[Waar zijn de „avonden om de grote ronde tafel"? De moeilijkheden bij moderne knoopgarneringen Als 'f om meubelen gaat... Muzikaal Evangelie van Claude Debussy Ons goedkoop knippatroon 89ste Jaargang LEIDSCH DAGBLAD Zaterdag 14 October 1950 Tweede Blad No. 27126 De rustpunten in ons gezin Soms kan ik met een zeker verlangen terugdenken aan de avonden van het laatste oorlogsjaar. Als de dag voorbij was met z'n gevaren voor ontdekking met z'n nieuwsberichtefi met de rijen van hongerige en verkleumde stedelin gen aan de deur. zaten we 's avonds met alle volwassenen, ongeveer 15 man sterk, de grote ronde tafel. De carbidlamp gaf een voorzichtig licht en als we miets meer te bepraten hadden greep een van ons naar het boek dat we onder handen hadden en begon voor te lezen. We lazen „Jeruzalem" van Selma Lager- jjöf en ,.De scheepsjongen van Bontekoe" en „Daatje en ik", er was voor elk wat Lis. Het was alsof de spanningen en angsten wat van ons afgleden, we verheug den ons eigenlijk de hele dag op de „avond". Het was een vast rustpunt geworden in het gespannen leven van overdag. Een van onze huisgenoten uit die tijd kreeg na de bevrijding een belangrijke ■openbare functie. ..Weet je", zei hij toen ik hem later nog eens sprak „ik heb Bnooi werk ik heb veel bereikt van wat ik wilde, ik ben je kunt er om ■achen of niet in zekere zin een „belangrijk" mens geworden maar het gaat altijd maar door er is nooit eens rust. Ik denk soms met verlangen terug aan de avonden om de grote ronde tafel". I Tegenwoordig hebben we niet veel van die rustpunten in ons gezin. Laten wij huisvrouwen eerst de hand in eigen boe- |em steken. We hebben het allemaal druk Heel weinigen van ons hebben rog hulp we doen bijna alles zelf. We Beklagen er ons helemaal niet om, we Bjjn tot de pleizierige ontdekking ge- tornen. dat we veel meer konden- dan we dachten en met een zekere spor tiviteit streven we ernaar alles behoor lijk en op tjjd voor elkaar te hebben. "iMaar laten we niet te veel hooi op ons |vork nemen. Laten we niet in te véél indruk op me gemaakt of de verha len van haar jeugd toen z° buiten woonde en dikwijls op een paard mocht rijden notabelle! Soms hield ze ineens middenin op: .O jongens even ae aardappelen opzetten" en als ze uit de keuken terug kwam ging ze weer welgemoed verder. Toen we wat groter waren, kwamen boeken als „Alleen op de Wereld" op tafel wat heb ik een verdriet gehad om die arme Rémi en als moeder voorlas hoe Rémi's pleegmoeder watels bakte op vastenavond, róók ik ze wer- I te werken als zij daar niet minstens I vijf avonden van de week over verga- deren. Daarbij beweren ze dan nog ijve rig links en rechts, dat ze zo t land aan vergaderen hebben Als U met een man van de laatste categorie getrouwd bent. huisvrouw, moet U elke gelegenheid aangrijpen om hem van dat waandenkbeeld te ge nezen. Natuurlijk vindt u het goed dat hij wèt van z'n vrije tijd aan een of ander werk geeft. Maar hij is ook vader. Hij moet ook eens een vlieger plakken met z'n jengsns of een oude radio met ze op gang brengen. Of tijd en aandacht hebben voor een gesprek met z'n kinderen. Niet zo. dat de kinderen middenin stekken en zeggen: „Vader denkt toch alweer aan wat anders" maar werkelijk erbij En hij moet 's avonds ook eens echt enthousiast mee spelletje* doen. Ganzeborden of Zwart° Piet of Snap of wat dan ook. Hü zal ontdekken, dat Jan nog steeds niet teg°n z'n verlies kan en dat Pietje toch eigenlijk 'n ontzettend pienter aapje is en dat