapt, had daar in één teug een glas water geledigd en kwam zich nu bij hem mel den als eerste hulp. En hij had nu vol op gelegenheid om haar krachtige per soonlijkheid en practische zin te be wonderen, want zij greep als eerste het schreeuwende Riekje, de meest gerucht makende van allen, bi) de schouders en voerde haar weg naar ae badkamer. Hoe ze het klaarspeelde, bleef altijd een raadsel, maar na zeer korte tijd hield die geluidsbron op en kwam ze weer binnen om zich nu over mevrouw Beerman te ontfermen. De toestand klaarde zienderogen op nu ook Hans Preiier en meneer Benck zich bij de hulpbrigade aansloten. De eerste sleepte de ongelukkige boekhou der uit hét vertrek, beduidde hem in krachtige taal, dat hij zijn mond moest houden en posteerde hem daarna op de onderste traptree. Daarna kwam hij weer binnen, vroeg aan de half bezwijm de mevrouw Beerman cm de sleutel van de wijnkelder en verliet weer het vertrek. Meneer Benck haalde een fau teuil uit de zitkamer van tante Truus er. liet gezamenlijk met Arnold, de nog steeds zwaaiende douairière daarop neer. Inspecteur Renkevoort liet Aagje zit ten in haar eigen kleine fauteuiltje en beduidde haar met zijn kalmerende stem, dat die vreemde dame tante Truus niet geweest kón zijn, dat be greep ze toch zelf ook wel! En mevr. Beerman was nu ook naar haar eigen kamer weggevoerd, zodat de dikke Dien nu heb» divanbed voor zich alleen had en daar met gesloten ogen achterover leunde. Er daalde een ongelooflijk-wel dadige, stilte in het vertrek! En nu kwam. als een deus-exmachi- r.'d, Hans Preller weer binnen met een groot blad met Rijnwijnglazen en twee hoge flessen er op. Het was misschien extravagant, maar het was in ieder ge val verstandig. Als een volleerde kellner ontkurkte h(j de flessen, schonk de Eisten vol en manoeuvreerde meester lijk met het grote schenkblad. Riekje uit de badkamer, meneer VaJentun uit de gang en mevrouw Beerman mochten ook w-eer binnenkomen en bij de eerste teugen van het verfrissende vocht ont snapte er een algemene zucht van ver lichting uit de geprangde gemoederen. Alleen werd de toast van Hans Preller: Nu, dames en heren, op de gezondheid van het spook!' nog niet algemeen ge- deekf. Het was een tè grote schok ge weest! 1 Vijf minuten later was de kamer al wreer ontruimd, was iedereen weer naar zijn bezigheden of 2ijn nietsdoen terug gekeerd en waren inspecteur Renke voort en Aagje weer alleen. Zij zat nog steeds in haar lage stoeltje, hü leunde naast haar tegen de vensterbank. Dit was nu een typisch voorbeeld, verbrak hij de stilte, van het ont staan van een paniek. Meneer Valentijn heeft uw geld verduisterd en voelt zich zéér angstig en zéér schuldig. Hij is van nature al uiterst nerveus, En nu kijkt hij door het raam en ziet daar een vrouw aan de overkant staan, die hem sterk aan uw