H.M. de Koningin woont 375ste Dies
der Leidse Universiteit bij
De verdwenen formules
Prof. dr P. Minderaa en
prof. dr W. J. M. A. Asselbergs (Anion van Duinkerken)
over de beiekenis van hel christendom
Bijzonder geslaagde
Dies-toneelopvoering
Radio-programma
MAANDAG 6 FEBRUARI
Nadat H.M. Koningin Juliana kortgeleden bij de herdenking van het tien
de lustrum van de Ver. van Vrouwelijke Studenten te Leiden Haar hoge be
langstelling had getoond voor het Leidse universitaire leven, woonde Zij Za
terdagavond en Zondag enkele plechtigheden bü. welke waren georganiseerd
ter gelegenheid van de 375ste Dies Na talis der Leidse Universiteit.
Omstreeks 12 uur arriveerde Zij gis
termorgen in gezelschap van enige van
haar oud-studiegenoten aan de Zuider-
kerk op de Lammenschansweg ter bij
woning van de kerkdienst, welke aldaar
was belegd door de Christen Studenten
Raad. Onder de verdere aanwezigen
merkten wij o.m. op de rector-magnifi-
cus der Leidse Universiteit, prof. dr B
A van Groningen, de president-curator,
dr J- E. baron De Vos van Steenwijk.
de burgemeester van Leiden, jhr. mr F.
H van Kinschot, leden van de Weten
schappelijke staf, de secretaris van het
Cojlege van Curatoren, mr K. Wiersma,
het Collegium van het L.S.C., het be
stuur van de V.V S.L., verscheidene
hoogleraren en voorts vele anderen.
Na een kort inleidend woord van de
praeses van de Christen Studentenraad,
sprak prof. dr P. Minderaa over „De
betekenis van het christendom voor de
academicus".
Liever dan onbevredigend de kansen
af te wegen van een samengaan van
christendom en academicus-zijn, bezag
spreker het leven van de moderne in
tellectueel critlsch t.o v. de vraag naar
God. Hij constateerde, dat God daar
eigenlijk in veel opzichten overbodig is
en lichtte de moderne mentaliteit in
dezen toe door een uitspraak van
Goethe te stellen tegenover die van een
figuur in Huxley's „Point counter
Point" Prof. Minderaa wees die over
bodigheid aan in 4 groepen. Ten eerste:
Hoewel het hen als blasphemie in de
oren klinkt, is God voor een groot deel
overbodig in het leven van christelijk-
naieven. die uit traditie, zonder per
soonlijke strijd, een christelijke overtui
ging aanhangen, maar één die als met
waterdichte schotten is gescheiden van
hun moreel en sociaal leven en van de
problemen van hun wetenschap Hun
christendom dreigt een overbodig re
servaat te worden. Ten tweede: Erger
is het bij hen die Huxlev honend God
snobs noemde, mensen, die. wat de ziel
moest beleven, uitbuiten voor gewichtig-
doende theoriën, In het theoretisch, tot
niets verplichtend leven van de student
is het overigens zeer on-academlsche.
snobisme een verleiding. Snobisme op
dit terrein schaadt niet alleen de snob,
doch jaagt anderen, geërgerd, de wil
dernis in.
Ten derde: Een grote groep vormen
dè zakelijke massa-mensen, die, met
een principiële scepsis tegenover onze
failliete geestelijke boedel, slechts nog
als idealen zien: efficiency en techni
sche planning, zonder te vermoeden, dat
die alleen zin hebben by een geestelijke
fundamentsstructuur. Wanneer men
zulk een structuur weer verlangt, gelijk
in de voorgestelde grondslag der. civltas
blijkt (waar gesproken wordt van waar
heid en gerechtigheid, verdraagzaam
heid en dienst aan de medemens). daar
zijn de christen-studenten overtuigd.
deze oude Leidse vlag slechts te kunnen
dragen als milites christiani.
Een vierde groep vormen onder de
intellectuelen de geesten van het inter
esse, d.l. (in woordspeling) van een
tussen-rijk én van een algemene be
langstelling In dit tussenrljk opgeslo
ten, dat niet meer naar twee zijden open
is, naar de mens en naar God, ver
dwaalt men ln het eigen labyrinth. Al
les wordt gerelativeerd en er ontstaat
een deflatie van de geestelijke munt en
uitzichtloze scepsis. Als sprekend getui
genis voerde spreker aan het testament
van Claus Mann en speciaal de wan
hoopsuiting daarin van een Zweeds
student. Aan h°t einde van zijn biecht
erkent die student als enige mogelijk
heid het geloof, al is het ook een geloof
krachtens het absurde.
