Gerestaureerde Stadsgehoorzaal
gaat Dinsdag open j deze combinatie een* ideale verlichting
Grote zaal en (oyer flink onder handen genomen geschikt
1EN DE MEESÏER-GEMASKERDE
I Nieuwe liuurtarieven 1
Stadsgehoorzaal
Radio-programma
ZATERDAG 11 NOVEMBER
I
Jr aar tienduizenden Leidenaars komen
T~\ baar, waardoor een bepaalde sfeer kan
CONCERTPODIUM BINNEN HET
t fi. BI I HALF UUR VOOR TONEEL
w Een grote, wel zeer frappante v?r- 1
De Stadsgehoorzaal, voor een belangrijk deel niet alleen centrum van het cèrt^ilrn CondCTglaJu&zzn°£-
culturele leven van de Sleutelstad, doch ook plaats van samenkomst van een ring \an de vlcer is hier geen „steen"
(alrijk aantal Lcidse verenigingen, die er haar uitvoeringen en feestavonden °P de andere gelaten. Het zeer ver-
!e„„, wordt a* Dinsdagavond heropend. Zestig Jaar heeft rij onafgebroken h!3fplfau
dienst gedaan! mceten maken voer een royaal en mo-
Een restauratie, welke bjjna 5 maanden in beslag nam, is aan deze herope- cam concertpodium, ten dele uitge-
njng vooraf gegaan. Alvorens de Gemeenteraad tot deze in etappe uit te voeren j de^ Campos, ^een Zu:ü-
rfS|3uratie een bedrag van f. 263.000,voteerde, hebben voor- en tegenstan
ders uitvoerig gediscussieerd over de vraag van totale nieuwbouw of restau
ratie. Zoals bekend zijn de voorstanders van nieuwbouw accoord gegaan met
de uitvoering van deze thans voltooide restauratie, welke geen verder uitstel
pedoogde omdat zowel het plafond in de grote zaal als in de foyer grote ge-
varenrislco's opleverden, echter met dien verstande, dat B. en W., alvorens een
nieuw credlet voor een verdere restauratie aan te vragen, met een plan zouden
komen tot de bouw van een nieuwe Stadsgehoorzaal. Een opdracht, waaraan
B, en W. "ch dan ook t.z.t. zullen houden!
tFoto LD. Van VP-el»
Wordt restauratie voortgezet
of komt er nieuwbouw?
Terwijl in t>et P*»1» getouw in €en
rtsaciitig tempo wordt gewerkt om
h maar vooral op tijd gereed te ko-
,e.i en hiervan kan men verzekerd
ijn! - hebben wjj gisteren cnder lei-
b? van de wethouder van Openbare
'erken, óe heer A. J, Jongsleen, een
Txiwandeling door de Stadsgehoorzaal
aakt, waarbij het de stadsarchitect,
't t. K. J. Kccü, was, die ons de tech-
'isckbe uiteenzetting gaf.
grote stadszaal aanmer
kelijk verbeterd.
I Uiteraard gin.? onze belangstelling
het merendeel uit naar oe grote
"«öszaal. Tienduizenden Leidenaars
,xnen 'nier immers één of meerdere
•'en per jaar bijeen? Hetzij om een
-ncert te beluisteren, dan wel can een 1
feestavond cf uitvoering bij te wonen. I
Ofschoon entree en „wandelgangen" j
l niet in dit restauratie-plan waren
-enomen, komt men bij het betreden
r grote zaal onder de indruk van de
inetamorphoee, welke hier heeft p'.aars
gehad. Hoewel balcons en zijwanden
no? aan de oude toestand herinneren,
ertoent het overige tooh wel een zeer
gewijzigd beeld. Het ruim een meter
ager aangolwaahte plafond, waardoor
de boogramen aan het oog onttrokken
Eijn, is geheel nieuw, hetgeen ook go-
zegd kan worden van het concert-,
r«sp. toneelpodiutn. Voorts valt het op,
dat- ook de ramen, welke eertijds aan j
ce achterzijde op balconhoogte waren
aangebracht, zijn verdwenen.
