Van Klompen
en Klompenmakers
Ons Kort Verhaal
LEIDSCH DAGBLAD, Zaterdag 10 Auguslus 1940
Derde Blad
No. 24655
VISSCHERIJ-BERICHTEN
8fsie Jaargang
iDe Twentsche vrouwenklomp is een venijnig
wapen; de bruidsklompen op Marken; de
zwierige Brabantsche aard verloochent zich
nooit - ook niet in de klompen.
Pet handwerk nog altijd
onovertroffen
De vreemde ontmoeting
Kustvisschers krijgen
weer goede prijzen
kKUN/T EN IETTEEEN
RADIO
Dagbladreclame
is uiet te vervangen
ZUv
nt).
virb
r»t<
df n
anta;
t bea,
er Us
ab (j
ik
i
ten u
Ufa
QttUi
I» b*
U«.
■<IHro
k hts
dt|
:e puf
«411
ïdltn
Mto I
Pb^Jj
onfcl
b^ji
idelif
i
>ch4
pn]
I
n tl
k.
iet t|
50 c,
>1
o
Do praam.
(Van een bijzoiideren medewerker).
De boomen zijn geschapen tot nut en
ïrmaak van den mensch. Van de olmen
laakt men koetswerk, de kastanje Is er
m onder te zitten, de elk om ons aan zijn
jacht te spiegelen en van zijn hout meu-
lelen te maken. Ook zijn er nog de lep om
e Jepzlekte te bestrijden, de den waar
in men kerstboomen maakt en ten slotte
wilg en de populier, belde onontbeer-
'k bij het vervaardigen van klompen, en
nder twijfel de nuttigste van alle, zoo-
ang .schoenen niet anders dan op bonnen
e krijgen zijn.
*"■1 Klompen zUn de groote mode van het
noment vraag den klompenmaker maar,
>f het niet waar ls; hij kan zijn werk
nvoudlg niet afl Tot nu toe floreert het
lufje alleen nog op het land en in de
lorpen, maar, wie weet, als de oorlog eens
laren mocht duren en het leer nog schaar-
icher ls geworden of dan niet ook de
tad eieren (beter gezegd klompen)
'oor haar geld zal kiezen en liever
tiH's winters een paar warme voeten heeft ln
'•Jompen, dan natto en koude, zij het be
leed met enkele schaarsche riempjes, die
.sandalen noemt.
■"^Lljkt u het idee zoo gek?
Kunt u zich een mooie Jonge vrouw ln
oo'n gestroomlljnden modernen winter-
nantel niet voorstellen, winkelend ln een
drukke straat, en met een paar lichte
klompjes aan de voeten?
Natuurlijk zouden die dingen een beetje
«■opgesierd moeten worden, bijvoorbeeld wit
«■gelakt en beschilderd met vroolijke boe-
De hakken zouden om der
wille der lieve gewoonte, wat hooger ge-
4 ■maakt kunnen worden en de binnenkant
desnoods gegarneerd met dons en fluweel.
Ik zie de modebladen al aankondigen,
dat „de zichzelf respecteerende vrouw" niet
naar het theater kan gaan, dan op een
paar gouden klompjes gevoerd met her
melijn en gegarneerd met ornament van
namaak diamantjes. U denkt, lezeres, dat
Ik hier grapjes zit te maken... Toch
niethet idee ls niet zoo gek. Wellicht
maak ik toekomstmuziek.
DE SPAANDERS VLIEGEN ER AF!
Maar ondertusschen hakken de boeren
alsmaar wilgen en peppels, heel prozaïsch
en zonder te denken aan verguldsel en
bonte bloemetjes op wit lak. Ondertusschen
ook zagen andere boeren de stammen ln
korte stukken en zit op een erf een man,
die met een wig en een houten hamer die
stukken ln vieren klooft en er den bast af
haalt.
IJverlg hakt de man voort, dat de
spaanders links en rechts vliegen. Zijn bijl
moet wel erg scherp zijn.