Dit geloof is ook voor de academicus
de mogelijkheid om boven het laby
rinth van het interesse en boven zlln
egotisme uit te komen. Dat is de
boodschap van het christendom aan
academici. Het betekent geen eigen
buitenwetenschappelijke oplossing van
problemen, maar de. desnoods telkens
absurd schijnende, zekerheid dat er
een bron en een bestemming van hun
leven is in God. dat men principieel
kan behoren tot eqp rijk Gods. dat
de wereld te boven gaat en dat het
leven zijn zin. zijn élan en zyn vrede
kan vinden in de dienst van Christos
Kurios, de Heer, die de wereld over
wint.
CHRISTENDOM EN UNIVER
SITAIRE GEMEENSCHAP.
Na een gave vertolking van de Offer-
toire In S gr. t. van C Franck op het
orgel, sprak prof dr W. J. M. A. Assel
bergs (Anton van Duinkerken) over
„De betekenis van het Christendom voor
de Universitaire Gemeenschap'. Chris
tus. de Heer, aldus begon spreker, is
onze Verlosser, onze Vrijmaker. In aan
sluiting hieroo stelde spreker de vraag
hoe het dap komt. dat ln het universi
taire en wetenschappelijke leven de
aanhankelijkheid aan de Heer Jezus
Christus niet slechts door waarnemers
van bulten, doch door het geweten van
vele christenen zelf, wordt ervaren als
een beperking der vrijheid. Christus
zijn staat voor het moderne academi
sche denken gelijk met: niet vrij zijn
Het wordt beschouwd als een voorop
gezette gebondenheid. In studie en we
tenschap. maar ook in omgang en ge-
dachtenwisseling. maakt de aanhanke
lijkheid aan Jezus Christus zich ken
baar als een reeks „voor-oordelen", die
redelijke rechtvaardiging behoeven.
Wat is het gevolg? Menige student,
uit christelijke gedachten en gemoeds-
overlcveringen opgevoed, voelt zich in
het academisch milieu een gevangene
der christelijke voor-oord rien en
reageert hierop door buiten zijn aan
vankelijk christendom een ruimte en
een bevrijding te zoeken. Anderen re
ageren door zich in krampachtige
eenzelvigheid afzijdig te houden van
ieder denkbeeld, dat zij op het eerste
gezicht niet met hun overgeleverd
geloof kunnen verzoenen. Zij troosten
zich dan met de ervaring, dat de ge
loofswaarheden aanzienlijk ouder en
zwaarder beproefd zijn dan allerlei
nieuwe ontdekkingen of veronderstel
lingen der wetenschap.
Hoe zoet zulke troost moge zijn en
hoe oprecht het Godsvertrouwen, waar
aan men deze troost ontleent, toch
gaat een en ander gepaard met een
gevaarlijke voorzichtigheid, die in som
mige gevallen sterk op onverantwoorde,
Instinctieve achterdocht lijkt. Ware de
christen werkelijk door zijn Verlosser
vrij gemaakt. hy zou van die achter
docht en de begeleidende benauwenis
minder last hebben. Zijn vrijheid, die
uit verlossing en genade haar onbelem
merde beweegkracht verkreeg, zou hem
doen beseffen, dat de bevrijdende geest
van Jezus alle verlangen richt op over
eenstemming met de wil des Vaders, dat
is de souvereine vrijheid, die aan alles
aanzien en samenhang gaf
Wanneer de Heilige Schrift ons voor
houdt, dat de gehoorzaamheid aan God
een grondslag is van heerschappij over
de natuur, is dit geen ijdele paradox,
doch een letterlijke levenswaarheid.
Praesidium Hbertatis, bolwerk der vrij
heid, noemt zich vanouds de Leidse
Universiteit en het was een christelijk
Wensbegrip, dat haar deze naam gaf.
Dieper dan de toenmalig actuele be
doeling hun meegaf, bezitten deze
woorden een kracht van waarheid
voor de christen. dU werkelijk als
volgeling van de Verlosser en Bevrij
der van het menselijk geslacht zijn
universitaire studie en omgang be
grijpt als een gelegenheid om zich in
ootmoed te bevrijden van de waan.
maar ook om zich in de vrijheid der
kinderen Gods te bevrijden van de
wet der slavernij en de oppermacht
der duisternis De bevrijding door
Christus is een bevrijding ten leven.
Na afloop van deze kerkdienst begaf
HM. Koningin Juliana zich te voet naar
Restaurant De Doelen, waar Zij temid
den van Haar oud-studiegenoten de
lunch gebruikte. In de middaguren
woonde Zij het Studium Generale ln
het Groot-auditorium der Leidse Uni
versiteit bij, waar prof. dr J. J. L.
Duyvendak sprak over:
„DE WIJSBEGEERTE VAN HET
NIETS-DOEN".
