Huwelijk Van Prinses Maria van Savoye- Hoog water bij Nijmegen Tv/sede Blad 79s!e Jaarsarq LEiDSCH DAGBLAD FEUILLETON Het Blauwe Teeken DE WAAL IS BIJ NIJMEGEN BUITEN HAAR OEVERS GE TREDEN, zoodat de kaden en eenige stukken land onder water staan. Ook bij Lent is dit het geval, zooals onze foto laat zien. De roman van een uitgestootene door HUGO BETTAUER. 47) Daartegen getuig ik zelf en mijn vrienden, daartegen vormen de leiders van onze beweging het beste bewijs. Ik ken genoeg blanke mannen en vrouwen en ik weet heel goed, dat zij niet wijzer en niet heter zijn dan de ontwikkelden onder ons. Ik ken de literatuur van de Europeesche Volken en ik weet, dat deze een zeer hoog peil heeft bereikt, maar ik ken ook tal van boeken van onze jonge geleerden en schrij vers en ik weet, dat deze aan het bestaan de voortbouwen, het werk voortzetten en 'het pas beginnen. Ik zelf ben onderwijzeres °P een school voor verwaarloosde meisjes van ons ras en ik heb zoowel leerlingen, die dom en lastig zijn als anderen, die verstandig en lief zijn. Er zijn luie en vlij tige, meisjes, die zelfs het moeilijkste on middellijk begrijpen en anderen, die nooit iets zullen leeren. Wat dat betreft, doe ik dus precies dezelfde ervaringen op als elke andere onderwijzeres op een school voor blanken. Carlo speelde zijn laatste troef uit: - Worden al uw theorieën niet gelo genstraft door het voorbeeld van Haiti? Daar genieten de negers reeds sinds lang hun volle vrijheid en zelfbestuur en wat is er het gevolg van geweest? Een wereld- schandaal, een caricatuur, een weerzin wekkende coimedie! Voortreffelijk, het blijkt, dat u de Amerikaansche bladen trouw leest! Maar hoe oppervlakkig is het toch om steeds weer met Haiti als voorbeeld te komen aandragen! Ik heb er Immers zelf al na drukkelijk op gewezen, dat wij een volk zonder traditie, zonder geschiedenis en zonder verleden zijn, een volk, dat nog in de kinderschoenen staat! Stelt u zich nu eens voor, dat iemand op de idee kwam twintigduizend of nog meer kinderen, die niet lezen of schrijven kunnen, bijeen te rapen, hen naar een vruchtbaar eiland te transporteeren en dan te zeggen: Ziezoo, hier kunnen jullie nu in volle vrijheid leven, zooals je het zelf graag wilt! Zouden die twintigduizend Europeesche of Ameri kaansche kinderen zich in zoo'n geval, on danks de besohavlng van hun ouders, niet als halve dieren ontwikkelen? Zou ook een dergelijke kinderrepubiiek niet een cari catuur worden, een prooi van de slechtsten en de brutaalsten onder deze kinderen? Laat lk u dit mogen zeggen: Wanneer men de negers op Haiti door welmeenende blanken of door onze ontwikkelde negers liet opvoeden, dan zou Haiti binnen vijftig jaar zeker minstens dezelfde trap van be schaving bereiken als op het oogenblik b.v. Australië 1 De trein stopte ln een vrij groot station. Krantenjongens en venters met fruit en chocolade liepen door de wagons en er ont stond een pauze ln het gesprek. Toen de trein zich weer ln beweging had gezet, wendde Carlo zich opnieuw tot het meisje: Ik heb u nu zooveel van mijzelf ver teld. Mag ik u nu eens naar uw belevenis sen vragen; zoudt u me niet eens willen vertellen, hoe het mogelijk was, dat uit een negerkind een dame groeide, die in ont wikkeling en beschaving voor het gros der Europeesche vrouwen niet behoeft onder te doen en aan geest zelfs de meesten overtreft? Bij deze woorden had Carlo, een ingeving volgend en de gewoonten van het land vergetend. Jane's hand gegrepen en deze naar zijn lippen gebracht. Het meisje trok haar hand haastig terug en terwijl een lidhte blos het gladde bruin van haar wan gen kleurde, zij ze lachend: Aan dezen handkus alleen al had ik kunnen bemerken, dat u een Weener bent. Ik heb namelijk een paar prachtige romans van Artur Schmitzler gelezen, helaas in een slechte Engelsche vertaling. Maar nu zal ik stellig ook Duitsch gaan leeren! U zou dus mijn levensgeschiedenis wil len weten? Ach, zoo heel veel heb ik ten slotte nog niet beleefd. Mijn grootouders zijn meer dan zeventig jaar geleden, bei den op het zelfde schip, als wilde dieren naar Amerika overgebracht. Beiden kwa men zij als slaven bij denzelfden katoen planter in Virginia, waar zij samen leefden en, naar mijn ouders meenen, zelfs door een geestelijke wettig in het huwelijk wer den verbonden. Overigens was de eigenaar van de plantage, waar mijn grootouders werkten, een fatsoenlijk man, die zijn sla ven voor dien tijd goed behandelde. Toen mijn moeder geboren werd, stond de vrij heidsoorlog reeds voor de deur, maar mijn grootouders bleven met hun dochtertje ook na den oorlog op de farm in Virginia, waar mijn grootouders stierven Vrij laat voor een negermeisje in dien tijd, eerst op twintigjarigen leeftijd, trouwde mijn moeder met een Jongen man, mijn vader, die reden had om aan te nemen, dat hij het kleinkind van een negerkoning