Langzaam voltrekt zich het wonder van
den kunstenaar: men ziet een klomp ge
boren worden in ruwe lijnen en vormen
nog, maar toch zichtbaar een klomp. Er
komt een lang mes aan te pas, het paal-
mes, dat er uitziet als het wapen van een
ouderwetschen kaasverkooper en aan een
eind vast zit aan een haak ln de werk
bank. Dit mes snijdt de ronde kanten van
den hiel en den neus. De klomp wordt tus-
schen een houten schroef geklemd; de
praam noemt de vakman zoo'n ding. En
met allerlei boren word' de holte van den
klomp ruw uitgeboord, om met ruimhaak
en hlelhaak een soort holle beitels of
lepelvormlge messen glad afgewerkt tc
worden. Schuurpapier zorgt ten slotte, dat
ook de vezels en ruwe kanten verdwijnen
en klaar ls de klomp zooal niet voor het
gebruik, dan toch om ln de zon of aan de
zolderbalken te drogen gehangen te wor
den.
Aldus voltrekt zich het primitieve hand
werk van den klompenmaker, dat men
I nog hier en daar ln aartsvaderlijke wljs-
held. ln een schuurtje met een klein erf
ziet beoefenen. Het Ls een bijzonder ach-
tenswaardlg bedrijf, wat we eigenlijk in
jere moesten houden. Maar de man, die
het uitoefent, komt met moeite aan den
Er zit meer in een klomp, dan
een boerenvoetmaar wc
denken daar meestal niet aan.
Maar het ls prettig om er eens aan
herinnerd tc worden. En daarom
plaatsen w(J met genoegen bij
gaand „klompen-artikel", in de
stellige verwachting, dat lezers en
lezeressen evenveel plezier aan dit
gezellige praatje zullen beleven
als w(J toen ons dit stuk werd
aangeboden.
kost ook al brengen zijn klompen bij
de kenners, (dat zijn vooral de boeren)
wat meer op dari die welke door een ma
chine 'smans groote concurrent wor
den afgeleverd.
De zwierige lijn der Brabantsche klompen.
DE ONVOLMAAKTE MACHINE.
Dat de handwerk-klompenmaker er nog
net het leven bij kan houden ligt daar
aan, dat het machinale bedrijf nog niet
zoo geperfectioneerd ls, dat net als met de
sigaretten, het product met een millioen
stuks per dag ergens onder uit een toestel
rolt, nadat het er op een andere plaats
aïs een zoo juist gehakte boomstam ls inge
gaan. Integendeel: de klompenmachine ls
een vrij eenvoudig Instrument, waarop
waarop klomp voor klomp apart gemaakt
moet worden. Eigenlijk kan men niet spre
ken van een machine, want er zijn er min
stens drie: de copiëermachine, die den bui
tenvorm draait, een boormachine voor het
boren van de voetholte en een schuurma-
chlne. De beide eerste werken steeds naar
De Twentsche vrouwenklomp.
een moe der vorm. In een oogenbllk tijds
levert de copiëermachine een klompen-
vorm af als op bijgaande teekening afge
beeld. Als even later ook de boor haar werk
gedaan heeft, begint de klompenmaker op
de praam met paalmes, ruimhaak en hlel
haak den neus en den hiel in den juisten
vorm te snijden, scherpe kantjes weg te
halen en den binnenkant nog wat bij te
werken. Waarna ten slotte de schuurma-
chine de rest doet om den klomp een feil
loos uiterlijk te geven.
TRIPJES, OUWERKERKERS EN
BRUIDSKLOMPEN.
Nadat ze reeds op de bekende wijze ge
droogd zij", begint voor de meeste klompen
hun carrière Een aantal echter is voorbe
stemd in handen van de kunst te vallen
wat, zooals men weet, in onze dagen
niet altijd een voordeel Ls.
Ook voor de klompen niet.
Ze worden door een ln dit werk handigen
boerenjongen van een lngekerft lijnenspel
voorzien andere weer met een goudgeel
vernis bestreken en vervolgens met zwarte
en roode figuren beschilderd.
Het zijn vooral de veekoopers die aan
zulke klompen de voorkeur geven.
Waarom?
Dat blijft een raadsel.