z'n oudste dochter zo n alleraardigst meisie wordt. En er moeten van die avond°n zijn waarop je als man en vrouw samen zit te werken of te lezen waar .ie eens praat samen en elkaar weer eens op nieuw aankijkt Dat ziin van die avon den die nog dagen nawerken. Want Uw vrouw kan nóg zo goed voor haar taak berekend zijn èn als huisvrouw èn als Moeder ze kan het niet alleen Het waarlijk goede gezin i.s daar, waar Vader en Mosder samen de kinderen opvoeden en" waar ze sèmen de rustpunten In hun leven kennen. HUISVROUW. (foto „LJD." (Van Vliet) comité's gaan zitten of te véél ba zaars organiseren of te véél uitvlie gen. Hebt U n$t als ik, ook zo'n onte vreden gevoel als U de kinderen 'savonds bij 'hef wassen en naar bed brengen eigenlijk een beetje afgesnauwd hebt omdat zelf persé om halfacht deur uit moest en er geen tijd was voor een gekheidje of een verhaaltje? Denk alstublieft niet dat ik de vrouw steeds maar wassende en boenende in huis wil. houden! Als U zo gelukkig bent dat U af en toe eens een oppas hebt grijp de gelegenheid dan aan. Dat verfrist de geest, en dat hebben we Zsker nodig. Ik weet uit ervaring, dat de kinderen het ook als vanzelfsprekend accepteren als Moeder eens een avond uit gaat. Maar dat is wat anders dan het jachten op vele avonden om vooral maar weer weg te komen. En huisvrouwen draaf niet al te fanatiek achter het huishouden aan. Doe af en toe Uw ogen eens dicht voor het werk dat wacht en neem Uw spruiten eens mee op een flinke wan deling luister werkelijk naar Uw kin deren als ze wat te vertellen hebben en vertél eens een verhaal op een regen- middag. Of als U de vertelkunst niet machtig bent, lees ze dan voor. Zegt U hou niet: ,.Ze kunnen toch naar het •kinderuurtje van de radio luisteren?" Dat is maar surrogaat. Ik had zo'n Moeder, die dat allemaal lèlf deed. Ze had een groot en druk huishouden maar als we om vier uur Uit school kwamen zét ze daar, op haar yaste plaats met de mand verstelgoed naast zich. En als we dan thee gehad hadden en het was zo'n regendag zel den we: ,,Toe Moeder, vertel wat" en dan begon ze. Ik zie nog de stopnaald op- en neergaan, in m'n herinnering waren het altijd grote witte mansbroe ken. die Moeder stopte maar het zullen ook wel eens andere kledingstuk ken geweest zijn en dan vertelde ze van de gelaarsde kat dat heeft altijd kelljk in de kamer. En wat luisterden /-/ef qezin: basis van een aezonde we graag, toen we al groter werden, als 3 graag, toen we al groter werden, als ze ons uit Dickens voorlas en wat ge noot ze daar zelf van! Nu hoor ik een collega van me zuch ten: „Maar waarom moet ik dat alle maal alleen doen? Mijn man is geen ene avond thuis de ene vergadering voor en de andere na!" Ja, er zijn af en toe nog wel eens van die plezierige huisvaders, die hun jon gens op de nek naar boven dragen die met hun kinderen wandelingen ma ken of een vlieger met hun jongens plakken. Er zijn mannen en huisvaders die al deze dingen graag zouden doen, maar wier werk nu eenmaal meebrengt, dat ze veel 's avonds op pad moeten hun lessen moeten geven mensen bezoeken enz. Er is echter ook een categorie mannen en dat zijn de méést voorko menden die denken dat de wereld vergaat Nederland politiek en econo misch naar de kelder gaat en de kerke lijke apparatuur ogenblikkelijk ophoudt samenleving. wysjinsky over trygve lie s herverkiezing. Wysjinsky, de Sovjet-Russische mi nister van buitenlandse zaken, heeft te Lake Succes tegenover Reuter ver klaard, dat de Sovjet-unie „te zijner tijd" de redenen voor haar oppositie tegen herverkiezing van Trygve Lie als secretaris-generaal van de V. U. zou uiteenzetten. Op de vraag, of de bezwaren van de Sovjet-unie soms waren gebaseerd op Lie's houding tegenover de Koreaanse oorlog, zside Wysjinsky slechts. „Ik kan 'op het ogenblik niet preciezer zijn". Wysjinsky, die zeer joviaal was, gaf geen direct antwoord op een vraag over de mogelijke candidatuur van Gunnar Myrdal, de secretaris van de economi sche commissie voor Europa van de V.N. Spiegeltje, spiegeltje aan de wand het congres van de britse conservatieve partij. Tweede dag. De tweede dag van de jaarlijkse con ferentie van de Britse conservatieve Partij werd gekenmerkt door bittere critiek op de woningnood in Engeland. Er was een resolutie ingediend, die „het trage bouwtempo en de hoge huren" betreurde en aandrong op meer arm- pa° voor particuliere woningbouwers. Eij de indiening van de resolutie riepen ,e a/6'vaardigden in koor: „Wij willen ;aUO000!" (huizen per jaar). (Het streef getal van de Labourregering is op het ogenblik 200.000 huizen per jaar). Slechts één afgevaardigde stemde te gen de aldus geamendeerde resolutie. Hij werd uitgejouwd. Vele sprekers ver- Barden dat het grote aantal echt scheidingen van de afgelopen jaren te wijten was aan de woningschaarste. Lie invoer werd oorzaak geacht van ae moeilijkheden voor landbouw en vis serij in Engeland Het congres sprak als zijn wens uit. dat de Britse regering op ae tarievenconferentie. die op het og°n- Sipi - Tora.uay wordt gehouden iedere j„:.aglnS der rechten op tuinbouwpro ducten zou weigeren. Ja, nee, ja Wie weifelend van aard is, wie niet een beslissing kan nemen zonder de kno pen van japon of mantel te hebben ge raadpleegd en wie daarenboven mo- j dieus is. zal deze winter een origineel en somtijds met gemakkelijk spel spelen j en het van tijd tot tijd maar al te moei- lijk vinden tot een oplossing van het j wel-dan-niet-vraagstuk te komen. Im- mers. de modeontwerpers hebben van I knoopsluitingen hun favoriet gemaakt i en zich daarbij niet bekommerd om de j besluitelozen.Zij hebben die knopen nu eens in beperkte, dan weer in ongelimi teerde hoeveelheden aangebracht, zij hebben er figuren uit gevormd, die de wijsvinger van de knobelende draagster langs een diagonaal, in pyramidevorm of langs de lijnen van een X-teken het uiteindelijke ja of nee zal doen vinden. I En, wat meer is, zij hebben hun uitver koren garnering niet beperkt tot de plaatsen waar die vinger logischerwijs de knopen bereiken kan, want, nu kleine en grote rondjes mode zijn, kun nen ze boven of beneden, voor of ach ter op het kledingstuk een modieus ver antwoord plaatsje vinden. Knopen, die een overslag van een ja pon. mantel of pakje sieren, volgen meestal een schuine lijn, de oblique; soms zijn zij (zelfs bij tamelijk grote exemplaren) dicht opeen gezet, ander maal blijft de traditionele afstand be waard, onafhankelijk van de mogelijk heid dat een tweede rij parallel aan de eerste loopt. In een japon zet zich de schuine knooplijn vaak op de achter kant van de rok voort: in een pakje be vindt zij zich afwisselend boven of on der de taille al naar gelang de diepte van het decolleté en de vorm van het titie werd een fiasco. Maar de compo nist toonde zich trots, verheven boven de menselijke armoede in begrip en waardering. Met geen woord repte hij over hetgeen zijn ziel -verscheurde, wanbegrip voor de hoogste waarden, die hij, met opoffering van