tante doet denken. In zijn overspannen toestand denkt hij dat z\] het is. Hij roept, holt de trappen af, valt en de anderen komen er bij. En nu suggereert hij het hele gezelschap dat tante Truus daar in de Vondelstraat wandelt: iedereen gelooft werkelijk dat zij het is en er ontstaat een paniek. Merkwaardig (Wordt vervolgd) 13). „Nu, goed dan." zei Joris Goed- bloed, toen Panda al zijn rekeningen voor hem had betaald. ..Omdat ge zo aandringt, ventje, wil ik wel overwegen om u mee te nemen op een oudheidkun dige onderzoekingstocht. Wanneer ge dan de oogjes wakker de kost geeft, dan kunt ge heel wat leren! In diep ver trouwen wil ik u namelilk mededelen dat ik een zeer grote en belangrijke historische vondst op het spoor ben! Ik vermoed namelijk, dat er oude, Romein se ruïnes te vinden zijn bii Ezelsbrugge- aan-de-Aa, en die wil ik gaan opgraven. Vertel het niet verder stel eens voor dat onbevoegden er van hoorden en ons voor waren! Laat mijn woord strikt ver trouwelijk blijven". ..Maar dat klinkt reusaoh'big avon tuurlijk. Joris!" riep Panda uit. „Dat lijkt me fijn! Dan ga ik je helpen gra ven!" „Uche-uche.sprak nu een be scheiden stem en daar stond Joilie- Püd! Panda en Joris hadden helemaal niet in de gaten gehad, dat. de trouwe bediende het hele gesprek gevolgd had. „Houdt mil ten goede dat ik voorstel, dat Ik uw expeditie vergezel en u naar vermogen behulpzaam ben. „Wat zegt ge?" riep Joris uit. „Doch1 hoor nu toch eens mijn brave ik neem aan dat gii een bekwaam bellen- Doetser zijt. en een vernuftig tafeldek ker. een begaafd kleerborstelaar mis schien. maar de oudheidkunde, neen! Dat gaat toch stellig boven uw zwakke vermogens .Niet geheel, Mijnheer de Baron!" antwoordde Jolllepop. „Ik ben namelijk gediplomeerd ere-lid van de Bond van Amateur-Oudheidkundigen, en ik was het, die onlangs de Romeinse ruïnes te Kipbrugge-aan-de-Ee ontdekte „Welk een vreselijke ontdekking hijgde Joris gesmoord ZATERDAG 10 MAART. Hilversum I (402 M.) VARA: 7.00: Nieuws; 7.15: GramofoonmuzleK; 8.00. Nieuws: 8.18: „Onder ons gezegd; 8.25 Orgelspel; 8.45: Gram.muzlek (9.30 9.35: Waterstanden); VPRO 10.00. .Tijde lijk uitgeschakeld", causerie; 10.05 Mor genwijding. VARA 10.20: voor de arbei ders ln de contlnu-bedrijven. 11.40: Ka mermuziek; 12.00: Gram.muziek; 12.30: Land- en tulnbouwmededellngen; 12 33: Instrumentaal trio; 13.00: Nieuws; 13.15: Metropole-orkest; 13.45: Gram.muzlek; 14.00: Voor de Jeugd; 14.30 Dansmuziek; 15.00: Boekbespreking: 15.15 Orgelspel; 15.45: „Van de wieg tot het graf', cause rie: 16.00" Gram.muzlek; 16.30: Sport- praatje; 16.45 Concertgebouworkest; 17.30 Voor de Jeugd; 18.00: Nieuws; 18.15 „Het Wonder der Koperen centen", causerie: 18.20: VARA-Varla; 18.25: Gram.muzlek; 18.30: Volksmuziek: 19.00: Artistieke Staalkaart. VPRO 19.30: „Passepartout" causerie; 19 40: „Het Oude Testament ln deze tijd", causerie: 19.55: „Deze Week, causerie. VARA 20.00: Nieuws; 20.05: Actualiteiten; 20.15 Amusementsprogram ma; 21.15 Tiroler muziek; 21.45: „Azië en het Westen", causerie; 22.00: Instru mentaal sextet: 22.25: „Onder de pan nen", hoorspel: 22 45: Accordeonmuzlek; 23.00. Nieuws; 23.1524.00: Gram.muzlek. Hilversum II (298 M.) KRO 7.00: Nieuws; 7.15: Ochtendgym.; 7.30: Gr.