Spr. begint met op te merken dat
„Niet-spreken" een belangrijk kenmerk
is van deze wUsbegeerte, zodat hU haar
eigenlijk zou moeten onderwyzen door
te zwijgen. Lau-tze, de schryver van de
Tau-te-tsjing, het Boek van Weg en
Deugd, waarin deze wijsbegeerte wordt
gevonden, zegt zelf ook:
„Wie weet, spreekt niet,
Wie spreekt, weet niet".
Deze leer heeft een kosmologische
achtergrond: de mens moet zich zo ge
dragen dat hy één is met de natuur. In
de natuur gaat alles vanzelf; daarom
moet ook de mens zich onthouden van
alle opzettelijkheid. De vorst regeert
door „met zyn gelaat naar het Zuiden
te zitten". Hy moet „niet-handelen". In
de voortdurende wisseling van bloeien
en vergaan, leven en dood komt alles
vanzelf tot stand en men moet nooit
trachten een bepaalde toestand te laten
voortduren, Juist in het zwakke en ge
ringe is meer potentialiteit van leven
dan in wat reeds tut bloei is gekomen;
daarom „overwint het zwakke het ster
ke". Geforceerde inspanning duurt
nooit lang. evenmin als ln de na
tuur een wervelwind of een slagregen
lang kunnen duren. Men moet zich ge
dragen als een zuigeling, die de ideale
drager is van de levenskracht. Alle op
zettelijk handelen versiyt de mens, het
ls beter zich af te sluiten van zlntuige-
lijke indrukken; dan kan men lang-
leven bereiken. Alle cultuur ls kunst
matig en daarom te veroordelen. Zede-
ïyke waarden worden niet erkend: goed
en kwaad zijn slechts phasen in de ont
wikkeling der dingen De vorst moet het
volk dom en onontwikkeld houden, om
dat het dan gemakkehjk te regeren ls:
„maak de geest van het volk leeg en
hun bulk vol". De ideale toestand ls
deze. dat men „al zyn er werktuigen
die het werk doen van tien of honderd
man. daarvan geen gebruik maakt".
De vorst is ook pacifist: een overwin
ning in de oorlog wordt gevierd met
rouwriten.
Een bepaald aspect van deze leer
kwam tot ontwikkeling in de Wetschool.
Daar wordt, door middel van een zeer
strenge wet, een toestand geschapen,
waarin ingrijpen door de vorst niet no
dig is en hij dus het Niets-doen kan
betrachten. Dit leidt tot de totalitaire
politie-staat: de boosdoeners moeten
regeren over de goeden, omdat zy alleen
de misdaad weten te ontdekken
De leer van het Niets-doen is in ver
zachte en gemoraliseerde vorm overge
nomen door het Confucianisme dat in
China de heersende leer werd. Boven
de troon van de keizer stonden, tot in
moderne ty'fl toe, deze woorden geschre
ven: Niets-doen. Ook het Chinese volk
heeft deze leer in zyn geest opgenomen:
het heeft geleerd zyn tijd te beiden,
liever dan met geweld een toestand te
forceren. Het weet dat:
„Als men wil samentrekken, moet
men eerst uittrekken
Als men wil zwak maken, moet men
eerst sterk laten worden.
Als men wil doen vergaan, moet
men eerst doen bloeien.
Als men wil grijpen, moet men
eerst geven".
Het college van prof. Duyvendak m
het kader van het Studium Generale
vormde het sluitstuk van de circa 30
Zaterdag gehouden colleges voor de
oud-alumni, die faculteitsgewyze in de
gelegenheid waren gesteld uiteenzettin
gen aan te horen over actuele weten-
schappeiyke problemen
H.M. Koningin Juliana
incognito aanwezig
DE QUADRATOTR VAN DE CIRKEL
Behaalden de Leidse Dames-Studen
ten ter gelegenheid van haar tiende
lustrum een doorslaand succes met de
opvoering van Gljaudoux „Electre".
haar manneiyke collegae hebben op hun
beurt een niet minder groot succes ver
worven door ter gelegenheid van de
375ste Diesviering ln de Leidse Schouw
burg voor de stichting Pro Civitate Aca
demica Lugduno Batava uit te brengen
een Russische farce van Valentine Ka-
taev, getiteld „De quadratuur van de
cirkel".
Wel twee diametraal tegenovergestel
de toneelwerken derhalve, het drama
tegenover de klucht, doch belde zyn op
overtuigende wyze tot de overwinning
gevoerd.
Kataev's farce is wel van een byzon-
der simpel en licht gehalte. Feitelyk
zou men de inhoud van dit rond de Ja
ren 1925 in Rusland spelende klucht
spel zelfs geen inhoud kunnen noemen,
maar de dialoog ls zo geestig en zo door
spekt van een innemende luchthartig
heid, dat men als ontwapend zich laat
meevoeren met de stroom van lichte en
luchtige boert en oprecht geniet van
deze volledige ontspanning zonder eni
ge inspanning. Twee op armoedige wyze
gehuisveste vrygezellen, Vasya en Abra-
per rol
De grootste en de beste!