persoonlijke roem, in dit werk had willen leggen. Sindsdien is men langzamerhand ziende geworden, waarvan Debussy de eerste aanwijzingen nog heeft mogen beleven. Was het wonder, aldus ver volgde prof. Schallenberg. dat de com ponist tezeer door zijn lijden gelouterd was, om voortaan veel naar het oordeel der wereld te vragen? In deze tijd is hij definitief boven de menigte komen te staan, waarbij hem wellicht de hoop met vreugde kon vervullen, dat zijn muziekdrama het kostbaar bezit zou blijven van een kleine groep. Debussy's kunst is te fijn, evenals zün geest, om die gemeente ooit groot te kunnen doen zyn. Maar voor die weinigen, die hem begrijpen en aan voelen, zal dit meesterwerk steeds als een muzikaal evangelie gelden. Het lijden en de persoonlijke over gave, sprekend uit dit meesterwerk, stempelen dit tot muzikaal evangelie, j dat meer is dan een poging, om het aesthetisch volmaakte te scheppen. Hij. die dit werk weet te aanvaarden ondanks de hulde der massa, zich dik wijls uitend in een profanerend applaus, moge zich troosten met de wetenschap, dat achter dit lijden, in verre verten, de kim schemert van een eeuwige men selijke droom, en dat het grote Onbe- grepene, dat alles op aarde doet ont luiken en verwelken, onaantastbaar waakt over deze partituur. Na deze door zeer velen bijgewoonde oratie recipieerde de nieuwe hoogleraar voor een uitgebreide kring van vrienden en belangstellenden. ADVERTENTIE HOGENDOORN - Haarlemmerstr. Wij brengen U per auto naar de mooiste toonzalen. Komt U even praten. Waarom Westhill? „OMDAT DE KINDEREN HET ZO FIJN VINDEN". De eigenlijke godsdienstige opvoe ding van de kinderen ligt in het ge zin, maar gelukkig zyn er mensen, die de ouders in deze moeilijke taak ter züde willen staan. Tot die mensen behoort ook het personeel van een Zondagsschool. Het doel van ouders en Zondagsschoolpersoneel is gelyk: het kind te leiden tot Jezus, maar de manier waarop dit geschiedt is ver schillend. Het is daarom goed, dat beide groe pen elkaar leren kennen en verstaan. Met deze korte inleiding opende Ds P. Kloek als wijkpredikant de ouderavond van de Zondagsschool „Staalwyk". De Spreker op deze avond was de heer P. Belger, te 's-Gravenhage, die tot on derwerp had gekozen: „Waarom Zon dagsschool houden op de Westhill- mebhode?" Het antwoord zou kort en bondig kunnen luiden: „Omdat de kin deren dat zo fijn vinden" en hiermee zou de lezing geëindigd kunnen zijn. Dit was echter niet de bedoeling van de heer Belger; hij wilde ook laten zien waarom dit zo is. Allereerst gaf spr. een stukje geschiedenis vari de Westhill. Men begon in Engeland met een echte school op Zondag, waar de fabriekskinderen leerden lezen en schrijven. Het werk breidde zich spoedig uit en er kwam behoefte aan een trainingscentrum, dat gevestigd werd in een villa „Westhill" genaamd. Ook in Amsterdam begon men met een school op Zondag (er was geen leerplicht!), waar men naast lezen en schrijven Christelijke liederen zong. Dit werk was een van de vruchten van het Réveil. In 1901 komt dan de Leerplichtwet en de Zondagsschool, in de letterlijke be tekenis, verliest haar bestaansrecht. Langzaamaan groeit dan de Zondags school uit tot kerkdienst voor de kinde ren. De greep op de kinderen raakte men echter kwijt en men ging nieuwe wegen zoeken. Op „Westhill" in Enge land vond men een methode, die de kinderen prachtig vonden. Voor alles is men in de Westhill zich bewust gewor den, dat een kleuter een heel ander we zen is dan een