- muz.; 7.45: Morgengebed en lit. kalender; 8.00, Nieuws; 8.15: Metropole-olkest en solisten; 9.00 Voor de hulsvrouw; 9.40: Gram.muzlek; 10.00: Voor de kleuters; 10.15: Gram.muzlek; 11 00: Voor de zie ken; 11.45: Gram.muzlek: 11.50 „Als de Ziele luistert", causerie; 12.00: Angelus; 12.03- Gram.muzlek; 12.30; Land- en tuln bouwmededellngen; 12 33; Gram.muzlek; 12.55: Zonnewijzer; 13.00: Nieuws en Ka tholiek nieuws; 13.20 Gram.muzlek; 14.00 „WIJ maken een Paasgroep": 14.10: Gra- mofoonmuziek; 14.20; Engelse les; 14 40: Amateurzending; '15.15: Kroniek van Let teren en Runsten; 15.50 Gram.muzlek; 16.20: ,,De eerste slachtoffers van de Luchtvaart", causerie; 16.30„De schoon heid van het Gregoriaans"; 17.00: Voor do jeugd; 18.00: Filmmuziek; 18.15: Bin nenlands overzicht; 18.25; Orgelconcert; 13.40: Regeringsuitzending: „Zoeklicht op de Westerse defensie"; 19.00 Nieuws; 19.15 „Dit ls leven"; Actualiteiten: Sport: 19 27 Amusementsmuz., 19 52 Journ. weekover zicht; 20.00: Nieuws; 20.05: De gewone man zegt er het zijne van; 20.12 Gram. muzlek; 20.16 „Lichtbaken"; 20.40 „Steek eens op Heren"; 21 00: Lichte muziek; 21.30: „Uit het dagboek van een dorps pastoor", hoorspel: 22.30: „Wij lulden de Zondag ln"; 23.00" Nluws: 23.15: Nieuws ln Esperanto; 23.2224.00: Gram.muzlek. Engeland. BBC Home Service. (330 M.) 12.00 Orkestconc.. 13.00 Gram.muz., 13.25 Gev. muziek. 13.55 Weerber.. 14.00 Nieuws, 14.10 Gev. progr., 14.50 Orgelspel 15.15 Klankbeeld, 15.30 Schots Orkest 16.40 Sport, 17.35 idem. 18.00 voor de kinderen, 18.55 Weerber 19.00 Nieuws. 19.15 Sport. 19.30 Gev. muziek. 20.15 Interviews. 20.45 Parlementsoverzlcht. 21.00 Gev. progr., 22.00 Nieuws: 22.15 Hoorspel; 23.45 Avond gebeden; 24.0024.03 Nieuws. Engeland, BBC Light Programme. 1500 en 247 M. 12.00 Hoorspel.13.00 Parle mentsoverzlcht, 1315 Dansmuziek. 13.40 Sportparade, 14 00 Orgelspel. 14.30 Mili tair orkest, 15.15 Lichte muziek, 16.00 Dansmuziek. 16.45 Sport, 17.45 Gram., muziek, 18 00 Filmbeschouwing, 18.30 Sport. 19.00 Jazzmuz, 19.45 Causerie 20.00 Nieuws, 20.25 Voetbalpraatje. 20.30 Inter nationale quiz-, 21.00 Boekbespreking. 21.15 Lichte muziek, 22,00 Orkestconc., 23.00 Nieuws, 23.15 Lichte muziek, 23.30 Dans muziek, 0.15 Gram.muz., 0.561.00 Nieuws. Nordwcstdeutsclier Rundfunk, 309 M. - 12.00 Amusementsmuz., 13.00 Nieuws, 13.20 Amusementsmuz. 14.00 Vrolijke mu ziek, 15 30 Koorzang. '15.45 Mannenkoor, 17.30 Dansmuz.. 