Tenslotte, en niet het minst, zal
ieder getroffen worden door de mo
derne verlichting, welke ln deze zaal
is aangebracht, om dan nog maar
niet tc spreken van de acoustisehe
verbeteringen, welke op advies van
prof. ir A. e. Fokker zijn uitge
roerd. Uiteraard hebben wjj nog
geen oordeel over dit laatste, aan
gezien dit in de practjjk nog zal
moeten blijken. Men heeft er echter
goede hoop op, al verzekerde men
ons dan, dat de zaal eerst recht op
ïijn acoustisehe waarde kan worden
getoetst zodra de totale verbouwing
heeft plaats gevonden. Dit neemt
niet weg, dat prof. ir Fokker al di
rect is uitgegaan van de gedachte
om een gelukkig compromis tot
stand te brengen tussen het ge
sproken woord en ds muziek.
Plafond, achterzijde van de zaal en
podium, waarboven z.g.n. klankborden
zijn aangebracht, dragen daar de ken
tekenen van. Bij deze thans in practyk
j gebrachte theorie stelde prof. ir Fokker
I zich op het stand-punt van een volko
men spreiding van het geluid, waar
aan hij de thans toegepaste uitvoering
•heeft dienstbaar gemaakt.
I In het 'plafond, dat in tegenstelling
met het oude, les van de kap is komen
te hangen, treff men over de gehele
I lengte 32 Kompbalux-laonpen aan,
waaraan nog 8 hangornamenten, waar
in TJL.-veriiaitmg, zijn toegevoegd. Bo
vendien is aan de onderzijde van het
i p.afond een indirecte-verüchting aan
gebracht. Deze is automatisch regei-
afrikaanse houtsoort. Boven dit podium
bevinden zich in de lijst nog 14 Komp-
talux-lampen, die daar zijn aange
bracht voor het geval gebruik moet
worden gemaakt van het „voor-podium".
Dit met het oog op een grete bezetting
van het orkest. Van buitengewoon grote
acoustisehe waarde is het z.gm. klank-'
scherm, dat zich over het gehele po
dium uitstrekt en waardoor het geiuód
als het ware* ds zaal invloeit. Bij een
breedte van 15 meter heeft d t con
certpodium een diepte van 9 meter.
Voor het geval het podium voor to
neeluitvoeringen moet dienen», kan
men dit, dank zij het uitklappen van
kolossale „deuren*', welke zich ter
weerszijde bevinden, en het omlaag
brengen van een tussenpaneel, binnen
een half uur tot stand brengen. In
tegenstelling met de oude toestand,
toen het absoluut uitgesloten was, dat
men b.v. 's middags een concert en
in de avonduren een toneelvoorstel
ling gaf, een grote verbetering. Een
dergelijke ombouw vorderde in dio
tijd dan ook zeker 4 uur!
Zeals in elke moderne schouwburg
hangen de öecoTS boven de toneelruim
te, zij kunnen door het omhoog klep-
pfen van het klankicherm naar beneden
worden gelaten. Gelijktijdig met deze
restauratie heeft men zio'.i van een
vijftal nieuwe decors voorzien, t.w. een
bengezicht, een straat en 3 kamers.
Links van het podium, dat bij decor-
Aon het podium wordt de laatste
hand gelegd.
CAROL REEDS NIEUWSTE FILM.
Trevor Howard en „Kerima" naar
Colombo,
Gister is gezagvoerder De Haas met de
KLM-Constellatlon „Soerabaja" van
Londen Airpo.t vertrokken met bestem
ming Colombo op Ceylon nan ooorü yaa
de „Soerabaja" bevinden zich de lum-
spfler Trevor Howard en 30 leden van
de „British Lion Filmproduction
Group". 3000 kilogram film-uitrusting
wordt bovendien meegenomen.
De groep zal op Ceylon onder reg.e
van Carol Reed. de regisseur van „The
third man" een rolprent maken geoa-
sesrd op het verhaal ,An outcast of
the island" van Josesph Conrad. De
hoofdrollen zullen worden gespeeld door
sir Ralph Richardson. Robert Morley,
Trevor Howard en Kerima.
Kerima is een nieuwe ster. die doer
Reed onlangs in Tanger werd ontd?&t
toen hij op zoek was naar een meisje,
dat geschikt zou zijn voor een van de
hoofdrollen. Reed maakte daarvoor een
reis van ongeveer 3000 kilometer, gro
tendeels per K LM., door Noord-Afr.ka,
het nabije Oosten en Indonesië.
HJllllllllllllllill:llllllll!llllllll;lll||;llllllllillllllll!ll!lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll!llllllllllllllllllllllllllllllll>lllllll,^
|lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||lllllllllllllllll|||Ulllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllli|
Het college van B. en W. zal in verband met de restauratie der Stads
gehoorzaal aan de Gemeenteraad voorstéllen de tarieven als volgt te
bepalen.