jongen van een Jaar of twaalf. Elke leeftijdsgroep is verschillend en moet dus anders aangesproken worden, ook met de Bijbelse boodschap. De Westhill geeft aan op welke wijze de activiteit gebruikt moet worden. Wie zioh. als assistent(e) of leider (ster) aan dit werk verbindt, kan niet volstaan met één uurtje op Zondag er aan te besteden, maar moet elke week de Bijbelklas bijwonen, waar het ver naai en de dienst voor de volgende Zondag worden besproken. Wie niet op de Bijbelklas komt, is maar een halve kracht. De lijnen voor het verhaal en ae dienst worden gegeven door het Bureau van Westhill te Maarssen, dat ook boeken over methodiek en het ver teilen uitgeeft. Zo werkt alles samen om het kind op de juiste wijze de boodschap van God te brengen, zodat de kinderen het fijn vinden. Ih de pauze was er gelegenheid tot het bezichtigen van het materiaal, dat het personeel gebruikt bij de voorbe reiding en dat in de dienst wordt ge- biuikt (platen en liederenbundels) en het expressie-materiaal van de kinde ren. Expressie is de reactie van het kind op het verhaal, uitgedrukt in een tekening, een vraag, een antwoord op een vraag e.d. Na de pauze werd de Westhill-film en een film van een Westhill Zondags school in Wassenaar vertoond. De avond werd besloten met de avond liturgie, zoals die afgedrukt staat )n het liturgie-boekje, dat op de „Oud- sten"-afdeling wordt gebruikt. Geveilde percelen Ten overstaan van Notaris W. S. Jongsma te Leiden, werd te Oegstgeest geveild het herenhuis met tuin Regen- tesselaan 14 in bod f. 11.000,—, koper de heer J. C. van der Graaf te Voor schoten voor: f. 11.000,—. Te Leiden: winkelhuis en erf Ryn- dijkstraat 39 in bod: f. 3.400,—, koper de heer A. E. Habraken q.q. te Leiden voor: f, 3.401,—. Herenhuis met tuin Tiboel Siegen- beekstraat 15, in bod: f. 8.100.—, koper de heer P. de Jongh q.q. te Leiden voor: f. 8.525,—. Huls met tuin Witte Rozenstraat 29 in bod: f. 11.000,—, koper de heer N. A. van Zijp q.q. te Leiden voor: 16.000,— (maximumprijs). Ambtsaanvaarding prof. dr E. W. Schallenberg In het Groot Auditorium van de Leidse Universiteit aanvaardde prof. dr E. W. Schallenberg gistermiddag het ambt van bijzonder hoogleraar in de muziekgeschiedenis met het uit spreken van een inaugurele oratie, getiteld „Een muzikaal Evangelie, Claude Debussy's „Pelléas" et Méli- sande". muziek, de kracht van de muzikale emotie. Deze begeestering echter, zich uitend in een aesthetische vormgeving zonder evenaring, maakt van „Pelléas et Méli- sande" nog geen muzikaal evangelie. Daartoe moet dit werk meer waarden bezitten. Voor Debussy is deze schepping een smartekind geweest. Men oordele hierover niet te gering. De worsteling met de engel der kunst kost tranen en bloed. Voor Debussy is deze wor steling ongemeen bitter en zwaar ge weest. Telkens en telkens weer, jaren lang, vernietigde Debussy reeds vol- tooide fragmenten van dit meester- werk, omdat zij hem nog niet pcr- I soonlijk genoeg schenen. Rijpten in j 1892 zijn eerste fundamentele frag- j menten, in 1895 eerst was zijn parti- i tuur „officieel" voltooid, maar twee I jaar nadien werd een nieuwe bewer king pas aanvaard door de Opéra Comiquc. Zelfs tijdens de repetities wijzigde de componist voortdurend zijn werk, en slechts de dood belette j hem, volgens Maurice Emmanuel, de allerlaatste hand te leggen aan zijn smartekind. Debussy's lijden om tot voltooiing van zijn schepping te geraken werd nog \ergroot door het vijandig gedrag van Maeterlinck, die