Er gebeuren trouwens meer gekke din
gen ln de klompenwereld. Waarom bijvoor
beeld steekt men ln Twente den scherpen
neus zoo in de lucht en vindt Staphorst
het beter de Ingetogenheid te betrachten
door dien neus van al zijn kwaadaardig
heid te ontdoen? De Twentsche vrouwen
klomp is een venijnig wapen; die van den
man van alle gevaar ontdaan door de punt
plat af te kappen. Waarom?
Ga naar Schevenlngen; daar kunt ge ln
de Oostduinen de nettenboetsters zien zit
ten met keurig witgelakte klompen en ga
naar de haven, waar het vlsschersvolk op
de schepen arbeidt met aan hun voeten
nog de echte Ouwerkerkers, stinkend van
visch en pekel. De vlschrookers, de zeil
makers en de kuipers, zij dragen allen de
zelfde vormlooze kistjes, maar ze weten
niet waarom.
Vraag hun niet, waarom ze niet liever
..tripjes" dragen ge weet wel lezer, die
klomp met leeren riempjes.
Men zal u zeggen: Dat zijn vrouwen
klompen.
Maar lk heb er in Zeeland toch wel eens
mannen ln zien loopen.
Brabanders zijn van nature vroolijke He
den. ZIJ houden zoo'n beetje van zwier en
luchtigheid. Bekijk hun klompen en ge zegt
voor het eerst: kijk, dat Ls nu eens niet
raadselachtig: daar zit lijn in, daar zit
een tierelantijntje op, dat is als de trotsche
boeg van een ouden driemaster. Daar zit
nu letterlijk niets aan van den Ouwerker-
ker, noch van den geest der Staphorsters.
En dan ls er nog Marken. Menschendie
dit eiland der lange neuzen bezocht heb
ben, gewagen van het feit, dat er voor alle
deuren zwart gelakte klompen staan. Zij
hebben gelijk. De Marker, zijn vrouw en
Een klomp na zijn eerste bewerking
ln de copiëermachine.
zijn kinderen dragen zwarte klompen en
schrijven er met witte letters hun namen
of voorletters op.
In de binnenkamers echter staat op me
nige plank ook nog een ander paar klom
pen.
Schoon en stofvrij staan ze te pronk en
bewaren voor de vrouw des huizes de her
innering aan haar bruidstijd. Want er wa
ren dagen op het groene eiland, dat geen
fatsoenlijk Christenzeem'an de hand van
zijn uitverkorene kon vragen als hij niet
het bewijs geleverd had, dat hij voor zijn
Klaosien een paar klompen prachtig kon
besnijden met de Turksche roos en de voor
letters van haar naam op den rand van
de kap.
Poësie ln klompen??
Waarom lachte u me zooeven dan uit,
toen lk uit den nood der tijden geboren
theaterklompjes voor u teekende, verguld
en gelakt en met bloemetjes op de kap?..
(Nadruk verboden).
door
JOH. W. BROEDELET.
Omzichtig duwde Jim de kamerdeur open
3nstond plotseling tegenover iemand,
dien hij nog nooit gezien had. Hij schrikte
even, doch hield zich overigens goed.
„Pardon", zei hij onwillekeurig.
De ander, een oogenbllk bewegingloos,
nam hem doordringend op. Daarop vroeg
die met een Ijzige stem:
„U wist niet, dat lk er was?"
„Ik had niet het genoegen", antwoordde
Jim beleefd.
„Dat dacht ik al" werd de ander nu wat
vriendelijker. „Ik kom toch niet ongelegen,
hoop ik?"
„O volstrekt niet", deed Jim op zijn beurt
zeer tegemoetkomend, al bleef er iets wei-
felends in zijn toon.
„Dat doet me genoegen", sprak de ander
nu bijkans hartelijk. En om er nóg Iets
aangenaams op te laten volgen, voegde-ie
ér aan toe:
„Deze kamer bevalt me uitstekend."
Jim knikte druk met het hoofd, ten tee-
ken dat hij het daar volkomen mee eens
was.
A-lleen, lk zou haar nog wat grooter wen-
schen", maakte de ander beleefd een aan
merking.