18.30 Volksmuz., 19.45 Nieuws, 20.05 Gev. muziek, 22.15 Nieuws, 22.25 Klassieke muziek, 23.05 Dansmuz., 24.00 Nieuws, 0.10 Instrumentaal septet, 0.35 Dansmuziek. 1.002.00 Gev. muziek. Brussel 324 en 484 M. 324 M.: 12.00 Gr.muziek,. 12.30 Weerber.. 12.32 Gram. muzlek, 13,00 Nieuws, 13.15 Orkestconcert, 14.15 Accordeonspel, 14.30 Jazzmuz. met commentaar, 15.00 Accordeonspel, 15.15 Gram.muzlek, 15.30 Operamuz., 15.50 Klassieke muziek, 17.00 Nieuws, 17.10 Causerie 17.20 Zang en piano, 17.30 Or- gelconc., 18.30 v. d. soldaten 19.00 Nieuws, 19.30 Hoorn en plano, 19.50 Radiofeuille ton. 20.00 Omroeporkest en soliste, 21.00 Actualiteiten, 21.15 Lichte muziek. 21.45 Amusementsmuz., 22.00 Nieuws, 22.15 Verzoekprogramma, 23.00 Nieuws, 23.05 Jazzmuziek. 23.3024.00 Gram.muzlek. 484 M.ï 12.05 Gr .muziek, 13.00 Nieuws, 13.10 Verzoekprogr. 14.00 Idem. 15.00 Gr.- muzlek, 16.30 Lichte mulzek. 18.30 Accor deonspel, 19.00 en 19.40 Gr.muziek, 19.45 Nieuws, 20.00 Gev. muziek, 21.00 Gr.- muzlek, 22.00 Nieuws, 22.15 Dansmuziek, 22.55 Nieuws, 23.00 Gewijde muziek, 23.30 Gram.muzlek 23.55 Nieuws. Frankrijk, Nationaal Programma 347 en 249 M. 12.30 Orkestconc, 13.00 Nieuws, 13.15 Cello en zang. 14.12 Orkestconcert, 16.05 Gr.muzlek, 16.50 Vocaal ensemble. 17.10 Kamermuziek, 17.55 Gr.muzlek, 18.55 idem, 18.58 Amerikaanse uitzending, 20.00 Orkestconcert 20.30 hoorspel 22.15 Pia norecital, 23.25 Idem, 23.45-24.00 Nieuws, AGENDA VRIJDAG. Den Burcht: Lustrumviering „Dennen heuvel". 8 uur nam. Volkshuls: Lezing A. L. O. A. van N1J- nanten over een reis door Europa. 4 uur nam. Katwijk aan Zee (Waalgat 26) Aan deelhoudersvergadering N.V. Technisch Bureau Joh. Schaart, 7.30 uur nam. DAGELIJKS: Prentenkabinet (Kloksteeg)Tentoon stelling van gegraveerde portretten door Robert Nanteull. Werkdagen 25 u. nam. (t/m 31 Maart). BIOSCOPEN. Trianon „De muur der duisternis" (13 J.). Zondag 2.15 4.30. 7 en 9.15 uur; overige dagen 2.30, 7 en 9.15 uur. Rex ..Geen groter zonde" (18 J.) Zon dag 2.30, 4.45, 7.15 en 9.15 uur; overige dagen 2.30, 7.15 en 9.15 uur. Casino „De twee Wezen" (18 J.). Zon dag 2.30. 4.45, 7 en 9.15 uur; overige dagen 2.30, 7 en 9.15 uur. -Dinsdag avond gereserveerd voor K. en O. LI(lo „Alles goed ln Hollywood" (alle leeft.) Zondag 2.30, 4.45 7 en 9.15 uur; overige dagen 2.30, 7 en 9.15 uur. Lu.vor „In eigen handen" (alle leeft.) Zondag 2.30. 4.45, 7 en 9.15 uur; overige dagen 2.30, 7 en 9.15 uur. De avond-. Dacht- eD Zondagsdienst der apotheken te Lelden wordt van Za- f»rdao 3 Maart 13 uur tot Zaterrtav 10 Maart 8 uur waareenomen door de Apo theek Duvster. Nieuwe RHn 18 Telef. 20523 de Doeza-Apotheek Doezastr. 31. Telef 20313 Te Oezstceest door de Orstzeester Apotheek. Wllhelmlnapark 8 Telef. 26274.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1951 | | pagina 3