FEUILLETON Een d°nlcei' costuum dat behoorlyk zatwas geen mondaine gelegenheid. Er zat
7AnHar irorHör lotc von to PPT") pon nAhtn^on mot fnroo r, 1 „nAf ono \rtr,_
door
Mevr. L M. C. BIJLEVELD-GELINCK
24)
Toen hy opstond van zyn ontbyt,
tevens lunch met koffie en spiegel
eieren, was het kwart over één. De
professor was doezelig en had niet naar
hem gevraagd luidde het communiqué
van het Binnengasthuis.
Peter Landt, als het kruideniertje in
ruste, wandelde door het Park. Er wa
ren veel verloofde stelletjes en jonge
echtparen die, keurig verzorgd, dren
telden achter de kinaerwagen. De baby's
waren rose en welgedaan. De moeders
torsten haar Zondagse hoeden en lelij
ke confectiemantelsde vaders hadden
een scherpe vouw in hun broek en
voerden de op één na jongste spruit
aan de hand. Op een open ruimte
speelden jongens krygertje; een vrien-
deiyke oude heer met het voorkomen
van een aartsvader voerde de vogeltjes
uit zyn hand. Het stille winterhcht lag
over de grasvelden en over de naakte
bomen. Peter Landt keek naar alles,
zag alles, genoot van alles met aldoor
dat biyde, open- gevoel ln zyn hart.
Om vyf uur was hy weer thuis om
zich te verkleden voor het feest.
Het was onder dat verkleden dat er
een zekere twyfel sloop ln znjn hart.
Had John Camden geen geiyk gehad
toen hy waarschuwde voor een aecep-
tie? Kon er één ontmoeting zyn die
zou beantwoorden aan dat wonderUjk
contact daar midden op zee onder de
wyde sterrenhemel? Het trillen van de
machine, het spatten van het water
tegen de boeg en de schuins-uitwyken-
de golven. De fluwelen sterrenhemel en
de bel-boei die belde: een geheimzin
nige stem in de duisternis van water
en lucht. De zwarte rookpluim die uit
waaierde over de golven. Een lage, me
lodieuze vrouwenstem. Een mysterieus
contact tussen twee mensen in de on
eindigheid. En straks?
Een restaurant. Een eiken betimme
ring, een namaak-kaarsverlichting uit
eiectrische kronen, een atmosfeer door-
waasd van sigarettenrook. Goedgekle-
de mensen, taiels met een wit atkser-
vet en welverzorgde schotels, kel.ners
in rok af en aanlopend en de oestellin-
gen doorgevend naar het buffet. En
can Joan Camden, zeker een mooie
vrouw en door naar broer op de hoogte
gebracht van zyn bedoelingen. Gere
serveerd, zonder twyfel en als ze n.et
gereserveera was nog veel erger! Wat
aeed ny. onhandige stuntel van een
geleerde, ln zulk een milieu?
Hy bezag zienzelf cntisch ln de spie
gel. Grooi en breedgeschouderd en veel
te grof voor de zuster van John Cam
den. Grijze ogen achter brilleglazen en
een gevoelige mond. Geweldige han
den, die straks onhandig zouden ge
baren in e"n wereld waar ze niet thuis
hoorden: grote voeten die zich onwen
nig zouden voortbewegen ln een prop
vol restaurant.
zonder verder iets van te zeggen, een
onopvallend overhemd, een onopvallen
de das. Zou hy zyn pochette wat uit
halen of iets in zijn knoopsgat steken?
Belachelyk! Hy zou zichzelf een hans
worst voelen! Maar het was. niet te
vernachten dat een mooie vrouw als
Joan Camden iets in hem zou zien. met
Iets meer dan een koele beleefdheid zou
luisteren naar wat hy te vertellen had.
En wat had hy te vertellen? Niets.
Het zou stellig een deceptie worden
zoals zyn collega voorspeld had. Mis
schien dat de broer met zyn vriende-
lyke aard de situatie nog zou redden.
Hij ging veel te vroeg van huis, zo
dat hy een paar grachten moest om
lopen eer het werkelyk tegen halfzeven
was. Om vyf vóór halfzeven ging hy
naar binnen, gaf zyn jas aan de ves
tiaire af.
een echtpaar met twee al grotere kin
deren, er zaten een paar verloofde
stelletjes. Er zat een heer alleen zoals
hy zelf, echt het type van een zaken
man.
Dr Landt! riep een kellner door
het zaaltje, dr Landt!
Ja? zei Peter opstaande.
Telefoon voor u, meneer, zei de
kellner. Hierheen. Dit trapje op. Hij
stond alleen in een nauwe telefooncel.
Ja. Met Landt! riep hij door het
toestel.