Dag tot
Avond tot
Dag en avond
Avond -f
17 uur
24 uur
tot 24 uur
na 24 uur
Grote zaal
f. 80,—
f. 150.—
f. 190,—
f. 225.—
Foyer
f 35,—
f. 65,—
f. 80.—
f. 97",50
Kléine zaal
f, 13,—
f 20,—
f. 25,—
f. 30
Grote zaal -f
foyer
f. 100,—
f. 190.—
f. 225,—
f. 285.—
Foyer 4- Kleine zaal..
f. 40,—
f. 75,—
f. 90,—
f. 112,50
Alle zalen
f. 113,—
f.210,—
f. 250,—
f. 315,—
Grote zaal -f
KI. zaal
f. 93.—
f. 170.—
f.215,—
f. 255.—
1 Receptiekamer
f. 4
-f. 5,—
f. 7.—
f. 7.50
2 Receptiekamers
f. 5,—
f. 9,—
f. 10,—
f. 13,50
Grote zaal toneel
Uitbouw Grote zaal
f. 50.—
f 10.— extra
Foyer toneel f.20,-
Bij deze nieuwe regelen komen de tot nu toe geldende minimum- en
maximumtarieven te vervallen onder voorbehoud dat B. en W. voor be
paalde gebeurtenissen de zaal gratis of tegen een uitzonderlijk laag tarief
beschikbaar kunnen stellen.
nl'llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllirH
wisseling met een in terra-kleur geïiou-
I den gordijn kan worden afgesloten, be- j
J vindt zich de bedieningskamer van het
electriscCi licht, met uitzicht op het
toneel.
i En omdat het wel nodig was, heeft
I men de zaal tevens maar een verfje j
J gegeven. Ivoor-wit en lioht violet zijn j
de dominerende kleuren.
IN DE FOYER.
Ook de foyer is bij deze restauratie i
grondig onderhanden genomen. Of- I
schóón hier geen wijzigingen in het
podiAim zijn aangebracht, zijn het de
verlichting, de acoustiek en een geheel
nieuw plafond, welke hier de aandadht
trekken, waarbij men van dezelfde ge-
dachtsngang is uitgegaan als in de
grote zaal. Teneinde het bij uitvoerin
gen hinderlijk optreden van het naar
binnendringend 'geluld tegen te gaan,
zijn zowel aan de straatzijde ais aan
de gangkant dubbele deuren geplaatst,
terwijl bovendien dubbele ramen aan
ae Breestraatzijde zijn aangebracht.
Een verbetering, welke ongetwijfeld
haar nut zal afwerpen.
Tenslotte, doch dit is niet van bui- j
tenaf waarneembaar, is onder het ge
bouw een nieuw ketelhuis, met aan- j
sluitende regelkamer, gebouwd. Twae
nieuwe ketels '-werden eveneens ge-
plaatst, terwijl neg ruimte is gelaten
voor een hete luchtketel, welke echter
eerst pas in het totale plan is opgeno
men.
Voorlopig zullen w\j het met deze
thans voltooide restauratie moeten i
stellen en Is het woord aan onze
stadsbestuurders, die straks voor dc
belangrijke beslissing van nieuwbouw
of een verder doorgevoerde restaura
tic worden gesteld, waarin o.a. zijn
opgenomen het aanbrengen van een
beweegbare vloer en de vervanging
van de beide zy-balcons door een
frontbalcon.
Dat deze omvangrijke restauratie pre
cies op tijd is gereed gekomen, danken
wij naast de werklieden, aan de op-
achter van Gemeentewerken, de heer
I K Dubbeldam en zijn assistent, de
heer H. Swinkels; allen hebben daar-
j mede een groot gemeentebelang ge
diend. Een woord van waardering past
tevens aan het adres van de stadsar
chitect, ir T. K. J. Kooh, onder wiens
leiding deze restauratie is tot stand
gekomen, diens medewerker, de heer
G. v. d. Mark, architect wan Gemeente-
werken en mr ir I. J. Westra, die de
constructieve berekeningen maakte.
Géén kat en muismaar
hond en tijger.
Ge zijt dierenliefhebber of ge zijt
't niet: dit plaatje zal u ln elk ge
val bevallen!
Ze zijn allebei nog jong, zitten
elkaar dus niet in de haren en kij
ken, alsof ze er een beetje trots op
zijn, dat de fotograaf het de moeite
waard vond, juist hén voor de lens
te krijgen.
