Sf Nicolaasfijd Surprisefijd Als de schimmelruiter door de wolken stormt Boekhandel i. DE REN Sint Nicolaas- Geschenken 1 Offerkoeken werden een feestgebak Sint Nicolaas 'J.P.VAN DER BLOM De Wiegen Specialist Diefsteeg 13 - Tel. 21572 WIJ zorgen voor de VERRASSINGEN In de KOMENDE DAGEN Tafelkleden, Schoorsteen- en Dressoirlopers Kindermeubelen Kinderboxen enz. enz. Wiegen, Kinderwagens Baby-artikelen enz. „HET LEIDSCHE WOLLEN DEKENHUIS" ADVERTEERT IN DIT BLAD DONDERDAG 25 NOVEMBER Er zijn maar weinig Nederlandse gezinnen, waar tijdens algemene feest dagen de traditionele lekkernijen ontbreken. Bijna voor iedere hoogtijdag is er een speciale gebaksoort, die bij de huiselijke viering van die festijnen haast onmisbaar is geworden. Het consumeren van die lekkernijen is een handeling, die oorspronkelijk een zeer.gewijde betekenis had. Het feestgebak heeft een interessante geschiedenis en de vormen, waarin de lekkernijen door de eeuwen heen werden gebakken, hebben een gevarieerd prentenboek doen ontstaan, met prachtige specimen van oude volkskunst. DE OORSPRQNG. Men vindt de oorsprong van diverse gcoakvormen in het voor-Christelijke tijdperk. Als de Germanen tijdens de zonnewendefeesten de Goden vereerden, offerden zij aanvankelijk dieren: een den, ganzen, katten, runderschenkels of vruchten. Daar de Goden uiteraard het voedsel onaangeroerd lieten, werd de spijze later door de offeraars zelf ge consumeerd. Men achtte de spijzen ge heiligd en door het eten er van kreeg men iets van de goddelijke natuur in zich. Later kwamen afbeeldingen in de plaats van het oorspronkelijke offer. Gebrekkig gevormde dierenfiguren van klompen deegten slotte werden de offerkoeken gemodelleerd in houten vormen. Voorlopers van de speculaas- en koekfiguren. Toen het Christendom zijn intrede deed, ondergingen de heidense gebrui ken wijziging in de sfeer van de nieuwe godsdienst. De oorspronkelijke bestem ming is echter, zelfs thans nog, in som mige gebakvormen te herkennen. On der invloed van de geestelijkheid war den de offerkoeken tot een feestgebak, dat speciaal tijdens Christelijke hoog tijdagen werd gegeten. Volgens sommige navorsers is Sint Nicolaas een afscha duwing van een heiarigrijke, legenda rische figuur uit de Germaanse mytho logie. De schimmelruiter. die in het najaar met zyn paard door de wolken stormde. De belangrijkheid van deze figuur werd overgebracht op de heilige Nicolaas en zijn feest werd daarom in alle luister gevierd. WAARSCHUWINGEN. De oude afbeeldingen van dieren en mythologische Germaanse voorstellin gen werden vervangen door religieuze prentjes. De oude heifense gedachte bleef echter lang levendig. De heilige Eligius, die leefde van 588650, moest eens in een preek waarschuwen tegen het vervaardigen van heidense koeken. In een opsomming van vormen van bij geloof uit 743 is sprake van „afgods beelden uit gewijd mee) of uit zoet, on gegist deeg". Het had weinig resultaat. In later eeuwen was het de Calvinistische over heid, die te velde trok tegen de hei dense nagalmen en speciaal tegen Sint Nicolaas: die men den cleynen kynderen dvlets maeckt, dat den zelffden Nico laas henluvden geeft, twelck een saecke is nyet alleen strijdende ende teghens alle goede ordre ende politye, maar oock de luyden affleydende van de ware godesdvenst ende streckende tot waen- gelooff. superstitie ende afgoderye. de welcke in een gepolitoerde Christelijke Gereformeerde stadt nyet en behoort getolereerd te worden...." DE ZWIER EN GRATIE VAN HET DAGELIJKS LEVEN. Ook deze tegenkantingen, die de gehele 16de eeuw door gehoord wer den boekten weinig succes. De