Met Camden, kwam de bekende
stem van de andere kant. Zeg kerel,
het is beroerd, maar er is een kink in
de kabel gekomen. Voor my tenminste.
Ik was net op het punt' van huis te
gaan teen ik een telefonische oproep
kreeg uit Den Haag. Uit het huis van
TSSi, ÏÏ'LM moeders enige
binnen kwam sloegen zyn brilleglazen
édn door de warmte, maar een kellner
kwam dadelijk naar hem tce en vroeg:
U alleen meneer?
Nee, zei hy, wy zyn met ons drieën.
De kellner loodste hem naar een
hoektafeltje vanwaar juist een klein
gezelsohap was opgestaan.
De anderen komen dadelyk, zei
Peter.
O Juist, zei de kellner en nam het
gébruikte servies met zich mee.
Peter Landt, ln zyn hoekje, zag rond
ln het restaurant, zyn brilleglazen
warén nu weer helder. Het viel hem
erg mee: er zaten heel gewone men
sen, mensen net als hy zelf, en het
heeft een attaque gehad en wou graag
dat ik dadelyk kwam.
Allemensen! Peter slikte even. En
en je zuster?
Die zal zo dadelyk wel in de
„Hoefsmid" komen. Ik kan haar niet
meer bereiken, want ze is vanmiddag
by een vriendin geweest. Ze is stellig
al onderweg. Breng haar de boodschap
van tante Aleida over, maar zeg haar
dat het beslist niet dringend is. zy
kan best eerst met jou samen eten en
vanavond zou ze toch naar Den Haag
teruggaan. Laat ze dan nog even by
tante Aleida aanlopen, dan blijf ik daar
zolang. Zeg haar vooral dat het niet
ernstig is, maar dat zal ze wel begry-
pen. Het ouwe mensje is erg op ons
gesteld.
Ik zal de boodschap overbrengen,
zei Peter. Hethet spijt my erg. Zie
ik je morgen weer op het lab?
Ja. Morgen om negen uur, dacht
Ik. We moeten dan maar eens zien wat
ons verder te doen staat. Als we er
worden toegelaten, tenminste.
Ik zou niet weten waarom niet.
Heb jy verder nog iets van enze vriend
gehoord? Ik bedoel onze vriend van de
politie?
Nee. jy?
Ik ook niet. Ze hebben zeker nog
niets kunnen vinden. Adieu Camden,
tot morgen dan. Hy hing de hoorn op
de haak.
Dus John kwam niet. En hij zou
met Joan samen eten. En ze was on
derweg; ze zou zo dadelyk komen. Hy
zag haastig het zaaltje rond, schoof
dan weer in zyn heekje terug. Hy keek
nu onafgebroken naar de glazen draai
deur.
En vrywel meteen zag hy haar. De
portier draalde de deur en liet haar
binnen achter een ouder echtpaar. Een
lang meisje met een zwarte, slappe
hoed op en in een beige, kameelharen
mantel over een zwarte jurk. Donkere
kousen en zwarte schoenen, zwarte
handschoenen en een zwarte tas. Een
elegante en gedistingeerde verschyning
met datgene over zich wat de Neder
landse vrouwen een „buitenlands ca
chet" noemen. Ze bleef aarzelend staan
tussen de twee voorste tafeltjes en zag
zoekend om zich heen.
(Wordt vervolgd)
22). Toen Maestro Fiedeldum klaar
was met broodsnyden en weer te voor-
schyn kwam, was Panda intussen ook
gereed met het inspannen van Inferno.
„Maestro", zei Panda, „als we nu intus
sen toch even niets te doen hebben, dan
zoudt u misschien verder kunnen gaan
met de muzieklessen, want we begon--
nen nét zo aardig op te schieten".
„Graag, leerling, graag!" zei Fiedel
dum, terwyl hy de boterhammen neer
legde. „Je weet, dat de muziek en myn
Instrument myn alles zyn. Ach. Ik kan
niet anders! Let dus maar goed op,
want je hebt de beste leermeester die
er bestaat. Wij waren in onze vorige les
gebleven bij de snaar. Kyk, dit is een
snaar! Bestudeer die goed, want dit ls
het belangrykste onderdeel van het In
strument. By Ingespannen studie
„Ach ja Ingespannen studie!" zo
riep Joris nu plotseling achter hen. „Dat
is wat wy behoeven! Het is uw taak,
maestro, om een Ingespannen studie te
maken van déze instrumenten!" En
daar kwam hij aanzetten met een arm
vol trommels, bekkens, bellen en toe
ters. „Dit zult gy nameiyk gaan bespe
len!"
„Wat welk Instrumentvroeg
de grote violist, terwyi hij angstig van
het ene Instrument naar het andere
keek.
„Alle, myn vriend", legde Joris uit
„en dan nog wel liefst alle tegeiyk. Ik
dacht nameiyk uw heeriyk talent te ge
bruiken door u te benoemen tot orkest.