was. De juistheid van die ver onderstelling kunnen we in het midden laten, maar in ieder geval was hij trot- scher. Intelligenter en energieker dan de meesten zijner soort-genooten uit die dagen en toen lk twintig jaar geleden op de wereld kwam, trok hij met mijn moeder naar Atlanta in Georgia, waar hij een kleine fruit- en krantenkiosk opende, ter wijl mijn moeder als min in dienst trad van de echtgenoote van een professor aan de nieuwe universiteit In Atlanta, waarbij zij mij bij zich mocht behouden. Ik groeide te zamen met de kinderen van den professor op. hielp er in de huis houding en hoewel lk de zeer primitieve negerschool moest bezoeken, leerde ik thuis nog eens dubbel zoo hard met de andere kinderen mee. Ik leerde zelfs nog meer aan deze, want ik kon het uitstekend vinden met de Fransche gouvernante, die plezier had ln mijn belangstelling voor haar taal. zoodat ik op mijn twaalfde jaar reeds uitstekend Fransch sprak, terwijl de kinderen van den professor, mijn zoog- zusje en een jongen van veertien jaar slechts met groote moeite een paar zin netjes konden stamelen Toen ik veertien jaar was. gebeurde er iets vreeselijks, dat mijn geheele verdere leven richting gaf. Mijn vader had, zooals lk reeds zei, een kiosk, waar hij fruit, limonade en kranten verkocht. Op zekeren dag vervoegde zich een man aan de kiosk, die zich wat fruit liet inpakken, ettelijke kranten nam en zich daarna, zonder te betalen, wilde verwijderen. Het kwam tot een heftige woordenwisseling en toen mijn vader met de politie dreigde, gaf de man hem een slag in het gelaat Driftig, zooals wij nu eenmaal allen zijn, sprong mijn vader hem naar de keel en ranselde hem geducht af. De man liep weg, maar kwam een kwartier later terug met een heele horde jonge kerels en na wanhopig weer stand te hebben geboden, bleef mijn arme vader, door drie kogels getroffen, dood liggen. Een slachtoffer van de lynchwet, zooals er in dien tijd duizenden vielen en waarom zich geen rechter en geen politie bekommerde. De Negerbeweging had toen reeds een gToote vlucht genomen. Medelijdende en beschaafde kleurlingen trokken zich het lot van mijn moeder aan en hielpen haar, mede gesteund door het kleine kapitaaltje, dat mijn vader had nagelaten, aan een aardig huisje, waar zij door het verhuren van kamers aan onze rasgenooten, althans het hoofd boven water kon houden. Een jonge professor aan de eerste hoogeschool voor kleurlingen in Atlanta en diens echt genoote, een vrouwelijke dokter, waren onze, eerste pensionnaires en zij werden spoedig gevolgd door andere ontwikkelde mannen en vrouwen. Van dat oogenblik af kreeg ik zelf ook gelegenheid om me te ontwikkelen, goede boeken te lezen en mij met hart en ziel aan onze nationale bewe ging te wijden. Drie jaar geleden deed ik mijn onderwijzersexamen en nu ben ik de eerste leerkracht aan de inrichting voor verwaarloosde negermeisjes en bovendien als vaste medewerkster verbonden aan het grootste dagblad van onze beweging „The Crisis". Daardoor hebben wij het in mate rieel opzicht zoo goed, dat mijn moeder en ik ons huisje nu alleen kunnen bewonen, maar evenals vroeger is ons huis nog steeds een centrum van het intellectueel? leven der negers van Atlanta, wier leiders elkaar bij ons ontmoeten. (Nadruk verboden). (Wordt vervolgd). TYPISCH GEBRUIK TE ARCEN (LIMBURG). Op 20 Januari gaat de ongehuwde mannelijke dorpsjeugd langs de huizen om op een versierden stok braadworsten op te halen, 's Middags worden door de vrouwelijke jeugd de worsten gebraden, en bij muziek en dans verorberd. INDIË'S EERSTE INHEEMSCHE BURGEMEESTER mr. dr. R. Ng. Soebroto. die benoemd is tot burgemeester van Madioen. Hij is de eerste Inheemsche burgemeester in Indië. Zijn echtgenoote is een kleindochter van den Soesoehoenan. OOK IN INDIË WORDT DRUK GESCHAAKT. Thans maakt de Hongaarsche schaakmeester Layos Steiner een tournee door Indië. Tijdens een simultaan-seance te Batavia (rechts Layos Steiner). DE OLIFANT SUZE VAN HET WASSENAARSCHE DIEREN PARK heeft zich laten manicuren en wel door den bekenden dierentemmer Hagenbeek in eigen persoon (rechts). Tijdens de behandeling. PRINSES MARIA VAN SAVOYE EN PRINS LOUIS VAN BOURBON PARMA werden na de huwelijksvoltrekking door den Paus in het Vaticaan ontvangen. Telegrafisch overgebrachte foto van het jonggehuwde paar bij het verlaten van het Vaticaan. DE ITALIAANSCHE MINISTER VAN BUI- TENLANDSCHE ZAKEN, CIANO, (links) door den Zuidslavischen min.-pres. Stojadino- witsj begroet bij aankomst te Belje. NA DE AANKOMST VAN EENIGE TROEPENAFDEELINGEN UIT FRANKRIJK TER VER STERKING VAN DJIBOETI (FRANSCH SOMALILAND) Inspecteerde de gouverneur van deze plaats met zijn officieren de soldaten. Een foto van het voorbijmarcheeren van de troepen langs het paleis van den gouverneur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1939 | | pagina 5