hout- snijkunstenaars, voortgekomen nit het volk, maar getuigen* van artisti citeit cn fantasie, vonden steeds nieuwe mogelijkheden. Alle terreinen des Ipvens werden voorbeeld voor de plankensnjjders, die met onuitputte lijk geduld het harde hout bewerkten. Friesland was nog lange tijd rijk aan planken met voor-Christelyke symbo liek, maar tegenwoordig ziet men dié bijna uitsluitend in musea. Met zwier en gratie kerfde men de dingen van het dagelijks leven in het hout en lekkernijen met velerlei varia tie in vorm werden verorberd. Men schroomde b.v. niet, voor bijna alle be langrijke geschiedenissen uit de Bijbel, illustraties in koek en speculaas te ver vaardigen. Het begon met Adam en Eva, die in natuurlijke staat met het bekende vijgenblad werden weergege- gen, en het eindigde met de dood van Jezus op Golgotha, tussen de twee moordenaars. Later zag men in, dat materiaal en onderwerp niet altijd samengaan. Maar de naïviteit en le vensblijheid, waarmee onze voorvade ren-houtsnijders dergelijke onderwerpen in beeld brachten, doet toch niet pro fanerend aan. Ook schonk men aandacht aan grote helden uit geschiedenis, volksliederen en overleveringen. Hildebrand weet er in zijn Camera Obscura van mee te Opengewerkte prent met oorlogsschip. Illustraties Zeelandia, Zierlkzee. praten, dat ook de liefde, vrijen en trouwen, dankbare onderwerpen waren. Op het verguldavondje bij bakker De Groot maakte hij kennis met vrijers en vrijsters, dagbroers en karossen enz. LIEFDE EN POLITIEK DANKBARE ONDERWERPEN. Het vergulden bestond hierin, dat men de koek overtrok met een dun laagje bladgoud. Later werd dit, met het oog op de volksgezondheid ver boden. De jongelui uit Hildebrand's tijd aanvaardden dankbaar de vrijers en vrijsters als hulpmiddel om hun liefde te betuigen. Soms waren die poppen wel een me ter lang. In velerlei variaties bouwde men op het onderwerp liefde voort, maar ook het huiselijk leven werd niet vergeten. Ontelbare kleine en grote prentjes werden vervaardigd uit simpele gebruiksvoorwerpenhuisdieren, kin derspelen, volksgebruiken, stadswapens, heraldiek en duizend en een onderwer pen leenden zich voor weergave. Vor sten en beroemde personen kon men genoeglijk stukbijten. Dat zelfs de poli tiek in de prentsnijkunst een woordje meesprak bewijst het feit. dat opmerke lijk veel afbeeldingen bestonden van Willem V en zijn vrouw. Men ziet planken, waarop de vrij heidsboom is uitgesneden, maar ook met opschriften als „Weg met Napo leon" en kostelijke carricaturen van Franse functionarissen'. In de afdeling carricaturen wrocht men ook de .dog- broers" van Hildebrand. waar Hilde brand over sprak: „nietsdoeners met veel drukte"! Men vereeuwigde eveneens de be roemde figuur van de „Hollebolle Gijs" en andere uit-de toon vallende typen. Beroemde en geachte personen, grote dichters, adellijke heren enz. werden daarentegen, voorgesteld In het volle gewicht van hun waardigheid, gekleed in de beste spullen. Boeren en burgers werden uitgebeeld in hun karakteris tieke kleding. Bij de „ambachten- en beroepen- prentjes" treffen we juweeltjes van volkskunst aan. Scharenslijpers met hun gereedschap, marskramers, vis vrouwen, lantaarnoDstekers, zakkendra gers, slagers met een varken on deleer en alle mogelijke personen en bezig heden. Ook het boeren- en buitenleven leverde veel stof. De melksters waren geliefde symbolen van vreedzaam voort rollend leven op het land .Men treft ze aan. gezeten onder welgedane koeien, met volle emmers aan het bik. karnend of andere bezigheden verrichtend. STEEDS NIEUWE VERRAS- SÏNGEN! 