Reeds lang zocht ik naar een zo veel-
zydig ontwikkeld musicus als gy, en
thans heb ik u gevonden Tien instru
menten tegelijk kunnen voor u slechts
een kleinigheid zijn".
mowitsj (resp. de heren J. Foudraineen
P. de Buck) laten zich op één dag, zon
der dat zij het van elkander weten,
„registreren" met Ludmilla, de eeuwige
vraagster van een kusje op de neus en
het zeggen van miauw en Tonya (resp.
de dames H. E Smedes en J. W.Meyer).
Doch reeds, de volgende dag blijkt, dat
er wel is de vereiste kameraadschap, het
nodige solidariteitsgevoel en een geiyk-
matige politieke inslag, maar niet de
liefde en beide paren spelen dan stui
vertjewisseling, scheiden en laten zich
opnieuw registreren. Alles binnen twee
dagen
Men ziet: de inhoud is al zeer matig,
doch de uitwerking is zo geestig, dat
men oprecht geniet van deze niemendal
vol Ironie en sarcasme en de telkens op
duikende vraag „is dat wel ethisch"
gaarne onbeantwoord laat. Hier is geen
ernst en men moet die er' ook niet pro
beren in te leggen, zich willoos latende
dobberen op de golven van vroiykheid,
die dit spel van begin tot eind doen
voortkabbelen.
En hoe geheel in de goede stijl, die
hier vereist wordt, ls deze farce over het
voetlicht gebracht. Hier wordt gevraagd
onbezonnenheid en overmoed en die on
definieerbare charme van luchthartig
heid. Welnu, beide genoemde factoren
waren voor de volle honderd procent
aanwezig. Wy zouden zelfs kunnen zeg
gen, dat er gespeeld werd met een echt
studentikoze vrymoedigheid. Die hier
winst in plaats van nadeel betekende
Alles kreeg daardoor een byzondere
frisheid.
De regisseur, de heer mr P. Cleve-
ringa, is wel bijzonder gelukkig geweest
in zyn greep van spel en executanten,
die stuk voor stuk charmeerden. Beide
paartjes wedyverden als het ware met
elkaar en brachten belde een gave vro
iykheid ten tonele, zoals men zelden zo
ongedwongen ziet. Ook de heren J- A.
van Riel en R. H. Knegtmans als de
halfzotte dichter en de leider der com
munistische jeugd liga-cel voldeden
keurig evenals de rest in de van jeugd
tintelende scènes van massa-spel.
Geen wonder, dat de vele aanwezigen
enthousiast waren en daarvan meerma
len bij open doek reeds getuigden. On
der deze aanwezigen was, geheel onver
wachts, niemand minder dan H.M. Ko
ningin Juliana, die incognito met een
paar vriendinnen van de WSL in een
baignoire had plaats genomen! Verder
zagen we de burgemeester en vele hoog
leraren met hun dames.
Aan het slot sprak prof. dr I. M. van
der Vlerk als praeses der Stichting in
een geestig speechje zyn dank uit voor
de door het Leids Studentoneel ln sa
menwerking met de toneelclub der VV
SL geleverde prestatie van zo hoog ge
halte. die dank belichamend in een
een krans en huldigde hy de regisseur
met een aandenken. Hetgeen de volle
Hoffman juicht Stikker's
benoeming toe
NIEUWE FUNCTIE ZAL HEM
GEHEEL OPEISEN.
Paul Hoffman, de leider van dt
E.C.A., noemde op een persconferenti»
de benoeming van mr D. U. Stikk'j
als politiek-bemiddelaar van de OEES
een van de meest hoopgevende stap^
pen, die sedert de oprichting der OEES
zUn genomen.
Om overeenstemming op politiek te:-
rein te bereiken, moet er Iemand zyr
die een dergeiyke verantwoordelijk^":
kan dragen, iemand van groot formn;
die in Europa algemeen wordt aanvaa;:
Iedereen, die de Europese situatie ter'
draagt mr Stikker de hoogste achür;
toe, aldus Hoffman Hij verklaarde nie
mand te kennen, die beter geschikt &-
zyn voor deze taak. Mr Stikker hes!;
het grote voordeel, zo zeide Hoffman
dat hy er ten volle van overtuigd ls. ca.
veel grotere economische eenheid ij
Europa vereist is dan op het ogenb'i
bestaat, wil Europa zich kunnen herstel
len.
Hoffman voorspelde, dat mr Stikker
zal ondervinden, dat zijn nieuwe func
tie al zyn tyd in beslag zal nemen, t:
vermoedelijk 60 uur per week ilju
aandacht zal vereisen, ofschoon hüooi
zyn eigen Ministerie in Nederland u!
moeten waarnemen.
OPRICHTING NED. BOND VOOR
BADHUIZEN.