Jim haalde de schouders op. Och, een
meter meer oef een meter minder, wat
deed dat er eigenlijk toe?
„U ls mogelijk wat verwonderd, me hier
te treffen?" kwam de ander even terug op
het begin van hun gesprek.
Jlm haalde wederom de schouders op. De
dingen dezer wereld gingen vrijwel langs
hem heen.
„Ik had dadelijk al zoo'n zin in deze
woning", verklaarde de ander en hij wreef
vergenoegd in zijn handen.
„Ik kan het me indenken", stemde Jlm
met hem in. „Ze ls lief gelegen".
„Ik ben er driemaal langs geloopen", ging
de ander verder. „En telkens, als lk terug
kwam, stond het huis me meer aan. Dat
zóó'n mooi pandje te huur staat, onbegrij
pelijk! Buren zelen me, dat de familie op
reis was. Dat was nu wel héél jammer,
niet waar? Ik was zóó nieuwsgierig! Daar
merk ik, dat de keukendeur achter niet op
slot was. En lk daar binnen. U neemt me
niet kwaUjk?"
Jlm, een rustige natuur, was zoo kwalijk-
nemend niet. Hij schudde dus maar weer
eens met het hoofd.
„Heeft u een prettige reis gehad?" vroeg
de ander.
Jim keek hem een oogenbllk .suffig aan.
Dan antwoordde-ie onverschilligjes:
„Och ja".
„Ach, u is tenslotte altijd blij, als u weer
thuis is", begreep de ander. „Vooral als
men zoo'n home heeft!"
Jim sprak hem andermaal niet tegen.
„Kan lk de andere kamers ook even
zien?" vroeg zijn bezoeker. „Nu ik er toch
ben!"
Jlm had niet het minste bezwaar, zou
hem zelfs met genoegen volgen.
En ze gingen de aangrenzende kamer in.
„Hm, uw werkkamer", merkte de bezoe
ker op. „Heerlijk stil gelegen. Ver van aUe
straatrumoer. Als u daar aan uw schrijf
tafel %it-, heeft u nergens last van. U is te
benijden".
„Ja, ja", knikte Jlm en hij keek naar de
schrijftafel, die de ander zoo jaloersch
maakte.
„Als ik huur, ben lk van plan, deze kamer
ook als mijn werkkamer in te richten",
deelde de bezoeker hem mee.
„Of u gelijk hebt", moedigde Jlm hem
aan.
„Wat een boeken heeft u!" sprak de
ander bewonderend. „Ik dacht, dat ik een
heele bibliotheek had. Maar die zinkt bij
u in het niet. Daar heeft u een heelen tijd
over gedaan om dat te verzamelen."
„Och ja. Precies weet ik dat zoo niet
meer", antwoorde Jim: „Voor je het weet,
heb je soms zoo'n boel dingen, hè?"
„Dat is waar", stemde de ander ln.
Ze stonden voor de brandkast.
„Zijn weinig meer in gebruik", meende
de bezoeker. „Een safe ls zoo veel veiliger.
Nu ja, voor papieren en zoo".
„Och, je vindt het toch wel prettig, als je
wat ln huls hebt", oordeelde Jim. „Je hebt
onverwacht een paar mille noodlg, hè. en
dan moet je naar de bank en die ls net ge
sloten. Enfin, u weet hoe het gaat. En
daarom
Jim kon niet verder spreken. Wat ge
beurde? Later begreep-ie dat pas: de ander
had hem met een ijzer onverwacht een
onwelwillenden klap op het hoofd gegeven
en daar ging-ie. Ja, wat deed je daar
tegen?
Toen-ie na enkele minuten (dat het zoo
kort duurde, besefte-ie eveneens pas later)
weer bij kwam, lag-ie aan handen en voe
ten gebonden en hij had een vervelende
prop in zijn mond. Dat ie dat ding niet kon
kon kwijt raken! Hij had ook liever een
sigaar.
En wat frommelden ze daar aan zijn
lichaam? O, de bezoeker fouilleerde hem.