De tijger ziet er bepaald héél
vreedzaam uit.
Later zal misschien de d in een t
of laat nooit.
Misschien jaag ik hiermee de. die
renliefhebbers waaonder ik me
zelf óók schaar dc stulpen op het
lijf, maar ge kunt mij niet wijs ma
ken. dat een tijger, wanneer hij een
maal de smaak van biefstuk te pak
ken heeft, zal zeggen; „Laat dat
rode vlees maar liggen of geef het
als-je-blleft aan een ander",
Daarom zal dit lieve hondje moe
ten oppassen en over enige tijd niet
meer met zijn tijgertje ln één mand
moeren kruipen.
r~
FEUILLETON
door
t PHILLIPS
0PPIXHEIM
Het
kostbare
deposito
lm
..Het is natuurlijk mogelijk", gaf hii
toe. „Wat mij betreft, wil ik er eerlijk
vooruitkomen, dat ik het voortdurend
probeer. En ik heb het mijn levenlang
geprobeerd".
..Wel ik wens u goed succes zei
Dutley onverschillig. „Er is ruimte ge
noeg in de wereld voor ons allemaal."
•.u toont de ware Britse sportieve
geest, mijnheer Dutley", zei zijn buur
man. „Maar h?t is gemakkelijk voor u
toe de formule bezit om zo tot hen te
5P*eken, die deze niet hebben. Uw laat
ste dividend was. geloof ik, 40 "r Nia-
fóand van ons heeft het verder dan
oi 9 kunnen brengen en al en toe
verdwijnt er een van ons van het to
neel. En dat alles om een geniale che
mische zet! Bent u nooit bevreesd ge
»eest voor spionnen in uw fabriek, of
nat uw formule gestolen zou worden?
Duiley dronk nadenkend van zijn
*un. „Wel", gaf hij toe „als onze for-
iauie gestolen zou worden, zou dat na-
juurlijk meer concurrentie betekenen,
J^ar ten slotte zijn wij gedurende lange
de eersten op de markt geweest en
T, Vcronderstel, dat onze eigen mensen
tonnen" nU We* ongeveer van kuiter»
.Er ging altijd een verhaal rond ln
^«branche, dat uw bewonderenswaar-
*ge vader nooit wilde toestaan, dat
vu. afsckrift van de formule gemaakt
«u ivorden en dat hij een systeem var.
'«oncage Ingesteld had
nn'yader", zei Dutley wiens geduld
fior.L€I? einde vas, „is al sinds verschei-
JJ®. Jaren overleden".
hij wendde zich teen weer tot Lucillp
m'spraken samen op gedempte toon,
rule i?ct eten 1Jep ten einde en in dit
1-fn T?eeuSten 'n°S ouderwetse gebrui-
t'en' ^heren bWen dus aan tafel zit-
DuMp ciames vertrokken waren
raoc» ?am PromPt zijn glas op en ging
wastjUn gastheer zetten
ef£Ldie oude man het Jo lastig
«maakt'" fluisterde deze.
L*t 1S geweld)g nieuwsgierig",
de'w ^aar niet op hem", adviseerde
,.;S Bessiter. „Hij had een introduc-
voor mij en dus moest ik hem
reeft oe'oefdheid bewijzen. Zijn firma
'•«n rmWn n'emve emissie uit en zij wil-
b»n ur:? Jlaam op hun prospectus heb-
e* niot "£kben echter besloten, dat wi-
ütJm mee te maken willen hebben
Ch3r|p.we„amen een glas port drinken.
hicr .Het doet me p'.ezier 'e wee.
VnVd n Jq me eckter wel één
l,è,„a van advies f-,n eoede houden.
voezr'e hij er aan toe met een blir-
Ie Brest -
.pi ie wi
„Ik ben er vlak voor", verklaarde
Dutley, terwijl hij zijn gastheer toe
dronk
„Ik kan u tevens zeggen, dat het een
prettige gewaarwording is, weer thuis
te zijn".
„Ik ben blij. je dat te horen zeggen",
antwoordde zijn toekomstige schounva-
der. „Ik zou, als ik jou was, nu eens
een beetje thuis blijven. Voor iemand
in jouw positie, is er ln dit land nog
sport genoeg te bedrijven. Als je een
goede raad wil aannemen, Chanes, zou
ik er vandoor gaan. Die oude zeur van
een Hisedale houdt weer geen jog van
je af en weet, dat Lucille ergens wilde
gaan dansen".