Van 1000 gemeenten 15 een badhuis!
In een Zaterdag te Utrecht gehoj-
den druk bezochte vergadering is opüc-
richt de Nederlandse Bond voor Bad
huizen. die ten doel heeft de special:
belangen van de exploitanten van 'c
hulzen te bevorderen. Het presidia
van de nieuwe bond wordt waan>er;c-
men door de heer A. J. J. van Leeuwei
voorzitter van de Veren. „Het Volt-
badhuis" te Hilversum en het secreta
riaat door de heer H. J. Klokman
Haarlem, de vertegenwoordiger van ét
Alg. Ned. Ver. „Het Groene Kruis".
De Nederlandse Vereniging voo:
Volks- en Schoolbaden is in het bestuur
vertegenwoordigd door dr ir N. D.
Schaafsma te 's Gravenhage. De here;,
G. M. M. Appels, wethouder te Tilbur?
en A. Vrugt te Groningen vertes*:-
woordieen de gemeentelijke badhuis:
in het bestuur, terwijl voor de parti-
culiere exploitanten mr W. de Vries
Lunteren zitting heeft.
Gememoreerd werd, dat van de
dan 1000 gemeenten in ons land
nauwelUks 15 een badhuis rijk h
Het merendeel der bestaande badhui
zen is bovendien sterk verouderd
Hoge bouwkosten en gebrek aac
bouwvolume belemmeren ten zeersit
de uitbreiding van het aantal bad
huizen en verbetering van de be
staande. Uit de discussie bleek dat
door de tien millioen. inwoners vi;
ons land. tezamen nog geen ti?c
millioen baden per jaar worden ft-
nomen.
„ALBINA" DRIJVEND GEVONDEN.
Zij had een roerdefect
Het m.s. „Albina" van de scheepvaart,
maatschappij Suriname, dat sindi
Dinsdag werd vermist, is Zaterdagoch
tend drijvende op 30 myl voor George
town (Brits Guiana) aangetroffen.
De kanonneerboot Van Speyk ontvinj
het radiografisch bericht van het no
den van de Albina, die een defect aü
het roer had. Zij was door een ander
schip van dezelfde maatschappij o?
sleeptouw genomen. De Van Speyk be
reikte de beide schepen enkele uj
later en trof de bemanning in gwéj
welstand aan. Een sleeppoglng door b;.
eveneens aanwezige motorschip
ningin Emma" was mislukt, doordat
Albina sterk gierde. Twee marmeou:-
kers van de Van Speyk waren urü
lang te water om te pogen een noot'
roer aan te brengen, hetgeen edik
door de deining en de Invallende uuj-
ternis niet gelukte. Er is geen onnu-
deliyk gevaar voor het schip en oeu
ding. De Van Speyk keerde ten sioi-
naar Paramaribo terug.
zaal maar al te gretig onderstreepte BK
luid en harteiyk applaus.
Nog één vraag: zou m het nuM*
Rusland zonder malheur voor sent
en spelers deze klucht nog gegeven W-
nen worden?
VOOR DINSDAG 7 FEBRUARI.
Hilversum I (301.5 M.) KRO 7.00;
nieuws; 7.15: ochtendgymnastiek; 7.30
gram.muziek; 7.45: morgengebed en litur
gische kalender; 8.00; nieuws en weerbe
richten; 8.15: gram.tnuzlek; 9.35: „licht
baken"; 10 00; voor de kinderen, 10 15:
gram.muziek; 10.40: schoolradio; 11.00-
voor de vrouw; 11.30: gram.muziek:
11.50: godsdienstige causerie; 12.00: an
gelus; 12.03: mededelingen; 12.33: Metro-
pole orkest; 12,55: zonnewijzer; 13.00.
nieuws en katholiek nieuws; 13,20: politie
kapel: 14.00: planorecital: 14.40: strijk
orkest; 15.00: schoolradio; 15.30: .gram -
muziek; 16 00: voor de zieken; 16.30:
ziekenlof; 17.00: declamatie: 17.30: voor
de Jeugd; 17,45: regeringsuitzending: 18.00
amusementsorkest; 18.20: sportpraatje,
18.30; voor de strijdkrachten; 19.00:
nieuws; 19.15: actualiteiten; 19.25 „dit ls
leven", causerie; 19.40: Weenso muziek:
20.00: nieuws: 20.05: „de gewone man zegt
er 't zijne van"; 20 12: „geen heiligen-
prentje", hoorspel; (in de pauze orgelcon
cert): 22.40: „bewaar het u toevertrouwde
pand", causerie; (daarna: avondgebed);
23,00: nieuws; 23.1524.00; concertge
bouworkest.