Wou die zijn horloge hebben en zoo?
Bijna al zijn zakken had die al uitge
haald. Zoodra zag de boef niet, dat zijn
slachtoffer de oogen opende, of hij beet
hem nijdig toe:
„De sleutel! Gauw! Waar is de sleutel?"
Jlm wees op zijn mond, ten teeken dat
ie niet praten kon.
De ander wou hem al ontproppen. Doch
hij bedacht zich eens even. Als zijn slacht
offer dan misschien begon te schreeuwen?
Voorzichtigheid was maar alles.
„De sleutel van de brandkast!" bracht de
boef er gejaagd uit.
O, nu begreep Jim. En hij wees met zijn
hoofd naar het handtaschje dat hij bij het
betreden van zijn woning bij zich had en
dat nu vlak naast de zoo rustig gelegen
schrijftafel stond..
De ander stoof er op los, opende het,
keek dan hevig verbaasd en barstte vervol
gens in een schaterlach uit.
„Kerel, had dat maar eerder gezegd."'
kwam-ie vroolijk los. „Maar wie kon dat
ook denken? Sinds wij soort lui echte hee-
ren zijn geworden dat is een fijn pakkie
wat je aan hebt, man! herkennen we
elkaar niet meer. Wacht, ik zal Je los
binden."
En hij hielp Jim uit de touwen, zoodat
'die zich zelf kon ontproppen.
„Dat is slechte tabak", spotte Jim en hij
gooide de prop weg. „Dat had ik moeten
weten van die tuindeur. Ik ben door een
raam geklommen."
Daarop haalde-ie uit zijn handtaschje
een breekijzer, een steekvlam en verdere
benoodigdheden. De rest van de geschie
denis dóét er niet toe.
(Auteursrecht voorbehouden).
(Nadruk verboden).
DE VANGSTEN ZIJN ECHTER SCHRAAL.
(Van onzen visscherij-medewerker).
Het weer werkte de afgeloopen week bijzonder
mede voor de kustvisscheiij. De botters, kotters
en de kleinere garnalenvlsschers konden lederen
dag uitvaren. Vanuit Schevenlngen varen thans
een 50 a 60 van deze scheepjes uit -3 diverse
plaatsen. De laatste dagen zijn nog eenige bot
ters uit Rotterdam en Goeree gearriveerd.
De resultaten van de Katwijksche botters wa
ren bevredigend; de hoogste dagbesommingen
varieerden van f. 50 tot f. 70.
De weekbesommingen van de groote kotters
liepen van 1.300 tot f. 500. Het vischterrein
blijft voor het groote aantal schepen te be
perkt. De schepen mogen niet ten Zuiden van
Schevenlngen en niet ten Noorden van Zand-
voort visschen. De vangstresultaten z(jn in het
algemeen mager: overwegend zeer klein val
lende visch. De hooge vischprijzen zorgen er
echter voor dat de besommingen niet tegen
vallen. Mooie tong brengt van 1'. 1.80 tot f. 2.10
de kilo op en de grootste soort schol van f.30
tot 1". 40 per mand.
De garnalenvisscherlj was eveneens goed loo-
nend De schepen visschen meest zeer dicht
onder de kust op de banken. Verschillende boot
jes beoefenen s morgens de garnalenvisscherU
uit terwijl "s middags op visch gevischt wordt.
Dat de Scheveningsche versche vischmarkt
wel vaart b(j den huldigen toestand blijkt uit den
omzet over de maand Juli. Deze bedoeg ruim
f. 50.000 tegen f. 44.000 in dezelfde maand van'
het vorige jaar. Te verwachten is dat de ver
houding voor de loopende maand nog gunstiger
zal z(jn. daar het aantal vlsschende schepen de
laatste weken niet onbelangrijk is uitgebreid.