Met een kort woord van dank stond
Dutley haastig op en begaf zich naar
de deur. De geleerde keek hem spijtig
r.a.
VI.
„Ik wilde", zei Dutley, een paar uur
later een beetje spijtig tijdens het dan
sen, „dat die ae Brest je niet voort
durend zat aan te staren. Lucille. Ik
vind hem tamelijk onbeleefd. Hij heeft
n.eer dan één keer gedanst met de an
dere dames van het gezelschap en voo»
de rest doet hj niet anders dan cham
pagne drinken en naar jou kijken. En
dan wil je nog beweren, dat die bui
tenlanders er inderdaad neg manieren
op na houden".
Zij maakte zich uit zijn armen 'os
en keek hem lachend aan.
„Wat ben je tooh een dwaze jongen!"
berispte zij hem. „Ik heb medelijden
met Sigismund de Brest. Zie je dan
zelf niet, dat hij hopeloos verliefd op
mij is en dat jouw terugkeer uit het
verre Oosten zonder dat je door het een
of ander wilde dier opgegeten of ten
minste ernstig gebeten bent, een zware
slag voor hem is?"
Onverwachts bleef Dutley, midden
onder het dansen, staan. Achteraf zag
hij zelf zeer goed in. dat zijn gedrag
een beetje kinderachtig was geweest,
maar de spanning, waarin hij reeds
verkeerde, toen de avond begon, deed
a.f en toe haar recht gelden.
„Moe?", vroeg Lucille spottend.
„Misschien wel," gaf hij toe. „In ieder
geval is het hier afschuwelijk vol, Is het
niet? En ik wilde liever praten."
Zij liepen naar huil tafel en toen zij
daar aankwamen, stond Baron de Brest
reeds oveieina. Hij boog zich naar Lu
cille en vroeg half fluisterend:
„Mag ik deze dans met u verder dan
sen?"
Zij aarzelde even. De muziek was aan
trekkelijk en de gehele situatie was
een beetje pikant. Er was in haar geest
een ondertoon van wrevel over Dutley's
lange afwezigheid, die nog niet geheel
geweken was en gedurende de afgelo
pen maanden was De Brest haar trou
we cavalier geweest. Het was niet hele
maal correct om hem nu als een bak
steen te lateji vallen. Zij gaf glim
lachend haar toestemming en keerde
weer op de dansvloer terug, gevolgd
door haar enthousiaste nieuwe partner.
Dutley keek hen een ogenblik na met
een eigenaardige uitdrukking ln de
ogen en ging toen zitten.
„Wie is die man eigenlijk?", vroeg
i hij aan Ronnie.
„Een nieuwe ster aan de finahciële
hemel", antwoordde de jongeman.
„Voor iemand van zijn leeftijd is hij
een wonder. Hij heeft een bank in
Brussel en kantoren in Berlijn, Parijs
en hier. Bovendien is hij financieel ge
ïnteresseerd bij een half dozijn maat
schappijen, die zich op jouw terrein be
wegen. Men zegt, dat hij, vóór hij vyf-
en-bwintig jaar was, reeds een millioen
bezat."
„Ik heb het niet op hem •begrepen",
zei Dutley. „Het zou me niets verwon
deren, als ik hem dat eens vertelde
voor het veel later wordt."
„Wat heeft hij je gedaan? Je kunt
het hem niet kwalijk neonen, dat hij
met Lucille danst. Jij was degeen, die
ophield met dansen."
Dutley richtte zich op.
„Je hebt gelfjk, Ronnie," gaf hy tce.
„Ik stond op het punt om een gek fi
guur te slaan. Maar ook onder het eten
heb ik me al hevig aan hem geërgerd.
Hij kon zijn ogen maar niet van Lu
cille afhouden."
„Lucille", merkte Rcnnie op terwijl
hij een sigaret opstak, „is. al zeg lk het
zelf, een zeer knap meisje".
„En dus heeft hij haar achterna ge
lopen, hè?"
De jongeman knikte.
„Heeft geen nut cm het te ontken
nen, Oharles. Als jij niet op de achter
grond geweest was. geloof ik, dat hij
Lucille allang -veel grondiger het hef
gemaakt zou hebben".
(Wordt vervolgd)
veranderd moeten worden maar zó
ver is het nu gelukkig niet.