Hilversum II (416 M.) AVRO 7 00'
nieuws: 7.15: gram muziek: VPRO 7.50:
dagopening; AVRO 8 OU nieuws- en weer
berichten; 8.15: ochtendblad; 8.40: gra-
mofoonmuzlek: 8.55- voor de vrouw; 9 00
herhaling hersengymnastiek; 9 25: gram.
muziek; 9.30: waterstanden: 9.35. gram.
muziek; 10.00: morgenwydtng. 10.15: fan
fare-orkest; 10.50- voor de kinderen: 11.00
Radio-Volksuniversiteit; 11.30 voor de
zieken; 12.00: lichte muziek. 12 3Q mede
delingen, 12.33: voor het platteland: 12.40
cowboylledjes: 13.00: nieuws: 13 15. fi
nancieel weekoverzicht: 13.25 promenade
orkest: 14.00- voor de vrouw; 14.30: gra-
mofoonmuzlek: 15.15 muzikale causerie:
16.00 gram.muziek: 16.30 voor de Jeugd:
17.30: gram.muziek: 18 00' nieuws: 18.15:
pianospel; 18 30 Radlo-Voiksunlversltelt;
19.00: voor de kinderen; 19 05- mannen
koor; 19 25 .Paris vous parle": 19 50-
Zuld-Amerlkaans orkest. 20 00: nieuws;
20.05: actualiteiten; 20 15- gevarieerd pro
gramma: 21.30- gram.muziek: 22 00 bui
tenlands overzicht; 22 15: planokwintet;
23 00- nieuws: 23.1524 00: gram.muziek.
Lijn 3 distributienet 8 05 Ork. Scott
8.20 gram.; 8.50 Lift up your hearts":
9.05 gram.; iO.lO verzoekpr.; 11 00 orgel.
11.30 ork Ward.: 12.00 filmmuz 12.15
pianoduo; 12 32 gram 12.45 planoduo;
13.15 gram.; 14.00 ..Requiem". Vcrd'.
15.00 Ménage en Muslque; 15.30 cabaret-
ork.) 16 00 Octet Arthur Blrkby; It#
arb.ork 17 00 Kat» Batavia: 1840
sold.; 19.30: planomuz.; 19.50 Feuuiew.
20.00 omroeoorkest: 20.30 chansons,
ork. Geraldo; 2130 „Spot the wlnwi,:
22.15 ork. De Cock; 22.50 filmmuz.,
verz.pr.
Llln 4 distributienet 7.15 „Bo
le Monde"; 7.25 ..Pochette surprise
Ork. Salisbury. 8.10 concert; 9JH)
praatje; 9.10 symph muz.; 10.00
en Muslque; 11.45 Ork. Ward: -
String Serenade; 12.45 Voordr 13
Dale's Diary": 13.15 BBC Revue
14.00 BBC Schots ork.. l4.4o v. a.
deren, 15.00 v. d vrouw; 15.40 w»--
muz.; 16.15 v. d. kinderen; 16.45
Vrouw; 17.00 Ens. Gibbons; 17.30 Gen»»
18 00 Sandy Macpherson; 18.30 b
Band; 19.00 Hedley Ward Trio; w
Promenade Players 19 45 hoursDej,
Liederen van Schubert 20.15 Ork
piano; 22.15 Folklore: 23.15 Kwintet uw
pelly; 23.40 Rumbo ork
AGENDA
MAANDAG:
•t Raedthuya (N. Rt)n 19)Te!epatWka
seance. 8 uur nam.
DONDERDAG:
Remonstr. KerkVPRO-biJeenkoms'.
uur nam.
DE BIOSCOPEN.
Trianon .Zeg luister 'ns
(alle leeft.). Zat en Zon 2 1/4 4 U
en 9 1/4 u overige dagen 21/2.
9 1/4 uur.
Rex Diamantstad" (14 M- JS
2 1/4 4 1/4. 7 1/4 en 9 1/4 u 0TeiJ'
da«en 2 1/4 7 1/4 en 9 1/4 uur
Casino ..John Doe. de man dl? V
meende" (alle leeft.). Zat en Zon
4 3 4 7 en 9 1'4 u.; overiee daeen
7 en 9 1/4 uur.
I.ldo - ..L.O.—L.KP" (14 J) Wjt
Zon 2 1 /2 4 3'4 7 en 9 1/4 U.;
daeen 2 1/2. 7 en 9 1/4 uur.
I.tixor ..De slangenkuil-" ('6 I'lrS
en Zon 2 1/2. 4 3/4. 7 en 9 1/4 Uo""5
dagen 2 1/2. 7 en 9 1/4 uur.
apotheken te Lelden wordt van
4 Februari 13 uur tot Zaterdag 11
8 uur waargenomen door Apothef.h
Rapenburg 9. tel. 24807 en ApotheeB j
Hulp der Menschheld", Hooigracht
21060 .„«slrf
Te Oegstgeest door de -
Apotheek, Willielmlnapark 8, tel