De grootste toename komt op rekening van
de schokkers en kotters; deze brachten f. 32.000
aan tegen f. 22.000 in Juli 1939. De motorlog-
gers die het vorig jaar Juli nog f. 8.000 besom-
den. hebben in de afgeloopen maand in het
geheel niet gevischt
De haven van IJmuiden blijft voor visschers-
schepen nog steeds gesloten. lederen dag is er
veiling van conslgnatlevisch. Denemarken zorgt
voor zoo goed als alle soorten visch: kabeljauw,
schelvisch gul. koolvisch, makreel, schol, schar,
bot en haring. Alles bU elkaar genomen zijn de
aanvoeren echter niet groot.
Zeer veel belangstelling bestaat er voor de
versche haring, die meestentijds in Hollandsche
Nieuwe wordt omgetooverd. Voor de vlschwin-
kels en de venters is dit een nieuwe attractie
en het moet gezegd worden dat de licht gezou
ten vischjes uitstekend van smaak zijn. Niet
tegenstaande de zeer hooge prijzen bestaat er
zeel veel belangstelling voor van de zijde van
het publiek.
Naast de zeevisch wordt er eveneens dage
lijks IJsselmeer visch te IJmuiden aangevoerd.
Hiervoor bestaat eveneens veel belangstelling.
De IJsselmeervisscherij wordt op het oogenbllk
zeer intensief uitgeoefend. De groote Urker-
Noordzeebotters visschen van Maandag tot
Woensdagmorgen en besommen in deze twee
etmaal van f. 150 tot f. 170. De lichtere motor-
botters van 30 PK. visschen de laatste drie
etmaal van de week en maken weekresultaten
van f.120 tot f. 140.
De aanvoeren van de vischmarkt te Enkhuizen
waren de voorgaande week zeer groot. Per dag
werd ongeveer 100.000 pond visch omgezet,
hoofdzakelijk bestaande uit aal en paling.
VISCHPRIJZEN.
IJMUIDEN. 10 Aug.
Gul 27—35 per 50 kg.
ZoetwatervischSnoekbaars 4745 ct.; Baars
2240 ct. per k.g.
STEUN AAN BEELDENDE KUNSTENAARS
IN DEN HAAG.
B. en W. willen f. 10.000 beschikbaar stellen
Tot de bevolkingsgroepen, welke in
sterke mate door de tijden zijn getroffen,
kunnen de beeldende kunstenaars gere
kend worden, aldus een schrijven van B.
en W. aan den Gemeenteraad in Den Haag.
Nu is naar het oordeel van B. en W. de
kunst ook ln dezen tijd, en zelfs juist in
dezen tijd, een levensbehoefte van hooge
orde en voor velen een verkwikking bij de
tegenwoordige moeilijkheden. Zij achten
het daarom in het belang niet alleen van
de kunstenaars, maar ook van het alge
meen dat aan deze groep van burgers de
voortzetting van hun arbeid wordt mogelijk
gemaakt.
B. en W. achten het een taak en een plicht
van Den Haag. als een der voornaamste
Nederlandsche kunstcentra, een zeker be
drag voor dit doel te willen besteden. Zij
achten de beschikbaarsteUing in eens van
f. 10.000 speciaal voor opdrachten aan en
aankoopen van Haagsche beeldende kunste
naars voldoende.
ZONDAG 11 AUGUSTUS.
Jaarsveld 414,4 M. 8.00 KRO. 8.30 VPRO.
9.00 KRO. 17.00 NCRV. 1945—22.30 KRO: 8.00
Wij beginnen den dag 8.30 Korte Studio-
dienst 9.00 Hoogmis 10.30 Gramjnuziek
12.45 Berichten ANP gramjnuziek - 1.00 Boek
bespreking 1.15 Gram.muziek 2.00 Derde
en vierde bedrijf van de opera ..Boris Godou-
now" (opn.) 3.15 Granuuuziek 4.30 Zle-
kenpraatje 4.50 Gramjnuziek 5.00 Gewijde
muziek (opn.) 5.15 Wekelijksche gedachten-
wisseling (ANP) 5.30 Gereformeerde Kerk
dienst. Hierna Orgelconcert 7.45 Gram.
muziek 8.00 Berichten ANP 8.15 Gram.
muziek - 8.50 Dansmuziek (gr.pL)- 9.10 Gram.
muziek 10.10 Wij sluiten den dag 10.15
Berichten ANP, sluiting.