4 Iedere bladzij van het prentenboek brengt nieuwe varrassingen en staal tjes van opmerkingsgave en lust tot beelden. Evengoed als Btfbclsc figu ren ziet men b.v. kermis- en Car- nevalvierders, en lofliederen (in beeld) op de drank, gezongen door drinkebroers met glas of kroes gehe ven. De oorlog herleefde in koek en speculaas. Soldaten en ridders in harnas, trommelslagers, geweren en kanonnen, Officieren in groot tenue en Saraccense krijgslieden, lokten in de uitstalkasten der bakkers tot ko- pen. Natuurlijk komt ook de molen in ver schillende vormen en afmetingen voor. Alles wat typisch Hollands was genoot de voorrang, dus ook rivier- en zee schepen. I? Aan de hand van oude planken uit musea kan men de ontwikkeling van het verkeer vólgen. Schepen, karossen, VOOR DE VROUW Lekkernijen voor Sint Nicolaas-avoml Het kan nu weer!! de Het Voorlichtingsbureau vah Voedingsraad meldt- Dit jaar is het maken van Sinter klaaslekkernijen wel heel veel gemakke lijker geworden dan in de achter ons liggende jaren. Wel moeten we nog zuinig zijn met de boter of margarine, maar toch is het mogelijk verschillende tractaties zelf te maken: dat blijft voordeliger dan ze kant en klaar te kopen. In de eerste plaats noemen we borstplaat, in het be reiden waarvan men al doende een steeds grotere handigheid krijgt. Het moeilijke punt daarbij is, om het goede ogenblik van uitgieten te kiezen. En dan zijn er de pepernoten, die zo weinig boter vragen, en de gevulde spe culaas, die men ook heel goed in de koekepan kan bakken, als men geen oven heeft. Er zijn vele gemakkelijk op te volgen recepten voor echte Sinter- klaas-tractatles; verschillende vindt U boerenwagens, statiokoetsen met vier paarden, bruilof tswagens, omnibussen oewogen door paardenkracht, luchtbal lonnen, ja zelfs de eerste fietsen ont breken niet op het appèl. OUDE VOLKSKUNST VERDWENEN. Het is onmogelijk al wat onze voor ouders Inspireerde te vermelden. Het zou een lust zijn de bladen van dit imaginaire prenteboek eens te mogen omslaan. Helaas is al veel van deze sprekende volkskunst verloren gegaan. Hier en daar, vooral op het platte land, zijn nog oude planken in gebruik, maar deze tak, van bedrijf wordt ock meer en meer gemechaniseerd. De houtbewerkers, die nog planken ver vaardigen, worden zeldzaam en de planken, die nog worden afgeleverd, zijn slechts gedeeltelijk met de hand vervaardigd. Alleen aan dé hand van verzamelingen vormplanken, in musea enz., kan men de ontwikkeling van deze belangwekkende houtsnijkunst volgen, ■Jammer, dat de laatste bladzijde van het zeldzame prenteboek bijna is ge vuld, Een oude volkskunst, ale eens tot grote bloei kwam, zal binnen afzienbare tijd tot het verleden behoren. er ook in het vouwblad „Lekkernijen voor de Decembermaand", dat U voor 3 cent kunt bestellen bij het Voorlich tingsbureau van de Voedingsraad, Ko ninginnegracht 42, Den Haag. RECEPTEN. Borstplaat: 200 g. (bijna 2 kopjes) suiker, plm. 4 eetlepels melk en naar verkiezing wat vruchten-#ssence óf 3 eetlepels melk en 1 eetlepel koffie-extract. De borstplaatringen vochtig maken of met margarine insmeren en met de scherpe kant naar onderen op een vet gemaakt boterhampapiertje of een mar garinepapier leggen. De suiker en de melk (en het koffie- extract) in een steelpannetje vermen gen en onder roeren aan de kook bren gen. De massa zolang inkoken tot de laatste druppel, die men van de lepel af laat vallen, een draadje trekt. De essence toevoegen. Van het vuur af de borstplaat snel roeren of kloppen, totdat ze ondoor schijnend en dik begint te worden. Dan de borstplaat snel in de ringen gieten, laten afkoelen, omkeren en uit de vorm laten glijden. Bepcrnoten: 