Fikkie" zit vertrouwelijk naast
hem en weet blijkbaar niets van
zijn bloeddorstige neigingen.
Vooralsnog voelt-ie zich bést te
vreden naast zijn kleine kameraad,
die volwassen geworden de
„Koning der dieren" zal heten en
dan wel uit een ander vaatje gaat
tappen
Waarom zal de ware aard van dit
lieve beestje zich op de duur niet
verloochenen.
Omdat niemand aan zijn „ware"
aard ontkomt?
Wij mensen kunnen mis
schien, dank zij ijzeren zelfbeheer
sing, opvoeding, milieu of welke an
dere belangrijke factoren ook. daar
iets aan verhelpen: het dier. vroeg
Het diertje zou verslonden kun-
nen worden, voor het er erg in
heeft.
Maar voor het ogenblik mag hij
dat „snoezige" tijgertje z"n „vriend"
noemen.
Het zal een héle toer voor hem
zijn, z'n onvoorwaardelijk vertrou-
wen op te zeggen en ik mag niet s
verwachten, dat hij het g&uw zal
doen.
Gelukkig is het. „redeloze" dier in
het algemeen sterker van vertrou-
wen dan de mens.
Tót hij de knauw krijgt, die hem s
vals kan maken.
Daarom.nog enkele maanden
en deze dierenvriendschap moet ra-
dicaal verbroken worden
Hoè moeilijk de wrede scheiding
ook mag zijnee
FANTASIO 1
nïilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllF.
03 rto D 1 J L
o--' ni, st -I!c als ik iou was.
Luciiio .1e Ueer kier bent. ie b°ter m°t
Is »n ot.e€n besluit kunt komen Zr
»oorKi„?0fd m3 maar het is tegen
Uid vrolijk leventje, dat er ge-
Do; ntiu.li. zoaia „o geziun liebaeii,
Panda en Joris Goedbloed er nogmaals
in geslaagd waren om aan hun vervol
gers te ontkomen, sloeg Joris een smal
en kronkelend paadje in, dat zich eerst
tussen de heuvels doorslingerde en zich
dan voortzette langs een berghelling.
Joris kuierde op zijn gemak tegen de
hoogte op. maar voor Panda, die nog
steeds de zak met 's Konings schat torste,
viel het helemaal niet mee! Die zak zat
vol goud. moet je denken
..Waar gaan we heen. Joris?' vroeg
hij. „En is het nog ver? En is het nog j
hoog?"
„Klaag toch niet immer, manneke",
.ciumaiiae jon» luchtig. „Moet ik uit
uw gejammer afleiden, dat de weg naar
boven u te zwaar valt? Leer dan van
mij, knaapje, dat vrije geesten immer
de eenzame hoogte zoeken!"
„Ja... maar..." hijgde Panda, „maar
is dit nu wel de vlugste weg om te ont
snappen?
„Maar natuurlijk niet!" riep Joris uit,
terwijl hij op het hoogste punt bleef
staan. „Ik ging alleen herwaarts, omdat
ik van hieraf een laatste, weemoedige i
blik kan slaan*op mijn geliefd Slot Mal-
pgrtus, dat ik zo overhaast moest ver
laten onder onaangename omstandig
heden 1
„En wil je zeggen", nep Panda, terwijl
hij kwaad de zak op de grond gooide,
„dat je me dadrvoor al die tijd met die
afschuwelijke zak hebt laten lopen?
Moest ik daarvoor met die zware zak
vol gestolen rommel zeulen?"
„Tut, tut!" vermaande Joris. „Klaag
toch niet zo overhaast, manneke! Ge
vergeet klaarblijkelijk, dat ik een veel
zwaardere last te torsen heb dan gij
want draag ik niet de verantwoordelijk
heid voor uw onzekere toekomst?" Het
leek werkelijk, of Joris het meende en
of hij zich zorgen maakte over Panda,
ZONDAG 12 NOVEMBER.