om zuiver persoonlijke redenen zijn vroegere toestemming tot de compositie terugnam en de uitvoe- 1 ring wilde beletten. De generale repe- Gezinsweek 1950 Evenals andere jaren in October is ook dit jaar door de landelijke ,.Ge- zinsweek-Commissie der Ned. Prot. Kerken" (met de Oud-Katholieke Kerk en het Leger des Heils) een gezins week" uitgeschreven, n.l. van 1522 Oc tober a.s. Waarom één week in het Jaar een speciale Gezinsweek? Omdat de kerk verantwoordelijkheid heeft voor het ga- zin. De kerk moet paraat zün, juist in deze tijd. in 'het geven van leiding voor lichting en hulp op het terrein van hu welijk en gezin. Hoevelen zitten er niet mei vragen over sexualiteit, huwelijk en gezin. De kerk wil uitspreken dat het gezin als een onaantastbare ordening moet worden beschouwd. In deze bijzondere week willen de kerken zich dus bezin nen op deze taak, die zij hebben tegen over de maatschappij, waarvan het ge zin de kern is. In het kader van deze aotie zijn in onze stad de volgende bijeenkomsten vastgesteld: In de ochtend-godsdienst oefening in de Pieterskerk spreekt mor gen ds H. A, Visser uit Amsterdam over Spanningen in het gezin". Dinsdag avond houdt ds D, Kuilman in het Wijkgebouw „Levendaal" voor .Gezins zorg" een inleiding over „Strijden voor een goed huwelijks- en gezinsleven", waarna gelegenheid bestaat om vragen te stellen. Zondagmorgen 22 October houdt ds im. W. J. Geursen in het Luxor-theater een nabeschouwing ovèr de film „Zo begint het leven", terwijl in de avond van dezelfde dag in de Pieterskerk ds Geursen en de arts A. H. Ferguson naar aanleiding van deze film in een bijzon dere dienst het woord zullen voeren. Er is dus volop gelegenheid om zich te bezinnen op de inderdaad zeer belang rijke plaats, welke het gezin ln onze samenleving inneemt. Prof. dr E. WSchallenberg. Prof. Schallenberg achtte in de aan vang van zijn rede het gebruik van de benaming „muzikaal evangelie" te licht vaardig gebezigd, wanneer daarmede niet meer wordt aangeduid dan het voldoen aan de hoogste aesthetische maatstaven. Moet niet veeleer aan deze benaming verbonden worden de eis van een in ethisch opzicht veredelende wer king, met voorbijgaan desnoods van tekortkomingen op aesthetisch gebied, een vermogen, om van onmetelijke deernis te doordringen? Vele werken van uiteenlopende aard en samenstelling kunnen wij onder dit criterium rekenen tot muzikale evan geliën, doch behoort ook Debussy's „Pelléas et Mélisande" daartoe? Mag ooit van een „levenswerk" wor den gesproken, dan is het zeker ten aanzien van dit werk het geval. In de zomer van 1892 vatte Debussy het plan op tot deze compositie naar Maeter linck's drama, dat in Mei van dat jaar was verschenen. Gepakt door het lite rair gegeven werd hij er na lezing en herlezing door gegrepen. Zijn eerste invallen zijn het fundament van zijn schepping geworden, doch aleer hij overging tot een samenvatting dier im pressies verliep nog ruim een jaar. Debussy bleef gevangen in Maeter linck's ban. Dat was niet te verwonde ren. want Debussy zocht in de eerste plaats stemming. Deze hield hem ge vangen en dwong hem dit volkomen unieke drama der muziekliteratuur te schrijven. Zijn persoonlijke vormgeving der kunst kon juist die sfeer van het onbepaalde zó treffen, dat zij aanvult wat aan Maeterlinck's dichterwoord ontbrak: slechts de muziek was in staat het daarin latente uit te drukken. In Debussy's schepping grijpt en treft dan ook in de eerste plaats de macht der Ditmaal