Kootwijk 1875 M. VARA-Uitzending: 7.00
Berichten lEngelsch) 7.30 Grammuziek
8.00 Berichten ANP, hierna: Grammuziek
10.00 Pianovoordracht 10.30 Orgelspel 11.15
Berichten (Engelsch) 11.30 Cello en plano
12.00 VARA-orkest 12.30 Berichten (Dultsch)
12.45 Berichten ANP 1.00 VARA-orkest
2.00 Berichten (Dultsch) 2.15 Grammuziek
3.15 Berichten (Engelsch) 3.30 Esmeralda
4.00 Tuinbouwhalfuurtje 4.30 Gram.muziek
5.15 Wekelijksche gedachten wisseling (ANP)
5.30 Reportage 5.50 Grammuziek 6.15 Be
richten (Engelsch) 6.30 Zang met pianobege
leiding en grammuziek 7.00 Vragen van den
dag (ANP) 7.15 VARA-orkest 8.00 Berich
ten (Dultsch) 8.15 Berichten ANP 8.30
Berichten (Engelsch) 8.45 Rosian-orkest
9.15 Berichten (Engelsch) 9.30 Rosian-orkest
10.00 Berichten (Dultsch) 10.15 Berichten
ANP 10.3010.45; 11.15—11.30; 0.15—0.30 en
1.151.30 Berichten (Engelsch).
MAANDAG 12 AUGUSTUS.
Jaarsveld 414,4 M. VARA-uitzending: 8.00 Be
richten ANP 8.15 Gramjnuziek 10.00 VP
RO: Morgenwijding 10.15 Declamatie 10.40
Planoduetten 11.10 Declamatie 11.30 Orgel
spel en zang 12.00 VARA-orkest 12.45 Be
richten ANP 1.00 Grammuziek 1.15 VARA-
orkest 2.00 Viool, piano en grammuziek
2.40 Declamatie 3.10 Grammuziek 4.00
Esmeralda 4.45 Voor de kinderen 5.15 Be
richten ANP 5.30 Dc Ramblers 6.00 Gram.
muziek 6.30 ..De Golfbrekers" 6.40 Lezing
„Gelre's ontwikkeling in de middeleeuwen"
7.00 Vragen van den dag (ANP) 7.15 Berich
ten 7.20 Grammuziek 7.40 Causerie ..De
textieldistributie" 8.00 Berichten ANP 8.15
VARA-orkest en soliste 8.45 Radiotooneel
9.15 Gevarieerd programma (opn.) 10.15 Be
richten ANP. sluiting.
Kootwijk 1875 M. NCR V-uitzending7.00
Berichten (Dultsch) 7.15 Berichten (En
gelsch) 7.30 Grammuziek 8.00 Berichten
ANP 8.10 Schriftlezing en meditatie 8.25
Gewijde muziek (opn.) 8.35 Grammuziek
9.45 Viool, piano en grammuziek 10.30 Gram.
muziek 11.15 Berichten (Engelsch) 11.30
Grammuziek 11.45 Zang met pianobegelei
ding en gram.muziek 12.30 Berichten Dultsch
1.00 Quintolia en grammuziek 2.00 Be
richten (Duitsch) 2.15 Quintolia en gram.
muziek 3.15 Berichten 'Engelsch) 3.30
Gram.muziek 4.15 Jac. Stoffers sextet en
gram.muziek 5.00 Berichten (Duitsch) 5.15
Berichten ANP 5.30 Jac. Stoffer s sextet en
gram.muziek 6.15 Berichten (Engelsch)
6.30 Gram.muziek 7.00 Vragen yan den dag
(ANP) 7.15 Berichten 7.30 Reportage of
muziek 8.00 Berichten (Duitsch) 8.15 Be
richten ANP 8.30 Berichten (Engelsch)
8.45 Bel Canto 9.15 Berichten (Engelsch)
9.30 Bel Canto 10.00 Berichten (Duitsch)
10.15 Berichten ANP 10.30—10.45; 11.15—11.30;
0.150 30 en 1.151.30 Berichten (Engelsch).