Hilversum I (-102 RL) KRO 8.00:
nieuws en weeroer.; 8.15. gram.muziek:
8.25. hoogmis; NCRV 9.30; nieuws en wa
terstanden; 9.45; gram.muziek; 10.00 Ge
rei. kerkdienst; 11.30: gewijde muziek;
KRO 12.15: apologie; 12 35; gram muz.;
12,40: lunchconcert; 12.a5: zonnewijzer;
13.00; nieuws, weerber. en kath. nieuws;
13.20: lunchconcert; 13.45: „Uit het boek
der boeken"; 14.00: radio-phllh. orkent
en solist; 14.50: „Vragen van deze tijd";
1 15.10; klein koor; 15.35: blaasensemble,
16.05: gram.muziek In de pauze „Kath,
Thuisfront overal"; 16.30: feestlof; IKOR
17.00: Ned. Herv. kerkdienst; 18.15 IKOR:
Lutherse kerkdienst; NCRV 19.00. zang
koor; 19.15: „Kent gij uw bijbel?"; 19.30:
nieuws, sportultsl. en weerber.; KRO 19.45
actualiteiten; 19.52: boekbespr.; 20.05:
de gewone man zegt er 't zijne van; 20.12
gevar. progr. 22.45: avondgeoed en liturg,
kalender; 23.00: nieuws; 23.1524.00:
gram.muziek.
Hilversum II (298 M.) VARA 8 00:
nieuws en weerber.; 8.18: gram.muziek;
8.30: voor het platteland; 8.40: voor mi
litairen; 9.12: sportmeded.; 9.15: verzoek-
progr.; 9 45 „Geestelijk leven", causerie:
10.00: trio; 10.25: „Met en zonder om
slag": 10.50: amusementsmuz.; 11.15 ca
baret; AVRO 12.00: orkestconc.; 12.25:
voor de Jeugd; 12.45; koorzang: 13.00:
nieuws en weerber.; 13.15: mededelingen
of gram.muziek. 13.20- amusementsmuz.;
13.50: „Even afrekenen, heren!" 14.00:
gram.muz.. 14.25: voetbalwedstrijd België
Nederland; 16.20' dansorkest; 16.50:
sportrevue; VARA 17.00: gram.muz.; 17.20
„Op 't Zuydlandt gestrand", hoorspel;
17.40: Deense socialistische liederen; 18.00
sport; 18.15: nieuws en sportultsl.; VPRO
18.30: korte kerkdienst; IKOR 19.00:
klnderdlenst 10.35: bijbelvertelling; AVRO
20.00: nieuws; 20.05: Concertgebouwork.;
20.55. actualiteiten: 21.05: hersengym
nastiek 21.25: Surinaamse volksmuziek;
21.40: „Rijkdom en armoede", praatje;
21 45: „Paul Vlaanderen en het Curzon-
mysterle", hoorspel; 22.28: cabaret; 23.00
nieuws; 23.1524.00: gram.muziek.
HJn 3 distributienet 8.10: verz.pr
9.00: plano: 9.20: Way out West; 9 40:
Dutch Serenade; 1010: Sliver Chords:
10.30: concert; 11.25: herdenkingsdienst;
12.15: muz. van Elgar; 12.30- ens. Larue;
13.15 verz.pr.; 15 00: Educating Archie;
15.30: Your Song Parade; 16 00: symph.
ork 17.30; v. d. soldaten; 18.00. Pioneers;
I 18.15: ork. Gibbons: 18.30: Take It from
here: 19 00: Round Britain Quiz; 19.30:
gram 20 30: Grand Hotel; 21.30: Commu-
nlty singing: 22.00: ork. Ternent; 23.15:
2 p'lano's 23.30: Think on these things;
23.45: Macpherson.
Lljn 4 distributienet 8.05: Negro solrl-
tuals; 8.30: chansons; 8.55: gram.; 9.20:
aperitief: 9.30: vrol. muziek; 10.00: muz.-
gesch 11.00: Kon. Harmonie „St. Rochus";
11.45: gram.- 12.00: ork. Eve: 13.15: gram.;
13.30: v. d sold.: 14.00: opera- cn belca.ito;
14.30: voetbalmatch BelgiëNederland In
Antwerpen. 16.15: gram.; 17.00: fragm uit
.L'Enfance du Christ" v. Berlioz 17.30:
svmoh. ork. en koor 18 40: radio Round
about: 19.30. non stop' Rechtdoor!; 21.30:
pop. muziek; 22.15: verz.pr.; 23.05: gevar.
muziek.