100-g. (plm. 1% kopje) bloem en 3 g. (1 theelepel) bakpoeder of 100 g. (plm. 1 V> kopje.) zelfrijzend bakmeel, 25 g. (1*£ eetlepel) boter of margarine, 40 g. (3 eetlepels) suikèr, 1 eetlepel stroop, een eetlepel water, zout. plm. 1 thee lepel speculaaskruiden. Alle droge bestanddelen goed door eenmengen. De boter, de stroop en het water toevoegen en het geheel tot een samenhangende, stevige massa kneden. Van het deeg balletjes vormen. Deze op een vetgemaakt bakblik leggen en In een hete oven in 10 15 minuten gaar en bruin bakken. Men kan het deeg ook in een grote lap, die plm. cm. dik is, op de bakplaat leggen en deze met een hakmes of een mes in vierkantjes verdelen. Na het bakken kan men de pepernoten dan gemakke lijk van elkaar halen. Ook kan men de pepernoten in een vetgemaakte koeken pan leggen en ze zachtjes onder gere geld omleggen gaar bakken. Een deksel op de pan houden. Speculaas cn Speculaaspoppen. 200 g. zelfrijzend bakmeel of bloem met 5 g. bakpoeder, 75 g. boter of mar- garlne, 100 g. (bruine) basterdsuiker, 15 g, speculaaskruiden of kaneel, gember poeder, nootmuskaat en nagelgruls, wat zout, 1 eetlepel melk. De bloem, de basterdsuiker, met zout en de kruiden (zeven en) door elkaar roeren. De boter of margarine met 2 messen op het mengsel fijnsnijden. De lepel melk toevoegen. De bestanddelen met de hand dooreenkneden, totdat het geheel een samenhangende bal is ge worden. Het deeg even laten staan en daarna uitrollen op een met bloem be stoven tafel. Er met de hand een specu laaspop van vormen of er koekjes uit steken of -snijden of, indien men een speculaasplank bezit, daarmee het deeg vorm geven. Daartoe bestrooit men de plank dun met aardappelmeel en drukt het deeg ln de plank. Wat overblijft, snijdt men er af; vervolgens klopt men de koekjes uit de plank en 1% ze op een vetgemaakte bakplaat. De specu laas of speculaaspoppen bakken ln een matig warme oven in 20 25 minuten. Een fles Eau de Cologne hoort er altijd bij, met Boldoot Eau de Cologne 1.45, 2.15, 3.65 Rodel Eau de Cologne 0.77, 1.95, 2.75 D'Orsay Eau de Cologne 2.35, 4.70, 9. Dana Eau de Cologne 5.50, 9.16. Jean Patoe Eau de Cologne 9.95,11.75 Vigny Eau de Cologne 6.50, 11.25 Yardley Lavendel 5.65, 8.55, 12.90 Rimmel Lavendel 3.20, 6.13.50 Boldoot Lavendel 1.95, 4.10 Lohse Lavendel 1.30, 2.10, 2,75 Lancóme Lavendel 7.25,12.25, 29.— Potter en More Lavendel 3.25, 5.75, 0. STEENSTRAAT 57 BREESTRAAT 10 LEIDEN ÏIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIinlllllllllllllllinillllllllinillllllllllHIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIII| 1*1 CRONIN: Dr Finlcy assistent L CRONIN: Robert Shannon's jonge jaren f. v. d. HULST: Het grote voorleesboek f. MAAS: Zott'n Arjaan f- DU MAURIER: Generaal des Konings f- VAN NES—UILKENS: Trilogie L Olympisch Logboek f- ERNIE PYLEDappere Kerels f. RAWLINGS: Jody en het hertejong f. RIEMENSREURSLAG: De oude sprookjes f. TOLSTOIAnne Karenina f. VOORHOEVE: Homoeopathie in de praktijk f. 5.25 6.90 17.50 6.75 6.90 14.70 8.75 5.90 7.50 12.50 6.90 12.75 1 Ruime keuze Kinder-, longens- en Meisjesboeken. 1 Gespecialiseerd in Engelse Literatuur. g 1,111 KV, PHILIPS'_VERKOOP-MAATSCHAPPILVOOR NEDERLAND.-. EINDHOVEN EENWAARDEVOLGESCHENK EEN MODERN MEUBELTJE? Zie onze etalage HAARLEMMERSTRAAT 195 Woninginrichting „SFEER" JDRIFTSTRAAT 44 B Deze tijd is NU aangebroken Bijzondere aanbiedingen in: Buitengewone keuze in zéér aparte modellen Onze étalages geven slechts een klein beeld onzer uitgebreide keuze Haarl.straat 137 hoek Donkersteeg 2-4-6

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1948 | | pagina 9