een keurige wintermantel De getailleerde en daardoor min of meer geklede jas is deze winter weer zeer modern. Deze zeer mooie jas, die slank af- kleedt, heeft de zo moderne dubbele sluiting. De figuurnaden komen van de schouder uit en vormen even onder de taille de zakken. De klep van de zak is aan het voorpand geknipt en de halve voeringzak aan het voor-zijpand. schootje. In een mantel kan zij langs de schuine overslag op een willekeurige plaats beginnen en eindigen. Dergelijke asymmetrische knoopsluitingen staan van tijd tot tijd hun plaats af aan een evenmatige knoopverdeling, die hetzij een normale of omgekeerde V, hetzij een driehoek met top naar boven of be neden, ofwel een zuivere X vormt. Louter garnering zijn de knopen wanneer ze losse panden en gedeeltelijke overrokken schijnbaar op hun plaats houden; in dat geval kunnen ze aan de voorkant, op de heup of op de rug zijn aangebracht. Af en toe „sluiten" ze een roksplit dat vrijwel altijd open staat, andermaal zijn ze langs een overslag genaaid, dat niet bestemd is ooit geslo ten te worden, alhoewel in het boven liggende pand een serie knoopsgaten aan die mogelijkheid zou doen denken. Het raglanverloop in japonnen en pakjes wordt vaak door een reeks kno pen gesierd en langs de wijkende ope ning van een kort jasje bijwijlen aan beide zijden een rij dito's die met opzet hun bevestigingsdoel misschieten. De knopen die in de hoekpunten van een gelijkzijdige driehoek een mantel daad werkelijk tot de halskuil sluiten, vor men de pendant van het moderne kno- penvierkant, dat de bovenkant van een mantelrug garneert. Mits ze goed. eenvoudig en mooi zijn. kunnen knopen een buitengewoon smaakvolle en gedistingeerde garnering vormen, doch, waar ze ook op het kle dingstuk worden geplaatst, of ze zonder anatomische verwikkelingen bereikbaar zijn of niet. ze dienen steeds hand in hand te gaan met een knoopsgat, zelfs al worden ze daarin niet altijd beves tigd, De knoop, die zonder meer op een willekeurige plaats wordt opgenaaid is een „goedkope" garnering en kan beter achterwege blijven. Hebt ge op 3e rechte knooplijn van een overjarige najaarsjurk het ja, nee. ja.... met bevestigend resultaat uitge teld en aldus besloten de nieuwe japon voor deze winter van een moderne en originele knoopgarnering te voorzien, brengt dan al is het midden op de rug of onder in een rok een extra naad aan. die als (loze) overslag de plaatsing der knopen verantwoord maakt. J. V. De kraag wordt aan de buitenkant iets uitgezet, evenals de voornaad van de bovenmouw. De naden ln het rug pand zijn wat klokkend geknipt. De kop van de mouw wordt glad in het armsgat gezet. In de voorpanden, kraag en zakkleppen wordt linnen ge werkt om het model er goed in te hou den. De onderkraag en het linnen van de kraag worden schuin geknipt. In de onderkant van de mouw wordt een reepje schuin geknipt linnen gewerkt van 7 c m. breedte. Kraag en kleppen worden doorgestikt» of met fluweel in een donkere tint belegd. Benodigde stof voor maat 46: 3.50 m.. van 140 cm. breed en 3 50 m. voering van 90 cm. breed. Het bovenstaande patroon is in de maten 42 en 46 van Maandagmorgen halfnegcn af v?rkrygbaar aan ons Bureau Witte Singel 1 tegen de be kende lage prijs van 35 cents. Toezending per post geschiedt na ontvangst van brief met ingesloten (ni~t opgpplakt) 50 cents aan post zegels. Verzoeke in de enveloppe te vermel den „Goedkoop knippatroon".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1950 | | pagina 5