VOOR MAANDAG 13 NOVEMBER
Hilversum i (402 m.) NCRV: 7.00
nieuws; 7.10 sportultsl.; 7.15 een woord
voor de dag; 7.30 sLultine; 9.00 nieuws
en weerber.. 9.10 gr.muz.; 9.15 voor de
zieken: 9.30 waterstanden. 9.35 gr.muz
10.30 morgendienst; 11.00 gr.muz.; 11.15
pop. concert; 12.30 land- en tulnbouw-
meded 12.33 orgelconc.; 13.00 nieuws:
13.15 Jacht- en na tuur liederen; 13 45
er.muz.; 14.00 schoolradio; 14.35 vocaal
ensemble; 14.50 er.muz.; 15.15 vlooi en
plano; 15.45 bijbellezing; 16.30 slultlnc:
18.00 voor de kinderen: 18.15 sport: 18.30
gr.muz 19.00 nieuws en weerber;! 19.15
Engelse les; 19.30 boekbespr.; 19.40 rn-
cMokrant: 20.00 nieuws: 20.05 strilkork.:
20.45 Willem III. Koning-Stadhouder",
hoorspel (om 21.30 gr.nruz.): 22.30 mu
zikale causerie; 22.45 avcndoverdenklng;
23.00 nieuws: 23.15 commentaar wereld
schaak tournool, 23.2024.00 gr.muz.
Hilversum II (298 m.) VARA: 7.00
nieuws; 7.15 ochtendgymnastiek; 7.30
sluiting; 9.30 nieuws en weerber.; 9.12
gr.muz.; VPRO; 10.00 ..voor de oude
dag", causerie: 10.05 morgenwUdina;
VARA: 10.20 voor de kleuters; 10.35
wor de vrouw; 10.50 gr.muz.: 11.00 voor
de zieken; 1145 mezzo-sopraan en plano;
12 00 er.muz.; 12.15 accordeonork. (om
12.30 land- en tulnbouwmeded.; 12.33
voor het platteland); 13.00 nieuws; 13 15
voor de middenstand: 13.20 promenade-
ork.; 13.50 gr.muz., 14.00 jx>d -weten-
schappelilke causerie; 14.15 sopraan,
piano en planotrio: 14.50 „het grote ver
lies". hoorspel; 15 25 er.muz.; 18.00
voor de kinderen: 10.30 sluiting; 18.00
nieuws; 18.15 militair commentaar; 18.30
Vara-varla: 18.35 dansork.; 18.50 reg.
uitzending: dr Garmt Stuiveling:
.schrijvers over Indonesië: Louis Coupe
rus". 19.00 dansorkest: 19.10 parlemen
tair overz.; 19.25 vlooi en plano; 19.45
rea. uitz.lr C. P. Scheepers: „de bete
kenis van het grasland voor de veevoe
der voorziening": 20.00 nieuws; 20.05
actualiteiten; 20.15 sextet: 20.45 cabaret;
21.20 dansmuz.: 21.45 .Europese samen
werking". causerie: 22.00 radlophllli. ork.
en solist: 23.co nieuws; 23.15 nieuws ln
Esperanto: 23.20 filmprogr.; 23.4024.00
orgelspel.
Lijn 3 distributienet 7.15: Bonjour le
Monde; 7.26: Est ce vral? Est ce faux?;
9.15: BBC Schots var. ork.; 10.10: verz.pr.;
11.00: orgel; 11.30: mil. ork.; 12.00: dag
boek; 12.15: Honolulu Hawaiian»; 13.00:
gram.; 13.25: ork. Heath; 14.00: BBC
Schots ork.; 14.45: voor de kinderen; 15.00:
Menage en Muslque. 15.30: omr. orkest;
16.20: Spa ork.; 18.00; vioolmuziek van
Dvorak; 18.30 amusementsorkest; 19.00:
fram.. 19.25: Jazzmuziek: 19.45: dansmuz.;
0.00: Le crochet radlophonlque; 20.30:
Beauté magazine: 20.45: verz.pr.; 21.00:
I Music Club; 21.45: gevar progr.; 22.00:
klarinet; 22.20; Starlight Hour; 23.20; or
kest Stapleton.
i Lijn X distributienet 7.05: gram.: 9.05:
'lichte muziek: 10.00: Ménage en Muslque.
10.45: verz. concert; 11.15: Caslnoconcert;
11.55: ork. Kostclanetz: 12.00 operafanta
sieën; 12.15: trio Lamots: 13.15: kamer
muziek; 14.10 Those were the days: 15 00:
omrork 16.00; Apache Band: 18 00 v. d.
sold.; 19.30: pop. muz.; 19.50: feuilleton;
20.0'» Madeleine Parlonguc; 20.30 p.ano;
21.00 act.; 21.15: omr. orkest; 22.15. venL-
I pr,; 23.05: gevar. muziek.